Moottoriöljyn vaihto - imemällä vai alas laskemalla?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja jultsu, 14.03.2019.

  1. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Olen tähän asti vaihtanut aina öljyt pohjasta valuttamalla. Nyt huomasin paikallisessa marketissa halvalla öljyn imupumpun ja päätin kokeilla tuotakin tekniikkaa. Ajelin auton (Passat 3BG 1.9TDI) lämpöiseksi ja vedin parkkiin tasaiselle maalle ja imuletku öljytikun reiästä sisään ja imu päälle. Sain imettyä noin 2.5 litraa tuota kautta, ja suodinkotelon sisältä irtosi vielä jokunen desilitra eli jäätiin karvan vaille 3 litraan. Virallinen öljytilavuus ko. moottorille on 4.3 litraa suodin mukaanlukien, eli ainakin litran verran pitäisi vielä saada tavaraa ulos. Normaalisti pohjasta valuttamalla ja suodinkoteloa imuroimatta koneeseen saa kaataa melkein kokonaan 4 litran pönikän joten selkeästi tavaraa on vielä koneessa jemmassa.

    Onko kyseinen moottorimalli jotenkin erikoisen hankala tuota imuvaihtoa ajatellen vai onko tämä yleisempääkin? Pitäiskö autoa kallistaa johonkin suuntaan? Imuletkun pituus on noin puolitoista metriä ja sain jopa tungettua kaiken tikunreiästä sisään mutta ei auta, kuten ei auta noin 5cm välein liikuttelu ja mahdollisen pinnan "kalastelu"kaan.
     
  2. rikyy6

    rikyy6

    Viestejä:
    612
    Rekisteröitynyt:
    22.05.2017
    Anteeksi, mutta miksi haluat imeä öljyt?
     
  3. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Koska se on nopeampaa ja siistimpää (ainakin teoriassa). Lisäksi en halua maksaa kenellekään noin yksinkertaisesta operaatiosta (ja kuluttaa aikaa paikkaan X ajelemiseen ja jonottamiseen jne jne.) ja nihkeilen myös hivenen keskellä kaupunkia auton ylös tunkkaamista ja muovien irroittelua + mahdollisesti öljyllä asfaltin tahrimista.
     
  4. RDennis

    RDennis

    Viestejä:
    72
    Rekisteröitynyt:
    27.10.2016
    Ajattelitko suodattimen jättää vaihtamatta kokonaan vai käyttää esim. joka toinen kerta huollossa?
     
  5. GreatBusta

    GreatBusta

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Siinä se on moottorin päällä helposti käsiteltävissä, niinkuin monessa muussakin VAGissa.
     
  6. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Kuten edellä kirjoitin, imin öljynsuodinkotelon sisältäkin kaikki mönjät eli kyllä uusin suotimen. Tässä moottorissa se onneksi käy yläkautta helposti ja siististi.
     
  7. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 061
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olen yrittänyt molempia ja kerran meinas jäädä imuletku pysyvästi osaksi modeon moottoria. Sama homma on meinannut Volvon kulmavaihteen kanssa käydä. Nykyään alakautta kaikki muut paitsi ruohonleikkuri jossa ei ole tyhjennysproppua.
     
  8. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Joo, kävin vielä tunnin-puolentoista päästä kokeilemassa uudestaan löytyisikö sitä puuttuvaa litraa ja kyllä tuo imuvehje puolisen litraa sai taas ulos. Päädyin sitten kuitenkin vetämään keulan ylös ja pohjapropun auki ja sieltä tuli vielä pari desiä ulos hitaasti lirutellen. Vähän kahden vaihella tässä että kumpaa tekniikkaa sitten käyttäisi ensi kerralla :confused:
     
  9. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    679
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Citikasta ei tullu kaikki imemällä, ei vaikka kuinka yritti.

    Alakautta siis olen ottanu kaikista autoista sen jälkeen.

    Miksi siinä pitäisi asfalttia tuhria? Ja voihan sen auton ajaa vaikka lankkupinon päälle niin ei tarvii edes tunkata. Ei tollanen passatti nyt niin matala ole, ellei ole joku tuuninkiroju.
     
  10. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Harmikseni en kuljettele kakkosnelosia passatin kontissa eikä sellaisia tahdo myöskään kovin nopeasti kaupungin ydinkeskustasta löytää. Kunnon hallitunkki kulkee kyllä aina kontissa mukana ja eihän tuossa montaa minuuttia mennyt kun oltiin jo auton alla proppua irroittamassa. Nyt kun öljyt oli jo 90%:sti imetty niin propun irroitettaessa se loppu tuli hyvin hallitusti ulos, mutta normaalisti proppua irroitettaessa ne ensimmäiset millisekunnit öljyn suihkutessa ulos joka suuntaan ovat aina yhtä sottaisia.
     
    Kidov tykkää tästä.
  11. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    679
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    [​IMG]



    [​IMG]
     
  12. puolinudisti

    puolinudisti

    Viestejä:
    119
    Rekisteröitynyt:
    11.06.2017
    ^ kuvassa olevan vadin omistavana,en suosittele jos sieltä moottorista tulee se noin 4 litraa öljyä ulos.liian ohkasta muovia,notkuu joka suuntaan ja tuo kaatonokka lähinnä vitsi.

    TeknoR varmaan laitto vaan esimerkiksi sen mutta näin sivuhuomautuksena..
     
  13. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Tjoo, lisäksi tuollainen öljyinen Monacon kokoinen vati ei sekään oikein sovi kerrostaloasujan kaksioon. Autoonkaan ei moista viitsi jemmata. Eri asia jos olisi se autotalli..
     
  14. tstv

    tstv

    Viestejä:
    131
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    veneen öljynvaihtoa varten mulla on tollanen motonetin pumppu, sieltä kyllä tulee jokainen desi ulos. Toki toi kone (Yanmar 2L turbodiesel) on varmaan suunniteltukin siten että öljynvaihto tehdään aina öljytikun kautta kun koneen alle ei pääse

    MTX Automotive öljynvaihto-/alipainepumppu 6,5 l | Motonet Oy
     
  15. BHN

    BHN

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Kyllä minä sain 1.9tdistä kaikki öljyt pois tuolla MTX:n imurilla.
    Imemällä ne vaihdot tehdään oikeassakin huollossa ammattilaisten toimesta, joten sama tehdä itsekin.

    Poislukien ne automallit joihin vain ja ainoastaan valuttamalla.
     
  16. BHN

    BHN

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Kokeilitko avata proppua tuliko sieltä enää mitään. Jos öljyt lähellä alarajaa ei siellä 3l enempää taida ollakaan.
     
  17. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Joo, ylempänä kirjoitin että avasin sen ja sieltä tuli vielä pari desiä 5 minuutin aikana valuen. Vähän kahden vaiheilla että luottaako tuohon ensi kerralla vai ei.
     
  18. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 020
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Siis hetkinen. Öljynvaihtoa keskellä kaupunkia ensin imurilla ja lopuksi kuralätäkössä makaillen. Pelkän tunkin alla, kädet kuitenkin paskassa. Jossain kerrostalon pihalla varmaan.
    Sitten pitäisi kuitenkin hävittää se vanha filtteri ja jäteöljyt johonkin, kun ei niitä vissiin saa roskiin heittää tai öljyjä vetää vessanpöntöstä alas. Mitäs vittua nyt?:think:

    Öljypiste | Tarjoukset

    Siinä ainakin joissain kaupungeissa olevaa palvelua.
     
    elliV ja TeknoR tykkäävät tästä.
  19. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Juuh elikkäs. Sateella ei näitä hommia innosta tehdä ja auto toki pysäköidään kuivalle alustalle. Auton alle toki viskattiin vanha lakana hipiää suojelemaan ja mahdollisia öljyroiskeita sieppaamaan. Tunkilla auto ylös ja pieni pukki tottakai varmistamaan tilanne. Kerrostalon pihalla kyllä, mutta aivan vilkkaan liikenneväylän vieressä. Öljyt menee tuttavaperheen kivihiiliuunin sytykkeeksi (jahka sinnepäin on asiaa) ja filtterikin palaa siellä nätisti. Ehkä näitä öljyjä joku instanssi ottaisi täällä Puolassakin vastaan mutta eipä kiinnosta lähteä asiaa sen enempiä tutkimaan.

    Keräsihän tuo auton alla hääräily satunnaisia katseita kun sattuu olemaan bussipysäkkikin juuri tuossa oman parkkipaikan vieressä.
     
  20. dominik

    dominik

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    09.04.2018
    Jossain on vielä jäljellä tee se itse halleja, missä voi öljynvaihdon suorittaa siististi auto pukille ajettuna ja samaan paikkaan voi yleensä jättää öljytkin.
     
  21. yyri

    yyri

    Viestejä:
    762
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Puolassa asut?
     
  22. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
  23. GreatBusta

    GreatBusta

    Viestejä:
    230
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Ei paljon kannata, TI-halli (jonne matkaa) 7,5 € per 30 min, tunti tossa helposti menisi eli 15€, öljyt 49€ (pitää ostaa 5l ja LL-litkua), filtteri noin 10€, yhteensä 74€ halvimmillaan. Alehinnalla 100€ Öljypisteellä ja leima vihkoon.
     
  24. dominik

    dominik

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    09.04.2018
    Minä ainakaan luottaisi öljynvaihtoa jonkun huijarifirman tehtäväksi.

     
  25. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 020
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Puolassa varmaan pikkuisen eri hintataso mitä suomessa. Oli sitten TI-halli, tai paikallinen paja/huoltis/tms. Käyhän porukka virossakin huollattamassa autoja, jos satama on lähellä - ja samalla tuliaiset mukaan.

    Kyllä kai sitä saa katsoa vierestä miten homma hoituu. Paikallisissa liikkeissä onnistuu, oma vakiohuolto, niin saan käppäillä hallissa jos kiinnostaa silloin kun mun kärryä ropataan. Viimeksi eilen.

    Vaikka näissä nyt on olemassa tiettyjä sääntöjä ja vakuutusjuttuja yms shit, niin riippuu ihan paikasta.
     
  26. Welmari

    Welmari

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Millainen on aina mukana kulkeva kunnon hallitunkki?
     
  27. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Kyllä, mutta niin on myös palkatkin. Yhtä kallista tuo auton käyttäminen on täällä, lisäksi varaosat ja öljyt neljä kertaa kalliimpia johtuen neljä kertaa pienemmistä palkoista. Toki moni säästää ostamalla juuri noita kiinalaisia merkkejä sen tunnetumman brändin sijasta. TI-halleja ei ole, tai ei ainakaan tästä kaupungista ole löytynyt. Huoltamoille on useiden viikkojen jonot ja ajanvarauskin tuntuu olevan lähinnä vitsi, täällä on jonotettu useita tunteja varattua tapaamista varten niin lääkäriin kuin nelipyöräsuuntaukseenkin.

    [​IMG]

    Ennen tuota autossa kulki mukana 2 tonnin käsin veivattava saksitunkki mutta sen jälkeen kun siitä petti hammastukset niin tuli tuo tilalle.
     
  28. Welmari

    Welmari

    Viestejä:
    393
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kannattaa sijoittaa jonkinmoisiin pukkeihin kanssa muutana złoty.
    Itse en uskaltaisi tuommoisella tunkilla tunkatun auton alle mennä.

    Lähinnä sitä vaan tässä hain, että oikeasti kunnollinen ja laadukas tunkki ei kulje ihan helposti auton perässä.
     
    rane58 tykkää tästä.
  29. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 020
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kappas vaan, mulla onkin ollut hieman väärä käsitys tämän päivän puolasta ja systeemeistä siellä. Olen kyllä maassa käynyt, mutta siitä on niin paljon aikaa etten kehtaa edes sanoa.
     
  30. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Juu, sellaisetkin löytyy ja reissaavat autossa myös mukana. Auton omamassa karvan vaille 2000kg niin ei kauheasti ole luottoa noihin "2T" vehkeisiin. Eipä tuo öljyvaihtokaan loppuviimeksi nyt niin paha homma ollut tehdä perinteisellä tyylillä, ei edes vaikka ulkona oli noin 5 astetta lämmintä. 20 asteen pakkasella olisi jäänyt kyllä pohjamäskit valuttamatta ja luotettu pelkkään pumppuun.
     
  31. elliV

    elliV

    Viestejä:
    175
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onko jotain faktoja heittää tähän lähteeksi? Ikäni olen autoalalla ollut, enkä tiedä yhtäkään lafkaa joka pääasiassa imemällä öljynvaihtoja tekisi.
     
    Pykkonen ja superapina tykkäävät tästä.
  32. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    679
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Mä olen ollu parissa merkkiliikkeessä töissä eikä kummassakaan tehty koskaan öljynvaihtoa imemällä.

    Eikä edes nykyään kaikissa autoissa ole mitään öljytikkua tai muutakaan mistä sen voisi imemällä tehdä.
     
    Pykkonen ja elliV tykkäävät tästä.
  33. Matolaatikko

    Matolaatikko

    Viestejä:
    332
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2018
    Itsellä ollut nyt joku 10 vuotta tuo imulaite. En palaa takaisin, ellei ihan pakko. Niin nätti tuolla tehdä hommat. Jotkut automerkit vissiin on niin ettei saa imettyä kaikkia öljyjä mittatikun kautta, mutta kaikki mitä olen omistanut, olen onnistunut vaihtamaan.

    Tästä S-MAXista en osaa sanoa.

    Motonetin imulaite tosiaan käytössä ja on loistava. Kokoa saisi olla vielä sen pari litraa isompi, niin ei tarvittis tyhjäillä välissä.
     
  34. qnixsuomi

    qnixsuomi

    Viestejä:
    591
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Imulla saa kuulemma paremman tuloksen.
     
  35. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Näin minäkin olin kuullut, mutta käytännössä tulos oli 50/50. Imulaittella sai kyllä suodinkotelosta jämät pois jotka eivät painovoimaisesti poistuisi, mutta sokkona tuon letkunpätkän vieminen öljypohjan alimpaan kohtaan on täysin mahdotonta. Molempi parempi.
     
  36. Monologi

    Monologi

    Viestejä:
    2 332
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tätäkään en suosittele, jos tulee 3 litraa öljyä ulos --> Keräysastia, 4 l

    Vankka toki on, mutta jos lähtee vetämään pois tuota keräysastiaa niin monesti läikkyy yli. Pitäisi olla isompi.
     
  37. Koma

    Koma

    Viestejä:
    11
    Rekisteröitynyt:
    08.01.2018
    Hmm mekaanikkona tää kuulostaa vaan öljyvaihdolta with extra steps :D

    Raskaampaan kalustoon toki toimii hyvin, koska jäljelle jäänyt öljy on niin pieni määrä suhteessa öljymäärään. Aika iso ero jos on 0,2L vanhaa öljyä sekoitettuna 4L vs 40L. Itse kokeilin omaan autoon pari vuotta sitten ja jää just pari desii jäljelle + että kummiskin joutuu nostaa autoa kun filtteri pitää vaihtaa. Jos oikeasti haluaa että on mukavampi vaihtaa ne öljyt niin vie jonnekkin huoltamolle ja maksaa sen 0.5h työn mitä ne yleensä veloittaa. Omat öljyt ja filtterit mukaan jos haluaa olla varma että oikeet nesteet autolle :)
     
    bypass tykkää tästä.
  38. BHN

    BHN

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Ei ole faktaa, mutta jostain luin että nykyään ei pohjamuoveja irrotella vaan imemällä vaihdetaan. Paitsi jos esim kaksiosainen öljypohja. Tiedä sitten.
     
  39. SandWiz

    SandWiz

    Viestejä:
    252
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä tuolta 3BG:n 1.9TDi:sta tulee painovoimaisesti käytännössä lähes kaikki pois, se mitä suodatinkoteloon ja kanteen jää on aika mitätön määrä. Aina saa kaikki 4 litraa kaataa ja vähän jäädään ylämerkistä silloin. Olennaista on se, että auton kuuluu olla normaalissa asennossa, ts. tunkin varassa niitä öljyjä ei kuulu valuttaa. Toinen se, että öljyt samantien kuumasta koneesta ulos niin tulee vauhdilla ilman pitkiä valutteluja.
     
  40. bypass

    bypass

    Viestejä:
    119
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Biltemalla on tuosta astiasta myös 8 ja 16 litraiset versiot, eli jokaiselle tarpeen mukaan. Hyvää tuossa on jämäkkyys ja sisäänpäin käännetty kaulus, joka vähentää sotkua astiaa tyhjennettäessä. Huonoa se kaatonokan muotoilu, joka ei mahdu suoraan pikkukanisteriin, vaan vaatii huolellisuutta tyhjennykseen. Puukottamalla sain sitäs parannettua vähän.
    Itse aiheeseen. Imutyhjennykseen en luota, jollei ole tarkkaa tietoa, miten kyseinen auto sillä tyhjenee. Korjaamo-oloissa tuo säästää aikaa melko paljon, jos ei tarvitse monttua tai nosturipaikkaa ( suotimen saa vaihdettua yläkautta ) eikä pohjamuoveja tarvi irroitella. Tuskin tulee yksikään auto takaisin, tai muutenkaan joutuu koskaan ongelmiin, vaikka pari desiä jäisi vaihtamattakin.
     
  41. dominik

    dominik

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    09.04.2018
    baggio tykkää tästä.
  42. Mariini

    Mariini

    Viestejä:
    267
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Toissapäivänä käytin BMW:n merkkihuollossa ja proseduurit oli auto ylös, pohjamuovit pois ja proppu auki imuvaihtajan valutusaltaan alla. Ei siis imetty.

    e: Itse asiassa kun aloin miettimään niin on aika pitkä aika kun imuvaihtajaa on huolloissa käytetty muutakuin valuma-altaan osalta. Se lapsuudesta saakka tuttu rytmikäs puksutus on jäänyt niin alitajuntaan, että kun sitä alkoi muistelemaan tässä useamman eri auton huoltokäynneistä niin ei ne perhana enää imua käytä. :hmm: Voisko syynä osassa merkeissä olla, ettei oo öljytikkujakaan enää.
     
    Viimeksi muokattu: 16.03.2019
  43. salamoi

    salamoi

    Viestejä:
    413
    Rekisteröitynyt:
    07.04.2017
    Ei niitä pohjamuoveja sitä paitsi tarvitse irrottaa, ainakin BMW:ssä on erillinen pikkuluukku öljypropun kohdalla, minkä avaamiseen menee 5 sekuntia. On siis saranoitu ja pysyy kiinni sellaisella isolla hakasella, jota voi pyörittää talttapäämeisselillä. Öljynmittatikkua ei tosiaan ole, niin imeminen ei ole edes vaihtoehto. En ole kyllä itsekään sitä koskaan nähnyt huollossa käytettävän edes niissä moottoreissa, joissa tikku löytyy.
     
  44. toozi

    toozi

    Viestejä:
    4
    Rekisteröitynyt:
    31.12.2017
    Kuten täällä jo sanottukin riippuu autosta saako imemällä kaikki pois. Useimmista varmaankin saa. Ja autoissa joissa suodatin alapuolella on jo melkein sama valuttaa ne öljyt pohjaropusta samalla, kun siellä auton alla on kuitenkin könyttävä. Mesessä on suunniteltu niin että kaikki tulee imemällä pois ja kun suodatinkin on päällä, niin ei tarvitse alla könytä. Kokeilin joskus imemisen jälkeen avata pohjaropun, mutta ulos ei tullut enää mitään.
     
  45. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    2 470
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikö tämä nyt ole aika no-brainer? Propusta laskemalla ulos tulee todennäköisesti myös kaikki epäpuhtaudet mitä öljypohjaan on voinu kertyä, imemällä nuo ei välttämättä tule ulos.

    OP sitäpaitsi vastasi jo itse itselleen, vain valuttamalla saat varmasti suurimman osan vanhasta öljystä ulos.
     
  46. dominik

    dominik

    Viestejä:
    539
    Rekisteröitynyt:
    09.04.2018
    Propusta laskemalla öljypohjaan jää ~5mm kerros töhnää riippuen siitä miten proppu on toteutettu. Yleensähän se on vain niitattu öljypohjasta läpi jollain sisäpuolelle jää jonkinmoinen reunus. Harva sitä lähtee erikseen millään imemään propun kautta. Jos yläkautta imu hyvin onnistuu, niin saa periaatteessa paremmin kaiken pois.
     
  47. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    679
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    paitsi niissä missä öljypohjassa on proppu matalemmalla tasolla kuin se puoli missä on tikku. Et saa mitenkään imemällä paremmin sitä möhnää pois.
     
  48. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    870
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Mulla oli joskus autossa öljyroppu öljypohjan takareunassa suoraan taaksepäin. Mietin että olisi melko kätevät jos siinä olisi hana ja joku letkulähtö niin että saisi hallitusti letkulla astiaan.

    Ainakin joissain kuorma-autoissa on sellainen öljyroppu että se avataan ruuvaamalla siihen sopiva letkukara, mutta niissä nyt on muutenkin vähän enemmän tilaa siellä auton alla.
     
  49. Chaos

    Chaos

    Viestejä:
    66
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    W203 cdi merssu, eroa imemällä/laskemalla odotusajasta riippuen 1-2dl ja öljytilavuus muistaakseni 6,5l luokkaa.
     
  50. rane58

    rane58

    Viestejä:
    700
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jos moottorin öölit haluaa kunnolla vaihtaa, niin öljypohja irti, ei ole vippaskonsteja....! :cool:
    -Samaa tyrkytän vaihteistoonkin.... :tup:
    Ps. Onhan autoja mistä öljypohjan irroittaminen on tehty ylivoimaisen vaikeaksi runkorakenteen vuoksi....:shifty: