Moottoriajoneuvon kustannukset, käyttövoima, omistaminen jne. väittelyketju

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 822
Niin moni ketju lipsahtaa alkuperäisestä aiheesta tämän ketjun otsikon kuvailemaksi väittelyksi että kokeillaampa jos väittelyn saisi pysymään täällä.

Ajoneuvon omistamisessa törmäilee niin monta käyttöskenariota ja lähtökohtaa että yksittäistä totuutta ei liene olemassa. Itse ajelen itse huolletuilla ja korjatuilla romutusikäisillä dieseleillä ja ajan suhteellisen paljon joten autoilun todellinen kokonaiskustannus per km on lähinnä polttoaine. Auto on hankintahinnaltaan tonnin pyörteissä, renkaat maksaa parin vuoden välein 3-400 ja mitään turhia vakuutuksiahan tuossa ei tule pidettyä. Todellinen km hinta kävi jo lähellä 16 senttiä kun diesel oli 2,67 € mutta ei sekään vielä korvaavaa sähkäautoa maksa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 107
Itsellä kilometrejä tulee vähän päälle 20000 vuodessa, en halua dieseliä ja tarvitsen C-segmentin kokoista autoa.

Käytännössä minulla on ollut strategiana ostaa muutaman vuoden vanha bensa-auto, josta on kalleimmat kilometrit jo ajettu, mutta on kuitenkin melko uusi ja moderni. Sitä kun pitää jonkun vuoden, niin jälleenmyyntiarvoakin on vielä mukavasti jäljellä.

Nykytilanteessa kun sopivia sähköautoja on saatavana vain uusina tai melkein uusina, niin niissä ei ole kulujen kannalta järkeä. Seuraava autonvaihto tulee ajankohtaiseksi 2-3 vuoden päästä, ja silloin aion kyllä harkita tarkkaan hankinko sähköauton alle.

Kulujen perusteella ladattava hybridi olisi varmaankin edullisin, koska saisin tehtyä lähes kaikki ajoni pelkällä sähköllä. Periaatteesta en kuitenkaan halua hybridiä, koska mielestäni on typerää laittaa samaan autoon kaksi voimalinjaa. Vaihdan sitten kerralla täyssähköön, kun tulee sen aika.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Itse totesin että näin epävakaassa tilanteessa ajokilometrien pudottua en olisi löytänyt mitään muuta järkevää/vakaata vaihtoehtoa kuin tonnin pommeja tai toisessa ääripäässä jotain mikä menettää arvoaan aivan liikaa tai siihen on iso riski. Otin rahat ulos 60ke+ Teslasta ja ostin museoauton. En tiedä onko 100% fiksua tulevaisuutta ajatellen mutta totesin että ehkä on aika palata juurilleni aka ostaa vanha klassikko. Bensaa menee sen 8l/100km (eli itseasiassa todella vähän vs moni muu klassikko kuten esim WRX STi jota mietin vaihtoehtona) mutta ainakaan auton arvo ei enää sukella, päinvastoin, jos jotain niin nousee kunhan pitää kunnossa. Luotettavaa tekniikkaa, kohtuu fiksu hinta, hauska ajaa ja ei haittaa vaikka seisoisi ajamatta tovin. Totesin että joskus pitää ajatella laatikon ulkopuolelta ja ostin auton mikä on omiaan omiin mieltymyksiin ja vaikutti aikanaan todella typerältä idealta. Nyt vain osui tilanne että voi parhaassa tapauksessa tehdä fiksun sijoituksen ja saada iloa autoiluun. Ainakin tällä hetkellä virne naamalla joka kerta kun hyppää autoon ja heittää katon auki ja nauttii täydestä analogisuudesta.

Itsellä tulee tällä menolla kilometrejä sen 10-15tkm aiemman 20tkm+ vuodessa sijaan joten katsoo miten etenee.

Sanomani siis, tällä hetkellä omasta mielestä tilanne on niin erikoinen että voi oikeasti olla hyvä aika realisoida keski-iän kriisi ja ostaa jotain ihan muuta kuin mitä normaalisti miettisi. Ne junnuaikojen autot alkavat tai ovat jo nostaneet rajusti hintojaan, pitävät arvonsa, kuluttavat bensaa mutta toisaalta kun tilanne vakautuu niin on ainakin jonkinlainen sijoitus tallessa ja saa rahansa pois jos/kun haluaa.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
On tullut ajettua ja korjattua monen näköistä pommia sun muuta vuosien varrella. Nyt tyytyväinen, kun autot suhteellisen nuoria ja vähän ajettuja. Toinen diesel ja toinen sähkö. Näillä on tarkoitus ajaa pitkään. Ei kiinnosta rassata enää arkikulkineita, jos vaikka jäis aikaa rassata tota 1974 Fiat 850 sedania.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
808
Primera 1,6B 2005, ostettu 2v/15tkm ajettuna.
Laskettu toteutuneiden kulujen mukaan.

178 tkm/11vuotta
15000 arvon alenema
22 440 polttoaineet
2870 huollot
3000 korjaukset
600 katsastus
1550 verot
4480 vakuutukset
1200 Renkaat
500 nippelit ja nappelit pesutt yms

51692€ yht

391€/kk
0,30€/km
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Alla edellisen autoni (Audi A4 Diesel vm. 2015) kilometrikohtaisia käyttökuluja neljän vuoden ajalta.
Arvonalema laskettu osto- ja myyntihinnan perusteella vakioprosentilla, joka oli 11,5 %. Toisin sanoen euromääräinen arvonalenema laski vuosi vuodelta. Koska ajoja tuli koronan vuoksi vähemmän, kilometrikohtainen arvonalema kuitenkin nousi.

Huollot = Määräaikaishuollot ja normaalien kulutusosien vaihdot (esim. jarrupalat)
Korjaukset = Vikojen korjaukset.

Huollot/korjaukset tehty pääosin itse.

Audi käyttökulut.JPG
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Primera 1,6B 2005, ostettu 2v/15tkm ajettuna.
Laskettu toteutuneiden kulujen mukaan.

178 tkm/11vuotta
15000 arvon alenema
22 440 polttoaineet
2870 huollot
3000 korjaukset
600 katsastus
1550 verot
4480 vakuutukset
1200 Renkaat
500 nippelit ja nappelit pesut yms

51692€ yht

392€/kk
0,30€/km
Tähän vastaava vertailu saman ikäluokan Mitsusta, ostettu 3v 61tkm ajattuna.

149tkm/10vuotta
7350 arvon alenema
14 660 polttoaineet
6470 huollot + korjaukset + renkaat
540 katsastus
1340 verot
4820 vakuutukset
1360 nippelit ja nappelit pesutt yms

36540€ yht

305€/kk
0,24€/km

Aika samoja lukuja siis. Ero tulee pienemmän kokoluokan auton kulutuserosta sekä auton hankintahinnasta. Tämä maksoi 7400€ ja romuttamo osti ystävällisesti auton 50€:lla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
808
Tähän vastaava vertailu saman ikäluokan Mitsusta, ostettu 3v 61tkm ajattuna.

149tkm/10vuotta
7350 arvon alenema
14 660 polttoaineet
6470 huollot + korjaukset + renkaat
540 katsastus
1340 verot
4820 vakuutukset
1360 nippelit ja nappelit pesutt yms

36540€ yht

305€/kk
0,24€/km

Aika samoja lukuja siis. Ero tulee pienemmän kokoluokan auton kulutuserosta sekä auton hankintahinnasta. Tämä maksoi 7400€ ja romuttamo osti ystävällisesti auton 50€:lla
Arvonalenema on pitkään korkein kustannus autosta, primera maksoi 18k€. Loppujen lopuksi pidin sen 15v/210tkm ajan, mutta lopetin seurannan mainittuihin lukemiin. Todennäköisesti viimeiset vuodet olisivat laskeneet km-/kk-kohtaisia kuluja kun ei tuohon huoltojen lisäksi tarvinnut kuin pakoputki uusia.

Kun vaihdoin 3v/27tkm ajettuun Countrymaniin niin nyt olen tilastoinut spritmonitoriin kulut niin jossain vaiheessa kun tuo menee vaihtoon niin saa tarkat kulut auki.

Ilman arvonalenemaa 1v/7tkm ajot olleet n. 0,22€/km.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
119
Niin moni ketju lipsahtaa alkuperäisestä aiheesta tämän ketjun otsikon kuvailemaksi väittelyksi että kokeillaampa jos väittelyn saisi pysymään täällä.

Ajoneuvon omistamisessa törmäilee niin monta käyttöskenariota ja lähtökohtaa että yksittäistä totuutta ei liene olemassa. Itse ajelen itse huolletuilla ja korjatuilla romutusikäisillä dieseleillä ja ajan suhteellisen paljon joten autoilun todellinen kokonaiskustannus per km on lähinnä polttoaine. Auto on hankintahinnaltaan tonnin pyörteissä, renkaat maksaa parin vuoden välein 3-400 ja mitään turhia vakuutuksiahan tuossa ei tule pidettyä. Todellinen km hinta kävi jo lähellä 16 senttiä kun diesel oli 2,67 € mutta ei sekään vielä korvaavaa sähkäautoa maksa.
Vielä kun kerrot mikä merkki, malli, vuosi ym.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 113
Onko vinkkejä mistä saisi niitä alle prosentin aidoilla vuosikuluilla olevia autorahoituksia?

Työajoon pitkille etäisyyksille tarvitsisi autoa, jossa pitäisi olla myös vetokoukku, jotta pääsisi kilometrikorvauksilla ajamaan nekin ajot.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä joko noin 10k€ käytetty hybridi, noin 4k€ pikkubensa tai jos löytyisi sopiva rahoitus niin 60k€ Tesla M3 LR koukulla.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
76
Onko vinkkejä mistä saisi niitä alle prosentin aidoilla vuosikuluilla olevia autorahoituksia?

Työajoon pitkille etäisyyksille tarvitsisi autoa, jossa pitäisi olla myös vetokoukku, jotta pääsisi kilometrikorvauksilla ajamaan nekin ajot.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä joko noin 10k€ käytetty hybridi, noin 4k€ pikkubensa tai jos löytyisi sopiva rahoitus niin 60k€ Tesla M3 LR koukulla.
Teslan kautta sai joku aika sitten vielä 1,29% todellisella vuosikorolla. Olikohan DNB finance. Varmaan jo nousseet lähelle kahta sielläkin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Edellinen bensa-auto alkoi olla jo yli 13 vuotias ja siihen alkoi olla suht kalliita investointeja edessä (kaikki renkaat uusiksi, tuulilasiin tuli halkeama eikä ollut lasivakuutusta jne.) että alkoi uudemman auton osto kiinnostaa.

Työmatkaa oli ja on edelleen n. 120km per päivä + muut omat ajot päälle, joten toki bensan hinta jo silloin otti päähän, ja nyt ottaisi vielä enemmän. Monia saturaisia joka ikinen kk pelkkään bensaan, nykyisin menisi varmaan jonnekin yli 400€/kk paikkeille (hatusta heitetty arvio), joten tahtotila oli siirtyä johonkin halvempaan käyttövoimaan.

Aiemmin mietin kovasti kaasuauton ostoa, mutta alkoi tulla kuva että ne eivät ole sittenkään yleistymässä, ja ottaen huomioon venäläisen kaasun nykytilanne, onneksi en hypännyt kaasuauton rattiin.

Alkoi siksi kiinnostaa yhä enemmän sähköautot, mutta eniten ärsytti että joko sähköautot olivat TODELLA kalliita, tai sitten se oli joku Nissan Leaf jolla pääsi 150km tai vähemmän yhdellä latauksella. Ja tietenkin kun ei ollut kokemusta, pelotti mites sen latailun kanssa, ja toimiiko sähköauto ollenkaan talvipakkasilla kun ei mun kännykkäkään toimi jos jätän sen yöksi ulos.

Onneksi kuitenkin alkoi tulla asiallisiakin ja edelleen "suht halpoja" sähköautoja markkinoille ihan kohtuullisella toimintamatkalla, ja nettiä ja youtubea selaamalla aloin vakuuttua että kyllä sähköautot pelaavat myös talvella. Asetin rajoiksi että uusi sähköautoni saa maksaa max 30000€, ja sillä hinnalla pitäisi saada mahdollisimman pitkä toimintamatka. Autoksi valikoitui Renault Zoe (kokonaishinta valtion sähköautotuella ja talvirenkailla jäi jonkin verran alle 30000€, en muista tarkaksi kuinka paljon alle, sanotaan nyt että joko 28k tai 29k€; + ne pari tonnia mitä sain myymällä oman auton itse), ja WLTP toimintamatkaksi lupailtiin 395km joka ainakin silloin oli pisin toimintamatka mitä mistään alle 30000€ uudesta sähköautosta löysin (akun nettokapasiteetti 52kWh).

Ottaen huomioon sekä bensan hinnan raju nousu ostoni jälkeen, että myös sähköautojen hintojen korotuspaineet, ältsin tyytyväinen olen ollut valintaani. Sopii minun tilanteeseeni erinomaisesti, ja Zoe on juuri ja juuri tarpeeksi iso nelihenkisen perheemme tarpeille, mielestäni se on samaa kokoluokkaa kuin sitä edeltänyt bensa Toyota Auris. Kävimme sillä just Tallinnassakin kolme yötä, autossa neljä henkilöä ja aika paljon tavaraa matkalle.

En ole tarkkaan merkannut paljonko ajokilometrejä kertyi viimeiseltä puolelta vuodelta (tammikuun alusta kesäkuun loppuun), joka tapauksessa jotain ehkä 22.000km on mittariin tähän mennessä tullut kokonaisuudessaan (auto saatu viime vuoden lokakuussa), ollut ajanjaksoja jolloin ajoja oli vähemmän koronan ja etätyösuosituksen takia, nyt taas enemmän ajoja.

Mitä tulee tuolla autoilun hintaan, tuolta vuoden alkupuoliskolta olen tähän mennessä käyttänyt maksullista sähköä kotiparkkipaikkani latausasemasta 977kWh. Suht alhainen lukema selittyy sillä että olen nuukaillut latauksissani, hyödyntäen ilmaista latausta sekä työpaikallani että tiettyjen kauppojen ja kauppakeskusten yhteyksissä olevilla (vielä) ilmaisilla latauspaikoilla.

En ole vielä saanut laskua tuosta eli en tiedä paljonko taloyhtiö veloittaa per kWh (laskevat pörssisähkön keskihinnan koko kuluneelta puolelta vuodelta), mutta jos nyt vaikka heitän 20c/kWh (sisältää verot ja siirtomaksun), tarkoittaa se että "tankkailuni" viimeiseltä 6kk ovat rahallisesti tulleet maksamaan 195,40€. En tiedä löydänkö jostain auton syövereistä tiedon kuinka paljon olen kokonaisuudessaan ladannut sähköä koko puolen vuoden aikana, luultavasti en löydä (jotta voisin arvioida paljonko olisi maksanut jos en olisi hyödyntänyt ilmaisia latauksia ollenkaan, koska sekin toki voi joskus muuttua todellisuudeksi, ainakin noiden kauppojen ilmaisten latausten suhteen; työpaikan lataus tuskin on minnekään katoamassa, mutta voi muuttua tulevaisuudessa veronalaiseksi työtuloksi).

Tonnin hintaiset itsekorjattavat autot eivät sovi minulle koska minulla ei ole paikkaa, halua eikä taitoja sen kummemmin korjata nykyautoja, tai edes edellistä yli 13v bensa-autoani. Vaativin huolto mitä ehkä osaisin heittämällä tehdä on öljyn ja öljynsuodattimen vaihto itse jossain tee-se-itse-hallissa, mutta miksi liata omia käsiään siihenkään, ei se koskaan mitään kivaa touhua ole minulle ollut, pakkopullaa kun yritin säästellä ekan autoni huoltokuluissa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Onko vinkkejä mistä saisi niitä alle prosentin aidoilla vuosikuluilla olevia autorahoituksia?

Työajoon pitkille etäisyyksille tarvitsisi autoa, jossa pitäisi olla myös vetokoukku, jotta pääsisi kilometrikorvauksilla ajamaan nekin ajot.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä joko noin 10k€ käytetty hybridi, noin 4k€ pikkubensa tai jos löytyisi sopiva rahoitus niin 60k€ Tesla M3 LR koukulla.
Jostain syystä Renault on tuntunut noita tarjoavan sähköautoilleen. Minä sain viime vuoden puolella Zoelle 0% lainan (tosin siinä on jokin pienehkö kuukausittainen käsittelymaksu joten todellinen vuosikorko ei ole ihan pyöreä nolla), ja olin täältä lukevinani että samanlaista 0%-korkoa ollaan nyt tarjoamassa Renaultin uudelle Megane e-Tech-sähköautolle.

En muista nähneeni muita nollakorkotarjouksia viimeisen puolen vuoden aikana, aika usein nähnyt kyllä jotain 1-1,5% tarjouksia muilla automerkeillä. Muistaakseni noissa Rellun tarjouksissa on takana norjalainen DNB Auto Finance, johtuuko nollakorko heistä vai Renaultista, tiedä siitä. Ehkä Rellu maksaa korot luotottajalle ja perii hinnan auton alkuperäisessä hankintahinnassa, tms... Kovasti olen toki miettinyt, miten tuo voi olla tuottoisaa liiketoimintaa tuolle DNB:lle, joku juju siinä on ellei parikin.

Tuon nollakoron takia otin koko Zoen hankintahinnan lainana, kun kerran suostuivat siihen. Aluksi olin varautunut maksamaan käsirahaa jotain 8000-10000€, mutta sanoin että laitetaan sitten kokonaan lainana kun kerran nollakorkoa tarjotaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 972
Viestejä
4 215 893
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom