Moottorinohjainjärjestelmä

Liittynyt
07.06.2025
Viestejä
1
Tervehdys,

Ajattelin kesäloman kunniaksi opetella vähän elektroniikkaa projektiluontoisella lähestymistavalla. Vanha siimaleikkuri hajosi, ja olen siitä saanut irrotettua moottorin joka näyttäisi olevan 800w 9,8V käyttöjännitteellä. Lisäksi löytyy tuollainen hiukan isompi akkukoneen akku spekseillä 40V, 4Ah.

Idea olisi rakentaa näistä toimiva järjestelmä, jossa moottorin pyörimisnopeutta voisi säätää akkuporakoneen tapaan potentiometrillä. Mitään muuta käyttätarkoitusta en tälle ole vielä keksinyt, kuin oppimisen ilon.

Piirilevyistä on hyvin minimaalisesti tietotaitoa näin entisenä sähköasentajana, ja tähän pyytäisinkin kokeneemmilta hieman mentorointia, että miten edetä ja onnistuuko ylipäätään tälläisen rakentelu omassa autotallissa? Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista.
 
Oletko kokeillut vaikka ihan copy&pasteta oman viestisi johonkin Ai palveluun? Tai kysellyt niiltä tarkemmin. ChatGPT antoi jonkinlaisen vastauksen, mutta en ehtinyt kopioimaan sitä. Tässä muutama satunnainen viesti joita selaimen Copilot antoi kun heitin kysymyksiä sinne. Minulla ei ole tarkempaa tietoa onko oikein vai väärin, mutta sähköasentaja osaat nopeasti laskea itsekin.

Jänniteero: Moottorisi toimii 9,8 voltilla, mutta akkusi antaa 40 volttia. Tässä tapauksessa tarvitaan step-down-jännitemuunnin (DC-DC-muunnin), joka pudottaa akun jännitteen sopivaksi moottorille.
Eli moottori vaatii noin 81,6 ampeeria toimiakseen täydellä teholla.

  • Virran kasvu: Vaikka akkusi pystyy tuottamaan 4A 40V jännitteellä, sen täytyisi tuottaa 16,3A 9,8V jännitteellä.
  • Tehorajoitus: Akku ei voi taata 16,3A virtaa pitkään ilman merkittäviä kuormitus- ja lämpöongelmia.
  • Käyttöaika: Akku kulutetaan loppuun paljon nopeammin, kun virtaa tarvitaan enemmän matalalla jännitteellä.
 
AI vastauksen jälkipuoli pitkälti höpöjä, sujuvasti kääntynyt 4Ah 4A:ksi.

Sinänsä alku oikein eli jännitettä pitäisi saada alemmaksi. Suosittelen valmiita osia eli ei kannata lähteä ekana suunnittelemaan itse 80A antavaa step-downia. Tuo virta on muutenkin iso ongelma, alkaa olla sellainen että vähän sinnepäin harrastamalla näkyy savua jos ei liekkiä.
Edit. Ja tuon seurauksena siis myös virta akun päässä, 800W tarkoittaa 20A ulos akusta jota sieltä ei välttämättä tule.

Tuo RPM:n ohjaus on sitten toinen juttu, vaatii vähän tarkempää moottorin speksiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 355
Viestejä
4 806 730
Jäsenet
77 911
Uusin jäsen
lamppajamppa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom