Moottoripyörän huolto

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 426
Näin kevään kynnyksellä tuntuu MP-huolloissa olevan ruuhkaa. Pitäisi omaan yksilöön saada ketjut, rattaat ja renkaat vaihdettua, mutta peukalo ehkä sen verran keskellä kämmentä että vaikka osat saisi irti, niin tuskin enää menevät takaisin paikoilleen. Tekeekö täällä kukaan itse huoltonsa? Entä onko kellään tiedossa mitään palstaa mistä voisi löytää näppärämpiä yksityisteknikoita hoitamaan hommat?
 
Näin kevään kynnyksellä tuntuu MP-huolloissa olevan ruuhkaa. Pitäisi omaan yksilöön saada ketjut, rattaat ja renkaat vaihdettua, mutta peukalo ehkä sen verran keskellä kämmentä että vaikka osat saisi irti, niin tuskin enää menevät takaisin paikoilleen. Tekeekö täällä kukaan itse huoltonsa? Entä onko kellään tiedossa mitään palstaa mistä voisi löytää näppärämpiä yksityisteknikoita hoitamaan hommat?

Netti on täynnä videoita mitä seuraamalla ei voi mennä vikaan ja kyllä, kaikki huollot ja muut tehdään itse.

Iw5seX7l.jpg




Ketjut voi olla veemäinen jos niitattu (vaatii kunnon työkalun että saa kasaan ja rälläkkää että poikki) mutta sokalla olevat ketjut irroittaa ja kiinnittää parissa minuutissa.

Renkaissa rengaskone melkein ehdoton, mutta jos uudet kumit ja vanteet kainalossa menee rengasliikkeeseen niin melkein jokainen pystyy myös prätkän renkaat vaihtamaan.

Toki tästäkin olisi selvinnyt helpomalla kun olisi talvella tehnyt. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Mopoja on tullut räpellettyä itse, mutta moottoripyörään ei ole joutunut vielä mitään isompaa tekemään. Ketjut on itsellä niitatut, että niille en itse oikein osaa tehdä mitään. Taka ja eturenkaan olen irrottanut ja laittanut takaisin. Moottoriöljy ja suodatin toki itse vaihdettu. Kaasarit x4 on säädätetty joskus liikkeessä, itse en osaa. Öljy- jarru- ja jäähdytysnesteen tarkastusta. Ketjujen öljyämistä ja joskus kiristämistä. Muistaakseni olen jotenkin katsonut että takarengas on suorassa. Ketjuja ei kannata öljytä liikaa, kun öljy voi roiskua takarenkaan sivupinnalle ja sitten kun kallistelee ajaessa pyörää, niin "mielenkiintoista" kun takarengas voi vähän sutia kun kaasuttaa.

Takarenkaan otin itse pois ja pyörän perä roikkui jollain liinalla katosta. Eturengas taas otettiin rengasliikkeessä pois, mutta sama tyyli että etupää oli nostettu jollain liinoilla ilmaan. Jarrupalat on luultavasti aika helppo vaihtaa. Tulppia en ole vaihtanut, mutta onnistuu kun ottaa tankin ensin pois. Pultit kannattaa tarkistaa että on kireällä ja vaikka vielä jälkikäteen tarkistaa uudelleen.

Edit:
Renkaat tosiaan vaihtuu samalla koneella kun auton renkaat. Joku kikka niillä myös oli renkaiden tasapainotukseen. Ei siis ollut moottoripyörän renkaille sopivaa tasapainotuskonetta. Tuntuu olevan silti oikein hyvin tasapainossa Misukat. Renkaat saa tilattua netistä tai kyllä rengasliike myös tilaa auton renkaiden lisäksi pärrän renkaita. Itse en tilannut, vaan rengasliike tilasi sopivat. Pilot road 5 taitaa olla se uusin malli. UUSI MICHELIN ROAD 5
 
Viimeksi muokattu:
Minäpä tästä rohkaistuneena tilasin ketju- ja ratassarjan ja koitan ensin itse. Huomasin että takarengas olikin vuodelta 2016 ja hyväpintainen joten siltä sentään säästyi. Eturengas onkin sitten vuodelta 2008 ja selvästi kuivunut. On näitä puoli ikää sitten tullut tehtyäkin joten ihan vierasta puuhaa rälläkällä peuhaaminenkaan ei ole. Renkaat on tosi vittumaisia ja jopa lastenvaunujen renkaiden vaihtaminen on siinä hilkulla kestääkö hermot (ja sisäkumi).

Eli, työjärjestys on seuraava: eturattaan kate irti, ketjun lukkosokka irti, ketjut irti, eturattaan sokka irti, eturattaan mutteri irti (vaihde päällä vai vapaalla?), takarengas irti (kunka tarkkana jarrujen kanssa pitää olla?), ja ratas irti. Käänteisessä järjestyksessä takaisin. Menikö oikein tai unohtuiko jotain oleellista?

Vähän triviaalimpia kysymyksiä. Ajattelin höyrypesurilla pestä pinttyneempiä kohtia. Onko jotain kohtia joita tulisi erityisesti varoa? Sähköt ja ketjut tietysti (vai pitäisikö ketjutkin vetää samalla kun vaihtoon menee kumminkin?), mutta miten esim. iskareiden kanssa? Haittaako jos vettä menee sisään?

Vetäisin viime öljynvaihdossa öljynsuodattimen käsivaralla kireälle. Hyvin on näyttänyt pysyvän, mutta onko suurikin synti?
 
Itse kiristin öljynsuodattimen vaan käsivaralla kireälle. Öljyää vain tiivisteen eka moottoriöljyllä. On niin ahdas paikka katteiden alla, niin ei viitsisi sitä liian kireälle laittaa. En ehkä ole autossakaan vääntänyt kun käsivaralla niin tiukalle kun saa. En sitten tiedä miten kuuluu laittaa :) Mukavampi avata kun ei ole aivan liian kireällä.
 
Eli, työjärjestys on seuraava: eturattaan kate irti, ketjun lukkosokka irti, ketjut irti, eturattaan sokka irti, eturattaan mutteri irti (vaihde päällä vai vapaalla?), takarengas irti (kunka tarkkana jarrujen kanssa pitää olla?), ja ratas irti. Käänteisessä järjestyksessä takaisin. Menikö oikein tai unohtuiko jotain oleellista?
Löysää eturattaan mutteri ennen kuin irroitat ketjut. Saa pidettyä paikallaan takajarrun avulla tai jos se ei riitä, niin vanteen ja takahaarukan väliin jotain. Älä paina jarrupoljinta kun jarrusatula on irti, niin ei mene palat yhteen. Enkä jättäis satulaa roikkumaan jarruletkun varaan. Takarattaan pultteihin/muttereihin laittaisin lukitteen ja oikean momentin.
 
Siitä taitaa olla yli 10 v aikaa kun viimeksi olen moottoripyörää käyttänyt huollossa. Jotain osia kuten takaiskarin olen lähettänyt huollettavaksi mutta muuten kaikki ite.

Jos ei takahaarukan irroittaminen pelota niin suosittelen päättymättömien ketjujen ostoa. Jos taas haluaa itse kiinnittää niin parempilaatuisten (esim. D.I.D) ketjujen niittaus onnistuu vaikka parilla vasaralla. Huonommissa ketjuissa taas niitti saattaa olla sellaista materiaalia että syytä käyttää jotain oikeaa työkalua.

Renkaat olen vaihtanut myös ite. Joko raudoilla tai koneella. Raudoilla pitää vähän olla tarkkana jos ei halua kolhia vanteita. Tasapainotukseen käy hyvin vaikka semmonen biltemaasta löytyvä tasapainotuspukki ja muutamat teippipainot.
 
En ehkä ole autossakaan vääntänyt kun käsivaralla niin tiukalle kun saa. En sitten tiedä miten kuuluu laittaa :) Mukavampi avata kun ei ole aivan liian kireällä.
Sitä ei tarvitse eikä varsinkaan kuulu kirrata millään työkalulla, ei kahdella kädellä vaan yhden käden voima riittää ihan hyvin eikä tarvii hampaat ulkona vääntää.

Eihän se vaadi kuin ihan jonkun 15-20nm voimalla, ihanteellinen kun aukeaa kädellä myös ensikerralla.

Joskus joutunut laittamaan rautakangen suodattimen läpi riittävän vipuvoiman saamiseksi ja siinäkin ollut työtä, ei näin
 
Sitä ei tarvitse eikä varsinkaan kuulu kirrata millään työkalulla, ei kahdella kädellä vaan yhden käden voima riittää ihan hyvin eikä tarvii hampaat ulkona vääntää.

Eihän se vaadi kuin ihan jonkun 15-20nm voimalla, ihanteellinen kun aukeaa kädellä myös ensikerralla.

Joskus joutunut laittamaan rautakangen suodattimen läpi riittävän vipuvoiman saamiseksi ja siinäkin ollut työtä, ei näin
Jep. Unohtui itseltä mainita että ei sinne katteiden alle mahtunut helposti kuin yksi käsi kiristämään suodatinta. Autossa tosin helpompi kiristää molemmin käsin, mutta täytyy jatkossa kiristää yhdellä kädellä.

Itsekin huomasin että näppärä irrottaa, kun ei tarvitse mitään työkaluja. Tai korkeintaan pikkasen avaimella pyöräyttää alkuun. Hyvä tietää että ei se suodatin siitä itsestään tipu. Kun muistaa öljytä öljynsuodattimen tiivisteen, niin kiristäminen on helppoa.
 
Kohtapuolin on tämänkin aika, kysymys kuuluukin että mikä olisi laadukas takarengas katukäyttöön. Ei huvittaisi ajaa pyörällä joka tuntuu joka mutkassa siltä että perä lähtee alta :beye:
 
Siitä taitaa olla yli 10 v aikaa kun viimeksi olen moottoripyörää käyttänyt huollossa. Jotain osia kuten takaiskarin olen lähettänyt huollettavaksi mutta muuten kaikki ite.

Jos ei takahaarukan irroittaminen pelota niin suosittelen päättymättömien ketjujen ostoa. Jos taas haluaa itse kiinnittää niin parempilaatuisten (esim. D.I.D) ketjujen niittaus onnistuu vaikka parilla vasaralla. Huonommissa ketjuissa taas niitti saattaa olla sellaista materiaalia että syytä käyttää jotain oikeaa työkalua.

Renkaat olen vaihtanut myös ite. Joko raudoilla tai koneella. Raudoilla pitää vähän olla tarkkana jos ei halua kolhia vanteita. Tasapainotukseen käy hyvin vaikka semmonen biltemaasta löytyvä tasapainotuspukki ja muutamat teippipainot.

Sehän riippuu käytettävästä niitistä (ja ketjusta) millä niitä saadaan niitattua. Noissa D.I.D:n ketjuissakin on kahta versiota:
-520, 525, 530, 532 "kevari" ketjuja, jotka voi niitata vaikka vasaroilla. (käsittääkseni nämä ovat onttoja)
-525/530ZVM-X ja 525/530VX moottoripyörien ketju. Vaatii jo järempää niittauskalua.

Tuo kevari ja mp jaottelu nyt on hihasta revitty, mutta sijoittamalla pari kymppiä enemmän siihen työkaluun, onnistuu kyllä kaikkien ketjujen niittaus. Eikä tarvitse kiroilla sitä tehdessä.
 
Sehän riippuu käytettävästä niitistä (ja ketjusta) millä niitä saadaan niitattua. Noissa D.I.D:n ketjuissakin on kahta versiota:
-520, 525, 530, 532 "kevari" ketjuja, jotka voi niitata vaikka vasaroilla. (käsittääkseni nämä ovat onttoja)
-525/530ZVM-X ja 525/530VX moottoripyörien ketju. Vaatii jo järempää niittauskalua.

Tuo kevari ja mp jaottelu nyt on hihasta revitty, mutta sijoittamalla pari kymppiä enemmän siihen työkaluun, onnistuu kyllä kaikkien ketjujen niittaus. Eikä tarvitse kiroilla sitä tehdessä.

Okei hyvä tietää. Viimeiset D.I.D:n ketjut mitkä niittasin vasaroilla oli KTM:n paketista eikä tarkkaa mallimerkintää ole muistissa. 525 leveydeltään ja muistelen että niitin päässä oli se työkalullekkin käyvä monttu mutta ontto ei ollut. Bilteman MP ketjut myös vasaroin mutta en voi suositella kenellekkään. Sittemmin olen vain päättymättömiä käyttänyt.
 
Kohtapuolin on tämänkin aika, kysymys kuuluukin että mikä olisi laadukas takarengas katukäyttöön. Ei huvittaisi ajaa pyörällä joka tuntuu joka mutkassa siltä että perä lähtee alta :beye:
Itse valitsisin tuollaisen. Toki riippuu varmaan pyörästä ja siitä millaista rengasta hakee. Voi olla että jostain saa halvemmalla. "Michelin Road 5", vanhemmat oli Pilot Road nimellä.

161€ mprenkaat-store- Road 5 180/55 ZR 17 (73W) TL takarengas

Aiemmat oli pirelli diablo corsa edessä ja takana. Takana kului pirun nopeaa ja edessäkin nopeasti. 600 pyörä.

Joku video.
 
Viimeksi muokattu:
Mä hoidin nuo aloittajan kuvailemat duunit tänä keväänä ite. Dunlopin sportsmart TT renkaita en saanut kammettua vanteelle. Joko en vaan osaa, tai sitten +10 asteen ulkoilmalla oli tekemistä asian kanssa, mutta puoliksi vain sain menemään ja kiikutin euromasterille hoidettavaks toiset puolet. Eipä nuo ottaneet hommasta kuin 10€. Itse tasapainotin kyllä. Vanhat ketjut lähti toki rälläkällä helposti, mutta uusissa oli umpiniitit. En saanu papukaijapihdeillä painettua edes uutta levyä ketjuihin, joten ostin suosiolla Stormilta kellermanin ketjutyökalun ja siihen lisäosan umpiniiteille, millä homma hoitui kätevästi. Maksoi kyllä karvan yli satasen se, mutta on hyvä työkalu hommaan.
 
Pitäsi tätäkin puuhailla taas.

Öljyä ja tulpat löytyisi.

Öljynsuodatin ja raitisilmasuodatin pitäs varmaan hakea niin pääsis tekee huoltoo. Aina on ite tehty tuohon huollot. Aika vähän kilsoja tullut niin ei ole ollut mitään vaikeampia huoltoja.
 
Mä hoidin nuo aloittajan kuvailemat duunit tänä keväänä ite. Dunlopin sportsmart TT renkaita en saanut kammettua vanteelle. Joko en vaan osaa, tai sitten +10 asteen ulkoilmalla oli tekemistä asian kanssa, mutta puoliksi vain sain menemään ja kiikutin euromasterille hoidettavaks toiset puolet. Eipä nuo ottaneet hommasta kuin 10€. Itse tasapainotin kyllä. Vanhat ketjut lähti toki rälläkällä helposti, mutta uusissa oli umpiniitit. En saanu papukaijapihdeillä painettua edes uutta levyä ketjuihin, joten ostin suosiolla Stormilta kellermanin ketjutyökalun ja siihen lisäosan umpiniiteille, millä homma hoitui kätevästi. Maksoi kyllä karvan yli satasen se, mutta on hyvä työkalu hommaan.

Eturengas meni mulla ns. heittämällä paikoilleen, mutta takarengasta en saannut vanteelle, toki johtuu siitä että vakio rengas on 130 leveä ja nyt 150 leveä paikoillaan.
 
Eturengas meni mulla ns. heittämällä paikoilleen, mutta takarengasta en saannut vanteelle, toki johtuu siitä että vakio rengas on 130 leveä ja nyt 150 leveä paikoillaan.

Juu ja tekniikkalajihan tuo tietysti on myös. Ite oon kaks kertaa kattonu vierellä, kun osaava kaveri vääntää renkaat paikoilleen plop plop vaan. Mulla tää oli ekaa kertaa. Noiden hommaamieni Dunloppien rungot kyllä olivat kuin valurautaa, verrattuna pois ottamiini misukoihin, mutta mitäpä tässä selittelemään. En vaa osannu :) Jatkan kumminkin harjoituksia tulevaisuudessa, niin eiköhän ne vielä joku päivä rupea muljahtelemaan paikoilleen.
 
Kohtapuolin on tämänkin aika, kysymys kuuluukin että mikä olisi laadukas takarengas katukäyttöön. Ei huvittaisi ajaa pyörällä joka tuntuu joka mutkassa siltä että perä lähtee alta :beye:

Metzelerin renkaista olen jostain syystä tykännyt. Nytkin Z8 satsi alla, oli muistaakseni myös hinnaltaan kilpailukykyinen kun näitä moderneja sekaseos sport touring kumeja vertailin.
 
Kohtapuolin on tämänkin aika, kysymys kuuluukin että mikä olisi laadukas takarengas katukäyttöön. Ei huvittaisi ajaa pyörällä joka tuntuu joka mutkassa siltä että perä lähtee alta :beye:

Michelinin pilot powerit. Kestää radalla ja kulutusta. Näistä tulee joka vuosi uusi versio, ja niitä vanhempia saa halvemmalla (paistoleimat kuitenkin ok).
 
Auringon vaalentaman istuimen (keinonahkaa) tummentamiseen vinkkejä?

...

E: Ärsyttää lukea ohjeita netistä. Yhdessäkin julkaisussa lukee "But, even the strongest of leathers will be damaged by heat and sunlight over time, so it’s a good idea to clean and protect your seats 6-8 times a year to boost their resistance to damage."

Toki joo jos haluaa elämäänsä optimoida pyörän penkin mukaan, mutta suurimmalle osalle hyvä jos kerran 6 vuodessa saa hoidettua. Tällaiset pelleheitot vie pohjaa ihan kaikilta ohjeilta joissa huoltofrekvenssejä luetellaan.

Etsin siis halpaa ja nopeaa keinoa.
 
Viimeksi muokattu:
Auringon vaalentaman istuimen (keinonahkaa) tummentamiseen vinkkejä?

...

E: Ärsyttää lukea ohjeita netistä. Yhdessäkin julkaisussa lukee "But, even the strongest of leathers will be damaged by heat and sunlight over time, so it’s a good idea to clean and protect your seats 6-8 times a year to boost their resistance to damage."

Toki joo jos haluaa elämäänsä optimoida pyörän penkin mukaan, mutta suurimmalle osalle hyvä jos kerran 6 vuodessa saa hoidettua. Tällaiset pelleheitot vie pohjaa ihan kaikilta ohjeilta joissa huoltofrekvenssejä luetellaan.

Etsin siis halpaa ja nopeaa keinoa.

Eikö se nopein keino ole päällystää se uudelleen? Ei varmasti maksa kovin montaa satasta. Oman nahkapenkin uudelleen päällystys oli muistaakseni noin 150€. Ja saa sellaisen kuin haluaa.
Toinen keino voi olla jokin materiaalille soveltuva paukkupullo. Näitä varmaan kannatta katsella motonetistä tai kysellä suutarilta.

Ne ohjeet on varmaan kirjoitettu alueella, jossa ajetaan pidempään kuin 3 kuukautta.
 
Eikö se nopein keino ole päällystää se uudelleen? Ei varmasti maksa kovin montaa satasta. Oman nahkapenkin uudelleen päällystys oli muistaakseni noin 150€. Ja saa sellaisen kuin haluaa.
Toinen keino voi olla jokin materiaalille soveltuva paukkupullo. Näitä varmaan kannatta katsella motonetistä tai kysellä suutarilta.

Ne ohjeet on varmaan kirjoitettu alueella, jossa ajetaan pidempään kuin 3 kuukautta.
Toivottavasti ei. Joltain löytyy aina joku etikka+sukkahousut -kikka jolla onnistuu. Esimerkiksi monet kulahtaneet muoviosat saa uuden näköiseksi uuninpuhdistusvaahdolla.
 
Micheliini on jo alla! :tup: Huomattava parannus vakiokumiin nähden, eikä kulu oikein yhtään! :)
 
Väärin ajettu jos ei kulu:vihellys:
Vakiokumi suli kirjaimellisesti alle, eli lähti reilusti 300km touring-matkalla pintaa pois. Tuosta micheliinistä on kohta kuluneet ne nyppylät pois, oon kanttaillu mutkiin sen verran minkä voi normaaliteillä tehdä :cigar2:
 
Vakiokumi suli kirjaimellisesti alle, eli lähti reilusti 300km touring-matkalla pintaa pois. Tuosta micheliinistä on kohta kuluneet ne nyppylät pois, oon kanttaillu mutkiin sen verran minkä voi normaaliteillä tehdä :cigar2:

Kyllä mä joudun joka toinen vuosi ostamaan uuden takarenkaan ja aikasemmin edellisellä supermotolla meni rengas kesässä.
 
Vakiokumi suli kirjaimellisesti alle, eli lähti reilusti 300km touring-matkalla pintaa pois. Tuosta micheliinistä on kohta kuluneet ne nyppylät pois, oon kanttaillu mutkiin sen verran minkä voi normaaliteillä tehdä :cigar2:
Mikä malli (siis tuo uusi)? Itsekin tyytyväinen Road 5 / Pilot Road malliin. Hyvä pito ja hyvä kulutuskestävyys. Ei tarvitse olla kokoaika vaihtamassa uutta takarengasta alle :)
161€ Michelin Road 5 mprenkaat-store- Road 5 180/55 ZR 17 (73W) TL takarengas

Oma pärrä, Kawasaki zx-6r.

Edit:
Tuossa tuo sama liike kuin edellisessä, mutta vähän kalliimpi hinta.
178€ Michelin Road 5 180/55 ZR17 TL (73W) takapyörä, M/C - mprengas-online.com
 
Viimeksi muokattu:
Tuo minkä linkitin niin sieltä tuli halvimmaksi tilata vain yksi rengas. Kahdella renkaalla on tilanne jo eri :)
 
Yamaha XJ600. Jarruvalot ei toimi kummastakaan vääntimestä. Polttimo ok, piuhat näkyviltä osin ok, sulakkeet ok. Ajonaikainen valo ok. Mitähän reittiä diagnostiikkaa kannattaisi jatkaa?
 
Voivvv.. Keväällä löin pyörän tulille enkä ole sen jälkeen bensavipuun koskenut. Nyt vasta bensansuodatinta vaihtaessa huomasin vivun olevan primellä. Eli koko kesä ajeltu rikastetulla bensalla. Onko paha?
 
Voivvv.. Keväällä löin pyörän tulille enkä ole sen jälkeen bensavipuun koskenut. Nyt vasta bensansuodatinta vaihtaessa huomasin vivun olevan primellä. Eli koko kesä ajeltu rikastetulla bensalla. Onko paha?

Täh!?

Eikö bensahanassa ole normitankki ja ns. varatankki ja off...
 
Täh!?

Eikö bensahanassa ole normitankki ja ns. varatankki ja off...
No kutakuinkin tuolla olettamalla itsekin tässä olin. Kun pyörä lähti päälle niin ei tullut muuta edes ajateltua.

Vivussa on kuitenkin vaihtoehdot RES / PRI / ON. Eli varatankki, prime, ja päällä. ON tilassa kaasari vetää bensansuodattimen kautta bensaa alipaineella. Tankissa on joku laippa joka katkaisee syötön kun alipainetta ei ole. Suodattimen voi siis vain nykäistä irti kunhan vipu ei ole asennossa PRIME, jolloin bensa virtaa laipan ja suodattimen ohi suoraan kaasariin. Siellä on nyt moottorissa palanut kaikki roskat koivunsiemenineen (joita tankatessa välillä tankkiin lensi).
 
No kutakuinkin tuolla olettamalla itsekin tässä olin. Kun pyörä lähti päälle niin ei tullut muuta edes ajateltua.

Vivussa on kuitenkin vaihtoehdot RES / PRI / ON. Eli varatankki, prime, ja päällä. ON tilassa kaasari vetää bensansuodattimen kautta bensaa alipaineella. Tankissa on joku laippa joka katkaisee syötön kun alipainetta ei ole. Suodattimen voi siis vain nykäistä irti kunhan vipu ei ole asennossa PRIME, jolloin bensa virtaa laipan ja suodattimen ohi suoraan kaasariin. Siellä on nyt moottorissa palanut kaikki roskat koivunsiemenineen (joita tankatessa välillä tankkiin lensi).

Kaasarin läpi ei mikään koivunsiemen mene ja kaasariin ei mene bensaa yhtään sen enempää kuin tarvetta, siellä on koho missä venttiilli mikä laskee tarvittavan määrän bensaa kohokammioon kun bensan pinta laskee tarpeeksi alas ja katkaisee bensantulon kun bensaa tarpeeksi.

Toki jos tuo venttiili vuotaa niin sitten, mutta sen huomaa tulvimisena ja moottori ei käy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 639
Viestejä
4 537 636
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom