Moottoripyörien katsastuspakko eteni EU:ssa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja James
  • Aloitettu Aloitettu
Millä sen ruuvaa irti? Sormillako? Varmasti suurimpaan osaan pakoputkien muutostöistä tarvitaan jonkinlainen työkalu,. Ja jos jossain on, niin ei varmasti joka ikinen pakoputki lähde irti kymmenessä sekunnissa.

No ok, kiinnikkeet ei ole koskaan jumissa, jos niitä käytetään vuosittain irti.

Tähän ohjetta kystyt, lainataan tähän niin ehkä saadaan vastaus.

Työkalu tarvitaan, tässä nyt voidaan olettaa se on matkassa mukana. Ja ei tarvi alkaa koko putkistoo irottaa, irrotus kuumana, hmm. mutta maalikkona mietin että onko ihan mahdoton ajatus asentaa lämpimään jos olisi suunniteltu se mielessä ja työkälu "kuuma" asennukseen. sopivat tumput suojaa lipsahduksia. Kuinka nopean jäähdyttelyn jälkeen.



Tehoputken noise killerin ruuvaa irti n. 10 sekunnissa ja taas on laiton peli.
 
Joskus katselin päijänteellä kun jokin vene kävi tyhjäkäynnillä. Pakoputki oli siellä perässä jotenkin osittain vedessä. Sieltä nousi sellaista sinertävää savua ja vedenpintaa pitkin kellui sateenkaaren väreissä öljyä. Ei tuokaan mun mielestä kauhean toivottavaa aktiviteettia ole.

Ja tätä on turha verrata autoiluun, koska siinä selvästi isompi työmaa vaihtaa pakoputkia tai muita osia. Monella ei ole tilaa, osaamista eikä työkaluja siihen. Moottoripyörän muutokset teet vaikka 2x2m huoneessa ihan muutamalla työkalulla. Osaamista tarvitset sen verran että 3-4 pulttia ja klemmaria irroitat.

Olisihan se mahdollista autoihin vastaava helposti irroitettava killeri valmistaa putken päähän. En ole kyllä ikinä tuollaisesta kuullut, niitä ohitusläppiä kyllä on.

Kyllähän tuo toisaalta jotain kertoo että tuollaisia irtokillereitä ylipäätään valmistetaan.

Tähän vielä kun lisää sen että suomessa on yli 100.000 liikennekäytössä olevaa moottoripyörää, niin alkaa olemaan katsastuskonttoreilla keväisin/kesäisin kiirettä ja ruuhkautuu entisestään.

Miksi ne nyt kaikki keväällä pitäisi katsastaa. Ei pelkästään kesäkäytössä olevia autojakaan kevällä katsasteta.
 
Miksi ne nyt kaikki keväällä pitäisi katsastaa. Ei pelkästään kesäkäytössä olevia autojakaan kevällä katsasteta.

Ehkä moni ajattelee samanlaista vuosittaista katsastusta kuin autoihin. Leima 12kk voimassa, pikkuhijlaa peruuttelisi kohti kevättä, syksyllä aina se puolivuotta leimaa jäljelle, niin vähän sitten siityy sinne kevääseen.

Jos moottoripyöriin oikeasti katsastusta alettaisiin suunnitteleen, niin enemmin joku kerran 5v. kerran kahteenvuoteenkin mahdollistaisi sen että jokavuosi ajava jossain välissä lomilla sen drive in katsastus keikan tekisi. Siinäkin voisi olla niin että vaikka joka n kalenterivuosi , eikä n. vuoden välein, eli ihan sama missä vaiheessa vuotta katsastaa.


Mutta ei nyt vielä luovutetta, kai tässä nyt jotain toivoa ettei moisia vaatimuksia tule.

Edit:
Aloituksessa ei nyt asiaa pahemmin avattu

Eli aloituksen linkistä .

Parlamentti äänesti torstaina neuvottelumandaatin hyväksymisestä koskien ajoneuvojen katsastuksia ja tienvarsitarkastuksia koskevien sääntöjen uudistamista

Ja jutun mukaan tuossa siis paljon muitakin asioita kuin moottoripyörien katsastus, autojakin koskeviakin.
 
Joskus katselin päijänteellä kun jokin vene kävi tyhjäkäynnillä. Pakoputki oli siellä perässä jotenkin osittain vedessä. Sieltä nousi sellaista sinertävää savua ja vedenpintaa pitkin kellui sateenkaaren väreissä öljyä. Ei tuokaan mun mielestä kauhean toivottavaa aktiviteettia ole.

Kyllähän tuo toisaalta jotain kertoo että tuollaisia irtokillereitä ylipäätään valmistetaan.

Miksi ne nyt kaikki keväällä pitäisi katsastaa. Ei pelkästään kesäkäytössä olevia autojakaan kevällä katsasteta.
Eli veneille heti myös katsastus?

Mistä se kertoo?

Isolla osalla ei ole mahdollisuutta loskassa tai talvella lumessa käydä katsastamassa. Talvella kerkeää myös paremmin huoltamaan ja lisäämään turhat kilkkeet kiinni kevään katsastusta varten. Siinä nyt muutama ihan looginen syy mitkä pystyy päättelemään ilman omaa kokemusta.
 
IMG_0119.jpeg

Varmaan kaikille on suurinpiirtein selvää mistä puhutaan kun killeri mainitaan. Varmuuden vuoksi vielä kuvana yksi esimerkki.

Monissa vaimentimissa se killeri on tuo osa nro. 4. Tässä se kiinnitetään yhdellä lukkoprikalla joten jos työkalu on kädessä ja vaimennin on kylmä, voi sen aika rivakasti siitä kaivaa ulos tai laittaa paikalleen. Toinen tyypillinen tapa taitaa olla yksi ruuvi päässä joka pitää killerin paikallaan.

Joissain malleissa kuten tässä homologoidussa mallissa, lisäksi tulee sisäinen killeri #5 ja katalysaattori #3. Noiden irroittaminen on sitten noin 15 min jumppa ja tarvitaan pari meisseliä enemmän. En kyllä tiedä näkyykö kummankaan puuttuminen katsastuksessa jotenkin.

Monissa nykypyörissä katti on lähempänä alkukäyriä niin se pysyy paikallaan vaikka vaimentimen vaihtaisi. Vanhemmissa sitä taas ei ole lainkaan kuten kahdessa muussa pyörässäni.
 
Viimeksi muokattu:
IMG_0119.jpeg


Varmaan kaikille ole suurinpiirtein selvää mistä puhutaan kun killeri mainitaan. Varmuuden vuoksi vielä kuvana yksi esimerkki.

Monissa vaimentimissa se killeri on tuo osa nro. 4. Tässä se kiinnitetään yhdellä lukkoprikalla joten jos työkalu on kädessä ja vaimennin on kylmä, voi sen aika rivakasti siitä kaivaa ulos tai laittaa paikalleen. Toinen tyypillinen tapa taitaa olla yksi ruuvi päässä joka pitää killerin paikallaan.

Joissain malleissa kuten tässä homologoidussa mallissa, lisäksi tulee sisäinen killeri #5 ja katalysaattori #3. Noiden irroittaminen on sitten noin 15 min jumppa ja tarvitaan pari meisseliä enemmän. En kyllä tiedä näkyykö kummankaan puuttuminen katsastuksessa jotenkin.

Monissa nykypyörissä katti on lähempänä alkukäyriä niin se pysyy paikallaan vaikka vaimentimen vaihtaisi. Vanhemmissa sitä taas ei ole lainkaan kuten kahdessa muussa pyörässäni.
Toi on just se et kyllä ne jotka haluaa kiertää ne kiertää. Ite oon miettiny et miten ne oikeesti aikoo valvoa tota katsastusta, ku ei kuitenkaan oo resursseja tarkistaa kaikkia. Ja toi sun kuva on hyvä esimerkki et se on aika simppeli homma vaihtaa osia. Tuntuu et tää on vaan joku byrokraattinen juttu jolla ei oo mitään käytännön vaikutusta.
 
Ei osunut silmään et onko ketjussa korjattu tätä alkup uutista mutta ei tämä juuri ole mihinkään vielä edennyt, eikä meidän mepit sen puolesta äänestäneet. Kulmuni tästä facessa raportoi...
 
Joissain malleissa kuten tässä homologoidussa mallissa, lisäksi tulee sisäinen killeri #5 ja katalysaattori #3. Noiden irroittaminen on sitten noin 15 min jumppa ja tarvitaan pari meisseliä enemmän. En kyllä tiedä näkyykö kummankaan puuttuminen katsastuksessa jotenkin.
Katalysaattorin kun poistaa niin äänet kovenee ja päästöt lisääntyy.
 
Miksi sen mopon pitää pitää mahdollisimman kovaa melua? Vähän jäänyt epäselväksi kun täällä asiaa puolustellaan. Eikö tuo nyt ole sama kun leikkaisi autosta putken ennen kattia. Kovasti pörisee mutta mihinkään liiku.
 
Miksi sen mopon pitää pitää mahdollisimman kovaa melua? Vähän jäänyt epäselväksi kun täällä asiaa puolustellaan. Eikö tuo nyt ole sama kun leikkaisi autosta putken ennen kattia. Kovasti pörisee mutta mihinkään liiku.
Onko täällä joku mahdollisimman kovaa meteliä havitellut?

Miksi Ferrareita ym. ylistetään aina mahtavista äänistä ja sähköautoja haukutaan sieluttomiksi suristimiksi?
 
Miksi sen mopon pitää pitää mahdollisimman kovaa melua? Vähän jäänyt epäselväksi kun täällä asiaa puolustellaan. Eikö tuo nyt ole sama kun leikkaisi autosta putken ennen kattia. Kovasti pörisee mutta mihinkään liiku.
Monessa tuo db-killeri myös tukkeutuu, joka aiheuttaa ongelmia koko koneeseen. Tämä sen takia, koska putki ei todennäköisesti ole tarkoitettu edes käytettäväksi killerillä, vaan se on keinotekoisesti lisätty jotta äänenvaimennin on myydessä katulaillinen.
 
Mutta niin paljon että katsastuksessa pomppaisi?
Riippuu ihan siitä että onko minkä Euro-luokituksen pyörä. Nykyinen Euro5+ on melkoisen tiukka äänien ja päästöjen osalta. Siinä tulee jo vaatimuksena katalysaattorin toiminnan seuraaminen ihan pyörän ECU:n avulla ja jos ECU on sitä mieltä että katalysaattori ei toimi enää oikein niin pyörä menee vikatilaan ja parhaimmillaan pääsee sitten ostamaan uutta pakoputkea, jotta saa toimivan katalysaattorin. Omassa Euro5+ KTM:ssä riittää että pakoputken läppä ei liiku kuten ECU:ssa on ohjelmoitu (koska tämä vaikuttaa ääniin joissa on tiukat rajat Euro5+:ssa), niin koko pyörä menee vikatilaan: kaasuvaste menee erittäin hitaaksi, kierrokset on rajoitettu 5000, nopeus rajoitettu muistaakseni 80km/h, kaikki ajoavustimet kytkeytyy pois päältä jne. Ei tarvitse edes katsastajaa kun pyörä hoitaa tämän puolen jo ihan itse.
 
Monessa tuo db-killeri myös tukkeutuu, joka aiheuttaa ongelmia koko koneeseen. Tämä sen takia, koska putki ei todennäköisesti ole tarkoitettu edes käytettäväksi killerillä, vaan se on keinotekoisesti lisätty jotta äänenvaimennin on myydessä katulaillinen.
No eikö tuo nyt ole ihan suunnittelu virhe? Ostakaa laitteita jotka toimii.
 
Joskus katselin päijänteellä kun jokin vene kävi tyhjäkäynnillä. Pakoputki oli siellä perässä jotenkin osittain vedessä. Sieltä nousi sellaista sinertävää savua ja vedenpintaa pitkin kellui sateenkaaren väreissä öljyä. Ei tuokaan mun mielestä kauhean toivottavaa aktiviteettia ole.



Olisihan se mahdollista autoihin vastaava helposti irroitettava killeri valmistaa putken päähän. En ole kyllä ikinä tuollaisesta kuullut, niitä ohitusläppiä kyllä on.

Kyllähän tuo toisaalta jotain kertoo että tuollaisia irtokillereitä ylipäätään valmistetaan.



Miksi ne nyt kaikki keväällä pitäisi katsastaa. Ei pelkästään kesäkäytössä olevia autojakaan kevällä katsasteta.
Oliskohan ollut 2-tahti. Ei se katsastus niitäkään poista. Ei moottoripyöristä, ei autoista, eikä veneistä.

On niitä killereitä autoihinkin. Ei tosin taideta myydä vaimentimia, missä E-hyväksyntä vain killerillä.
Moottoripyörissä se on kätevä, kun voi radalle mennessä sen killerin irroittaa, jos kokee, että ääni tuo voimaa. 😆

Kyllä se poliisikin niitä killereitä ratsaa, joillekin tuttaville on näin käynyt. Toivoisin, että puuttuisi noihin räikeimpiin tapauksiin enemmän ihan rengasmäärään katsomatta.

Ehkä, jos moottoripyörän katsastus olisi luokkaa 50 euroa joka toinen vuosi, niin voisin sen sulattaa. Tota venetraileriakin katsastellaan joka toinen vuosi ja kyllähän se siltikin hiukan turhauttaa, ainakin omalla kohdalla, kun tykkään pitää noi laitteet kunnossa.
 
Miksi sen mopon pitää pitää mahdollisimman kovaa melua? Vähän jäänyt epäselväksi kun täällä asiaa puolustellaan. Eikö tuo nyt ole sama kun leikkaisi autosta putken ennen kattia. Kovasti pörisee mutta mihinkään liiku.

On se tuolla jo monesti selvitetty, mutta kerrataan vielä kerran;
Rajat ovat niin tiukat, että moottorit säädetään "väärin" tehtaalta lähtien eivätkä käytännössä toimi, ole pitkäikäisiä tai miellyttäviä käyttäämä.

No eikö tuo nyt ole ihan suunnittelu virhe? Ostakaa laitteita jotka toimii.

Toivottavasti vain trollaat etkä ole noin tyhmä, mutta käy sanomassa sama vaikka kuljetusalan jne. ammattilaisille :D "Miksi ostat niitä adblue vehkeitä".

Mutta tässä tiivistyy hyvin koko keissin/yleisesti demokrattisen päättämisen ongelmat. Ei tiedetä asiasta mitään eikä jakseta 5minuuttia keskittyä siihen vaikka "työryhmä" puree kaiken valmiiksi.
 
Joskus katselin päijänteellä kun jokin vene kävi tyhjäkäynnillä. Pakoputki oli siellä perässä jotenkin osittain vedessä. Sieltä nousi sellaista sinertävää savua ja vedenpintaa pitkin kellui sateenkaaren väreissä öljyä. Ei tuokaan mun mielestä kauhean toivottavaa aktiviteettia ole.
jos exxon-valdez tason öljyturmia on hoidettu mm. lähinnä ravitsemalla alueen luonnollista mikrobistoa niin kovin kauaa tuonkaan "aktiviteetin" öljy ei siinä järven pinnalla kerkeä olemaan.
 
Miksi sen mopon pitää pitää mahdollisimman kovaa melua? Vähän jäänyt epäselväksi kun täällä asiaa puolustellaan. Eikö tuo nyt ole sama kun leikkaisi autosta putken ennen kattia. Kovasti pörisee mutta mihinkään liiku.
Ei täällä melua puolustella vaan ei haluta näitä katsastusmielivaltaisuuksia myös prätkäpuolelle, mitkä eivät edes korjaa ongelmaksi koettuja asioita.

Tähän on vaan myös autoharrastajana tullut ihan kokemuksesta sellanen realistisuus, että vaikka nykyisin kun nämä vanhat valtionkatsastusmulkut on pikku hiljaa jäämässä pois, ihan turhasta on saanut suurimman osan katsastustappeluista tapella millä ei ole ollut mitään tekemistä turvallisuuden, melun tai minkään ulkoisvaikutuksen tai muunkaan käytön kanssa. Joku asia nyt on vaan tehty tehtaalla jonkun inssin X mielestä väärin. Kaikki toimii mutta runkonumero väärässä paikassa kun minä tulkitsen tätä trafin/aken tekstiä nyt näin eri tavalla mitä auton rekisteröinyt katsastaja kenelle hänellekään ei ole kelvannut mm. tuulilasin alla oleva alkuperäinen kilpi (koska autovalmistuksen suurvalta suomessa tiedetään että tunniste kuuluu runkoon eikä koriin mihin pikkumaa-amerikassa ne on laitettu) yms. Yks jopa totesi että näissä pitää tietää "maan tapa" ja sen saa vaan katsastuskokemuksesta eikä mitään lakitekstejä lukemalla ja tässä nyt ei ole maan tavan mukaisesti stanssattu runkonumeroa (vaikka laillisesti) vaan jotenkin epätyypillisesti. Tuokin tietäjä on onneksi jo eläkkeellä.

Eikä pelasta että motskari on vanha, vanhojen autojen kanssa minäkin eniten olen paininut kun suomessa on ihan omat jutut olleet verrattuna muuhun maailmaan ja tiedetty paremmin vaikkei ikinä ole edes omaa automallia osattu tehä. Uusissa kaikki on jokseenkin selvää, vaikka välillä näitä katsureita vielä löytää jotka luulee olevansa jotain diktaattoreja ja kehittää kaikkea omaa teoriaa miten joku e-hyväksytty osa on muutettu osoittamatta kuitenkaan mitään.

Miten ne luulette että tämä ääni asia muuttuu miksikään? Katsokaa vaikka mönkijöitä millä nuoret ajelee. Niitä katsastetaan vuosittain, ja silti niistä lähtee huomattavasti enemmän ääntä kun suurimmasta osasta moottoripyöristä. Tälläkin hetkellä poliisi voi teoriassa pysäyttää antaa sakot ja määrätä katsastukseen. liian kovasta äänestä tai muusta. Mutta ei resurssit riitä siihen, miten kuvittelet riittävän tulevaisuudessa?
Niin, ja noihin katsastus on voimaton kuten poliisikin puuttumaan kun nuo on ymmärtääkseni e- hyväksyttyjä laitteita, eikä mun kokemusten mukaan noiden mönkijöiden pakoputkistoja kukaan juurikaan muuttele. Mulla on sen ajan 200cc mönkijä olemassa, millon ne oli autoksi kilvitettyjä ja ihan silmitön mökä siitäkin on aina lähtenyt vaikka mitään ei ole muutettu, ihan vastaava meteli mitä nykyisistä traktoriksi kilvitetyistä.

Eli käytännössä poliisi voi määrätä katsastettavaksi ja antaa ehkä sakot (mitkä todennäköisesti perutaan), mutta jossain vaiheessa sekin loppuu jos katsastukseen määrätään jatkuvasti hyväksyttyjä laillisia laitteita. Ei käyttäjää/omistajaa voi vaatia muuttamaan alkuperäistä hyväksyttyä ja ehjää pakoputkistoa joksikin toisenlaiseksi jos oletus on että kaupasta ostettu kilvitetty laite on sellaisenaan tieliikennelaillinen. Suomi-mielivalta ei ole enää niin in kuin ennen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei osunut silmään et onko ketjussa korjattu tätä alkup uutista mutta ei tämä juuri ole mihinkään vielä edennyt, eikä meidän mepit sen puolesta äänestäneet. Kulmuni tästä facessa raportoi...
Mutta ei kai me mennä Matti Vanhasen maksiimilla?

Masan maksiimihan menee suunnilleen näin, ettei asiasta kannata keskustella, ennenkuin se on ajankohtaista ja kun se on ajankohtaista, on liian myöhäistä keskustella kun se on jos sovittu aikapäiviä sitten.

Jos ei mennä Masan maksiimilla, niin asiasta vänkäämisen hetki on juuri nyt.
 
Moottoripyörien melusta vielä sen verran. Jos poliisi / valtio haluaisi jotain asian eteen tehdä, ääniä valvottaisiin jo nykyisellään tien päällä, ja annettaisiin asianmukaiset sakot. Pahimmat metelöijät ovat kuitenkin nämä choppereilla ja customeilla ajelevat prosenttiherrat, joita ei laki kiinnosta missään muodossa. Jotain yksittäisiä rivinelosia saattaa kuulla maanteillä, mutta pahin melusaaste tulee kyllä muualta, varsinkin kaupungeissa.

Myös se, jos joku ajaa urku auki ja huudattaa maanteillä pyöräänsä, on siellä mittarissa vähän enemmän vauhtia kun sallittu määrä. Sitä ei kuitenkaan haluta että poliisi valvoo, vaan nimenomaan istuu db-mittareilla ottamassa ääninäytteitä?

Niin, ja noihin katsastus on voimaton kuten poliisikin puuttumaan kun nuo on ymmärtääkseni e- hyväksyttyjä laitteita, eikä mun kokemusten mukaan noiden mönkijöiden pakoputkistoja kukaan juurikaan muuttele. Mulla on sen ajan 200cc mönkijä olemassa, millon ne oli autoksi kilvitettyjä ja ihan silmitön mökä siitäkin on aina lähtenyt vaikka mitään ei ole muutettu, ihan vastaava meteli mitä nykyisistä traktoriksi kilvitetyistä.

Eli käytännössä poliisi voi määrätä katsastettavaksi ja antaa ehkä sakot (mitkä todennäköisesti perutaan), mutta jossain vaiheessa sekin loppuu jos katsastukseen määrätään jatkuvasti hyväksyttyjä laillisia laitteita. Ei käyttäjää/omistajaa voi vaatia muuttamaan alkuperäistä hyväksyttyä ja ehjää pakoputkistoa joksikin toisenlaiseksi jos oletus on että kaupasta ostettu kilvitetty laite on sellaisenaan tieliikennelaillinen. Suomi-mielivalta ei ole enää niin in kuin ennen.
Myönnän että en tiedä näistä koppimönkkäreistä, onko muutettuja vai ei. Oletin että olisi modattuja, mutta ehkä ne vaan on kovaäänisiä. Huomattavasti enemmän ääntä ne pitää kun yksikään kakspyöränen :lol:
 
Onhan möykkä kiellettyä, tulee se mönkkäristä kaksipyöräisestä tai vaikka sen lippispermarin reteoista. Ei se tee jonkin mittaamista tyhmäksi, jos samaa tulee muualtakin. Muuten menään siihen että saan minä kaataa öljyni lampeen, koska talvivaarakin saastuttaa -logiikkaan.
 
Ei osunut silmään et onko ketjussa korjattu tätä alkup uutista mutta ei tämä juuri ole mihinkään vielä edennyt, eikä meidän mepit sen puolesta äänestäneet. Kulmuni tästä facessa raportoi...

On ainakin kerran, aloitus on tosiaan harhaanjohtava. Siinä mielessä erikoista että lähde linkissäkin mainittiin että kyse isommasta kokonaisuudesta jossa uudistetaan monia asioita, ei päätöksestä miten.


Pahimmat metelöijät ovat kuitenkin nämä choppereilla ja customeilla ajelevat prosenttiherrat, joita ei laki kiinnosta missään muodossa.

Jokaisella on oma kuplansa, mutta vaikka moisten kerhotilat on lähempänä omaa kuplaa kuin radat, ja HD liiviläisiä näkee, niin tällä kuplalla liivittömät on se ylivoimainen äänihäiriön aiheuttaja.


Ketjun edetessä, kommneteja lukiessa syntyy mielikuvaa että harrastajia jotka viis veivaa mistään, siis sellaista asennetta minkä takia sitten kukkahattutätien ärsyyntynyt suhtautuminen motoristeihin vain vahvistuu.

Nuoret on nuoria ja tulee joka vuosi uusivuosikerta, osa aikuistuu nopeasti. Motoristeissa on todella paljon hyviä harrastajia, jäänyt jopa olo että maantiellä lisääntynyt hyvä ajatavat, ilmeisen muita häritsemättömät äänet jne. Radalla käviät, niin ratavehkeet tuodaa kärryllä jne. Radoilla aikaikkunut.

***
Ne ketkä taajamissa aiheuttaa eniten ärtymystä kansalaisissa niin ei katsastajan leima häiriötä poista.
 
Ihan mielenkiintoista keskustelua tosiaan. Hienoa että vielä ei ole edes myöhäistä aiheesta keskustella. Tosin usein näissä EU-päätöksissä sekin yllätys voi jossain vaiheessa olla vastassa. Tavallaan niputetaan liian suuria kokonaisuuksia yhteen eteenpäin vietäväksi ja joskus käy niin että huomataan että lapsi menee pesuveden mukana tai jotain muuta pientä. Halutaan korjata isoja asioita ja pienet menevät vahingossa samalla mahdollisesti vääräänkin suuntaan.

Se on ainakin käynyt selväksi, että rivipoliitikot ovat hämmästyttävän pihalla siitä mitä EU:ssa tehdään, ja mitä MEPit tekevät. Olisi hyvä lisätä ja parantaa tiedonkulkua tässäkin suhteessa. Kansa haluaa tietää, ja on hyväksi että kansa tietää, se vähentää arvailua ja väärää tietoa.
 
Se on ainakin käynyt selväksi, että rivipoliitikot ovat hämmästyttävän pihalla siitä mitä EU:ssa tehdään, ja mitä MEPit tekevät. Olisi hyvä lisätä ja parantaa tiedonkulkua tässäkin suhteessa. Kansa haluaa tietää, ja on hyväksi että kansa tietää, se vähentää arvailua ja väärää tietoa.

Tuon Motouutiset.fi uutisen jälkeen en nyt dissaisi poliitikkoja, vaan tuota uutisointia.
 
Tuon Motouutiset.fi uutisen jälkeen en nyt dissaisi poliitikkoja, vaan tuota uutisointia.
Ei tuo motouutiset ole ainoa media, jossa poliitikot ovat paljastaneet täyden tietämättömyytensä aiheesta.
Tässä kuitenkin toivoa:

"Jos tässä nyt moottoripyörien katsastuksen kanssa käy kovan vääntämisen jälkeen niin, että parlamentti päätyy pakkokatsastuksiin, niin me Suomen lainsäätäjät toteutamme kevyimmän mahdollisen katsastusversion, Ranne lupaa."

En tiedä mikä olento pelkillä lupauksilla elää, ja kenen lupauksiin luottaminen, mutta toivoa siis vielä on.
 
Ei tuo motouutiset ole ainoa media, jossa poliitikot ovat paljastaneet täyden tietämättömyytensä aiheesta.
Aloituksen linkissä ei ollut kyllä mitää tietämättömyys juttuja. Enemmin jäi olo että artikkellin kirjoittaja oli tietämätön.

Siis jos nyt ymmärsin oikein mistä oikeasti äänestetty, jo itse tuon ertikkellin osalta että muun uutisoinnin osalta.
 
Aloituksen linkissä ei ollut kyllä mitää tietämättömyys juttuja. Enemmin jäi olo että artikkellin kirjoittaja oli tietämätön.

Siis jos nyt ymmärsin oikein mistä oikeasti äänestetty, jo itse tuon ertikkellin osalta että muun uutisoinnin osalta.

Ei ole ei. Ilmeisesti et ole nähnyt poliitikkojen omia kirjoituksia ja kommentteja aiheesta?
Joka tapauksessa, tilanne on se, että jos Suomi ei tuon paketin eteenpäin viennissä ole aktiivinen ja vieläpä menestyksekäs, on todennäköistä että katsastuspakko muun paketin osana toteutuu. Nyt kannattaa olla asian suhteen aktiivinen, sekä kansalaisten, että poliitikkojen. Poliitikoilta eivät nyt pelkät puheet ja lupailut riitä.
 
Myönnän että en tiedä näistä koppimönkkäreistä, onko muutettuja vai ei. Oletin että olisi modattuja, mutta ehkä ne vaan on kovaäänisiä. Huomattavasti enemmän ääntä ne pitää kun yksikään kakspyöränen :lol:
Niissä ei mun ymmärtääkseni ole kuin palkästään absorbtiovaimentimia, eli nimenomaan se kammiovaimennin puuttuu mikä vaimentaa matalia ääniä. Toki syitä voi olla monia, kammiovaimennin on toki painava ja vie tilaa. Yhdellä kaverilla on polaris RZR "safari" mönkijä täysin orggis ja ihan tajuton mökä siinäkin. Puhumisesta ei tullut mitään hytissä kun ajoi. Muutoksia ei oltu tehty.

Nimenomaan nuo matalat äänet kantaa kaikkein pisimmälle, joku vanha 2 tahtinen voi pitää älytöntä älämölöä kun siinä vieressä on muttei se ininä kovinkaan pitkälle kanna. 1 pyttysessä nelitahtisessa on vielä papattava ääni jollon se on aika ärsyttävän luontoistakin.

Jokaisella on oma kuplansa, mutta vaikka moisten kerhotilat on lähempänä omaa kuplaa kuin radat, ja HD liiviläisiä näkee, niin tällä kuplalla liivittömät on se ylivoimainen äänihäiriön aiheuttaja.
Ei tarvitse elää missään kuplassa kun menee vaikka johonkin väestökeskittymään kesäiltana. Kaupunkikeskustoissa ei mitään ratoja ole, ja ylivoimasesti kantavin ja äänekkäin ryhmä on nuo chopperit.

Ei häiritse minua, mutta rehellisyyden nimessä tuokin nyt on todettava.
 
Tuskin tuolla katsastuspakolla turvallisuusparannuksiin pyritään, vaan kohteena todennäköisesti lähinnä äänet ja päästöt.

Ääniin ja päästöihin vaikuttaa eniten pakoputki.

Kaksipyöräisissä tämä on täysin triviaali osa vaihtaa, etenkin autoon verrattuna.

Jos tällainen katsastuspakko tänne oikeasti tulee, taidan etsiä käsiini karseimman pärinäpöntön mitä tuohon saa. Ns. ei niin hiljainen protesti.

Poliisillahan ei ole eikä tule olemaan resursseja noita valvoa, senhän kuulee jo nykyisellään. Tienpäällä se valvonta pitäisi tapahtua.

Katsotaan joutuuko sitä oikeasti putkikaupoille
 
Ei tuo motouutiset ole ainoa media, jossa poliitikot ovat paljastaneet täyden tietämättömyytensä aiheesta.
Tässä kuitenkin toivoa:

"Jos tässä nyt moottoripyörien katsastuksen kanssa käy kovan vääntämisen jälkeen niin, että parlamentti päätyy pakkokatsastuksiin, niin me Suomen lainsäätäjät toteutamme kevyimmän mahdollisen katsastusversion, Ranne lupaa."

En tiedä mikä olento pelkillä lupauksilla elää, ja kenen lupauksiin luottaminen, mutta toivoa siis vielä on.

Tuo pitää lukea niin, että: "Mikäli moottoripyörät tulevat katsatuksen pariin, niin suomessa toteutetaan tiukin mahdollinen katsastusversio, jolloin saadaan maksimoitua rahantulo."
 
Tuo pitää lukea niin, että: "Mikäli moottoripyörät tulevat katsatuksen pariin, niin suomessa toteutetaan tiukin mahdollinen katsastusversio, jolloin saadaan maksimoitua rahantulo."
Samalla voisi laittaa moottoripyörien omistajille pakollisen elinluovutustestamentin, setä tarvitsee uusia varaosia... o_O
 
Tuo pitää lukea niin, että: "Mikäli moottoripyörät tulevat katsatuksen pariin, niin suomessa toteutetaan tiukin mahdollinen katsastusversio, jolloin saadaan maksimoitua rahantulo."
Eihän katsastustoiminta valtiolle nyt ainkaan merkittävä tulolähde ole?

Tai en mä ainakaan keksi muuta kuin sen ALV osuuden hinnassa, mahdollisesti jokin katsastustoimipaikan hallinnollinen maksu suoraan tragicomille?
 
Eihän katsastustoiminta valtiolle nyt ainkaan merkittävä tulolähde ole?

Tai en mä ainakaan keksi muuta kuin sen ALV osuuden hinnassa, mahdollisesti jokin katsastustoimipaikan hallinnollinen maksu suoraan tragicomille?
ei mutta suurinta lobbausta pitäville katsastusyrityksille on.
 
Tuo pitää lukea niin, että: "Mikäli moottoripyörät tulevat katsatuksen pariin, niin suomessa toteutetaan tiukin mahdollinen katsastusversio, jolloin saadaan maksimoitua rahantulo."

Rahantulo kenelle?

Tässä ei ole päätä eikä häntää.
 
Rahantulo kenelle?

Tässä ei ole päätä eikä häntää.
Tuossa rahaosuudessa ei niinkään, mutta kyllä suomalaisilla on tapana vetää kaikki aina tiukimman mukaan ettei vaan joku pääse syyttämään vilunkipelistä. EU:n aikana pitäisi kaikki sieltä tuleva vetää etelän meiningillä sorien läpi katsottuna ja korjata jos hirveä haloo syntyy. Mutta eihän se sovi meille kun joku vielä sanoo soosoo kun olette tuhmia.
 
Hintapolitiikka kyllä kiinnostaa jos se tänne tulee. Britanniassahan on jo kauan ollut pyörät katsastuksen piirissä, hinta noin puolet mitä auton.

Päästöjä ei tarkasteta, mutta desibelit mitataan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Viestejä
5 244 534
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom