Moottoripyörän huolto

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja David ":DA" Imodium, 20.04.2018.

  1. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 361
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Näin kevään kynnyksellä tuntuu MP-huolloissa olevan ruuhkaa. Pitäisi omaan yksilöön saada ketjut, rattaat ja renkaat vaihdettua, mutta peukalo ehkä sen verran keskellä kämmentä että vaikka osat saisi irti, niin tuskin enää menevät takaisin paikoilleen. Tekeekö täällä kukaan itse huoltonsa? Entä onko kellään tiedossa mitään palstaa mistä voisi löytää näppärämpiä yksityisteknikoita hoitamaan hommat?
     
  2. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 857
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Netti on täynnä videoita mitä seuraamalla ei voi mennä vikaan ja kyllä, kaikki huollot ja muut tehdään itse.

    [​IMG]



    Ketjut voi olla veemäinen jos niitattu (vaatii kunnon työkalun että saa kasaan ja rälläkkää että poikki) mutta sokalla olevat ketjut irroittaa ja kiinnittää parissa minuutissa.

    Renkaissa rengaskone melkein ehdoton, mutta jos uudet kumit ja vanteet kainalossa menee rengasliikkeeseen niin melkein jokainen pystyy myös prätkän renkaat vaihtamaan.

    Toki tästäkin olisi selvinnyt helpomalla kun olisi talvella tehnyt. ;)
     
    Viimeksi muokattu: 20.04.2018
    David ":DA" Imodium tykkää tästä.
  3. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 678
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mopoja on tullut räpellettyä itse, mutta moottoripyörään ei ole joutunut vielä mitään isompaa tekemään. Ketjut on itsellä niitatut, että niille en itse oikein osaa tehdä mitään. Taka ja eturenkaan olen irrottanut ja laittanut takaisin. Moottoriöljy ja suodatin toki itse vaihdettu. Kaasarit x4 on säädätetty joskus liikkeessä, itse en osaa. Öljy- jarru- ja jäähdytysnesteen tarkastusta. Ketjujen öljyämistä ja joskus kiristämistä. Muistaakseni olen jotenkin katsonut että takarengas on suorassa. Ketjuja ei kannata öljytä liikaa, kun öljy voi roiskua takarenkaan sivupinnalle ja sitten kun kallistelee ajaessa pyörää, niin "mielenkiintoista" kun takarengas voi vähän sutia kun kaasuttaa.

    Takarenkaan otin itse pois ja pyörän perä roikkui jollain liinalla katosta. Eturengas taas otettiin rengasliikkeessä pois, mutta sama tyyli että etupää oli nostettu jollain liinoilla ilmaan. Jarrupalat on luultavasti aika helppo vaihtaa. Tulppia en ole vaihtanut, mutta onnistuu kun ottaa tankin ensin pois. Pultit kannattaa tarkistaa että on kireällä ja vaikka vielä jälkikäteen tarkistaa uudelleen.

    Edit:
    Renkaat tosiaan vaihtuu samalla koneella kun auton renkaat. Joku kikka niillä myös oli renkaiden tasapainotukseen. Ei siis ollut moottoripyörän renkaille sopivaa tasapainotuskonetta. Tuntuu olevan silti oikein hyvin tasapainossa Misukat. Renkaat saa tilattua netistä tai kyllä rengasliike myös tilaa auton renkaiden lisäksi pärrän renkaita. Itse en tilannut, vaan rengasliike tilasi sopivat. Pilot road 5 taitaa olla se uusin malli. UUSI MICHELIN ROAD 5
     
    Viimeksi muokattu: 20.04.2018
  4. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 857
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    ei mitään
     
  5. kuusto

    kuusto

    Viestejä:
    37
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
  6. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 361
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Minäpä tästä rohkaistuneena tilasin ketju- ja ratassarjan ja koitan ensin itse. Huomasin että takarengas olikin vuodelta 2016 ja hyväpintainen joten siltä sentään säästyi. Eturengas onkin sitten vuodelta 2008 ja selvästi kuivunut. On näitä puoli ikää sitten tullut tehtyäkin joten ihan vierasta puuhaa rälläkällä peuhaaminenkaan ei ole. Renkaat on tosi vittumaisia ja jopa lastenvaunujen renkaiden vaihtaminen on siinä hilkulla kestääkö hermot (ja sisäkumi).

