Mopokuumetta

Onko kukaan tutustunut tuohon pakolliseen katsastukseen jota kovasti EU:ssa pusketaan eteenpäin?

Mietin että meneekö minkälaiseksi säädöksi käytetyn pyörän osto jos tulevaisuudessa pitää alkaa kiikuttamaan katsastettavaksi. Lähes järjestään kaikkiin on vähintään putki vaihettu joka vaikuttaa päästöihin ja äänenvoimakkuuteen. Putken vaihtaessa ilmeisesti olisi pitänyt tehdä muutoskatsastus, mutta epäilen että moni vaivautuu. Varmaan sellaiset käytetyt joissa saa mukaan alkuperäisiä osia on varmempi valinta.
 
En ole tutustunut katsastuspakkoon sen enempää, perusjutut joita tuolla tullaan tarkistamaan ovat varmaan saman tyyppisiä kuin autoissa eli renkaat, jarrut, jousitus, iskarit, laakeroinnin ja nivelet ynnä muuta. Sen lisäksi sitten varmaan jollain tasolla tullaan vahtimaan tyyppihyväksyntäkelpoisuutta eli noita änkkärin vaihtoja sun muuta, mutta vaikea sanoa mikä tulee olemaan linjaus näissä. Menee varmaan joitakin vuosia homman alusta, että katsastusasemilla aletaan edes osata tuota hommaa ja saadaan sopivat laitteet testaukseen, sitten ehkä saadaan jotain pysyviä linjauksia.

Oma näppituntuma on että tuo tulee aiheuttamaan aikamoisen vanhojen moottoripyörien massaromuttamisen ekoina vuosina kun tulee voimaan. Nythän kun Suomessa ei katsastuspakkoa ole ollut, on vähemmän ajava tai vintagehenkinen porukka ajanut ihan tyytyväisenä ne vähän kilometrinsä vaikka 70-90 lukujen pyörillä. Itsekin ajan ehkä tuhat kilsaa vuodessa mopolla, joka täytti viime vuonna kolmekymmentä. Jatkossa homma tulee todennäköisesti menemään enemmän samaan kuin autoilla, eli jossain 20+ ikävuoden kohdalla vanhan pyörän pitäminen katsastuskunnossa alkaa vaatimaan enemmän rahaa tai vaivaa kuin satunnainen harrastaja viitsii käyttää, ja pyörä myydään varaosiksi tai laitetaan suoraan romuttamolle. Tämä on mielestäni harrastuksen kannalta aikamoinen harmi, koska osa homman suolasta on se miten monenlaisilla laitteilla ihmiset kaksipyöräharrastustaan tekevät. Suomen näkökulmasta koko katsastuspakko on ylipäätään melkoisen älytön, eteläisemmän Euroopan maissa moottoripyörät voivat olla ihan arkiajokkeja, mutta täällä ~100% yli piikkiluokan vehkeistä on harrastepelejä.
 
Aprilia Tuono 660:llä nyt vajaa 100km mutkateitäkin ajettu. On kyllä viimeisen päälle hyvän tuntuinen ja vakaa ajettava.

Mitähän Aprilialla on mietitty, kun alle 100 heppaiseen pyörään on laitettu 8-portainen luistonesto? :D
 
Onko kukaan tutustunut tuohon pakolliseen katsastukseen jota kovasti EU:ssa pusketaan eteenpäin?
Aiheeseen liittyvä tarina menneisyydestä: Minä asuin 4 vuotta ruotsissa 1995-1999, ja jo silloin siellä oli pakollinen vuosikatsastus prätkille. Vein minun vanhan Honda VF750F:n kerran konttorille siellä; katsoivat jarrut, jousituksen, renkaat yms kuluvat. Muistelen hämärästi että meni läpi (tästä on 30 vuotta) mutta että tuli kommenttia siitä että katteen pleksin yläreuna ei ollut suojattu listalla tai pyöristetty, vaan että se oli katsarin mielestä liian terävä. Sanoi että pleksi voisi leikata minulta kurkun irtipoikki jos ajan pyörällä lujaa jonkin perään. Totesin että "siinä tapauksessa minulla on muitakin ongelmia joten samapa tuo", joten päästi pyörän läpi.

En jaksa uskoa että jos/kun tulee tännekkin pakolliseksi että olisivat yhtä leppoisia, vaan täällä mitatan desibelejä, nipotetaan kaikesta joka on vähänkin ei vakiota jne. FEMA tappelee urheasti tuota pakkokatsastusta vastaan, mutta pelkään pahoin että vailla suurempaa menestystä. Vaikka useasti on todettu että ei se pyörien pakkokatsastus sitä turvallisuutta kovinkaan paljon lisää.
 
Aiheeseen liittyvä tarina menneisyydestä: Minä asuin 4 vuotta ruotsissa 1995-1999, ja jo silloin siellä oli pakollinen vuosikatsastus prätkille. Vein minun vanhan Honda VF750F:n kerran konttorille siellä; katsoivat jarrut, jousituksen, renkaat yms kuluvat. Muistelen hämärästi että meni läpi (tästä on 30 vuotta) mutta että tuli kommenttia siitä että katteen pleksin yläreuna ei ollut suojattu listalla tai pyöristetty, vaan että se oli katsarin mielestä liian terävä. Sanoi että pleksi voisi leikata minulta kurkun irtipoikki jos ajan pyörällä lujaa jonkin perään. Totesin että "siinä tapauksessa minulla on muitakin ongelmia joten samapa tuo", joten päästi pyörän läpi.
En jaksa uskoa että jos/kun tulee tännekkin pakolliseksi että olisivat yhtä leppoisia, vaan täällä mitatan desibelejä, nipotetaan kaikesta joka on vähänkin ei vakiota jne.
FEMA tappelee urheasti tuota pakkokatsastusta
vastaan, mutta pelkään pahoin että vailla suurempaa menestystä. Vaikka useasti on todettu että ei se pyörien pakkokatsastus sitä turvallisuutta kovinkaan paljon lisää.
Toi EU:n pakkokatsastus on kyllä varmaan tulossa, vaikka FEMA tekee vastarintaa. Itellä on vähän sama fiilis, että siitä tulee vaan nipottamista ja lisää byrokratiaa. Eikä se turvallisuutta plajon lisää, jos pyörää muuten huoltaa. Ruotsin kokemukset on kyllä ielenkiintoisia, tuollaista terävän pleksin kommenttia ei täällä varmaan saisi kuulla.
 
"Mitähän Aprilialla on mietitty, kun alle 100 heppaiseen pyörään on laitettu 8-portainen luistonesto? :D "

Ei mitään järkeä 😅 Mutta näyttää olevan aika samat säädöt Aprilian 1100cc malleissakin. Eli "kopioitu" suoraan?
 
"Mitähän Aprilialla on mietitty, kun alle 100 heppaiseen pyörään on laitettu 8-portainen luistonesto? :D "

Ei mitään järkeä 😅 Mutta näyttää olevan aika samat säädöt Aprilian 1100cc malleissakin. Eli "kopioitu" suoraan?
Noissa pieinssä mopoissa on kyllä aika paljon eroja. Itellä oli nuorempana Derbin X-Race, se oli kyllä ihan hyvä peli. Mutta tuo Skyteam on kyllä aika peruskiinalainen, en tiedä onko se kovin laadukas. Takuu on kyllä plussaa, mutta ite ehkä katsoisin jotain käytettyä japanilaista tai eurooppalaista, vaikka maksais vähän enemmän. Ne on yleensä kkestävämpiä ja varaosia saa helpommin. Ja se pojan kaveri, joka kiristi kierteet paskaksi, se on kyllä klassikko. Itelläkin on pari kertaa menny samalla tavalla, kun luulee tietävänsä paremmin.
 
Onko kukaan tutustunut tuohon pakolliseen katsastukseen jota kovasti EU:ssa pusketaan eteenpäin?

Mietin että meneekö minkälaiseksi säädöksi käytetyn pyörän osto jos tulevaisuudessa pitää alkaa kiikuttamaan katsastettavaksi. Lähes järjestään kaikkiin on vähintään putki vaihettu joka vaikuttaa päästöihin ja äänenvoimakkuuteen. Putken vaihtaessa ilmeisesti olisi pitänyt tehdä muutoskatsastus, mutta epäilen että moni vaivautuu. Varmaan sellaiset käytetyt joissa saa mukaan alkuperäisiä osia on varmempi valinta.
Suomellahan on poikkeuslupa olla ottamatta katsastusta käyttöön, joten en usko ainakaan vielä näiden EU äänestyksien perusteella, että Suomeen katsastus pakko tulisi.
 
Suomellahan on poikkeuslupa olla ottamatta katsastusta käyttöön, joten en usko ainakaan vielä näiden EU äänestyksien perusteella, että Suomeen katsastus pakko tulisi.

Sillähän ei ole mitään tekemistä nyt etenevän asian kanssa. Vapautus on peräisin aikaisemmilta kierroksilta ja nyt etenevässä osana juuri on, että kansallisia vapauksia ei myönnetä. Tilanne ei nyt kauhean hyvältä Suomen osalta näytä, koska tällä kertaa siellä kaikki suomalaiset äänestivät yhtenä rintamana katsastuspakon etenemisen puolesta.
 
Onko ehtinyt 1600km lähestymään jo? Tuossa ensihuollossa vaihdetaan ilmeisesti "vahteistoöljyt" ja jotain tarkistuksia.

Jos siis Livewire One ja Livewire S2 on samoilla huoltokohteilla. Mulla oli 2tkm aluksi mittarissa ja nyt 5100km. Eli se ensihuolto oli tehty.

Seuraava huolto 8tkm ja se pitäisi olla halpa. Pelkästään jotain tarkastuksia. Varmaan alle 1 tunnin menee tuo huolto.

Näytti olevan Moto-Seinäjoella enää yksi Livewire One, eli kohta ne loppuu luultavasti kokonaan.
Ei ole oikein kilometrejä kertynyt, huonosti on ajot menneet. Tai siis hyviä ajoja, mutta liian vähän kun ei ole edes töihinkään montaa kertaa pyörällä päässyt :beye:
Tulin juuri viikon reissulta kotiin (edit. ei-ajoreissulta siis :btooth: ), mutta tänään kyllä vapaapäivä niin ehkä sitä ehtii akullisen polttamaan ei kun purkamaan. Sinänsä raja sen verran lähellä että alkaa olla siinä kun ajaa pari sataa kilsaa huoltoon roadtrippinä. Pitäisi vaan sille roadtripillekin etsiä aikaa...

Edit. Löysin pienen Type2-kaapelinkin (Steckerbiker) joka mahtuu tuohon Chromen stongalaukkuun niin saa pidetty piuhan aina mukana jos tarve yllättää. Lw1:ssä varmaan hieman helpompaa matkalataaminen kun DC-piuhat ovat kiinteästi latureissa kiinni...

Screenshot_20260526-085535.png
 
Viimeksi muokattu:
En jaksa uskoa että jos/kun tulee tännekkin pakolliseksi että olisivat yhtä leppoisia, vaan täällä mitatan desibelejä, nipotetaan kaikesta joka on vähänkin ei vakiota jne
Niin, tuskin kukaan välittää jos pyörän paranukset ei ole huononnuksia? Ja mitä skitsoiluun säännöistä tulee, niin ei nitä takautuvasti tule. Ehkä joku noista peläjärjestöistä päsee eduiskuntaan öyhötyksellään: "mitään ei enää saa tehdä!" , muttei se katsastuksen vaikuta. Jos minulla on vaika 1980 Yamaha, niin kyllä se menee kunossa olevana katsastuksesta, ei siihen mitään katalysaattoria tarvitse asentaa. Toki kaiki tän tietäkin, pojat vaan huolissaan kun "miehekkääiden äänien takia vaihdettu" lapsellinen möykkätuubi ei menekään läpi, niisk. Voidaanhan nkoittaa kansanäänestystä, vaika ne tokii on hirveän epädemokraattisia, kun siellä on mammat ja papatkin meteliä vastaan eikä ymmärrä!
 
Takuu on kyllä plussaa, mutta ite ehkä katsoisin jotain käytettyä japanilaista tai eurooppalaista, vaikka maksais vähän enemmän. Ne on yleensä kkestävämpiä ja varaosia saa helpommin. Ja se pojan kaveri, joka kiristi kierteet paskaksi, se on kyllä klassikko. Itelläkin on pari kertaa menny samalla tavalla, kun luulee tietävänsä paremmin.
Katsoin että uutta Tuono 660 mallia ei saisi Suomesta ostettua. Mutta Aprilia RS 660 maksaisi jopa 15 000€.


Mulla 2023 Tuono. Ja Googen sekä AI:n mukaan siitä on jo ne bukit ja hajoavat moottorit korjattu ennen myyntiä. Eikä ole mitään öljy- tai jäähdytysneste vuotoja näkynyt.


Viime kesänä oli tosiaan 2018 KTM 790 Duke ja siitä kyllä varoiteltiin, että miten moottori mahtaa kestää. Se oli 24tkm ajettu pyörä.

Aprilaa en olisi kyllä uutena ostanut 15k€ hinnan takia, vaan joku halvempi merkki. Ehkä Honda, Suzuki, Yamaha tai Kawasaki olisi järkevämpi ihan hinnan takia. Tosin vakionopeudensäädin olisi melko pakollinen varuste. Esim Suzukiin sitä ei saa tehtaan lisävarusteena, eikä Hondaankaan. Eikä BMW:n halvimmissa malleissa sitä ollut.

Ei ole oikein kilometrejä kertynyt, huonosti on ajot menneet. Tai siis hyviä ajoja, mutta liian vähän kun ei ole edes töihinkään montaa kertaa pyörällä päässyt :beye:
Tulin juuri viikon reissulta kotiin (edit. ei-ajoreissulta siis :btooth: ), mutta tänään kyllä vapaapäivä niin ehkä sitä ehtii akullisen polttamaan ei kun purkamaan. Sinänsä raja sen verran lähellä että alkaa olla siinä kun ajaa pari sataa kilsaa huoltoon roadtrippinä. Pitäisi vaan sille roadtripillekin etsiä aikaa...

Edit. Löysin pienen Type2-kaapelinkin (Steckerbiker) joka mahtuu tuohon Chromen stongalaukkuun niin saa pidetty piuhan aina mukana jos tarve yllättää. Lw1:ssä varmaan hieman helpompaa matkalataaminen kun DC-piuhat ovat kiinteästi latureissa kiinni...

Screenshot_20260526-085535.png
Mulla tosiaan vieläkin LiveWire One ja nyt toiseksi mopoksi tuli Aprilia Tuono 660 vm23. Tuono:n kuivapaino 169kg ja Livewire 255kg. Eli vaikka One on ihan hyvä mopo, niin väistämättä kilot tuntuu ja ajettavuus on siksi erilainen.

LW Oneen mahtuu se 6A suko kaapeli penkin alle. Näppärä kun sai myös mökillä ja vieraiden luona vähän ladattua. Matkaa tuli päivässä jotain 250km, joka oli ihan sopiva ja pääsi kauemmaksikin hyville mutkateille. Mokille kyllä pääsisi lataamattakin tosi hyvin (55kg yhteen suuntaan).

Livewireen tullut 3tkm ajoa ja hyvin on toki toiminut. "Vaihteiston" kulmavaihde vähän äänsi, mutta rattaat varmaan hioutuneet, kun enää ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Ja etupää meni takuuhuoltoon, kun stefa oli rikki. Nyt toki vähän vähemmän ajoa tulee, kun kaksi mopoa.


Sulla hieno etulaukku ja käsillekin on tuulensuojaa. Pääsee pidemmällekin matkalle, kun lataus onnistuu. Itse oon vaan kerran ladannut ABC:n pikalaturilla ja näytti toimivan.
 
Niin, tuskin kukaan välittää jos pyörän paranukset ei ole huononnuksia? Ja mitä skitsoiluun säännöistä tulee, niin ei nitä takautuvasti tule. Ehkä joku noista peläjärjestöistä päsee eduiskuntaan öyhötyksellään: "mitään ei enää saa tehdä!" , muttei se katsastuksen vaikuta. Jos minulla on vaika 1980 Yamaha, niin kyllä se menee kunossa olevana katsastuksesta, ei siihen mitään katalysaattoria tarvitse asentaa. Toki kaiki tän tietäkin, pojat vaan huolissaan kun "miehekkääiden äänien takia vaihdettu" lapsellinen möykkätuubi ei menekään läpi, niisk. Voidaanhan nkoittaa kansanäänestystä, vaika ne tokii on hirveän epädemokraattisia, kun siellä on mammat ja papatkin meteliä vastaan eikä ymmärrä!
Valitettavasti osa noista "lapsellisista möykkätuubeista" on pakon edestä vaihdettu, kun on esimerkiksi vaihdettu koko putkisto. Ja samalla sitten ehkä tehty myös jotain muuta, mutta tokihan tällöin se mopo pitää muutoskatsastaa.

Mutta olisi todella hyvä, jos myös oikeat mopot kuuluisi tuohon katsastuksen piiriin. Osa niistä on niin huonokuntoisia, että en edes ymmärrä miten vanhemmat antaa lapsiensa niillä ajaa. Ja jostakin syystä niistä pitää lähteä ihan jumalaton mekkala. Yhdenkin skootterin näin ja KUULIN, joka hyytyi mäkeen, mutta ääntä kyllä riitti.
 
Valitettavasti osa noista "lapsellisista möykkätuubeista" on pakon edestä vaihdettu, kun on esimerkiksi vaihdettu koko putkisto. Ja samalla sitten ehkä tehty myös jotain muuta, mutta tokihan tällöin se mopo pitää muutoskatsastaa.

Mutta olisi todella hyvä, jos myös oikeat mopot kuuluisi tuohon katsastuksen piiriin. Osa niistä on niin huonokuntoisia, että en edes ymmärrä miten vanhemmat antaa lapsiensa niillä ajaa. Ja jostakin syystä niistä pitää lähteä ihan jumalaton mekkala. Yhdenkin skootterin näin ja KUULIN, joka hyytyi mäkeen, mutta ääntä kyllä riitti.

En minäkään ymmärrä tämän yhden käyttäjän fiksaatiota "möykkätuubeja" kohtaan. Yleensä ne ihan muista syistä vaihdetaan kuin metelin takia, vaikka varmasti niitäkin löytyy jotka pienenä eivät saaneet huomiota.

Olet ihan oikeassa, että jos ääni häiritsee niin mopot se pahin on. Lisäksi pyörivät yleensä samoissa paikoissa. Mopojen lisäksi myös veneet voisi laittaa vuosikatsastuksen piiriin...
Kohta on talous pelastettu.

Mites muuten tieliikenteessä olevat mönkijät ? Meneekö nekin nyt katsastukseen vai ovatko jo olleetkin (en omista) ?
 
- Polkupyörät
- Sähköskuutit
- Mönkijät
- Traktorit
- Veneet
- Alle 125cc kaksipyöräiset

Nämä katsastaisin ennemmin kuin moottoripyörät. Motoissa kuitenkin kustannukset sen verran jo suuret, että hävikki-ihmiset ei näitä omista.
Samasta syystä myös näitä huolletaan paremmin, koska tämä harrastus on kallis.
 
Sain tuon Suzukin nippuun ja ajelin vajaa pari viikkoa molemmilla vuorotellen. Päätinkin fiksailla katteet ja laittaa ne paikoilleen kun ei ne ollutkaan niin huonossa kunnossa, kuin mitä aluksi luulin.

20260522_173556.jpg

Molemmissa oli hyvät ja huonot puolensa ja ehdin jo monta kertaa muuttaa mieltäni kumman myyn ja kumman pidän ( pääsääntöisesti halusin aina pitää sen kummalla olin viimeksi ajanut :D).

Viikonloppuna päätin sitten kuitenkin pitää Veturin ja laittaa Suzukin myyntiin. Hinta oli selkeästi kohdallaan (tonnin pyynti ja pari satkua suostuin tinkimään) kun se meni samantien kaupaksi.

Hondaan tuli tilattua ebaystä Ranskasta takapenkin kate ja Espanjasta täysi alakate. Täytyy vielä maalata ne. Takakate tuli itse asiassa vähän vaurioituneena joten myyjä lupasi lähettää uuden ehjän tilalle ja se on nyt matkalla, mutta koska joudun joka tapauksessa maalaamaan tuon niin, saan sen kyllä korjattua ja voin sitten vaikka myydä sen uuden ehjän niin ei jää paljon katteelle hintaa. Samoin alakate oli vaurioitunut, mutta se oli jo etukäteen tiedossa. Myös pykälää korkeammat ohjaustangot (VFR 750) laitoin ebay kautta Saksasta tulemaan.

20260518_203358.jpg


20260520_195939.jpg
 
Sulla hieno etulaukku ja käsillekin on tuulensuojaa. Pääsee pidemmällekin matkalle, kun lataus onnistuu. Itse oon vaan kerran ladannut ABC:n pikalaturilla ja näytti toimivan.
Mulla oli aikasemminkin "vastaava" eli mitoiltaan isompi latauskaapeli, se vaan piti laittaa reppuun tai ottaa takaboksi mukaan. Nyt on varuilta aina kaapeli mukana yllätyksiä varten tai ainakin vähentämään rangejännitystä :whistling:
 
Aprilia 660 Tuonossakin on vähän omaperäinen maski.
Screenshot_2026-05-26-15-29-45-415_com.google.android.apps.photos~2.jpg

Mutta ei tuo vielä mitään tuon kuvan otin Kawasaki Z900 pyörästä.
Screenshot_2026-05-26-15-32-29-275_com.google.android.apps.photos~2.jpg


Toki ihan vastaavia on muillakin merkeillä? Vähän hassu 😅 toki jossain toisessa värissä ei näy niin selkeästi nuo "silmät". Toinen väri oli musta, joka oli kyllä "riittävän hyvä" omaan silmään.
 
Aprilia 660 Tuonossakin on vähän omaperäinen maski.
Screenshot_2026-05-26-15-29-45-415_com.google.android.apps.photos~2.jpg

Mutta ei tuo vielä mitään tuon kuvan otin Kawasaki Z900 pyörästä.
Screenshot_2026-05-26-15-32-29-275_com.google.android.apps.photos~2.jpg


Toki ihan vastaavia on muillakin merkeillä? Vähän hassu 😅 toki jossain toisessa värissä ei näy niin selkeästi nuo "silmät". Toinen väri oli musta, joka oli kyllä "riittävän hyvä" omaan silmään.

Kyllähän ripsetkin pitää olla. Netistä lainattu kuva, ei omasta:
284696763185160.webp

Edit. Löysin pienen Type2-kaapelinkin (Steckerbiker) joka mahtuu tuohon Chromen stongalaukkuun niin saa pidetty piuhan aina mukana jos tarve yllättää. Lw1:ssä varmaan hieman helpompaa matkalataaminen kun DC-piuhat ovat kiinteästi latureissa kiinni...
Kävin testaamassa, hyvin pelasi ja tuli 20%/2kWh kahvittelun aikana ~5kW latausnopeudella...
 
Piaggion vehkeitä ei taideta pohjoismaissa maahantuoda tällä hetkellä ollenkaan kun tehdas lopetti Piaggio Nordicin tuossa talven aikana. Toivottavasti jotain uutta kuviota on tulossa kun tuota kalustoa on jonnin verran kuitenkin maassa. Etenkinviimese viiden vuoden ajalta V85tt ja noita 660 Aprilian eri versioita.
 
Itse aiheesta nuo Apriliat näyttävät tosiaan hävinneen bikenworldin sivuilta, vaikka googlen kautta vielä löytyy linkki pyörämalleihin.


Ja siinä järkevämpää lähdettä
 
Itse aiheesta nuo Apriliat näyttävät tosiaan hävinneen bikenworldin sivuilta, vaikka googlen kautta vielä löytyy linkki pyörämalleihin.
Jep. Meilläkään ei tullu mitään ilmoitusta aiheesta. Yhen åkin vaan tunnukset ei enää toiminu ollenkaan tehtaan sivuille. Kovin on italialaista menoa.
 
Piaggion vehkeitä ei taideta pohjoismaissa maahantuoda tällä hetkellä ollenkaan kun tehdas lopetti Piaggio Nordicin tuossa talven aikana. Toivottavasti jotain uutta kuviota on tulossa kun tuota kalustoa on jonnin verran kuitenkin maassa. Etenkinviimese viiden vuoden ajalta V85tt ja noita 660 Aprilian eri versioita.

Piaggion puolelta ollut melkoista sekoilua ja uudelleenjärjestelyä, mutta nyt näyttäisi taas siltä että hommat SAATTAVAT palautua pohjoismaihin.
 
Itse aiheesta nuo Apriliat näyttävät tosiaan hävinneen bikenworldin sivuilta, vaikka googlen kautta vielä löytyy linkki pyörämalleihin.


Ja siinä järkevämpää lähdettä
Kiitos. Tosiaan Apriliaa kävin koeajamassa RE Motorsilla, mutta ei sielläkään ole enää myyntiä. Tosin koeajosta on jo aikaa. 660 ja 1100 malleja siellä silloin oli.

Eiköhän tuohon maahantuonnin ongelmaan joku ratkaisu joskus tule.

Piaggio on vissiin iso yritys, että sen puolesta ei pitäisi olla pelkoa, että toiminta loppuu.

Tuossa siis linkistä pätkä suomeksi.
Screenshot_2026-05-26-23-00-56-167_com.opera.browser.jpg


Voihan siinä osa maista tippua silti kokonaan pois (mutu), jos myyntiä ei ole riittävästi?
 
Piaggoin touhut on ollu vähän levotonta. Toivottaavsti ne saa hommat rullaamaan taas, noita Aprilian 660 -vehkeitä on kiva nähä tiellä eikä vaan varastoissa.

Italiaiset on aina virkistävää erikoisuutta liikenteessä :) Itse toivoisin Guzzi-kannan kasvavan. Niissä on sitä perinteisen italiaisen fiilistä ja yksinkertaisuutta. Tulee "hyvän ajan" Ducatit mieleen ja V85TT:tä itsekin joskus harkitsin ja kävin kokeilemassa. Käsittääkseni suosittu malli jopa Suomessa ja yleisesti adve-pyöräilijöiden keskuudessa. Tuskin merkkinä koskaan tulee kovin yleiseksi, koska mallistosta puuttuu se perus "terassipyörä".
 
Piaggiolle on nimetty pohjoismaiden aluepäällikkö pari päivää sitten. Varmasti viimeistään ensi kesänä täältäkin saa taas noita.

 
- Polkupyörät
- Sähköskuutit
- Mönkijät
- Traktorit
- Veneet
- Alle 125cc kaksipyöräiset

Nämä katsastaisin ennemmin kuin moottoripyörät. Motoissa kuitenkin kustannukset sen verran jo suuret, että hävikki-ihmiset ei näitä omista.
Samasta syystä myös näitä huolletaan paremmin, koska tämä harrastus on kallis.
Samaa mieltä tuosta että katsastuksen kuutioraja on juuri väärinpäin. Noissa pikkulaitteissa on enemmän niitä millä vaan ajetaan niin kauan kun liikkuvat ja suuri osa tietysti täynnä laittomia virityksiä. Ehkä ei taas haluttu suututtaa sitä keski / etelä-eurooppalaisten isoa jokukkoa joka niillä skoottereilla kulkee työmatkat ym.

Itse viimekesänä kyllä vaihdoin mökätuubin pyörääni, alkukäyrä oli ruostunut puhki eikä varaosaa ollut silloin tarjolla. Ostin kuitenkin homologoidun version tarvikeputkesta, eli sisältää katin ja vaimentimia. Putken valmistajan ohjekirja kylläkin sisälsi vain 2 sivua ja niissä kerrotaan vain miten katti ja killerit otetaan pois, noin 15 min homma. Jos siis suoralla putkella joku haluaa ajella niin katsastuspakko ei sitä tule estämään ainakaan tällaisen putken kanssa.
 
Kawasakin koeajopäivillä ajoin Z900 mallin. Tuo vihreäkin minusta aika tyylikäs auringossa. Hyvän tuntuinen tietysti uusi 44km ajettu mopo. Taka äänenvaimennin on vaihdettu, mutta lähinnä vain ulkonäon takia (1300€). Ei vaikuta siis päästöihin, ääniin (juurikaan) tai tehoon.
Screenshot_2026-05-27-15-49-07-501_com.google.android.apps.photos~2.jpg



Yksi "jännä" on tuo kallistuskulmien näyttö. Omalla ajolla 31 ja 33 astetta. Ei ole esim Aprilia Tuono 660 mopossa tuollaista 😅 En osannut tuota ajotilaa vaihtaa ajon aikana, mutta jo tuo Road oli oikein hyvä.
IMG_20260527_144146~3.jpg



Mittailin myös äsken Tuonon takarenkaan ja siinä on enää 2mm uraa jäljellä.

105€ halppis renkaan tilasin (nyt 112€). Hyvä rengas oli ainakin ktm 790 duke mopossa.

Ei nyt mitään valtavaa eroa uudessa tehokkaammassa Kawasaki Z900 vs Tuono 660. Ja Apriliankin ajettavuutta varmaan saa hieman parannettua sillä uudella takarenkaalla. "Lankarullat" vaan täytyy ostaa, niin saa perän nostettua.

Netistä katsoin, että Kawasaki Z1100 mallikaan ei ole mikään hullumpi.

Jää toki multa ostamatta, mutta ehkä sitten joskus myöhemmin käytettynä voisi harkita 😅

Pikku Tuono ihan hyvä 🏍️
Screenshot_2026-05-27-12-21-16-756_com.google.android.apps.photos~4.jpg
 
Juu tottakai saa vielä pitkään, mutta erottuivat joukosta :D F800R mulla oliki itellä tossa vielä joku vuosi sitte ja tykkäsin pyörästä kovasti. Sitte vaan tuli sopiva Monsteri nurkilla tarjolle....
Husqvarna Nuda pitäs joskus käydä testailee. Siinä on sama tekniikka kuin F800R:ssä, mutta vähä isommalla iskutilavuudella ja parikytä kiloa vähemmän painoa. Vois olla ihan näpsäkkä laitos
 
Mä maalasin ala- ja penkinkatteen. Alakatteelle täytyy vielä tehdä pari kiinnikettä. En tiedä onko alunperin katteen mukana tullut myös kiinnikesarja, mutta ainoastaan etukatteen kanssa saman pultin alle menevät reiät on valmiiksi kohdallaan ja käytettävissä. En tiedä minkä pajan valmistama kate on.

Tuli kyllä omaan silmään paremman näköinen :tup:

20260527_194217.jpg
 
Husqvarna Nuda pitäs joskus käydä testailee. Siinä on sama tekniikka kuin F800R:ssä, mutta vähä isommalla iskutilavuudella ja parikytä kiloa vähemmän painoa. Vois olla ihan näpsäkkä laitos

Kannattaa käydä jos jostain löytyy, ihan hauska pyörä. Itsellä ollut niitä 2 kpl ja yht. ~65 tkm tuli rullattua.

Vaikka perusmoottori on sama, niin ei niitä samoiksi tunnista, muuta kun ulkonäöltä, sen verran erillaisia käytökseltään. Kuutiotilavuuden lisäksi niin sytytysväli on eri, puristuksia enemmän, isommat venttiilit, eri nokka-akseli & läppärungot yms. Vaikkei se Nuda mikään tehohirviö noidenkaan tuunauksien jälkeen ole, niin sen +20hp/15nm kyllä huomaa F800:een verrattuna.

Painon osalta ero ei taida olla noin massiivinen, kuivapainossa muutama kilo ( 174 vs 177 kg ) mikäli Wikipediaan on luottamista
 
Kannattaa käydä jos jostain löytyy, ihan hauska pyörä. Itsellä ollut niitä 2 kpl ja yht. ~65 tkm tuli rullattua.

Vaikka perusmoottori on sama, niin ei niitä samoiksi tunnista, muuta kun ulkonäöltä, sen verran erillaisia käytökseltään. Kuutiotilavuuden lisäksi niin sytytysväli on eri, puristuksia enemmän, isommat venttiilit, eri nokka-akseli & läppärungot yms. Vaikkei se Nuda mikään tehohirviö noidenkaan tuunauksien jälkeen ole, niin sen +20hp/15nm kyllä huomaa F800:een verrattuna.

Painon osalta ero ei taida olla noin massiivinen, kuivapainossa muutama kilo ( 174 vs 177 kg ) mikäli Wikipediaan on luottamista
Juuri oli tullut yksi Nuda myyntiin ja se onkin sitten ainut 😅

 
  • Tykkää
Reactions: brm
Vuosi sitten tuli ktm 790 dukella käytyä radalla. Botniaringille voisi mennä nyt taas vaiheeksi harjoittelemaan Aprilia Tuono 660:lla. Näppärä kevyt pyörä ja kyllä sitä ainakin kerran saisi ulkoiluttaa varovasti (169kg/100hv).

Kotarilla olin Waasa MC ajopäivillä ja silloin oli paljon moottoripyöräilijöitä ajamassa. Mutta itselle kyllä hyvin riittää se 20min x3 ajo, joka on 30€. Ja toki sitten Waasan iltaan voi mennä sitten myöhemmin, jos haluaa.

Normaali rengaspaineet on 2.5 bar ja 2.8 bar. Radalle muistaakseni saisi laittaa eteen 2.1 bar ja taakse 2 bar, kun kylmänä mittailen.
 
Juuri oli tullut yksi Nuda myyntiin ja se onkin sitten ainut 😅

Oho.. ompas wanhalle pyörälle paiskattu hintaa. Noitahan dumpattiin pois 11 900,- (vakio) / 12 900,- (R) sen jälkeen kun BMW möi pois brändin. Onhan se toki harvinainen, mutten ehkä näe sitä vielä keräilyobjektina.

Jos taas käyttöpyöräksi haluaa jotan tuon suuntaista niin samaan rahaan saa 10v. tuorempaa KTM 890 Duke:a huomattavasti pienemmillä kilometreillä. Ducatin Hypermotardia näyttäisi löytyvän myös samassa hintahaarukassa.
 
Oho.. ompas wanhalle pyörälle paiskattu hintaa. Noitahan dumpattiin pois 11 900,- (vakio) / 12 900,- (R) sen jälkeen kun BMW möi pois brändin. Onhan se toki harvinainen, mutten ehkä näe sitä vielä keräilyobjektina.

Jos taas käyttöpyöräksi haluaa jotan tuon suuntaista niin samaan rahaan saa 10v. tuorempaa KTM 890 Duke:a huomattavasti pienemmillä kilometreillä. Ducatin Hypermotardia näyttäisi löytyvän myös samassa hintahaarukassa.
Lisäksi 40tkm ajettu jo 😅 On tosiaan hinta "vähän" väärin.

890 Duke olisi alkaen 9000€ tähän aikaan vuodesta.

Hypermotard alkaen 6300€.
 
Lisäksi 40tkm ajettu jo
😅
On tosiaan hinta "vähän" väärin.
890 Duke olisi alkaen 9000€ tähän aikaan vuodesta.
Hypermotard alkaen 6300€.
Onhan toi Nudan hinta aika kova, vaikka harvinainen onkin. Sillä saa paljon uudempaa ja vähemmän ajettua pyörää. 890 Duke on kyllä hyvä vaihtoehto, itsekin oon miettiny sellasta joskus. Mitä mieltä oot, onko Hypermotardssa jotain erityistä viehätystä vai onko se vaan trendikäs?
 
Onhan toi Nudan hinta aika kova, vaikka harvinainen onkin. Sillä saa paljon uudempaa ja vähemmän ajettua pyörää. 890 Duke on kyllä hyvä vaihtoehto, itsekin oon miettiny sellasta joskus. Mitä mieltä oot, onko Hypermotardssa jotain erityistä viehätystä vai onko se vaan trendikäs?
Aikoinaan kävin Nudan koeajamassa. Mukava pyörä oli, mutta ei niin paljon luonnetta kuin Hyperissä. Nyt ollutkin tallissa joku oisko 13v 1100 hypermotard. Kyllä siinä aina vaan hymy tulee kun V2 murisee ja kytkin kalkattaa. :) Pitäs jaksaa Hyperi huoltaa ajoon, kun jäänyt sillä kilsat niin pieniksi viime vuosina.
 
Aikoinaan kävin Nudan koeajamassa. Mukava pyörä oli, mutta ei niin paljon luonnetta kuin Hyperissä. Nyt ollutkin tallissa joku oisko 13v 1100 hypermotard. Kyllä siinä aina vaan hymy tulee kun V2 murisee ja kytkin kalkattaa. :) Pitäs jaksaa Hyperi huoltaa ajoon, kun jäänyt sillä kilsat niin pieniksi viime vuosina.
Siinä on jotain semmosta autenttista ettei tarvii hifistellä. V2 ja kalkattava kytkin on kyllä semmonen combi mikä vaan toimii. Ootko miettniy mitä sille Hyperille pitäs tehä et se ois ajokunnossa?
 
Normaali rengaspaineet on 2.5 bar ja 2.8 bar. Radalle muistaakseni saisi laittaa eteen 2.1 bar ja taakse 2 bar, kun kylmänä mittailen.
Tuli ulkoilutettua illalla Tuono 660:stä Botniarigillä. Ilmeisesti la ja su on pitkä rata on koko päivän auki. Viikolla klo 17 jälkeen.

2.1 ja 2 bar kylmäpaineet varmaan oli suht sopivat (kai). Paitsi ensimmäisen ajon jälkeen luulin takarenkaan olevan "tyhjä" mutta kyllä siellä ilmaa oli ihan kuten piti. Takana Rosso IV.

Viimeksi viime kesänä kävin kerran ratailemassa. Eli ihan aloittelija, mutta kyllä siinä 20min x 3 ajassa vähän oppi paremmin jo. Muut ajajat oli nopeita ainakin tällä kertaa.

Pyöräkin ilmeisesti aika ehjä, kun en mitään kummempaa huomannut siinä.
Screenshot_2026-05-29-21-29-37-832_com.google.android.apps.photos~2.jpg

Takarenkaassa keskellä kovempi seos.
Ei minusta haitannut ajoa, vaikka rengas alkaa olla katuajossa jo loppuun kulunut keskeltä.
IMG_20260529_185022~2.jpg

Jos tohtisi ja kunto riittäisi, niin varmaan vähän kovempaa voisin ajella mutkat. Ei ainakaan moposta ole kiinni, eli ihan kivalta peliltä tuntui.

Mutta hetkeksi tuli ainakin harjoiteltua mopon käytöstä. Eli saa nähdä milloin uudelleen jollekin radalle. 192km/h näytti mopo, mutta jarrutin kyllä ainakin ajoissa. Vähän toki enemmän, kuin 100km/h tiet täällä. Mutka-ajo toki olisi se tärkein juttu osata jotenkin.

100hv ihan riittää. Ei tullut (tietenkään) mieleen, että pitäisi olla enemmän tehoa. Varmaan vähän vähemmänkin riittäisi omaan ajoharjoitteluun radalla. Pyörä kumminkin melko kevyt, 169kg. Vaihteita osakin vaihtaa suuremmalle ilman kytkintä. Pienemmälle en kyllä tohtinut oikein kokeilla.
 
Siinä on jotain semmosta autenttista ettei tarvii hifistellä. V2 ja kalkattava kytkin on kyllä semmonen combi mikä vaan toimii. Ootko miettniy mitä sille Hyperille pitäs tehä et se ois ajokunnossa?
EI pitäisi olla kun vaihtaisi öljyt ja iskisi akun kiinni. Pitäs kyllä jossain välissä ostaa taas uudet renkaat, kun menneet nykyiset taas vanhaksi. Pintaa on, mutta ikää alkaa olla liikaa. :D Lisäksi ärsyttävästi toinen stefa keulasta hieman vuotaa, vaikka ei ole montaakaan vuotta kun noita huollatin. Jotenkin ollut saamattomuutta laittaa tuo ajoon. Lähiajelut mennyt 701:llä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 067
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom