Monet ovat sitä mieltä että pitäisi palata vanhaan ja hyvään mutta olen tässä itse miettinyt asiaa vähän eri kantilta.
Mietin että miksi opettajat pitää vuodesta toiseen samat opetukset suullisesti esim ekat 25 minuuttia 45min pätkistä. Eikö ne voi kerran vuodessa nauhottaa videolle jos muutoksia on tullut ja katsoa sitten näytöltä ja kuunnella. Sitten oppilaat lukee jotain tai tekee jotain pieniä tehtäviä kirjoihinsa.
Kai ajatus on että opettaja kiertelee ja katsoo onnistuuko mutta toisaalta vähän vaikea siinä on katsoa onnistuiko 30 oppilasta vaan siinä kerkeää katsoa vain muutamaa. Harvemmin kukaan kysyy apua varsinkaan pojista.
Ehkä parempi olisi että täyttäisivät jotain hyvin tehtyjä moninvalintoja jotka kone tarkastaisi tunnin päätteeksi niin pysyisi paremmin kärryllä ketkä tarvitsee apua. Osa aineista lähinnä matematiikka ja kirjoittaminen tietty vaati muutakin kuin monivalinnat.
Toisekseen jos näin olisi ei tarvitsisi olla edes mikään korkeakoulutettu opettaja vaan ihan vaan joku apulainen joka pistää filmit pyörimään ja poistaa häiriköt luokasta.
Häiriköistä sen verran että minusta jotkut rangaistukset olisivat hyviä. En tosin keksi muuta kuin että parasta olisi että he olisivat koulussa vaikka tunnin myöhempään kun muut pääsevät pois. Kai suurin osa lapsistakin tajuaa että ei ole järkeä häiriköidä jos siitä ei seuraa mitään muuta kuin eristyksessä olo. Ne joilla on hirveä määrä ongelmia perhe puolelta on enempi lastensuojelun tai jos on käytöshäiriöitä niin psykiatrin puolen ongelmia. Nämä tietty yksilökohtaisesti eikä ne muutenkaan olisi perus oppilaiden seassa.
Minusta vähän tuntuu myös että hyvinvointi yhteiskunnasta johtuen yläkouluiästä alkaen opiskelu ei jaksa kaikkia oppilaita oikein motivoida, koska kaiken saa lopulta kumminkin kelasta.
Mietin että miksi opettajat pitää vuodesta toiseen samat opetukset suullisesti esim ekat 25 minuuttia 45min pätkistä. Eikö ne voi kerran vuodessa nauhottaa videolle jos muutoksia on tullut ja katsoa sitten näytöltä ja kuunnella. Sitten oppilaat lukee jotain tai tekee jotain pieniä tehtäviä kirjoihinsa.
Kai ajatus on että opettaja kiertelee ja katsoo onnistuuko mutta toisaalta vähän vaikea siinä on katsoa onnistuiko 30 oppilasta vaan siinä kerkeää katsoa vain muutamaa. Harvemmin kukaan kysyy apua varsinkaan pojista.
Ehkä parempi olisi että täyttäisivät jotain hyvin tehtyjä moninvalintoja jotka kone tarkastaisi tunnin päätteeksi niin pysyisi paremmin kärryllä ketkä tarvitsee apua. Osa aineista lähinnä matematiikka ja kirjoittaminen tietty vaati muutakin kuin monivalinnat.
Toisekseen jos näin olisi ei tarvitsisi olla edes mikään korkeakoulutettu opettaja vaan ihan vaan joku apulainen joka pistää filmit pyörimään ja poistaa häiriköt luokasta.
Häiriköistä sen verran että minusta jotkut rangaistukset olisivat hyviä. En tosin keksi muuta kuin että parasta olisi että he olisivat koulussa vaikka tunnin myöhempään kun muut pääsevät pois. Kai suurin osa lapsistakin tajuaa että ei ole järkeä häiriköidä jos siitä ei seuraa mitään muuta kuin eristyksessä olo. Ne joilla on hirveä määrä ongelmia perhe puolelta on enempi lastensuojelun tai jos on käytöshäiriöitä niin psykiatrin puolen ongelmia. Nämä tietty yksilökohtaisesti eikä ne muutenkaan olisi perus oppilaiden seassa.
Minusta vähän tuntuu myös että hyvinvointi yhteiskunnasta johtuen yläkouluiästä alkaen opiskelu ei jaksa kaikkia oppilaita oikein motivoida, koska kaiken saa lopulta kumminkin kelasta.