    Eli, työjärjestys on seuraava: eturattaan kate irti, ketjun lukkosokka irti, ketjut irti, eturattaan sokka irti, eturattaan mutteri irti (vaihde päällä vai vapaalla?), takarengas irti (kunka tarkkana jarrujen kanssa pitää olla?), ja ratas irti. Käänteisessä järjestyksessä takaisin. Menikö oikein tai unohtuiko jotain oleellista?

    Vähän triviaalimpia kysymyksiä. Ajattelin höyrypesurilla pestä pinttyneempiä kohtia. Onko jotain kohtia joita tulisi erityisesti varoa? Sähköt ja ketjut tietysti (vai pitäisikö ketjutkin vetää samalla kun vaihtoon menee kumminkin?), mutta miten esim. iskareiden kanssa? Haittaako jos vettä menee sisään?

    Vetäisin viime öljynvaihdossa öljynsuodattimen käsivaralla kireälle. Hyvin on näyttänyt pysyvän, mutta onko suurikin synti?
     
  7. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 678
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse kiristin öljynsuodattimen vaan käsivaralla kireälle. Öljyää vain tiivisteen eka moottoriöljyllä. On niin ahdas paikka katteiden alla, niin ei viitsisi sitä liian kireälle laittaa. En ehkä ole autossakaan vääntänyt kun käsivaralla niin tiukalle kun saa. En sitten tiedä miten kuuluu laittaa :) Mukavampi avata kun ei ole aivan liian kireällä.
     
    David ":DA" Imodium tykkää tästä.
  8. kuusto

    kuusto

    Viestejä:
    37
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Löysää eturattaan mutteri ennen kuin irroitat ketjut. Saa pidettyä paikallaan takajarrun avulla tai jos se ei riitä, niin vanteen ja takahaarukan väliin jotain. Älä paina jarrupoljinta kun jarrusatula on irti, niin ei mene palat yhteen. Enkä jättäis satulaa roikkumaan jarruletkun varaan. Takarattaan pultteihin/muttereihin laittaisin lukitteen ja oikean momentin.
     
    David ":DA" Imodium tykkää tästä.
  9. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    974
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siitä taitaa olla yli 10 v aikaa kun viimeksi olen moottoripyörää käyttänyt huollossa. Jotain osia kuten takaiskarin olen lähettänyt huollettavaksi mutta muuten kaikki ite.

    Jos ei takahaarukan irroittaminen pelota niin suosittelen päättymättömien ketjujen ostoa. Jos taas haluaa itse kiinnittää niin parempilaatuisten (esim. D.I.D) ketjujen niittaus onnistuu vaikka parilla vasaralla. Huonommissa ketjuissa taas niitti saattaa olla sellaista materiaalia että syytä käyttää jotain oikeaa työkalua.

    Renkaat olen vaihtanut myös ite. Joko raudoilla tai koneella. Raudoilla pitää vähän olla tarkkana jos ei halua kolhia vanteita. Tasapainotukseen käy hyvin vaikka semmonen biltemaasta löytyvä tasapainotuspukki ja muutamat teippipainot.
     
  10. Parotech

    Parotech

    Viestejä:
    248
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sitä ei tarvitse eikä varsinkaan kuulu kirrata millään työkalulla, ei kahdella kädellä vaan yhden käden voima riittää ihan hyvin eikä tarvii hampaat ulkona vääntää.

    Eihän se vaadi kuin ihan jonkun 15-20nm voimalla, ihanteellinen kun aukeaa kädellä myös ensikerralla.

    Joskus joutunut laittamaan rautakangen suodattimen läpi riittävän vipuvoiman saamiseksi ja siinäkin ollut työtä, ei näin
     
  11. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 678
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jep. Unohtui itseltä mainita että ei sinne katteiden alle mahtunut helposti kuin yksi käsi kiristämään suodatinta. Autossa tosin helpompi kiristää molemmin käsin, mutta täytyy jatkossa kiristää yhdellä kädellä.

    Itsekin huomasin että näppärä irrottaa, kun ei tarvitse mitään työkaluja. Tai korkeintaan pikkasen avaimella pyöräyttää alkuun. Hyvä tietää että ei se suodatin siitä itsestään tipu. Kun muistaa öljytä öljynsuodattimen tiivisteen, niin kiristäminen on helppoa.
     
  12. KiriGai

    KiriGai Palvelinvelho Tukijäsen

    Viestejä:
    88
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Kohtapuolin on tämänkin aika, kysymys kuuluukin että mikä olisi laadukas takarengas katukäyttöön. Ei huvittaisi ajaa pyörällä joka tuntuu joka mutkassa siltä että perä lähtee alta :beye:
     
  13. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    462
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Sehän riippuu käytettävästä niitistä (ja ketjusta) millä niitä saadaan niitattua. Noissa D.I.D:n ketjuissakin on kahta versiota:
    -520, 525, 530, 532 "kevari" ketjuja, jotka voi niitata vaikka vasaroilla. (käsittääkseni nämä ovat onttoja)
    -525/530ZVM-X ja 525/530VX moottoripyörien ketju. Vaatii jo järempää niittauskalua.

    Tuo kevari ja mp jaottelu nyt on hihasta revitty, mutta sijoittamalla pari kymppiä enemmän siihen työkaluun, onnistuu kyllä kaikkien ketjujen niittaus. Eikä tarvitse kiroilla sitä tehdessä.
     
  14. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    974
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Okei hyvä tietää. Viimeiset D.I.D:n ketjut mitkä niittasin vasaroilla oli KTM:n paketista eikä tarkkaa mallimerkintää ole muistissa. 525 leveydeltään ja muistelen että niitin päässä oli se työkalullekkin käyvä monttu mutta ontto ei ollut. Bilteman MP ketjut myös vasaroin mutta en voi suositella kenellekkään. Sittemmin olen vain päättymättömiä käyttänyt.
     
  15. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 678
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse valitsisin tuollaisen. Toki riippuu varmaan pyörästä ja siitä millaista rengasta hakee. Voi olla että jostain saa halvemmalla. "Michelin Road 5", vanhemmat oli Pilot Road nimellä.

    161€ mprenkaat-store- Road 5 180/55 ZR 17 (73W) TL takarengas

    Aiemmat oli pirelli diablo corsa edessä ja takana. Takana kului pirun nopeaa ja edessäkin nopeasti. 600 pyörä.

    Joku video.
     
    Viimeksi muokattu: 22.04.2018
  16. senefisti

    senefisti Super Genius Team R&T

    Viestejä:
    97
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mä hoidin nuo aloittajan kuvailemat duunit tänä keväänä ite. Dunlopin sportsmart TT renkaita en saanut kammettua vanteelle. Joko en vaan osaa, tai sitten +10 asteen ulkoilmalla oli tekemistä asian kanssa, mutta puoliksi vain sain menemään ja kiikutin euromasterille hoidettavaks toiset puolet. Eipä nuo ottaneet hommasta kuin 10€. Itse tasapainotin kyllä. Vanhat ketjut lähti toki rälläkällä helposti, mutta uusissa oli umpiniitit. En saanu papukaijapihdeillä painettua edes uutta levyä ketjuihin, joten ostin suosiolla Stormilta kellermanin ketjutyökalun ja siihen lisäosan umpiniiteille, millä homma hoitui kätevästi. Maksoi kyllä karvan yli satasen se, mutta on hyvä työkalu hommaan.
     
  17. akse

    akse

    Viestejä:
    1 211
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pitäsi tätäkin puuhailla taas.

    Öljyä ja tulpat löytyisi.

    Öljynsuodatin ja raitisilmasuodatin pitäs varmaan hakea niin pääsis tekee huoltoo. Aina on ite tehty tuohon huollot. Aika vähän kilsoja tullut niin ei ole ollut mitään vaikeampia huoltoja.
     
  18. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 857
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eturengas meni mulla ns. heittämällä paikoilleen, mutta takarengasta en saannut vanteelle, toki johtuu siitä että vakio rengas on 130 leveä ja nyt 150 leveä paikoillaan.
     
  19. senefisti

    senefisti Super Genius Team R&T

    Viestejä:
    97
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Juu ja tekniikkalajihan tuo tietysti on myös. Ite oon kaks kertaa kattonu vierellä, kun osaava kaveri vääntää renkaat paikoilleen plop plop vaan. Mulla tää oli ekaa kertaa. Noiden hommaamieni Dunloppien rungot kyllä olivat kuin valurautaa, verrattuna pois ottamiini misukoihin, mutta mitäpä tässä selittelemään. En vaa osannu :) Jatkan kumminkin harjoituksia tulevaisuudessa, niin eiköhän ne vielä joku päivä rupea muljahtelemaan paikoilleen.
     
  20. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    974
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Metzelerin renkaista olen jostain syystä tykännyt. Nytkin Z8 satsi alla, oli muistaakseni myös hinnaltaan kilpailukykyinen kun näitä moderneja sekaseos sport touring kumeja vertailin.
     
  21. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    462
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Michelinin pilot powerit. Kestää radalla ja kulutusta. Näistä tulee joka vuosi uusi versio, ja niitä vanhempia saa halvemmalla (paistoleimat kuitenkin ok).
     
  22. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 361
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Auringon vaalentaman istuimen (keinonahkaa) tummentamiseen vinkkejä?

    ...

    E: Ärsyttää lukea ohjeita netistä. Yhdessäkin julkaisussa lukee "But, even the strongest of leathers will be damaged by heat and sunlight over time, so it’s a good idea to clean and protect your seats 6-8 times a year to boost their resistance to damage."

    Toki joo jos haluaa elämäänsä optimoida pyörän penkin mukaan, mutta suurimmalle osalle hyvä jos kerran 6 vuodessa saa hoidettua. Tällaiset pelleheitot vie pohjaa ihan kaikilta ohjeilta joissa huoltofrekvenssejä luetellaan.

    Etsin siis halpaa ja nopeaa keinoa.
     
    Viimeksi muokattu: 24.04.2018
  23. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    462
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Eikö se nopein keino ole päällystää se uudelleen? Ei varmasti maksa kovin montaa satasta. Oman nahkapenkin uudelleen päällystys oli muistaakseni noin 150€. Ja saa sellaisen kuin haluaa.
    Toinen keino voi olla jokin materiaalille soveltuva paukkupullo. Näitä varmaan kannatta katsella motonetistä tai kysellä suutarilta.

    Ne ohjeet on varmaan kirjoitettu alueella, jossa ajetaan pidempään kuin 3 kuukautta.
     
  24. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 361
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Toivottavasti ei. Joltain löytyy aina joku etikka+sukkahousut -kikka jolla onnistuu. Esimerkiksi monet kulahtaneet muoviosat saa uuden näköiseksi uuninpuhdistusvaahdolla.
     
  25. Lipasto

    Lipasto

    Viestejä:
    222
    Rekisteröitynyt:
    10.12.2016
    Ite vääntelin tollasen juuri alle ja pidän kovasti Bridgestone S 20 R Evo 180/55 ZR17 TL (73W) takapyörä, M/C - mprengas-online.com Samanlainen ollut jo viime kesän edessä.
     
  26. KiriGai

    KiriGai Palvelinvelho Tukijäsen

    Viestejä:
    88
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Micheliini on jo alla! :tup: Huomattava parannus vakiokumiin nähden, eikä kulu oikein yhtään! :)
     
  27. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 857
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Väärin ajettu jos ei kulu:vihellys:
     
    BaTTman tykkää tästä.
  28. KiriGai

    KiriGai Palvelinvelho Tukijäsen

    Viestejä:
    88
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Vakiokumi suli kirjaimellisesti alle, eli lähti reilusti 300km touring-matkalla pintaa pois. Tuosta micheliinistä on kohta kuluneet ne nyppylät pois, oon kanttaillu mutkiin sen verran minkä voi normaaliteillä tehdä :cigar2:
     
  29. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 857
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä mä joudun joka toinen vuosi ostamaan uuden takarenkaan ja aikasemmin edellisellä supermotolla meni rengas kesässä.
     
  30. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 678
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikä malli (siis tuo uusi)? Itsekin tyytyväinen Road 5 / Pilot Road malliin. Hyvä pito ja hyvä kulutuskestävyys. Ei tarvitse olla kokoaika vaihtamassa uutta takarengasta alle :)
    161€ Michelin Road 5 mprenkaat-store- Road 5 180/55 ZR 17 (73W) TL takarengas

    Oma pärrä, Kawasaki zx-6r.

    Edit:
    Tuossa tuo sama liike kuin edellisessä, mutta vähän kalliimpi hinta.
    178€ Michelin Road 5 180/55 ZR17 TL (73W) takapyörä, M/C - mprengas-online.com
     
    Viimeksi muokattu: 18.05.2018
  31. Lipasto

    Lipasto

    Viestejä:
    222
    Rekisteröitynyt:
    10.12.2016
    Tuo minkä linkitin niin sieltä tuli halvimmaksi tilata vain yksi rengas. Kahdella renkaalla on tilanne jo eri :)
     
  32. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 361
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Yamaha XJ600. Jarruvalot ei toimi kummastakaan vääntimestä. Polttimo ok, piuhat näkyviltä osin ok, sulakkeet ok. Ajonaikainen valo ok. Mitähän reittiä diagnostiikkaa kannattaisi jatkaa?
     
  33. Kumikalma

    Kumikalma

    Viestejä:
    20
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jarruvalon kytkimestä eteenpäin lähtisin ite.