Miten saataisiin vaaralliset tytöt ja pojat pois liikenteestä?

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 961
Huvittaa kun poliisi kyttää 10 km/h ylityksiä kuivalla puhtaalla isolla tiellä, kun samaan aikaan liikenteessä liikkuu hormonipärinöissä olevaa nuorisoa.


Kun tiedetään nuorten kuljettajien olevan kaikkein vaarallisimpia:
Nuoret (15-24) liikenteessä

Eli pitäisikö miehillä olla vaikeampi ajokoe vai miten asia ratkaistiin?
 
Viimeksi muokattu:
Miten se vaikeampi ajokoe poistaa asennevammaiset liikenteestä?
No tämä.

Nykyjonneista en osaa sanoa, mutta perinteisestihän nuorison liikenneriski on jaettu ensinnäkin poikien koheltamiseen ja toisekseen tyttösten avuttomuuteen. Jos vaikeampi ajokoe johonkin auttaisi, niin nuorten naisten perseilyyn liikenteessä ehkä. Sen sijaan kaahaamista se ei millään lailla estä. On jopa yleisen elämänkokemuksen perusteella pääteltävissä, että potentiaaliset kaaharit selviytyvät ajokokeesta yleensä keskivertoa paremmin.

Toisaalta minkäänlainen syrjintä ei tietenkään käy. Ei pelkästään siksi, että nykyään ei saa olettaa sukupuolta ja on rasistista mainita jonkun ihonväri, vaan ihan pragmaattisistakin syistä. Jos haetaan jotain riskiryhmää tarkemmin kuin 18-24 -vuotiaat, niin se ei ole "nuoret miehet". Riskikäyttäytyminen tiivistyy vähemmistöön.
 
En tiedä. Se oli vain yksi idea. Kerro jos sulla on parempi
Ehkä jostain yleisemmästä yhteiskunnallisesta tai kasvatuksellisesta muutoksesta voisi lähteä liikkeelle, kun mitään hopealuotia tähän asiaan tuskin on olemassakaan. Siis ilman kohtuuttomia haittoja: onhan se nyt selvä, että jos ajokortti-ikäraja nostetaan 25 vuoteen, vähenevät 18-24 -vuotiaiden aiheuttamat liikennevahingot marginaalisen vähäisiksi.

Jotain tällaista on käsittääkseni tehtykin. Tilastoa minulla ei ole esittää, mutta käsittääkseni riskikäyttäytyvän nuorison liikennevahingot, ainakin vakavat vahingot henkilöautolla, ovat vähentyneet ratkaisevasti verrattuna vaikkapa 1980-lukuun. Sitä en mene heti sanomaan että tämä olisi hyvä juttu. Se, mikä tähän on johtanut, on voinut johtaa myös muuhun vähemmän kivaan. Yleinen munattomuus ja puolustuskyvyttömyys valitettavasti korreloi maltin kanssa.
 
Miehille kortti 24v, naisille 18v. Tuo tekisi paljon.

Sakkojen lisäksi kaahailusta rangaistuksena kortin downgreidaus. Eli jos kohellat henkilöautokortilla, korttisi alenee kevytautoluokkaan ja sieltä mopoon. Sama toki isoilla korteilla, eli rekan ratista B korttiin paluu. Pakollisella kymmenellä autokouluajotunnilla + läpäistyllä uudella ajokokeella ajo-oikeus sitten takaisin. ;)

Nykyäänhän laitetaan jo uusien korttien omistajat takaisin autokouluun töppäilyjen jälkeen ja siellä korttiaan takaisin hankkimassa istuu enimmäkseen ikäpoikkeuslupalaisia(17v) poikia ja logistiikka-alan "asiantuntijoita".
 
En tiedä. Se oli vain yksi idea. Kerro jos sulla on parempi

Kasvatus tulee kotoa, jos kotona annetaan malli siitä että liikenne on kilvanajoa, se malli tarttuu lapsiin tiukasti.

Eli vanhemmat ja teini-ikäisten autoileva lähipiiri ovat avainasemassa tämän aiheen tiimoilta. Jos seuraat miten aikuiset ajavat liikenteessä, huomaat mitkä tavat menevät verenperintönä eteenpäin.
 
Valvonnan lisääminen ja siten myös liikennepoliisin resurssien lisääminen. Lakien muuttaminen siten että automaattinen liikenteenvalvonta ulottuisi myös muuhun kuin nopeuteen.
 
Kaikille alle 23 vuotiaille kuskeille pakollinen alkolukko autoon sekä nopeus- ja tehorajoitetut autot.

Riskiryhmät ohittavat varsinkin jälkimmäiset aivan varmasti. Ja sitten kun kerran on jo laiton auto, niin mitäpä veikkaat laitetaanko samalla vaivalla sitten vähän muutakin kivaa?

Ja sit toisaalta suurin osa nuorten ajelusta ei varmasti ole omalla autolla. Ihan älytön idea kaikkinensa
 
Riskiryhmät ohittavat varsinkin jälkimmäiset aivan varmasti. Ja sitten kun kerran on jo laiton auto, niin mitäpä veikkaat laitetaanko samalla vaivalla sitten vähän muutakin kivaa?

Ja sit toisaalta suurin osa nuorten ajelusta ei varmasti ole omalla autolla. Ihan älytön idea kaikkinensa
Jep. Parempi olisi laittaa joka autoon pakolliseksi gps-seuranta. Nuoret lainaavat monesti vanhempiensa autoa ja tuo hoitaisi muutkin ylinopeutta ajavat.

Tuossakin ratkaisussa haitat ovat mielestäni hyötyjä suuremmat. Tuo lisäisi esimerkiksi autoilun kustannuksia.
 
@draco76 pehmeet on puheet. Orwellia peliin ja sillä hyvä?
Olen erimieltä, yksilön on kannettava oma vastuunsa samassa mitassa kuin vapautensa.
 
@draco76 pehmeet on puheet. Orwellia peliin ja sillä hyvä?
Olen erimieltä, yksilön on kannettava oma vastuunsa samassa mitassa kuin vapautensa.
"Tuossakin ratkaisussa haitat ovat mielestäni hyötyjä suuremmat. Tuo lisäisi esimerkiksi autoilun kustannuksia."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom