• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Miten Suomalaista koulujärjestelmää pitäisi uudistaa?

Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 272
Monet ovat sitä mieltä että pitäisi palata vanhaan ja hyvään mutta olen tässä itse miettinyt asiaa vähän eri kantilta.

Mietin että miksi opettajat pitää vuodesta toiseen samat opetukset suullisesti esim ekat 25 minuuttia 45min pätkistä. Eikö ne voi kerran vuodessa nauhottaa videolle jos muutoksia on tullut ja katsoa sitten näytöltä ja kuunnella. Sitten oppilaat lukee jotain tai tekee jotain pieniä tehtäviä kirjoihinsa.

Kai ajatus on että opettaja kiertelee ja katsoo onnistuuko mutta toisaalta vähän vaikea siinä on katsoa onnistuiko 30 oppilasta vaan siinä kerkeää katsoa vain muutamaa. Harvemmin kukaan kysyy apua varsinkaan pojista.

Ehkä parempi olisi että täyttäisivät jotain hyvin tehtyjä moninvalintoja jotka kone tarkastaisi tunnin päätteeksi niin pysyisi paremmin kärryllä ketkä tarvitsee apua. Osa aineista lähinnä matematiikka ja kirjoittaminen tietty vaati muutakin kuin monivalinnat.

Toisekseen jos näin olisi ei tarvitsisi olla edes mikään korkeakoulutettu opettaja vaan ihan vaan joku apulainen joka pistää filmit pyörimään ja poistaa häiriköt luokasta.

Häiriköistä sen verran että minusta jotkut rangaistukset olisivat hyviä. En tosin keksi muuta kuin että parasta olisi että he olisivat koulussa vaikka tunnin myöhempään kun muut pääsevät pois. Kai suurin osa lapsistakin tajuaa että ei ole järkeä häiriköidä jos siitä ei seuraa mitään muuta kuin eristyksessä olo. Ne joilla on hirveä määrä ongelmia perhe puolelta on enempi lastensuojelun tai jos on käytöshäiriöitä niin psykiatrin puolen ongelmia. Nämä tietty yksilökohtaisesti eikä ne muutenkaan olisi perus oppilaiden seassa.

Minusta vähän tuntuu myös että hyvinvointi yhteiskunnasta johtuen yläkouluiästä alkaen opiskelu ei jaksa kaikkia oppilaita oikein motivoida, koska kaiken saa lopulta kumminkin kelasta.
 
Eihän se vaadi kuin rahaa, hemmetisti rahaa. Oletko valmis veronkorotuksiin asian takia.

Luokkien oppilasmäärien pienentäminen merkittävästi auttaisi eniten, mutta on myös todella kallista.
Häiriökäyttäytymiseen auttaisi koulujen määrän lisääminen ja digilaite-kielto. Kun Koulu-yksiköt ovat pienempiä, häiriökäyttäytymisen huomataan aikasisemmin ja siihen on helpompi puuttua, eikä sitä muutenkaan synny niin helposti. Opettajien kunnioitus pitää palauttaa puuttumalla sitä murentaviin henkilöihin heti, eristäminen ja yksinäisyys toimivat lapsiin, eli häirikkö loppupäiväksi yksin luokkahuoneeseen valvovan opettajan alle opiskelemaan. Pahimmat tapaukset siirrettävä tarkkailuluokalle.
 
Nettiinhän tuli koronan aikaan varsin hyviäkin opettajien tekemiä tunteja esim matematiikasta.

------------------------------------------

Ongelma on se, että jos ei halua oppia ja ei halua olla siellä koulussa, niin nykyään ei juurikaan ole tahoa, joka voi tehdä asialle pakolla jotain.

Pahimmat tapaukset pitäisi sulkea johonkin kouluvankilaan, josta ei pääsisi pois ja jossa se kunnolla luokassa istuminen yms ja opiskelu yleensäkin olisi se asiakkaan kannalta paras vaihtoehto ja tarpeeksi edistyttyään pääsisi taas kokeilemaan tavallista koulua ja elämää muurien ulkopuolella..

Valitettavasti tätä ei haluta ja toisekseen Suomella ei konkurssikypsänä maana ole edes varaa tähän.

--------------------------------------------

Toki tuo puhelin ym kielto olisi nyt kiireellisin asia toteuttaa ihan maanlaajuisesti..
 
Aino Saarinen on tutkinut asiaa väitöskirjassaan.
Aino Saarisen väitöskirja Suomen heikentyneistä oppimistuloksista aiheutti pari vuotta sitten valtavan porun.
Myös lääketieteestä ja psykologiasta väitellyt Saarinen totesi kasvatustieteen väitöskirjassaan, että itseohjautuvuutta vaativat oppimismenetelmät ja digitaalisten oppimateriaalien käyttö olivat yhteydessä oppimistulosten laskuun. Varhaiskasvatukseen osallistumisella taas ei ollut tutkimuksen mukaan yhteyttä oppimistuloksiin.
Monet Saariseen yhteyttä ottaneet opettajat kertoivat, että heidän mielipiteensä digitalisaatiosta ja uusista opetusmenetelmistä oli sivuutettu, kun uusi opetussuunnitelma oli otettu käyttöön vuosina 2016–2018. Vanhemmat kertoivat olevansa tyytyväisiä siitä, että asiat tuodaan esiin.

Suomen Kuvalehdessä on myös mielenkiintoinen artikkeli Saarisesta, jos kiinnostaa lukea hänen ajatuksistaan ja niiden vastaanotosta:

Oman vaatimattoman mielipiteeni sanoin jo toisessa ketjussa:
"Jos minulta kysytään, niin luokkahuoneet ja tarkkailuluokat takaisin, älylaitteet lukittuun kaappiin, kynä käteen ja matematiikan opetus kunniaan. Kielitaidottomat kielitaidottomien luokkaan opettelemaan suomea. Onneksi minä en ole päättämässä. "

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että tarkkailuluokalle tai apukouluun kuuluvat laitetaan muiden joukoon. Ei voi olla kenenkään etu.
 
Viimeksi muokattu:
Aino Saarinen on tutkinut asiaa väitöskirjassaan.


Suomen Kuvalehdessä on myös mielenkiintoinen artikkeli Saarisesta, jos kiinnostaa lukea hänen ajatuksistaan ja niiden vastaanotosta:

Oman vaatimattoman mielipiteeni sanoin jo toisessa ketjussa:
"Jos minulta kysytään, niin luokkahuoneet ja tarkkailuluokat takaisin, älylaitteet lukittuun kaappiin, kynä käteen ja matematiikan opetus kunniaan. Kielitaidottomat kielitaidottomien luokkaan opettelemaan suomea. Onneksi minä en ole päättämässä. "

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että tarkkailuluokalle tai apukouluun kuuluvat laitetaan muiden joukoon. Ei voi olla kenenkään etu.
En minäkään ihan ole ymmärtänyt tuota tarkkislaisten sijoittamista normaaleihin luokkiin. Siellä tarkkiksella adhd jne. tapaukset sai pienryhmä opetusta (5-10 oppilasta) erikoistuneelta opettajalta. Ainakin useamman artikkelin lukeneena, monet siellä olleet koki tuon toimivana. Pientä osaa ei voi auttaa vaikka mitä yrittäisi.
Toinen mikä varmaan hieman vaikuttaa on nämä maahanmuuttajat. Jos ylä-asteella vielä opetellaan lukemaan niin vähän hankala siinä on muuta yrittää. Ja juu, en lähde asiasta vääntämään mihinkään rasisti-lankoihin.
 
En minäkään ihan ole ymmärtänyt tuota tarkkislaisten sijoittamista normaaleihin luokkiin. Siellä tarkkiksella adhd jne. tapaukset sai pienryhmä opetusta (5-10 oppilasta) erikoistuneelta opettajalta. Ainakin useamman artikkelin lukeneena, monet siellä olleet koki tuon toimivana. Pientä osaa ei voi auttaa vaikka mitä yrittäisi.
Toinen mikä varmaan hieman vaikuttaa on nämä maahanmuuttajat. Jos ylä-asteella vielä opetellaan lukemaan niin vähän hankala siinä on muuta yrittää. Ja juu, en lähde asiasta vääntämään mihinkään rasisti-lankoihin.
Sehän ei myöskään ole hyväksi sille tarkkislaiselle jos ei saa sitä tukea mitä tarvitsee. Kaikki häviää. Juuri se että on pienempi ryhmä ja erikoisopettaja joka osaa opettaa näitä vähän vaikeampia tapauksia auttaa eniten juuri niitä jotka tarvitsevat sitä erityistukea.

Tätä nämä inkluusiota ajavat ei tunnu ymmärtävän.
 
Sehän ei myöskään ole hyväksi sille tarkkislaiselle jos ei saa sitä tukea mitä tarvitsee. Kaikki häviää. Juuri se että on pienempi ryhmä ja erikoisopettaja joka osaa opettaa näitä vähän vaikeampia tapauksia auttaa eniten juuri niitä jotka tarvitsevat sitä erityistukea.

Tätä nämä inkluusiota ajavat ei tunnu ymmärtävän.
Tietyistä typeristä ideologioista on johdettu erittäin aivokuollut ajatus, jotta ihmiset ovat samanlaisia.
Oikeasti vai eivät ne ole. Joku voi olla matemaattisesti lahjakas ja toinen ei. Jollekkin kielet ovat helppoja toiselle ei. jne jne jne..Lisäksi eri yksilöt aökavat tajuta esim tuettyjä matemaattisia asioita eri ikäisenä.
Siksi ainankin:
Matematiikan eri tasot pitäisi ottaa (uudestaan) käyttöön jo yläasteella.
Ruotsin kanssa pitäisi muuttaa valinnaiseksi esim venäjä tai saksa.
Heikommin menestyville (joka vuosi vuoden lopussa kokeet) tulisi järjestää pakollista opetusta myös kesällä muutama viikko ja muutamia kesätehtäviä (Esim lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyen).
Vähintään erityisopetusluokkia tulisi käyttää ongelmatapausten kanssa.
 
Enemmän AI avusteista itseopiskelua. Ainekohtainen chatbot/ai tutor? Vanhemmat oppilaat toimivat tutoreina pienille ryhmille sen sijaan että ollaan luokassa opettajan johtamana. Sallitaan asioissa eteneminen oman oppimiskyvyn mukaan. Häiriköt erilleen ja heille auktoriteettipohjaisempi järjestelmä missä joku opettajankaltainen ratkaisu. Koulussa opettajan johdolla opetellaan ryhmätyötä, sosiaalisia taitoja jne. Kaiken muun voi oppia etänä+tutorointi pienissä ryhmissä. Tutorointi/opiskelu voisi tapahtua myös netin yli/vr-maailmassa.

Tutorit halvempia kuin opettajat vaikka maksetaan tutoroinnista jotain.

Vähemmän pakollista sapluunaa. Enemmän annetaan opiskelijan opiskella niitä asioita mitkä kiinnostavat. Oppiminen on läpi elämän kestävää eikä joku 20v putki jonka jälkeen mietitään työelämään siirtymistä. Pyritään konkretisoimaan miten valittu tie johtaa töihin tai ei johda. Ota vastuu omasta tulevaisuudesta, ymmärrä miten maailma toimii.

Jo melko nuoresta lähtien aletaan ajamaan asiaa omasta vastuusta. Niin petaat kuin makaat. Yksi järjestelmä ei toimi kaikille. Tarvitaan joustava systeemi missä iso osa on itseopiskelu ai:n avulla ja pienryhmät joissa vanhempi oppilas toimii tutorina.
 
Tietyistä typeristä ideologioista on johdettu erittäin aivokuollut ajatus, jotta ihmiset ovat samanlaisia.
Oikeasti vai eivät ne ole. Joku voi olla matemaattisesti lahjakas ja toinen ei. Jollekkin kielet ovat helppoja toiselle ei. jne jne jne..Lisäksi eri yksilöt aökavat tajuta esim tuettyjä matemaattisia asioita eri ikäisenä.
Siksi ainankin:
Matematiikan eri tasot pitäisi ottaa (uudestaan) käyttöön jo yläasteella.
Ruotsin kanssa pitäisi muuttaa valinnaiseksi esim venäjä tai saksa.
Heikommin menestyville (joka vuosi vuoden lopussa kokeet) tulisi järjestää pakollista opetusta myös kesällä muutama viikko ja muutamia kesätehtäviä (Esim lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyen).
Vähintään erityisopetusluokkia tulisi käyttää ongelmatapausten kanssa.
Miulla ei ole lapsia. Eikä tule, joten sinällään ihan sama.
En alakoulussa rupeaisi erottelemaan lapsia, paitsi nämä erityistä tukea tarvitsevat.
Ruotsi on oikeasti ihan yksi paskanhailee tässä konkurssissa.
Numero arvostelu takaisin neljännestä luokasta eteenpäin. Ei siinä ole ketään tarkoitus dissata, mutta ei se sanallinen paskanjauhaminen ketään auta myöskään.
Ja viimeisenä, opettajille kunnioitus takaisin. Ettei siellä mitkään io-tech insinöörit soittele opettajille ja yritä opettaa heitä omassa työssään.
 
Äidinkielen oikeinkirjoitus olisi myös hyvä opettaa keskustelun aloittajalle. Otsikkokin on väärin.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Eihän se vaadi kuin rahaa, hemmetisti rahaa. Oletko valmis veronkorotuksiin asian takia.

Luokkien oppilasmäärien pienentäminen merkittävästi auttaisi eniten, mutta on myös todella kallista.
Häiriökäyttäytymiseen auttaisi koulujen määrän lisääminen ja digilaite-kielto. Kun Koulu-yksiköt ovat pienempiä, häiriökäyttäytymisen huomataan aikasisemmin ja siihen on helpompi puuttua, eikä sitä muutenkaan synny niin helposti. Opettajien kunnioitus pitää palauttaa puuttumalla sitä murentaviin henkilöihin heti, eristäminen ja yksinäisyys toimivat lapsiin, eli häirikkö loppupäiväksi yksin luokkahuoneeseen valvovan opettajan alle opiskelemaan. Pahimmat tapaukset siirrettävä tarkkailuluokalle.
Juuri näin. Rahaa, rahaa ja rahaa.
 
Vaatiskohan se nyt lähinä sen, että perse penkkiin ihan ala-asteella, vitut porukoille, opettaja on kuningas/tar.

Näköjään opettajien arvovaltaa haastetaan. Ja se on teidän vika. En sano että niitä pikku paskiaisia pitäisi piiskata, mutta sanon että vanhempien pitäisi antaa remmistä jos vittuilee opettajalle..
 
Tuntuu oudolta ettei OKMssä hoksata että jos oppimisen tulokset on laskeneet jo pitkään vaikka monia asioita on muutettu "muka parempaan" suuntaan niin olisi hyvä ottaa muutama askel taakse ja todeta että vihkoon meni. Ei 90-luvun koulussa ollut yhtään rahaa mihinkään laman keskellä mutta luokassa oli kuria, läksyt piti tehdä, kokeita oli ja niistä tuli arvosana, todistus tuli jouluna ja kesän alla eikä niistä kukaan ahdistunut.

Nyt tilat on hälyisiä, tarkkislaiset ja muualta tulleet aiheuttavat älämölöä ja opettajan aika menee kaaoksen hallintaan ja/tai kunnan digikehityshankkeeseen. Samalla teinit on puhelimella ja vittuilee opelle, jos ope valittaa kotiin niin vanhemmat vittuilee lisää (Tietenkään se meidän Jani-Petteri ei kiusaa ketään. Tyhmäkö olet?!). Luokalle ei saa jättää, erottaa ei voi, pelikirjassa ei ole pelimerkkejä - pitää vaan ymmärtää ja tukea ja pärjätä huomiseen. Niitä muutamaa joita kiinnostaisi ei ehdi huomioida mitenkään, toivoo vaan että hoitavat itsenäisesti hommansa. Ei ihme että lahjakkaitakin on vähemmän kun eivät saa kannustusta ja rauhaa opetella asioita.

Hyviä ehdotuksia tuossa edellisen postauksen väitöskirjassa. Mietin vaan miksi ja kenen ansiosta ne ei ole menneet käytäntöön jo aikaa sitten.
 
Tuntuu oudolta ettei OKMssä hoksata että jos oppimisen tulokset on laskeneet jo pitkään vaikka monia asioita on muutettu "muka parempaan" suuntaan niin olisi hyvä ottaa muutama askel taakse ja todeta että vihkoon meni. Ei 90-luvun koulussa ollut yhtään rahaa mihinkään laman keskellä mutta luokassa oli kuria, läksyt piti tehdä, kokeita oli ja niistä tuli arvosana, todistus tuli jouluna ja kesän alla eikä niistä kukaan ahdistunut.

Nyt tilat on hälyisiä, tarkkislaiset ja muualta tulleet aiheuttavat älämölöä ja opettajan aika menee kaaoksen hallintaan ja/tai kunnan digikehityshankkeeseen. Samalla teinit on puhelimella ja vittuilee opelle, jos ope valittaa kotiin niin vanhemmat vittuilee lisää (Tietenkään se meidän Jani-Petteri ei kiusaa ketään. Tyhmäkö olet?!). Luokalle ei saa jättää, erottaa ei voi, pelikirjassa ei ole pelimerkkejä - pitää vaan ymmärtää ja tukea ja pärjätä huomiseen. Niitä muutamaa joita kiinnostaisi ei ehdi huomioida mitenkään, toivoo vaan että hoitavat itsenäisesti hommansa. Ei ihme että lahjakkaitakin on vähemmän kun eivät saa kannustusta ja rauhaa opetella asioita.

Hyviä ehdotuksia tuossa edellisen postauksen väitöskirjassa. Mietin vaan miksi ja kenen ansiosta ne ei ole menneet käytäntöön jo aikaa sitten.

Juuri näin ja mitä nyt viimeksi uutisia opetussuunnitelmasta lukenut, niin suuntaus on pikemminkin se, että isoihin avotiloihin vaan kaikki oppilaat jossa sitten opiskellaan jotain jos huvittaa. Itselleni ainakin tuollainen olisi ollut varsin tuhoisaa, sillä vaikka aikoinani hyvin pärjäsinkin koulussa työ/lukurauha oli tärkeää ja jos olisi tuolloin sanottu, että joo tee niitä tehtäviä jos/kun huvittaa voi olla että aika vähiin olisi kyllä jäänyt se tekeminen. Mutta tosiaan tuolloin 90-luvulla pakolliset läksyt ja kokeet + vanhemmat pitivät huolen siitä että niitä tehtäviä tuli tehtyä.

Lisäksi huvittaa kun vasemmistopoliitikot jaksavat aina paasata siitä iän ikuisesta eriarvoistumisesta syynä kaikkeen ihan niin kuin sitä ei olisi silloin 90-luvun laman jälkeen tai Pisa huippujen aikaan ollut ollenkaan Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tehdään tälle valtion ja opetussektorin rahan käytölle analogia:

Mitä jos sinulla ketjun lukijalla olisi ollut perhe 90-luvulla? Vaimo/mies ja lapset. Tienestit on hyvät ja rahaa on, elämä on hyvää, matkustelette ulkomailla, ostatte kuluttajaelektroniikkaa jne. 2000-luvulle saapuessanne tienaatte enemmän kuin koskaan ennen, mutta jostain kumman syystä mihinkään ei ole enää varaa? Näyttää siltä että pankkitililtä itseasiassa katoaa rahaa jonnekin mustaan aukkoon toistuvasti.

Pitäisikö tällaisessa tilanteessa:
a) Pyytää työnantajalta lisärahoitusta kompensoimaan katoava raha?
b) Selvittää että minne v***uun ne rahat katoavat?

Ehdotan ratkaisuksi vaihtoehtoa b). Ei voi olla niin että kun kaiken pitäisi olla entistä paremmin niin asiat onkin entistä paskemmin. Asian ympärille pitäisi perustaa selvitysryhmä joka käy ihan konkreettisesti kysymässä opettajilta ja oppilailta ympäri maata "mikä on ongelma?". Siis nimenomaan ongelmia eikä ratkaisuja. Meidän pitää saada tietää opettajilta että mihin ne rahat ei riitä ja mistä kiikasta jos mistään eikä vain saada geneeristä kokonaisuuden kannalta arvotonta höpinää kuten "tarvitsemme lisää rahoitusta"-paskaa. Jos rahat ei tosiaan riitä niin sitten katsotaan kuka veti välistä tai mihin turhaan digi-humppapaskaan ne on investoitu yms. Jos rahat riittää eikä syytä löydy niin sitten siirrytään asteittain takaisin kohti 90-luvun mallia joka selvästikin toimi. Matematiikka ei ole muutunut mihinkään, mutta Suomi itse päätti lähteä korjaamaan systeemiä joka ei ole rikki.

Asian ratkaiseminen on hyvin yksinkertaista eikä sen tajuamiseen tarvitse olla mikään professori. Kyse on vain siitä että milloin aloitetaan ratkaisemaan ongelmaa pelkän tilanteen kauhistelemisen sijaan? Tästä on puhuttu vuosikaudet, mutta mitään ei ole tehty.

Näiden keinojen ulkopuolella voi tehdä itsestäänselviä muutoksia kuten:
- Opettajan autoriteetin palauttaminen
- Haittamaahanmuuton lakkauttaminen
- Vanhemmille rikosoikeudellinen vastuu lapsen kasvatuksen epäonnistumisesta. (vanhempien on itse pidettävä kuria eikä ulkoistettava sitä muulle yhteiskunnalle tai vähintään pyydettävä apua viranomaisilta jos eivät siihen itse kykene)
- Amerikasta apinoidun woke-pseudotiedepaskan poistaminen kaikesta koulumateriaalista ja vastuullisten rankaiseminen
 
Viimeksi muokattu:
Nykyään ei ilmeisesti jätetä ketään luokalle. Eli siis uusimaan luokka-aste jos taidot ei riitä. Muistan itse ala/ylä-asteelta että tuo oli äärimmäinen nöyryytys. Tarkkiskaan ollut mitään siihen verrattuna että joutuisit käymään luokan uusiksi.
 
Nykyään ei ilmeisesti jätetä ketään luokalle.
Kyllä jätetään. Myös erikoisluokat on vielä olemassa, lisätukea vaativilla oppilailla on avustajia ja jälki-istuntojakin on.

En tarkoita nyt lainaamaani viestiä vaan koko ketjua, täällä mutuillaan aikalailla. Tutkimusta aiheesta on olemassa että miten koulutusta voisi parantaa, mutta kärkkäimmät mielipiteet saa luonnollisesti kirjoitettua kun näistä ei ole lukenut mitään(eikö tullut koulussa opittua?) ja toistelee jotain omaan ideologiaan pohjautuvaa.

Huono juttu oppimistulosten kannalta on että poliitikot saa päättää paljosta koulutukseen liittyvästä asiantuntijoiden sijaan ja poliitikot valitsee ihmiset, joilla ei itselläänkään ole aiheesta riittävää ymmärrystä.

- Opettajan autoriteetin palauttaminen
Palautetaan se äidinkielen opettajalle eka, että saa luvan lyödä kaikkia joille suomen kieli on vaikeaa? ;)
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ihan tutkittu tietioa:


1. Opettajan rooli on liian vähäinen. Saarisen mielestä opettajan rooli on tällä hetkellä liian vähäinen siihen nähden, mitä tutkimusnäyttö sanoo.

2. Liian pienille oppilaille annetaan monissa kouluissa liikaa vastuuta. Saarisen mukaan itsekontrollin ja oman toiminnan ohjaamisen taidot kehittyvät todella hitaasti iän myötä. Hänen mukaansa Pisa-aineistostakin käy ilmi, että 30-40 prosenttia 15-vuotiaista ei koe osaavansa aikatauluttaa ja ohjata omaa oppimistaan.

3. Digilaitteiden yleistyminen. Saarisen mukaan digitaalista oppimista ei pitäisi soveltaa kaikkeen. Hänen mukaansa esimerkiksi lukutaito kehittyy paremmin paperisten kirjojen avulla.

4. Oppimisympäristöt. Saarinen näkee vikaa myös oppimisympäristöissä. Ongelmia voi Saarisen mukaan olla esimerkiksi melutasossa, ryhmien koossa ja ryhmien pysyvyydessä.

5. Inkluusio. Erityistä tukea tarvitsevia oppilaita käsitellään yhtenä joukkona, vaikka todellisuudessa siihen kuuluu monia erilaisia alaryhmiä. Saarisen mukaan esimerkiksi näkövammaisten oppilaiden mukanaolo luokassa tutkitusti auttaa muiden oppilaiden oppimista ja hyvinvointia. Sen sijaan käytöshäiriöisiä oppilaita ei välttämättä kannattaisi laittaa niin sanottujen tavallisten oppilaiden kanssa samaan luokkaan.

Ja alla olevassa uutisessa jatkoa siihen miten päättäjät ovat ideologisessa pöhinässään suhtautuneet tutkimustietoon ja miksi nyt sitten ollaan tässä suossa. Kuten tuolla hyvin todetaan: "tutkimustietoa on tarjolla hyvin, mutta ei tutkimustiedon lukijoita". Saatanan tunarit.

 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni noi Saarinen kohdat kuulostaa mutulla ihan loogisilta. Valitettavasti Suomesta on tullut monelta osin ”pehmeä”. Siis tarkoitan sitä että ei ole vaatimustasoa. Tässä on hyvät puolet tottakai, mutta myös tällaisia huonoja puolia. Tämän näkee ihan arkielämässä töissä. Kun ei ole vaatimustasoa niin tehdään vähän sinnepäin.
 
Kyllä jätetään. Myös erikoisluokat on vielä olemassa, lisätukea vaativilla oppilailla on avustajia ja jälki-istuntojakin on.

En tarkoita nyt lainaamaani viestiä vaan koko ketjua, täällä mutuillaan aikalailla. Tutkimusta aiheesta on olemassa että miten koulutusta voisi parantaa, mutta kärkkäimmät mielipiteet saa luonnollisesti kirjoitettua kun näistä ei ole lukenut mitään(eikö tullut koulussa opittua?) ja toistelee jotain omaan ideologiaan pohjautuvaa.

Huono juttu oppimistulosten kannalta on että poliitikot saa päättää paljosta koulutukseen liittyvästä asiantuntijoiden sijaan ja poliitikot valitsee ihmiset, joilla ei itselläänkään ole aiheesta riittävää ymmärrystä.


Palautetaan se äidinkielen opettajalle eka, että saa luvan lyödä kaikkia joille suomen kieli on vaikeaa? ;)
Jätetään ja jätetään. Oma äitini on rehtori ja siskon mies erityisopettaja. Heidän kahvipöytä keskusteluja kuunnelleena taitaa yleinen tapa olla päästää kaikki vaan läpi. Jos jätät jonkun luokalle syttyy sota. Vanhemmat tai heidän tulkki valittaa päätöksestä ja lopulta koulu antaa periksi koska maksaa vaan turhaa kaupungille pitää oppilasta väkisin koulussa jota ei kiinnosta. Ei roadmanin tarvitse suomeksi osaa lukea tai kirjoittaa.
 
Väkisin tulee mieleen että joku ministeriössä kokee minkään viime vuosikymmenten hyvässä pöhinnässä tehdyn muutoksen perumisen niin hirveänä arvovaltatappiona että siihen ei ole kykyä eikä halua. Onhan tässä tietenkin hurja määrä liiketoiminnallisia intressejä syntynyt myös esim. sähköisten palveluiden ja kirjojen tekijöiden puolesta että "paluu vanhaan" nähdään näissä uhkana, ja lobbaus suuntautuu tietty omien intressien mukaan eikä minkään yhteisen hyvän puolesta.
 
Juuri näin. Rahaa, rahaa ja rahaa.
Ei kai siihen rahaa tarvita että palautetaan kuri kouluun?

Tunneilla opiskellaan. Ei näprätä puhelinta. Ei tehdä mitään omia juttuja. Jos ei osaa olla häiritsemättä muita, niin ulos luokasta.

Rahaa tähän ei tarvita. Opettajille vaan vanhat oikeudet takaisin.
 
Rahaakin varmaan tarvitaan.. jos luokkatiloja palautetaan vanhaan malliin ja ryhmäkokoja pienennetään niin se tarkoittaa lisää opettajia ja tilakustannuksia. Joitakin systeemisiä muutoksia voidaan toki tehdä vähälläkin rahallisella panoksella - joku kännykkäparkki ei paljon maksa ja opettajan oikeudet ym. onnistuu varsin vähillä euroilla mutta ihan koko paketti ei. Suurin jarru taitaa olla virkamiehistössä, ja jos kyse on näkemyksellisestä erosta heidän tavoitetilansa ja todellisuuden välillä niin se ei kuroudu umpeen euroillakaan.
 
Ei kai siihen rahaa tarvita että palautetaan kuri kouluun?

Tunneilla opiskellaan. Ei näprätä puhelinta. Ei tehdä mitään omia juttuja. Jos ei osaa olla häiritsemättä muita, niin ulos luokasta.

Rahaa tähän ei tarvita. Opettajille vaan vanhat oikeudet takaisin.
Ei se ole pelkästään siitä kiinni. Opetusmenetelmät ja tilat ovat yleisesti nykyään ihan pyllystä. Kaiken maailman avokonttoreita, itseohjautuvuutta ja pakotettuja ryhmätehtäviä alakoulusta lähtien luokissa, joissa on 30 oppilasta ja niistä puolet maahanmuuttajia ja kaikenlaisia oppimishäiriöisiä, niin tietäähän sen ettei siitä mitään tule.
 
Ei se ole pelkästään siitä kiinni. Opetusmenetelmät ja tilat ovat yleisesti nykyään ihan pyllystä. Kaiken maailman avokonttoreita, itseohjautuvuutta ja pakotettuja ryhmätehtäviä alakoulusta lähtien luokissa, joissa on 30 oppilasta ja niistä puolet maahanmuuttajia ja kaikenlaisia oppimishäiriöisiä, niin tietäähän sen ettei siitä mitään tule.
Ei tietenkään pelkästään ole siitä kiinni, mutta ei tämä lässytyskulttuuri auta yhtään myöskään sitä oppimista.

Pulinat pois ja opettaja on se joka määrää. Tuskin tämä lapsille on mikään ylitsepääsemätön ongelma oppia tottelemaan ja kuuntelemaan sitä opettajaa. Suurin ongelma on se että miten saadaan vanhemmat kasvattamaan lapsensa. Kun ihan pienestä asti opetetaan lapsille opiskelun tärkeys ja tuetaan sitä myös kotona, niin vähän hitaampikin oppii asioita.

Jokinhan tässä yhtälössä ei oikein stemmaa. Eipä ollut kouluissa mitään suurbudjetteja 90-luvullakaan ja silti porukka oppi. Pitäisiköhän mennä takaisin siihen paperi ja lyijykynä metodiin? Kun ei tunnu lapset oppivan vaikka on 10 kertaa paremmat pelit ja vehkeet nykyään oppimista varten?
 
  1. Inkluusio helvettiin
  2. Tasoluokat, jossa vaikka 4A on niitä fiksuja kavereita ja 4D on tyhmiä ihmisiä täynnä. Ja 4D:n oppilailla kohonnut riski uusia se luokka.
  3. Kolmen vuoden välein mahdollisuus jäädä kertausluokalle. Paitsi todella tyhmät, ne voisi jäädä luokalle / joutua erikoiskouluun jo aiemmin.
  4. PISA-kokeet tai muut standardisoidut kokeet mittaamaan menestystä
  5. Opettajien bonukset sidottu oppilaiden koetuloksiin (em. standardisoiduissa).. Paitsi 4D:n, jossa on alennettu kynnys bonuksille.
  6. Autoritäärinen opetus koko peruskouluun ja 2. asteen oppilaitoksiin
  7. Mamuille (S2) täysin vapaaehtoinen mahdollisuus suurissa kaupungeissa mennä omaan kouluunsa, jota tuetaan valtion rahoista ja siellä on maahanmuuttajille räätälöityjä kokonaisuuksia, myös iltaisin
  8. Koulun rehtorin paikka on 4-vuotinen ja yksi rehtori on samassa koulussa max. 8 vuotta ja jos koulun suorituskyky on hänen aikanaan ollut heikko, niin siitä on seurauksia
    1. huonosti menestynyt rehtori ei jatka virassaan (rehtorina)
    2. huonosti menestynyt rehtori saa miinuspisteitä hakiessaan toisen koulun rehtoriksi
    3. hyvin menestynyt rehtori saa lisäpisteitä hakuihin ja "toiselle kierrokselle"

Tässäpä omat ehdotukset.

Niiden pohjana on nykykoulun ongelmat, sikäli kun käsitän ne:
  1. Jotkut idiootit eivät noudata mitään sääntöjä ja riehuvat luokassa. Fiksut joutuvat menemään hitaimman tyhmyrin mukaan.
  2. Nämä idiootit oli minun aikanani erikoisluokalla ja eivät häirinneet muita.
  3. Nyt käytännössä, olen kuullut, että ihmisiä ei jätetä luokalle ollenkaan. Koska se on ikävää ja mussunmussun ja kallista (onko se kallista, jos saman luokan joutuu käymään uusiksi?). Lisäksi joutuu eroon kavereistaan. Minusta tuo jälkimmäisin on loistava pelote. "Jos et nyt Jonne vähän tsemppaa, noi menee yläasteelle ja sinä et."
  4. Mitattava menestys, ei tästä muuten mitään tule.
  5. Mitattava menestys ja suorittajien palkitseminen. Sieltä tulee best practices vielä, jos/kun tätä tutkitaan akateemisesti.
  6. Tämä vaan toimii. Siitä(kin) on tutkimuksia. Erityisesti se toimii niihin keskivertoa tyhmempiin oppilaisiin. En linkitä.
  7. Tämä nyt vasta-argumenttina sille, että S2 olisi hidaste ja "eivät osaa opettaa minua." Se on kaikki bullshittiä ja saavat mennä omaan kouluunsa, jonka esitteessä pyritään sanomaan, että kaikki oppivat kyllä, mutta tuskin se kadonnut motivaatio sielläkään löytyy. Kuitenkin, tällä saadaan vihervasemmisto mukaan :)
  8. Rehtorit, jotka eivät hoida kiusaustapauksia tai koulunsa muita ongelmia ovat arkipäivää pk-seudulla. Ne ovat sellaisia porsaita, jotka istuvat virassaan ja eivät tee muuta, kuin selittelevät huonoja tuloksiaan. Näille pitäisi antaa potkut huonon tuloksen seurauksena ja muutenkin kierrättää rehtoreita. Jos tämän seurauksena "huonon alueen" rehtori vaihtuu kerran 4 vuodessa, niin joku niistä voi osata jotain ja pistää koulun kuntoon. Lisäksi opettajilla on suurempi mahdollisuus ylentyä urallaan, kun pääsevät rehtoriksi helpommin, kun siellä ei selittelijätädit istu vuosikymmeniä syömässä kokousviinereitä.
Ja S2 disclaimer: olen sitä mieltä, että niissäkin on todella fiksuja yksilöitä, jotka oppivat kyllä muiden mukana ja menevät lopulta yliopistoon - mutta myös huonosti motivoituneita jenginuoria, jotka päätyvät kortistoon ja tuille - tai jopa vankilaan. Minä jakaisin tämän ryhmän niin, että ne ongelmanuoret menee "jonnekin muualle". Myös kantasuomalaiset urpot. Eli siitä inkluusiosta eroon ensisijaisesti, ja ihan ihonväristä riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Pulinat pois ja opettaja on se joka määrää. Tuskin tämä lapsille on mikään ylitsepääsemätön ongelma oppia tottelemaan ja kuuntelemaan sitä opettajaa. Suurin ongelma on se että miten saadaan vanhemmat kasvattamaan lapsensa. Kun ihan pienestä asti opetetaan lapsille opiskelun tärkeys ja tuetaan sitä myös kotona, niin vähän hitaampikin oppii asioita.

Tämä toimisi, varsinkin jos olisi pienemmät luokkakoot. Kun aloitin peruskoulun meillä oli 8 oppilasta luokassa, kun lopetin sen meitä oli 32 oppilasta.

Erikseen oli myös tarkkailuluokat. Kun meidän luokallemme tuli yksi oppilas ruotsista hän jäi jälkeen, jäi luokalleen ja joutui opiskelemaan kyseisen luokan uudestaan. Se oli normaalia ja oikein. Kaikkien täytyy päästä lävitse samoista kokeista ja oppia samat asiat, oli kyse sitten ala tai yläasteesta...

Mutta miten saamme sen toimimaan? Fyysisesti ei saa vanhempi eikä opettaja kurittaa, ei saa edes ottaa kädestä kiinni ja ohjata ulos luokasta. Ei saa ottaa kännyykkää pois kädestä, ei saa tönätä tai koskea lapseen joka huutaa suoraa huutoa ja videokuvaa kaiken herjaten opettajaa, sylkien tämän päälle jne...

Se on hieman naurettavaa että koko luokan opetus täytyy keskeyttää, odottaa että poliisi saapuu paikalle ja ohjaa lapsen rehtorin puheille / jälki-istuntoon jos lapsi ei vaan suostu poistumaan luokasta vaan jatkaa oppitunnin häiritsemistä.
 
Tässäpä omat ehdotukset.
Mitäs jos velvoitettaisiinkin huoltajat. Ihan tälleen kani hatusta vaan. Tuntuisi simppelimmältä. Ja ei maksais mitään.

Noin muuten tohon "rehtori ei puutu kiusaamiseen", totean vain että jos poliisin oikeuksillakaan sitä kiusaamista ei saada loppumaan, niin mites rehtori sen lopettaa rajattomien kroonikoiden kanssa? Rehtorilla kun ei ole oikeutta sanoa että Minttu ei sitten tule tähän kouluun enää, huoltaja voi hakea toista koulupaikkaa jostain muualta.
 
Viimeksi muokattu:
Kurinpalautus, erityisluokat/ryhmät/apukoulut, digilaitteet pois, häiriköt ja koulukiusaajat tarkkikselle. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole.
Tuohon vielä, että luokat pitäisi olla ihan perus luokkia eikä täynnä kaiken maailman saarekkeita. Omat paikat jokaiselle ja välillä sitten järjestys uusiksi. Kynää, paperia ja kirjoja pitäisi suosia. Moni oppii todella huonosti, jos on jotkut digikirjat sun muut käytössä.
 
Virolaiset sentää tietää mikä meidän koulun isoin ongelma on.
Vääränlainen maahanmuutto ja inkluusio lienevät kaksi suurinta juurisyytä Suomen PISA-tulosten romahtamiseen.

Maahanmuutossa ja inkluusiossa on tehty järkyttäviä virheitä, mutta totuutta ei ole saanut sanoa ääneen. Näistä on kuitenkin syntynyt ongelma, joka on ollut pakko ratkaista jollakin tavalla koulumaailmassa: kultamunat, ADHD-Väinöt ja apukouluun kuuluvat oppilaat eivät ole tahtoneet läpäistä kursseja. Tätä ongelmaa on sitten lähdetty ratkomaan laskemalla rima niin hemmetin alas, että että jokainen pääsee kurssista läpi, kunhan osaa kirjoittaa nimensä tikkukirjaimilla koepaperin nurkkaan.

Ongelma ei rajoitu edes peruskouluun, vaan koska peruskoulusta tulee em. syyn takia ulos entistä heikompitasoisia oppilaita, on rimaa täytynyt laskea myös jatko-opiskelupaikoissa.

Autoin hiljattain lukiossa opiskelevaa poikaani fysiikan tehtävien kanssa. Pakko on sanoa, että tehtävät ovat helpottuneet sitten ysärin. Vaikeammankin pään tehtävät pystyi aika helposti muokkaamaan oppimateriaalissa olevista esimerkkilaskuista. Ei se minun muistikuvan mukaan näin helppoa ollut ysärillä, enkä edes ollut parasta A-luokkaa fysiikassa.
 
Perstuntumalla heitän, että yhtenä taustasyynä ilmiössä on tapa jolla sivistystoimea ministeriötasolla johdetaan, jonka seurauksena on tullut oppimistuloksia todellisuudessa heikentäviä innovaatioita kuten digitalisaatio ja inkluusio jne.

OKL suoltaa pihalle opettajia joista varmaan suurin osa menee opettajiksi ja osa jatkaa akateemisella uralla kasvatustieteen parissa. Jälkimmäinen ryhmä tuottaa julkaisuja omien mielenkiinnon kohteidensa ja alalla vallitsevien trendien mukaisesti.

Kun opetusministeriö sitten päättää ison mittakaavan asioista, lobbarit ja konsultteina käytettävät asiantuntijat ovat näitä kasvatustieteilijöitä joiden asiantuntijuus mitataan julkaisujen määrässä, vaikka käytännön kokemusta opetustyöstä heillä ei ole.

Näin syntyy ratkaisuja jotka pohjautuvat enemmän ideologisiin lähtökohtiin ja erilaisiin teorioihin kuin käytännön oppeihin koulumaailman arkitodellisuudesta, eikä opetustyötä tekevillä opettajilla ole muuta vaihtoehtoa kuin noudattaa ministeriön asettamia askelmerkkejä.

Vaikea kuvitella, että kovin moni opettaja olisi kannattanut esimerkiksi avoimia luokkatiloja, inkluusiota, digitalisaatiota jne. siinä mittakaavassa kun niitä on kouluihin ajettu.

Yhteiskunnalliset muutokset on toki toinen merkittävä tekijä eikä tämä ole ainoa syy, mutta ratkaisujen hakemisessa soisin opettajia kuultavan enemmän kuin näitä lobbareita ja asiantuntijoita.
 
Virolaiset sentää tietää mikä meidän koulun isoin ongelma on.
Isamaa ( lit. 'Fatherland') is a Christian-democratic and national-conservative political party in Estonia.

Jännästi se jätti kertomatta, miksi koulutulokset laskee jyrkästi myös alueella, missä maahanmuuttajia on käytännössä 0 nolla.

Mut onhan se kätevää, että syy Suomen koulumenestykseen, talouteen ja oikeastaan mihin vaan ongelmalliseen löytyy tästä samasta ämpäristä.

Ps. Tuo linkeillä keskustelu on suht ärsyttävää ja sääntöjen vastaista, eikä ole sun ensimmäinen kerta.
 
Just oli hesarissa että huonompikuntoisimmat ja lihavimmat inttiintulijat tulevat maaseudulta. No, siellä on vähiten mamuja ja eniten PS kannatusta.

Huonoimmat pisatulokset tulevat keskimäärin maaseutukouluista- joissa on vähiten mamuja ja eniten PS kannatusta.

Noin tilastollisesti, niin mikähän korreloi nuorison läskiintymiseen ja huonoon koulumenestykseen? Se pitäs varmaan ensin korjata.
 
1. Opetetaan lukemaan.
2. Opetetaan ymmärtämään mitä tuli luettua.
Noissa nyt menee muutama vuosi, mutta sen jälkeen muiden aineiden opiskelu helpottuu.
Jos nyt vaikka noista aloitettaisiin, eikä paniikissa koiteta korjata koko romahtanutta tornia.
 
Just oli hesarissa että huonompikuntoisimmat ja lihavimmat inttiintulijat tulevat maaseudulta. No, siellä on vähiten mamuja ja eniten PS kannatusta.

Huonoimmat pisatulokset tulevat keskimäärin maaseutukouluista- joissa on vähiten mamuja ja eniten PS kannatusta.

Noin tilastollisesti, niin mikähän korreloi nuorison läskiintymiseen ja huonoon koulumenestykseen? Se pitäs varmaan ensin korjata.
Hyvää persujen vika öyhötystä. :tup:

Unohtu varmaan, että sekä huonokuntoisimmat ja lihavimmat maaseudut oli vielä kepun hallussa 2019-2022 sekä myös pisa -tulokset ovat vuodelta 2022. Olisivat laittaneet asiat kuntoon, mutta huonompaan suuntaan mentiin, olikohan ongelmana rahan puute? :joy:

Nyt puoluekartta on tosiaan vaalien jälkeen niin vaaleansininen, ettei siellä paljoa heseä lukuunottamatta ollut väriä, paitsi jossain Pirkanmaalla.
 
Just oli hesarissa että huonompikuntoisimmat ja lihavimmat inttiintulijat tulevat maaseudulta. No, siellä on vähiten mamuja ja eniten PS kannatusta.

Huonoimmat pisatulokset tulevat keskimäärin maaseutukouluista- joissa on vähiten mamuja ja eniten PS kannatusta.

Noin tilastollisesti, niin mikähän korreloi nuorison läskiintymiseen ja huonoon koulumenestykseen? Se pitäs varmaan ensin korjata.
Maaseudulla on tosiaan opittu aikoinaan olemaan lihapatojen äärellä. Tapa ei ole vain loppunut kun koneet ovat syrjäyttäneet ruumiillisen työn. Kaupungeissa on enemmän köyhiä.
 
Hyvää persujen vika öyhötystä. :tup:
No ei se kait maahanmuuttajien vika ole että maaseudulla asuu läskit typerykset? Ehkä koulutus (ja liikuntapolitiikan) pitäisi keskittyä sinne missä menee heikoiten, ja etsiä syy typeryyteen sekä sen seurauksiin.

Tai suomen hankkiutu eroon haittakunnista
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa otetaan monesti mallia Ruotsista, Nyt voisi kysyä Ruotsista, mihin tämä perustuu (Yle):
"Ruotsissa hallitus suunnittelee matkapuhelinten käyttökieltoa peruskoulussa. Kaavaillun lakimuutoksen myötä luokkien 1-9 oppilaat eivät tulevaisuudessa käyttäisi puhelinta ollenkaan koulupäivän aikana.Kännykkäkiellosta ovat päässeet yhteisymmärrykseen Ulf Kristerssonin johtama hallitus ja sen tukipuolue ruotsidemokraatit."
Jos perustuu tutkittuun tietoon, niin ei kun ottamaan taas mallia Ruotsista.
 
Suomessa otetaan monesti mallia Ruotsista, Nyt voisi kysyä Ruotsista, mihin tämä perustuu (Yle):
"Ruotsissa hallitus suunnittelee matkapuhelinten käyttökieltoa peruskoulussa. Kaavaillun lakimuutoksen myötä luokkien 1-9 oppilaat eivät tulevaisuudessa käyttäisi puhelinta ollenkaan koulupäivän aikana.Kännykkäkiellosta ovat päässeet yhteisymmärrykseen Ulf Kristerssonin johtama hallitus ja sen tukipuolue ruotsidemokraatit."
Jos perustuu tutkittuun tietoon, niin ei kun ottamaan taas mallia Rutosista.
Yleensä suomessa heitetään perusteena heti ruotsin mallia jos jotain pitää kieltää tai rajoittaa. Nyt tässä tapauksessa kuitenkin pelkään että tuo jatkumo ei toimi vaan ollaa tasan hys-hys.
 
Maaseudulla on tosiaan opittu aikoinaan olemaan lihapatojen äärellä. Tapa ei ole vain loppunut kun koneet ovat syrjäyttäneet ruumiillisen työn. Kaupungeissa on enemmän köyhiä.
Haluatko varmasti lukita vastauksen?

Tilastokeskuksen raportti kahden vuoden takaa kertoo kovin erilaista tarinaa:

 
Eipä tuo peruskoulujen sulkeminenkaan ilmeisesti kovin PISA -tuloksia nosta, jos lärvikirjasta poimittu kuvakaappaus paikkansa pitää.

BKhYpMK.png
 
Ylen jutussa oli Suomi-Viro-vertailua:
"....uusi Pisa-tutkimus oli suomalaisille tylyä luettavaa.
Oppimistulokset jatkavat laskuaan, ja moni eurooppalainen maa on noussut ennen koulumaailman johtotähtenä tunnettu Suomen edelle. Suomi sijoittuu nyt matematiikassa sijalle 20, lukutaidoissa sijalle 14 ja luonnontieteissä sijalle 9.
Viro on Suomea edellä kaikilla oppimisen osa-alueilla. Pisa-tutkimuksen mukaan etelänaapurissa etenkin pojat pärjäävät koulussa verrattain hyvin.
Suomessa pojat ovat tyttöjä selvästi jäljessä joka taidossa aina lukemisesta laskentoon.
Poikien laskevat tulokset ovat yksi keskeinen selitys sille, miksi Suomi sukeltaa Pisa-tuloksissa."

Ei veljeskansallamme ole varmaa vastausta Pisa-tulosten muutokseen.
Nyt olisi hyvä kaikkien ymmärtää, että Virossa on tehty koko uuden itsenäisyyden ajan paljon hyvää.
 
Mitäs jos velvoitettaisiinkin huoltajat. Ihan tälleen kani hatusta vaan. Tuntuisi simppelimmältä. Ja ei maksais mitään.

Noin muuten tohon "rehtori ei puutu kiusaamiseen", totean vain että jos poliisin oikeuksillakaan sitä kiusaamista ei saada loppumaan, niin mites rehtori sen lopettaa rajattomien kroonikoiden kanssa? Rehtorilla kun ei ole oikeutta sanoa että Minttu ei sitten tule tähän kouluun enää, huoltaja voi hakea toista koulupaikkaa jostain muualta.
Nykyään ollaan liian nössöjä. Itse muutin 8-vuotiaana ja vaihdoin koulua samalla. Tietenkin uuden koulun poikaoppilaat koitti vähän rajoja ja että paljonko mua pystyy kiusaamaan. Ekan päivän jälkeen juoksin itkien kotiin ja kerroin isälleni että mua kiusataan. Isä neuvoi mua että seuraavan kerran kun joku tulee kiusaamaan, niin vedä sitä pari kertaa kunnolla avarilla poskelle niin että tuntuu.

No siihenhän se kiusaaminen loppui kuin seinään. Kukaan ei sen jälkeen enää kiusannut mua. Sun on itse lopetettava se kiusaaminen, ei kukaan sitä tee sun puolesta. Ei koulu, ei rehtori, ei poliisi. Niin se nyt vaan menee elämässä, että ei kukaan tule sua jeesaamaan. Itse on ongelmat ratkottava.
 
No ei se kait maahanmuuttajien vika ole että maaseudulla asuu läskit typerykset?
Olenko minä heitä jossain syyttänyt vai jatkatko nyt tuota öyhöttämistä?

Ehkä koulutus (ja liikuntapolitiikan) pitäisi keskittyä sinne missä menee heikoiten, ja etsiä syy typeryyteen sekä sen seurauksiin.
Sitä onkin hyvä kysyä edelliseltä hallitukselta, jonka ajanjaksolle nämä tulokset osuvat.

Koulumenestys ja liikkumisen vähyys koskettaa ihan koko maata, koska kummankin osalta se on kaikissa ikäluokissa laskeva trendi. Ja jos ei nyt ihan täysin aasi ihminen ole, niin tämä on ollut kiihtyvä trendi jo vuosikymmeniä, niin lihavuuden kuin koulumenestyksen osalta. Mikä taitaa olla aika yleinen kaava, mikä tulee vastaan jossain vaiheessa länsimaisissa hyvinvointiyhteiskunnissa. Inkluusio ja yllä mainitsemani asiat pilaavat koulut ja liikunnan vähyys johtuu ensisijaisesti laiskuudesta, digilaitteista/viihdetarjonnasta ja heikoista kulkuyhteyksistä maaseuduilla, pyörän sijaan lapset haetaan taksilla/bussilla "pihasta" tai vanhemmat kuskaavat.

Tai suomen hankkiutu eroon haittakunnista
:facepalm:

Öö.. ei. Vaan että huonokuntoisimmat ja tyhmimmät asuu maaseudulla. Sen takia ne äänestää toki PS, mut tarttisko ne myydä jonnekin tai pistää erityisluokille ja kuntokuurille?
Ja öyhötys jatkuu.

Heikosti pärjäävät oppilaat on ihan hyvä laittaa erityisluokille/ryhmiin/apukouluun taustasta riippumatta ihan heidän oman koulumenestyksenkin takaamiseksi. Mitä kauemmin nämä ihmiset ovat normaaleilla luokilla/ryhmillä, sitä enemmän he tippuvat kärryiltä ja kuromisen ote vain kasvaa vuosi vuodelta, ei paljoa motivoi opiskelemaan, jos esimerkiksi 6 luokalla ei osaa vieläkään laskea tai lukea. Suomen kansasta aika paljon ihmisiä saisi laittaa kuntokuurille, näin ollen suosittelen ihan kaikille ihmisille liikuntaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 844
Viestejä
4 548 963
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom