Miten vähentää kotelon resonointia kovalevystä?

Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Päivitin kopan tuohon Define R6 USB-C malliin. Muutin oletuskokoonpanoa tuohon Open Layoutiin. Mulla on yksi kovalevy WD Black 2 teranen nyt siellä takana.
Käytännössä se ei ole kiinni millään muulla kuin HDD dampereilla + ruuvit siellä takana, aivan ohjeen mukaan.

Nyt sitten kuuluu ihan järkyttävää resonointia. Hulluksi tulen tätä menoa ei tota jaksa kukaan kuunnella. jos otan sivupaneelin irti ja painan tätä metallinpalaa missä hdd on kiinni niin meteli loppuu samantien.

Onko jotain kikka kakkosta? Muuten joudun ostamaan 2 teran ssd:n kun on toi kovalevy vähän täynnä.

20191229_123747.jpg
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Minulla on ollut WD Blackin 2-teraisia Definen R3:ssa aikoinaan ja ei levyjen matalataajuisesta jyrinästä päässyt mitenkään lopullisesti eroon vaikkakaan suurempia resonointeja (joista tunnut kärsivän) ei esiintynyt pienen säädön jälkeen. Kokeilin myös levyjen kiinnityksessä hyödyntää Antecin koteloissa käytettyjä paksumpia silikonitassuja (myös pidemmät ruuvit tarvitaan) mutta ei se tilannetta paljoakaan muuttanut vaikka toimivat paremmin kuin Definen omat "matalaprofiiliset" kumit.

Ja minullahan levyt olivat niissä kotelon normaaleissa kelkoissa kiinni.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Onko tuo levy siis kiinni vain noiden kahden alimman kiinnityksen kohdalta?
Se olisi riski värinän paremmalle johtumiselle kotelon rakenteisiin vääntämällä pehmusteita tiukemmalle.
Pehmusteiden kun pitäisi jäädä löysästi/tasaisesti toimiakseen parhaiten.
Ja ohutta peltiähän tuo osa on jossa tuo levy "roikkuu" koko painollaan.


TLC SATA levyt alkavat 250€:n alta.
Crucial MX500, 244€ | Hinta.fi
Western Digital Blue 3D, 237€ | Hinta.fi

NVMe levyt jonkin verran yläpuolelta
ADATA XPG SX8200 Pro, 260€ | Hinta.fi
PNY XLR8 CS3030, 280€ | Hinta.fi

Puskuroimattomalta kirjoitusnopeudeltaan varmaan alle puoleen tuosta WD:stä jääviä QLC levyjä saa halvemmalla.
(niin se kehitys kulkee taaksepäin...)
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
743
Minäkin ratkaisin kovalevyistä kuuluvan metelin vaihtamalla kokonaan SSD:ihin.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 351
Joskus tein HDD:lle riippukeinut polkupyörän sisuskumista leikatuista lärpäkkeistä, jotka pistin kaksipuoleisella teipillä tai ruuvi / prikka -yhdistelmällä koteloon kiinni. Se lopettaa kaikki resonanssiäänet, ja käytännössä levy katoaa äänimaailmasta. Mitenkään hirveän kätevä järjestelyhän se ei ole koska levy tavallaan heiluu siellä irrallaan, ja pitää katsoa ettei se konetta siirrellessä pääse kolisemaan mihinkään. Siihen voisi varmasti viritellä vielä jotain vaahtomuovistoppareita potentiaalisiin kontaktikohtiin...
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
103
Mun WD Blue aiheuttaa myös huomattavaa resonanssia, että värähtelyn tuntee kun koskettaa koteloa. Kone on siis puisella pöydällä. Testasin huvikseni laittaa kaksi hiirimattoa koneen alle, ja tärinä vaimeni huomattavasti. Paremman ratkaisun puutteessa laitoin aliexpressista tilaukseen pyykinpesukoneen tärinän vaimennukseen tarkoitetut kumitassuhärpäkkeet. Eivät ole vielä saapuneet, mutta luulisi tehoavan vähintään yhtä hyvin, kuin ohut hiirimatto. Sitten kun toi kovo sanoo itsensä irti, niin siirryn kyllä pelkkien SSD-levyjen käyttöön.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 430
Onhan noita kokeiltu. Kuminauhoilla pingotettu levy on ollut paras, kakkosena on tullut 5.25 slotiin kumitassujen varassa olevat kinnikkeet. Polkupyörän sisäkumista saa myös hyvät eristyssysteemit kasattua.

Nyt nassissa on kotelon pohjalla kovahkoa vaahtomuovia, siis sellaista, ettei se painu kasaan levyn painosta, mutta ei ole mitään makuualustaakaan.
Kiintolevyt on rivissä pystyssä sen päällä ikäänkuin lautasset kuivauskaapissa ja levyjen väliin on leikattu sopivat vaahtomuovipalat ja teipattu ne levyyn kiinni. Käytännössä levyt on siis joka suunnasta vaahtomuovin palan eristämänä metallista ja väleissä on isot raot, joten ilma pääsee kiertämään. Hyvin on toiminut, levyt ei kuumene liikaa, eikä resonoinnit vaivaa.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Mulla on käytössä R5. Mulla on toi alin kovalevykelkka paikallaan ja 3TB Toshiba sen ylimmässä kelkassa ns. "viralliseen tapaan" ruuveilla. Ei ole resonoinut kunhan takapelti on kiinni. Muita levyjä mulla ei ole kelkoissa kiinni, SATA SSD:t ovat emolevyn takana ja M.2 tietty emossa kiinni.

Resonointia rupes kuulumaan kun jätin takapellin kiinnittämän powerin vaihdon jälkeen. Ilmeisesti tuon pellin paino auttaa vaimentamaan resonointia sen verran ettei sitä enää kuule.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Kovalevyt irti kotelosta ja jonkun pahvilaation päälle ja jotain pehmustetta alle(itse laittaisin antistaattisen muovin alle vielä)?.Tai sitten vaan ostat ssd:n tai uudemman hd:n.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Onko tuo levy siis kiinni vain noiden kahden alimman kiinnityksen kohdalta?
Se olisi riski värinän paremmalle johtumiselle kotelon rakenteisiin vääntämällä pehmusteita tiukemmalle.
Pehmusteiden kun pitäisi jäädä löysästi/tasaisesti toimiakseen parhaiten.
Ja ohutta peltiähän tuo osa on jossa tuo levy "roikkuu" koko painollaan.


TLC SATA levyt alkavat 250€:n alta.
Crucial MX500, 244€ | Hinta.fi
Western Digital Blue 3D, 237€ | Hinta.fi

NVMe levyt jonkin verran yläpuolelta
ADATA XPG SX8200 Pro, 260€ | Hinta.fi
PNY XLR8 CS3030, 280€ | Hinta.fi

Puskuroimattomalta kirjoitusnopeudeltaan varmaan alle puoleen tuosta WD:stä jääviä QLC levyjä saa halvemmalla.
(niin se kehitys kulkee taaksepäin...)
Noiden muistien hinnat on tainnut nousta kun pari tehdasta tais tuottaa epäkuranttia tavaraa jos oikein muistan?.Joku 3T wd green hd taitaa maksaa nykyään joku 60€-70€ joten itse ostaisin mielummin sellaisen kuin maksaisin >300€? sdd:stä.
 
Liittynyt
19.01.2018
Viestejä
191
Koita löysätä vähän ruuveja niin ei värähtely etene niin helpolla. Maton liimaaminen ympäristöön voipi auttaa värähtelyn sammuttamisessa.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 999
Nyt alkoi itsellä muuten hiljainen 5400RPM WD Blue pitämään aaltoilevaa humisevaa resonointia. Kovalevy on PSU Shroudin alla piilossa ja aiemman äänekkään 7200RPM levyn jäljiltä vielä bitumimattoa tungettu sinne reilusti. Kokeilin siirrellä kovalevyn kehikkoa eri asentoihin ja painella sormella eri puolilta, mutta ei vaikuttanut resonointiin.

Eipä tuolla kovalevyllä oikeastaan muuta virkaa enää ole kuin kuvien ja videoiden varastointi. Kaapissa lojuu ylimääräinen 250GB SSD, niin kuvat saa kyllä ängettyä sinnekin ja pääsee mekaanisesta levystä vihdoin eroon.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Tosiaan sain ratkaistua asian niin ihan kerkesin unohtaa että olin tänne kysellyt ongelmasta.

Elikäs ongelman aiheutti se, kun päivitin kotelon tähän Define R6 USB Blackout versioon. Tein muunnoksen open layoutiin. Unohdin ruuvata tämän uuden väliseinän kunnolla kiinni, olin ruuvannut sormilla sopivasti mutta ruuvimeisselillä sai niin paljon vääntöä enemmän.
Huono kiinnitys siis aiheutti ongelman. Ei siinä kovossa mitään vikaa voinut olla kun vain 662 käynnistyksiä ja 4154 käyttötuntia. WD Black ostettu 09/2018, kovo valmistettu tarran mukaan 06/2018.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 683
Viestejä
4 188 779
Jäsenet
70 779
Uusin jäsen
K01571N3N

Hinta.fi

Ylös Bottom