Miten oireilee näytöohjain jos muisti loppuu

Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 190
Jossain ketjussa joku ihmetteli mitä ihmiset tekee isolla määrällä muistia näytönohjaimissa ja toisaalta sinne tuli toisenlaisiakin keskusteluja, mutta mua jäi kaivelemaan minkälaisia oireita tulee jos näytönohjaimesta muisti tulee täyteen? Repeileekö näytön kuva, mustia ruutuja, kaatuu?
 
No, riippuu mitä yrittää tehdä. Ei näyttikseltä voi muisti "loppua".

Jos joku peli ei suostu käynnistymään määrällä X niin se siinä.

Pelit järjestään ottavat kaiken muistin mitä pystyvät. Taitaa ainostaan 16 GB ja enemmän on sellainen määrä mitä pelit eivät tällä hetkellä edes ota kaikkea.

Jos sua sen sijaan kiinnostaa miten se suorituskykyyn vaikuttaa eri määrä muistia, niin niitä on muutamia verrokkeja mitä katsoa. Niitä on muutama vanhempi täsmällinen malli jota voi verrata 1:1 eri muistimäärällä.
 
Mitä nyt tullut 4GB muistilla varustetulla näyttiksellä pelattua CoD Cold Waria niin siinä ainakin huomaa hyvin että muisti ei riitä kun osa tekstuureista ei lautaudu heti vaan esim puskat saattaa olla ihan muodottomia möykkyjä. Tätä ei tapahdu esim. 8GB näytönohjaimilla.
 
Mitä nyt tullut 4GB muistilla varustetulla näyttiksellä pelattua CoD Cold Waria niin siinä ainakin huomaa hyvin että muisti ei riitä kun osa tekstuureista ei lautaudu heti vaan esim puskat saattaa olla ihan muodottomia möykkyjä. Tätä ei tapahdu esim. 8GB näytönohjaimilla.

Mikä vs. mikä?
 
Ainakin aikoinaan kun testasin Fallout 4 hires tekstuureja kortilla jossa ei ollut riittävästi muistia, niin peli alkoi nykimään ja tekstuurien lataukseen tuli ongelmia
 
Vähintään tekstuurien tarkkuus "töksähtelee" kortin joutuessa odottamaan uuden tarvittavan tarkemman tekstuurin latausta keskusmuistista. (potkaisten samalla jotain muuta pois VRAMista)
Ja jos kortti joutuu odottelemaan kriittisemmän datan latausta keskusmuistista suorituskyky alkaa kärsiä välittömästi.
 
Cyberpunk Full HD Ultralla Rtx päällä + joku muistibugi. Vei 3070lla sen 7,9Gb/8Gb muistista fps tippui 90->35. Eipä muualla ole full hd tullut vielä muistin kanssa ongelmia.
 
Niin mutta eikait se fps vaikuta siihen miltä tekstuurit näyttää?

Toi on tietääkseni että ensin piirretään sen epätarkempi versio. Sitten vaihdetaan tilalle se tarkempi. Tätä näkee selvästi Cyperpunkissa ja ilmeisesti joku päivitys lisäsi tuota efektiä hitosti. En niin kauheasti sitä katsonut mutta taisin kyllä nähdä miten aika läheltäkin autojen keulat varsinkin olivat sellaista melko mössöä, kunnes sekunti myöhemmin vaihtui reippaasti paremmaksi. Mutta mitä kortti tekee jos se koskaan ei ehdi tuota tekemään? Kyllä suorituskyvyllä pitäisi merkittävää vaikutusta on noihin.

Järkevimmät vertailut on just joko korteilla joista on versioita kahdella eri määrällä muistia, tai sitten jossain määrin 3070 vs 2080 Ti. Liian suuri tehoero tai liian erilaiset arkitehtuurit, niin siinä vertaillaan montaa asiaa kerralla.
 
Jossain ketjussa joku ihmetteli mitä ihmiset tekee isolla määrällä muistia näytönohjaimissa ja toisaalta sinne tuli toisenlaisiakin keskusteluja, mutta mua jäi kaivelemaan minkälaisia oireita tulee jos näytönohjaimesta muisti tulee täyteen? Repeileekö näytön kuva, mustia ruutuja, kaatuu?

Mun kokemuksella, kun aikanaan GTX 560ti 448c 1,2gb VRAM alkoi loppua kesken, niin FPS yksinkertaisesti syöksyi, eikä puhuttu vain lagimisesta, vaan ihan koko pelin pysähtelystä sekunniksi pariksi. Ja siinä ei enää auttanut muistin kellottamiset, jos pelin vaatimuksena oli vaikka 2gb VRAM. Repeilyä, mustia ruutuja tai edes kaatuilua ei ollut.

Mutta sitä en tarkalleen tiedä, miten nykypeleissä menee, kun RX 570 4gb on riittänyt 1080p -pelaamisessa kokonsa puolesta. Muistin riittämätön nopeus sitten laskee keskimääräistä FPS:ää kellotusten perusteella jonkin verran. Luulisi että edelleen jos VRAM ei riitä tekstuurien lataamisen lisäksi muuhunkaan aivan täysin, niin FPS-dropit on väistämättömiä. Ja loogisesti voisi kuvitella, että mitä pahemmin se loppuu (mitä enemmän sitä tarvetta olisi kapasiteettiin nähden), niin sen pahemmasta tökkimisestä puhutaan.
 
Jos muisti on ihan vähän liian pieni, niin mitään havaittavaa vaikutusta ei ole. Näin käy esim 3070 kortilla joissain peleissä, että 8gb ei ole ihan tarpeeksi, mutta 2080 Ti:n muistista käytössä on luokkaa 8,5Gb. Silti mitään ongelmia ei näy, koska prossuun liitettyä ramia käytetään niin vähän, että sen kaista ei mene tukkoon.

Sitten kun muistia on selvästi liian vähän, mutta ei täysin riittämätöntä määrää kuitenkaa, niin tulee tuota texture pop uppia, lagipiikkeejä harvakseltaan ja muuta pientä epämukavuutta ja fps laskee vrt. sama piiri isolla muistilla. Esim siis tilanne että tarvittaisiin 8Gb muistia mutta on vain 6Gb

Sitten kun muistia on yksiselitteisesti aivan liian vähän, niin fps romahtaa, peli lagii, tekstuurit on hirveän näköisiä ja peli saattaa jopa mennä "rikki" eli kaikki tekstuurit eivät lataa ollenkaan ja muutenkaan ei ole yhtään mukavaa.

Viimeinen vaihe, joka toki tapahtuu vain täysin antiikkisen raudan nykyään on se, että peli ei vaan lähde päälle koska muistia on liian vähän
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 561
Viestejä
4 540 260
Jäsenet
74 822
Uusin jäsen
Volvosimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom