Miten kämppä viileämmäksi?

Lähinnä kone pihalle siksi että ei olisi meluisa sisällä. Toki jos melu ei haittaisi niin olisi järkevin pitää vehje sisällä ja tehdä 2 Putkinen asennus.
Miksi patentoida anturia, kun voi tehdä höyrystimestä kaksiputkisen asennuksen sisätilaan, jolloin on myös asiallista kun toteutuu että laite ei paineista asuntoa?

Jos höyrystin tuplaputkitetaan on ilmeistä että siirrettävä laite on ulkona.
Jos lauhdutin tuplaputkitetaan on ilmeistä että siirrettävä laite on sisällä.
 
Jos höyrystin tuplaputkitetaan on ilmeistä että siirrettävä laite on ulkona.
Jos lauhdutin tuplaputkitetaan on ilmeistä että siirrettävä laite on sisällä.
Nyt ymmärsin tuon, mutta mihinköhän se lämpötila anturi on sijoitettu koneen sisällä ? Jos se on muovin alla niin sehän mittaa ulko lämpötilaa jolloin olisi aina päällä kun ei pääse tavoitteeseen. Vai onkohan se sijoitettu höyrystimeen/lauhduttimeen mittaamaan samaa ilmaa mikä putkissa menee ?
 
Nyt ymmärsin tuon, mutta mihinköhän se lämpötila anturi on sijoitettu koneen sisällä ? Jos se on muovin alla niin sehän mittaa ulko lämpötilaa jolloin olisi aina päällä kun ei pääse tavoitteeseen. Vai onkohan se sijoitettu höyrystimeen/lauhduttimeen mittaamaan samaa ilmaa mikä putkissa menee ?

Ihmettelen ratkaisua jos anturi olisi muualla kuin höyrystimen ilmanotossa.
Olisiko syytä edes olla muualla
 
Viimeksi muokattu:
Työ on mutuillen helpompaa sen hetken, mutta päättymistä työnteolle ei ole niin nopeasti.

Toisinsanoen vettä on saatavilla kaivosta sankolla nostettavaksi, mutta saavissa on reikä, niin vesi palautuu osittain maaperään takaisin.


Samaa työn määrää ajan funktiona ei tule tekemään , jos on niin että asuntoon ei puhalleta lauhduttimen ilmaa.




Asunnosta jos ei poistuta vuorokautta pidemmäksi ajaksi helteen aikana pois, niin jäähdytystä ei ole syytä sammuttaa, koska silloin on tarpeettoman suuri tehollinen työ edessä, kun ajetaan hetken tarvetta varten kosteus ja lämpökuorma asunnosta pois.



Kaksiputkisena, kone asunnon ulkopuolella on luultavasti energiatehokkuuden kannalta paras ratkaisu, koska silloin lauhduttimen ilman liitännät ovat vapaita putkituksen tuottamasta virtaumavastuksesta, ja lauhdutin on tilavuusvirraltsan suurempi kuin höyrystin.

Yksipuolinen tuottaa energiahukkaa ja/tai sekoittaa asunnon ilmanvaihtoa.
Niin no noi mun olettamat perustuu siihen ette kämppää saada siihen tavoitelämpöön vaan otetaan se lisäviilennys mitä saadaan. Toki jos jaksaa kuunnella masiinaa 247 niin pienempi kerrostaloluukku voi 2 putkisena jopa ilmastoitua tasalämpöön.

Isompi joku kolmio tai käyttö vaan kotona ollessa on vaihtoehto monella jolloin masiina saa parhaat olosuhteet partsilla.
 
Ihmettelen ratkaisua jos anturi olisi muualla kuin höyrystimen ilmanotossa.
Olisiko syytä edes olla muualla
Jotenkin tuli itse oletettua että olisi vain kannen alla mutta ei perustu mihinkään tietoon enkä sen enempää ollut ajatellut, mutta olisi kyllä hyvä selvittää missä se sijaitsee. Täälläkin porukka kun tekee noita 2 putkisen muutoksia niin ymmärtäisin että vaikuttaa aika paljon laitteen toimintaan jättääkö laitteen sisälle vai ulos sekä mistä se anturi mittaa sen tiedon.

Onko täällä joku asiaa tutkinut missä anturi sijaitsee ?
 
Jotenkin tuli itse oletettua että olisi vain kannen alla mutta ei perustu mihinkään tietoon enkä sen enempää ollut ajatellut, mutta olisi kyllä hyvä selvittää missä se sijaitsee. Täälläkin porukka kun tekee noita 2 putkisen muutoksia niin ymmärtäisin että vaikuttaa aika paljon laitteen toimintaan jättääkö laitteen sisälle vai ulos sekä mistä se anturi mittaa sen tiedon.

Onko täällä joku asiaa tutkinut missä anturi sijaitsee ?

👇Kun huolehdit asennuksen jommalla kummalla tavalla

Jos höyrystin tuplaputkitetaan on ilmeistä että siirrettävä laite on ulkona.
Jos lauhdutin tuplaputkitetaan on ilmeistä että siirrettävä laite on sisällä.

sekä
erittäin hyvä olisi pitää huoli että lauhduttimen ilmanotossa olisi asianmukainen suodatin ulkoilmalle
sekä
letkut kun olisi edes hieman lämpöeristettyjä.

Näillä ohjeilla tavoitat mahdollisimman pienen energian kulutuksen, sekä laitteelle todennäköisesti pidempi elinikä.
 
Luultavasti kaikilla valmistajilla on ihan sama periaate, mutta mitat vaan vaihtelee. Tarranauhat pitää toki asentaa siten, että ovea sulkiessa ne ei jää oven väliin. Tiukalla sovituksella voi olla niin, että sitä ovea ei tosiaan enää saa kiinni.
Nyt on asenettu toi uusi pussi ja tuntuu toimivan. Mietin että voikohan noi ylimääräse suikaleet leikata pois kun oiken saa survottua mihinkään.

Ja pitää ostaa tohon poisto putkeen se hiton suulake kun alkuperänen hävinny.

IMG_3684.jpeg
 
mulla on ollu ilppi jo useamman vuoden mutta parvekkeen ovessa on vieläkin liimat tollasesta rätistä. Ne ei ole lähtenyt millään aineella mitä yleensä tulee käytettyä.
 
mulla on ollu ilppi jo useamman vuoden mutta parvekkeen ovessa on vieläkin liimat tollasesta rätistä. Ne ei ole lähtenyt millään aineella mitä yleensä tulee käytettyä.

IPA on kotitalouden perustarvike.

 
Mutta liimajäämät lähtee paremmin ksyleenillä tai asetonilla.
Oma liimojenpoistoainesuosikki on Label Off / Citrus Cleaner, suurin osa liimoista lähtee sillä aika kivasti. Yllättäen kun yhtä vastaavanlaista tarranauhan liimajäännettä poistaessa oli Label Off -purkki tyhjä niin ruokaöljyllä lähti kohtuullisen pienellä vaivalla, eli ihan vaan ruokaöljyyn kastellulla talouspaperilla muutaman kerran pyyhkäisi liiman yli, antoi hetken vaikuttaa ja sitten hinkkasi rievulla liimat pois.
 
Mutta liimajäämät lähtee paremmin ksyleenillä tai asetonilla.

Voi toki olla, mutta koen että jos joku tulee valita, niin IPA on se mitä kannattaa olla kotitalouden hyllyssä, ja käänteisesti nuo kannattaa jättää hankkimatta, koska todennäköisemmät:
Terveyshaitat
Myrkyllisyys
Vauriot pinnoille
 
mm. IPAa ja 3M industrial sitruscleaneria on tullut koitettua, toki onhan noi ollut tuossa nyt pari vuotta että seuraavaksi varmaan helpoin on taltta ja vasara :D
 
Voi toki olla, mutta koen että jos joku tulee valita, niin IPA on se mitä kannattaa olla kotitalouden hyllyssä, ja käänteisesti nuo kannattaa jättää hankkimatta, koska todennäköisemmät:
Terveyshaitat
Myrkyllisyys
Vauriot pinnoille
ipa on kyl hyvä perusaine, itelläki on aina pullo hyllyssä. asetoni saattaa syövyttää jotain pintoja, niin en sitä uskalla käyttää. mites toi liima oliko se jostain kankaan kiinnityksestä vai mistä?
 
Oma liimojenpoistoainesuosikki on Label Off / Citrus Cleaner, suurin osa liimoista lähtee sillä aika kivasti. Yllättäen kun yhtä vastaavanlaista tarranauhan liimajäännettä poistaessa oli Label Off -purkki tyhjä niin ruokaöljyllä lähti kohtuullisen pienellä vaivalla, eli ihan vaan ruokaöljyyn kastellulla talouspaperilla muutaman kerran pyyhkäisi liiman yli, antoi hetken vaikuttaa ja sitten hinkkasi rievulla liimat pois.
Tuollainen citrus cleaner oli itsellä testissä. Poisti hyvin kylpyhuoneesta tarrajäämät, mutta haittapuolena aivan älytön haju. Asunnossa nousi voc arvot yli 6000 ug/m3 ja kotona ei voinut olla vuorokauteen. Kaiken hajun ja voc palautumiseen normaalille tasolle meni muutama vuorokausi. Ja anturit siis eri huoneissa kuin kylpyhuone, jonka ovi oli kiinni ja poistoilman poistoreitti kylpyhuoneessa.

Asunnossa oli toki päällä myös ilmanpuhdistimet joka huoneessa. Ei siis enää koskaan tuollaista tököttiä meille. Tarrat ja liimat poistetaan jollain muulla jatkossa.

Edit: itseasiassa ei ollut tuota samaa tököttiä, vaan tuollainen Tarranpoistaja 400 ml

Screenshot_2026-05-25-23-20-19-27_111988bcb2302e5fd57e093ddf5068b3.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen citrus cleaner oli itsellä testissä. Poisti hyvin kylpyhuoneesta tarrajäämät, mutta haittapuolena aivan älytön haju. Asunnossa nousi voc arvot yli 6000 ug/m3 ja kotona ei voinut olla vuorokauteen. Kaiken hajun ja voc palautumiseen normaalille tasolle meni muutama vuorokausi. Ja

Minä testasin samaa nyt parvekkeella ja joo kyllähän sillä liimajämät lähti, mutta voi taivas minkä hajuista tavaraa. Semmone kärpäsmyrkyn ja sitruunan sekoite muka olevinaan, mutta itselleni tuli ainakin pää kipeäksi siitä hajusta.
 
Minä testasin samaa nyt parvekkeella ja joo kyllähän sillä liimajämät lähti, mutta voi taivas minkä hajuista tavaraa. Semmone kärpäsmyrkyn ja sitruunan sekoite muka olevinaan, mutta itselleni tuli ainakin pää kipeäksi siitä hajusta.
Juu, kyllähän nuo CitrusCleanerit vähän tuoksahtavat. Itse olen todennut PRF Label Off -sprayn ehkä mukavimman hajuiseksi, ainakin parin muun merkin vastaavat haisevat todella pistävälle.
 
Printtasin vielä 152mm halkaisijalla olevan välipalan, että voin pitää ilmastointilaiteen puolella letkun lyhyenä ja jatkaa sitä pidempänä finnfoamiin saakka.

Helpottaa talvisäilytystä, kun ei tarvitse miekkailla yhden pitkän letkun kanssa.

IMG20260526162506.jpg
 
Miten siirtää viileää ilmaa alakerrasta yläkertaan? 💨💨💨

Pientalo, jossa alakerran ilmalämpöpumppu pitää kesähelteillä alakerran mukavan viileänä. Yläkerta sen sijaan on joskus tukalan kuuma, ja siellä makuuhuoneet. Talossa koneellinen poisto huippuimurilla.

Paras tapa hoitaa homma olisi varmaan ostaa toinen pumppu yläkertaan tai eikös niitä ole sellaisiakin, joissa yhteen ulkoyksikköön tulee kaksi puhallinta. Nyt kuitenkin etsin ensin jotain budjettivaihtoehtoa ja vieläpä sellaista ettei tarvitsisi puhkoa rakenteita tai muuten ryhtyä "remontoimaan". Kyse on kuitenkin yleensä muutaman viikon kuumimmasta jaksosta, jolloin joku tilapäisvirityskin voisi olla hyvä. Eli jotain, jonka saa about heinäkuussa nopeasti paikalleen ja purettua elokuussa. Pingu taitaa olla sitten vaihtoehto, jos ei muuta löydy.

Viileä ilmahan on painavampaa kuin lämmin, joten jotenkin sitä pitäisi alakerrasta saada siirrettyä ylös. Yläkertaan johtava portaikko on aika lailla ilpin edessä, mutta esim. tuulettimen kannalta tietysti "väärinpäin", eli portaiden alapää on kauempana kuin yläpää.

Itselläni tuli muutama ratkaisu mieleen:

- Yläkertaan yksi tuuletin, jossa on valmiiksi kiinni putki, joka hakee ilman kauempaa (=alakerrasta). Onko tämmöisiä? Olisi ehkä helpoin.

- Joku tuuletin puhaltamaan alhaalta ilmaa ylös ja toinen ylhäällä jakamaan sitä koko tilaan. Sen ylöspäin puhaltavan pitäisi vain olla aika pienikokoinen, koska todennäköisesti se pitäisi sijoittaa portaikkoon jollain tavalla. Joku pitkulainen malli (tornituulettimen tapainen) voisi olla helppo kiinnittää vaakatasoon porraskaiteen pystypuihin vaikka nippusiteillä. Mutta saakohan niitä sijoittaa vaakaan ettei laakerit mene? Tai sitten joku minkä vain muotoinen, joka olisi tarpeeksi pieni (max 20-30 cm halkaisija) ja samalla tehokas. Ja sähkö pitäisi saada tavallisesta töpselistä.

- Joku ilmanvaihtoputki (vaikka semmoinen paperisentuntuinen haitarimalli) ja joku propelli sisään tai päätyyn työntämään ilmaa. Semmoisen voisi aika helposti viritellä paikalle, mutta ne tuulettimet kai vaativat jonkun erillisen sähköliitännän, vai?

MItä raati on mieltä noista ratkaisuista ja onko joku jopa toteuttanut sellaista? Entä onko jotain ongelmia tiedossa talon yleisen ilmanvaihdon kannalta, jos tällä tavoin "ryöstää" ilmaa alhaalta ja tuuppaa ylös?
 
Miten siirtää viileää ilmaa alakerrasta yläkertaan? 💨💨💨

Pientalo, jossa alakerran ilmalämpöpumppu pitää kesähelteillä alakerran mukavan viileänä. Yläkerta sen sijaan on joskus tukalan kuuma, ja siellä makuuhuoneet. Talossa koneellinen poisto huippuimurilla.

Paras tapa hoitaa homma olisi varmaan ostaa toinen pumppu yläkertaan tai eikös niitä ole sellaisiakin, joissa yhteen ulkoyksikköön tulee kaksi puhallinta. Nyt kuitenkin etsin ensin jotain budjettivaihtoehtoa ja vieläpä sellaista ettei tarvitsisi puhkoa rakenteita tai muuten ryhtyä "remontoimaan". Kyse on kuitenkin yleensä muutaman viikon kuumimmasta jaksosta, jolloin joku tilapäisvirityskin voisi olla hyvä. Eli jotain, jonka saa about heinäkuussa nopeasti paikalleen ja purettua elokuussa. Pingu taitaa olla sitten vaihtoehto, jos ei muuta löydy.

Viileä ilmahan on painavampaa kuin lämmin, joten jotenkin sitä pitäisi alakerrasta saada siirrettyä ylös. Yläkertaan johtava portaikko on aika lailla ilpin edessä, mutta esim. tuulettimen kannalta tietysti "väärinpäin", eli portaiden alapää on kauempana kuin yläpää.

Itselläni tuli muutama ratkaisu mieleen:

- Yläkertaan yksi tuuletin, jossa on valmiiksi kiinni putki, joka hakee ilman kauempaa (=alakerrasta). Onko tämmöisiä? Olisi ehkä helpoin.

- Joku tuuletin puhaltamaan alhaalta ilmaa ylös ja toinen ylhäällä jakamaan sitä koko tilaan. Sen ylöspäin puhaltavan pitäisi vain olla aika pienikokoinen, koska todennäköisesti se pitäisi sijoittaa portaikkoon jollain tavalla. Joku pitkulainen malli (tornituulettimen tapainen) voisi olla helppo kiinnittää vaakatasoon porraskaiteen pystypuihin vaikka nippusiteillä. Mutta saakohan niitä sijoittaa vaakaan ettei laakerit mene? Tai sitten joku minkä vain muotoinen, joka olisi tarpeeksi pieni (max 20-30 cm halkaisija) ja samalla tehokas. Ja sähkö pitäisi saada tavallisesta töpselistä.

- Joku ilmanvaihtoputki (vaikka semmoinen paperisentuntuinen haitarimalli) ja joku propelli sisään tai päätyyn työntämään ilmaa. Semmoisen voisi aika helposti viritellä paikalle, mutta ne tuulettimet kai vaativat jonkun erillisen sähköliitännän, vai?

MItä raati on mieltä noista ratkaisuista ja onko joku jopa toteuttanut sellaista? Entä onko jotain ongelmia tiedossa talon yleisen ilmanvaihdon kannalta, jos tällä tavoin "ryöstää" ilmaa alhaalta ja tuuppaa ylös?
Tuulettimilla tehokkain vaihtoehto on todennäköisesti kuuman ilman poistaminen yläkerrasta. Ei auta päivällä, mutta illalla kun ulkolämpötila alkaa laskea, niin yläkerrasta mielellään molemmista päistä ikkunat/mahdollinen parvekkeen ovi auki ja tuulettimet puhaltamaan ulospäin. Tällöin korvausilma nousee alakerrasta valmiiksi viileämpänä.
 
Miten siirtää viileää ilmaa alakerrasta yläkertaan? 💨💨💨

Pientalo, jossa alakerran ilmalämpöpumppu pitää kesähelteillä alakerran mukavan viileänä. Yläkerta sen sijaan on joskus tukalan kuuma, ja siellä makuuhuoneet. Talossa koneellinen poisto huippuimurilla.

Paras tapa hoitaa homma olisi varmaan ostaa toinen pumppu yläkertaan tai eikös niitä ole sellaisiakin, joissa yhteen ulkoyksikköön tulee kaksi puhallinta. Nyt kuitenkin etsin ensin jotain budjettivaihtoehtoa ja vieläpä sellaista ettei tarvitsisi puhkoa rakenteita tai muuten ryhtyä "remontoimaan". Kyse on kuitenkin yleensä muutaman viikon kuumimmasta jaksosta, jolloin joku tilapäisvirityskin voisi olla hyvä. Eli jotain, jonka saa about heinäkuussa nopeasti paikalleen ja purettua elokuussa. Pingu taitaa olla sitten vaihtoehto, jos ei muuta löydy.

Viileä ilmahan on painavampaa kuin lämmin, joten jotenkin sitä pitäisi alakerrasta saada siirrettyä ylös. Yläkertaan johtava portaikko on aika lailla ilpin edessä, mutta esim. tuulettimen kannalta tietysti "väärinpäin", eli portaiden alapää on kauempana kuin yläpää.

Itselläni tuli muutama ratkaisu mieleen:

- Yläkertaan yksi tuuletin, jossa on valmiiksi kiinni putki, joka hakee ilman kauempaa (=alakerrasta). Onko tämmöisiä? Olisi ehkä helpoin.

- Joku tuuletin puhaltamaan alhaalta ilmaa ylös ja toinen ylhäällä jakamaan sitä koko tilaan. Sen ylöspäin puhaltavan pitäisi vain olla aika pienikokoinen, koska todennäköisesti se pitäisi sijoittaa portaikkoon jollain tavalla. Joku pitkulainen malli (tornituulettimen tapainen) voisi olla helppo kiinnittää vaakatasoon porraskaiteen pystypuihin vaikka nippusiteillä. Mutta saakohan niitä sijoittaa vaakaan ettei laakerit mene? Tai sitten joku minkä vain muotoinen, joka olisi tarpeeksi pieni (max 20-30 cm halkaisija) ja samalla tehokas. Ja sähkö pitäisi saada tavallisesta töpselistä.

- Joku ilmanvaihtoputki (vaikka semmoinen paperisentuntuinen haitarimalli) ja joku propelli sisään tai päätyyn työntämään ilmaa. Semmoisen voisi aika helposti viritellä paikalle, mutta ne tuulettimet kai vaativat jonkun erillisen sähköliitännän, vai?

MItä raati on mieltä noista ratkaisuista ja onko joku jopa toteuttanut sellaista? Entä onko jotain ongelmia tiedossa talon yleisen ilmanvaihdon kannalta, jos tällä tavoin "ryöstää" ilmaa alhaalta ja tuuppaa ylös?
Meillä kans tilanne, että yläkerrassa yksi huone mikä kuumenee aikalailla ja kylmä ilma ei sinne ylöspäin nouse, vaikka olisi ilmanvaihto venttiileitä säätänyt niin että sieltä poistoilmaa eniten vetäisi.

Ratkaisuna tehokas 90w tuuletin portaiden alapäähän työntämään kylmää ilmaa ylös. Pitää sen verran mekkalaa, että käytettävä päivällä/illalla. Eipä tuo yön aikana sitten niin kerkeä kuumenemaan.
 
Miten siirtää viileää ilmaa alakerrasta yläkertaan? 💨💨💨

Pientalo, jossa alakerran ilmalämpöpumppu pitää kesähelteillä alakerran mukavan viileänä. Yläkerta sen sijaan on joskus tukalan kuuma, ja siellä makuuhuoneet. Talossa koneellinen poisto huippuimurilla.

Paras tapa hoitaa homma olisi varmaan ostaa toinen pumppu yläkertaan tai eikös niitä ole sellaisiakin, joissa yhteen ulkoyksikköön tulee kaksi puhallinta. Nyt kuitenkin etsin ensin jotain budjettivaihtoehtoa ja vieläpä sellaista ettei tarvitsisi puhkoa rakenteita tai muuten ryhtyä "remontoimaan". Kyse on kuitenkin yleensä muutaman viikon kuumimmasta jaksosta, jolloin joku tilapäisvirityskin voisi olla hyvä. Eli jotain, jonka saa about heinäkuussa nopeasti paikalleen ja purettua elokuussa. Pingu taitaa olla sitten vaihtoehto, jos ei muuta löydy.

Viileä ilmahan on painavampaa kuin lämmin, joten jotenkin sitä pitäisi alakerrasta saada siirrettyä ylös. Yläkertaan johtava portaikko on aika lailla ilpin edessä, mutta esim. tuulettimen kannalta tietysti "väärinpäin", eli portaiden alapää on kauempana kuin yläpää.

Itselläni tuli muutama ratkaisu mieleen:

- Yläkertaan yksi tuuletin, jossa on valmiiksi kiinni putki, joka hakee ilman kauempaa (=alakerrasta). Onko tämmöisiä? Olisi ehkä helpoin.

- Joku tuuletin puhaltamaan alhaalta ilmaa ylös ja toinen ylhäällä jakamaan sitä koko tilaan. Sen ylöspäin puhaltavan pitäisi vain olla aika pienikokoinen, koska todennäköisesti se pitäisi sijoittaa portaikkoon jollain tavalla. Joku pitkulainen malli (tornituulettimen tapainen) voisi olla helppo kiinnittää vaakatasoon porraskaiteen pystypuihin vaikka nippusiteillä. Mutta saakohan niitä sijoittaa vaakaan ettei laakerit mene? Tai sitten joku minkä vain muotoinen, joka olisi tarpeeksi pieni (max 20-30 cm halkaisija) ja samalla tehokas. Ja sähkö pitäisi saada tavallisesta töpselistä.

- Joku ilmanvaihtoputki (vaikka semmoinen paperisentuntuinen haitarimalli) ja joku propelli sisään tai päätyyn työntämään ilmaa. Semmoisen voisi aika helposti viritellä paikalle, mutta ne tuulettimet kai vaativat jonkun erillisen sähköliitännän, vai?

MItä raati on mieltä noista ratkaisuista ja onko joku jopa toteuttanut sellaista? Entä onko jotain ongelmia tiedossa talon yleisen ilmanvaihdon kannalta, jos tällä tavoin "ryöstää" ilmaa alhaalta ja tuuppaa ylös?

Ilmanvaihtoja ja ilppejä asentaneen roolissa en vastaa suoraan kysymyksiin, koska koen ratkaisupohtimiset sellaisiksi mitä ennenkin olen kuullut pohdittavan vähissä rahoissa, kunnes vähin äänin on todettu että ei näistä budjetti viritelmistä ole toteutettavaksi.


Kysynkin näin:
Onko talossa ennestään oleva ilmalämpöpumppu kuinka vanha?
Hoidetaanko tällä ilpillä lämmitystä koko lämmityskauden?
Onko nykyisellä omistajalla tarkoitus asua vielä vuosia talossa?
Kuinka paljon asuinneliöitä on ala- ja yläkerrassa?
Minkä mallinen on kerrosten välinen rapukko?
 
Tuulettimilla tehokkain vaihtoehto on todennäköisesti kuuman ilman poistaminen yläkerrasta. Ei auta päivällä, mutta illalla kun ulkolämpötila alkaa laskea, niin yläkerrasta mielellään molemmista päistä ikkunat/mahdollinen parvekkeen ovi auki ja tuulettimet puhaltamaan ulospäin. Tällöin korvausilma nousee alakerrasta valmiiksi viileämpänä.
No tämähän se todennäköisesti auttaisi vetämään korvausilmaa alhaalta. Mikseinmuuten toimisi päivälläkin, jos tuulettimet puhaltaa ulos?

Meillä kans tilanne, että yläkerrassa yksi huone mikä kuumenee aikalailla ja kylmä ilma ei sinne ylöspäin nouse, vaikka olisi ilmanvaihto venttiileitä säätänyt niin että sieltä poistoilmaa eniten vetäisi.

Ratkaisuna tehokas 90w tuuletin portaiden alapäähän työntämään kylmää ilmaa ylös. Pitää sen verran mekkalaa, että käytettävä päivällä/illalla. Eipä tuo yön aikana sitten niin kerkeä kuumenemaan.

No tuommoinen voisi toimia kanssa. Monessa tuulettimessa vain on kovin rajattu se ylöspäin kääntäminen. Tuossa näyttäisi olevan aika vapaa kääntö, eikö?

Ilmanvaihtoja ja ilppejä asentaneen roolissa en vastaa suoraan kysymyksiin, koska koen ratkaisupohtimiset sellaisiksi mitä ennenkin olen kuullut pohdittavan vähissä rahoissa, kunnes vähin äänin on todettu että ei näistä budjetti viritelmistä ole toteutettavaksi.


Kysynkin näin:
Onko talossa ennestään oleva ilmalämpöpumppu kuinka vanha?
Hoidetaanko tällä ilpillä lämmitystä koko lämmityskauden?
Onko nykyisellä omistajalla tarkoitus asua vielä vuosia talossa?
Kuinka paljon asuinneliöitä on ala- ja yläkerrassa?
Minkä mallinen on kerrosten välinen rapukko?
Nykyinen ilp on vanha menossa vaihtoon muutaman vuoden sisällä viimeistään, mutta ei ihan vielä. Siksikin etsin tilapäisapua. Hoituu lämmitys aika pitkälle samalla laitteella plus suorilla pattereilla ja osin lattialämmityksellä. Rapukko on suora.
 
Miten siirtää viileää ilmaa alakerrasta yläkertaan? 💨💨💨

Pientalo, jossa alakerran ilmalämpöpumppu pitää kesähelteillä alakerran mukavan viileänä. Yläkerta sen sijaan on joskus tukalan kuuma, ja siellä makuuhuoneet. Talossa koneellinen poisto huippuimurilla.

Paras tapa hoitaa homma olisi varmaan ostaa toinen pumppu yläkertaan tai eikös niitä ole sellaisiakin, joissa yhteen ulkoyksikköön tulee kaksi puhallinta. Nyt kuitenkin etsin ensin jotain budjettivaihtoehtoa ja vieläpä sellaista ettei tarvitsisi puhkoa rakenteita tai muuten ryhtyä "remontoimaan". Kyse on kuitenkin yleensä muutaman viikon kuumimmasta jaksosta, jolloin joku tilapäisvirityskin voisi olla hyvä. Eli jotain, jonka saa about heinäkuussa nopeasti paikalleen ja purettua elokuussa. Pingu taitaa olla sitten vaihtoehto, jos ei muuta löydy.

Viileä ilmahan on painavampaa kuin lämmin, joten jotenkin sitä pitäisi alakerrasta saada siirrettyä ylös. Yläkertaan johtava portaikko on aika lailla ilpin edessä, mutta esim. tuulettimen kannalta tietysti "väärinpäin", eli portaiden alapää on kauempana kuin yläpää.

Itselläni tuli muutama ratkaisu mieleen:

- Yläkertaan yksi tuuletin, jossa on valmiiksi kiinni putki, joka hakee ilman kauempaa (=alakerrasta). Onko tämmöisiä? Olisi ehkä helpoin.

- Joku tuuletin puhaltamaan alhaalta ilmaa ylös ja toinen ylhäällä jakamaan sitä koko tilaan. Sen ylöspäin puhaltavan pitäisi vain olla aika pienikokoinen, koska todennäköisesti se pitäisi sijoittaa portaikkoon jollain tavalla. Joku pitkulainen malli (tornituulettimen tapainen) voisi olla helppo kiinnittää vaakatasoon porraskaiteen pystypuihin vaikka nippusiteillä. Mutta saakohan niitä sijoittaa vaakaan ettei laakerit mene? Tai sitten joku minkä vain muotoinen, joka olisi tarpeeksi pieni (max 20-30 cm halkaisija) ja samalla tehokas. Ja sähkö pitäisi saada tavallisesta töpselistä.

- Joku ilmanvaihtoputki (vaikka semmoinen paperisentuntuinen haitarimalli) ja joku propelli sisään tai päätyyn työntämään ilmaa. Semmoisen voisi aika helposti viritellä paikalle, mutta ne tuulettimet kai vaativat jonkun erillisen sähköliitännän, vai?

MItä raati on mieltä noista ratkaisuista ja onko joku jopa toteuttanut sellaista? Entä onko jotain ongelmia tiedossa talon yleisen ilmanvaihdon kannalta, jos tällä tavoin "ryöstää" ilmaa alhaalta ja tuuppaa ylös?
Ei tuohon ole kuin huonoja ratkaisuja ja sitten yksi oikea, laittaa toisen ilpin ylös. Tämän takia jos asennetaan vain yksi ilpi, se pitää aina laittaa yläkertaan, kylmä ilma kyllä valuu alas, mutta ei nouse millään ylös.
 
Nykyinen ilp on vanha menossa vaihtoon muutaman vuoden sisällä viimeistään, mutta ei ihan vielä. Siksikin etsin tilapäisapua. Hoituu lämmitys aika pitkälle samalla laitteella plus suorilla pattereilla ja osin lattialämmityksellä. Rapukko on suora.

Onko rapukko avonainen, että voisiko uuden ilpin laittaa kerrosten välille, josta se palvelisi alakerran lämmittämistä ja yläkerran jäähdyttämistä

Ei tuohon ole kuin huonoja ratkaisuja ja sitten yksi oikea, laittaa toisen ilpin ylös. Tämän takia jos asennetaan vain yksi ilpi, se pitää aina laittaa yläkertaan, kylmä ilma kyllä valuu alas, mutta ei nouse millään ylös.

Tuossa ehdottomuudessa unohtuu ilpin lämmitys käytön huomioon otto.
 
Tuossa ehdottomuudessa unohtuu ilpin lämmitys käytön huomioon otto.

No silloin ei ole kuin yksi tapa hoitaa asia oikein, molempiin kerroksiin oma sisäyksikkö, mutta jos ilpi tulee vain viilennykseen, niin silloin se ainoa yksikkö yläkertaan.
 
Onko rapukko avonainen, että voisiko uuden ilpin laittaa kerrosten välille, josta se palvelisi alakerran lämmittämistä ja yläkerran jäähdyttämistä

Tuossa ehdottomuudessa unohtuu ilpin lämmitys käytön huomioon otto.
Ei valitettavasti mahdu kerrosten väliin. Ja tosiaan lämmityskäyttö talvella aivan keskeinen tarve myös.

No silloin ei ole kuin yksi tapa hoitaa asia oikein, molempiin kerroksiin oma sisäyksikkö, mutta jos ilpi tulee vain viilennykseen, niin silloin se ainoa yksikkö yläkertaan.
Joo senhän jo alkupostissa sanoin että ilp myös ylös olisi paras. Nyt kuitenkin haussa joku riittävän hyvä vaihtoehto.
 
Ei valitettavasti mahdu kerrosten väliin. Ja tosiaan lämmityskäyttö talvella aivan keskeinen tarve myös.

Jos haluat erillisellä puhaltimella ja kanavistolla sen tehdä, niin luulisin että tällainen olisi toimiva

125-160mm kanavistoja puhallin.
Puhallin sijoitettuna imupäähän.

Imupää sijoitettuna alakertaan ilmalämpöpumpun välittömällä puhallusalueelle sekä puhalluspää sijoitettuna yläkertaan mahdollisimman lämpimälle yläkerran alueelle, mutta kuitenkin niin että ilmavirta pääsee levittäytymään alueelle.

Puhallin noin 100€
Säädin noin 50€
Kierresaumakanavisto 100€
 
Viimeksi muokattu:
Toteutustapoja on ääretön määrä, joiden yhteydessä ilmenevä Feng Shui alenema on eri suuruinen.

Voihan tämä pientalo olla jotain muuta kuin asuinrakennus, jolloin Feng Shui voi olla toisarvoista.

Joo, no tää nyt oli jossain määrin huumoria, mutta olisi tuollainen oikeastikin aika tein-itse-säästin virityksen näköinen kotona. Lisäksi, jotta 125-160mm kanavan kautta saisi kulkemaan niin paljon ilmaa alakerrasta yläkertaan, että se oikeasti viilentäisi, niin vaatisi ihan hemmetin tehokkaan puhaltimen --> karmea meteli.
 
Toteutustapoja on ääretön määrä, joiden yhteydessä ilmenevä Feng Shui alenema on eri suuruinen.

Voihan tämä pientalo olla jotain muuta kuin asuinrakennus, jolloin Feng Shui voi olla toisarvoista.
Asuinrakennus kyllä kyseessä. Mutta siis koska ilp on lähellä portaiden yläpäätä, minkä tahansa putken ei tarvitsisi olla ehkä kuin vajaan metrin mittainen, jolla napata se viileä ilma alakerran katonrajasta ja siirtää yläkertaan. Mutta millainen puhallin/säädin toimisi ja saako töpselillä kiinni? Eihän se kaunis ratkaisu ole, mutta kuten sanottu, tarve on olla paikallaan vain yleensä muutaman viikon.

Vielä toivoisin kokemuksia tolppamallisista tuulettimista jotka voi laittaa vaakaan. Voisi säästyä feng shui paremmin...
 
Joo, no tää nyt oli jossain määrin huumoria, mutta olisi tuollainen oikeastikin aika tein-itse-säästin virityksen näköinen kotona. Lisäksi, jotta 125-160mm kanavan kautta saisi kulkemaan niin paljon ilmaa alakerrasta yläkertaan, että se oikeasti viilentäisi, niin vaatisi ihan hemmetin tehokkaan puhaltimen --> karmea meteli.

Tässä onkin keskiössä se jäähdytystarve sekä imettävän ilman ja yläkerran ilman lämpötilaero.

Näissä kun usein olen maallikoiden tarpeesta keskusteluissa ollut mukana, niin koetaan tähdentää, että ilmavälitteisessä lämmönsiirrossa mukana kulkee tilasta toiseen myös ne ilman muutkin ominaisuudet, ei pelkästään lämpötila, että esimerkiksi iäkkään talon takkahuoneessa jos ottaa imuputken suunnattuna aulatilaan, niin tässä on kääntöpuolena vaaran paikka, että kun takkahuoneen ovet suljetaan, niin takkahuoneen paine-ero kasvaa muihin huoneisiin nähden, jolloin tulisijan piipusta kasvaa virtauma asuntoon päin.
 
Asuinrakennus kyllä kyseessä. Mutta siis koska ilp on lähellä portaiden yläpäätä, minkä tahansa putken ei tarvitsisi olla ehkä kuin vajaan metrin mittainen, jolla napata se viileä ilma alakerran katonrajasta ja siirtää yläkertaan. Mutta millainen puhallin/säädin toimisi ja saako töpselillä kiinni? Eihän se kaunis ratkaisu ole, mutta kuten sanottu, tarve on olla paikallaan vain yleensä muutaman viikon.

Vielä toivoisin kokemuksia tolppamallisista tuulettimista jotka voi laittaa vaakaan. Voisi säästyä feng shui paremmin...

Jos jätät sen imun niin ylhäälle kuin alakerran katonraja, ellei se piste ole juuri ilpin puhalluksen lähialueella, niin menetät tehoa tällä ilmansiirto jäähdytyksyllä.

Jos imupiste ei ole ilpin lähialueella, niin silloin olisi parempi vielä se putken pää varjoisan pisteen laattalattian pinnasta imemään.

Itse saattaisin ostaa jonkun Östbergin puhallinmalleista 160mm kokoisena, niin sille keksii sitten myöhemmin käyttöä kyllä, kun siirtyy lämmönsiirto käytöstä pois.
 
Portasplit on kaivettu talviteloilta ja testattu helteiden varalta.

Näytti tulleen uusi FW missä "Outdoor Silent Mode" mikä ilmeisesti rauhottaa tuota ulkoyksikön puhaltimen ramppausta, joka yöaikaan 1% Fanspeed nopeudella oli ehkä äänekkäin komponentti koko paketissa. Täytyy testailla miten vaikuttaa jahka tässä kunnon helteet alkaa.

Vielä näyttää kukkuvan ja pelittävän, joten ei muuta kuin helteitä odottelemaan. :thumbsup:
 
- Joku tuuletin puhaltamaan alhaalta ilmaa ylös ja toinen ylhäällä jakamaan sitä koko tilaan. Sen ylöspäin puhaltavan pitäisi vain olla aika pienikokoinen, koska todennäköisesti se pitäisi sijoittaa portaikkoon jollain tavalla. Joku pitkulainen malli (tornituulettimen tapainen) voisi olla helppo kiinnittää vaakatasoon porraskaiteen pystypuihin vaikka nippusiteillä. Mutta saakohan niitä sijoittaa vaakaan ettei laakerit mene? Tai sitten joku minkä vain muotoinen, joka olisi tarpeeksi pieni (max 20-30 cm halkaisija) ja samalla tehokas. Ja sähkö pitäisi saada tavallisesta töpselistä.

DREO:n pienempi pöytäversio on tehokas ja hiljainen, saa ohjattua kaukosäätimellä, älyluurilla tai liitettyä kotiautomaatioon (ainakin HA tuki löytyy). edit: Google, Siri ja Alexa toimii myös ohjaukseen.

Noissa kannattaa huomioida että osassa (=halvimmissa) versioissa on pystysuuntainen kallistus manuaalinen, mutta esim. tuossa saa etänä säädettyä (tässä sun tapauksessa sitä ei vissiin juurikaan tarvitsisi säädellä kun sopivan asennon löytää) .

 
Viimeksi muokattu:
Moro. Long-time lurker, first time poster. PortaSplittiin tuli törsättyä, kun viime kesänä nautin 34-asteisista unista yksiössä. Ikkunaa irti ja Puuilosta kennolevyä tilalle, samanlainen levy ulko- ja sisäpuolella. Eristää ihan OK näillä, ei ihan täydellinen ratkaisu, mutta näyttää ihan kelvolliselta. Motonetistä skeittilauta alle, niin sai pesukoneen kokoisen paketin asuntoon asti helposti ja halvalla :D

Viimesen parin viikon ajan tätä on tullut lähinnä huvikseen ajeltua, mutta kyllä hyvältä näyttää tuleva kesä :)

........... ellei sitten tästä kehkeydy joku isompi vika: Olen ihmetellyt sellaista, että kosteus% usein nousee asunnossa tämän ollessa päällä. Tänään piippasi P1 errorin kerran, minkä jälkeen tyhjensi vedet, sammutti ulkoyksikön, ja vain sisäyksikön tuuletin jäi pyörimään. Muutaman minuutin päästä lähti toimimaan normaalisti itsestään. Kokeilin sitten tyhjätä manuaalisesti uunipellille sisäyksikön säiliön, ja tuli sieltä ehkä desi tai pari vettä. Tän jälkeen alkoi taas kosteuskin hävitä hiljalleen... Ihme juttu kyllä, on toi tonne ulos puskenut ihan säännöllisesti vettä kukkaruukullisen verran aina muutaman tunnin käytön jälkeen :D

1520.jpg


IMG20260520200244.jpg


IMG20260507204344.jpg


IMG20260505153138.jpg
Tämä on mielenkiintoinen. Kannattaa kyllä selvittää mistä tuollainen ilmankosteus johtuu. Itsellä on tähän aikaan vuodesta vielä 20-30% ilmankosteus, joten ei tuo Portasplit edes joudu poistamaan kosteutta. Viimekesän lopulla kyllä tuli monta litraa vuorokaudessa kun ilma muuttui kosteammaksi, mutta eihän tähän aikaan vuodesta tuollaista kosteusta ole ilmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on mielenkiintoinen. Kannattaa kyllä selvittää mistä tuollainen ilmankosteus johtuu. Itsellä on tähän aikaan vuodesta vielä 20-30% ilmankosteus, joten ei tuo Portasplit edes joudu poistamaan kosteutta. Viimekesän lopulla kyllä tuli monta litraa vuorokaudessa kun ilma muuttui kosteammaksi, mutta eihän tähän aikaan vuodesta tuollaista kosteusta ole ilmassa.
Nyt toistaiseksi toi on pelittänyt ihan normaalisti. Veikkaisin että kunnon trooppisten kelien tultua alkaa taas takkuilla.

Onkohan ihan normaalia että vesipumpun ahkeran pumppailutuokion jälkeen tuolla mun keräysastiassa on vaan jotain 1-2dl vettä? Kuulostaa vaan siltä, et vettä kuvittelisi liikkuvan enemmänkin, ja toisaalta, minkä takia vaan semmosen määrän takia pitäisi tyhjätä? Onko sisäyksikön säiliö niin pieni tosiaan 🤔
 
PortaSplitterit, jos muuten ei noi out silent modet yms. näy, niinkun mulla ei näkynyt, niin käy tuolla painamassa "refresh function"

Edit. Tosiaan mulla oli alkunäkymässä 3 eri toimintoa, nythän niitä tuli rullailtavaksi asti. Ja firmis täytyy oletettavasti olla päivitettynä uusimpaan ensin.

IMG_20260531_205018.jpg


IMG_20260531_205008.jpg
 
Olen ihmetellyt sellaista, että kosteus% usein nousee asunnossa tämän ollessa päällä.
Sanoisin, että toimii oikein ja normaalisti. Lämpötilaa laskiessa ilmasta tulee kosteampaa ja Ilman suhteellinen kosteus (RH) nousee. Ilpeissäkin on sama juttu. Jos ei laita pyyntiä ja puhallinnopeutta tarpeeksi alas, niin kosteusmittarin (RH) mukaan ilmankosteus hiukan nousee. Ilpin kuivaustoiminto taas tiivistää asunnon ilmankosteutta todella kylmään kennoon, jolloin sisäyksikön puhalluslämpötila on kuivaustoiminnolla alle 10 °, jopa 6-8 °. Saman saa aikaan myös jäähdytys toiminnolla laittamalla pyyntilämpötilan minimiin ja puhalluksen minimille. Näillä toiminnoilla kondenssivettä tulee aika reippaasti. Ilpin omistajat voivat tämän testata laittamalla lämpömittarin aivan sisäyksikön puhallusaukon eteen ½ tunniksi ja katsomalla alkaako kondenssiputkesta vettä tiputella. Tietenkin jos sisäilma on jo valmiiksi kuivaa, ei siitä ilppikään enää juuri kuivempaa tee.

Huoneilma kesällä

Kesällä huoneilman kosteus vaihtelee ulkoilman kosteuden mukaan. Suhteellinen kosteus vaihtelee 50–70 %:n välillä.

Huoneilma talvella

Talvella lämmityskaudella huoneilma on melkein aina kuivaa, jolloin sen suhteellinen kosteus on pienempi kuin 40 %. Kovilla pakkasilla huoneilman suhteellinen kosteus voi laskea jopa alle 20 %:iin. Sopiva huoneilman suhteellinen kosteus on talviaikaan 20–40 %.


 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Minkähän kokoinen mahtaa tuo poistoilmaputki olla näissä pingviineissä? Mulla tuo wilfacool 7 ja nyt tuo poistoputken rautalanka pakeni niin että poistoputkella ei tee yhtikäs mitää enään, netistä yritin selata ja löytyy niin eri kokoja että ei erkkikään ota selkoa.
 
Netin mukaan olisi 150mm tuo putki. Biltemastakin saisi vain 152mm perhana.
Jos järjellä ajattelet niin putki on sellainen rakenteeltaan että pitäisi olla vielä pyöritettävissä paikoilleen erosta huolimatta.

Mitä tarkoittaa "perhana" tämän 2mm suuruisen nimellis halkaisijamittojen eroavaisuuden yhteydessä?
Mitä väliä? Ja tämä ei ollut kysymys johon kaipaisin vastausta.
 
2mm suuruisen nimellis halkaisijamittojen eroavaisuuden

Jos järjellä ajattelet niin putki on sellainen rakenteeltaan että pitäisi olla vielä pyöritettävissä paikoilleen erosta huolimatta.
Tämähän se. Jos ei jotain numerotarkkaa alkuperäisosaa olla vailla, on käyttökohde sellainen että korjausta kasaan nujutessa lienee ihan sama, onko käytettävä tarvike nimellismitaltaan samaa vai 2mm isompaa kuin alkuperäinen. Mittaeroa enemmän voi varmaan päätellä katsomalla kuvia. Ei muuta kun rohkeasti jotain pätkää ostamaan, puukko ja teippi käteen ja asennus luultavasti onnistuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 360
Viestejä
5 248 720
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom