Miten saataisiin järkeä ja osaamista nuorille miehille

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Willema, 16.10.2018.

  1. Willema

    Willema

    Viestejä:
    171
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Tuo Kalajoen tapaus joka sinällään ja tilastojen mukaan on aivan tavanomainen ja odotettavissa oleva onnettomuus, pistää miettimään onko oikeasti liikenneturvallisuuden koulutuksessakin jotain vialla. On tilastojen mukaan täysin selvää, että riskinoton määrä nuorilla miehillä on aivan omaa luokkaansa muihin ikä- ja sukupuolisuhteisiin verraten. Saman voin valitettavasti todeta omasta ajokäyttäytymisestä vuosien takaa. Aikoinaan talvijääradoilla sentään sai testata ja harjoitella turvallisemmissa olosuhteissa.
    Trafilla ja ajo-opetuksesta vastaavilla on vakavan miettimisen paikka keinoista, millä käänne nykytilanteeseen toteutetaan. Pitääkö todella laittaa jopa valvontalaitteita kalustoon, virhepistejärjestelmä käyttöön tms. ja myös vaativampaa harjoittelua? Asennekoulutus onkin vaativampi rasti -kyytiläisten paineen kestäminen ettei lähdetä laittomuuksiin ja omien kykyjen ylittämiseen. Siinä suurin syy päihteiden ohella jos alkaa sattumaan ja pahasti.
    Täällä foorumeissa; Miten saataisiin vaaralliset mummot ja vaarit pois liikenteestä? ja Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa? löytyy riittämiin esimerkkejä ja malleja epäsosiaalisesta sekä laittomaan liikennekulttuuriin kannustavista puheenvuoroista, valitettavasti!
     
  2. tuoppi´

    tuoppi´

    Viestejä:
    854
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Parikymmentä uutta kilparataa ympäri Suomea ja nuorille miehille vapaa pääsy.
    Se kuuluu nuoren miehen kasvuun että kokeillaan omia rajojaan. Se ei sillä parane että rajoitetaan ja estellään. Sen sijaan pitäisi tarjota enemmän niitä paikkoja missä pääsee kokeilemaan turvallisessa ympäristössä.
     
    Hylly, TaMPerer, Super Hessu ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  3. Cereal killah

    Cereal killah

    Viestejä:
    2 209
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joko tuosta on tullut alkoholi-(huume?) testejä? Kyllähän tuo Kalajoen keissi vähän haiskahti kun kuski painaa täysillä suoraa ja eloonjäänyt ei muista mitään.
     
  4. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    1 936
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Joo, aivojen kehitys on valitettavasti vielä kesken.
     
  5. Janii

    Janii

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Just joo. Tiedätkö mitä tuollaiset radat maksaa? Ja niitä ratoja pitäs olla joka vitun kirkonkylässä, enkä usko, että noi radat parantaa millään tavalla liikenneturvallisuutta. Sieltä jää vaan kovaa ajaminen "päälle" ja sama meno jatkuu liikenteen seassa.
     
    SR50La ja Sasos tykkäävät tästä.
  6. Focus0

    Focus0 Tukijäsen

    Viestejä:
    1 113
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Itse olen erimieltä tästä. Olen harrastanut autoja 2004 vuodesta ja käynyt suomen moottoriradoilla ajelemassa.
    Enimmäkseen Ahvenistolla mutta useita kertoja myös Botniaringillä ja Alastarossa.
    On ollut turboautoja, nelivetoa, takavetoa sekä myös puhtaasti radalle rakennettu auto.
    Ei minulla ole ollut tarvetta tuolla liikenteessä pöllöillä kun siellä radalla on saanut ne "höyryt" päästellä monia kertoja kesässä.
    Autokerhot on hyvä tie päästä noille radoille ihan minimaalisilla summilla. Suosittelen.
    Monet autokerhot kun järjestää suomen moottoriradoilla päiviä että sinne pääsee ihan katuautolla ajelemaan kunhan auto on kunnossa ja kypärä päässä.
     
    taski, Super Hessu, GreatBusta ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  7. tuoppi´

    tuoppi´

    Viestejä:
    854
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Eihän ne halpoja ole. Lisäksi noille on aika paljon vastusta, ympäristöhihhulit vastustaa, lähellä asuvat valittavat melusta, yms.
    Omat kokemukset on juuri päinvastaista, niin omalla kohdalla ja muiden perusteella. Varmasti jollekin voi jäädä tuo "päällekin", mutta se tyypillinen seuraus on että liikenteessä ei tarvitse enää sit hurjastella kun on radalla päässyt päästämään savut ulos.
     
    Focus0 tykkää tästä.
  8. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 533
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse sanoisin että mopoille 60km/h rajoitus ja kielto ajaa jalkakäytävillä/pyöräteillä. 60km/h kulkevalla mopolla nuori ei tuntisi 3v ajan olevansa tien tukko missä ikinä liikkuukaan. Sitten kun 18v saa auton alle niin sitten sillä rällätään kuin viimeistä päivää, koska tähän asti rällätty mopoilla ties missä kävelykaduilla.

    Olisi siis paljon parempi opettaa nuoret suoraan osaksi oikeaa liikennettä, eikä vain "sallitaan säälistä", mutta rajoitetaan niin ettei homma tunnu ollenkaan turvalliselta. 45km/h rajoitteinen mopo kun ohitetaan monesti vaikka rajoitus olisi 40km/h, saatika taajaman 50km/h. Ohitukset taas tehdään niin läheltä ja tiukkaan "ettei varmasti aja enää täällä".
    Kysynpähän vain, montako kertaa olet itse jäänyt mopon taakse pitäen myös turvavälin tähän? Aika harva näin tekee ja silloin nuori tuntee itsensä aika alistetuksi. 18v ja auto alle -> "nyt on minun vuoro näyttää" uho iskee.

    Niin ja kevarikortin hintaa alas. Kevarilla nuori olisi oikeassa liikenteessä 16v lähtien.
     
    Super Hessu ja tuoppi´ tykkäävät tästä.
  9. JuhoN

    JuhoN

    Viestejä:
    264
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2017
    Työmatkapyöräilijän silmin olen havainnoinut että yleensä nuo urheiluautot ja moottoripyörät pysähtyvät ja antavat tietä jalankulkijoille sekä polkupyöräilijöille.

    Mitä nopeammin ajoneuvo kulkee, sen paremmin myös liikennesäännöt tuntuvat olevan hallussa.
     
    Jim Beam, Stanley H. Tweedle, Pyrres ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  10. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 533
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja jossain oli vakuutusyhtiö suoraan kertonut että autolija jolla on myös moottoripyörä, aiheuttaa kolarin huomattavasti harvemmin kuin muut. Eli liikenneturvallisuuden nimissä kaikille moottoripyörä pakolliseksi! :)
     
    Focus0 tykkää tästä.
  11. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 533
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mutta joo. Oma pointti tuossa oli se että kun nuoret joutuvat mopolla ajaessa käyttämään 70% ajastaan siihen, että tarkkailevat liian läheltä ohittelijoita, ei se liikennekasvatus oikein uppoa. Kasvatus ja todellisuus kun on kaksi eri asiaa. Jos nuoret saisi olla taajamissa "yhdenvertaisia kuin muut", niin se kannustaisi ajamaan järkevästi. Ajamalla järkevästi alusta asti taas vähentäisi sitä 18v tilastopiikkiä. Ei tietenkään poistaisi kokonaan, mutta vähentäisi.
     
  12. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 553
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Nuorilla iskee se näyttämisen halu, kun on kavereita kyydissä, eikä tuohon mitään helppoa ratkaisua ole.

    Ehdotukseni on, että B-kortti nuorille jo 16v iästä ja autolla saa ajaa, missä 80kmh rajoitin, eikä alaikäisiä saa olla kyydissä ilman huoltajaa. Lisäksi vielä jonkinlainen virhepisteytysjärjestelmä, joka pitää sen rajoittimen autossa, kunnes on oppinut ajamaan.

    Autokoulussa pitäisi ennen ja jälkeen oppituntien näyttää Liveleakistä aitoja onnettomuusvideoita, niin pistäisi ajattelemaan.
     
    mRkukov tykkää tästä.
  13. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 683
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse ajelin ainakin muutamina kesinä kelistä riippumatta kaikki ajon 600cc (112hv) moottoripyörällä. Olihan se vähän autoa hypätä Alfa Romeon rattiin, kun ympärillä onkin katto ja pilarit, jotka peittää vähän näkyvyyttä. Tulikin ennakoitua tilanteita autolla omasta mielestä suht hyvin, kun oli sen päristimellä jollain lailla oppinut.

    Kortin saatuani ajoin vahingossa jonkun juopon päälle. Se ylitti tien ilman suojatietä vasemmalta oikealle. Mutta sittenpä huutelujen takia päättikin kääntyä ja kävellä auton kylkeen oikealta vasemmalle. Löi päänsä tuulilasiin ja tuulilasi meni rikki. En muista mitä peilille tapahtui, ehkä pysyi ehjänä. Juoppo vietiin ambulanssilla pois ja selvisi ilman vammoja, paitsi kipeä oli. Poliisit eivät antaneet sakkoa.

    Autolla on tullut leikittyä, mutta ei ole mitään kolareita kumminkaan sattunut. Leikkimisenkin olen jättänyt jo pois. Myös moottoripyörällä tuli kokeiltua miten kulkee ja kulkeehan se ihan pirusti. Tuuria täytyy olla mukana että ei ole mitään sattunut pelleillessä. Kovaahan on helppo ajaa, mutta kannattaa jarruttaa ajoissa myös :)
     
  14. Focus0

    Focus0 Tukijäsen

    Viestejä:
    1 113
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Joo onhan noita omia autoja tullut "suljetulla alueella" ilman ylimääräisiä silmäpareja kokeiltua. Mutta ne kokeilut on tehty ilman liikennettä. Kyllähän ne muutamat JDM autot mitä itsekin olen nuorempana omistanut kulki ihan mitä on luvattukin. Yksi mainitsemisen arvoinen pirssi oli pikkusta vajaa 400hv Pulsar GTi-R minkä omistin.
    Kyllä se kulki ihan riittävästi. Mitään järkeähän siinä ei ollut mutta kun nuorempana piti vaan saada koska kaverilla oli Skyline.
    Mitään ei ole sattunut ja kokeilut on olleet vain kokeiluja eikä niistä ole jäänyt mitään "pakko ajaa aina täysiä juttuja päälle".
    Vanhemmiten oppinut arvostamaan hiljaisuutta ja mukavaa kyytiä.
    Eipä tässä kiire minnekään ole niin 20min työmatkatkin ehtii tuolla 81kilowatilla.

    Moottoripyöriä en ole omistanut eikä minulla ole A-korttiakaan. Sen muutaman kerran kun veljen moottoripyöriä olen kokeillut niin tullut tulokseen että ei ne ole minua varten. Mopot on ihan mukavia ja niitä on tullut rassailtua.
     
  15. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    537
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Uskon, että tähän ei ole helppoa ratkaisua olemassa ja näyttämisen halu kuuluu nuoren miehen luontoon, kun testosteroni jyllää. Sama ilmiö toistuu sukupolvesta toiseen ja aina pieni osa ikäluokasta menehtyy hurjastelun seurauksena. Omaa tyhmyyttä ja tietoista riskinottoa se on, jos pitää kaahata, mutta todella valitettavaa ja surullista jos siinä menehtyy sivullisia tai kyydissä olijoita samalla. Onneksi nuorten liikennekuolemien määrät ovat laskusuunnassa.

    Yksi asia mikä saattaisi hillitä näyttämisen halua (tai sitten ei) on, että vanhemmat ei antaisi sen kullannuppunsa ostaa ensiautoksi 200 hv takaveto linttaa. Itsellä oli ekana omana autona opel corsa 1.2 ja sillä ei tullut rällättyä, kun tiesi että eihän se mihinkään kulje. Jos tehoa olisi löytynyt, niin kai sitä olisi joskus tullut kokeiltua kovempaakin ajamista, tosin ajoin ekat vuodet jopa ylivarovaisesti muutenkin.
     
    SR50La ja Focus0 tykkäävät tästä.
  16. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 553
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eiköhän tuo ensinmainittu ole suhteessa liikennekuolemiin. Uudella autolla kestää ajaa kolari parempien turvaominaisuuksien puolesta, kun taas vanhalla romulla kuolee jo ojaanajosta.

    Talvi tuo huonoonkin autoon lisää tehoja ja lisää kikkailua. Ja kyllä ne vanhat romutkin sen +150kmh kulkee.
     
  17. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    537
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Kulkeehan ne, jos on lentokentän verran suoraa, mutta tehokkaampi auto saavuttaa suuren nopeuden paljon vaivattomammin ja sen kulkuja voi olla suurempi halu esitellä. Takaveto kummasti lisää leikkimisen halua erityisesti talvella, mutta on etuvetoisellakin helposti kokematon ojassa jos ajaa liian kovaa.
     
  18. atomi

    atomi tieteen hypoteesi

    Viestejä:
    608
    Rekisteröitynyt:
    11.07.2017
    mun diagnoosi on, kuski ei vielä tuntenut autoonsa taikka taitojansa. Tossakin varmasti monta tekijää, oliko tiekostea, mustaa jäätä, huonot kulahtaneet renkaat,liikaa porukkaa kyydissä,huonot iskarit painoon ja vauhtii nähe. Kitetettynä paska auto ja kuskilla liianvähän kokemusta vauhteihin. Ihan oikein että a la muerte kävi ne noukkimassa pois
     
    SR50La tykkää tästä.
  19. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 683
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vanhemmat ei antaneet ajaa kevari tai moottoripyöräkorttia, niin ajoin kortin vasta myöhemmin 24v ikäisenä.

    Autokaan ei ollut 2.0 koneella vaan 1.6 4-vaihteinen Opel Kadett. Ja 1.4 Renault 19, joka oli kyllä aika kiikkerä ja jotenkin meinasi kerran kaatua, kun oli kavereita kyydissä. Sitten täytyi vähän rajoittaa, että ei menisi auto paskaksi. Tuo Kadettikin silti kulki vähän yli 150km/h todellista nopeutta. Meni varmaan rajoittajalle sillä isoimmalla vaihteella ja onneksi ajo-ominaisuudet riitti vielä rakkaassa Opelissa. Jopa mahtavat 155 renkaatkin :) Toki datsun 100a pellolla ja metsätiellä opetti vähän ja datsunista lenteli välillä tärkeitä osia ja tarkkana sai olla. Lisäksi takapää oli ihan susi ja löystynyt, niin tarkasti sai ohjailla että auto pysyi tiellä hallinnassa. Pääsi sillä ainakin 80km/h parhaimmillaan jollakin parhaalla suoralla. Myös viritetyllä pappatunturilla oli haastava ajaa, koska etu- ja takapää oli kanssa aivan paskat ja paljon välystä. Vaarana että alkoi ohjaus vispaamaan kovemmassa vauhdissa. Hyvin kulki vaikka vain 2-vaihdetta ja ratastettu.

    Nykyiset autot on niin hyviä ajaa, että auton käytös ääritilanteissa saattaa yllättää? ESP toki hyvä, mutta ei auta jos on liikaa vauhtia.
     
    Focus0 tykkää tästä.
  20. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    3 533
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    ESP sun muut turvavälineet myös aiheuttaa sen ettei kuski ymmärrä tilanteiden vakavuudesta yhtään mitää. Sitten vedetään entistä kovempaa, kunnes ne turvatekijät on kuitattu pois. Sitten se onkin menoa.

    Itse ajoin kortin opetusluvilla talven pimeimmillä ja liukkaimmilla keleillä. Sitten kevään tullen "liukkaan"kelin radalle. Eihän se mikään liukas ollut. :D

    Eka auto oli se millä olin jo 6kk lupien kanssa ajanut. Ei juuri tehoa, mutta toimi.
     
  21. atomi

    atomi tieteen hypoteesi

    Viestejä:
    608
    Rekisteröitynyt:
    11.07.2017
    liekkö tuo opettanu ajamaan erinlailla sitten, jos vertaa nyky poikia kaikkinee luistonestoineen ja ajonvakautuksineen. itsekkin talvella kortin ajoi. eikä silloin ollu mitään apuvälineitä autossa saatika abs jarruja. ensimäinen autokin oli nissan cedric vuosmalli tais olla jotain 88 iso laiska kutoskone diesel takapotkulla ja suoraan tuorekortti taskussa talvikeliin.
     
  22. Mike November

    Mike November Make ATK Great Again

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    13.06.2017
    Olihan se melkoista kohellusta mopoiästä alkaen jatkuen sinne autoiluun ja isoihin prätkiin noin 25v asti. Päässä höyrysi melkoisesti ja varsinkin mopo- ja kevariaikaan ympäristön suhtautuminen oli negatiivista jo vakiona joten ei sitä sitten enää ajatellut pilaavansa enempää ajamalla kuin apina. Pikkukaupungin huveihin kuului kulkupelit ja kyllähän sitä ikäryhmää törttöili itseään hengiltä runsaissa määrin. Tavallaan sitä oppi teknisesti hyväksi kuljettajaksi mutta riskinottokyky oli helvetin korkealla.

    Aika nopeasti suhtautuminen sitten muuttui, tuossa noin 25v alkoi elämäntilanne sitten vakiintua töiden osalta jne mikä osaltaan vaikutti kaikkeen käyttäytymiseen. Ensin huomasin että aloin käyttää turvavyötä :DOlipa aikoja...

    Edit: Prätkän selässä nykyään muut tienkäyttäjät suorastaan pelottavat, sillä tulee ajettua erittäin rauhallisesti.
     
    mRkukov tykkää tästä.
  23. Molle

    Molle

    Viestejä:
    194
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos/kun kerran mopoautojen vaihtoehtona ollaan tarjoamassa tavallisen auton huippunopeuden rajoittamista mopoauton tasolle, niin miksi ei voisi tarjota yleistä avainkohtaista rajoitinta? Kun teini ottaa isän Bemarin (tai hänelle hankitun oman auton) ajoon, ohjelmoitu avain voisi rajoittaa huippunopeuden esim. 80-100 km/h.
     
    Viimeksi muokattu: 17.10.2018
  24. Willema

    Willema

    Viestejä:
    171
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Tuo Mollen edellä kirjoittama olisi käytännössä ja teknisesti aika helppo toteuttaa, ainakin nykykalustoon. Tehokas turvallisuuslaite!
     
  25. Jim Beam

    Jim Beam

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Turvallisuus lähtee kuljettajasta. Se, että haluaa kantaa vastuuta sekä omasta, että muiden terveydestä tulisi olla peruslähtökohta jokaisella aloittelevalla kuskilla. Liikenne on tietysti aina paras opettaja, mutta myös kokeneempien kuskien neuvoja on viisasta kuunnella. Suurin ongelma ovatkin nämä, joille ei vaan ole suotu edes alkeellista itsesuojaluvaistoa, eivätkä edes monet läheltä piti tilanteet välttämättä opeta tälläisille tapauksille yhtikäs mitään.

    Se tosiasia tuntuu monelta ajoneuvoon noustessa unohtuvan, ettei liikenne ole mitään leikkiä. Tai jos onkin niin aika helvetin totista sellaista. Koskaan ei voi tietää, mikä seuraavan mutkan takana odottaa. Ei tarvita promilleja, ylinopeutta tai edes omaa vikaa etteikö jollekin voisi käydä huonosti.
     
    SR50La tykkää tästä.