Mopo tytölle?

Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Minulla on tyttö tulossa alkukeväästä mopoikään ja olen ajatellut, että olisikohan paras aika mopo-ostoksille nyt syksyllä? Ja vähän toki ajatuksissa olisi itsekin vähän syksyn mittaan duunimatkoja huristella "testimielessä".

Omat mopokokemukset ajoittuu -80 luvun alkupuolelle, jolloin vajaan kesän ajelin Tunturi supersport mopolla. Tuon jälkeen en ole kaksipyöräisiin moottorimenopeleihin koskenut.

Budjettina max 2 000 €, eli kysymys kuuluu, että miten tuon rahan käytän järkevimmin? Tyttö vähän aattelee ei-skootterityyppistä, eli enempi sellaista perinteistä kahta puolta istuttavaa mallia, mutta ehkä skootterimopo olisi silti fiksumpi hankinta? Joko uusi varmaan tai enintään muutama tuhat ajettu 2017 tai nuorempi? Merkillä väliä? Mitkä on suurimmat sudenkuopat ja kuinka ne vältän? Lähipiiriin ei mopojonneja kuulu, joten asiantuntija-apua ei livenä oikein ole saatavilla.
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Minulla on tyttö tulossa alkukeväästä mopoikään ja olen ajatellut, että olisikohan paras aika mopo-ostoksille nyt syksyllä? Ja vähän toki ajatuksissa olisi itsekin vähän syksyn mittaan duunimatkoja huristella "testimielessä".

Omat mopokokemukset ajoittuu -80 luvun alkupuolelle, jolloin vajaan kesän ajelin Tunturi supersport mopolla. Tuon jälkeen en ole kaksipyöräisiin moottorimenopeleihin koskenut.

Budjettina max 2 000 €, eli kysymys kuuluu, että miten tuon rahan käytän järkevimmin? Tyttö vähän aattelee ei-skootterityyppistä, eli enempi sellaista perinteistä kahta puolta istuttavaa mallia, mutta ehkä skootterimopo olisi silti fiksumpi hankinta? Joko uusi varmaan tai enintään muutama tuhat ajettu 2017 tai nuorempi? Merkillä väliä? Mitkä on suurimmat sudenkuopat ja kuinka ne vältän? Lähipiiriin ei mopojonneja kuulu, joten asiantuntija-apua ei livenä oikein ole saatavilla.
Ostat sen vaihdemopon, siitä on hyötyä tulevaisuudessa ja mitä isommat renkaat sitä vakaampi ajaa = turvallinen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Millaisille etäisyyksille? Ainakin kaupunkiin / esikaupunkiin sähkömopo kuulostaisi fiksuhkolta.
 

jpo

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
166
Osta sellainen, mistä tyttö pitää, niin hänen tulee ajettua eikä jää vaan talliin seisomaan. Vaihteellisesta etua, jos meinaa ajaa myös moottoripyöräkortin myöhemmin. On sitten siinä vaiheessa vähemmän uutta opeteltavaa. Itse en ostaisi enää 2-tahti vehjettä, kun tuntuu et niitä oli ihan äässistä rassata ja nelarit toimi vähän paremmin ja luotettavammin, mutta omasta nuoruudesta jo vähän aikaa:rolleyes:
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Osta sellainen, mistä tyttö pitää, niin hänen tulee ajettua eikä jää vaan talliin seisomaan. Vaihteellisesta etua, jos meinaa ajaa myös moottoripyöräkortin myöhemmin. On sitten siinä vaiheessa vähemmän uutta opeteltavaa. Itse en ostaisi enää 2-tahti vehjettä, kun tuntuu et niitä oli ihan äässistä rassata ja nelarit toimi vähän paremmin ja luotettavammin, mutta omasta nuoruudesta jo vähän aikaa:rolleyes:
Vähemmän 2-tahtisessa on huollettavaa ja tuorevoitelulla huolettomia vehkeitä, en tiedä onko mopoihin vielä 2-tahtisiin ruiskua laitettu, moottoripyörissä kylläkin ja ne mukavia ajella.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Vähemmän 2-tahtisessa on huollettavaa ja tuorevoitelulla huolettomia vehkeitä, en tiedä onko mopoihin vielä 2-tahtisiin ruiskua laitettu, moottoripyörissä kylläkin ja ne mukavia ajella.
On niitä ollut ainakin pari ruiskulla. Mutta eipä tuo kovin yleistä ollut kun itse viimeisillä uudemmilla mopoilla leikin. Nykyään vain vanha Solifer itsellä :D
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Vähemmän 2-tahtisessa on huollettavaa ja tuorevoitelulla huolettomia vehkeitä, en tiedä onko mopoihin vielä 2-tahtisiin ruiskua laitettu, moottoripyörissä kylläkin ja ne mukavia ajella.
Jep, 2-tahti kyllä kestää ja on hieman kevyempi. Minarellin ja Rabasan moottorit noissa taitaa vielä tänäkin päivänä olla. Derbi/Aprilia Rabasalla ja loput Minarellilla.

Supermotoissa on yleensä paremmat jarrut kuin enduroissa ja ovat myös paljon miellyttävämpiä ajaa asfaltilla.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
988
Harmittaa kun tuollainen oli saatavilla mutta en ostanut.

Käytettyä ostaessa nämä "koneremppa tehty" laitteet aika lailla arveluttaa kun remppa saattaa olla tehty pikkuveljen kanssa youtube-ohjeilla :).

Pojan kaveri etsi käytettyä mopoa ja aika harva noista kulki alle 60 km/h aikuisen alla...
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Honda Monkey kopio, niin on hyväksi testattua tekniikkaa, eikä ole hinnankiroissa uutenakaan. Sinä voit sitten ostaa sen Monkeyn 125cc version ja ajella sillä pari vuotta, kunnes sen annat tytölle kevarikortin myötä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Honda Monkey kopio, niin on hyväksi testattua tekniikkaa, eikä ole hinnankiroissa uutenakaan. Sinä voit sitten ostaa sen Monkeyn 125cc version ja ajella sillä pari vuotta, kunnes sen annat tytölle kevarikortin myötä.
Mitä sitä korttia tytöllekään hankkimaan, jos samalla itse näyttää miten isi ajaa pari vuotta kortitta.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 273
Tuolla budjetilla tytölle uusi Piaggio Zip.

Käytetyistä Aprilia SR50 (vm. 2017 ja vanhemmat).

Kunhan et osta kiinapaskaa tai muita idänihmeitä.

2000e taitaa jo tosin saada käytetyn primavera vespankin. Ne on yleensä melko hyvässä kunnossa ja vähän ajettuja, kunhan katsoo mieluiten aikuisen käytössä olleen.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Käytiin tänään muutamassa liikkeessä katsomassa ja tosiaan jos budjettia venyttäisi kolmeen tonniin niin sillä saisi jo uuden Aprilian, Gileran tai Derbyn. Vähän on koon osalta yläkanttiin kun tyttö on 165 cm. Käytetyt näyttää olevan yllättävän kovissa hinnoissa kun 2017 ja 5 tkm ajetuista pyydetään 2200-2800 ja uuden saa siis kolmella tonnilla. Millaisia kilsoja noilla yleensä pystyy ajelemaan ennen isompia remonttitarpeita?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Käytiin tänään muutamassa liikkeessä katsomassa ja tosiaan jos budjettia venyttäisi kolmeen tonniin niin sillä saisi jo uuden Aprilian, Gileran tai Derbyn. Vähän on koon osalta yläkanttiin kun tyttö on 165 cm. Käytetyt näyttää olevan yllättävän kovissa hinnoissa kun 2017 ja 5 tkm ajetuista pyydetään 2200-2800 ja uuden saa siis kolmella tonnilla. Millaisia kilsoja noilla yleensä pystyy ajelemaan ennen isompia remonttitarpeita?
Ota käytetyissä huomioon mahdollinen huoltohistoria, takuut jne jne. Uusissakin voi olla yllättävän paljon vikoja koska suomen ilmaston yms. Itse en ostaisi käytettyä ellen osaisi itse korjata. Vähintään parin vuoden takuu mielellään ilman km rajaa ja vaikka halvemmalta merkiltäkin niin jos hajooa jotain (usein sähköjä yms ei ajoon vaikuttavia) niin saa hoidettua kuntoon kunhan merkki on sellainen missä huoltoja on saatavilla ja lähellä.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Käytiin tänään muutamassa liikkeessä katsomassa ja tosiaan jos budjettia venyttäisi kolmeen tonniin niin sillä saisi jo uuden Aprilian, Gileran tai Derbyn. Vähän on koon osalta yläkanttiin kun tyttö on 165 cm. Käytetyt näyttää olevan yllättävän kovissa hinnoissa kun 2017 ja 5 tkm ajetuista pyydetään 2200-2800 ja uuden saa siis kolmella tonnilla. Millaisia kilsoja noilla yleensä pystyy ajelemaan ennen isompia remonttitarpeita?
3K:lla taitaa saada, ellei hinta ole noussut, jo tuliterän premiumkiinan Niu sähköskootterin jossa on Panasonicin akku, Boschin moottori ja vie 90 kg ukkoakin 80-90 km yhdellä latauksella hana tiskissä.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 273
Siis haluaako se ihan oikeasti vaihteellisen mopon? Jos näin on, niin Drac low tai Rieju MRT motard low. Myös derbi sendaa saa low-versiona nykyään. Euro4 paskaahan nämä kaikkk nykyään tosin on mutta ei taida näytellä kovin merkittävää roolia tässä valinnassa. Sen sijaan kyllä oikeasti miettisin sitä, ajaisiko tyttö vaihteellisella vai jäisikö talliin pölyttymään. Suosittelen siis edellen skootteria mutta jos tyttö, ei siis isä, on päättänyt haluavansa vaihteellisen niin aloittaisin skytem monkeylla.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Itse olen vahvasti skootterimopon kannalla. Mutkattomampi käyttää, halvempi hinta, variaattori hankalan vaihteiston sijaan. Itsekin pelkään, että jäisi kovasti vähälle käytölle. Tosin aika hyvällä hinnalla pääsee sitten myös eroon, eli takkiin ei vuositasolla montaa sataa missään tapauksessa tule. Tuollaisen Drac low:n päällä istuskeli ja se oli aika passelin korkuinen. Tosin myymälän 2019 mallilla hintaa 3700€ mikä menee jo niin paljon yli budjetin, että ei pysty venymään millään.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 273
Vespoissa voi mopoissakin olla ehjänä ihan hyvä jälleenmyyntiarvo mutta kyllä ne muuten tippuu kuin lehnän häntä. Sitä en siis ihan liikaa miettisi. Penskojen mopot on myös usein käytettynä aivan järkyttävässä kunnossa.

Sitten kannattaa muistaa, että niillä vehkeillä aina kaatuillaan. Skoottereissa se tulee katteiden osalta kalliiksi, joten kasko kannattaa ottaa. Niiden saatavuudesta parin vuoden ikäisiin käytettyihin kannattaa sitten kysellä yhtiöstä.

Kyllä se tyttö varmaan tietää mitä se haluaa? Voi jäädä ajot entistä vähemmälle jos pihaan tulee skootteri, vaikka on supermotoa haluttu, tai toisinpäin.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Laita tyttö töihin tienaamaan rahaa niin ostakoon sitten mitä haluaa. Muuten tyytykööt siihen mitä sattuu saamaan. Skootteri sille ihan riittävä ja sekin sen itse pitäisi maksaa. Opetat sen vaan saamattomaksi jos ei mitään ole valmis tekemään asioiden eteen.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 273
Laita tyttö töihin tienaamaan rahaa niin ostakoon sitten mitä haluaa. Muuten tyytykööt siihen mitä sattuu saamaan. Skootteri sille ihan riittävä ja sekin sen itse pitäisi maksaa. Opetat sen vaan saamattomaksi jos ei mitään ole valmis tekemään asioiden eteen.
Näin on ja tienatkoon omat vuokrarahansakin, leivästä puhumattakaan. Mikäs velvollisuus niitä bussikortteja, polkupyöriä, vaatteita tai koulukirjojakaan on vanhemmilla ostella. Eihän tässä mitään hotellia pyöritetä!
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Jep, ehkä kasvatukselliset kysymykset ei kuulu tähän ketjuun.

Tässä pari matalalla istuinkorkeudella olevaa mopoa. Mitähän muita mahtaisi olla? Monkeyn tapaiset tossumopot ei natsaa.

DRAC SUPERMOTO RX Low 3490€
Satulan korkeus 815

Rieju MRT 50 SM madallettu 3150€
Satulan korkeus 810
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
142
@Jarmot Mites Dynamic monster? Tommosia näyttää ainaki tässä paikallisilla junioreilla olevan ja ihan pätevän näkönen laite kyllä. Tekniikka on koeteltua mankiperäistä 4t ja 4vaihdetta löytyy. Menee budjettiraameihin ja saa uutena 2vuoden takuunkin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Plus neljä tai viisi vaihdetta on muutenkin mukavampi kun ei aivan jatkuvasti tarvitse pykältää. Itsellä Soliferissa se viisi ja siinäkin on siihen 55kmh vauhtiin päästäkseen ihan tarpeeksi pykältämistä jos esim ylämäkeen joutuu lähtemään "mäki ykkösellä" (5v aski jossa alin vaihde oli maasto vaihde ja Suomeen tuotaessa vitosen rattaat poistettiin joten normisti 4vaihteinen).
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Kiitos ehdotuksista. Ei minun silmään tuo Dynamic Monster pahalta näytä lainkaan. Ja näköjään tuolla Moposportissa olisi matalaa Derbi Sendaitakin kolmella tonnilla. Niin se vaan näyttää budjetti pomppaavan sen reilu 50% alkuperäisestä (kuten yleensä hankinnoissa tuntuu meitsillä käyvän).
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Sähkömoposarjaan voisi mainita Supersocotkin, skootteri ja normimalli saatavilla SUPERSOCO - Tuusmotor

Omaa kokemusta ei ole, pistinpä vain hiljan korvan taakse odottamaan muutamaksi vuodeksi oman pojan mopoikää.
Offtopicia, mutta on se nyt perhana kun sähkömopon ihan kohtuullisilta vaikuttavilla spekseillä saa kiloeuron halvemmalla kuin samaan vauhtiin kykenevän sähköpolkupyörän.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Jep, ehkä kasvatukselliset kysymykset ei kuulu tähän ketjuun.

Tässä pari matalalla istuinkorkeudella olevaa mopoa. Mitähän muita mahtaisi olla? Monkeyn tapaiset tossumopot ei natsaa.

DRAC SUPERMOTO RX Low 3490€
Satulan korkeus 815

Rieju MRT 50 SM madallettu 3150€
Satulan korkeus 810
Edelleen ihmettelen tätä mopojen hintankehitystä. 12v sitten kun olin itse mopojonne, niin 3,5k€ hintaan mopossa oli pakko olla jo Usd keula, tuplalevyjarrut tai isot puristimet, maalatut katteet.ja kaikki herkut. Tuossa Dracissakin on "tavallinen" keula vielä tuohon hintaan.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Laita tyttö töihin tienaamaan rahaa niin ostakoon sitten mitä haluaa. Muuten tyytykööt siihen mitä sattuu saamaan. Skootteri sille ihan riittävä ja sekin sen itse pitäisi maksaa. Opetat sen vaan saamattomaksi jos ei mitään ole valmis tekemään asioiden eteen.
..tai sitten voi ottaa vieläkin pari askelta taaksepäin. Tyttöhän on siis tulossa ikään, jossa ei olisi ollenkaan pahitteeksi, jos sattuisi joutumaan sopivan sulhaskandidaatin seuraan. Tämmöisen katsominen ei tietenkään kuulu tytölle itselleen vaan pikemminkin vanhemmille tai oikeastaan ja ennen kaikkea isovanhemmille.

Tytölle pitää siis ostaa ekologinen polkupyörä, jota tämä ei ole koskaan eikä missään tapauksessa halunnut. Samanaikaisesti jollain taustaprosessilla pitää huolehtia siitä, että joku toinen, sopiva henkilö hankkii juuri sellaisen mopon, josta tyttö unelmoi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Juu, tärkeintä on muistaa että tytöt eivät opi käyttämään vaihteita, joten mopo jää käyttämättä jos se ei ole variaattoripeli. Lisäksi kaatuvat ja kolaroivat, joten kasko on tärkeä(mopolle vai tytölle).

Samasta syystähän naisten käyttöön tarvitaan aina automaattivaihteinen auto. Eivät perkeleet millään opi ajamaan manuaalilla, jolloin alkavat vältellä ajamista, auto kerää vaan pölyä ja mies joutuu aina kuskaamaan.

Tarralenkkareista ei tarvinne enää erikseen selittää. Luulisi nyt sakeimpienkin jo tajunneen, ristusnotta.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Edelleen ihmettelen tätä mopojen hintankehitystä. 12v sitten kun olin itse mopojonne, niin 3,5k€ hintaan mopossa oli pakko olla jo Usd keula, tuplalevyjarrut tai isot puristimet, maalatut katteet.ja kaikki herkut. Tuossa Dracissakin on "tavallinen" keula vielä tuohon hintaan.
Muistaakseni tuommonen Rieju maksoi reilut 2k€ sillon kun joskus kun itse katselin mopoja. Oli sekin kyllä itelle liian kallis ja piti tyytyä johonkin kinuskootteriin.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Muistaakseni tuommonen Rieju maksoi reilut 2k€ sillon kun joskus kun itse katselin mopoja. Oli sekin kyllä itelle liian kallis ja piti tyytyä johonkin kinuskootteriin.
Jep, sitä luokkaa oli Riejut 12v takaperin. Toki olihan niistäkin sitten näitä parempia malleja yli 3k€ hintaluokassa. Derbi Xrace maksoi myös pitkästi alle 3k€. Yamaha Dt maksoi sen kolmisen tonnia, mutta ei kyllä ollut sen rahan arvoinen.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 273
Alkaa menemään aika pahasti ohi alkperäisestä kysymyksestä, mutta mitään aidolla minarellin am6:sella varustettua mopoa ei ole saanut kahden tonnin pintaan. Kyllä ne enduromallitkin heikommilla alustanosilla painuivat yli 2500 euron. Rabasan koneella varusteltuja on voinut saada tuoho 2500e jostain syyskampanjasta mutta silloin kyseessä on tosiaan ollut se halvin x-race. Mikä taas on minkin arvoista, on jokaisen itse arvioitava. Omasta mielestäni 3ke dt50 oli ihan linjassa pyynniltään vrt. mitä sillä sai.

Hintakehityksestä antaa kuvan, että vuonna 2000 Aprilia RX50 (minarelli am6) maksoi sen reilut 16 000mk. Sitä voi pyöritellä rahanarvomuuntimessa.

Sen sijaan nämä tämän hetken "kisamopot" eivät tuossa 4500-5000e hintahaarukassa vastaa kyllä mitenkään sitä mitä tuolla rahaa sai reilut 10 vuotta takaperin. Nämä Fanticin kalleimmat "competizione" versiot kun ovat aika kaukana siitä mitä ne olivat takavuosina. Noh kepit ja jarrut ovat kunnossa mutta moottori on käytännössä se sama am6. Sama koskee HM/Vent mallistoa ja Valenti Racingia.

Noh kehityshän näiden osalta on jo päättynytkin reilu 10 vuotta takaperin. 2-tahti tekee kuolemaa ja euro4/5 takaa sen, että vähiin käy ilot. Noh piikkisten puolella tilanne on vielä paskempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
2t, vaihteellinen ja itse ostaisin käytetyn jos löytyy fiksukuntoinen. Mitään kovin monimutkaista noissa ei ole ja työkaluiksi riittää suurin piirtein nyrkki ja kyrpä. En ymmärrä miksi tytölle tarvitsisi väkisin ostaa skootteri jos itse haluaa jotain enskaa tai supermotoa? Ei niitä vaihteita mitenkään ihmeellistä ole käyttää ja maailman sivu ämmät on niillä oppineet ajamaan.

Itelle aikanaan porukat osti pakkauuden skootterin ja parin vuoden ja 25tkm jälkeen se oli kyllä niin raiskattu että ei paremmasta väliä, samalla vaivalla olisi etsinyt sen vähän käytetyn fiksukuntoisen. Mitään sillä ei saavuttanut plussaa että mopo oli uusi, varsinkin kun oli 2t vehje (aprilia sr50) ja niin yksinkertainen ettei siinä montaa hajoavaa osaa ollut. Vielä lisänä, suurin osa on valmiiksi viritettyjä niin ei tarvitse omia käsiä liata sen homman kanssa, koska ainakaan omasta tuttavapiirista ei kovin montaa prosenttia jaksanut/ suostunut ajelemaan vakiolla. Kyllähän tollanen nykymopo kestää helposti runkonsa ja ajo-ominaisuuksien puolesta sen 80-100kmh, niin mielestäni jo lainkin puolesta ne saisi nyt ainakin edes sen 65 kulkea. Enska olisi ehkä ollut aikanaan itselle fiksumpi muutoin mutta kun siihen aikaan oli pakko saada ne poppivehkeet mopoon niin skootteriin ne oli helpointa toteuttaa :D

Sähkövehjettä nyt en itse kyllä olisi suostunut ottamaan, mutta miksei sellainenkin voi olla vaihtoehto jos tytölle sellainen kelpaa. Voi tosin olla että kaikkialla muualla paitsi pääkaupunkiseudun omia pieruja haistelevien punavuorelaisten kuplassa siitä tulee lähinnä syrjäytymiseen johtavaa kiusaamista ja päänvaivaa. Muut painaa menemään 2t haisten putki punasena ja ostelee metrakittia ja gianellia motonetin kataloogista niin toinen lussuttaa 30kmh ylämäkeen jollain rikkaimurin koneella olevalla vatkaimella.
 
Viimeksi muokattu:

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
2t, vaihteellinen ja itse ostaisin käytetyn jos löytyy fiksukuntoinen. Mitään kovin monimutkaista noissa ei ole ja työkaluiksi riittää suurin piirtein nyrkki ja kyrpä.
Ei helvetissä mitään 2t vehkeitä mihinkään tiekäyttöön. Aivan järkyttävä se 2t bensan käry varsinkin, kun suurin osa ei käytä mitään premium öljyä ja seoksetkin on mitä sattuu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ei helvetissä mitään 2t vehkeitä mihinkään tiekäyttöön. Aivan järkyttävä se 2t bensan käry varsinkin, kun suurin osa ei käytä mitään premium öljyä ja seoksetkin on mitä sattuu.
Mutta mitäpä jos käyttää ne hyvät öljyt ja säätää öljypumpun kohdilleen. Ei todellakaan ole toivoton. On kokemusta Ja mopokäytössä hyvä 2t on varsin kiva. Skootteri tms variaattorilaite myös.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Mutta mitäpä jos käyttää ne hyvät öljyt ja säätää öljypumpun kohdilleen. Ei todellakaan ole toivoton. On kokemusta Ja mopokäytössä hyvä 2t on varsin kiva. Skootteri tms variaattorilaite myös.
Ei ole nelitahdin voittanutta. Huomattavasti luotettavampi ja huolettomampi vehje käyttää, ellei jotain loppuunajettua romua osta.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Olisko heittää jotain vinkkiä hyvästä supermotosta 4 tahtisena jos ajattelisi hintaluokkaa 3t€ uutena tai jonkin verran halvempi käytettynä? Kerrostalossa asutaan, joten talvisäilytys varmaan pyöräkellarissa ellen saa tuupattua jonkun tutun talliin talveksi.

Mutta nyt on alkanut iteroitua vaihtoehdoiksi uusi Rieju ja Derbi, hinnat kolmen tonnin kahta puolta. Käytettyjä vaihtoehtoja on muutama myös. Ja tosiaan madallettuja malleja niin, että yltää jalat paremmin maahan.
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 273
Olisko heittää jotain vinkkiä hyvästä supermotosta 4 tahtisena jos ajattelisi hintaluokkaa 3t€ uutena tai jonkin verran halvempi käytettynä? Kerrostalossa asutaan, joten talvisäilytys varmaan pyöräkellarissa ellen saa tuupattua jonkun tutun talliin talveksi.

Mutta nyt on alkanut iteroitua vaihtoehdoiksi uusi Rieju ja Derbi, hinnat kolmen tonnin kahta puolta. Käytettyjä vaihtoehtoja on muutama myös. Ja tosiaan madallettuja malleja niin, että yltää jalat paremmin maahan.
Ei ole olemassa 4t supermotoja/enduroja mopoluokassa pl. kiinapaskat ja edelleen ne kannattaa sylkeä pois listalta. Isoja mopoja on vain minarellin tai rabasan/piaggion koneella.

Pyöräkellarissa säilytys ei ole mikään automaatio. Se kannattaa myös selvitellä.

Sun vaihtoehdot ovat siis uusista vaihteellisista madalletuista supermotoista Derbi Senda low, Rieju MRT low ja Drac Supermoto RX low.

Kunhan muistaa, että tässä ollaan hankkimassa mopoa tytölle, tytön tarpeisiin ja tyttö sillä myös ajaa. Ei siis omat tarpeet ja mieltymykset edellä. Kysy siis siltä tytöltä ja vie se liikkeisiin, käy koeajaopäivillä, pyydä sitä kokeilemaan kavereiden mopoja. Teette eka sen päätöksen hankitaanko vaitheellinen vai skootteri. Sitten voidaan suositella lisää. Vaihteellista, kun olit jo funtsaillut niin listasinkin ne jo tähän. Lista ei ole kovin pitkä mutta jos kuskikaan ei ole kovin pitkä niin nuo ajavat asiansa. Kyllä se meinaan hankala on ensimopoksi 160 senttiselle suostella noita täyskokoisia.

Voin kuitenkin jo ehkä tässä vaiheessa lisätä, että vakiona noilla "uusenskoilla" ei sitten käytännössä pysty edes ajamaan. Jos vakiosta edes haaveilee niin ainoa edes läheisesti järkevä olisi ostaa mopo minarellin am6 power-up moottorilla varustettu versio mutta niitä ei käsittääkseni saa madallettuina. Powerupeissa ne ovat ainakin teoriassa lähelle täystehoisia siihen lailliseen rajaan saakka, kunnes sähköisesti vauhti tyssää.
 
Viimeksi muokattu:

j98

Liittynyt
01.09.2017
Viestejä
91
Kannattaa muuten kysyä vähän syrjemmässäkin sijaitsevista liikkeistä noita hintoja. Aikoinaan Derbi Sendoissa taisi jonkin verran olla ilmaa hinnoissa, kun uuden X-Racen sai Häijäästä 2400€, kun Tampereella sama vehje jokaisessa liikkeessä 2700€.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Nykyisenä nettiaikana on kyllä kätevää kun voi tsekata tarjonnan laajemmalta alueelta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Ei ole nelitahdin voittanutta. Huomattavasti luotettavampi ja huolettomampi vehje käyttää, ellei jotain loppuunajettua romua osta.
4-tahtivehkeet on ihan vitun laiskoja. Ei sellasella jaksa kukaan ajaa. 2t käry kuuluu sitä paitsi mopoikään.

Ei ole nelitahdin voittanutta. Huomattavasti luotettavampi ja huolettomampi vehje käyttää, ellei jotain loppuunajettua romua osta.
Ja tällähän ei ole mitään totuuspohjaa. Ikäviä heittoja mutta valitettavasti näköjään näitä trollailijoita riittää edelleen. Paljon yksinkertaisempaa ja luotettavampaa laitetta kuin 2t mosa ei valittavissa näihin vehkeisiin ole.

Miettikääpä vaikka vanhoja veneiden 2t perämoottoreita. Kummasti ne vain toimivat vuodesta toiseen, vaikka olisi 80-luvulta peräisin.
Toki niitä vanhoja 4t diesel mottejakin on, mutta ei mopoon soveltuvilla painoilla. Vanhat veneiden 4t bensamosat taas on enemmän tai vähemmän katastrofeja, eikä ne modernimmatkaan tuotokset oikein vakuuta.

Talvisäilytyksen ideaa en oikein ymmärrä, ainakin about 15-20v sitten käytännössä kaikki ajeli näillä kesät talvet, itsellä ei ollut edes nastarenkaita vaan ihan normi kesäkumit enkä muista mitään isompia ongelmia olleen. Nykyään tuntuu jotenkin että kaikki on niin kermaperseitä että mitään ei voi tehdä jollei joku laite ole nimenomaisesti tarkoitettu juuri siihen. Jos joku Vesa Keskinen toisi markkinoille jonkun tuotteen nimellä "talvimopo", vaikka se olisi mekaanisesti ja teknisesti ihan sama laite kuin normaali mopo, porukka varmaan ostaisi niitä kuola valuen koska "nyt on mopo jolla voi ajaa talvellakin!111!!".

Omia aivoja saa käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Paljon yksinkertaisempaa ja luotettavampaa laitetta kuin 2t mosa ei valittavissa näihin vehkeisiin ole.

Miettikääpä vaikka vanhoja veneiden 2t perämoottoreita. Kummasti ne vain toimivat vuodesta toiseen, vaikka olisi 80-luvulta peräisin.
Mopon kone muistuttaa enemmän moottorisahaa, joka on loppuunajettavaa käyttötavaraa. Toki jonkun teinin kulkemisia on yleensä niin vähän ettei motti ehdi kulahtaa.

Riittävän luotettavuuden ei soisi olevan ongelma, oli sitten sahamopo, nelitahtimopo tai sähkömopo. Tavoite on sen verran helppo saavuttaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Jos nyt verrataan 50cc 2-tahtia ja nelitahtia niin paras on 2-tahtinen ilmajäähdytteinen.

Ei venttiilinsäätöjä, ei jäähdytysnesteitä, ei vesipumppua vaan mahdollisimman yksinkertainen tuorevoitelu 2-tahti kestää varmasti pisimpään sillä yksi sadasta jonnesta edes tietää mikä on venttiili mutta sekään ei osaa tarkistaa tai säätää niitä ja kun huollot on mitä on niin parissa-kolmessa vuodessa tuollainen 4-tahti on aivan loppu kun sitä ei huolleta ja kaikki ajokamat myös haisee ja sisälle niitä on aivan turha tuoda muuten haisee koko talo.

Mitä tuollaisella ktm 350 2-tahtisella ruiskulla ajanut niin hakkaa kyllä isommatkin 4-tahtiset aivan mennen tullen tehonsa puolesta ja voit mennä metsässä tuppinurin loputtomiin eikä tarvitse 10h välein venttileitä säädellä.

Ei se tuorevoitelu 2-tahtinen haise yhtään sen pahemmalle kuin 4-tahtinen, melkein päinvastoin jos vaikka vertaan omaan prätkään missä kaasari kone ilman katalysaattoria ja muita saastelaitteita niin kylmäkäynnistys saa silmät kirvelemään kun niin pahalle haisee.

Nelitahtisessa toki vääntö matalemalla ja äänimaailma matalampi ja varmasti pienempi polttoaineen kulutus, mutta noi nyt on makuasioita fakta on se että 2-tahtinen on huoltovapaa verrattuna 4-tahtiseen.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Luulen minäkin, että teinin lähiöajeluissa ei kilometrejä mitenkään hurjasti kerry ja eiköhän sylinteriä/mäntää ja muita kulutusosia vaihtamalla pärjää sen 1-3 ajokautta aika pienillä kustannuksilla. Fakta näyttää vaan olevan, että 4t mopojen tarjontaa ei juuri ole tässä nyt kyseessä olevassa segmentissä. Isommat tehot ei ole sinänsä tarpeen kun ei tuo muksu ole mikään rämäpääkeulijaluonne. Se haluaa mukavan kulkupelin jossa on sopivasti haastetta, että pääsee opettelemaan uusia asioita ja voi bestis tarakalla huristella sinne tänne.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Jos nyt verrataan 50cc 2-tahtia ja nelitahtia niin paras on 2-tahtinen ilmajäähdytteinen.

Ei venttiilinsäätöjä, ei jäähdytysnesteitä, ei vesipumppua vaan mahdollisimman yksinkertainen tuorevoitelu 2-tahti kestää varmasti pisimpään sillä yksi sadasta jonnesta edes tietää mikä on venttiili mutta sekään ei osaa tarkistaa tai säätää niitä ja kun huollot on mitä on niin parissa-kolmessa vuodessa tuollainen 4-tahti on aivan loppu kun sitä ei huolleta ja kaikki ajokamat myös haisee ja sisälle niitä on aivan turha tuoda muuten haisee koko talo.

Mitä tuollaisella ktm 350 2-tahtisella ruiskulla ajanut niin hakkaa kyllä isommatkin 4-tahtiset aivan mennen tullen tehonsa puolesta ja voit mennä metsässä tuppinurin loputtomiin eikä tarvitse 10h välein venttileitä säädellä.

Ei se tuorevoitelu 2-tahtinen haise yhtään sen pahemmalle kuin 4-tahtinen, melkein päinvastoin jos vaikka vertaan omaan prätkään missä kaasari kone ilman katalysaattoria ja muita saastelaitteita niin kylmäkäynnistys saa silmät kirvelemään kun niin pahalle haisee.

Nelitahtisessa toki vääntö matalemalla ja äänimaailma matalampi ja varmasti pienempi polttoaineen kulutus, mutta noi nyt on makuasioita fakta on se että 2-tahtinen on huoltovapaa verrattuna 4-tahtiseen.
Onpa vääristynyt kuva sinulla nelitahtisista. Nelitahtiset ei mitään jäähdytysnesteitä vaadi, vaikka muutamia semmoisiakin markkinoilla on. Venttiileitä ei tarvitse säätää, kuin joskus 5000km paikkeilla, ja se on nopea toimitus ainakin Hondan koneissa. Ei montaa rahaa maksa viedä ammattilaiselle, jos ei rakotulkki omissa käsissä pysy. Kunnossa oleva nelitahtinen ei kyllä käryä käytännössä lainkaan. Loppuunajettu kylläkin, kun alkaa öljyä polttamaan.

Krossivehkeet on aivan eri asia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 417
Viestejä
4 160 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom