Mopokuumetta

Yamaha fz6 s2 moottori alkanut pitämään ääntä, joka muistuttaa hieman semmoista, kun laittaisi paperia tai sormen tuulettimeen, vaikea kuvailla. Oon paikantanut äänen pyörän etuosaan. Kuuluu vaihde päällä tai vapaalla, tyhjäkäynnillä ja kun nostaa kierroksia ni tahti kovenee. Työkaveri epäilee, että saattaisi olla jakoketjun kiristin. Mietin että huoltoon, mutta mikä hyvä, pääkaupunkiseudulla?
 
Hain Honda Magnan -94 talvisäilöstä viime viikonloppuna ja huomenna sitten Yyteriin kaveriporukalla ottamaan olutta pariksi päiväksi. Valitettavan vähän tuli viime kesänä ajettua, siinä lähtemisessä on aina joku pirun kynnys mutta aina on ollut mukavaa päristellä kun vaan on saanut aikaiseksi lähteä.
 
Hain Honda Magnan -94 talvisäilöstä viime viikonloppuna ja huomenna sitten Yyteriin kaveriporukalla ottamaan olutta pariksi päiväksi. Valitettavan vähän tuli viime kesänä ajettua, siinä lähtemisessä on aina joku pirun kynnys mutta aina on ollut mukavaa päristellä kun vaan on saanut aikaiseksi lähteä.

Kesällähän se on juuri parasta, kun laittaa mahdollisimman ohutta päälle ja rauhakseen kruisailee niin laskee sitä kynnystä lähteä... Kylmällä ilmalla sitten ärsyttää se vaatteiden pukeminen ja vaihtaminen...


Itse käytän lämpimällä ilmalla ajofarkkuina Sa1nt unbreakable housuja, ovat kuin normaalit farkut ilman mitään ylimääräistä, mutta kaatuessa eivät repeä ja kestää asfaltilla liukumisen ja puserona ihan ajohupparia. Toki jalassa ajokengät (Triumph x Alpinestar J6 Shoe) ja käsissä ajohanskat, mutta kaikki on normaalien vaatteiden näköisiä, että asiasta tietämätön ei niitä normi vaatteista erota niin menee ihan arki vaatteina töissä ym.

 
Kesällähän se on juuri parasta, kun laittaa mahdollisimman ohutta päälle ja rauhakseen kruisailee niin laskee sitä kynnystä lähteä... Kylmällä ilmalla sitten ärsyttää se vaatteiden pukeminen ja vaihtaminen...


Itse käytän lämpimällä ilmalla ajofarkkuina Sa1nt unbreakable housuja, ovat kuin normaalit farkut ilman mitään ylimääräistä, mutta kaatuessa eivät repeä ja kestää asfaltilla liukumisen ja puserona ihan ajohupparia. Toki jalassa ajokengät (Triumph x Alpinestar J6 Shoe) ja käsissä ajohanskat, mutta kaikki on normaalien vaatteiden näköisiä, että asiasta tietämätön ei niitä normi vaatteista erota niin menee ihan arki vaatteina töissä ym.

Omin silmin nähneenä kaatumisia, itse en enään ajele kuin nahkapuku päällä. Asiaa tietysti auttaa se, että pidän muotoon leikatuista mopopuvuista.
 
Omin silmin nähneenä kaatumisia, itse en enään ajele kuin nahkapuku päällä. Asiaa tietysti auttaa se, että pidän muotoon leikatuista mopopuvuista.

Minäkin olen omin silmin nähnyt kun nahkapuvusta huolimatta raajat repeytyneet irti niin olen vain todennut, että loppujen lopuksi se kaasun asento on ainoa mikä voi sinut pelastaa, kaikki muu on herran haltuun.

Samalla logiikalla pitäisi kävellessä pitää kypärää ja muita suojavarusteita joten elämä on kompromisseja teet ihan mitä tahansa.
 
Hain Honda Magnan -94 talvisäilöstä viime viikonloppuna ja huomenna sitten Yyteriin kaveriporukalla ottamaan olutta pariksi päiväksi. Valitettavan vähän tuli viime kesänä ajettua, siinä lähtemisessä on aina joku pirun kynnys mutta aina on ollut mukavaa päristellä kun vaan on saanut aikaiseksi lähteä.

Tämä se on joka kesä. Kun päättää aamukasilta lähteä niin ysiltä vielä ihmettelee mapsista että minne ja mitä kautta. Osittain kynnys nousee kun on niin paljon kaikkea muutakin ja sen tietää, että jos satulaan nousee niin se on vähintään päivä siinä puuhassa. Oma vika, kun kiersi alkuun nurkat niin aktiivisesti.
 
Minäkin olen omin silmin nähnyt kun nahkapuvusta huolimatta raajat repeytyneet irti niin olen vain todennut, että loppujen lopuksi se kaasun asento on ainoa mikä voi sinut pelastaa, kaikki muu on herran haltuun.

Samalla logiikalla pitäisi kävellessä pitää kypärää ja muita suojavarusteita joten elämä on kompromisseja teet ihan mitä tahansa.
Sinänsä johkin öljyläikkään kun lippaa rampissa tms viidessäkinkympissä niin todella ikävät pari kuukautta edessä. Itsekin tulee ajeltua hupparissa tai t-paidassa usein pikkumatkaa, mutta tuskin niin tekisin jos lähtisi edes kerran iho rullalle pahemmassa määrin.
 
Minä möisin Vespan pois, jos pitäisi jotain nahkaa päälle vedellä.
Istun tässä kaupungilla auringossa. Tulin vaimon vespalla shortseissa ja t-paidassa avopotta päässä.

Maantiellä ja rymyteillä muilla pyörillä pidän kyllä ihan kunnollisia ajovarusteita. Jäätelöterassille kesähelteellä menen sitten muilla vermeillä. En suosittele ajamaan ilman kunnollisia varusteita.
 
Itse kävin äsken Iltatorilla pikaisesti kääntymässä. Sain katseita jo siitä että minulla oli fleese ja tuulipusakka ;-) Tosin asiana oli pikaisesti katsoa että onko hollantilaisia tai italialaisia juustokauppiaita -ei ollut joten selvisin noin 2 minuutin kävelyllä. Jos ois pitänyt istua maassa ja riisua ja pukea jotain ajoasuja...kuten katseltiin yhden parin Reposaaren kaupan edessä tuskakaisina tekevän, 35 asteen lämmöissä...
 
Mulla ajofarkut, tennareiden oloiset ajokengät ja kevyt ajotakki. Kaikissa suojat siellä missä tavallisesti. Hanskat tietty. Selkä ja rinta suojaamatta. :/ Pyörässä boksi, johon mahtuu kypärä ja takki niukin naukin. Tämä kompromissi on mietitty just siltä kantilta, että tulee helpommin lähdettyä pyörällä kun määränpäässä saa itsensä ihmisen näköiseksi ja kamat lukkojen taakse. Eihän tuo boksin lukko ketään pidättelisi, mutta sanotaan, että kamat piiloon. Pidemmillä siirtymillä tai huonommassa säässä paremmin säältä suojaavat ajohousut ja tukevammat nahkabootsit.

Ajon aikana boksissa reppu, olkalaukku tai mitä nyt sitten perillä tarvitseekaan. Tarvittaessa reppu kulkee selässä. Ei ole omaa menoa haitannut. Yöpymisreissuille boksin ja kuskin väliin vesitiivis iso pehmeä tarkoitukseen tehty kassi hihnoilla kiinni. Mökille mennessä on kauppareissun jälkeen ollut joskus viimeiset kilometrit boksi täynnä ja reppu selässä. Tämmöisellä modulaarisuudella olen pyrkinyt ensisijaisesti säilyttämään "vapauden" ja lähtövalmiuden erilaisille ajeluille sekä pyörän vapaana sivulaukuista, joista en jostain syystä tykkää yhtään.

Nyt viikon sisään olen ajanut joka päivä jonnekin, töihin pari kertaa, asioille, kahville ja kävin itse asiassa yhdet yo-juhlat prätkällä. Kauluspaita takin alle ja pikkutakki boksissa toimi hyvin. Tämä on mulle se juttu. Tulin juuri ilta-ajeltulta yhdestä motoristikahvilasta ja kyllähän sen näkee, että vanhemmalla porukalla on nahkaa varpaista leukaan ja varmasti tietävät paremmin.
 
Suojaus haaverien varalle on toinen juttu, mutta vanhemmiten alkaa huomata myös sen, että täkäläisillä keskiverto kesäkeleillä myös lämmöneristykseen ja tuulenpitävyyteen pitää kiinnittää huomiota. Siksi edes kevyet "oikeat" MP varusteet ovat kova juttu. Etenkin jos lähtee vaikka päivällä jonnekin ja palaa vasta iltahämärissä, ei ole kivaa eikä turvallista palella.
 
Jep, ei ole nuoren eikä vanhemman ihmisen keho samanlaisia, sen takia kylmyys, veto, yms alkaa ”kolottaa” vanhemmiten.
 
Onkos täällä kellään kokemusta Dimsportin "Rapid Bike" ECU-bokseista? Ovat siis hiukan vastaavia, kuin Dynojet PowerCommander, mutta enemmän plug&play.

Malleja löytyy hinnan ja ominaisuuksien mukaan yksinkertaisimmasta lähtien Easy, Smart, Evo ja Racing.

Omaan pyörään kylläkin vain Easy saatavilla, joka ainoastaan peukaloi happianturin arvoja ja rikastaa näin bensansyöttöä closed-loop tilassa, eli ilmeisesti lähinnä tasaisella kaasulla ajettaessa.
 
Onkos täällä kellään kokemusta Dimsportin "Rapid Bike" ECU-bokseista? Ovat siis hiukan vastaavia, kuin Dynojet PowerCommander, mutta enemmän plug&play.

Malleja löytyy hinnan ja ominaisuuksien mukaan yksinkertaisimmasta lähtien Easy, Smart, Evo ja Racing.

Omaan pyörään kylläkin vain Easy saatavilla, joka ainoastaan peukaloi happianturin arvoja ja rikastaa näin bensansyöttöä closed-loop tilassa, eli ilmeisesti lähinnä tasaisella kaasulla ajettaessa.
Eli lisää polttoaineen kulutusta matka ajossa?

Tasaisella kaasullahan halutaan laihempaa seosta, että bensaa säästyy ja täyskaasulla lisää bensaa, jotta saadaan enemmän tehoa.
 
Onkos täällä kellään kokemusta Dimsportin "Rapid Bike" ECU-bokseista? Ovat siis hiukan vastaavia, kuin Dynojet PowerCommander, mutta enemmän plug&play.

Malleja löytyy hinnan ja ominaisuuksien mukaan yksinkertaisimmasta lähtien Easy, Smart, Evo ja Racing.

Omaan pyörään kylläkin vain Easy saatavilla, joka ainoastaan peukaloi happianturin arvoja ja rikastaa näin bensansyöttöä closed-loop tilassa, eli ilmeisesti lähinnä tasaisella kaasulla ajettaessa.
Kai senki pyörän ECUa voi säätää ilman tuommosta lisälaitettA. Ja melko todennäköisesti tulee parempi lopputulos.
 
Kai senki pyörän ECUa voi säätää ilman tuommosta lisälaitettA. Ja melko todennäköisesti tulee parempi lopputulos.
Voiko? Olen itse ymmärtänyt, että valmistajat suojaa nuo jollain tapaa? Ja vaikka suojauksen saisikin korkattua (tai sellaista ei olisi) niin oikeiden arvojen löytäminen on aikamoinen projekti. Teoriassa varmaan joku paja voi noita osata tehdä.

Tuossa mielenkiintoinen video ainakin tällaiselle maallikolle
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=DukVU860FjU
 
Jep, ei ole nuoren eikä vanhemman ihmisen keho samanlaisia, sen takia kylmyys, veto, yms alkaa ”kolottaa” vanhemmiten.
Juu, ja ei. Minulla on taatusti nykyisin aina enemmän päällä kuin nuorempana oli, mutta muistan kyllä elävästi miten vuonna 85, ajettuani Turkuun ja takaisin, eli max 150km ajelut, oli pakko mennä kuumaan kylpyyn lämmittämään syväkylmettynyttä kroppaa. Muuten lämpeni ok, mutta polvet jäivät sisältä kylmiksi ja se tunne oli aika omituisen kenkku. Olin 25, joten en vielä ihan ikäloppu. Tämä muisto on jotenkin puoltanut Vespan kanssa ajelua ;-) Jos laskettelutamineet eivät ole oikein riittäneet, on minulla pilkkihaalarikin, mutta se ei ole aina mukana. Yksi toimivaksihavaittu keinosto on a) kaivetaan sadehaalari esiin, sen sisällä tarkenee kummasti tai b) täytetään huoltiksella taskumatti kuumalla vedellä ja laitetaan se "vyön alle". Jo vot on aika mukava seuraava tunti...

Anekdootina toinen kylmettyminen: Särkisalossa purjelautalemassa hyvässä kelissä ja: jano, rantaan ja autolle juomaan vettä. Törmäilin kävellessäni puihin ja oikein nauratti kun oli kuin olisi lievästi kännissä. Ajattelin että ehkä hieman merisairas...mutta ei: tuo on yksi oire hypotermiasta...
 
Eli lisää polttoaineen kulutusta matka ajossa?

Tasaisella kaasullahan halutaan laihempaa seosta, että bensaa säästyy ja täyskaasulla lisää bensaa, jotta saadaan enemmän tehoa.
Kyllä. En nyt ihan älyttömästi ole asiaan perehtynyt, mutta eikös nämä vähänkään uudemmat katalysaattorilla varustetut pyörät käy päästöjen takia aika laihalla. Oma pyörä varsinkin hitaassa tasaisessa vauhdissa ja alhaisilla kierroksilla käy "tökkivästi", kuin saisi liian vähän bensaa. Tehtaalla asetettuna ECU hakee ~14,7:1 ilma-bensaseosta, joka tämän kai aiheuttaa. Rapid Bike Easyn pitäisi tuo korjata ainakin osittain, rikastamalla suhdetta markkinointinsa mukaan 13,5:1-14,5:1 välille. Ei muutaman prosentin kasvu bensankulutukseen olisi mielestäni kamala asia, jos kone käy tasaisemmin ja viileämpänä.

Sitten jos suoraa putkea laittaa tai parantaa ilmanottoa, niin olisi kannattavaa säätää enemmän. Paras tietysti ammattilaisella säätö ja penkitys, mutta nuo Rapid Bike Evo- ja Racing-moduulit on siihen helpompi vaihtoehto ja ilmeisesti ihan toimivia kapistuksia. Niillä voi siis säätää bensa- ja sytytyskarttoja, ja osaavat itsestäänkin näitä optimoida ajon aikana, eli ei tarvitse penkitystä. Pystyy myös esim. nostamaan kierrosrajoitusta ja säätämään moottorijarrutusta.
Dynojetillä ja Woolich Racingillä taitaa olla myös aika vastaavat itsestään optimoituvat tuotteet olemassa.

Kai senki pyörän ECUa voi säätää ilman tuommosta lisälaitettA. Ja melko todennäköisesti tulee parempi lopputulos.
Voi säätää oikeilla työkaluilla ja ehkä tuleekin parempi lopputulos, kun säätä penkissä. Mutta tuon Rapid Biken pointti on helppous ja se, että pyörän omaan ECUun ei kosketa. Boksi irti ja pyörä on taas vakio.

Näitä Rapid Bikejä on ollut jo pitkään myynnissä, mutta itse en ainakaan ollut niistä ainaisemmin kuullut. Power Commanderista taas olen kuullut jo monia vuosia sitten.
 
Dimsportin "Rapid Bike"
Mulla on sellaista vaikeasti kuvailtavaa ärsyttävyyttä uudehkossa Transalpissa, että taajamanopeuksissa tuntuu sellaista mikropätkimistä. Tunnen sen munissa 2000-4000rpm alueella 30-50km/h vauhdeissa. Ilmiö on sama vaihteesta (2-4) riippumatta. Loppuu heti kun kiihdyttää vähänkin tai moottorijarruttaa.

Ulkolaisilla foorumeilla on monilla samaa ja sanoin tästä myös huollossa. Siitä on nyt aikaa kun viimeksi selvittelin, mutta lukitsin vastaukseksi päästövaatimukset. Ketjujen kireyttä/löysyyttä myös vaihdellut inan verran, josko tuo vaikuttaisi munatuntumaan, mutta ei.

Kyllä mä jonkin kikkulan vielä laitan, että tuo loppuu. 322e kustantaisi omaan pyörään, mutta tuntuu, että siinä on 300e liikaa :), joten kattellaan vielä.
 
Mulla ajofarkut, tennareiden oloiset ajokengät ja kevyt ajotakki. Kaikissa suojat siellä missä tavallisesti. Hanskat tietty. Selkä ja rinta suojaamatta. :/ Pyörässä boksi, johon mahtuu kypärä ja takki niukin naukin. Tämä kompromissi on mietitty just siltä kantilta, että tulee helpommin lähdettyä pyörällä kun määränpäässä saa itsensä ihmisen näköiseksi ja kamat lukkojen taakse. Eihän tuo boksin lukko ketään pidättelisi, mutta sanotaan, että kamat piiloon. Pidemmillä siirtymillä tai huonommassa säässä paremmin säältä suojaavat ajohousut ja tukevammat nahkabootsit.

Ajon aikana boksissa reppu, olkalaukku tai mitä nyt sitten perillä tarvitseekaan. Tarvittaessa reppu kulkee selässä. Ei ole omaa menoa haitannut. Yöpymisreissuille boksin ja kuskin väliin vesitiivis iso pehmeä tarkoitukseen tehty kassi hihnoilla kiinni. Mökille mennessä on kauppareissun jälkeen ollut joskus viimeiset kilometrit boksi täynnä ja reppu selässä. Tämmöisellä modulaarisuudella olen pyrkinyt ensisijaisesti säilyttämään "vapauden" ja lähtövalmiuden erilaisille ajeluille sekä pyörän vapaana sivulaukuista, joista en jostain syystä tykkää yhtään.

Nyt viikon sisään olen ajanut joka päivä jonnekin, töihin pari kertaa, asioille, kahville ja kävin itse asiassa yhdet yo-juhlat prätkällä. Kauluspaita takin alle ja pikkutakki boksissa toimi hyvin. Tämä on mulle se juttu. Tulin juuri ilta-ajeltulta yhdestä motoristikahvilasta ja kyllähän sen näkee, että vanhemmalla porukalla on nahkaa varpaista leukaan ja varmasti tietävät paremmin.
Itselläni "työmatka-ajossa" takki, hanskat ja kengät. Ja toki kypärä :cigar2:
Housuina tavalliset farkut niin kun riisuu ajokamat niin on heti valmiina töihin ilman että olisi erilliset työhousut mukana. Jos lähden varta vasten ajelemaan niin päällä on ajofarkut polvisuojilla.

Itse olen ymmärtänyt että selkä- ja rintapanssarit ovat pääsääntöisesti turhia onnettomuuksissa. Tarkoitan että on hyvin vähän tilanteita joissa niiden olemassaolo ratkaisee mitään koska ne tilanteet ovat jo muutenkin liian pahoja. Esim. lävistävässä osumassa rintaan vaikka panssari auttaakin siihen niin onnettomuus on yleensä jo niin paha että murskaava osuma/niskan retkahdus jne. pitävät huolen lopusta. Ei siis ole tarkoitus yllyttää olemaan käyttämättä noita; kaikki suojaus on kotiinpäin ja eihän vakuutustakaan tarvitse kuin hyvin harvoin ja silti se kannattaa olla jne., mutta sinänsä vähäpätöisimpiä suojauksia.
Itse kyllä tuota perusfarkkujen käyttöä mietin, varsinkin kun ovat yleensä enemmän muoti- kuin vanhaa työvaatemateriaalia niin asfaltti syö välittömästi reiän. Että pitäisikö vain motivoitua vaihtamaan housuja...
 
Airbagliiviä (tech air 5) oon ite käyttänyt kadulla ja radalla nyt muutaman vuoden nahkakamojen lisänä. Kaveri veti motoparkissa jokunen vuos sitten highsiderin n. 100 km/h vauhdista ja hänen omasta & ambulanssikuskien mielestä bagi pelasti isommilta vammoita.

Totaaliseen äkkipysähdykseen ei mitkään suojat tosiaan auta, mutta kaikissa pienemmissä tapahtumissa estävät vahingon tai lyhentävät toipumisaikaa.

Mopoista kuitenkin maksetaan mukisematta tonneja tai kymmeniä tuhansia, niin omasta mielestä pari tonnia ajovarusteista ei oo mikään älytön kustannus. Junnuna toki ajoin kevarilla sandaalit, shortsit ja t-paita yhdistelmällä, mutta eipä sen ikäisenä kuolevaisuuttaan ymmärrä.
 
Itselläni "työmatka-ajossa" takki, hanskat ja kengät. Ja toki kypärä :cigar2:
Housuina tavalliset farkut niin kun riisuu ajokamat niin on heti valmiina töihin ilman että olisi erilliset työhousut mukana. Jos lähden varta vasten ajelemaan niin päällä on ajofarkut polvisuojilla.

Itse olen ymmärtänyt että selkä- ja rintapanssarit ovat pääsääntöisesti turhia onnettomuuksissa. Tarkoitan että on hyvin vähän tilanteita joissa niiden olemassaolo ratkaisee mitään koska ne tilanteet ovat jo muutenkin liian pahoja. Esim. lävistävässä osumassa rintaan vaikka panssari auttaakin siihen niin onnettomuus on yleensä jo niin paha että murskaava osuma/niskan retkahdus jne. pitävät huolen lopusta. Ei siis ole tarkoitus yllyttää olemaan käyttämättä noita; kaikki suojaus on kotiinpäin ja eihän vakuutustakaan tarvitse kuin hyvin harvoin ja silti se kannattaa olla jne., mutta sinänsä vähäpätöisimpiä suojauksia.
Itse kyllä tuota perusfarkkujen käyttöä mietin, varsinkin kun ovat yleensä enemmän muoti- kuin vanhaa työvaatemateriaalia niin asfaltti syö välittömästi reiän. Että pitäisikö vain motivoitua vaihtamaan housuja...

Ei niillä olekaan tarkoitus estää kuolemaa vaan halvaantumista. Lävistävä osuma on kyllä erittäin harvinaista ja selkäpanssaria en vähättelisi yhtään.
Selkä ei kovin isoa osumaa tarvitse, että tulee rankaan vaurio. Nämä on tietysti juttuja joita jokainen arvottaa eri tavalla eli kumpi on pahempi; halvaantuminen vai kuolema.
 
Itse kyllä tuota perusfarkkujen käyttöä mietin, varsinkin kun ovat yleensä enemmän muoti- kuin vanhaa työvaatemateriaalia niin asfaltti syö välittömästi reiän. Että pitäisikö vain motivoitua vaihtamaan housuja...
Noin 25 v sitten tuli kontattua farkut jalassa jostain 80 kmh vauhdista. Asfaltti söi polvet melkein luuhun asti samantien ja luonnollisesti arvet on vieläkin selvästi näkyvät. Palautuminenkin kesti aika pitkään että pysyi taas normaalisti kävelemään. Lenkkarit meni aivan riekaleiksi mutta ei mitään suurempaa jalkoihin tullut. Takkina ja hanskoina jotain Lousin halvinta eikä mitään mustelmaa suurempaa ruhjetta tainnut tulla vaikka roskiskamaa tuli kaikista varusteista kypärää myöten.

Enää en ajele ilman suojia kuin jossain spesiaali spesiaalitapauksessa. Työmatkalla yleensä ajofarkut tai tekstiilit ja töissä sitten normi housut tilalle. Joskus ajofarkuillakin kekkaloinut koko päivän.
 
Mulla on sellaista vaikeasti kuvailtavaa ärsyttävyyttä uudehkossa Transalpissa, että taajamanopeuksissa tuntuu sellaista mikropätkimistä. Tunnen sen munissa 2000-4000rpm alueella 30-50km/h vauhdeissa. Ilmiö on sama vaihteesta (2-4) riippumatta. Loppuu heti kun kiihdyttää vähänkin tai moottorijarruttaa.

Ulkolaisilla foorumeilla on monilla samaa ja sanoin tästä myös huollossa. Siitä on nyt aikaa kun viimeksi selvittelin, mutta lukitsin vastaukseksi päästövaatimukset. Ketjujen kireyttä/löysyyttä myös vaihdellut inan verran, josko tuo vaikuttaisi munatuntumaan, mutta ei.

Kyllä mä jonkin kikkulan vielä laitan, että tuo loppuu. 322e kustantaisi omaan pyörään, mutta tuntuu, että siinä on 300e liikaa :), joten kattellaan vielä.
Samasta ilmiöstä taidetaan puhua. Aika yleistä vissiin nykypyörissä, ja jossain foorumilla sanottiin, että varsinkin Hondissa. Itsellä CBR600F.
Tuo halvin Easy-moduulihan saattaisi siis tähän ongelmaan riittää ja se maksaisi "vain" 150€, mutta siitä on tosiaan kaikki muut ominaisuudet karsittu. Taitaa itsellä mennä silti jossain kohtaa tilaukseen, kun noita parempia moduuleja ei ollut omalle pyörälle.
 
Airbagliiviä (tech air 5) oon ite käyttänyt kadulla ja radalla nyt muutaman vuoden nahkakamojen lisänä. Kaveri veti motoparkissa jokunen vuos sitten highsiderin n. 100 km/h vauhdista ja hänen omasta & ambulanssikuskien mielestä bagi pelasti isommilta vammoita.

Totaaliseen äkkipysähdykseen ei mitkään suojat tosiaan auta, mutta kaikissa pienemmissä tapahtumissa estävät vahingon tai lyhentävät toipumisaikaa.

Mopoista kuitenkin maksetaan mukisematta tonneja tai kymmeniä tuhansia, niin omasta mielestä pari tonnia ajovarusteista ei oo mikään älytön kustannus. Junnuna toki ajoin kevarilla sandaalit, shortsit ja t-paita yhdistelmällä, mutta eipä sen ikäisenä kuolevaisuuttaan ymmärrä.
No itsellä pelkkä kypärä maksaa melkein puolet tuosta, siihen päälle ajokengät, hanskat ajohuppari ja ajofarkut normi arkeen niin aikalailla se toinen tonni mennyt. Sitten vielä se, että kaapissa on kaksi muutakin ajopuku kertaa, niin kyllä sitä rahaa on mennyt.

Itse ajan silti sen mukaan mikä on mukavaa ja lämpimällä ilmalla vaatetusta vähennetään ja päinvastoin.

Radalla sitten kaikki mahdollinen, mutta eipä siellä ole nyt moneen vuoteen käyty.
 
Ei niillä olekaan tarkoitus estää kuolemaa vaan halvaantumista. Lävistävä osuma on kyllä erittäin harvinaista ja selkäpanssaria en vähättelisi yhtään.
Selkä ei kovin isoa osumaa tarvitse, että tulee rankaan vaurio. Nämä on tietysti juttuja joita jokainen arvottaa eri tavalla eli kumpi on pahempi; halvaantuminen vai kuolema.
Googlella löytyy ainakin tuollainen:

Ei ainakaan tuossa mielipiteessä selkä- ja rintasuojia rankata kovin tärkeiksi, mutta kaikki suojaushan on kotiinpäin eikä tarkoitukseni ole yrittää vähentää noiden käyttöä.

Viime vuosina selkäsuojan käyttö on yleistynyt, mutta sen teho ei ole kovin hyvä. Toki se levittää samalla tavalla iskua laajemmalle alueelle, mutta selän tyyppivammat eivät tule pistemäisistä iskuista vaan ovat yleensä taipumisvammoja. Se tarkoittaa nikamien murtumista tai painumista. Jos isku kohdistuu suoraan selkään, suojasta on hyötyä. Suuri osa selän vammoista aiheutuu kuitenkin selän vääntymisestä liian paljon yleisimmin eteenpäin.

Rintapanssareita markkinoidaan kovasti ja niillä on suojaavaa vaikutusta pistemäisissä iskuissa, joiden voimaa ne jakavat laajemmalle alueelle. Samalla ne estävät teräviä esineitä menemästä läpi. Törmäyksissä on kuitenkin yleisempää ja vaarallisinta, että rintakehän sisäiset elimet joutuvat puristuksiin Rintalastan ja selkärangan väliin. Sellaisissa tapauksissa näiden panssareiden rakenne ei suojaa, vaan kylkiluut katkeavat puristuksen voimasta sivuilta. Puristukselta suojaavan rintapanssarin pitäisi olla kehikko, joka ei päästä puristusta ulottumaan rintakehään asti, ikäänkuin eräänlainen tukikehikko.

Kainulainen muistuttaa, että rintakehävammat ovat takana 40 prosentissa motoristien kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Ja nykyiset rintapanssariratkaisut eivät oleellisesti vähennä puristuksiin joutumisesta aiheutuvia vammoja.


Mielenkiintoisesti:
Niskatuen käytön puolesta Kainulainen puolestaan liputtaa vahvasti.
En muista että oikein kellään olisi niskatukea. Joskus kunnon nahka-asussa (sellainen enemmän kisa-asu, ei Harlikka-liivit :cigar2: ) olen nähnyt, mutta harvemmin tuolla työmatkaliikenteessä noita näkee...
 
Asensin sivulaukkutelineet ja -laukut, joten tässä varmaankin nyt kaikki, mitä tähän omia tarpeitani varten asennankaan.

Koska sivulaukkuja on monenlaisia ja niiden telineet kaikki enemmän ja vähemmän rumia ilman lakkuja, päädyin Shad 3P -malliin. Laukuiksi Shad SH23, koska ne on kompaktit, eivätkä levennä pyörää kohtuuttomasti. Parhaana vaihtoehtona olisi toki ollut Hondan alkuperäinen setti, joka olisi maksanut tonnin enemmän. Ajattelin kuitenkin tässä tapauksessa säästää.

PSX_20260607_092647.jpg


Jännä sinällään, että valmistajan mukaan nämä laukut ei pitäisi passata tähän pyörään näillä telineillä, mutta en vielä keksinyt, että miksi muka ei. Samaa ihmetelleet myös muut harrastajat.

No, nyt voi kuitenkin loma tulla ja reissut. Vielä ei varsinaista suunnitelmaa kohteesta ole, koska keski-eurooppaan on Oulusta vähän liian pitkä matka, mutta eiköhän viikon roadtrippiin löydy jotain vaihtoehtoja.
 
Mitä kautta tilasit/ostit Shad telineen ja laukut? Sopivan siron näköinen setti. Ei ainakaan äkkiä löytynyt suomesta jälleenmyyjää, eikä oikeen nettikauppaa jossa olisi v-strom 800:seen sarjaa hyllyssä.
 
No eikös Oulusta Norja olisi aika luonteva?
Onhan se yks vaihtoehto. Tämä pohjoinen skandinavia Oulusta ylöspäin vain jo aika tuttua.

Mitä kautta tilasit/ostit Shad telineen ja laukut? Sopivan siron näköinen setti. Ei ainakaan äkkiä löytynyt suomesta jälleenmyyjää, eikä oikeen nettikauppaa jossa olisi v-strom 800:seen sarjaa hyllyssä.
Tilasin Motocard-nimisestä firmasta. Oli jotkut tarjoukset pari viikkoa sitten.
 
Vastoin suuria todennäköisyyksiä sain sittenkin ajokauden vihdoin aloitettua. Ei ollut mikään itsestäänselvyys johtuen heikosta tervydentilastani (4krt sairaalassa sitten vuodenvaihteen; ambulanssikyytiä sireeneillä, röntgeniä, magneettikuvaa, ultraääntä, luuydinnesteen näytteitä, 9000 verikoetta ja puolentusinaa lääkäreitä yrittämässä ymmärtää syitä vointiini). Mutta sainpahan bussin silti ulos, 16 vuotta omistusta mutta 15 vuotta ajoa koska 2012 en ajanut metriäkään (silloin ei johtunut terveydestä). Ehkä tänä vuonna tulisi hieman viime vuoden 1300 kilsaa enemmän. Mittarissa 159416 joten jos saisi sen 100000 ameriikan mailia edes täyteen. Ja kuten Kummeli aikanaan totesi, "kyllä lähtee".

busa2026.jpg
 
Tänään käytiin tyttären kanssa Ahvenistolla pyörähtämässä kun siellä oli Honda Riders ajopäivät. Tänään ei ollut tarkoituskaan mennä itse radalle mutta sen verran pyysin että mittaavat äänet multa. Ei olisi tänään päässytkään radalle kun ei ollut melupäivä. Täytyy rakennella killerit äänenvaimentimiin jos haluaa 95 dB päivinä ajamaan.

20260607_133105.jpg20260607_133434.jpg20260607_133618.jpg
 
Voiko? Olen itse ymmärtänyt, että valmistajat suojaa nuo jollain tapaa? Ja vaikka suojauksen saisikin korkattua (tai sellaista ei olisi) niin oikeiden arvojen löytäminen on aikamoinen projekti. Teoriassa varmaan joku paja voi noita osata tehdä.

Tuossa mielenkiintoinen video ainakin tällaiselle maallikolle
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=DukVU860FjU

Se taitaa riippua vähän mopedista ja mallista. Mutta esim busan ecun pystyy säätämään ilman mitään lisäkalikoita. Esim Sami Vittaniemi tekee tätä pääkaupunkiseudulla. Oulun seutuvilla taisi olla myös yksi paja, nimeä en tosin muista.
 
Olisikin varsin tyhmää ajella hiljaisemmalla vehkeellä...

Tossa on vakiovaimentimet, mistä on killerit pois. Vähän olen miettinyt jotain ylös tulevia aftermarket mökäpönttöjä, mutta on ihan siistin näköinen ja mukava soundi noinkin, niin taidan antaa olla. Vertailun vuoksi vakio XJR 1300 vakio putkella ja änkällä oli 93dB paikan päällä mitattuna, eli aika limiitillä noi mopot on suoraan tehtaalta tuonne Ahveniston nykyiseen ympäristölupaan nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Takabokseista filosofista pohdintaa, tuli tuossa tehtyä pieni reissu nykyistä boksia käyttäen ja totesin että miten se on niin paska vai onko käyttäjässä vika :cigarbeye:

Minulla oli ennen Givin Weightless
1780896639494.png

Ja nyt SW-Motech Urban ABS

1780896661157.png


Givi lähti edellisen pyörän mukana (ihan tarvike, ei mitenkään pyörän avaimeen laitettu tms.), mutta pyörän ostaja sellaista tarvitsi niin annoin sopuhintaan käytännössä käyttämättömänä.
SW:n ostin uuden pyörän mukana kun oli Virallinen© joten löytyi pyörämallikohtainen kiinnityslevy jne. ja ajattelin että on noin samanlainen vanhaan verrattuna.

Noin samanlaisia mitoiltaan, vastaavasti laajennettavissa vetoketjulla jne., mutta mitä eroja niissä on?

Givissä on kiinteä numerolukko ja SW:ssa vetoketjuun laitettava irtonainen. Ei siinä että se SW:n lukko on täysin tunnoton sekä numeroiden että avautumisen puolesta, mutta tarkoittaa myös että jos haluaa varmistaa vetoketjun pysyvän kiinni niin se pitää laittaa lukkoon numeroita pyörittäen. Givissä vetoketjun saa lukittua lukkorunkoon vaikka pitäisi koodin auki. Eli kun ajaa autotallista töihin tms. niin ei tarvitse pyöritellä numeroita ja voi silti olla varma ettei laukku aukea tai tarvitse laittaa irtolukkoa taskuun.

Mites sitten kiinnitys ja irroitus? SW:ssa on iso vipu selkäpuolella (joka syö vähän laukun tilavuutta) jolla laukku kiinnitetään/irroitetaan ja laukun sisällä vivun lukitusnappi. Givissä on jousikuormitteinen systeemi jolla laukku painetaan kiinnikkeeseen ja joka avautuu avaimella. Tässä ymmärrän SW:n ratkaisun siltä kantilta, että laukun saa irti ilman avainta (ja muutenkaan erillistä avainta ei tarvita), mutta käytön kannalta hirveä idea tuo laukun sisällä oleva lukitus. Hyvinkin näppärää käyttöä rajoittava ominaisuus että kantokahvallista takalaukkua et saa pyörästä irti ilman että tyhjennät laukun ensin? Givin avaimella (jos muisti ottaa mukaan) kuitenkin boksi on kannossa muutamassa sekunnissa :whistling:
 
Googlella löytyy ainakin tuollainen:

Ei ainakaan tuossa mielipiteessä selkä- ja rintasuojia rankata kovin tärkeiksi, mutta kaikki suojaushan on kotiinpäin eikä tarkoitukseni ole yrittää vähentää noiden käyttöä.






Mielenkiintoisesti:

En muista että oikein kellään olisi niskatukea. Joskus kunnon nahka-asussa (sellainen enemmän kisa-asu, ei Harlikka-liivit :cigar2: ) olen nähnyt, mutta harvemmin tuolla työmatkaliikenteessä noita näkee...

Yksittäisen lääkärin mielipiteille en anna ihan hirveästi arvoa, vaikka tuttu artikkeli vuosien takaa tuokin on. On sielläkin lopussa;

Kainulaisen mielestä kuljettajalla on aina oltava kunnolliset suojaavat ajovarusteet päällä, kun hän lähtee moottoripyörällä matkaan. Kesäajelut sortseilla ja t-paidassa saattavat aiheutta pahaa jälkeä.

Suojista on niin vähän haittaa, että itse en jättäisi pois.
 
Se taitaa riippua vähän mopedista ja mallista. Mutta esim busan ecun pystyy säätämään ilman mitään lisäkalikoita. Esim Sami Vittaniemi tekee tätä pääkaupunkiseudulla. Oulun seutuvilla taisi olla myös yksi paja, nimeä en tosin muista.
Ainakin autoissa en edes miettisi muuta tapaa optimoida kuin polttoainekarttojen muokkaamisella, ja jos onnistuu pyörissä niin kaikki boksiviritelmät joutaa romukoppaan mielestäni. Hyvänä puolena karttojen säätämisessä se että mahdolliset moottorin suojajärjestelmät pysyvät toiminnassa (esim. teho- ja vääntörajoitukset kylmällä koneella) ja ECU tietää anturien oikeat arvot kun sitä ei huijata.
 
Viimeksi muokattu:
Yksittäisen lääkärin mielipiteille en anna ihan hirveästi arvoa, vaikka tuttu artikkeli vuosien takaa tuokin on. On sielläkin lopussa;

Suojista on niin vähän haittaa, että itse en jättäisi pois.
Joo mielipiteet ovat mielipiteitä, vaikea sanoa paljonko on mutua ja paljonko tilastoja...
En suosittele ajelua favela-tyylillä t-paidassa ja släpäreissä, mutta kenen kommentista tämä lähtikään ettei ole rinta- tai selkäpanssaria niin itse pidän muita suojia tärkeämpinä. En hae sitä että kannattaisi lopettaa noiden käyttö :cigar2:
 
Tilastojen mukaan esimerkiksi rintakehän alueen vammoja motoristien onnettomuuksissa on suurella osalla, joten ei se ole yhtään ylimitoitettua käyttää panssaria myös sillä alueella, jos sellainen kerran löytyy.


Joo kyllä suojia kannattaa käyttää.
Pitääpä lukaista linkki läpi. Muistaakseni pyörissä eniten onnettomuuksia tapahtuu keski-ikäisille/sen ylittäneille, miten moni rintekehävamma on kylkiluut kipeänä kyljelleen vedettyä. Ikävästi yleensä tilastoidaan vain kypärän käyttö niin ei pääse vertailemaan tilastoja kunnolla. Toki kombojen määrä ja ajovarusteiden erilaisuudet tekevät tuosta hankalaa varsinkin kun kolarimäärätkin ovat eri luokkaa autojen kanssa että saisi järkeviä tuloksia. Autoissa sentään oli joskus mielenkiintoisia tilastoja turvavöistä, airbageista ja niiden käytöstä vs kuolonkolarit :whistling:

Hirveen ikävää vissiin kun muut "harrastaa väärin" pyörillä, joissa on ääntä ja vielä pukevat nahkaa ":D"
Siirtyisivät sähköön ja harrastaisivat oikein :psmoke:
 
Voiko? Olen itse ymmärtänyt, että valmistajat suojaa nuo jollain tapaa? Ja vaikka suojauksen saisikin korkattua (tai sellaista ei olisi) niin oikeiden arvojen löytäminen on aikamoinen projekti. Teoriassa varmaan joku paja voi noita osata tehdä.

Tuossa mielenkiintoinen video ainakin tällaiselle maallikolle
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=DukVU860FjU

Niin arvelin että se on itsestään selvää että penkissä säädetään ja ammattilaisen toimesta.

Mää kävin yhtä 990 Kotaria koeajaan joka oli penkissä säädettu Tuneeculla. En tykännyt kun tuntuu niinkö ois Hondallla ajanu. Ei pahasa, mutta samllai sivistyneeltä.
 
Niin arvelin että se on itsestään selvää että penkissä säädetään ja ammattilaisen toimesta.

Mää kävin yhtä 990 Kotaria koeajaan joka oli penkissä säädettu Tuneeculla. En tykännyt kun tuntuu niinkö ois Hondallla ajanu. Ei pahasa, mutta samllai sivistyneeltä.
Siis oliko turhan siistiluonteinen ilman röpellystä ja luonnetta? Sori en ollut ihan varma mitä tarkoitit verratessa Hondaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 535
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom