Miten kämppä viileämmäksi?

Mites olis tämmäinen 22k puhallin kokonaan partsille ja kylmäpuhallus letkulla sisään? Näyttäis aika helpolta modattavalta...

Screenshot_20260522_152836_Chrome.jpg
 
Mites olis tämmäinen 22k puhallin kokonaan partsille ja kylmäpuhallus letkulla sisään? Näyttäis aika helpolta modattavalta...

Screenshot_20260522_152836_Chrome.jpg

Aivan hyvä idea, kuitenkin kaksi letkua on kytkettävä asuntoon, koska laitteesta ei tule tehdä ulkoa sisälle ilmaa ylipaineistava "ilmanvaihtokone".

Laite tulee toimia vain jäähdyttävänä koneena, jonka höyrystimen läpi ilman käy sisätiloista kahdella letkulla.
 
Kyllä, mutta toimiihan se yhdelläkin. Ylipaine estää lämpimän korvausilman tulon kämppään kuitenkin.
 
Kyllä, mutta toimiihan se yhdelläkin. Ylipaine estää lämpimän korvausilman tulon kämppään kuitenkin.

Polkupyöräkin toimii ilman eturengasta, kunhan muistaa ajaa keula ilmassa.
Hieman epätehokas matkustustapa, mutta toimii yhdelläkin, oireista välittämättä.

Hieman huono argumentti sinulla, kuuntelen lisää perusteluja yksipuolisen puolesta, vielä en vakuuttunut.
 
Ylipaineongelman saa hoidettua sillä,, että tekee tuon kylmän tuloputken läpiviennistä sen verran falskaavan, että ylipaine tasoittuu takaisin parvekkeelle. Jos meinaat virittää tuon partsille, niin varaudu naapureiden protesteihin kun parvekkeelta kuuluu jatkuva kovaääninen kompressorin hyrskytys.
 
Ylipaineongelman saa hoidettua sillä,, että tekee tuon kylmän tuloputken läpiviennistä sen verran falskaavan, että ylipaine tasoittuu takaisin parvekkeelle. Jos meinaat virittää tuon partsille, niin varaudu naapureiden protesteihin kun parvekkeelta kuuluu jatkuva kovaääninen kompressorin hyrskytys.
No kun en pidä pientä ylipainetta ongelmana ollenkaan, kyllä kämppä sen verran vuotaa. Tosiaan, energiatehokkain tapa tämä ei ole, parempi kuitenkin kuin normaalikäyttö?
 
Ylipaineongelman saa hoidettua sillä,, että tekee tuon kylmän tuloputken läpiviennistä sen verran falskaavan, että ylipaine tasoittuu takaisin parvekkeelle. Jos meinaat virittää tuon partsille, niin varaudu naapureiden protesteihin kun parvekkeelta kuuluu jatkuva kovaääninen kompressorin hyrskytys.

Höpsistä.
Silloinkin jäädyttämisestä tulee epäenergiatehokkaampaa, kun jäähdytyskone toimii jäähdyttävänä ylipaineiseistus ilmanvaihtokoneena, joka ottaa jäähdytettävän ilman lämpimältä parvekkeelta
 
Viimeksi muokattu:
No kun en pidä pientä ylipainetta ongelmana ollenkaan, kyllä kämppä sen verran vuotaa. Tosiaan, energiatehokkain tapa tämä ei ole, parempi kuitenkin kuin normaalikäyttö?
Ei taida ihan pientä ylipainetta aiheuttaa, kun Air flow 950 m³/h
 
No tietysti sellainen käyttö mihin se on tarkoitettu ja suunniteltu?? Laite sisällä, kylmä puhallus ja kuuma ilma ulos. (Ja muodostuvan alipaineen takia lämmintä sisään :-))
Kiinteistöä ei ole suunniteltu tuolle käytölle, joten en pidä sitä normaalina
 
Mites olis tämmäinen 22k puhallin kokonaan partsille ja kylmäpuhallus letkulla sisään? Näyttäis aika helpolta modattavalta...

Screenshot_20260522_152836_Chrome.jpg
Miksi ei suoraan Midea PortaSplit? On edullisempi ja jos parveke löytyy niin en näe tuollaiselle mitään järkeä. Tuo kun ei ole enää mikään budjetti, hinnat alkaen malli.
 
Toi 22 asteen pyyntö saattaa olla liian korkea kosteuden poistoon. Kyl se kenno jäähtyy sen verran, mut jos huoneilma on jo lähellä sitä lämpötilaa, niin kondensaatio jää vähäiseksi. Mä luin jostain, et jäähdytysteholla ja kosteudenpoistolla on oma suhteensa. ootko kokeillu laittaa vaikka 18-19 astetta ja kattonu muuttuuko se kosteusprosentti?

Okei, kokeiltu pyöritellä 16 asteen pyynnillä, ja ilmiö kyllä tuntuisi jatkuvan. Eilen olin tässä laitteen vieressä pidempään, ja kuulin sen vesipumpun hörähtävän käyntiin, mutta ei tonne pihalle mitään menny sillä hetkellä. Seurailin tilannetta ja ajan myötä vettä valui hiljalleen ulos.
Oon aika varma että tällä mun yksilöllä on eturauhasvaivoja.


Heitän nyt tähän samaan viestiin hauskan havainnon, aiheesta meluhaitat parvekkeella. Pelkäsin hiukan, että toi ulkoyksikkö pitää kauhean kovaa ääntä ja menin parvekkeelle tutkimaan. Siinähän se ulkoyksikkö tyytyväisenä hyrräsi hiljakseen, niinkun joku mummeli kiikkustuolissa hyräilemässä... sen sijaan se korvia huumaava humina kantautuikin pihasta parkkihallin huippareista, joita pihapiirissä on 4 kappaletta 100m säteellä :D
 
Viimeksi muokattu:
Kokeile laittaa ne sisäyksikön läpät osoittamaan täysin suoraan testiksi ja puhdista muutenkin pölyt sieltä. Minulla oli samanlaista ongelmaa joskus, ne osoittivat niin ylös kun voi ja se aiheutti jäätymistä. Jäätyminen aiheuttaa juurikin tuollaista pätkimistä kun se joutuu odottamaan sulamista sieltä.
Vaikuttaa ottotehon perusteella että olisi kylmäaineita karannut, kun max 1.1kW haluaa imutella. Ehjänä otti 1.3kW (E: helteillä jopa 1.5kW) pintaan. Ehkä huvikseen voisin vielä avata etupellin ja katsoa vaatiiko kenno imuria/pesua, filtteri on ainakin puhdas. Nyt ulkona 20.5C ja silti samaa pätkäkäyntiä.

Toki voi olla vieläkin liian "kylmä", jos se minimilämpötila on +19C. Aikaisemmin ajellut tätä lasitetulla parvekkeella missä ollut luokkaa +25-30C, ja ottoteho on noussut sitä mukaan kun parveke lämmennyt.

1779547394312.png
 
Viimeksi muokattu:
perhana ei tuo ikkuna pussukka nyt toimi tuossa ovessa oikein laisinkaan.. Mitähän tässä virttäis enää.
 
Eipä tuo ikkuna pussi nyt toiminut ja ja repesikin vielä eli taitaa jäädä vaihtoehdot nollaan melkein. Tietysti olisi tuollaisia 90x210 terassiovi settejä et jos siihen virittää 20cm jonkun palan jostain niin voisi toimia.
 
Mikä esti toiminnan?
Ei mennyt ovi kunnolla kiinni ja tuuli vetäs oven auki ja kangas repesi todella tyylikkäästi toki taisin ostaa jonkun väärän mallin kun tässä ei sitä vetoketju ollutkaan. Ilmeisesti noissa muissa on vetoketju? Kun ovi pitäisi saada kiinni jos kova sade tulee tai ukonilma
 
Varmaan ovessa kannattaisi olla joku stoppari, esim jos kahvan painaa alas niin omani pysähtyy. Ei se kangas/vetoketju riitä pitämään tuulta vastaan. Rautakaupasta kumiovistoppari jos ei muuten.
 
Varmaan ovessa kannattaisi olla joku stoppari, esim jos kahvan painaa alas niin omani pysähtyy. Ei se kangas/vetoketju riitä pitämään tuulta vastaan. Rautakaupasta kumiovistoppari jos ei muuten.

2.25m on oven korkeus ja leveys on 86cm niin kuinka monta metriä tuota kangasta pitää nyt olla ja voi olla että asensin väärin tuon härpäkkeen kun en oikeen osannut kai havainoida mihin nuo tarranauhat tulee kiinni. Enemmän nyt ongelmaksi tuli kanssa se että kun ovi ei menny tuon pussukan kanssa kunnolla kiinni niin tuli vettä lattialle kun ukkonen oli yllä.

Pitääkö se veroketju aina avata kokonaan kun oven sulkee?

IMG_3672.jpeg
 
2.25m on oven korkeus ja leveys on 86cm niin kuinka monta metriä tuota kangasta pitää nyt olla ja voi olla että asensin väärin tuon härpäkkeen kun en oikeen osannut kai havainoida mihin nuo tarranauhat tulee kiinni. Enemmän nyt ongelmaksi tuli kanssa se että kun ovi ei menny tuon pussukan kanssa kunnolla kiinni niin tuli vettä lattialle kun ukkonen oli yllä.

Pitääkö se veroketju aina avata kokonaan kun oven sulkee?

IMG_3672.jpeg

Jos ovelle ei ole ulkopuolella katosta sekä esimerkki jo kertoo vesivahingon riskin realisoituneen, niin täytyy tehdä aivan eri ratkaisu
 
Jos ovelle ei ole ulkopuolella katosta sekä esimerkki jo kertoo vesivahingon riskin realisoituneen, niin täytyy tehdä aivan eri ratkaisu
Noissa ohjeissa ainakin mainitaan että että tuon ikkuna pussin kanssa pitäisi pystyä sulkemaan ovi/ikkuna. Mietin että olla että asensin väärin tuon alunperin 🤔

Paljo muita ratkaisuja en oikein keksi koska pleksi ja akryyli maksaa todella paljon.
 
Paljo muita ratkaisuja en oikein keksi koska pleksi ja akryyli maksaa todella paljon.
Saisin omia reittejä pitkin hankittua vaneria tuohon 10€:lla
Tai finnfoamia ilmaiseksi, kun sitä on usein tarjolla facebookissa ja torissa.

Jos asuisin itse tuossa, niin en tekisi liittämistä ovenrako patentilla.

Poistaisin tilan mahdollisesti pienimmän ikkunan karmeiltaaan kesäksi, jonka tilalle tekisin vanerirunkoisen ja finfoamilla eristetyn elementin, johon laittaisin ulkoverhouksen sävyyn sopivan peltilevyn näkyviin ulospäin.
Tähän elementtiin sitten tuplaputkireiät tarpeeksinlaadukksilla läpivientiosilla.

Tällaisen tein aikoinaan kissan kulkuluukulle, joka olla kuusi vuotta paikallaan kesät ja talvet.
 
Saisin omia reittejä pitkin hankittua vaneria tuohon 10€:lla
Tai finnfoamia ilmaiseksi, kun sitä on usein tarjolla facebookissa ja torissa.

Jos asuisin itse tuossa, niin en tekisi liittämistä ovenrako patentilla.

Poistaisin tilan mahdollisesti pienimmän ikkunan karmeiltaaan kesäksi, jonka tilalle tekisin vanerirunkoisen ja finfoamilla eristetyn elementin, johon laittaisin ulkoverhouksen sävyyn sopivan peltilevyn näkyviin ulospäin.
Tähän elementtiin sitten tuplaputkireiät tarpeeksinlaadukksilla läpivientiosilla.

Tällaisen tein aikoinaan kissan kulkuluukulle, joka olla kuusi vuotta paikallaan kesät ja talvet.

Tuossa on valitettavasti kaksi tuollaista ovea paikoillaan ja irroittaminen tulisi olemaan todella vaikeaa ja riski että jotain hajoaa on suuri. Joku ohut vanerihan tuonna voisi mennä kyllä mahdollisesti. Isännöitsijä alkoi heti käymään kyllä kierroksilla jos finfoamia virittää. Siksi tämä on vähän haasteellinen tilanne.



Tälläsinen oli mielessä on hieman lyhyt mutta tuohon voisi jonkun jatkon tehdä vielä. Ainoa mietinnän paikka että veisikö tuuli mennessään tuollaisen.

Jos ei muuta vaihtoehtoa niin tollanen pussukka on pakko vain hommata mutta pitäs tietää mihin karmiin se laittaa kiinni.

Tuollainen pleksy tai polycarbonaatti levy kustantaa yli 200€ niin ei ihan nappaa
 
Tuossa on valitettavasti kaksi tuollaista ovea paikoillaan ja irroittaminen tulisi olemaan todella vaikeaa ja riski että jotain hajoaa on suuri. Joku ohut vanerihan tuonna voisi mennä kyllä mahdollisesti. Isännöitsijä alkoi heti käymään kyllä kierroksilla jos finfoamia virittää. Siksi tämä on vähän haasteellinen tilanne.



Tälläsinen oli mielessä on hieman lyhyt mutta tuohon voisi jonkun jatkon tehdä vielä. Ainoa mietinnän paikka että veisikö tuuli mennessään tuollaisen.

Jos ei muuta vaihtoehtoa niin tollanen pussukka on pakko vain hommata mutta pitäs tietää mihin karmiin se laittaa kiinni.

Tuollainen pleksy tai polycarbonaatti levy kustantaa yli 200€ niin ei ihan nappaa
En tiedä veisikö tuuli, mutta on hyvä ottaa huomioon sekin että uutisista saa lukea ihmisten tulleen asuntoon parvekkeen kautta suorittamaan ryöstöä tai ilkivaltaa.

Se mielessä rakentaisin putkien läpiviennin sellaiseksi, että ratkaisu voi olla paikoillaan keväästä syksyyn, vaikka et kotona olisikaan.

Raolleen jätetty ovi on vakuutusyhtiön mielestä auki jätetty ovi.
 
En tiedä veisikö tuuli, mutta on hyvä ottaa huomioon sekin että uutisista saa lukea ihmisten tulleen asuntoon parvekkeen kautta suorittamaan ryöstöä tai ilkivaltaa.

Se mielessä rakentaisin putkien läpiviennin sellaiseksi, että ratkaisu voi olla paikoillaan keväästä syksyyn, vaikka et kotona olisikaan.

Raolleen jätetty ovi on vakuutusyhtiön mielestä auki jätetty ovi.
Tuo on totta kyllä tuo vakuutus toki toisessa kerroksessa niin tähän ei niin vain tulla onneksi. Miten tuollainen ovi/ikkuna pussi kannattaa asentaa että sen kanssa saisi oven kiinni? tuon linkin laittaman kanssahan oven saa kaiketi kiinni myöskin eikä jää auki.

Joku ohut vanerihan tuonne menisi kyllä vielä mutta en tiedä miten veden kestävyys. Vanerin kanssa saisi jätettyä tuon uloimman oven raolleen ja sisimmän kiinni tietenkin.

Tietenkin jos jostain saisi halvalla kaksi palaa tuota pleksiä jotka sopisi mittoihin niin olisi helppo askarella kyllä.
 
Tuo on totta kyllä tuo vakuutus toki toisessa kerroksessa niin tähän ei niin vain tulla onneksi
Olen useasti nuorempana kiivennyt toisen kerroksen parvekkeelle tai toisen kerroksen rappukäytävän ikkunasta sisään, lähinnä siis unohtuneiden avainten takia, tai halusin yllättää asunnossa asuvan kaverin.

Miten tuollainen ovi/ikkuna pussi kannattaa asentaa että sen kanssa saisi oven kiinni? tuon linkin laittaman kanssahan oven saa kaiketi kiinni myöskin eikä jää auki.
En tiedä, katso tuotteen ohjeet, katso youtube.

Joku ohut vanerihan tuonne menisi kyllä vielä mutta en tiedä miten veden kestävyys. Vanerin kanssa saisi jätettyä tuon uloimman oven raolleen ja sisimmän kiinni tietenkin.
Olisiko asunnossasi pientä tuuletusikkunaa, johon voisi tehdä sellaisen säätä kestävän elementin, ikkunaruudun tilalle?
 
Olen useasti nuorempana kiivennyt toisen kerroksen parvekkeelle tai toisen kerroksen rappukäytävän ikkunasta sisään, lähinnä siis unohtuneiden avainten takia, tai halusin yllättää asunnossa asuvan kaverin.


En tiedä, katso tuotteen ohjeet, katso youtube.


Olisiko asunnossasi pientä tuuletusikkunaa, johon voisi tehdä sellaisen säätä kestävän elementin, ikkunaruudun tilalle?

Makuuhuoneeseen tulisi tuo laite että täytyy vähän pohtia käyn bauhauksessa kyselemässä jos jotain ideaa tulisi
 
Tossa ylempänä oli keskustelua että pingviinin laittaisi partsilta puhaltamaan kylmää sisään. Itselläni oli kerrostalokämpässä sellanen malli missä letkun sai suorilta kuumalle tai kylmälle puolelle ja luonnollisesti parvekekäyttö kylmää sisään puhaltaen on paras valinta.

Melut jää ulos ja kämpän vastakkaiselta laidalta jos on läpitalonkämppä tai vieresisestä huoneesta tms voi avata ikkunan rakoselleen ja päästellä ylipaineet pois. Samalla se kylmä sisään puskettava ilma haluaa myös edetä eri huoneeseen.
 
Tossa ylempänä oli keskustelua että pingviinin laittaisi partsilta puhaltamaan kylmää sisään. Itselläni oli kerrostalokämpässä sellanen malli missä letkun sai suorilta kuumalle tai kylmälle puolelle ja luonnollisesti parvekekäyttö kylmää sisään puhaltaen on paras valinta.

Melut jää ulos ja kämpän vastakkaiselta laidalta jos on läpitalonkämppä tai vieresisestä huoneesta tms voi avata ikkunan rakoselleen ja päästellä ylipaineet pois. Samalla se kylmä sisään puskettava ilma haluaa myös edetä eri huoneeseen.

Kuulostaa hölmöläisen hommalta
kumota osa tehdystä jäähdytystyöstä laskemalla lauhduttimesta poistuva korkeampi lämpö asuntoon sekä
ylipaineistaa asunto
 
Viimeksi muokattu:
Enemmän nyt ongelmaksi tuli kanssa se että kun ovi ei menny tuon pussukan kanssa kunnolla kiinni niin tuli vettä lattialle kun ukkonen oli yllä.

Pitääkö se veroketju aina avata kokonaan kun oven sulkee?

Itselläni oli tosiaan samanlaisessa oviparissa aiemmin mainittu verho kiinni. Vetoketjua ei tarvitse avata ovea suljettaessa, mutta toki sitä tarvii hieman asetella, ettei verho jää oven väliin. En löytänyt tuon parempia kuvia asennuksesta, mutta ei sitä kai kovin monella eri tavalla saa asennettua.

20240526_162421.jpg 20240526_162443.jpg 20240528_224000.jpg
 
Meillä ainakin nousee kunnon helteillä avoparvekkeen lämpötila niin kuumaksi, ettei siellä pysty käymään kuin pikaisesti röökillä ja äkkiä takaisi sisälle.

Eikö tuollainen verho päästä ulkoa kaiken kuuman ilman suoraan takaisin sisälle jos ikkuna tai parveke on auringonpaahteessa?
 
Meillä ainakin nousee kunnon helteillä avoparvekkeen lämpötila niin kuumaksi, ettei siellä pysty käymään kuin pikaisesti röökillä ja äkkiä takaisi sisälle.

Eikö tuollainen verho päästä ulkoa kaiken kuuman ilman suoraan takaisin sisälle jos ikkuna tai parveke on auringonpaahteessa?

Jos tuollaiset saa tiiviiksi suljettua, niin lämmön siirtyminen lähes estyy konvektiolla, mutta senkin jälkeen jää lämpösäteily vaikuttamaan
 
Jos tuollaiset saa tiiviiksi suljettua, niin lämmön siirtyminen lähes estyy konvektiolla, mutta senkin jälkeen jää lämpösäteily vaikuttamaan
No sitä lämpösäteilyä tässä meinasinkin, eli kuuma hohkaa verhosta läpi takaisin sisälle ja se kannattaa huomioida jos on suunnitelmissa laittaa verho väliin.

Parina kesänä olen nähnyt naapuritalossa vain ikkunan auki ja poistoilmaletkun siitä ulos roikkumaan. Ei taida kauheasti auttaa, kun ikkunasta tulee samaan aikaan takaisin ulkoilman lämpötilat 😅
 
Parina kesänä olen nähnyt naapuritalossa vain ikkunan auki ja poistoilmaletkun siitä ulos roikkumaan. Ei taida kauheasti auttaa, kun ikkunasta tulee samaan aikaan takaisin ulkoilman lämpötilat 😅

Sukulaiselle olen vinkannut että hänen tulee hankkia tehokkaampi jäähdytyslaite, kun ulko-ovi oli kesällä auki jäähdytyskoneen ollessa käynnissä.
 
Itselläni oli tosiaan samanlaisessa oviparissa aiemmin mainittu verho kiinni. Vetoketjua ei tarvitse avata ovea suljettaessa, mutta toki sitä tarvii hieman asetella, ettei verho jää oven väliin. En löytänyt tuon parempia kuvia asennuksesta, mutta ei sitä kai kovin monella eri tavalla saa asennettua.

20240526_162421.jpg 20240526_162443.jpg 20240528_224000.jpg
Minkä merkkinen tuo pussukka oli ? Ainakin nebiksellä tuollanen löytyy eipä auta varmaan kuin vielä hakea tksi tuollainen.
 
No sitä lämpösäteilyä tässä meinasinkin, eli kuuma hohkaa verhosta läpi takaisin sisälle ja se kannattaa huomioida jos on suunnitelmissa laittaa verho väliin.

Parina kesänä olen nähnyt naapuritalossa vain ikkunan auki ja poistoilmaletkun siitä ulos roikkumaan. Ei taida kauheasti auttaa, kun ikkunasta tulee samaan aikaan takaisin ulkoilman lämpötilat 😅

Auttaisiko tuohon jos uloimman oven lasin laittaisi jonkun verhon jne ettei pääse valopaistamaan sisään 😁🤷 toki varmaan poksahtaa vielä lasi sitten. Tässä onneksi ei koko päivää paista aurinko tähän puolella.
 
Kuulostaa hölmöläisen hommalta
kumota osa tehdystä jäähdytystyöstä laskemalla lauhduttimesta poistuva korkeampi lämpö asuntoon sekä
ylipaineistaa asunto
Mitä selität? Jos puhaltaa kylmän ilman sisään niin saa vain sen kylmän ilman sitä tahtia kun sitä sattuu laite puhaltamaan ja samaan aikaan kämpän vastalaidalta ikkunasta poistuu lämmin ilma "ylipaineen" takia ulos. Ilma vaihtuu kylmään. Siinä kun rullaat pingiiniä sisällä ja puhallat kuumaa ulos, niin oikein mukavaa, että kämppä alipaineisena imee sitten lämmintä korvausilmaa.

Oleteaanpa, että kämppä lämpenee pääasiassa normi ilmanvaihdon lämpimän ilman ja auringon säteilylämmön seurauksena. Jos nyt pusket pingviinillä 8 asteista ilmaa kämppään ikkunasta niin poistat sieltä sitä 30 asteista ilmaa samassa suhteessa ja ulkoiset tekijät lämmittää kämppää normaaliin tapaan. Jos pusket sen 8 astetta kämpän sisällä sillä pingviinillä mutta imet saman määrän helle korvausilmaa niin kappas, sun kämppä jäähtyykin vain 16 asteen puhalluksella ja ulkoiset lämmönlähteet on samat. Kumpi vaikuttaa fiksummalta?
 
Mitä selität? Jos puhaltaa kylmän ilman sisään niin saa vain sen kylmän ilman sitä tahtia kun sitä sattuu laite puhaltamaan ja samaan aikaan kämpän vastalaidalta ikkunasta poistuu lämmin ilma "ylipaineen" takia ulos. Ilma vaihtuu kylmään. Siinä kun rullaat pingiiniä sisällä ja puhallat kuumaa ulos, niin oikein mukavaa, että kämppä alipaineisena imee sitten lämmintä korvausilmaa.

Oleteaanpa, että kämppä lämpenee pääasiassa normi ilmanvaihdon lämpimän ilman ja auringon säteilylämmön seurauksena. Jos nyt pusket pingviinillä 8 asteista ilmaa kämppään ikkunasta niin poistat sieltä sitä 30 asteista ilmaa samassa suhteessa ja ulkoiset tekijät lämmittää kämppää normaaliin tapaan. Jos pusket sen 8 astetta kämpän sisällä sillä pingviinillä mutta imet saman määrän helle korvausilmaa niin kappas, sun kämppä jäähtyykin vain 16 asteen puhalluksella ja ulkoiset lämmönlähteet on samat. Kumpi vaikuttaa fiksummalta?

Niin joo, nyt luin uudelleen.
Hölmöläisen hommaa silloinkin koska
A)
höyrystimen ilmanotto on ulko helteessä, joka pitää huolen että laitteen kohtaama työ ei vähene vaikka kuinka jäähdytystä tekisi

B)
Ainoastaan sisätilassa on höyrystimen ilman puhallus, joka tuottaa asuntoon painetta, joka sekoittaa kiinteistön ilmanvaihtoa


Lauhduttimen ilmanotto ja -ulospuhallus tulee olla kytketty ulkoilmaan.
Höyrystimen ilmanotto ja -ulospuhsllus tulee olla kytketty sisäilmaan.
 
Eipä muita ratkaisuja enää löydy ainakin nuo ovet sulla samanlaisen näköiset varmaan mitatkin samankötaiset

Ajaisko toi saman kun toi airlock 1000?

Luultavasti kaikilla valmistajilla on ihan sama periaate, mutta mitat vaan vaihtelee. Tarranauhat pitää toki asentaa siten, että ovea sulkiessa ne ei jää oven väliin. Tiukalla sovituksella voi olla niin, että sitä ovea ei tosiaan enää saa kiinni.
 
Niin joo, nyt luin uudelleen.
Hölmöläisen hommaa silloinkin koska
A)
höyrystimen ilmanotto on ulko helteessä, joka pitää huolen että laitteen kohtaama työ ei vähene vaikka kuinka jäähdytystä tekisi

B)
Ainoastaan sisätilassa on höyrystimen ilman puhallus, joka tuottaa asuntoon painetta, joka sekoittaa kiinteistön ilmanvaihtoa


Lauhduttimen ilmanotto ja -ulospuhallus tulee olla kytketty ulkoilmaan.
Höyrystimen ilmanotto ja -ulospuhsllus tulee olla kytketty sisäilmaan.
Joo, toki noi pingviinit on noilta osin aina puutteellisia. Toi ylipaine ei ole myöskään mikään ongelma jos avaa sen poistoilman kämpän toiselta laidalta. Se on totta, että lauhdutin on helteessä, mutta toisaalta jos kämpässä on 30 astetta lämmintä ja pingviini on sisällä niin se höyrystin voi saada jopa viileämpää ilmaa sieltä parvekkeelta. Jos se pingu ei sisällä ollessaan jaksa sitä kämppää jäähdyttää kun imee korvausilmat ulkoa, niin samaa työstöä se höyrystin tekee. Tuohon yhtälöön kun vielä laittaa sen, että illalla alkaa ulkoilma viilentyä, kun sisällä paahtaa, niin yhtäkkiä iltaa kohden se pingun työ sielä ulkona helpottuukin reilusti. Pääsääntöisesti ulkona on siis viileämmät kelit silloin kun sitä 30 asteista kämppää koitetaan jäähdyttää.

Ymmärrän kyllä, että parasta olisi 2 putkinen järjestelmä tai oikeastaan ilppi, joka nykykämpästä löytyykin, mutta toi ulkokäyttö tollaselle pingulle partsilla on kyllä joka suuntaan parempi ratkaisu noilla perusteilla jos jompi kumpi pitää valita. 2 putkinen laite partsilta käsin olisi paras niin säästyy melulta, mutta toi 1 putkinen voi partsilta käsin olla käytännössä yhtä hyvä, koska samaan tapaan sisälle puhalletaan kylmää ilmaa sen koneen puhallustehon verran, 2 putkisella se poistuu vaan siihen ilpin ottoputkeen kun toisessa tapauksessa se poistuu läpivetomaisesti kämpän toiselta laidalta.
 
Joo, toki noi pingviinit on noilta osin aina puutteellisia. Toi ylipaine ei ole myöskään mikään ongelma jos avaa sen poistoilman kämpän toiselta laidalta. Se on totta, että lauhdutin on helteessä, mutta toisaalta jos kämpässä on 30 astetta lämmintä ja pingviini on sisällä niin se höyrystin voi saada jopa viileämpää ilmaa sieltä parvekkeelta.

Työ on mutuillen helpompaa sen hetken, mutta päättymistä työnteolle ei ole niin nopeasti.

Toisinsanoen vettä on saatavilla kaivosta sankolla nostettavaksi, mutta saavissa on reikä, niin vesi palautuu osittain maaperään takaisin.

Jos se pingu ei sisällä ollessaan jaksa sitä kämppää jäähdyttää kun imee korvausilmat ulkoa, niin samaa työstöä se höyrystin tekee.
Samaa työn määrää ajan funktiona ei tule tekemään , jos on niin että asuntoon ei puhalleta lauhduttimen ilmaa.


Tuohon yhtälöön kun vielä laittaa sen, että illalla alkaa ulkoilma viilentyä, kun sisällä paahtaa, niin yhtäkkiä iltaa kohden se pingun työ sielä ulkona helpottuukin reilusti. Pääsääntöisesti ulkona on siis viileämmät kelit silloin kun sitä 30 asteista kämppää koitetaan jäähdyttää.

Asunnosta jos ei poistuta vuorokautta pidemmäksi ajaksi helteen aikana pois, niin jäähdytystä ei ole syytä sammuttaa, koska silloin on tarpeettoman suuri tehollinen työ edessä, kun ajetaan hetken tarvetta varten kosteus ja lämpökuorma asunnosta pois.

Ymmärrän kyllä, että parasta olisi 2 putkinen järjestelmä tai oikeastaan ilppi, joka nykykämpästä löytyykin, mutta toi ulkokäyttö tollaselle pingulle partsilla on kyllä joka suuntaan parempi ratkaisu noilla perusteilla jos jompi kumpi pitää valita. 2 putkinen laite partsilta käsin olisi paras niin säästyy melulta, mutta toi 1 putkinen voi partsilta käsin olla käytännössä yhtä hyvä, koska samaan tapaan sisälle puhalletaan kylmää ilmaa sen koneen puhallustehon verran, 2 putkisella se poistuu vaan siihen ilpin ottoputkeen kun toisessa tapauksessa se poistuu läpivetomaisesti kämpän toiselta laidalta.

Kaksiputkisena, kone asunnon ulkopuolella on luultavasti energiatehokkuuden kannalta paras ratkaisu, koska silloin lauhduttimen ilman liitännät ovat vapaita putkituksen tuottamasta virtaumavastuksesta, ja lauhdutin on tilavuusvirraltsan suurempi kuin höyrystin.

Yksiputkinen tuottaa energiahukkaa ja/tai sekoittaa asunnon ilmanvaihtoa.
 
Viimeksi muokattu:
Mullakin käynyt mielessä että jos asentas pingviinin pihalle puhaltamaan kylmää sisään, mutta pitäisi laitteen lämpötila anturi modata ottamaan sisäilman lämpötila kun muutenhan se kompura helteessä kävisi käytännössä aina nostaen energian kulutusta ja elinikä laskisi vehkeellä ?
 
Mullakin käynyt mielessä että jos asentas pingviinin pihalle puhaltamaan kylmää sisään, mutta pitäisi laitteen lämpötila anturi modata ottamaan sisäilman lämpötila kun muutenhan se kompura helteessä kävisi käytännössä aina nostaen energian kulutusta ja elinikä laskisi vehkeellä ?

Miksi patentoida anturia, kun voi tehdä höyrystimestä kaksiputkisen asennuksen sisätilaan, jolloin on myös asiallista kun toteutuu että laite ei paineista asuntoa?
 
Miksi patentoida anturia, kun voi tehdä höyrystimestä kaksiputkisen asennuksen sisätilaan, jolloin on myös asiallista kun toteutuu että laite ei paineista asuntoa?
Lähinnä kone pihalle siksi että ei olisi meluisa sisällä. Toki jos melu ei haittaisi niin olisi järkevin pitää vehje sisällä ja tehdä 2 Putkinen asennus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 361
Viestejä
5 248 762
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom