Edellinen bensa-auto alkoi olla jo yli 13 vuotias ja siihen alkoi olla suht kalliita investointeja edessä (kaikki renkaat uusiksi, tuulilasiin tuli halkeama eikä ollut lasivakuutusta jne.) että alkoi uudemman auton osto kiinnostaa.
Työmatkaa oli ja on edelleen n. 120km per päivä + muut omat ajot päälle, joten toki bensan hinta jo silloin otti päähän, ja nyt ottaisi vielä enemmän. Monia saturaisia joka ikinen kk pelkkään bensaan, nykyisin menisi varmaan jonnekin yli 400€/kk paikkeille (hatusta heitetty arvio), joten tahtotila oli siirtyä johonkin halvempaan käyttövoimaan.
Aiemmin mietin kovasti kaasuauton ostoa, mutta alkoi tulla kuva että ne eivät ole sittenkään yleistymässä, ja ottaen huomioon venäläisen kaasun nykytilanne, onneksi en hypännyt kaasuauton rattiin.
Alkoi siksi kiinnostaa yhä enemmän sähköautot, mutta eniten ärsytti että joko sähköautot olivat TODELLA kalliita, tai sitten se oli joku Nissan Leaf jolla pääsi 150km tai vähemmän yhdellä latauksella. Ja tietenkin kun ei ollut kokemusta, pelotti mites sen latailun kanssa, ja toimiiko sähköauto ollenkaan talvipakkasilla kun ei mun kännykkäkään toimi jos jätän sen yöksi ulos.
Onneksi kuitenkin alkoi tulla asiallisiakin ja edelleen "suht halpoja" sähköautoja markkinoille ihan kohtuullisella toimintamatkalla, ja nettiä ja youtubea selaamalla aloin vakuuttua että kyllä sähköautot pelaavat myös talvella. Asetin rajoiksi että uusi sähköautoni saa maksaa max 30000€, ja sillä hinnalla pitäisi saada mahdollisimman pitkä toimintamatka. Autoksi valikoitui Renault Zoe (kokonaishinta valtion sähköautotuella ja talvirenkailla jäi jonkin verran alle 30000€, en muista tarkaksi kuinka paljon alle, sanotaan nyt että joko 28k tai 29k€; + ne pari tonnia mitä sain myymällä oman auton itse), ja WLTP toimintamatkaksi lupailtiin 395km joka ainakin silloin oli pisin toimintamatka mitä mistään alle 30000€ uudesta sähköautosta löysin (akun nettokapasiteetti 52kWh).
Ottaen huomioon sekä bensan hinnan raju nousu ostoni jälkeen, että myös sähköautojen hintojen korotuspaineet, ältsin tyytyväinen olen ollut valintaani. Sopii minun tilanteeseeni erinomaisesti, ja Zoe on juuri ja juuri tarpeeksi iso nelihenkisen perheemme tarpeille, mielestäni se on samaa kokoluokkaa kuin sitä edeltänyt bensa Toyota Auris. Kävimme sillä just Tallinnassakin kolme yötä, autossa neljä henkilöä ja aika paljon tavaraa matkalle.
En ole tarkkaan merkannut paljonko ajokilometrejä kertyi viimeiseltä puolelta vuodelta (tammikuun alusta kesäkuun loppuun), joka tapauksessa jotain ehkä 22.000km on mittariin tähän mennessä tullut kokonaisuudessaan (auto saatu viime vuoden lokakuussa), ollut ajanjaksoja jolloin ajoja oli vähemmän koronan ja etätyösuosituksen takia, nyt taas enemmän ajoja.
Mitä tulee tuolla autoilun hintaan, tuolta vuoden alkupuoliskolta olen tähän mennessä käyttänyt maksullista sähköä kotiparkkipaikkani latausasemasta 977kWh. Suht alhainen lukema selittyy sillä että olen nuukaillut latauksissani, hyödyntäen ilmaista latausta sekä työpaikallani että tiettyjen kauppojen ja kauppakeskusten yhteyksissä olevilla (vielä) ilmaisilla latauspaikoilla.
En ole vielä saanut laskua tuosta eli en tiedä paljonko taloyhtiö veloittaa per kWh (laskevat pörssisähkön keskihinnan koko kuluneelta puolelta vuodelta), mutta jos nyt vaikka heitän 20c/kWh (sisältää verot ja siirtomaksun), tarkoittaa se että "tankkailuni" viimeiseltä 6kk ovat rahallisesti tulleet maksamaan 195,40€. En tiedä löydänkö jostain auton syövereistä tiedon kuinka paljon olen kokonaisuudessaan ladannut sähköä koko puolen vuoden aikana, luultavasti en löydä (jotta voisin arvioida paljonko olisi maksanut jos en olisi hyödyntänyt ilmaisia latauksia ollenkaan, koska sekin toki voi joskus muuttua todellisuudeksi, ainakin noiden kauppojen ilmaisten latausten suhteen; työpaikan lataus tuskin on minnekään katoamassa, mutta voi muuttua tulevaisuudessa veronalaiseksi työtuloksi).
Tonnin hintaiset itsekorjattavat autot eivät sovi minulle koska minulla ei ole paikkaa, halua eikä taitoja sen kummemmin korjata nykyautoja, tai edes edellistä yli 13v bensa-autoani. Vaativin huolto mitä ehkä osaisin heittämällä tehdä on öljyn ja öljynsuodattimen vaihto itse jossain tee-se-itse-hallissa, mutta miksi liata omia käsiään siihenkään, ei se koskaan mitään kivaa touhua ole minulle ollut, pakkopullaa kun yritin säästellä ekan autoni huoltokuluissa.