Mopokuumetta

Hirveen ikävää vissiin kun muut "harrastaa väärin" pyörillä, joissa on ääntä ja vielä pukevat nahkaa ":D"
Päinvastoin, nahkapojathan aina väittää että muut EI SUOJAUDU, ELI VÄÄRIN! Ja tuossa oli sekin virhe etten edes sanonut pukeutumisessa muista mitään, vaan itsestäni, mikä myös toki väärin...ja mitä laittomuksiin kuten möykkään tulee, niin onhan se väärin jos joku kritisisi laittomuuksia, ne sentään on miehekkäitä lapsellisuuksia.
Ja ihan vääränlaiset kurakaaret.
Totta, kaikkien olisi PAKKO tykätä samoista asioista, kuten rumista kurakaarista! Onhan ne kuitenkin muotia! ;-D

Sarjassamme väärää harrastamista; jotain (teko) syitä? ajella, etsiä vesiväylän latvoja. ;-)
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/ntucSdOTijs

Oikein olisi ajaa kokoontumiseen jossa puhutaan laitteista ja oikeista asuista munkkikaffen äärellä, ja manataan katsastuksia! ;-)

Tuli nysvättyä pahasti hapettuneet "kissansilmät" kuosiin, vesihiontaa ja "auto acryl" spraylakka... Ehtivät kuivaa ennen sadetta.
_1400198.JPG

Viimeksi muokattu:
Oikein olisi ajaa kokoontumiseen jossa puhutaan laitteista ja oikeista asuista munkkikaffen äärellä, ja manataan katsastuksia! ;-)
Vehoniemen automuseolle tekkimiitti :cigar2:
Gemini_Generated_Image_augtt2augtt2augt.png

Livewireltä tuli noille pikkumopoille (kevareille) hinnat:
6000/6500€
Onhan noille rälläysvehkeille jonkin verran kysyntää maailmalla, mutta vaikea kuvitella että Suomessa noita montaa menisi kaupaksi. Toki en ole kohderyhmääkään :whistling:

Vehoniemen automuseolle tekkimiitti :cigar2:
Gemini_Generated_Image_augtt2augtt2augt.png

Livewireltä tuli noille pikkumopoille (kevareille) hinnat:
6000/6500€
Onhan noille rälläysvehkeille jonkin verran kysyntää maailmalla, mutta vaikea kuvitella että Suomessa noita montaa menisi kaupaksi. Toki en ole kohderyhmääkään :whistling:
Joo enpä tiiä. 85km toimintasäde ja 2 tunnin lataus. Peltomopoversioon verrattuna saat puoleen hintaan Honda CRF ja katuversion tilalle 1500€ halvemmalla Honda Monkey 125. Kiihtyvyys tuossa sähköpiikissä toki paljon parempi, mutta onkohan mitään muuta parempaa.

Viimeksi muokattu:
Pitkään käyttämättömänä ollut kypärän, Shoei Raid 2, sisusta on näköjään tehty biohajoavasta materiaalista. Pehmusteet murenivat koskiessa. Eipä näytä uusiakaan löytyvän. Ainakaan google ei anna replacement linerilla enää mitään. Joitakin kiinaversioita on ko. merkistä ilmeisesti tehty mutta taitavat olla vain uudemmille malleille.

Ihmettelen myös, että eikö tähän saa kirkasta visiiriä ilman pinlockia ja noita läpireikiä? Itse en voi sietää näkökentässä moisia.

Kuva lainattu kuvahausta.

shoei raid 2 jee.jpg

Jo enpä tiiä. 85km toimitasäde ja 2 tunnin lataus. Peltomopoversioon verrattuna saat puoleen hintaan Honda CRF ja katuversion tilalle 1500€ halvemmalla Honda Monkey 125. Kiihtyvyys tuossa sähköpiikissä toki paljon parempi, mutta onkohan mitään muuta parempaa.
Nuo (ja vastaavat) ovat vähän sellaisia sähköpyöristä päivittäville, joita ajatuksena hieman pelottaa bensan kanssa ja ties mitä huoltoja vaativan vehkeen kanssa härvääminen. Se löytyykö heistä tarpeeksi porukkaa joilla on rahaa & halua maksaa noista leluista on sitten toinen juttu. Jenkeissä ehkä, mutta täällä tuskin :asif:

Pitkään käyttämättömänä ollut kypärän, Shoei Raid 2, sisusta on näköjään tehty biohajoavasta materiaalista. Pehmusteet murenivat koskiessa. Eipä näytä uusiakaan löytyvän. Ainakaan google ei anna replacement linerilla enää mitään. Joitakin kiinaversioita on ko. merkistä ilmeisesti tehty mutta taitavat olla vain uudemmille malleille.

Ihmettelen myös, että eikö tähän saa kirkasta visiiriä ilman pinlockia ja noita läpireikiä? Itse en voi sietää näkökentässä moisia.

Kuva lainattu kuvahausta.

shoei raid 2 jee.jpg
Jos kypärä on alunperinkin myyty vakiona pinlockilla niin voi olla että perusvisiiriä ei ole olemassakaan. Malli on 20v(?) vanha niin itse kyllä ostaisin uuden kypärän enkä harkitsisi sisuksien vaihtoa vaikka sellaisia löytyisikin.

Jos kypärä on alunperinkin myyty vakiona pinlockilla niin voi olla että perusvisiiriä ei ole olemassakaan. Malli on 20v(?) vanha niin itse kyllä ostaisin uuden kypärän enkä harkitsisi sisuksien vaihtoa vaikka sellaisia löytyisikin.
Kypärää on aikoinaan käytetty yhden kesän verran, joten kyllä minä siihen uudet pehmusteet vaihdan jos ne jostain löydän. Vakionahan tuossa on tosiaan ollut tuo pinlock. Olin siinä uskossa, että noissa olisi vähintään jokin Shoein standardi mutta ilmeisesti näin ei ole. Muiden, saman valmistajan mallien visiirit eivät ilmeisesti sovi.

Kawasaki Z1000 vaihtui eilen Gen 2 vm. 2012 Hayabusaan ja voi pojat. Busa syö suoraa tietä aivan eri tavalla ja ajaminen muutenkin rennompaa / vähemmän levotonta. Toki pituutta löytyy 188cm, joten tylevaisuudessa voisi jotain jalkatappien madallussarjaa pohtia. Jos antaisin nyt vuosi sitten vinkkiä itselleni, niin sanoisin, että käy ajamassa erilaisia pyöriä. Erot korostuu mielestäni paljon enemmän, kuin autoissa. Nakulla pienellä tuulella 120km/h ei ole kovin mukavaa, mutta tuulilasipyörällä tuo on ihan sopiva matkavauhti. Millään cruiserilla en näe itseäni ajavan, mutta ehkä 10v päästä joku pystympi tuulilasipyörä voisi olla.

Nakulla pienellä tuulella 120km/h ei ole kovin mukavaa, mutta tuulilasipyörällä tuo on ihan sopiva matkavauhti
Vaihtelee aika paljon ihan nakupyörienkin kesken. Kaverin Z900 tuntui ettei tuuli ota olenkaan ja vauhti kipusi ihan huomaamatta silloiseen F800R:ään verrattuna. Toki tehoa oli enemmän, mutta tuuli ei tuntunut lähellekkään niin paljon. Nykyinen Monster kans hieman parempi kuin bemari tuolta osin.
Mutta pysyypä kortti taskussa paremmin kun ei oo ylimääräisiä katteita :x3:

Mikä on muuten etiketti tälläisissä tilanteissa. Tällä hetkellä Jukolan takia Kotkassa seisoo liikenne 5km pätkällä.

Onko tuollaista jonoa sovelias ohittaa moottoripyörällä? Iltalehden kuvien perusteella se onnistuisi turvallisesti vaikka tulisikin liikennettä vastaan. En tarkoituksella ole sinne siis änkemässä, mutta jos joskus törmää vastaavaan. Pyörälllä ajaisin kyllä ohi.

Mikä on muuten etiketti tälläisissä tilanteissa. Tällä hetkellä Jukolan takia Kotkassa seisoo liikenne 5km pätkällä.

Onko tuollaista jonoa sovelias ohittaa moottoripyörällä? Iltalehden kuvien perusteella se onnistuisi turvallisesti vaikka tulisikin liikennettä vastaan. En tarkoituksella ole sinne siis änkemässä, mutta jos joskus törmää vastaavaan. Pyörälllä ajaisin kyllä ohi.

Samalla tavalla kun kuvan polkupyörä ajaisin itse kyllä ohi.

On soveliasta. Nopeus pidetään äärimmäisen maltillisena niin ei poliisitkaan sitä paheksu. Terveisin mm. monet kerran Jyväskylän ralleissa poliisit ohittanut ja mp poliisin kanssa peräkanaa ajeltu.

Tuli ajeltua hk-bleu-takarenkaan perässä, jossa EI tietenkän kurasuojaa, ja 5 metrin matkalla se heitti kaksi kiveä visiiriini. Pakko myöntää että kaikenmaailman kurasuojat on ihan turhia! Hoidin ongelman motoristille tyypillisesti: ohitin uhomuskelin skootterillani...

Kawasaki Z1000 vaihtui eilen Gen 2 vm. 2012 Hayabusaan ja voi pojat. Busa syö suoraa tietä aivan eri tavalla ja ajaminen muutenkin rennompaa / vähemmän levotonta. Toki pituutta löytyy 188cm, joten tylevaisuudessa voisi jotain jalkatappien madallussarjaa pohtia. Jos antaisin nyt vuosi sitten vinkkiä itselleni, niin sanoisin, että käy ajamassa erilaisia pyöriä. Erot korostuu mielestäni paljon enemmän, kuin autoissa. Nakulla pienellä tuulella 120km/h ei ole kovin mukavaa, mutta tuulilasipyörällä tuo on ihan sopiva matkavauhti. Millään cruiserilla en näe itseäni ajavan, mutta ehkä 10v päästä joku pystympi tuulilasipyörä voisi olla.
Sitten kun pitkään olet ajanut katepyörillä ja siirryt nakuun niin ai että sitä tasaista ilmavirtaa. Ei pörise kypärä eikä ravista. :)

Jotenkin hotsittaisi ostaa tuollainen 125cc Monkey ympärivuotiseen ajoon 😅 Se ei ilmeisesti jaksa oikein kulkea ainakaan vakiona suurimmalla vaihteella, joten vähintään ratastusta pitäisi muuttaa heti aluksi.

Jotenkin hotsittaisi ostaa tuollainen 125cc Monkey ympärivuotiseen ajoon 😅 Se ei ilmeisesti jaksa oikein kulkea ainakaan vakiona suurimmalla vaihteella, joten vähintään ratastusta pitäisi muuttaa heti aluksi.
Jotenki samaa perversiota itelläki. Sitte vaan Akraa tilaukseen :cool:

PowerPower
+0.6 kW+0.4 kW
at 6700 rpmat 6300 rpm
TorqueTorque
+0.8 Nm+0.8 Nm
at 3700 rpmat 3700 rpm
WeightWeight
-2.1 kg-1.8 kg

Ai että tuo 125 Honda Monkeyn julkistus 2018 sai kovan ostokuumeen aikanaan! Sinisellä puoliautomaattivaihteisella Monkeyllä tuli aloitettua mopoharrastus joskus 6-vuotiaana ja ehkäpä sen takia päädyin Hondaan (CB1000R) sitten aikuisiällä, kun A-kortin lopulta hommasin.

En vain pystynyt Monkeytä ostamaan, kun sen kulku ei yksinkertaisesti riitä muun liikenteen seassa isoilla teillä, kun ylämäkiä alkaa tulla vastaan. Myös hinta tuntui hieman kovalta, kun ihan fiilistelylelusta kyse. Tietysti jos tonnilla tai kahdella sais, niin sitten menisi uudelleen harkintaan, mutta ehkä mieluumin joku adventure nykyisen kaveriksi. Pääasia, että tallissa on aina joku kaksipyöräinen mikä pörisee. :)

Heh, joo, vaikea kuvitella maksavansa siitä 5000e, jos CB350 maksaa 6.
Tosin; yhtälailla vaikea kuvitella maksavansa Vespasta yli kympin,
jos CB350 maksaa 6. ;-D

Tervetuloa busanistiksi. Minä ostin oman 2008 Gen-2:ni tammikuussa 2010 (viiden Hondan jälkeen) kun siinä oli 9995km mittarissa. Nyt 16 vuotta myöhemmin mittarissa on melkein 160tkm joten noin 10Kkm /vuosi on tullut lisää. Voin kertoa että busa ei välttämättä ole kaikista paras missään, mutta tarpeeksi hyvä ihan kaikkeen:

- Sillä voi todellakin ajaa matkaa, pisin päiväreissuni on italian Portofinosta espanjan Madridiin (n. 1500km), ja olen ajanut koko saksan läpi Travemyndestä sveitsin Luganoon myöskin alle päivässä. Sopiva matkakeskivauhti oli autobaanalla ilmeisesti 204kmh (pysähdyksineen) GPS:n mukaan. Omassa katepleksi vaihdettu matkamallisempaan, ei pyörteile liikaa edes +250 vauhdeissa.
- Busalla voi myös ajaa rataa nolaamatta itseään täysin, vaikka pyörä ei todellakaan siitä kevyimmästä päästä ole. Omalla selvisin jopa muutamia kierroksia Nordschleifella suht kunnialla vaikka en mikään ratavelho ole.
- varttimaililla sillä voi (minua taitavampi) kellottaa jopa alle 10sek aikoja suht vakiokuntoilla laitteilla, ja lentokenttäajoissa busa on myös kelpo vehje
- hiekkateillä voi myös ajaa, itse laitan niillä ajaessa usein C-moodin päälle niin voin suht pelotta antaa hanaa ilman että perä lähtee tekemään ihan omiaan.

Missä busa ei ole ihan niin hyvä: syö jarrupaloja melkoisesti jopa ihan arkiajossa. Noin kerran vuodessa vaihdan (EBC sintterit Motonetista ihan OK). Takarengas tuuppaa kulumaan, pehmeän saa loppuun 4-5tkm ja kovempi voi kestää 10tkm (itsellä alla Metzeler Roadtec 8, ihan hyvä kompromissi pidon, sadeominaisuuksien ja keston välillä). Vakiobusa kulkee 190 kakkosella, joten ajokortti voi olla vaarassa jos itsehillintää ei ole läsnä.

Busa verrattuna muihin:

busa chicks.jpg

Tervetuloa busanistiksi. Minä ostin oman 2008 Gen-2:ni tammikuussa 2010 (viiden Hondan jälkeen) kun siinä oli 9995km mittarissa. Nyt 16 vuotta myöhemmin mittarissa on melkein 160tkm joten noin 10Kkm /vuosi on tullut lisää. Voin kertoa että busa ei välttämättä ole kaikista paras missään, mutta tarpeeksi hyvä ihan kaikkeen:

- Sillä voi todellakin ajaa matkaa, pisin päiväreissuni on italian Portofinosta espanjan Madridiin (n. 1500km), ja olen ajanut koko saksan läpi Travemyndestä sveitsin Luganoon myöskin alle päivässä. Sopiva matkakeskivauhti oli autobaanalla ilmeisesti 204kmh (pysähdyksineen) GPS:n mukaan. Omassa katepleksi vaihdettu matkamallisempaan, ei pyörteile liikaa edes +250 vauhdeissa.
- Busalla voi myös ajaa rataa nolaamatta itseään täysin, vaikka pyörä ei todellakaan siitä kevyimmästä päästä ole. Omalla selvisin jopa muutamia kierroksia Nordschleifella suht kunnialla vaikka en mikään ratavelho ole.
- varttimaililla sillä voi (minua taitavampi) kellottaa jopa alle 10sek aikoja suht vakiokuntoilla laitteilla, ja lentokenttäajoissa busa on myös kelpo vehje
- hiekkateillä voi myös ajaa, itse laitan niillä ajaessa usein C-moodin päälle niin voin suht pelotta antaa hanaa ilman että perä lähtee tekemään ihan omiaan.

Missä busa ei ole ihan niin hyvä: syö jarrupaloja melkoisesti jopa ihan arkiajossa. Noin kerran vuodessa vaihdan (EBC sintterit Motonetista ihan OK). Takarengas tuuppaa kulumaan, pehmeän saa loppuun 4-5tkm ja kovempi voi kestää 10tkm (itsellä alla Metzeler Roadtec 8, ihan hyvä kompromissi pidon, sadeominaisuuksien ja keston välillä). Vakiobusa kulkee 190 kakkosella, joten ajokortti voi olla vaarassa jos itsehillintää ei ole läsnä.

Busa verrattuna muihin:

busa chicks.jpg
Kiitos viestistä! Nyt vasta n. 300km ajeltu busalla ja äkkiseltään voisi yhtyä kyllä sanomiisi. Ei tuo varmasti paras ole tosiaan missään, mutta hyvä kompromissi. Itsellä pituutta ja painoakin se n. 130kg(ei pelkkää läskiä 😅), niin sopii kuin nappi silmään. Renkaat menee vaihtoon ja tilasin Continentalin sport attackit testiin, kun piti budjettirenkaat nyt ottaa. Michelinin road 6 GT oli ostoskorissa, mutt aloin nuukailemaan. Vasemman etutolpan tiiviste vuotaa myös vähän ja keulahuolto varattu heinäkuulle.

Kuinka monet ketjut/rattaat olet vaihtanut? Tässä ei myöskään ole vielä ABS -jarruja, tulivat vasta vm 2013 alkaen, taisi myös vaihtua Brembon romuihin sylinterit ja levyt. Miten olet / olette kokeneet ajamisen ilman ABS -jarruja? Itsellä niin vähäinen kokemus vielä mopoilusta. Ajattelisin, että sateella tai muuten liukkaalla jotai hyötyä ääritilanteissa voisi olla.

Kiitos viestistä! Nyt vasta n. 300km ajeltu busalla ja äkkiseltään voisi yhtyä kyllä sanomiisi. Ei tuo varmasti paras ole tosiaan missään, mutta hyvä kompromissi. Itsellä pituutta ja painoakin se n. 130kg(ei pelkkää läskiä 😅), niin sopii kuin nappi silmään. Renkaat menee vaihtoon ja tilasin Continentalin sport attackit testiin, kun piti budjettirenkaat nyt ottaa. Michelinin road 6 GT oli ostoskorissa, mutt aloin nuukailemaan. Vasemman etutolpan tiiviste vuotaa myös vähän ja keulahuolto varattu heinäkuulle.

Kuinka monet ketjut/rattaat olet vaihtanut? Tässä ei myöskään ole vielä ABS -jarruja, tulivat vasta vm 2013 alkaen, taisi myös vaihtua Brembon romuihin sylinterit ja levyt. Miten olet / olette kokeneet ajamisen ilman ABS -jarruja? Itsellä niin vähäinen kokemus vielä mopoilusta. Ajattelisin, että sateella tai muuten liukkaalla jotai hyötyä ääritilanteissa voisi olla.
Jos työkalut pysyy käsissä, niin nuo keulan tiivisteet vaihtaa kyllä itsekkin. Jos ei talven aikana pumppaile keulaa, niin niitä saa olla vaihtamassa melkein joka kevät...
Renkaiksi melkein suosittelen 2ct gummeja, niin kestää hieman pidempään. Mutta kaikkihan ne tuppaa loppuun kulumaan, varsinkin jos tykkää ripeistä lähdöistä.
Ja sama pätee sitten rattaisiin ja ketjuihin. Jos lähtee joka risteyksestä tuppi nurin, saa niitäkin olla vaihtelemassa "usein". Itse olen kertaalleen vaihtanut ketju/ratas paketin, ja nyt ilometrejä reilu 60tkm.

Itse en ole ABS-mopoilla ajellut, joten en niitä osaa kaivata. Mutkissahan ei koskaan pidä jarruttaa, eli niihin paikkoihin ei niistä mitään hyötyä ole, mutta sateella voi olla kelpo pelit.

Jos työkalut pysyy käsissä, niin nuo keulan tiivisteet vaihtaa kyllä itsekkin. Jos ei talven aikana pumppaile keulaa, niin niitä saa olla vaihtamassa melkein joka kevät...
Renkaiksi melkein suosittelen 2ct gummeja, niin kestää hieman pidempään. Mutta kaikkihan ne tuppaa loppuun kulumaan, varsinkin jos tykkää ripeistä lähdöistä.
Ja sama pätee sitten rattaisiin ja ketjuihin. Jos lähtee joka risteyksestä tuppi nurin, saa niitäkin olla vaihtelemassa "usein". Itse olen kertaalleen vaihtanut ketju/ratas paketin, ja nyt ilometrejä reilu 60tkm.

Itse en ole ABS-mopoilla ajellut, joten en niitä osaa kaivata. Mutkissahan ei koskaan pidä jarruttaa, eli niihin paikkoihin ei niistä mitään hyötyä ole, mutta sateella voi olla kelpo pelit.
Talveksi stefojen pölysuojan alle silikoonisprayta, niin ei kuivu talvella

Nyt on kolmas setti menossa, vaihtoväli ollut noin 50-60tkm. Toiseen laitoin hieman pidemmät välitykset, mutta hyöty ei ollut niin merkittävä joten kun vaihdoin kolmanteen settiin niin palasin vakiovälityksiin (en ole viisaampi kun Hamamatsun insinöörit).

Mitä ABS-eihin tulee, minulla ei koskaan ole ollut pyörää sellaisilla, ajokokemusta yli 30 vuotta. Seuraavassa pyörässä varmaan on. Omasta mielestäni sateella/liukkaalla normaaliakin suurempi ennakointi, nopeuden pitäminen järkevänä sekä toki hyvät renkaat sateellakin kompensoivat absien puutetta jonkin verran (eriäviäkin mielipiteitä takuulla löytyy).

Kyllä työkalut käsissä pysyy, vaikka en nyt mikään velho olekaan. Menee siis keulahuoltoon, eli öljyt jne vaihtoon. Tarvinnee busa käsittääkseni puristimen jousille tms. Kustannusarvio n 250 euroa, niin teetetään tämä nyt. Ehdin perkele jo contit tilaamaan.. no, seuraavaksi sitten misukat.

Talveksi stefojen pölysuojan alle silikoonisprayta, niin ei kuivu talvella

Olen itse pomppinut pyörän päällä talvellakin niin ei ole ollut ongelmia, mutta hyvä vinkki. Se putkiliitoksien glidexi voisi olla vielä parempi (?). Silikonin kanssa pelatessa kannattaa muistaa, että jos joskus on tarkoitus maalailla niin on myrkkyä. Tosin mp:n pumput nyt pystyy vaikka uittamaan silikoninpoistossa, mutta kovin leveällä viuhkalla ei kannata vetää jos silikonia suihkii.

Olen itse pomppinut pyörän päällä talvellakin niin ei ole ollut ongelmia, mutta hyvä vinkki. Se putkiliitoksien glidexi voisi olla vielä parempi (?). Silikonin kanssa pelatessa kannattaa muistaa, että jos joskus on tarkoitus maalailla niin on myrkkyä. Tosin mp:n pumput nyt pystyy vaikka uittamaan silikoninpoistossa, mutta kovin leveällä viuhkalla ei kannata vetää jos silikonia suihkii.
Ja idea on ottaa se pölysuoja pois ja laittaa sinne stefalle sitä silikonia ja sitten pölysuoja takaisin, niin keväällä ei stefan tarvitse liukua kuivaa putkea pitkin, mikä rikkoo sen.

Samalla saa myös lian pois sieltä.

Kyllä työkalut käsissä pysyy, vaikka en nyt mikään velho olekaan. Menee siis keulahuoltoon, eli öljyt jne vaihtoon. Tarvinnee busa käsittääkseni puristimen jousille tms. Kustannusarvio n 250 euroa, niin teetetään tämä nyt. Ehdin perkele jo contit tilaamaan.. no, seuraavaksi sitten misukat.
Täällä on asiasta enemmän, ja myös ohjeita. Työkalut voi vääntää vaikka itse, esimerkiksi tällaisesta: https://cdn.ikh.fi/products/FLCP10200/file/tuotekuva1/web/view?optimizer=image&width=1200
Kaksi tuollaista osaa vastakkain, niin sillä saa painettua sitä jousta. Huom, kuvan koko ei välttämättä oikea, oli ensimmäinen hakutulos.

Oma näkemys noista ABS-jarruista. Hommasin kortin keväällä, reilusti keski-ikäisenä, joten ajokokemusta ei vielä juurikaan ole. Harjoittelin paljon hätäjarrutuksia eri ajokeleillä omalla 19v vanhalla pyörällä ilman abseja, sekä autokoulun uudehkolla pyörällä jossa absit löytyy. Vähän ihmettelin alkuunsa ennen ajoja, kun internetin kertomana pitkän linjan motoristit aika paljon kritisoi noita abseja, ilmeisesti siksi että ottavat liian herkästi, ja varmasti vaikka sorahommissa tästä on paljon harmia.

Lopputulos on että nyt kun pyörän päivitys käynnissä, on ABS-jarrut yksi valintakriteeri. Jos ajaisin aina optimiolosuhteissa niin asialla ei olisi merkitystä, vaan kun kelit vaihtelee Suomen kesässä yllättäen.

Hyvällä kelillä ilman abseja pyörän saa pysähtymään kontrolloidusti ja tuntuu että homma on hanskassa, mutta kun pinta on kostea tai kunnolla märkä niin kokemattomalla kuskilla alkaa jännittää kun renkaat alkavat luisua. Jos taas absit käytössä, riittää että runttaat ne jarrut pohjaan ja annat tekniikan hoitaa homman kelillä kuin kelillä. Missään vaiheessa ei tule fiilis että kohta tässä liukuu kyljelleen tai ihan minne sattuu vaan muutaman jarrutuksen jälkeen tuli täysi luotto siihen että "ne vaan toimii".

Tähän varmasti vaikuttaa moni asia, skill-issue, käytettävä mp, renkaat jne. , ja varsinkin omassa tapauksessa se että ei ole perstuntumaa satojen tuhansien kilsojen matkalta niistä perusjarruista. Olisi minusta outoa lähteä talvella ajamaan autolla jossa ei ole ABS-jarruja, eli kyllä ne vaan toimii tiukassa paikassa niilläkin liukkalla.

Mutta, kannattaa itse kokeilla, tämän olen huomannut lyhyen motoristi uran aikana. Mitä internetissä sanotaan että semmonen on hyvä pyörä ja aivan parasta ajaa, ei välttämättä omaan hanskaan istukkaan niin hyvin... Varmasti tuntuma hätäjarrutuksessa vaihtelee eri pyörien ja kuskien kesken, niinkuin yleinen ajotuntuma ja ergonomia.

PS. Vielä korostan ABS-aiheen vierestä (ainakin tuoreille motoristeille), älä osta moottoripyörää ilman koeajoa, se mitä internet, youtube yms. kertoo ei välttämättä pidä paikkaansa omalla kohdalla. Ja tarkoitan siis sitä, miten se pyörän tuntuma ja ergonomia sopii juuri sinun ruholle.

Pyörän päivitys on venynyt jo pari viikkoa, kun olen mennyt kolmea eri vaihtoehtoa koeajamaan (tähän päälle lukuisat kylmätyypit mp-kaupoissa) kovan taustatutkimuksen perusteella sillä asenteella että tämä on varmasti minulle just hyvä pyörä. No ei ollut, huomaa viimeistään motarilla satasen vauhdeissa mikä juttu. Onneksi pari vaihtoehtoa on löytynyt ja kohta pääsee taas ajelemaan, pitää valita näistä mieluisampi kokonaisuus. Ja sitten kun se oikean kohtaa, niin sen huomaa alle kilometrin ajolla että nyt on hyvä, ja tuntuma vaan vahvistuu mitä pidemmälle ajat erilaisia teitä ja nopeuksia. Yksi pikantti sivumauste tosin on "buffeting" eli miten ajoviima ja melu ottaa kuskin kypärään (korviin) eri pyörissä, erilaisilla tuulilaseilla ja eri mittaisilla kuskeilla. Tuo ajomelun määrä oli minulle yllätys, mutta siihen löytyy lääkkeitä jotka ovat jälleen hyvinkin yksilöllisiä vaikutukseltaan.

Viimeksi muokattu:
Meinasi tulla tekninen keskeytys, kun rupesi pyörä rötää ja paukuttaa putkessa, virrat hävisi ja tuli takaisin ilman mitään logiikkaa. Lopulta syyllinen oli pääsulake, joka oli noussut pois paikoiltaan (älkää kysykö miten), sulake takaisin ja matka jatkuu!

sjhtr.PNG

Itse olen kortin ajanut silloin kun ABS ei vielä pyörissä ollut ja autoissakin ne oli vielä vähemmistöä ja siksi pari ensimmäistä autoakin oli ilman abseja, varmasti auttavat ja lisäävät turvallisuutta, mutta jotenkin en ole prätkässä ABS tai luistonestoa tms. kaivannut. Joskus sitä miettii, että mitenköhän sitä hätäjarrutuksen tms. osaa vielä tehdä, mutta aina se on tullut selkärangasta kun tilanne on vaatinut. Tuosta kuvankin paikasta kun lähdin liikenteen sekaan, niin iloisesti suti pitkän matkaa kun tien reuna oli tuollaista märkää liejua jota oli sitten renkaat täynnä, että olisi siinäkin ollut paikka luistonestolle, mutta ei mua tuollainen lipsuminen haittaa/pelota.

Itse en ole ABS jarrullista pyörää koskaan ajanut, mutta FortNinellä ihan hyvä video aiheesta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Linkki: https://youtu.be/sDbWZiaUeDY?is=bwxIAKjbkBMRwBCj

Jos itsellä olisi valittavana kaksi muuten identtistä pyörää ja ainoana erona abs-jarrut, niin kyllä mä abs:t ottaisin. Saahan ne sitten rata-ajoon tai muihin erityisolosuhteisiin kytkettyä pois yleensä joko sulakkeen tai anturin johdon irroittamalla jos oikeasti tarve vaatii.

En ole ikinä ABS-jarrutonta pyörää ostanut enkä osta, ei ole onneksi budjetti niin surkea että tarvitsisi edes harkita. Nykyään rata-ajon myötä on jarrutuntumaa jo jonkinverran mutta sateella tilanne onkin heti paljon jännempi.

Itse en ole ABS jarrullista pyörää koskaan ajanut, mutta FortNinellä ihan hyvä video aiheesta.

Linkki: https://youtu.be/sDbWZiaUeDY?is=bwxIAKjbkBMRwBCj

Jos itsellä olisi valittavana kaksi muuten identtistä pyörää ja ainoana erona abs-jarrut, niin kyllä mä abs:t ottaisin. Saahan ne sitten rata-ajoon tai muihin erityisolosuhteisiin kytkettyä pois yleensä joko sulakkeen tai anturin johdon irroittamalla jos oikeasti tarve vaatii.

Niissä abseissa on myös todella rajuja eroja, osa tyhmemmistä järjestelmistä rajoittaa selkeästi hidastuvuutta joissain tilanteissa niin kuin tuossakin näytettiin.
Esim. omassa s1000r saa rajoitettua absien toimintaa ja ne saa vaikka kokonaan pois päältä halutessaan napista. Dynamic pro ajomoodissa takapään abs kytkeytyy pois ja saa perän ilmaan etujarrulla vaikka edessä on yhä silti abs päällä. Ei varmasti pysähdy yhtään nopeammin ilman abseja kunnolla pitävällä pinnalla.
Rain tai road ajomoodeilla yhdistelmäjarrut käytössä ja abs selkeästi priorisoi hallittavuutta jos meinaa alkaa lukottamaan renkaita, saattaa pidentää jarrutusmatkaa kuivalla varsinkin jos takajarrua rajusti polkee.

Eräässä suht tuoreessa hondassa oli ainakin havaittavissa se että hätäjarrutuksessa alkoi hulluna rutisemaan vaan ja jarruvoimaa hieman keventämällä hidastuvuus parani kun abs ei tehnyt yhtä paljon töitä.
Hondassa ei ollut mitään asetuksia abseille eli tuon kanssa on vain osattava elää.
Eli ei se abs poista sitä faktaa että paras ja turvallisin lopputulos tulee silti harjoituksen kautta, pyöräkohtaisesti saa vähän harjoitella ja opetella miten kannattaa toimia.

PS. Vielä korostan ABS-aiheen vierestä (ainakin tuoreille motoristeille), älä osta moottoripyörää ilman koeajoa, se mitä internet, youtube yms. kertoo ei välttämättä pidä paikkaansa omalla kohdalla. Ja tarkoitan siis sitä, miten se pyörän tuntuma ja ergonomia sopii juuri sinun ruholle.

No toki koeajo pitää tehdä vaikka pyörämalli olisi tuttu, itse kyllä tuoreille motoristeille sanoisin että osta halpa käytetty "josta pidät ja kuvittelet sopivan ominaisuuksiltasi sinulle". Koeajossa voi sanoa heti ei jos ei tykkää, mutta vasta kesän jälkeen tiedät oliko se pyörä kuitenkaan se mitä kaipasit vaikka koeajolla tykkäsitkin. Vanhasta ja halvasta ei maksa paljoa ja saa noin samaan rahaan pois. "Ostin Africa Twinin, kertaakaan en kyllä käynyt soralla ja tein kesällä yhden yön yli -reissun mökille" tms. ei kerro että Africa Twin oli väärä valinta, mutta voi herättää miettimään mitä muuta olisi tarjolla omaan käyttötarpeeseen :cigar2:

Itse kyllä vannon ABS:n nimeen. Paremmalla kuskilla on ehkä eri tilanne, mutta omat taitoni tuntien vetäisisin äkkitilanteessa vain jarrut pohjaan, siinä toivottavasti en ABS:ien kanssa ole kyljelläni. Itse sainkin ABS:t nakuttamaan syksyllä, eräs nuori neiti käänsi suoraan eteeni parkkikselle kääntyessään. Tapahtui kaupungissa niin vauhtia oli vain vähän, mutta onhan noissa tilanteissa helppo vetää pyörä nurin vaikka muuten ehtisikin pysähtyä. Ei tuokaan ollut minulta järin sulava pysähtyminen; selkärangasta tuli vain jarrut pohjaan kun yhtäkkiä suoralla tiellä vastaantulija veti 90 asteen käännöksen suoraan eteeni...

Ainaki sora pyörässä (vanhoissa) ABS jarrut on hiton vaaralliset. Kun pitoa ei ole jäjuuri mitään niin absit vaan rutisee mutta vauhti ei hiljene mihinkään. Onneksi ne sai gessussaki pois päältä, mutta toki oppi piti mennä kantapään kautta ja muutaman kerran kerkes jo miettiä että mihin kohti tähtään metsää ja montako päivää sielä saa ootella ennenkö kukaan kaipaa tai sattumalta ohikulkia näkee keltaista mopoa puskasta. Kyllä ne lopuksi oppi ottaan pois päältä kun meno alko maistuun.

Nykyisessä ei onneksi ole niitä ollenkaan. Paljon parempi näin.

Itsekin painottaisin oikeanlaisen jarruttamisen opettelua kuin ABSiin nojaamista hätätilanteissa. Kuitenkin paino täytyy saada siirrettyä hallitusti ja äkkiä etupyörälle, jos meinaa pysähtyä eikä vaan runtata kaikkea täysillä pohjaan. Märällä sateella tilanne on haastavampi, mutta niissä tilanteissa taas on kyllä suurempana ongelma usein absittomissakin saada edes jotain jarruvoimaa eteen kuin se, että sitä olisi liikaa. Pyöräkohtaisia (ja pala/levy kohtaisia) eroja on miten tehokkaasti mikäkin pyörä kadottaa märällä levyllä jarrunsa, tuossakin kannattaa tuntea oma motskari ettei se ominaisuus tule yllätyksenä kun joskus sateella joutuu ajamaan.

Mulla ei abseja ole missään autoissa tai moottoripyörissä, mutta olen sellasiakin ajanut. Mun mielestäni kesällä ne on suhteellisen harmittomat asfaltilla prätkässäkin kun harvoin mikään pyörä lukkiutuu jos jokseenkin tolkullisesti jarruttaa. Soralla olen huomannut sen mitä täälläkin on mainittu, eli jos ottaa kovin herkästi ne absit kiinni, on se ensijarrutus aika pelottava kun pyörä ei vaan pysähdy. Toki tässäkin avainasia on oman pyörän käytöksen tunteminen.

Eli kai tässäkin kohtaa suurin painoarvo on sillä kuskilla ja ennakoinnilla. Itsellä sateella ajamisesta lähes nollakokemus, niin vetäisin varmaan 80 alueella mutkat maks. 40km/h, sama soratiellä. Ei yksinkertaisesti uskaltaisi. :D

Eli kai tässäkin kohtaa suurin painoarvo on sillä kuskilla ja ennakoinnilla. Itsellä sateella ajamisesta lähes nollakokemus, niin vetäisin varmaan 80 alueella mutkat maks. 40km/h, sama soratiellä. Ei yksinkertaisesti uskaltaisi. :D
Eihän sateella ja soralla muuta ihmeellistä ole kuin, että varovasti etujarrun kanssa, pitää välttää niitä äkillisiä liikkeitä ja jarrua painaa pehmeästi pikkuhiljaa koventaen, kyllä sen tuntee kun aletaan tulemaan pidon rajalle.

Pyörällä huonoin tapa on juuri se, että runtataan jarrut pohjaan ja antaa ABS hoitaa homma, vaan pitäisi aktiivisesti pyrkiä väistämään ja sitten jarrutus.

Kannattaa myös "suljetulla alueella" kokeilla miten pyörä käyttäytyy jos eturengas menee lukkoon, tai takarengas sutii tms. ja ajella niitä hiekkateitä ja sateella, niin saa tuntumaa, tulee ajamisesta hauskempaa kun voi ajella rennosti ilman jännittämistä.

Pyörällä huonoin tapa on juuri se, että runtataan jarrut pohjaan ja antaa ABS hoitaa homma, vaan pitäisi aktiivisesti pyrkiä väistämään ja sitten jarrutus.

Tämä nyt on täysin tilannekohtaista joten hölmö yleistys. ABS-pyörälläkin (onko tosiaan niin paljon abs-jarruttomia pyöriä ja niiden intohimoisia puolustajia vielä alle eläkeiän kuin tästä ketjusta voisi kuvitella?) jarrutus on tehokkain kun paino siirtyy kunnolla etupyörälle, eli kahvaa tulee puristaa hieman hitaasti pidon menetykseen tai takapyörän nousuun asti.

Omissa sporttipyörissä ABS saa säädettyä niin että perä tosiaan saa nousta ja taka-abs pois joten kaikki oman elämänsä Rossit turhaan kuvittelevat jarrutavansa päällysteellä äkkitilanteessa niitä paremmin.

Mulla ei ole Hyperissä mitään apuja ja Husessa sitten on absit edessä ja takana, sekä luistonesto. Kyllä nuo kelpaisi ihan hyvin tuohon Ducatin Hyperiin mutta ilmankin pärjännyt.

Luistonesto ja ABS on kyllä hyvät pyörässä jos on kunnolliset, sekä säädettävät. Hussen 701 antaa mukavasti toisella kartalla perän luisua ja keulankin nousta, vaikka on luistonesto päällä. Nappaa sitten terävimmän kärjen pois.

Hiekkatiellä en oikein takarenkaan absistä pidä kun tulee vedettyä rengas lukossa. Sanoisin että kukaan ei pysäytä pyörää yhtä hyvin ja joka kerta samalla matkalla kuin abseilla. Etenkin liukkaalla ja soralla. Soratiellä jarrutuksessa pito voi vaihdella hyvinkin paljon lyhyellä matkalla.

Ei oikein koskaan tule ABS otettua kokonaan pois, mutta luistonestoa toisinaan. Etenkin kun talvella ajelee piikkirenkailla.

Tämä nyt on täysin tilannekohtaista joten hölmö yleistys. ABS-pyörälläkin (onko tosiaan niin paljon abs-jarruttomia pyöriä ja niiden intohimoisia puolustajia vielä alle eläkeiän kuin tästä ketjusta voisi kuvitella?) jarrutus on tehokkain kun paino siirtyy kunnolla etupyörälle, eli kahvaa tulee puristaa hieman hitaasti pidon menetykseen tai takapyörän nousuun asti.

Omissa sporttipyörissä ABS saa säädettyä niin että perä tosiaan saa nousta ja taka-abs pois joten kaikki oman elämänsä Rossit turhaan kuvittelevat jarrutavansa päällysteellä äkkitilanteessa niitä paremmin.

Olenko jossain väittänyt, että moottoripyörä pysähtyy ilman ABS paremmin kuin ABS kanssa?

Minulla oli ekaa kertaa absit pyörässä KTM 690 Enduro R:ssä, jonka hommasin kakkospyöräksi soratieräppäilyyn.

Muistan ekat kokemukset, kun jyrkkää hiekkarinnettä tulin alas, absi nakutti ja vauhti vain kiihtyi. Toinen vastaava kun talvella piikkipyörillä jarrutin risteykseen. Absi hakkasi ja vauhti ei hidastunut juurikaan lainkaan.

Kadulla absit on ihan ok, mutta pehmeällä ne eivät niinkään ole, koska lukkojarrutus on tehokkain kun karkea rengas nappula tai piikki uppoaa kunnolla alustaan. Piikkirenkailla ja matalalla paineella rengas sortaa niin paljon, että absi menee hämilleen, vaikka rengas nimenomaan vaatisi nopeuseroa purrakseen pintaan. Se ei mene minkään kitkakertoimen mukaan.

(onko tosiaan niin paljon abs-jarruttomia pyöriä ja niiden intohimoisia puolustajia vielä alle eläkeiän kuin tästä ketjusta voisi kuvitella?)
Lyhyt tilastoyhteenveto kysytty chatgpt:ltä jota käskettiin käyttämään mm. Traficomin tilastoja [1] sekä dokumenttia "Moottoripyörien ja mopojen turvallisuus" -dokumenttia pohjamateriaalina. Se totesi yhteenvetona näin kun kyselin tätä (tarkka prompti) "Kuinka monta liikennekäytössä olevaa ja vuosimallia 2010 vanhempaa moottoripyörää suomessa on tällä hetkellä?":

---tekoälyhallusinaatio alkaa---
Tarkkaa lukua vuodelle 2026 en löytänyt julkisista tilastoista, mutta Traficomin julkaisemista aineistoista voidaan tehdä melko hyvä arvio.

Kesällä 2023 Suomessa oli liikennekäytössä noin 186 000 moottoripyörää. Näistä:
  • 18 % oli enintään 10 vuotta vanhoja
  • 82 % oli yli 10 vuotta vanhoja
Jos tulkitaan kysymyksesi kirjaimellisesti niin, että "vuosimallia 2010 vanhempi" tarkoittaa vuosimallia 2009 tai vanhempi, niin vuonna 2026 raja on vieläkin vanhempien puolella. Traficomin mukaan jo vuonna 2023 yleisimpiä olivat vuosina 2000–2009 käyttöönotetut moottoripyörät, ja moottoripyöräkannan keski-ikä oli 24 vuotta.
---tekoälyhallusinaatio loppuu---

Tuon vuosimallin 2010 vedin hatusta siksi että esim. aiemmin mainittu Hayabusa sai ABS:it vasta 2013 alkaen, joten sillä olettamalla on tilastollisesti oletettavissa että esim. 2010 vanhemmilla pyörillä ei välttämättä ole abs:ää (koko teknologia yleistyi pyörissä jonkin verran autoja myöhemmin, BMW oli ensimmäisiä 1988 ja Honda/Yamaha tuli perässä 1990-luvun alussa). Voin toki olla tässä(kin) täysin väärässä.

Ja ainakaan minä en mitenkään puolusta ABS:ttomuutta (olisipa varaa osta gen-3 busa ABS:eilla). Totean lähinnä että jos ei ole abs:eja niin se pitää tiedostaa ja ehkäpä jarruttaa eri tavalla kun jos on abs:it. Sama pätee esim. jos pyörässä on CBS (eli yhdistelmäjarrut), kuten esim. edellisessä pyörässäni, CBR1100XX:ssä oli. Siinä kun painaa takajarrun poljinta niin myös etujarru jarruttaa (ja päinvastoin jos jarrukahvasta vetää niin takaa jarruttaa myös). Kun joskus ihmettelin tätä sfnet.harrastus.mp -ryhmässä niin sain helpon neuvon; "jarruttaa niin lujaa että ei osu, mutta ei niin lujaa että kaatuu".

Ja mitä eläkeikään tulee, niin siihen on tällä hetkellä osapuilleen noin 3393 päivää 00 tuntia 43 minuuttia mikäli elo.fi:n mukaan siirryn moiseen olotilaan 1.10.2035.

[1] ladattavana iso kasa exceleitä joita voi data-mainata mielin määrin jos intoa riittää

Väitit että kannattaa aina tehdä väistö jarruttamisen sijasta.

Niin, eli en väittänyt että ilman ABS pysähtyy nopeammin kuin ABS kanssa, pitäisikö hieman ymmärtää lukemaansa turhan öyhöttämisen sijaan?! Sanoin "pitäisi aktiivisesti pyrkiä väistämään ja sitten jarrutus.", en väittänyt että AINA väistö jarruttamisen sijasta! :facepalm:

Toiseksi, jarruttamisesta moottoripyörällä ei ole mitään hyötyä jos et ole 100% varma, että saat prätkän pysähtymään ennen törmäystä, se sattuu silti aivan helvetin paljon jos pamautat 40-50km/h auton kylkeen, siksi aina suositellaan ensin väistö ja sitten jarrutus.

Minulla oli ekaa kertaa absit pyörässä KTM 690 Enduro R:ssä, jonka hommasin kakkospyöräksi soratieräppäilyyn.

Muistan ekat kokemukset, kun jyrkkää hiekkarinnettä tulin alas, absi nakutti ja vauhti vain kiihtyi. Toinen vastaava kun talvella piikkipyörillä jarrutin risteykseen. Absi hakkasi ja vauhti ei hidastunut juurikaan lainkaan.

Kadulla absit on ihan ok, mutta pehmeällä ne eivät niinkään ole, koska lukkojarrutus on tehokkain kun karkea rengas nappula tai piikki uppoaa kunnolla alustaan. Piikkirenkailla ja matalalla paineella rengas sortaa niin paljon, että absi menee hämilleen, vaikka rengas nimenomaan vaatisi nopeuseroa purrakseen pintaan. Se ei mene minkään kitkakertoimen mukaan.
Ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa luistoneston tai absin kanssa 2022 vuoden 701 kanssa soralla, asfaltilla tai talvellakaan. Luistonestoa ei kyllä talvella kehtaa pitää kuin siirtymil asfaltilla. Enkä nyt ihan kokematon ole noiden kanssa. Alkujaan kyllä absit ja luistonestot oli aika järkyttäviä eri pyörissä. En kyllä muista edes oliko Abs aikoinaan 2008 vuoden KTM 690 Endurossa jolla ajelin muutaman vuoden.

Tuo hiekkarinne oli siis ihan pehmeä sorakuopan rinne. Piikkipyörä oli crossipiikit ja painetta 0,8bar. Soratiellä toimivat ihan hyvin absitkin, mutta tuommoisessa ihan lentohiekassa näköjään ei. Pyörä mallia 2015, joten 2022 malliin lienee kehittyneet nekin.

Mää en ainakaan välittäs tuomita abseja lähtökohtaisesti ja varmaan ne on uusissa mopoissa ihan ok tasoa myös soralla/hiekalla. Mutta kun uutta mopoa ei ole niin oo paljo ennenmmin ilman kun mitä esim. 10 vuotta vanhojen absien kans tuola soralla. Uudet pyörät millä oon soralla ajanu on ollu niin jytkyjä lainamopoja ettei niillä oo mitään ennätyksiä tullu otettua vaan lähinnä semmosta perus vauhdin pitoa.

Statistiikka

Viestiketjuista
310 622
Jäsenet
83 836
Uusin jäsen
Ministeri o_x

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom