Moottoripyörien katsastuspakko eteni EU:ssa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja James
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan turha sitä on laskea, ei minulla ainakaan kiinnosta jos joku motoristi tappaa itsensä, se melu on pääasiallinen ongelma. Ymmärrättekö nyt, että kesäyön nelostietä pitkin kahva pohjassa ajava moottoripyöräilijä herättää kilometrien säteillä jokaisen, jolla on ikkuna auki?

Mitä tulee mopohin, ne ova yllä melusaasteena yleisenä aivan omaa luokkaansa, mutta tässä puhutaan nyt moottoripyörien katsastuksesta.
Voisko sitten niitä meluisia moottoripyöriä ratsata tuolla tienpäällä? En ymmärrä näitä suomi-järjenjuoksuja tuleeko jostain armeijasta vai mistä että joku tekee jotain laitonta niin kaikkia pitää rankaista.

Kantapäät edellä ajettavissa lienee ainoa syyy nuo äänet sen putken vaihtamiseen.

Sinänsä jos näin perskohtaisesti ajattellen liikenteessä olevat moottoripyörät vituttavat silloin kun ne metelöivät, käryävät tai singahtelee miten sattuu. Jälkimmäiseen ei tietysti vaikuta tekniset asiat, mutta kahteen ekaan vaikuttaa, ja tuo lienee se suurin syy miksi tällaista katsastuspakkoa viritellään.

Eli tavallaan koko asian esiin tulemisen syy on niissä moottoripyöräilijöissä, joiden on pakko päästä niitä "rikkinäisenä tehtaalta" tulleita pyöriä päästä "parantelemaan".

Missään liikkuvassa laitteessa kova ääni ei ole hieno asia kenenkään ulkopuolisen mielestä. Huonosti poltetun pakokaasun hajusta saattaa joku bensalenkkari tykätä, mutta suurin osa ihmisistä ei siitäkään pidä.
Edelleen, miksei niitä jytiseviä harrikoita voi ratsata tienpäällä jos niistä halutaan eroon? Käryäminen nyt aika höpöjuttua kun nuo edes viritettynä oikeasti käryä, melun ymmärrän motiivina.

Se tehtaalta tulemisen rikkinäisyys on itselle uudemmissa mitä lähipiirissä on tullut vastaan omituisena ajokäytöksenä. Esim. 850cc guzzi siirtymä tyhjäkäynniltä ajoon on omituinen porras. Muu viritys on sitten ihan oma juttunsa, ei tuonkaan korjaus pakoputken vaihtoa tarvitse.

Kaikkea tälläistä voi toki pyöritellä, mutta follow the money ja tiedetään missä ne tätä haluuvat on. Näissä katsastuksissa on ihan samaa mitä autokoululobbaamisessa kun ennen tuntemattomasta mopokortista on saatu satasten hintanen ja nyt katsastusyritykset haluaa laajentaa katsastusasiakaskuntaa myös moottoripyöriin.
Vaikuttaa vähän siltä, että katsastuspakkoa eniten haluavat sellaiset, joilla ei oikeastaan ole juurikaan todellista realistista käsitystä, tietoa tai omakohtaista kokemusta moottoripyöristä tai moottoripyöräilystä. Tämä oma mielikuvani voi olla vääräkin?
Yleisesti on aika helppoa vaatia muille kaikenlaista kun ei vaikuta itseen millään tavalla. Jospa tämä katsastus organisoitaisiinkin niin että jokainen voi käytä maksutta katsastamassa moottoripyöräänsä ja maksettaisiinkin verovaroista kaikki katsastukset näihin.
 
On aika suppea maailmankuva, jos kuvittelee ja yrittää vakuuttaa itselleen, ja muillekin, että vain rahallisesti arvokkaat ja kalliit asiat herättäisivät kateutta.

Vaikea sanoa, kun en itse oikeastaan tunne kateutta (ehkä ajasta?)

Vaikuttaa vähän siltä, että katsastuspakkoa eniten haluavat sellaiset, joilla ei oikeastaan ole juurikaan todellista realistista käsitystä, tietoa tai omakohtaista kokemusta moottoripyöristä tai moottoripyöräilystä. Tämä oma mielikuvani voi olla vääräkin?

Sinänsä mä ainakin tajuan että tuo katsastuspakko tuskin ratkaisee noita ongelmia.. No ehkä sen kärytyksen, ainakin jos softaaminen on kovin työläs.

Mitään käytännön merkitystähän tuolla ei mulle ole, kun moottoripyörällä en ole ajanut enää vuosikymmeniin - tosin olen ihan tosissani miettinyt piikki-monkeyn ostamista. :) Siitäkin huolimatta melko samantekevää.
 
Meinaatko että moottoripyörät herättävät kateutta?

On aika suppea kuva kyllä maailmasta, jos noin kuvittelet, ne eivät kuitenkaan valtavan kalliita laitteita ole, ja käytännössä kenen tahansa edes suunnilleen pinkkansa nipussa pitävän hankittavissa olevia laitteita.

Talvella kun muutettiin uuteen kämppään, niin naapuri oli oikein innokas juttelemaan ym. keväällä sitten kun otin prätkän tallista ulos ja kun naapuri näki sen, kääntyi kantapäillään ympäri eikä koskaan tullut enää juttelemaan.

Toinen naapuri sanoi, että se toinen oli tullut hänen luokse puhumaan kuinka olen rikas kun kaksi autoa ja moottoripyörä ja mitä kaikkea! :facepalm:

Ei siinä, kyseessä muutaman tonnin ja 20v vanha moottoripyörä, joka ilmeisesti oli naapurille liikaa, että kyllä näitä on!
 
On aika suppea maailmankuva, jos kuvittelee ja yrittää vakuuttaa itselleen, ja muillekin, että vain rahallisesti arvokkaat ja kalliit asiat herättäisivät kateutta.
On kyllä kummalinen maailmankuva, jos kuvittelee kritiikin kumpuavan pääosin aina joko kateudesta tai oman uskalluksen puutteesta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
On kyllä kummalinen maailmankuva, jos kuvittelee kritiikin kumpuavan pääosin aina joko kateudesta tai oman uskalluksen puutteesta.
Ainakin omassa tuttavapiirissä nämä nihkeästi suhtautuvat ovat 100% niitä, jotka eivät saaneet junnuna mopoa. Kai siitä jotkut syvät traumat ovat jääneet.

Mutta en kyllä ymmärrä mistä muusta tämä kritiikki nyt sitten johtuisi. Moottoripyörien melu on Suomessa aivan triviaali "ongelma". Ammattivalittajat toki aina löytävät jonkun valituksen kohteen, mutta jos kaksipyöräisistä puhutaan, niin mopot aiheuttavat kyllä 95% meluärsykkeestä kun pyörivät yöllä asuinalueella paskarinkiä tuunatuilla mopoillaan. Aniharvoin kuulen häiritsevissä määrin moottoripyörän meteliä kotiini. En ainakaan yhtään useammin, kuin tuning- autojen mekkalaa.

Ja itse en ole istunut prätkän puikoissa kohta kymmeneen vuoteen, eli sikäli ei ole "oma lehmä ojassa". Mutta jos tämä nyt väkisin runnotaan läpi, niin melkein toivon että prätkien myynti loppuu kuin seinään, niin valtio menettää nekin verotulot.
 
Laitetaan nyt tänne oikeampaan ketjuun tämä suunnilleen sama, jonka tarinoin jo tuonne mopokuume-lankaan aiemmin. Eli oma näppituntuma on että tuo tulee aiheuttamaan aikamoisen vanhojen moottoripyörien massaromuttamisen ekoina vuosina kun tulee voimaan. Nythän kun Suomessa ei katsastuspakkoa ole ollut, on vähemmän ajava tai vintagehenkinen porukka ajanut ihan tyytyväisenä ne vähän kilometrinsä vaikka 70-90 lukujen pyörillä. Jatkossa homma tulee todennäköisesti menemään enemmän samaan kuin autoilla, eli jossain 20+ ikävuoden kohdalla vanhan pyörän pitäminen katsastuskunnossa alkaa vaatimaan enemmän rahaa tai vaivaa kuin satunnainen harrastaja viitsii käyttää, ja pyörä myydään varaosiksi tai laitetaan suoraan romuttamolle. Tämä on mielestäni harrastuksen kannalta aikamoinen harmi, koska osa homman suolasta on se miten monenlaisilla laitteilla ihmiset kaksipyöräharrastustaan tekevät.

Suomen näkökulmasta koko katsastuspakko on ylipäätään melkoisen älytön, eteläisemmän Euroopan maissa moottoripyörät voivat olla ihan arkiajokkeja, mutta täällä ~100% yli piikkiluokan vehkeistä on harrastepelejä. Toki osaa harrastepeleistäkin voidaan pitää huonosti monestakin syystä johtuen, mutta noin yleisesti ottaen meillä isojen moottoripyörien tekniset ongelmat eivät ole käytännössä minkäänlainen turvallisuusongelma.
 
Laitetaan nyt tänne oikeampaan ketjuun tämä suunnilleen sama, jonka tarinoin jo tuonne mopokuume-lankaan aiemmin. Eli oma näppituntuma on että tuo tulee aiheuttamaan aikamoisen vanhojen moottoripyörien massaromuttamisen ekoina vuosina kun tulee voimaan. Nythän kun Suomessa ei katsastuspakkoa ole ollut, on vähemmän ajava tai vintagehenkinen porukka ajanut ihan tyytyväisenä ne vähän kilometrinsä vaikka 70-90 lukujen pyörillä. Jatkossa homma tulee todennäköisesti menemään enemmän samaan kuin autoilla, eli jossain 20+ ikävuoden kohdalla vanhan pyörän pitäminen katsastuskunnossa alkaa vaatimaan enemmän rahaa tai vaivaa kuin satunnainen harrastaja viitsii käyttää, ja pyörä myydään varaosiksi tai laitetaan suoraan romuttamolle. Tämä on mielestäni harrastuksen kannalta aikamoinen harmi, koska osa homman suolasta on se miten monenlaisilla laitteilla ihmiset kaksipyöräharrastustaan tekevät.

No eihän se nyt niin voi mennä että viallisella pyörällä voi ajaa siksi kun se on vanha ja sen korjaaminen olisi vaivalloista.

Tuohan on vahva argumentti katsastuspakon puolesta.

Ja jos katsastuspakko tulee, niin tokihan se samanlailla menee kuin autoissakin, eli ei niiltä sen kummempia vaadita kuin uutenakaan, eli ei kasariprätkään mitään katalysaattoreita tarvii alkaa virittämään.



Suomen näkökulmasta koko katsastuspakko on ylipäätään melkoisen älytön, eteläisemmän Euroopan maissa moottoripyörät voivat olla ihan arkiajokkeja, mutta täällä ~100% yli piikkiluokan vehkeistä on harrastepelejä. Toki osaa harrastepeleistäkin voidaan pitää huonosti monestakin syystä johtuen, mutta noin yleisesti ottaen meillä isojen moottoripyörien tekniset ongelmat eivät ole käytännössä minkäänlainen turvallisuusongelma.
Kyllä moottoripyörät ovat harrastepelejä kaikissa muissakin karkeasti saman elintason maissa kuin me.
 
Sinänsä mä ainakin tajuan että tuo katsastuspakko tuskin ratkaisee noita ongelmia.. No ehkä sen kärytyksen, ainakin jos softaaminen on kovin työläs.
Tuo kärytys kuulostaa siltä että tarkoitat ehkä 2-tahti mopoja ja kevareita? Niitähän tämä katsastus ei tule koskemaan. Isommissa pyörissä ehkä vanhemmat museoikäiset kaasaripelit saattaa jossain tilanteessa haista vähän vanhalle moottorille / bensalle. Tuskin niihinkään katsastus puree kun vanhoille vehkeille ei ole mitään saastenormeja mitä vasten katsastaa. Ei vanhoja autojakaan ole saatu hajuttomiksi.
 
Kyllä moottoripyörät ovat harrastepelejä kaikissa muissakin karkeasti saman elintason maissa kuin me.
Etelämpänä ei ihan tuolta näytä. Kyllä se pyörä, usein skootteri, on se millä kuljetaan töihin koska pystyy ajamaan ruuhkassa autojen välissä. Kiinnostus mihinkään muuhun ajamiseen täysi 0. Lähinnä italialaisia kolleegoilta tämä tarina.
 
Tuo kärytys kuulostaa siltä että tarkoitat ehkä 2-tahti mopoja ja kevareita? Niitähän tämä katsastus ei tule koskemaan. Isommissa pyörissä ehkä vanhemmat museoikäiset kaasaripelit saattaa jossain tilanteessa haista vähän vanhalle moottorille / bensalle. Tuskin niihinkään katsastus puree kun vanhoille vehkeille ei ole mitään saastenormeja mitä vasten katsastaa. Ei vanhoja autojakaan ole saatu hajuttomiksi.
Jep, just toi. Vanhoille vehkeille ei oo mitään normeja, joten katsastus ei oikein pure niihin. a ne 2-tahtivehkeet jää kokonaan ulkopuolelle, vaikka just niissä onusein eniten ongelmia. Tuntuu että tää katsastus on vaan joku poliittinen ele, eikä oikeesti ratkaise mitään.
 
Tuo kärytys kuulostaa siltä että tarkoitat ehkä 2-tahti mopoja ja kevareita? Niitähän tämä katsastus ei tule koskemaan. Isommissa pyörissä ehkä vanhemmat museoikäiset kaasaripelit saattaa jossain tilanteessa haista vähän vanhalle moottorille / bensalle. Tuskin niihinkään katsastus puree kun vanhoille vehkeille ei ole mitään saastenormeja mitä vasten katsastaa. Ei vanhoja autojakaan ole saatu hajuttomiksi.
Ei, vaan tarkoitan sitä samaa hajua joka tulee "lastutetuista" tuningautoista. Lähinnä siis tarpeettoman rikkaasta seoksesta tuleva haju.

Henkilöautot alkavat nykyään olla niin pitkälti turboja, ettei niitä perinteisiä seokset metsään lastutuksia enää juuri ole, joilla vaparikoneista muka saatiin softalla lisää tehoa.

Tuollaisen moottoripyörän (tai auton) perässä on vittumaista ajella. Eihän tuo tietysti sitä käryäjää itseään haittaa, eikä välttämättä ole siitä edes tietoinen.

Perinteisissä kaasarivessoissa se haju on jotenkin erilainen, muodostuu vissiin enemmän pelkästä palamattomasta bensasta, ei sinänsä yhtään sen miellyttävämpi.
 
Ei, vaan tarkoitan sitä samaa hajua joka tulee "lastutetuista" tuningautoista. Lähinnä siis tarpeettoman rikkaasta seoksesta tuleva haju.

Henkilöautot alkavat nykyään olla niin pitkälti turboja, ettei niitä perinteisiä seokset metsään lastutuksia enää juuri ole, joilla vaparikoneista muka saatiin softalla lisää tehoa.

Tuollaisen moottoripyörän (tai auton) perässä on vittumaista ajella. Eihän tuo tietysti sitä käryäjää itseään haittaa, eikä välttämättä ole siitä edes tietoinen.

Perinteisissä kaasarivessoissa se haju on jotenkin erilainen, muodostuu vissiin enemmän pelkästä palamattomasta bensasta, ei sinänsä yhtään sen miellyttävämpi.
Euro-päästörajoituksen on aikalailla samoja, niin autoilla kuin moottoripyörilläkin, eli ei nykymoottoripyöristä mitään käryjä sen enempää tule kuin autoistakaan. Itselläkin 20 vuotta vanha pyörä ja siinä ihan katit ja kaikki. Aika pieleen saa säätää, että nuo oikeasti käryttäisi. Meluhaittakin on aika marginaalista ja kun noita mölyäviä autojakaan ei saada katsastuksilla kuriin, niin ei se varmaan yhtään sen paremmin toimi moottoripyöriinkään. Se mikä puree on se liikennevalvonta, joka taitaa nykypäivänä olla aika mitätöntä. Mua taas haittaa noi ruohonleikkurit, moottorisahat yms. muut pärisevät laitteet. Niistä tota melu ja hajuhaittaa tulee miltei joka päivä. Soisi nekin laitteet laittaa katsastuksen piiriin.

Ei oikein turvallisuudellakaan voi tuota katsastusta perustella. En tunne yhtäkään motoristia, jonka moottoripyörä olisi huonommassa kunnossa, kuin niiden autot. Voi olla, että jos tuo katsastus tulee, niin joudun itse harrastuksen lopettamaan, kun ei muutenkaan aikaa tunnu oikein riittävän. Jos nyt 1000 km kesässä ajaa, niin ei kyllä yhtään jaksaisi mitään katsastusta enää alkaa suorittaa, kun olen aivan sata varma, että mitään vikaa tuosta pyörästä ei löydy. Pitänee sitten siirtyä järville päristelemään mökkiläisten harmiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt liity suoraan mahdolliseen katsastuspakkoon prätkille, jota en kannata, mutta joskus vuonna miekka & kivi piti Honda CB750 käyttää rekisteröintikatsastuksessa uusiksi kun ei ollut kilpiä, silloisella 'valtiollisella' asemalla kusi sukassa mennessä.

Katsuri olikin innoissaan kun kuulema samanlainen prätkä ollut joskus. Syynäili vähän 4-1 tarvikeäänenvaimenninta 'että ei ole tämä alkuperäinen, laitappa mylly käyntiin ja vähän kierroksia'.
Aivan jäätävä meteli tyhjässä hallissa kun antoi runtua; olin varma ettei leimaa tule...

Koneen sammuttamisen jälkeen katsuri vaan tokaisi että onpa äreet äänet, kirjoitteli rekisteröintipapereihin että 'jälkiasennettu 4-1 tarvikeäänenvaimennin, äänekäs' tms ja löi hyväksytty leimat :D

No sitten muutaman kuukauden päästä paikallisessa taajamassa poliisit pysäytti kun kuulema aika kovaääninen tuo sun pyörä.
Hetken syynäilivät putkea & rekisteriotetta ja ei muutakuin hyvää matkaa mutta jos himmailisit kylillä nurkkapyöritystä iltaisin... :)
 
Ei, vaan tarkoitan sitä samaa hajua joka tulee "lastutetuista" tuningautoista. Lähinnä siis tarpeettoman rikkaasta seoksesta tuleva haju.

Henkilöautot alkavat nykyään olla niin pitkälti turboja, ettei niitä perinteisiä seokset metsään lastutuksia enää juuri ole, joilla vaparikoneista muka saatiin softalla lisää tehoa.

Tuollaisen moottoripyörän (tai auton) perässä on vittumaista ajella. Eihän tuo tietysti sitä käryäjää itseään haittaa, eikä välttämättä ole siitä edes tietoinen.

Perinteisissä kaasarivessoissa se haju on jotenkin erilainen, muodostuu vissiin enemmän pelkästä palamattomasta bensasta, ei sinänsä yhtään sen miellyttävämpi.
Tuota, liian rikas seos lisää häkää mikä ei haise. Long story short, sytytysennakkojen lisääminen lisää hiilivetyjä (mistä syystä lastutettu vaparikone voi haista kun ennakkoja laitetaan lisää) ja nokka-akselin muuttaminen "huuhtovampaan" tai ehkä jopa nokan ajoitusten muuttaminen. Myös jos auto polttaa öljyä, se haisee pahalta.

Tommosen perässä on vittumaista ajella, mutta niin on moni muukin liikenteessä.

Jotkut 2 tahtivehkeet aika epärelevanttia moottoripyörissä kun sellasia käytännössä missään enää ole. Kiinnittäisin niihin kyllä huomiota kun itse harrastan (myös) 70- luvun japsitahtareita. Aika yksin saa papattaa menemään. Kannattaa lotota jos sellanen eteen sattuu tulemaan.

Euro-päästörajoituksen on aikalailla samoja, niin autoilla kuin moottoripyörilläkin, eli ei nykymoottoripyöristä mitään käryjä sen enempää tule kuin autoistakaan. Itselläkin 20 vuotta vanha pyörä ja siinä ihan katit ja kaikki. Aika pieleen saa säätää, että nuo oikeasti käryttäisi. Meluhaittakin on aika marginaalista ja kun noita mölyäviä autojakaan ei saada katsastuksilla kuriin, niin ei se varmaan yhtään sen paremmin toimi moottoripyöriinkään. Se mikä puree on se liikennevalvonta, joka taitaa nykypäivänä olla aika mitätöntä. Mua taas haittaa noi ruohonleikkurit, moottorisahat yms. muut pärisevät laitteet. Niistä tota melu ja hajuhaittaa tulee miltei joka päivä. Soisi nekin laitteet laittaa katsastuksen piiriin.

Ei oikein turvallisuudellakaan voi tuota katsastusta perustella. En tunne yhtäkään motoristia, jonka moottoripyörä olisi huonommassa kunnossa, kuin niiden autot. Voi olla, että jos tuo katsastus tulee, niin joudun itse harrastuksen lopettamaan, kun ei muutenkaan aikaa tunnu oikein riittävän. Jos nyt 1000 km kesässä ajaa, niin ei kyllä yhtään jaksaisi mitään katsastusta enää alkaa suorittaa, kun olen aivan sata varma, että mitään vikaa tuosta pyörästä ei löydy. Pitänee sitten siirtyä järville päristelemään mökkiläisten harmiksi.
Mulle kelpaisi tämä katsastuslainsäädäntö siten, että kaikenlaiset paskapuheet loppuu ja tehään tämä katsastus homma. Otetaan 5 vuoden tarkastelujakso ja jos katsastuksen voimaantulolle saadaan teknisiin vikoihin perustuvien onnettomuuksien vähenemisellä tilastollisesti merkitsevä treatment effect kun kontrolloidaan oleellisilla muuttujilla, niin homma ok ja saa jatkua. Jos ei, niin puretaan koko katsastuspakko takautuvasti niin, että katsastuksen kuittia vastaan voi hakea takautuvasti rahansa takaisin katsastustoimijoiden yhteisvastuullisesta poolista.

Samaa voisi näihin kaikkiin autokoulujen lobbauksiin tehdä, eli tarkastella vähenikö onnettomuudet kun tuli kakkosvaihe, mopokortti ym. jutut. Loppuisi ainakin kaikki tyhjät väittämät hetkeksi kun niiden esittämisestä joutuisi vastuuseen eikä voisi vaan esittää jotain valejuttuja että turvallisuus paranee ja sitä ja tätä.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään OP:kin sopivasti nostaa liikennevakuutusten hintoja 5% ja kaskoja max. 2%. Koskee siis kaikkia OP:n vakuutuksia eikä vain minua :D
 
Euro-päästörajoituksen on aikalailla samoja, niin autoilla kuin moottoripyörilläkin, eli ei nykymoottoripyöristä mitään käryjä sen enempää tule kuin autoistakaan. Itselläkin 20 vuotta vanha pyörä ja siinä ihan katit ja kaikki. Aika pieleen saa säätää, että nuo oikeasti käryttäisi. Meluhaittakin on aika marginaalista ja kun noita mölyäviä autojakaan ei saada katsastuksilla kuriin, niin ei se varmaan yhtään sen paremmin toimi moottoripyöriinkään. Se mikä puree on se liikennevalvonta, joka taitaa nykypäivänä olla aika mitätöntä. Mua taas haittaa noi ruohonleikkurit, moottorisahat yms. muut pärisevät laitteet. Niistä tota melu ja hajuhaittaa tulee miltei joka päivä. Soisi nekin laitteet laittaa katsastuksen piiriin.

Ei oikein turvallisuudellakaan voi tuota katsastusta perustella. En tunne yhtäkään motoristia, jonka moottoripyörä olisi huonommassa kunnossa, kuin niiden autot. Voi olla, että jos tuo katsastus tulee, niin joudun itse harrastuksen lopettamaan, kun ei muutenkaan aikaa tunnu oikein riittävän. Jos nyt 1000 km kesässä ajaa, niin ei kyllä yhtään jaksaisi mitään katsastusta enää alkaa suorittaa, kun olen aivan sata varma, että mitään vikaa tuosta pyörästä ei löydy. Pitänee sitten siirtyä järville päristelemään mökkiläisten harmiksi.
Mulla -04 pyörä mikä kaasareilla ja tuossa ei ole mitään saastelaitteita.

Putki toki vaihdettu ja varmasti lähtee mökää enemmän kuin vakiona, mutta vaikka poliisi on tuotakin pari kertaa mitannut, niin alittaa tyyppikilven arvot ja se riittää.

Kyllä ne suurimmat ongelmat on tuolla alle 125cc luokassa, ei näissä isoissa.
 
Joo, koko mopoluokan voisi lopettaa kokonaan, siitä olisi etuja, pojat pääisivät heti kevariin joka kulkee eikä tarvitse isukin kanssa manata viranomaisia virityksiä väsätessä. Lisäksi ikää olisi jo se 16, joka olisi yksi vuosi pois laittomusharjoittelusta.
Mitä ruoholkeikureihin tule niin toki nekin voisi pistää kunolla melusäännöstöihin. Saksasahan on perinteisesti toinen keino: naapurikuri. Saksassa ei sunnuntaisin pärise mikään. Eikä tarvita poliisia.

Mites se melutason lasku sitten koeajan jälkeen mitattaisin eu-alueella?
Kansanäänestyksellä?

Mitä lobbauksiin tulee, toivoisi tosiaan että 2-pyörä ry: t keskittyisivät johonkin olenaisempaan kuin katsastuksienestoon. Ajatus että kaikki on vain "rahastusta" -se pitäisi ehkä myös tutkia, ja ehkä ottaa kaikilta yksityisiltä oikeudet pois, kun kilpailu ei toimi ja ihmiset vaan rikastuu? ;-)
 
Euro-päästörajoituksen on aikalailla samoja, niin autoilla kuin moottoripyörilläkin, eli ei nykymoottoripyöristä mitään käryjä sen enempää tule kuin autoistakaan. Itselläkin 20 vuotta vanha pyörä ja siinä ihan katit ja kaikki. Aika pieleen saa säätää, että nuo oikeasti käryttäisi. Meluhaittakin on aika marginaalista ja kun noita mölyäviä autojakaan ei saada katsastuksilla kuriin, niin ei se varmaan yhtään sen paremmin toimi moottoripyöriinkään. Se mikä puree on se liikennevalvonta, joka taitaa nykypäivänä olla aika mitätöntä.
Siis ne päin helvettiä viritetyt vehkeethän sen käryn saa aikaan. Onko sitten tuo @3dfx mainitsema liiallinen ennakko? Itse viritys on mulle ihan samantekevää, ongelma ovat nuo päin vittua tehdyt viritykset, jossa säädöt ovat tasakaasulla ajettaessa perseellään.

Eihän tuolla katsastuksella niihin pahimpiin metelöijiin todennäköisesti juuri vaikutusta olisi, siis nämä joille se on jonkinlainen egokysymys, perustelivat sen sitten miten vaan.

Siltikin uskon että juuri meteli on yksi suurimmista syistä miksi tuo katsastus saa kannatusta, en tiedä missä määrin hajuhaitat ihmisiä yleensä häiritsevät.

Kun otetaan huomioon kuinka olematonta liikenteessä tapahtuva kaikenlainen valvonta on, on yllättävää kuinka siivosti tuolla yleisesti ottaen mennään.
 
Edelleen, miksei niitä jytiseviä harrikoita voi ratsata tienpäällä jos niistä halutaan eroon? Käryäminen nyt aika höpöjuttua kun nuo edes viritettynä oikeasti käryä, melun ymmärrän motiivina.

Saisiko jotain realismia näihin kommentteihin?

Heräät kolmelta aamuyöstä meteliä pitävään moottoripyörään, soitat poliisille, poliisi olisi paikalla parhaimmillaan puolen tunnin päästä.

Onko meteliä pitävä moottoripyörä puolen tunnin päästä enää sillä kadulla, missä se sinut herätti?

Kuinka suurella todennäköisyydellä poliisi saapuu tekemään asialle jotain?


IMHO kaikki moottorilla liikkuvat kevyet ajoneuvot pitäisi laittaa säännölliseen tarkastukseen jossa kerran vuodessa tarkastettaisiin niiden äänet, päästöt, jarrut ja se, ettei lähde enempää tehoa ja nopeutta kuin laki sallii.

Pakottaisi ainakin siihen, että kerran vuodessa jouduttaisiin hetkeksi viritetyistä mopoista poistamaan ne viritysosat ja palauttamaan mopo alkuperäiseen kuntoon. Voisi usein pysyä laillisessa tilassa ainakin seuraavaan viikonloppuun asti.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: aop
Saisiko jotain realismia näihin kommentteihin?

Heräät kolmelta aamuyöstä meteliä pitävään moottoripyörään, soitat poliisille, poliisi olisi paikalla parhaimmillaan puolen tunnin päästä.

Onko meteliä pitävä moottoripyörä puolen tunnin päästä enää sillä kadulla, missä se sinut herätti?

Kuinka suurella todennäköisyydellä poliisi saapuu tekemään asialle jotain?


IMHO kaikki moottorilla liikkuvat kevyet ajoneuvot pitäisi laittaa säännölliseen tarkastukseen jossa kerran vuodessa tarkastettaisiin niiden äänet, päästöt, jarrut ja se, ettei lähde enempää tehoa ja nopeutta kuin laki sallii.

Pakottaisi ainakin siihen, että kerran vuodessa jouduttaisiin hetkeksi viritetyistä mopoista poistamaan ne viritysosat ja palauttamaan mopo alkuperäiseen kuntoon. Voisi usein pysyä laillisessa tilassa ainakin seuraavaan viikonloppuun asti.

Ei kai jokainen yksittäinen häiritsevä ääni ole poliisiasia :D Ja jos kyse on esim. naapurista joka lähtee joka yö/säännöllisesti töihin tms. niin kyllä poliisit ihan mielellään käy nämä ratsaamassa.
 
Katsastuksen ulottamista moottoripyöriin ei puolla mikään järkisyy. Suomen Motoristi ry:n (SMOTO) aikanaan tekemän selvityksen mukaan Suomessa alle prosentissa moottoripyöräonnettumuuksista on ollut tekninen vika, joka on voinut aiheuttaa onnettomuuden."

Googlettelin ja löyty järjestön prju jossa oli luetu KUOLEMAAN johtaneitteen onnettomuuksien raportteja.
Tekninen riski oliko vajaassa kymmennessä prosentissa ja välitön tekninen riski, oliko yhdessä (kpl)

Muista tilasto uutisia kun katsoi, niin yli kolmannessa oli satulassa päihtynyt , alkolukkoa ehkä kannattaisi ajaa. Toki se ei estä kaikkia pähteidenkäyttäjiä.

Yli puolet oli ajanut ylinopeutta, joista vajaa puolet reippaasti. Nopeusrajotinta kannattaisi ajaa.

10 vuodessa kuolee noin 200, vammautumisia noin tuhat. (Onko vamautumisissa teknisiä vikoja, uskon että on, mutta se ei vielä syy katsastuspakkoon, vaan pitää katsoa kuinka vakavia vammautumisia.

Yritän sanoa että ehkä parempi ihan hinnoitella ja katsoa on katsastus kustannus tehokkain tapa.

IMHO kaikki moottorilla liikkuvat kevyet ajoneuvot pitäisi laittaa säännölliseen tarkastukseen jossa kerran vuodessa tarkastettaisiin niiden äänet, päästöt, jarrut ja se, ettei lähde enempää tehoa ja nopeutta kuin laki sallii.

Pakottaisi ainakin siihen, että kerran vuodessa jouduttaisiin hetkeksi viritetyistä mopoista poistamaan ne viritysosat ja palauttamaan mopo alkuperäiseen kuntoon. Voisi usein pysyä laillisessa tilassa ainakin seuraavaan viikonloppuun asti.

Sitä en kiellä etteikö parantaisi moottoriajoneuvojen kunto ja tahallisia tietoisia virityksi siivoaisi pois. (Mainitsit mopot, niin kiinnijäänneillä tuntuu se jälkeen katsastus olevan rangaistus)

Mutta hyöty vs kustannus osassa ajoneuvoluokkia aivan surkea, sitä voi pohtia onko joissain luokissa hyötyä vaatia jotain tarkastuksia määräajoin, esim viidenvuoden välein, tai jos on tarkastettu niin vakuutusalennusta.

Ja ei jotain katsastusasema käyntiä, vaan kevyempi, missä hyväksytty kiertävä tarkastaja voi merkata tarkastaneensa ajoneuvon.

En ihan varma mitä tarkoitit moottorilla liikkuvalla kevyellä ajoneuvolla, joten kommenttini ei rajoittunut "kyvyeen", mutta otsikkoon liittyen, koski myös moposta "raskaisiin" moottoripyöriin .


Edit:
Turvallisuuden kannalta tieliikenteessä aktiivisesti olevat ajoneuvot ehkä se juttu, eli kaikkea koskeva katsastuspakon sijaan voisi miettiä jalkatumista, eli valtontaa. Poliisi ei kykene yksinään, eli sille apuvoimiaja rahoitus (vaikka sitten liikennevakuutus).
Ja jos kyse on esim. naapurista joka lähtee joka yö/säännöllisesti töihin tms. niin kyllä poliisit ihan mielellään käy nämä ratsaamassa.
Jostain syystä olen epäluuloinen että kävisi mielellään ratsaamassa. En sano etteikö jollain paikkakunalla jossain kohteessa voisi käydä, mutta ns isossa kuvassa, jäänyt mielikuva että ne kylän mopoilian metelit ei ole listalla kovin korkealla.

Edit, 10 vuodessa nuo toista tuhatta ja parisataa, vuosien välillä vaihtelua.
 
Viimeksi muokattu:
Jos melusta pelkästään puhutaan, voisi periaatteessa harmittaa:
- naapuruston koirien haukunta, omat koirathan eivät haukkuessaan häiritse ketään
- naapuruston pihamopojen pärinät (aikoinaan omien lasten härveleitten äänet olivat vain söpöjä)
- naapuruston onnettomat pihakoneet, jotka toimivat polttomoottorilla (omat jo melkein kaikki akkukäyttöisiä, ja ne jotka polttomoottorilla, ovat kaikki todella kaunisäänisiä)
- naapuruston autonrakkineet (omat enimmäkseen sähköllä ja vähäiset polttomoottoriajelut suloisia ääneltään)
- naapuruston vekarat pitävät joskus kovaa ääntä, saattaa kuulua jopa meille asti jos oikein tarkasti kuuntelee
- kaupoissa ja ravinteleissa karmeat musiikkivalinnat ja ihmisten älämölö

Toisaalta ei nyt niin hirveästi harmita, mutta voisi harmittaa. Samalla tavalla voisi ajatella erilaisista hajuista.

Mielestäni moottoripyörien katsastuspakosta puhuttaessa äänet ja hajut ovat aika marginaalinen perustelu. Niiden osuus autojenkin katsastuspakossa tuskin on kovin suuressa osassa? Eivätkö turvallisuus ja nykyään luonnonsuojelukin ole ne tärkeimmät? Olisi hienoa, että näitä asioita mietiskellessä, tutkittaessa ja keskustellessa, olisi jotain luotettavaa tutkimustietoa tai tilastoja käytettävissä, eikä mentäisi pelkkien mutuilujen varassa. Onko joku löytänyt sellaisia?
--
edit: jaa kiitos, sentään jotain löytyikin sillä aikaa kun viestiäni kirjoittelin. :D
(tosin linkitkin olisivat kivoja)
 
Moottoriuheilulle tämä on taas yksi merkittävä kustannusrasite lisää. Lähes kaikki enduropyörät on kilvissä ja iso osa ratapyöristä myös, koska vakuutus maksaa kilvelliseen satasia vs. kilvettömän tonneja per vuosi.
Siviilimomtoristeille ei kannata tuota käyttää perusteluna, heille tuo on lähinnä katsastus kannattava juttu.
 
Googlettelin...
Lisätään vielä että Onnettomuustietoinstituuin PDFssa moottoripyörä onnettomuudet vuosina 2014-2023 (linkkin jo hukkasin)

Tutkijoiden mukaan viisi kuolutta (10v) olisi voinut pelastua jos kypärä olisi ollut asianmukaisesti käytössä, 98% oli siis kypäräkäytössä, mutta heistä muutamalla kymmennellä ei ollut kiinni asianmukaisesti yms.

Rekisterissä on reilu 300 000 moottoripyörää, ja kun mopotkin mainittu niitä vielä enemmän n. 375 000

Jos 200 000 ajoneuvo pitäisi kevyt katsastaa vuosittain ja lasketaan keskimääräilseks kuluksi 50€, niin se on kymmennen miljoonaa vuodessa. satamiljoonaa kymennessä vuodessa, Vaihtoehtoisesti miettiä miten tuolla rahalla voisi parantaa muilla tavoin turvallisuutta, pari kuolettavaa kännin motoristia pois, pari kuolleen edestä korkeaa ylinopeutta pois. Kypärät kuntoon ja kunnolla kiinni.

Summasta 10% äänivalvontaan, niin kukahatutkin olisi tyytyväisiä.


Edit
Katsastuspakko voi vähentää kuolleisuutta, vammautumisia, pohdin siis sitä että tieliikenteestä katoaisi isojoukko pyöriä ja hyvin mahdollista jokunen kuolemaan johtanut (känni/kaahailu) ajo jäisi tekemättä. Ja ne vähän kerta vuoteen ajot jäisi tekemättä (muistelen että isompi riski ensiajoilla ja vähän ajavilla). Ääni haittakin vähenisi.
 
Viimeksi muokattu:
Lisätään vielä että Onnettomuustietoinstituuin PDFssa moottoripyörä onnettomuudet vuosina 2014-2023 (linkkin jo hukkasin)

Tutkijoiden mukaan viisi kuolutta (10v) olisi voinut pelastua jos kypärä olisi ollut asianmukaisesti käytössä, 98% oli siis kypäräkäytössä, mutta heistä muutamalla kymmennellä ei ollut kiinni asianmukaisesti yms.

Rekisterissä on reilu 300 000 moottoripyörää, ja kun mopotkin mainittu niitä vielä enemmän n. 375 000

Jos 200 000 ajoneuvo pitäisi kevyt katsastaa vuosittain ja lasketaan keskimääräilseks kuluksi 50€, niin se on kymmennen miljoonaa vuodessa. satamiljoonaa kymennessä vuodessa, Vaihtoehtoisesti miettiä miten tuolla rahalla voisi parantaa muilla tavoin turvallisuutta, pari kuolettavaa kännin motoristia pois, pari kuolleen edestä korkeaa ylinopeutta pois. Kypärät kuntoon ja kunnolla kiinni.

Summasta 10% äänivalvontaan, niin kukahatutkin olisi tyytyväisiä.


Edit
Katsastuspakko voi vähentää kuolleisuutta, vammautumisia, pohdin siis sitä että tieliikenteestä katoaisi isojoukko pyöriä ja hyvin mahdollista jokunen kuolemaan johtanut (känni/kaahailu) ajo jäisi tekemättä. Ja ne vähän kerta vuoteen ajot jäisi tekemättä (muistelen että isompi riski ensiajoilla ja vähän ajavilla). Ääni haittakin vähenisi.

En ole varma sainko ajatuksestasi kiinni, mutta päissään tai pireissä olevaa ei kyllä yhtään kiinnosta onko se (oletettavasti) varastettu pyörä katsastettu vai ei...tai onko edes ajokunnossa.
 
No eihän se nyt niin voi mennä että viallisella pyörällä voi ajaa siksi kun se on vanha ja sen korjaaminen olisi vaivalloista.

Tuohan on vahva argumentti katsastuspakon puolesta.

Ja jos katsastuspakko tulee, niin tokihan se samanlailla menee kuin autoissakin, eli ei niiltä sen kummempia vaadita kuin uutenakaan, eli ei kasariprätkään mitään katalysaattoreita tarvii alkaa virittämään.

Joo, olen samaa mieltä ettei vaarallisen rikkinäisellä pyörällä kannata tai pidäkään ajaa. Lähinnä ajattelin sitä, kun aika moneen vanhempaan pyörään on tehty erilaisia muokkauksia, jotka eivät välttämättä vaikuta turvallisuuteen, mutta voivat silti estää katsastuksen. Ja mahdollisesti vuosikymmeniä sitten vaihdettujen tarvikeosien korvaaminen alkuperäisillä voi olla kallista, vaikeaa tai harvinaisempien pyörien tapauksessa liki mahdotonta. Pelkään myös katsastuksen puolelta jonkinasteisia ylilyöntejä kunnes tilanne ehkä joskus vuosien kokemuksen jälkeen vakiintuu.
 
Saisiko jotain realismia näihin kommentteihin?

Heräät kolmelta aamuyöstä meteliä pitävään moottoripyörään, soitat poliisille, poliisi olisi paikalla parhaimmillaan puolen tunnin päästä.

Onko meteliä pitävä moottoripyörä puolen tunnin päästä enää sillä kadulla, missä se sinut herätti?

Kuinka suurella todennäköisyydellä poliisi saapuu tekemään asialle jotain?


IMHO kaikki moottorilla liikkuvat kevyet ajoneuvot pitäisi laittaa säännölliseen tarkastukseen jossa kerran vuodessa tarkastettaisiin niiden äänet, päästöt, jarrut ja se, ettei lähde enempää tehoa ja nopeutta kuin laki sallii.

Pakottaisi ainakin siihen, että kerran vuodessa jouduttaisiin hetkeksi viritetyistä mopoista poistamaan ne viritysosat ja palauttamaan mopo alkuperäiseen kuntoon. Voisi usein pysyä laillisessa tilassa ainakin seuraavaan viikonloppuun asti.
Realismia on että ihan jo keskiverto kaupunkiin kun menee niin noita kuulee koko ajan. Ei tarttisi kesäpäivänäkään kauaa ratsata jos tosiaan on jotkut standardit sille mitä ääntä saa tulla ja onko pakoputki hyväksytty vai ei.

Jos meteli sattuu olemaan joku satunnainen kolmelta aamuyöstä niin kääntää kylkeä ja jatkaa nukkumista eikä tee asiasta maailmanloppua itselleen. Asioita voi ajatella järkevästi tai sitten väkisin yrittää etsiä se älyttömin esimerkki minkä keksii ja kertoa kuinka epärealistinen tilanne on sellanen omassakin lapsuudessa ollut täysin normaali asia, että tienpäällä ratsattaisiin peräti moottoriajoneuvoja.

Itekkin tosin myönnät että kannatat katsastusta vaikket näe sillä kovinkaan isoja hyötyjä kun ne kaikenmailman pakoputket laitetaan heti paikoilleen. Missä logiikka? Eikö tehokkaampaa olisi tehdä pistotarkastuksia tienpäällä.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki menee verolle, minkä voi verolle viedä. Leikkaukset tekee kipeää puoluekannatukselle ja veronkorotuksia tehdessä voi vetää Robin Hood -kortin ja nauraa matkalla pankkiin. Polkupyörät ja potkulaudathan on vielä katsastuksen ulkopuolella. Pakkokatsastus niihinkin ja verolle!
 
Mutta en kyllä ymmärrä mistä muusta tämä kritiikki nyt sitten johtuisi. Moottoripyörien melu on Suomessa aivan triviaali "ongelma".
No jos tuolle linjalle lähdetään, niin kyllähän pyörän katsastamisen vaikeus ja kustannukset ovat ihan yhtä triviaaleja.

Ja nämä "tarkastetaan tienpäällä"-kommentoijat ovat joko
1) ihan pihalla todellisuudesta
2) tietävät, ettei niitä tarkastettaisi, mikä on koko homman ajatuskin

Ainoa tapa saada tarkastus toimimaan tien päällä on palkata erikseen virkamiehet tekemään sitä ja määrätä tarkastusmaksu, jolla touhu kustannettaisiin. Sehän maksuhan voisi mennä vaikka nimellä "katsastusmaksu".

Dxf:
Realismia on että ihan jo keskiverto kaupunkiin kun menee niin noita kuulee koko ajan.
Eli kyseessä on laajalle levinnyt huono käytäntö, eikä kohtuuton "yksi mokaa, kaikkia rangaistaan, sitä kai fasismiksi kutustaan"-tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
No jos tuolle linjalle lähdetään, niin kyllähän pyörän katsastamisen vaikeus ja kustannukset ovat ihan yhtä triviaaleja.

Ja nämä "tarkastetaan tienpäällä"-kommentoijat ovat joko
1) ihan pihalla todellisuudesta
2) tietävät, ettei niitä tarkastettaisi, mikä on koko homman ajatuskin

Ainoa tapa saada tarkastus toimimaan tien päällä on palkata erikseen virkamiehet tekemään sitä ja määrätä tarkastusmaksu, jolla touhu kustannettaisiin. Sehän maksuhan voisi mennä vaikka nimellä "katsastusmaksu".
Jep, toi on just e. Tien päällä ei valvota mitään, niin katsastus on ainoa tapa. Mut sit se maksaa ja on vaivalloista. Ite en vaan usko et se vähentää melua, koska ne jotka haluu meluta, ne vaan kieträä katsastuksen.
 
Kumma juttu kun tässäkin asiassa on porukkaa joka kaipaa lisää sääntelyä sääntösuomeen. Ihan turha kuvitella että tämä vaikuttaa mihinkään asiaan positiivisesti. Autoissa sentä pahimmat ruostepommit saadaan pois ja vähän jarruja kateltua, mutta ei paljon muuta. Loppu on lähinnä katalysaattoreiden ja laittomien viritysten kontrollia eikä se oikein ketään auta.

Moottoripyörissä ei ole oikein ruosteaspektiakaan kun niillä kesäisin ajetaan joten jäljelle jää lähinnä nillitys. Ja ei, en omista moottoripyörää mutta ymmärrän että se on jostain kivaa. En pidä koiristakaan mutten ole kieltämässä niiden pitämistä vaikka paskaa on mettäpolut ja kadunvarret täynnä. Itse tykkään toisista harrastuksista ja niitäkin on porukka valmis kieltämään ja rajoittamaan ties millä tekosyillä.
 
No jos tuolle linjalle lähdetään, niin kyllähän pyörän katsastamisen vaikeus ja kustannukset ovat ihan yhtä triviaaleja.

Ja nämä "tarkastetaan tienpäällä"-kommentoijat ovat joko
1) ihan pihalla todellisuudesta
2) tietävät, ettei niitä tarkastettaisi, mikä on koko homman ajatuskin

Ainoa tapa saada tarkastus toimimaan tien päällä on palkata erikseen virkamiehet tekemään sitä ja määrätä tarkastusmaksu, jolla touhu kustannettaisiin. Sehän maksuhan voisi mennä vaikka nimellä "katsastusmaksu".
Aikasemmin noita tarkastuksia suoritti poliisi, kuten tekee myös mopojen tapauksessa mun ymmärtääkseni edelleen. Tämä on normaalia, todellisuudesta vieraantunutta enemmänkin on höpöttää kuinka mahdotonta tämä nyt on olevinaan kun kyseessä on moottoripyörä. Sitä valvontaa voitaisiin kohdistaa ihan yhtä hyvin niihin moottoripyöriinkin kuten myös mopoihinkin.

No, toki tässä voi olla jokin syy miksi poliisi ei halua kohdistaa valvontaa nahkaliivisakkiin, minkä motskarit eniten älämölöää vaan haluisi ulkoistaa sen katsastusasemille...

Argumentti 2) aika ohhoijaa teoretisointia, mitäköhän tohonkin sitten sanoisi. Ehkä se sitten on olevinaan fiksua väittää että kannattaa tarkastuksia vain vastustakseen niitä. Ehkä sitte olisi vaan helpompaa todeta että vastustaa tien päällä tarkastuksia.

Eli kyseessä on laajalle levinnyt huono käytäntö, eikä kohtuuton "yksi mokaa, kaikkia rangaistaan, sitä kai fasismiksi kutustaan"-tilanne.
Kohtuuton niille, jotka eivät tälläistä huonoa käytäntöä noudata. Edelleenkin fiksumpaa on rankaista niitä jotka rikkovat (nykyistä!!) lakia, eikä tehdä jotain kollektiivista rangaistusta, minkä lisäksi vaaditaan edelleen sitä tien päällä valvontaa niille jotka heittää vaan vaimentimen katsastukseen paikoilleen ja heittää sen pois.
 
Miten tämä nyt niin kipeästi ottaa? Juu en omista prätkää.

Hirveä valitus.
Turha kuluerä. Ei muuta omaa harrastustani mihinkään, mutta silti tuollainen ärsyttää. Etenkin jos tämäkin nyt vaan tulee, eikä mitään jälkikäteisseurantaa tehdä missä punnitaan että jatketaanko katsastuksia vai ei. Nämä vaan jää ikuisiksi ajoiksi syystä tai toisesta.
 
En ole varma sainko ajatuksestasi kiinni, mutta päissään tai pireissä olevaa ei kyllä yhtään kiinnosta onko se (oletettavasti) varastettu pyörä katsastettu vai ei...tai onko edes ajokunnossa.

Yritin tuoda mittasuhteita, katsastuksen hyödyistä kuolemaan johtaineisiin onnettomuuksiin. Eli jos 10v edes kuolemaan johtaneet ratti päihtyneen ajon saisi estettyä, olisi se enemmän. Tai kuolemaan johtaneen ylinopeuden.

100 miljoonaa oletuksella että vain kaksi kolmas osaa jäisi liikenteeseen, ja vain 50€ vuosikustannuksilla (itse katsastusmaksu + asiakkaan katsastamisesta johtuvat muut kustannukset.

En tuolle varastettuun oletukseen ole tukea löytänyt, voidaan olettaa että noin yleistäen ovat ihan tieliikenteessä olevia ja kelpoisia ajoneuvoja.

Jos viittaat viimeiseen kappaleeseen, niin sitä kautta voi vähentää onnettomuuksia, siis liikenteessä olevien pyörienmäärää, ja sitä kautta riskialtista ajoa. Siihen päätökseen varmaan pitäisi hakea mailmalta kokemuksia.

Jep, toi on just e. Tien päällä ei valvota mitään, niin katsastus on ainoa tapa. Mut sit se maksaa ja on vaivalloista. Ite en vaan usko et se vähentää melua, koska ne jotka haluu meluta, ne vaan kieträä katsastuksen.

Metelin osalta huomioida myös se että ei katsastuksessa hylätä asianmukaisessa kunnossa olevia, ei kaikki ole vakiona mitään hiljaisia.

Toki katsastus siivoa niitä jotka ei ole ääniltään läpäiseviä, ihmiset aikuistuu ja vain joku osuus katsastusta varten vaihtaa tilapäisesti hiljaisemmat kamat. Tietenkin näistä osa on sitten sitä porukkaa joka sitä häiriötä aiheuttaa käytöksellään.

Jos suoranaiset tekniset viat aiheuttaa suhteellisen vähän vakavia onnettomuuksia, ja tappavissa kärjessä roikuu ajovirheet, päihteet, merkittävä ylinopeus. Niin näkisin että turvallisuuden lisäämiseen pyrkiä muilla keinoin.

Niin ja kypärkin päähän ja kunnolla kiinni.

Kannattan kyllä tienpäällä tapahtuvaa valvontaa, siihen voi yhdistää rekisterimerkinnän.


****
Ja tässä myös muistaa että isomaa, ja vain osa pyöristä on lähellä katsastus pisteitä, ja joku kerran vuodessa olisi älyttömän tiheä. jos siis siirrytään siihen vaiheeseen että miten vaatimus toteutetaan.

Edit2
Tehdään rankkuversio, eli liikennevalvonnassa poliisi voi määrtä pyörän katsestettavaks neljänviikon sisään ilman sen kummepaa perustelua, jos edellisestä määräyksestä on oli vuosi. Jos alle vuosi niin pitää olla joku painavampi syy...
:)
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin aika vanha ukkeli jo ja ajelen kiltisti killeri putkessa kiinni. Naapurin Porsche ja itseasiassa yksi omakin auto pitää kovempaa ääntä kuin mun pyörät. Mutta kyllä tässä vähän sellainen kapinahenki nousee että hitto kun tälläisen keksitte, käytän sitten sen vartin vuosittain ja jatkossa ajan ilman killeriä. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu sano paikallinen katsastusmieskin kun mersun sivuputkia ihmetteli ;)

Yksinäisen miehen hiljainen protesti.
 
Saisiko jotain realismia näihin kommentteihin?

Heräät kolmelta aamuyöstä meteliä pitävään moottoripyörään, soitat poliisille, poliisi olisi paikalla parhaimmillaan puolen tunnin päästä.

Onko meteliä pitävä moottoripyörä puolen tunnin päästä enää sillä kadulla, missä se sinut herätti?

Kuinka suurella todennäköisyydellä poliisi saapuu tekemään asialle jotain?


IMHO kaikki moottorilla liikkuvat kevyet ajoneuvot pitäisi laittaa säännölliseen tarkastukseen jossa kerran vuodessa tarkastettaisiin niiden äänet, päästöt, jarrut ja se, ettei lähde enempää tehoa ja nopeutta kuin laki sallii.

Pakottaisi ainakin siihen, että kerran vuodessa jouduttaisiin hetkeksi viritetyistä mopoista poistamaan ne viritysosat ja palauttamaan mopo alkuperäiseen kuntoon. Voisi usein pysyä laillisessa tilassa ainakin seuraavaan viikonloppuun asti.
Tehoputken noise killerin ruuvaa irti n. 10 sekunnissa ja taas on laiton peli. Oma on jossain hukassa kun ei ole vuosiin ollut mopossa paikallaan.
 
No jos tuolle linjalle lähdetään, niin kyllähän pyörän katsastamisen vaikeus ja kustannukset ovat ihan yhtä triviaaleja.

Ja nämä "tarkastetaan tienpäällä"-kommentoijat ovat joko
1) ihan pihalla todellisuudesta
2) tietävät, ettei niitä tarkastettaisi, mikä on koko homman ajatuskin

Ainoa tapa saada tarkastus toimimaan tien päällä on palkata erikseen virkamiehet tekemään sitä ja määrätä tarkastusmaksu, jolla touhu kustannettaisiin. Sehän maksuhan voisi mennä vaikka nimellä "katsastusmaksu".

Dxf:

Eli kyseessä on laajalle levinnyt huono käytäntö, eikä kohtuuton "yksi mokaa, kaikkia rangaistaan, sitä kai fasismiksi kutustaan"-tilanne.
Toisaalta ei katsastuksen valvontaa tien päällä ole välttämättä sen helpompaa suorittaa. Moottoripyörissä ei ole edessä rekisterikilpeä, joten vastaantulevien poliisiautojen järjestelmät ei hälyytä, kuten katsastamattomien autojen kohdalla. Eli valvonta tapahtuisi perässä ajamalla tai ratsioiden yhteydessä, jolloin se mahdollinen mökäputki, tai muu liikennekelvottomuus tulisi muutenkin aistinvaraisesti ilmi.

Eli käytännössä katsastuspakko olisi lähinnä yksi kuluerä ja stressinaihe lisää niille tunnollisille motoristeille, joilla on kalusto muutenkin kunnossa. Ne jotka tykkää aiheuttaa pahennusta tehoputkella, tekisi sitä jatkossakin. Poliisi voi jo nyt määrätä tien päällä tavatun liikennekelvottomaksi arvioimansa mopon tai moottoripyörän katsastettavaksi.
 
Saisiko jotain realismia näihin kommentteihin?

Heräät kolmelta aamuyöstä meteliä pitävään moottoripyörään, soitat poliisille, poliisi olisi paikalla parhaimmillaan puolen tunnin päästä.

Onko meteliä pitävä moottoripyörä puolen tunnin päästä enää sillä kadulla, missä se sinut herätti?

Kuinka suurella todennäköisyydellä poliisi saapuu tekemään asialle jotain?


IMHO kaikki moottorilla liikkuvat kevyet ajoneuvot pitäisi laittaa säännölliseen tarkastukseen jossa kerran vuodessa tarkastettaisiin niiden äänet, päästöt, jarrut ja se, ettei lähde enempää tehoa ja nopeutta kuin laki sallii.

Pakottaisi ainakin siihen, että kerran vuodessa jouduttaisiin hetkeksi viritetyistä mopoista poistamaan ne viritysosat ja palauttamaan mopo alkuperäiseen kuntoon. Voisi usein pysyä laillisessa tilassa ainakin seuraavaan viikonloppuun asti.
Kuten itse aloitit viestin, niin saisiko jotain realismia. Koskee eritoten tällaisia kommentteja.

Ei niitä viritysosia tarvitse mihinkään poistaa, riittää kytkinkäyttöinen rajotin + DB killeri putkeen joka ruuvataan kiinni ja irti alle minuutissa. Tai myös ennaltamainittu, mikä on täysin laillinen ja tehdasasennettu, läpällinen putki joka aukeaa tietyn kierrosluvun jälkeen. Tätä koko asiaa ajaa pelkästään ne jotka ei A) ymmärrä mistä on kyse, ja pitää moottoripyöriä pahoina. B) jotka haluavat lisää verovaroja sekä sääntelyä Suomeen.

Miten ne luulette että tämä ääni asia muuttuu miksikään? Katsokaa vaikka mönkijöitä millä nuoret ajelee. Niitä katsastetaan vuosittain, ja silti niistä lähtee huomattavasti enemmän ääntä kun suurimmasta osasta moottoripyöristä. Tälläkin hetkellä poliisi voi teoriassa pysäyttää antaa sakot ja määrätä katsastukseen. liian kovasta äänestä tai muusta. Mutta ei resurssit riitä siihen, miten kuvittelet riittävän tulevaisuudessa?

Ja tätä on turha verrata autoiluun, koska siinä selvästi isompi työmaa vaihtaa pakoputkia tai muita osia. Monella ei ole tilaa, osaamista eikä työkaluja siihen. Moottoripyörän muutokset teet vaikka 2x2m huoneessa ihan muutamalla työkalulla. Osaamista tarvitset sen verran että 3-4 pulttia ja klemmaria irroitat.

Tähän vielä kun lisää sen että suomessa on yli 100.000 liikennekäytössä olevaa moottoripyörää, niin alkaa olemaan katsastuskonttoreilla keväisin/kesäisin kiirettä ja ruuhkautuu entisestään.
 
Viimeksi muokattu:
Tehoputken noise killerin ruuvaa irti n. 10 sekunnissa ja taas on laiton peli. Oma on jossain hukassa kun ei ole vuosiin ollut mopossa paikallaan.
En tiedä käyttötarkoitustasi. Yleistäen jos noin nopeaa niin senhän voi ottaa pois vasta tarvittaessa, eli arjessa, katukäytössä kiinni. Jos takaisinlaittokin yhtä joutusaa, niin tarpeen jälkeenkin kotiinkin voi palata se paikallaan.
 
En tiedä käyttötarkoitustasi. Yleistäen jos noin nopeaa niin senhän voi ottaa pois vasta tarvittaessa, eli arjessa, katukäytössä kiinni. Jos takaisinlaittokin yhtä joutusaa, niin tarpeen jälkeenkin kotiinkin voi palata se paikallaan.
Oletkohan paljonkin kosketellut pakoputkia suoraan ajon jälkeen? Entä ei e-merkityt renkaat, vaihdetaanko nekin siinä samalla kun tullaan ja lähdetään paikalta? Ja vararenkaat vanteineen teipattuna selkään, vai miten meinasit? Iso osa valomaskeista kilpavehkeissä ei myöskään ole e-merkittyjä, vaihdetaanko nekin siinä samalla?
 
Huomaa kyllä miten joillekin asiassa on taustalla vain muiden harrastuksen mahdollinen pilaaminen ja siitä iloitseminen, ei ymmärrä mutta hyvä niin.

Hattua täytyy nostaa kanssa motoristeille; keskustelua kun tämän asian tiimoilta on seurannut niin hyvin vähissä on ne "laud paips seiv laivs" ukkelit ja muut jäärät jotka uhkailevat jatkossa ajelevansa vain öisin. Pääosin maltin ja tolkun henkilöitä kaikki, ehkä juuri sen takia rangaistus tulee.
 
Oletkohan paljonkin kosketellut pakoputkia suoraan ajon jälkeen? Entä ei e-merkityt renkaat, vaihdetaanko nekin siinä samalla kun tullaan ja lähdetään paikalta? Ja vararenkaat vanteineen teipattuna selkään, vai miten meinasit? Iso osa valomaskeista kilpavehkeissä ei myöskään ole e-merkittyjä, vaihdetaanko nekin siinä samalla?
Tasoja
-laiteaan ennen katsastus ja heti katsastuksen jälkeen poisto, 10 sekunnin homma
- pidän paikalla, poistetaan tarpeen vaatiessa ja laitetaan takaisin tarpeen jälkeen heti kun onnistuu. Eli ajellaan äänet raameissa arjessa.
- poistetaan enen tarvetta (vertaa katsastus), ja laitetaan takaisin heti tarpeen jälkeen. (vertaa katasastus).

Naapurisopu tuskin kaatuu renkaisiin, jos radalle lähtö/paluu ajoituu "hiljauusenaikaan", niin miettii sitten kymenennsekunttia + tunnin huili, vs häiritse puolta kylää.



Entä ei e-merkityt renkaat, vaihdetaanko nekin siinä samalla kun tullaan ja lähdetään paikalta? Ja vararenkaat vanteineen teipattuna selkään, vai miten meinasit? Iso osa valomaskeista kilpavehkeissä ei myöskään ole e-merkittyjä, vaihdetaanko nekin siinä samalla?

En tiedä mihin vakavampaan kilpatouhuun nyt hypättiin , vie ajatuksia kamat kärryyn.

Vai joain haja-astusalueen soramonttu, jäärata juttuja, jossa kai kyläläis sovun kannalta oleellista ajoitus ja häiriön minimointi. liikaa riskeeramatta (hämärällä valot jne).



Uskon että ihmisiä häiritsee enemmän ne joilla ei ole mikään ratakeikkalta mahdollisimman rauhallinen paluu, vaan ne jotka ei ole radalle menossa/tulossa. Vaan ihan kadulla, parkkiksilla, ilman yritystäkään hillitä. Ja arjessa sitten aamulla töihin ja muu asiointi.
Sitä kymmentä sekunttia ei vaan ole löytynyt koko ajo kaudella.
 
Viimeksi muokattu:
Tasoja
-laitan ennen katsastus ja heti katsastuksen jälkeen poistan, 10 sekunnin homma
- pidän paikalla, poistetaan tarpeen vaatiessa ja laitetaan takaisin tarpeen jälkeen heti kun onnistuu. Eli ajellaan äänet raameissa arjessa.
- poistetaan enen tarvetta (vertaa katsastus), ja laitetaan takaisin heti tarpeen jälkeen. (vertaa katasastus)



En tiedä mihin vakavampaan kilpatouhuun nyt hypättiin , vie ajatuksia kamat kärryyn.

Vai joain haja-astusalueen soramonttu, jäärata juttuja, jossa kai kyläläis sovun kannalta oleellista ajoitus ja häiriön minimointi. liikaa riskeeramatta (hämärällä valot jne).
Ymmärrätkö nyt eron rekisteröidyn ja rekisteröimättömän mottoripyörän eroa? Miksi kukaan kuskaisi rekisteröityä mottoripyörää soramontulle kärryllä, sinne kuskataan rekisteröimätöntä. Rekisteröimättömässä voi olla kuinka suorat putket tahansa ja vaikka mitä ei-tieliikennekelpoisia osia kiinni. Näitä pyöriähän ei tuo kyseinen katsastus tule koskemaan mitenkään.

Jos on rekisteröity kisa- tai harrastepyörä, niin ethän sä nyt sillä rupea ajamaan eri renkailla/putkella yms montulle missä sitten vaihdat toisiin jotta voit vaihtaa takaisin kotimatkalle.
 
Älä nyt Viitsi. Kymmenessä sekunnissa ei kaiva edes niitä työkaluja mitä siihen tarvitsee.

Lähde
Tehoputken noise killerin ruuvaa irti n. 10 sekunnissa ja taas on laiton peli.


Ymmärrätkö nyt eron rekisteröidyn ja rekisteröimättömän mottoripyörän eroa? Miksi kukaan kuskaisi rekisteröityä mottoripyörää soramontulle kärryllä, sinne kuskataan rekisteröimätöntä. ...

Kommentoi viestissä jotain haja-astusasukin soramonttu harrastusta erikseen. (naapurisovusta)

Pidempimatkalaisilla, taajamista, niin alkaa se kärry olla jo vaihtoehto, jos monttua varten vaihdetaan kamaa kuvailemassasi määrin , vaikka ne äänet nyt se juttu naapuri, sovun kannalta.

Näissä muistettava että joku voi olla jossain kainuun korvessa, missä 10km siirtoajoa en vähän eri juttu kun etelänkasvukesksuksissa, missä sinne montulle nyt on matkaa, ja jo pelkästään taajamasta ulospääsy vie kärryn selkään. (ja ainakin osalla se non pitälle viety monttu pyörä on vain sitä varten)
 
Viimeksi muokattu:
Millä sen ruuvaa irti? Sormillako? Varmasti suurimpaan osaan pakoputkien muutostöistä tarvitaan jonkinlainen työkalu,. Ja jos jossain on, niin ei varmasti joka ikinen pakoputki lähde irti kymmenessä sekunnissa.

No ok, kiinnikkeet ei ole koskaan jumissa, jos niitä käytetään vuosittain irti.
 
Muutaman kerran itse ja viisaampi jälkipolvikin poltellut ruumiinosiansa kuumassa änkkärissä. Paljonkohan lie huippulämpötila ajon jälkeen? Ei kai nuo ennen vanhaan ihan niin kuumia olleet kuin nykyisissä ympäristöystävällisemmissä ja optimoidummissa? Ei ihan heti kiinnostaisi lähteä irrottelemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 070
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom