Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
174
täältä techin kauppaosiosta tuli heräteostona ostettua tommoset Klipsch R-51PM aktiivikajarit...pitää myöntää että olin yllättynyt miten hyvin noi soi vaikka noissa ei bassopää kovin alas mene....mutta ei näissä välttämättä subbaria kaipaakaan ainakaan perus musankuuntelussa.
verrokkina on mulla noi audio pro lv2 jotka on kooltaan huomattavasti pienemmät mutta basso menee alemmas ja on tuhdimpi....molemmat soi hyvin mutta vaikee vielä päättää kummatko pitäisin. Kerrostalossa vähemmän voi kunnolla luukuttaa mutta jos tykkää kovalla kuunnella niin audio prot luovuttaa aikasemmin....olen niitä täydellä volumella soittanutkin ja ei säröytynyt ääni oikeestaan yhtään....noita klipsejä en raskinu täydellä volumella kokeilla mutta vaikutti siltä että ääntä tarvittaessa lähtee.
vaikee näistä on kuiteskin valita kummatko jättäs käyttöön, joko mennään sisustus edellä eli sopiva väri ja pieni koko tai sitten vähän isommat mutta jollain tapaa kivempi soundi.

Jos joku harkitsee audip pro addon sarjan kaiuttimia niin kannattaa jättää väliin....itselläni sekä t20 lattiakajarit että t14 subin kera....kummatkin soi huonommin kun esim noi lv2:t....noissa addoneissa oli jotain häiritsevää keskialueella ja diskantissa ja 4 eri mallia noita testanneena se sama oli kaikissa.

Tossa kuva josta näkee kokoeron

Minulla on myös samat Audio Pro lv2 -kaiuttimet. Kun ostin uudet kaiuttimet, kytkin molemmat haaroittuvilla RC-kaapeleilla bluetooth-vastaanottimeen. Näin saan musiikin soimaan puhelimelta/tabletista eri huoneissa. Mikään hifi-miehen ratkaisu tämä ei tietenkään ole, mutta omakotitalossa musiikki kantaa laajemmalle alueelle. Subia tähän ei enää pysty liittämään mielekkäästi ja äänenvoimakkuuden säätö tapahtuu soittolaitteesta. Mutta maltilliseen peruskuunteluun ihan toimiva ratkaisu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
täältä techin kauppaosiosta tuli heräteostona ostettua tommoset Klipsch R-51PM aktiivikajarit...pitää myöntää että olin yllättynyt miten hyvin noi soi vaikka noissa ei bassopää kovin alas mene....mutta ei näissä välttämättä subbaria kaipaakaan ainakaan perus musankuuntelussa.
verrokkina on mulla noi audio pro lv2 jotka on kooltaan huomattavasti pienemmät mutta basso menee alemmas ja on tuhdimpi....molemmat soi hyvin mutta vaikee vielä päättää kummatko pitäisin. Kerrostalossa vähemmän voi kunnolla luukuttaa mutta jos tykkää kovalla kuunnella niin audio prot luovuttaa aikasemmin....olen niitä täydellä volumella soittanutkin ja ei säröytynyt ääni oikeestaan yhtään....noita klipsejä en raskinu täydellä volumella kokeilla mutta vaikutti siltä että ääntä tarvittaessa lähtee.
vaikee näistä on kuiteskin valita kummatko jättäs käyttöön, joko mennään sisustus edellä eli sopiva väri ja pieni koko tai sitten vähän isommat mutta jollain tapaa kivempi soundi.

Jos joku harkitsee audip pro addon sarjan kaiuttimia niin kannattaa jättää väliin....itselläni sekä t20 lattiakajarit että t14 subin kera....kummatkin soi huonommin kun esim noi lv2:t....noissa addoneissa oli jotain häiritsevää keskialueella ja diskantissa ja 4 eri mallia noita testanneena se sama oli kaikissa.

Tossa kuva josta näkee kokoeron

Nuo Audio Pron Lv2 (Lv2e tai Lv22) kaiuttimet on tosiaan yllättävän pätevät. Nykyään kämpän pääkaiuttimina Elacit nauhadiskanteilla (Elac bs192) ja suljettu subbari huonekorjattuna. Silti noita Audio Proita kuuntelee ihan mielellään, kun tehty huonekorjaus mikrofonin kanssa tietokoneen kuuntelupaikalle. Eivätkä kaipaa subbaria kaveriksi pienessä huoneessa. Harvinaisen hyvä 200€ ostos aikoinaan Gigantin outletista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
768
Minulla on myös samat Audio Pro lv2 -kaiuttimet. Kun ostin uudet kaiuttimet, kytkin molemmat haaroittuvilla RC-kaapeleilla bluetooth-vastaanottimeen. Näin saan musiikin soimaan puhelimelta/tabletista eri huoneissa. Mikään hifi-miehen ratkaisu tämä ei tietenkään ole, mutta omakotitalossa musiikki kantaa laajemmalle alueelle. Subia tähän ei enää pysty liittämään mielekkäästi ja äänenvoimakkuuden säätö tapahtuu soittolaitteesta. Mutta maltilliseen peruskuunteluun ihan toimiva ratkaisu.
Subbarin noihin käsittäkseni sais jos olis tommonen vastaanotin mokkula....itselläni on tommonen addon c sub joka periaatteessa vois toimia noitten lv2 kanssa..tosin en ole niin bassofanaatikko että välttämättä en edes subbaria näille kyllä kaipaiskaan.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
174
Subbarin noihin käsittäkseni sais jos olis tommonen vastaanotin mokkula....itselläni on tommonen addon c sub joka periaatteessa vois toimia noitten lv2 kanssa..tosin en ole niin bassofanaatikko että välttämättä en edes subbaria näille kyllä kaipaiskaan.
Ei itsellänikään ole tarvetta subille.

Kyllä lv-sarjaan saisi liitettyä sarjan oman subin langattomasti tai lv-vastaanottimella minkä tahansa subin. Itse asiassa unohdin mainita, että käytössä on myös lv1-kaiutin, mutta sen sointi ei ole mairitteleva. Laajentaa kuitenkin kuuluvuutta entisestään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
Musiikin kuunteluun ja TV:n äänilähteeksi olen pohtinut soundbarin tilalle hifimpää ratkaisua. Kerrostaloasunto kyseessä.

Pohdin 2.0 settiä, jolloin Kef R3 kiinnostaisi, mutta minulla ei ole oikein käsitystä millaisen vahvistimen tuo tarvitsee?

Toinen vaihtoehto olisi 2.1 setti. Siinä tapauksessa R3 kävisi vähän turhan kalliiksi ja katselisin LS50 (tai LS50 wireless) käytettynä. Subbarista ei käsitystä, niitäkin saisi suositella.

Kumpi vaihtoehto teistä vaikuttaisi paremmalta?
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
145
Musiikin kuunteluun ja TV:n äänilähteeksi olen pohtinut soundbarin tilalle hifimpää ratkaisua. Kerrostaloasunto kyseessä.

Pohdin 2.0 settiä, jolloin Kef R3 kiinnostaisi, mutta minulla ei ole oikein käsitystä millaisen vahvistimen tuo tarvitsee?

Toinen vaihtoehto olisi 2.1 setti. Siinä tapauksessa R3 kävisi vähän turhan kalliiksi ja katselisin LS50 (tai LS50 wireless) käytettynä. Subbarista ei käsitystä, niitäkin saisi suositella.

Kumpi vaihtoehto teistä vaikuttaisi paremmalta?
Vahvistimen tarve riippuu mm. paljon siitä, että mitä liitäntöjä tai ominaisuuksia tarviit. Budjettikin koko setille ois suurinpiirtein hyvä tietää.

Pelkkään musiikin kuunteluun ei välttämättä subia kaipaa jos kaiuttimet jaksaa toistaa suhteellisen alas, mutta elokuville tätä etenkin kyllä äkkiä kaipaa. Eli valinta riippuu hieman omista tarpeistasi loppuenlopuksi.

Multa löytyy ylimääräisenä 3.0 setti Keffejä (LS50) sekä myös 2.0 setti Elac Adante AS-61 kaiuttimia joiden soinnissa vähän samaa kun R3:ssa. Molempia saa tulla kuuntelemaan AV-vahvarin perseessä stadissa.
...Mutta siis mitään kaiuttimia en suosittele ostamaan niitä ensin kuuntelematta. Edes liikkeessä. Toki aina vielä parempi jos pääsisi kotiin kuuntelemaan rauhassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
Vahvistimen tarve riippuu mm. paljon siitä, että mitä liitäntöjä tai ominaisuuksia tarviit. Budjettikin koko setille ois suurinpiirtein hyvä tietää.

Pelkkään musiikin kuunteluun ei välttämättä subia kaipaa jos kaiuttimet jaksaa toistaa suhteellisen alas, mutta elokuville tätä etenkin kyllä äkkiä kaipaa. Eli valinta riippuu hieman omista tarpeistasi loppuenlopuksi.

Multa löytyy ylimääräisenä 3.0 setti Keffejä (LS50) sekä myös 2.0 setti Elac Adante AS-61 kaiuttimia joiden soinnissa vähän samaa kun R3:ssa. Molempia saa tulla kuuntelemaan AV-vahvarin perseessä stadissa.
...Mutta siis mitään kaiuttimia en suosittele ostamaan niitä ensin kuuntelematta. Edes liikkeessä. Toki aina vielä parempi jos pääsisi kotiin kuuntelemaan rauhassa.
Kiitoksia vinkeistä.

Budjetiksi aattelin n. 2000€, parempi toki jos vähemmällä selviää. Vahvarille varmaanki optinen ja/tai HDMI riittää, Spotify Connect olis toki plussaa.


Yksiäkään kaiuttimia en ole siis vielä käynyt kuuntelemassa vaan ihan arvostelujen ja mielikuvien varassa ollaan. Täytynee käydä ainakin liikkeissä koekuuntelemassa. Stadi on vähän kaukana mutta kiitos tarjouksesta!
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
272
Tarvitsisin Sonos One tai vastaavan. Kaverilla ihastuin vanhaan Sonos Play malliin. Onko markkinoilla muita parempia tai halvempia kuin itse Sonos? Onko tämä uudempi One yhtä kelvollinen kuin alkuperäinen Play malli? Tärkeintä että kaiutin lähtee soittaa edellistä radiokanavaa kun painaa aamulla nappulaa kaiuttimesta ja tarvittaessa saa puhelimella valittua jotain muuta musiikkia jos on tarve. Vanhan Sonoksen appi on ollut melko hyvä ei viiveitä ja kaiutin toimii aina kun käskyttää.
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
145
Kiitoksia vinkeistä.

Budjetiksi aattelin n. 2000€, parempi toki jos vähemmällä selviää. Vahvarille varmaanki optinen ja/tai HDMI riittää, Spotify Connect olis toki plussaa.


Yksiäkään kaiuttimia en ole siis vielä käynyt kuuntelemassa vaan ihan arvostelujen ja mielikuvien varassa ollaan. Täytynee käydä ainakin liikkeissä koekuuntelemassa. Stadi on vähän kaukana mutta kiitos tarjouksesta!
Yks vaihtoehto vahvistimelle vaikkapa Marantz NR1200 jos 2.1 tosiaan riittää eikä tarvetta 2.1 Hdmi:lle. Jos haluut varuiksi enemmän kanavia mahdollista laajentamista varten (tai sen 2.1 Hdmi), niin katsoisin käytettyjä AV-vahvistimia. Kaupassa uusien hinnat tällä hetkellä korkeat.

Mut R3 & LS50 molemmat hyviä kaiuttimia kyllä. Kuuntele molempia sekä muita vaihtoehtoja ja ota ne jotka kuulostaa omaan korvaan parhaalta. Monitor Audiota suosittelen myös kuuntelemaan ehdottomasti yhtenä vaihtoehtona.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713

Onko kokemuksia Jamo S801 PM - aktiiveista?

Ikivanhat passiivi-Jamot voisi päivitellä ja noiden ulkonäkö miellyttää. Nyt on 3.1-setup käytössä, subbari jää mutta uusi keskikaiutin täytyisi kans metsästää. Saa siis suositella fiksuja kaiuttimia ja keskikaiuttimia

Noissa aktiiveissa houkuttelisi että niihin sais bluetoothilla musaa kun vahvarista sitä ei löydy. Mut sitten pitäis subbarin olla kiinni kaiuttimessa eikä vahvistimessa?

Vai onko parempi vaan ostaa passiivit ja keskikaiutin JA uusi vahvistin, joka tukee BT.
Käyttö pääasiassa telkkarin kanssa kotiteatterina mutta myös musan kuunteluun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
183

Onko kokemuksia Jamo S801 PM - aktiiveista?

Ikivanhat passiivi-Jamot voisi päivitellä ja noiden ulkonäkö miellyttää. Nyt on 3.1-setup käytössä, subbari jää mutta uusi keskikaiutin täytyisi kans metsästää. Saa siis suositella fiksuja kaiuttimia ja keskikaiuttimia

Noissa aktiiveissa houkuttelisi että niihin sais bluetoothilla musaa kun vahvarista sitä ei löydy. Mut sitten pitäis subbarin olla kiinni kaiuttimessa eikä vahvistimessa?

Vai onko parempi vaan ostaa passiivit ja keskikaiutin JA uusi vahvistin, joka tukee BT.
Käyttö pääasiassa telkkarin kanssa kotiteatterina mutta myös musan kuunteluun.
Kyseisitä jamoista ei kokemusta. Mikset ostaisi bt vastaanotinta ja kytkisi vahvistimeen.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Eiköhän tuolla äänet kaiuttimille saa mutta tuossa taitaa äänenvoimakkuuden säätö toimia digitaalisesti kuristamalla audiosignaalia eikä ohjaamalla varsinaista esivahvistusta. Tuo voi aiheuttaa huonoa äänenlaatua alemmilla äänenvoimakkuuksilla. Ei myöskään herätä luottamusta että Logitech ei kerro mitä Bluetooth versiota tai koodekkeja tuo tukee (varmaan ne jostain löytyy silti). Tuolla Verkkokaupankin arvosteluissa on aika monta valitusta äänenlaadusta, tosin niihin nyt ei kannata suoraan luottaa kun voi olla niin monta muuttujaa.

Topping BC3 herättää ainakin itselle enemmän luottamusta, siitä löytyy kunnon mittausdatatkin. Tuo vaan alkaa olemaan vähän kallis palikka parin sadan kaiuttimien kaveriksi. Itse varmaan tilaisin nuo molemmat ja palauttaisin huonomman :psmoke:
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
Kyseisitä jamoista ei kokemusta. Mikset ostaisi bt vastaanotinta ja kytkisi vahvistimeen.
No se voisi olla mutta nykyisestä vahvistimesta on ARC lopettanut toimintansa ja voisi samaan rahaan päivitellä senkin.

Noista aktiivi-Jamoista luovuin mutta passiiveja tullut nyt katteltua. Jamo S 803 - settiä saisi aika edullisesti jalustakaiuttimet + keskikaiutin.

Muita vaihtoehtoja kattellut Dali Oberon 1, Amphion Helium 3 käytettynä, Q acoustics 3020... Mitä kokemuksia edullisimmista hyllykajareista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
nykyisestä vahvistimesta on ARC lopettanut toimintansa ja voisi samaan rahaan päivitellä senkin.
Onko kyseessä Onkyo? Nuo on kuuluisia siitä että kortilta, jossa HDMI liitännöt sijaitsee, kuivaa konkat kun vahvistin käy kuumana.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
No se voisi olla mutta nykyisestä vahvistimesta on ARC lopettanut toimintansa ja voisi samaan rahaan päivitellä senkin.

Noista aktiivi-Jamoista luovuin mutta passiiveja tullut nyt katteltua. Jamo S 803 - settiä saisi aika edullisesti jalustakaiuttimet + keskikaiutin.

Muita vaihtoehtoja kattellut Dali Oberon 1, Amphion Helium 3 käytettynä, Q acoustics 3020... Mitä kokemuksia edullisimmista hyllykajareista?
Riippuu mimmoista soundia haluat. Noista kolmesta Oberon tasapainoisin, Amphion kirkas., QA tummempi. Heliumeista kantsis olla se uusin malli, eli refleksiputki suoraan wooferin takana. Käytetyissä vertaavat aina hintaa tuohon uudempaan revisioon vaikka se on jo ihan eri tuote. Käytettyjen kaiuttimien osto voi olla hyvinkin järkevää, jos vaan jaksaa tehdä taustatyön sekä varmistaa, että skobet on hyvin pidetty yms.
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
713
Onko kyseessä Onkyo? Nuo on kuuluisia siitä että kortilta, jossa HDMI liitännöt sijaitsee, kuivaa konkat kun vahvistin käy kuumana.
Yamaha on ja erikoisinta että laitteen saa käynnistettyä tv:n kautta, mutta volan säätö ei aiheuta mitään vahvarissa.

Riippuu mimmoista soundia haluat. Noista kolmesta Oberon tasapainoisin, Amphion kirkas., QA tummempi. Heliumeista kantsis olla se uusin malli, eli refleksiputki suoraan wooferin takana. Käytetyissä vertaavat aina hintaa tuohon uudempaan revisioon vaikka se on jo ihan eri tuote. Käytettyjen kaiuttimien osto voi olla hyvinkin järkevää, jos vaan jaksaa tehdä taustatyön sekä varmistaa, että skobet on hyvin pidetty yms.
Kiitos vinkeistä!
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
https://www.homecinesolutions.fr/p/17035-focal-aria-948-dark-ebony Vinkki kaiuttimia etsiville, Ranskassa olisi Black Week tarjouksessa Focal Aria sarjan lippulaivatornikaiuttimet alle puoleen hintaan. Toimittavat Suomeen mutta en tarkastanut paljon tulee toimituskuluja. Ei ole itsellä noista kokemuksia mutta tuntuu olevan todella hyvässä maineessa sekä objektivistien että subjektivistien keskuudessa. Amerikassa maksavat 6500 dollaria pari ja siihenkin hintaan tuntuu löytyvän vuolaita kehuja.

edit: Täältä kiiltomusta versio vielä reilusti halvemmalla
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Tää lienee joku asiakaspalautus niinkuin se toinenkin edullinen väri tällä sivustolla. Kun siinä mainitaan jotain kunnosta. En siis osaa ranskaa :D
Niinpäs olikin, mutta tuon ensimmäisen linkin takana oleva on ihan uusi.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Nykyiset tv -kaiuttimet ovat steljes ns-3 ja suunnittelin päivittäväni ne klipschin r51pm purkkeihin. Onko kenelläkään noista molemmista kokemusta että pystyisi vertaamaan onko järkeä laittaa rahojaan noihin klipscheihin vai tilaisiko vain steljesien kaveriksi subbarin.

Täälläpäin ei ole mahdollisuutta päästä kuuntelemaan noita klipschejä.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
606
Nykyiset tv -kaiuttimet ovat steljes ns-3 ja suunnittelin päivittäväni ne klipschin r51pm purkkeihin. Onko kenelläkään noista molemmista kokemusta että pystyisi vertaamaan onko järkeä laittaa rahojaan noihin klipscheihin vai tilaisiko vain steljesien kaveriksi subbarin.

Täälläpäin ei ole mahdollisuutta päästä kuuntelemaan noita klipschejä.
Noista Steljeseistä ei ole kokemusta, mutta veljellä on nuo R51PM:t ollu käytössä jo kohta toista vuotta ja aika olematon alapää niissä ainaki on, että jos haet lisää puhtia bassoon ni parempi kattoa jotain muuta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6
Audio Pro Living LV2e:n usb-lähetin on alkanut repeilemään liitoksistaan, tai oikeastaan se on pysynyt jo monta vuotta kasassa gorillatepilillä. Pitkälti alkanut pettämään liitännät sen sisältäkin jo, mitä silmäillen näkee, ja mitä huomaa esim. lähettimen asennon ja signaalin katkeilun osalta. Ei ole kestänyt omaa painoansa USB-portista roikkuessa ilman tukea..

Onko tuolle TX100:lle tän mallin omistajat keksineet tai viritelleet mitään vaihtoehtoja? Niitä ei näytä juuri löytyvän googlettelulla myynnissä mistään. Vaikka on tullut silmäiltyä vaihtoehtoja koko kaiutinparille, niin juuri olohuoneen audioon muutaman tonnin upottaneena ei houkuttaisi luopua erinomaisista kaiuttimista pelkän usbipalikan takia..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Audio Pro Living LV2e:n usb-lähetin on alkanut repeilemään liitoksistaan, tai oikeastaan se on pysynyt jo monta vuotta kasassa gorillatepilillä. Pitkälti alkanut pettämään liitännät sen sisältäkin jo, mitä silmäillen näkee, ja mitä huomaa esim. lähettimen asennon ja signaalin katkeilun osalta. Ei ole kestänyt omaa painoansa USB-portista roikkuessa ilman tukea..

Onko tuolle TX100:lle tän mallin omistajat keksineet tai viritelleet mitään vaihtoehtoja? Niitä ei näytä juuri löytyvän googlettelulla myynnissä mistään. Vaikka on tullut silmäiltyä vaihtoehtoja koko kaiutinparille, niin juuri olohuoneen audioon muutaman tonnin upottaneena ei houkuttaisi luopua erinomaisista kaiuttimista pelkän usbipalikan takia..
Itse ratkaisin ostamalla varastoon setin missä tulee lähetin ja vastaanotin mukana. Montaa kymppiä ei aikoinaan maksanut. Saisi myös vaikka subbarin tuon avulla liitettyä samaan toistoon, jos sitä kaipaisi. Molemmat kotelot olen itse joutunut liimaamaan kiinni, että pysyvät kasassa.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
174
Itse ratkaisin ostamalla varastoon setin missä tulee lähetin ja vastaanotin mukana. Montaa kymppiä ei aikoinaan maksanut. Saisi myös vaikka subbarin tuon avulla liitettyä samaan toistoon, jos sitä kaipaisi. Molemmat kotelot olen itse joutunut liimaamaan kiinni, että pysyvät kasassa.
Sama täällä, ostin aikonaan RX-100-paketin vastaanottimen vuoksi. Lähettimen varakappale on tosin ollut käytössä jo vuosia ja sekin teipattuna.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Ei tätä 10.2 :cry:
Usein on 10.1 taikka 10.5 mutta 10.2 ihan tosi harvoin…
Jatkoa asialle.
10.2 diskantti on itseasiassa sama ku 10.1, vaikka nettisivut väärin sanoivat, oon jo itseasiassa 2x ton vaihtanut, ja nyt on taas samasta kanavasta diskantti paskana (oikea etu).

Pohdin tässä että onko toi vahvistin viallinen, mulla on ton kolmen diskantin lisäksi myös subbari hajonnut, vai enkö vaan osaa kontrolloida kun on enemmän tehoja ku ennen…
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Tietokoneessa kiinni olleet iLoud Micro monitorit taisi mennä rikki. Onko tuossa samassa kokoluokassa hyviä suosituksia? Näihin olen ollut todella tyytyväinen. Ei tarvistse olla kuitenkaan ihan studio kamaa. Viihdekäyttöön nämä vain on.

Genelecit olisi tietenkin joskus haaveena hankkia mutta niissä saa vissiin nimestäkin maksaa paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
183
Siinä maksat siitäkin että ne ei hajoile hetkessä + jos vikaa tulee saat ne 20v päästä kuntoon päivitettynä☺
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Minulla on väliaikaisesti olohuoneessa ollu nyt Yamaha HS5:t ja Yamaha HS8S-subbari, jotka ajattelin siirtää takaisin kotistudiomonitorointiin, joten olohuoneeseen pitäisi saada nyt jotain korvaavaa. Nuo HS5:t on kooltaan jo vähän isohkot tuohon tilaan enkä tiedä onko subbarikaan tuossa välttämätön, koska 80% käytöstä on lähinnä radion/podcastien kuuntelua ja loput televisiokajareina toimimista. Olisiko järkevämpää tiirailla soundbareja vai jotain pientä ja nättiä kaiutinsettiä? Esim. Genelecin 6010a-setti Muusikoiden.netistä käytettynä voisi kiinnostella, kun ajattelin tähän tarkoitukseen käyttää max. 500e. Mitä muita merkkejä ja malleja kannattaisi katsella?
 
Liittynyt
27.05.2020
Viestejä
11
Ehdotuksia Genelec G nelosten tilalle olohuonekäyttöön?
Ei ole pakko olla aktiivit. Samaa hintaluokkaa mielellään.
Olisi myös kiva jos joku osaa kuvailla miten sointi muuttuisi verrattuna genelecceihin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
768
Audio Pro Living LV2e:n usb-lähetin on alkanut repeilemään liitoksistaan, tai oikeastaan se on pysynyt jo monta vuotta kasassa gorillatepilillä. Pitkälti alkanut pettämään liitännät sen sisältäkin jo, mitä silmäillen näkee, ja mitä huomaa esim. lähettimen asennon ja signaalin katkeilun osalta. Ei ole kestänyt omaa painoansa USB-portista roikkuessa ilman tukea..

Onko tuolle TX100:lle tän mallin omistajat keksineet tai viritelleet mitään vaihtoehtoja? Niitä ei näytä juuri löytyvän googlettelulla myynnissä mistään. Vaikka on tullut silmäiltyä vaihtoehtoja koko kaiutinparille, niin juuri olohuoneen audioon muutaman tonnin upottaneena ei houkuttaisi luopua erinomaisista kaiuttimista pelkän usbipalikan takia..
itselläni oli näitä 2 paria ja toisesta itse kuoret piti teipata mutta muuten pelitti ok ja noin 10 metrin matkalla toimi toi vielä hyvin vaikka kiviseinää välissä.....tosiaan noita lähettimiä on pirun vaikee enää löytää ellei sopivasti satu käytettynä vastaan esim torista tai traderasta
Tolle olis varmaan suositeltavaa käyttää jotain usb jatkojohtoa että se saa lepäillä tasaisella pinnalla eikä roikkua jostain alaspäin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
768
Nykyiset tv -kaiuttimet ovat steljes ns-3 ja suunnittelin päivittäväni ne klipschin r51pm purkkeihin. Onko kenelläkään noista molemmista kokemusta että pystyisi vertaamaan onko järkeä laittaa rahojaan noihin klipscheihin vai tilaisiko vain steljesien kaveriksi subbarin.

Täälläpäin ei ole mahdollisuutta päästä kuuntelemaan noita klipschejä.
Sanotaanko että noi klipsit on erinomaiset kaiuttimet mutta tosiaan basso ei kovin alas mene mutta sinne minne menee niin on siisti....subbarillahan ton saa korjattua tarvittaessa mutta itselleni noitten basso riittää, olen jopa ottanut ton bassonkorostuksen noista pois päältä ja silti tuntuu että ihan riittävästi omalla musiikilla noi toistaa bassoa....yläpää ja keskialuehan noissa on todella siistit, noi on enemmän musiikinkuuntelijan kaiuttimet kun kotiteatterikaiuttimet....noista ajattelinkin päivittää kalliimpin the sixes malleihin jossain vaiheessa
 
Liittynyt
03.11.2019
Viestejä
134
Audio Pro Living LV2e:n usb-lähetin on alkanut repeilemään liitoksistaan, tai oikeastaan se on pysynyt jo monta vuotta kasassa gorillatepilillä. Pitkälti alkanut pettämään liitännät sen sisältäkin jo, mitä silmäillen näkee, ja mitä huomaa esim. lähettimen asennon ja signaalin katkeilun osalta. Ei ole kestänyt omaa painoansa USB-portista roikkuessa ilman tukea..

Onko tuolle TX100:lle tän mallin omistajat keksineet tai viritelleet mitään vaihtoehtoja? Niitä ei näytä juuri löytyvän googlettelulla myynnissä mistään. Vaikka on tullut silmäiltyä vaihtoehtoja koko kaiutinparille, niin juuri olohuoneen audioon muutaman tonnin upottaneena ei houkuttaisi luopua erinomaisista kaiuttimista pelkän usbipalikan takia..
Yksi lähetin on itsellänikin kasassa nippusiteellä. Muutamat on varalla laatikoissa ja yhdet vielä myyntipakkauksessa. LV-1, LV-2, LV-2e, LV-3 ja LV-Hub vielä kaikki palveluksessa...

Kysy Audio Pron asiakaspalvelusta. Ostin sieltä kaukosäätimen varaosana laitteisiin vuosi-pari sitten.
 
Liittynyt
24.08.2018
Viestejä
36
Onko kokemuksia Yamahan HS sarjan aktiivikaiuttimista? HS8 kiinnostaisi hommata olkkariin.
Tuli tänään hommattua HS7:t tietokoneen kaveriksi. Musiikin kuunteluun nuo ovat aivan passelit ja äänten erottelu sekä selkeys on omaa luokkaansa. En aikaisemmin ymmärtänyt niin paljoa klassisen musiikin kuuntelusta, mutta eka tunti vierähti kajareiden kanssa ihmetellessä sitä. Basso ylettyy yllättävän alas ja sen erottelu on aika hyvä.
Tuli myös käytyä juupituubissa kattelemassa Dolbyn kanavalta leffa trailereita, sillä tuntuu/arvelen että ne on tehty enemmän subbari käyttöä varten. HS7:lla ne alimmat taajuudet ei erotu niin hyvin, mutta toistaa niitä aika puhtaasti vaikkakin hiljempaa. Johtuen siis fyysisistä rajoitteista. Leffa käyttöön HS7:t ehkä kaipaisivat sen subbarin, mutta ehkä HS8:lla sen voisi välttää.
Nyt sitä miettii, että mihin soppaan itsensä on laittanut. Nyt jo on mielessä, että mikä ois se seuraava päivitys näistä. En siis ole mitään Hifi-laitteita aikaisemmin kuunnellut ja tämä on se paras "milestone" tähän mennessä.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
606
Onkos täällä kukaan säätäny kajareitaan Sumiko Master Set-upin tavoin? Ajattelin tänään testata josko sais oikeasti holograafisen äänikuvan aikaseksi tuolla menetelmällä.

Aika työläs prosessi, linkin teksti siis on kiteytetty. Puhutaan ilmeisesti useista tunneista/päivistä, jotta saa tarkalleen oikein. Tähän mennessä kajareiden paikkoja on tullut koitettua useita, ja kerran kahden vuoden sisään muistan sattumalta löytäneeni paikan, missä kaikki vaan kuulosti pelottavan aidolta, mutta toki piti sitten mennä myöhemmin sijoittelua taas vaihtamaan tylsyyden vuoksi ottamatta edellistä paikkaa ylös eikä ole sen jälkeen löytynyt vastaavaa sijoittelua. Hyvältä saan kuulostaan helposti, mutta tuosta tavasta luettuani ilmeisesti tarkan paikan löytyessä hyvä ääni muuttuu kirjaimellisesti uskomattomaksi.

Tässä vielä vähän tarkemmat ohjeistukset. Saa nähdä kuinka kauan jaksaa noiden kanssa leikkiä, kun kärsivällisyys ei ole mikään paras vahvuus itsellä..
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Onkos täällä kukaan säätäny kajareitaan Sumiko Master Set-upin tavoin? Ajattelin tänään testata josko sais oikeasti holograafisen äänikuvan aikaseksi tuolla menetelmällä.

Aika työläs prosessi, linkin teksti siis on kiteytetty. Puhutaan ilmeisesti useista tunneista/päivistä, jotta saa tarkalleen oikein. Tähän mennessä kajareiden paikkoja on tullut koitettua useita, ja kerran kahden vuoden sisään muistan sattumalta löytäneeni paikan, missä kaikki vaan kuulosti pelottavan aidolta, mutta toki piti sitten mennä myöhemmin sijoittelua taas vaihtamaan tylsyyden vuoksi ottamatta edellistä paikkaa ylös eikä ole sen jälkeen löytynyt vastaavaa sijoittelua. Hyvältä saan kuulostaan helposti, mutta tuosta tavasta luettuani ilmeisesti tarkan paikan löytyessä hyvä ääni muuttuu kirjaimellisesti uskomattomaksi.

Tässä vielä vähän tarkemmat ohjeistukset. Saa nähdä kuinka kauan jaksaa noiden kanssa leikkiä, kun kärsivällisyys ei ole mikään paras vahvuus itsellä..
Aika vahvaa uskomushoitomaista kuvausta, lyhyen lukemisen perusteella en löytänyt mitään perusteltuja miksi juuri tällä taikuudella löytyy hyvät paikat.

Tässä omat loitsut:

Peruskolmiosijoittelu irti seinistä - akustointia - huonekorjausta. Toe in voi sitten testailla oman maun ja kajareitten perusteella.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
606
Kaks ja puoli tuntia hinkkasin sentti kerrallaan ohjeiden mukaan sijotusta kajari kerrallaan ja basson sain ainakin tasasemmaksi selvästi. Otin ylös joka senttimetrin mitä kajaria siirsin ja selvästi muuttu tuon testibiisin basson sointi tietyissä kohissa, eli siihen tuosta oli nyt ainaki apua.

Mutta mitään magiaa en ainakaan vielä löytäny syvyyteen liittyen. Keskikuva tuntu tuon bassonkorjauksen johdosta selvenevän kyllä taas vähän, mutta mitään maagista 3D-kuvaa en saanu aikaseksi. Otin tosiaan paneelit pois tuon ajaksi ja nyt tuntuu, että ku laittaa takasin paikalleen ni ääni ei enää muutu niin selvästi paremmaksi ku mitä aiemmalla sijotuksella. Pitänee vielä huomenna mitata REW:llä ku UMIK-1 tulee postista.

Aattelin kans koittaa sitä Dirac Liveä 14pv testin ja kattoa saako se tehtyä ajotuksille mitään ihmeitä mitä mainospuheissaan lupailevat ainakin. Tuosta luin, että se holograafinen äänikuva olis nimenomaan ajotusten pilkunviilauksesta kiinni. Mutta kommenttien perusteella käytännössä vaan alapään tasotukseen ollu hyöty suurimmalla osalla tuosta Diracista.

Edit: Ja tuota artikkelissa mainitsemaa Cheskyn testilevyn kymppi- ja ykstoista-raitaa en saanu ainakaan vielä kuulumaan kunnolla.

Kympissä siis pitäis saada ääni kajarien ulkoa, ääni kyllä muuttuu selvästi erilailla verrattuna että tulee suoraan kajarista, mutta mitenkään maagisesti se ei kajarin ja seinän välistä kuulu. Mikähän tuohon vaikuttais? Ekat heijastuspinnat on käsitelty seiniltä, lattiasta ja katosta. Kuulemma "helppo saavuttaa". Kajareina siis Amphion Helium 3. Normimusassa ei ääni kyllä toppaa suoraan kajariin äänet mutta mitään selkeää ääntä en tuolla testillä saa kyllä esille.

Yhessätoista pitäis saada korkeus selvästi esille. Sama homma, eli perusmusassa kyllä kuulen ääniä diskanttien yli ja ali, mutta tuossa testissä en saa selkeää korkeutta.. Sivuttain kun liikuu niin syvyyttä kuulee vähän ja tasasesti menee koko äänikuvan läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
768
täältä techin kauppaosiosta tuli heräteostona ostettua tommoset Klipsch R-51PM aktiivikajarit...pitää myöntää että olin yllättynyt miten hyvin noi soi vaikka noissa ei bassopää kovin alas mene....mutta ei näissä välttämättä subbaria kaipaakaan ainakaan perus musankuuntelussa.
verrokkina on mulla noi audio pro lv2 jotka on kooltaan huomattavasti pienemmät mutta basso menee alemmas ja on tuhdimpi....molemmat soi hyvin mutta vaikee vielä päättää kummatko pitäisin. Kerrostalossa vähemmän voi kunnolla luukuttaa mutta jos tykkää kovalla kuunnella niin audio prot luovuttaa aikasemmin....olen niitä täydellä volumella soittanutkin ja ei säröytynyt ääni oikeestaan yhtään....noita klipsejä en raskinu täydellä volumella kokeilla mutta vaikutti siltä että ääntä tarvittaessa lähtee.
vaikee näistä on kuiteskin valita kummatko jättäs käyttöön, joko mennään sisustus edellä eli sopiva väri ja pieni koko tai sitten vähän isommat mutta jollain tapaa kivempi soundi.

Jos joku harkitsee audip pro addon sarjan kaiuttimia niin kannattaa jättää väliin....itselläni sekä t20 lattiakajarit että t14 subin kera....kummatkin soi huonommin kun esim noi lv2:t....noissa addoneissa oli jotain häiritsevää keskialueella ja diskantissa ja 4 eri mallia noita testanneena se sama oli kaikissa.

Tossa kuva josta näkee kokoeron

Nyt kun mulla ollu noi molemmat semmosessa huoneessa jossa ei ole hirveesti huonekaluja ja betoniseinät niin siinä tilassa audio prot vie voiton aika selkeästikin varsinkin basson osalta....mulla on siis noita molempia 2 paria ja täysin erilaisissa huoneissa kokeiltuna...klipsch on taas hyvä jos on paljon kamaa huoneessa mutta todella huono jos on paljon betonipintaa ja basso joko humisee tai jää kuulumatta vaikka kuuntelen tolla korostamattomalla asetuksella....audio prot sulautuu paremmin oli huoneessa tavaraa tai ei.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Kaiuttimien etsintä Yamaha WXC-50:n kaveriksi olohuoneeseen jatkuu, Audiokaupalla näyttäisi olevan Keffin Q-sarja tarjouksessa. Näistä näyttäisi olevan vähän ristiriitaista tietoa Internetseissä tarjolla, käsitin itse niin että KEFin Q-sarja alkaa tuosta Q150:stä (pienin), josta mennään asteittain ylöspäin hyllykaiuttimista lattiamallisiin. Kuitenkin sitten taas tuo Q350:n spekseissä näyttäisi olevan heikompi bassopää kuin tuossa halvimmassa ja Q350:iä fyysisestikin reippaasti pienemmässä mallissa joidenkin speksien mukaan, KEF itse kertoo taajuusvasteen lähtevän 63 hertsistä ylöspäin (?) kun taas Audiokaupassa lukema on 42Hz. Arvosteluissa mainitaan pienemmän Q150:n toistavan paremmin alapäätä. Luultavasti olisin ostamassa olohuoneeseen myöhemmin vielä erillistä subwooferia alapäähommia hoitamaan, mutta onko jollain tarkempaa tietoa noista KEFfien spekseistä, onko noissa jotain vuosimallieroa vai meneekö mallisto jotenkin erikoisesti mitä en nopealla vertailulla tajunnut?

 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Kaiuttimien etsintä Yamaha WXC-50:n kaveriksi olohuoneeseen jatkuu, Audiokaupalla näyttäisi olevan Keffin Q-sarja tarjouksessa. Näistä näyttäisi olevan vähän ristiriitaista tietoa Internetseissä tarjolla, käsitin itse niin että KEFin Q-sarja alkaa tuosta Q150:stä (pienin), josta mennään asteittain ylöspäin hyllykaiuttimista lattiamallisiin. Kuitenkin sitten taas tuo Q350:n spekseissä näyttäisi olevan heikompi bassopää kuin tuossa halvimmassa ja Q350:iä fyysisestikin reippaasti pienemmässä mallissa joidenkin speksien mukaan, KEF itse kertoo taajuusvasteen lähtevän 63 hertsistä ylöspäin (?) kun taas Audiokaupassa lukema on 42Hz. Arvosteluissa mainitaan pienemmän Q150:n toistavan paremmin alapäätä. Luultavasti olisin ostamassa olohuoneeseen myöhemmin vielä erillistä subwooferia alapäähommia hoitamaan, mutta onko jollain tarkempaa tietoa noista KEFfien spekseistä, onko noissa jotain vuosimallieroa vai meneekö mallisto jotenkin erikoisesti mitä en nopealla vertailulla tajunnut?

Maalaisjärjellä voi todeta että 6" elementti ei toista millään järkevällä tasolla 42Hz, varsinkaan koaksiaali, 63Hz on hyvin todennäköisesti lähempänä.

Subit säädetään yleensä noin 80hz ylöspäin eli kunhan siihen asti vaste riittää niin ei sen puolesta ongelmia.

Itse tykkäsin Q sarjasta kyllä aikanaan, ei moitteita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 443
Maalaisjärjellä voi todeta että 6" elementti ei toista millään järkevällä tasolla 42Hz, varsinkaan koaksiaali, 63Hz on hyvin todennäköisesti lähempänä.

Subit säädetään yleensä noin 80hz ylöspäin eli kunhan siihen asti vaste riittää niin ei sen puolesta ongelmia.

Itse tykkäsin Q sarjasta kyllä aikanaan, ei moitteita.
No tätä jäin vähän itsekin ihmettelemään, siitä on pitkä aika kun on tullut kaiuttimia osteltua niin pitää muutenkin opetella taas asioita uusiksi, mutta näinhän se tosiaan taitaa olla ettei fyysisestikään nuo 40 hertsin tienoot onnistu tuolta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Noi kunkin valmistajan ilmoittamat arvot voi olla vähän mitä sattuu, jos ei oo kerrottu toleranssia. Varmaan joku sankari taas pillastuu, mutta käytän ny kuitenkin Geneä esimerkkinä: niillä on ilmoitettuna aina kaksi eri arvoa, -6dB arvo ja -3dB arvo. Jälkimmäisellä toleranssilla alarajataajuus on aina korkeampi.

Ja jos joku valmistaja haluaa markkinoida kajariaan noilla arvoilla, niin sitten vaan markkinointimateriaaliin joku -10dB tai mikä lie arvo, jolla kajari saattaa vielä alapäästä jotain toistaa.

En siis tiedä, mutta kuulostaa siltä, että jos saman mallin taajuusvastearvot paljon heittelee, niin sitten pitäs olla kyse toleranssista. Tai vaihtoehtoisesti vaan virheellisestä arvosta jossain.
 
Liittynyt
28.01.2021
Viestejä
134
Sehän on vain parempi/todenmukaisempi mitä pienemmällä vaimennuksella alarajataajuus ilmoitetaan. -10db vaimennuksella saadaan tietysti minkä vaan kaiuttimen alatajataajuus näyttämään hyvältä, mutta todellisuus muuta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
^ luonnollisestikin ja kun kaikki valmistajat / myyjät ylipäätään ilmoittaisivat, millä toleranssilla alarajataajuus on mitattu, niin noilla luvuilla oikeasti tekiskin jotain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 734
Kyllä Kef ilmoittaa nuo vasteet ihan nettisivuillaan esim. kysessä oleva Q350

Frequency Range Free Field
42Hz (-6dB)
Frequency Response
63Hz-28kHz (±3dB)

Ja käsittääkseni mitattu data korreloi aikalailla valmistajan ilmoittaman kanssa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 986
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom