Miten kämppä viileämmäksi?

Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
284
Ostin tämän. Midea PD1 Midea siirrettävä ilmastointilaite 12000 BTU

Asun 50m2 kaksiossa ja hyvin viilensi noin 30+m2 olohuoneen. Makkariin tämä viilennys ei ulotu, mutta eipä se haittaa. Ennen päälle laittamista tuskailin kuumudesta ja hiki valu. Nyt on mukava olla ja tulee jo vähän kylmäkin, että pitää laittaa pienemmälle. Lämpömittarista asteet pieneni 2-3 astetta, mutta vaikutus tuntuu isommalta ja en tiedä miten sen mittaa sen, kun asunnossa on sensoreita eri paikoissa. Ääni ei mua häiritse, vaikka on se kieltämättä aika kova, mut taustalla se vaa on.
Mites tuossa laitteessa toimii se kosteudenpoisto? Kerääkö se paljon vettä sinne säiliöön?
 
Liittynyt
02.07.2020
Viestejä
19
Toki tapellaan edelleen sitä pakotettua ilmanvaihtoa ja sen 30 asteista ilmaa vastaan, mutta tuolla virityksellä sisälämmöt pysyneet ihan siedettävissä. Tänään jopa vilpoisissa merkeissä. Ihan toimiva viritys siis kaikin puolin, mutta olisipa mahdollisuus pienentää/sammuttaa tuo talon oma ilmanvaihto. Ei mitään järkeä kun se puskee kunnon paineella 30 asteista sisään.
Oli pakko tehdä nyt kun oon lurkannut tätä lankaa jonkun aikaa. Mulla oli hieman samantyylinen ongelma talvella, kun liian kovalle asetettu koneellinen ilmanvaihto aiheutti erittäin kuivan sisäilman sekä jatkuvan viiman tunteen, ja sitä kautta kuivuutta silmiin ja kurkkukipua. Asun siis pari vuotta vanhassa yksiössä vuokralla ja laitoin huoltoyhtiölle 3 kertaa huoltopyyntöä, että tulisivat säätämään ilmastointia pienemmälle. No, eivät koskaan edes saapuneet paikalle ja ilmoittivat asian "ratkaistuksi".

Päätin sitten itse tehdä asialle jotain, ja päädyin lopulta sitten sörkkimään vessan katosta löytyviä luukkuja. Kappas keppana kuinka sieltä löytyikin jotai ilmastointiputkissa olevia säätövipuja ja venttiilejä. Googlasin asiaa ja siellä paljastui olevan ilman virtaussäätimiä (taisi olla IRIS 160 mallisia). Ei varmasti ole talon muulle ilmastoinnille tai muille asukkaille hyvä asia, mutta säädin itse ilmastoinnin tulo- ja imu-virtauksia pienemmälle. Ei paljoa kiinnosta, jos arvot ei oo jonkun suositustaulukon mukaisia kunhan omassa kodissa on mukava olla. Ilma silti vaihtuu ja kylppärin kosteus häivää nopeasti.

Aattelin, että tämän pienen tarinan inspiroimana sinäkin saisit uutta ideaa miten taklata kuuman ilman paineella sisään tulemista ;)
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Oli pakko tehdä nyt kun oon lurkannut tätä lankaa jonkun aikaa. Mulla oli hieman samantyylinen ongelma talvella, kun liian kovalle asetettu koneellinen ilmanvaihto aiheutti erittäin kuivan sisäilman sekä jatkuvan viiman tunteen, ja sitä kautta kuivuutta silmiin ja kurkkukipua. Asun siis pari vuotta vanhassa yksiössä vuokralla ja laitoin huoltoyhtiölle 3 kertaa huoltopyyntöä, että tulisivat säätämään ilmastointia pienemmälle. No, eivät koskaan edes saapuneet paikalle ja ilmoittivat asian "ratkaistuksi".

Päätin sitten itse tehdä asialle jotain, ja päädyin lopulta sitten sörkkimään vessan katosta löytyviä luukkuja. Kappas keppana kuinka sieltä löytyikin jotai ilmastointiputkissa olevia säätövipuja ja venttiilejä. Googlasin asiaa ja siellä paljastui olevan ilman virtaussäätimiä (taisi olla IRIS 160 mallisia). Ei varmasti ole talon muulle ilmastoinnille tai muille asukkaille hyvä asia, mutta säädin itse ilmastoinnin tulo- ja imu-virtauksia pienemmälle. Ei paljoa kiinnosta, jos arvot ei oo jonkun suositustaulukon mukaisia kunhan omassa kodissa on mukava olla. Ilma silti vaihtuu ja kylppärin kosteus häivää nopeasti.

Aattelin, että tämän pienen tarinan inspiroimana sinäkin saisit uutta ideaa miten taklata kuuman ilman paineella sisään tulemista ;)
Täytyypä joskus itsekin tarkistaa. Muuten tuo ei ole haitannut, mutta kuumalla kelillä tuskaa. Teki mieli laittaa kokonaan tukkoon nuo venttiilit.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
41
Oli pakko tehdä nyt kun oon lurkannut tätä lankaa jonkun aikaa. Mulla oli hieman samantyylinen ongelma talvella, kun liian kovalle asetettu koneellinen ilmanvaihto aiheutti erittäin kuivan sisäilman sekä jatkuvan viiman tunteen, ja sitä kautta kuivuutta silmiin ja kurkkukipua. Asun siis pari vuotta vanhassa yksiössä vuokralla ja laitoin huoltoyhtiölle 3 kertaa huoltopyyntöä, että tulisivat säätämään ilmastointia pienemmälle. No, eivät koskaan edes saapuneet paikalle ja ilmoittivat asian "ratkaistuksi".

Päätin sitten itse tehdä asialle jotain, ja päädyin lopulta sitten sörkkimään vessan katosta löytyviä luukkuja. Kappas keppana kuinka sieltä löytyikin jotai ilmastointiputkissa olevia säätövipuja ja venttiilejä. Googlasin asiaa ja siellä paljastui olevan ilman virtaussäätimiä (taisi olla IRIS 160 mallisia). Ei varmasti ole talon muulle ilmastoinnille tai muille asukkaille hyvä asia, mutta säädin itse ilmastoinnin tulo- ja imu-virtauksia pienemmälle. Ei paljoa kiinnosta, jos arvot ei oo jonkun suositustaulukon mukaisia kunhan omassa kodissa on mukava olla. Ilma silti vaihtuu ja kylppärin kosteus häivää nopeasti.

Aattelin, että tämän pienen tarinan inspiroimana sinäkin saisit uutta ideaa miten taklata kuuman ilman paineella sisään tulemista ;)
Joo, aika monessa uudessa kerrostalokämpässäkin on nykyään oma ilmanvaihtokone, minkä säädöt on yleensä suht helppo tarkastaa. Sieltä usein löytyy esim säädin tuloilman lämmitykselle. Se on voinut epähuomiossa jäädä rakennusvaiheessa vaikka täysille jos asennus on tehty huolimattomasti (kuten nykyään harmillisen usein on...). Eli siinä tapauksessa saattaa lämmittää vaikka kesällä.

Koska kerrostalot on usein kesällä kuumempia kuin ulkoilma, kannatta myös katsoa saako lämmön talteenoton pois. Joissain malleissa saa, toisissa vaatii asentajaa.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
485
Joo, aika monessa uudessa kerrostalokämpässäkin on nykyään oma ilmanvaihtokone, minkä säädöt on yleensä suht helppo tarkastaa. Sieltä usein löytyy esim säädin tuloilman lämmitykselle. Se on voinut epähuomiossa jäädä rakennusvaiheessa vaikka täysille jos asennus on tehty huolimattomasti (kuten nykyään harmillisen usein on...). Eli siinä tapauksessa saattaa lämmittää vaikka kesällä.

Koska kerrostalot on usein kesällä kuumempia kuin ulkoilma, kannatta myös katsoa saako lämmön talteenoton pois. Joissain malleissa saa, toisissa vaatii asentajaa.
Uusissa IV asennuksissa myös rojut aina heitetään paikoilleen ja virrat päälle, ei niitä sen kummin testata. Se venttiilimoottori on vain läimästy paikoilleen, piuhat voi olla väärin päin, se voi olla huonosti osunut venttiiliin tai rikkikin ja jos mitään ei ole hajalla niin asetusarvo on varmasti default asennossa eli voi olla ihan mitä tahansa. Nämä korjataan vasta sitten jälkeenpäin kun asiakas valittaa asiasta.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Nyt on minullakin ilmastointilaite. Melkoista meteliä se kyllä pitää, ostin tarjouksesta vajaalla 300 eurolla. Vielä kun saisi järkevästi tuon poistoputken asennettua. Täällä on ikkunoissa hyttysverkko ja sen takana vielä jotain metallista, niin ei voi putkea heittää vaan ikkunasta ulos.

Enää ei jaksa kauppaan lähteä mutta jos saisin tuon poistoputken vaikka kaupan kalleimmalla ilmastointiteipillä tuohon ikkunaan niin ois hyvä. Mutta sitten joutuisi aina teippaamaan uudelleen kun laittaa takaisin päälle että ei sekään ehkä pitkäkestoinen ratkaisu ole.
Miten te olette toimineet vastaavassa tilanteessa?
 

Jambbos

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
139
Ihan vastaava tuuletusluukku itselläkin.
30mm FinFoam -levy joka reunoilta tiivistetty jollain sentin levyisellä ikkunatiiviste teipillä. Poistoputkelle aukko ja siinä Electroluxilta tilattu kaulus Ilmastointilaitteen ilmanpoistoputken liitin varten Ilmastointilaitteet & Puhdistimet - 4055217865 | Electrolux

Tuon kanssa koko hökötys on varsin tiiviisti luukussa ja otan koko levyn tarvittaessa pois, en siis tiukasti kiinni olevaa liitintä irroita. Tuota metritavarana olevaa tiivistenauhaa kun vähän oikoo tai uusii niin sillä pärjäilee.

Harkinnassa itsellä toisen aukon teko, jotta korvausilmaa saisi paremmin, mutta asialla ei ole näillä keleillä kiire.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Ihan vastaava tuuletusluukku itselläkin.
30mm FinFoam -levy joka reunoilta tiivistetty jollain sentin levyisellä ikkunatiiviste teipillä. Poistoputkelle aukko ja siinä Electroluxilta tilattu kaulus Ilmastointilaitteen ilmanpoistoputken liitin varten Ilmastointilaitteet & Puhdistimet - 4055217865 | Electrolux

Tuon kanssa koko hökötys on varsin tiiviisti luukussa ja otan koko levyn tarvittaessa pois, en siis tiukasti kiinni olevaa liitintä irroita. Tuota metritavarana olevaa tiivistenauhaa kun vähän oikoo tai uusii niin sillä pärjäilee.

Harkinnassa itsellä toisen aukon teko, jotta korvausilmaa saisi paremmin, mutta asialla ei ole näillä keleillä kiire.
Mulla ei oo mitään kokemusta tai tietoa mistään Finnfoameista, mutta nähtävästi esim. Kodin Terroissa myydään metritavarana? -> Finnfoam FI-300/30 SR ympärisuorareunainen suulakepuristettu XPS lämmöneriste | Kodin Terra
Selvitän nyt ensin käykö tuo liitin mun ilmastointilaitteeseen, jospa sitten tilaan. On se huvittavaa kun postitus on kalliimpi kuin itse tuote.. Kerrotko vielä tietämättömälle miksi tarvitsen tuon? Mulla on jo poistosovitin ikkunaan.
Oisko tällainen sopiva tiiviste: RK Monitoimitiiviste 5 mm x10 mm x 5 m | Motonet Oy ? Mitään tietoa noistakaan.

Sitten voisinkin itse askarrella ja onpahan valmista seuraavaksi hellesääksi. Nytkin on sisällä 25 astetta, mutta viime yö meni ilman tuuletintakin oikein hyvin.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
605
Mites tuossa laitteessa toimii se kosteudenpoisto? Kerääkö se paljon vettä sinne säiliöön?
Vaikee sanoa. Vuorokaudessa tuli kohtuu määrä nestettä, kun kaadoin testiks pois. Siinä on kaksi poistotulppaa ja viilennyksessä ei pitäis ohjeiden mukaan kertyä nestettä ylempään, mutta silti kertyi. Nyt aion antaa olla siihen, että valittaa säiliön olevan täynnä. Siihen ois mahdollista laittaa jatkuva pudotus, mutta ohjeista ja muiden vastaavien ohjeista sain sellaisen mielikuvan, että viilennyksessä sitä ei suositella.

Tässä on ohjekirja. http://kesko-onninen-pim-resources-...est-1.amazonaws.com/pimdocuments/14100751.pdf

Jenkeissä nähtävistä tää on kaksiputkinen, mut ei täällä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 836
Vähän OT:na, mutta yleensä just nämä ilmanvaihtoa itsekseen säätelevät sankarit aiheuttaa sen että se ei sitten toimi ja tulee ongelmia. Ymmärrän turhautumisen, mutta jos jotain niin tyydy nyt sitten säätämään edes vain niitä omia tuloilma-/poistoilmaventtiilejä, jooko? Ne mitoitukset ei ole huvikseen sitä mitä ne on, vaan pilaantunut sisäilma voi oikeasti olla ongelma. Pahimmillaan väärin säädetty ilmanvaihto aiheuttaa vaurioita rakennukselle, tai jos tasapainotus ei pelaa niin äkkiä alkaa jollekin puskemaan naapurin käryt sisään.

Jos on liian kuivaa niin osta ilmankostutin, jos vetää niin pistä paita päälle. Jos ei vieläkään ole hyvä ja huoltoyhtiö ei auta, niin muuta pois. Aika itsekästä tollainen talotekniikan sörkkiminen vaan siksi että itsellä vähän vetää, kun se vetokin on subjektiivinen asia. Sama kun säätäsit koko talon termarit 27 asteeseen kun ittelläs tulee vilu yhtään kylmemmässä.
OT osin kyllä mutta toisaalta tässä kohden vuotta liittyy olennaisesti varsinkin pingun käyttöön.

Suositusten mukainen tunnissa vaihtuva ilmamäärä on todellisuudessa varsin suuri joten huonosti toteutettuna varmasti tuntee vetoa ja talvella ilma myös kuivuu. Ja jos ei jäähdytystä ole tarjolla niin pingun hyöty katoaa kyllä poistoilman mukana varsin tehokkaasti. Tosin aivan samaan tapaan katoaisi reilu osa ilpinkin hyödystä.

Mutten voi muuta kuin kompata lainattua tekstiä. Siihen ilmanvaihtoon ei todellakaan kosketa muutoin kuin "sallituilta" osin eli monessa kohteessa liesituulettimen kautta tarjolla olevat vaihtoehdot. Kiinteästi säädettyihin ei ole mitään syytä koskea eikä niihin edes saa koskea. Varsin harvassa (kerrostalo)kohteessa on huoneistokohtainen ilmanvaihto joten kyllä, sillä omatoimisella pelleilyllä aiheuttaa ongelmia myös muille ja siitähän aiheutuu kustannuksia aivan jokaiselle.

Selkeistä ongelmista palautetta tottakai eikä parin vuoden ikäisessä varsinkaan tule itse koskea mihinkään. Vastuu on vielä rakennusliikkeellä joten korjauksen on syytä tulla sieltä. Ja tuossa alkujaan lainatussa tuotiin esille IRIS. Jo sen mainitseminen kertoo aiheesta mitään tietävälle sen, että on sävelletty omiaan oikein huolella.

Ymmärrän kyllä moneltakin kannalta asukkaan turhautumisen ja osa vaatimuksista ei ehkä ole aivan loppuun asti harkittuja. Ja samoin tiedän sen vaikeuden kun tuollaisista yrittää antaa palautetta. Mutta siitäkin huolimatta on syytä olla sortumatta omatoimiseen "korjaamiseen". Tai mieluusti sitten se pingu pelkästään makkariin ja sieltä ne reiät kiinni, antaa muualla ilman liikkua kuten pitääkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
No en tiedä mihin vastailet viestilläsi, mutta minun vastaukseni oli osoitettu kysymykseen että miksi käytetään kupariputkia letkujen sijaan vaikka viestistä quote puuttuikin. Mutta ketjua lukemalla sekin olisi auennut.
Vastaus osui kontekstiin ja siinä mainittiin oleellisin. Edellä mainitut sivuseikat eivät ole niin tärkeitä.


Kysyin herralta, joka lämpöpumppuja ammatikseen asentelee, että miksi autosta katoaa kylmäaineet, niin vastaus oli, että kumiletkut vuotavat pikkuhiljaa läpi samoin, kuin helium vuotaa foliopallon läpi, koska molekyylit ovat niin pieniä. Kupariputkea ne eivät läpäise ja jos liitokset on tehty kunnolla, niin esim. ilmalämpöpumpusta ei aine häviä minnekkään pitkänkään ajan saatossa.
Laitetaan vielä lisäknoppina, että ilmalämpöpumpun sisäyksiköltä voi kuulemma vetää ulkoyksikölle 15m putkia ilman noteerattavaa jäähdytys/lämmitystehohäviötä.
Hänkö ei ollut tietoinen(tullut ajatelleeksi) tästä käyttövoiman eroavuudesta jääkaapin ja auton ilmastoinnin välillä? Toisaalta, eipä asentajan tarvitsekaan olla insinööri saati fyysikko.
 

Jambbos

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
139
Mulla ei oo mitään kokemusta tai tietoa mistään Finnfoameista, mutta nähtävästi esim. Kodin Terroissa myydään metritavarana? -> Finnfoam FI-300/30 SR ympärisuorareunainen suulakepuristettu XPS lämmöneriste | Kodin Terra
Selvitän nyt ensin käykö tuo liitin mun ilmastointilaitteeseen, jospa sitten tilaan. On se huvittavaa kun postitus on kalliimpi kuin itse tuote.. Kerrotko vielä tietämättömälle miksi tarvitsen tuon? Mulla on jo poistosovitin ikkunaan.
Oisko tällainen sopiva tiiviste: RK Monitoimitiiviste 5 mm x10 mm x 5 m | Motonet Oy ? Mitään tietoa noistakaan.

Sitten voisinkin itse askarrella ja onpahan valmista seuraavaksi hellesääksi. Nytkin on sisällä 25 astetta, mutta viime yö meni ilman tuuletintakin oikein hyvin.
Juuri tuollaista levyä. Saat mittojen mukaan leikattua, ettei itse tarvitse sahailla.

Tuokin käy tiivisteeksi ihan hyvin.

Itsellä on tuo Electroluxin yleismallinen sovitin siksi, ettei poistoletku irtoa finfoamista kun kompura menee päälle/pois välillä. Tulee aika kova paine kun hyttysverkko ja metalliritilä takana. Jos saat omaan sovittimeen kierrettyä putken, niin se käy myös ä.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Vastaus osui kontekstiin ja siinä mainittiin oleellisin. Edellä mainitut sivuseikat eivät ole niin tärkeitä.
No kovin tärkeä ei ole tämä sinunkaan postauksesi.


Hänkö ei ollut tietoinen(tullut ajatelleeksi) tästä käyttövoiman eroavuudesta jääkaapin ja auton ilmastoinnin välillä? Toisaalta, eipä asentajan tarvitsekaan olla insinööri saati fyysikko.
Taidan vastailla trolliin, mutta minkä virheen tuo kylmäasentaja teki noin vastatessaan koska minulle se ei tästä postauksestasi selviä. Vaatiiko tuon tason kysymykseen vastaaminen oikeasti akateemisen tutkinnon?
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 025
@Jambbos itsellä wiiman ikkusarjan sovittimelle tehty se tiukka reikä finnfoamissa ja ulkopuolen soilea muoto vielä estäisi putken irtoamisen muutenkin.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
158
Airlock 100 omistajat, onko monella hajonnut vetoketju, ja miten olette korjanneet sen? Kammottava kapistus, yritin pihdeillä avata vedintä että saisi pois hypänneen helman takaisin sisään niin jeps eiköhän vetimen ''metalli'' mureni pieniksi palasiksi. Alle kuukausi käytössä.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
178
Koska CDONin laite lopetti toimintansa alle kuukauden käytön jälkeen ja CDON palautti rahat (ei kuulemma uutta laitetta hyllyssä ja vanhoja ei korjata), niin uusi hakusessa...
Nopealla vertailulla näytti fiksuimmalle euro/viilennysteholle (399€/12 000BTU) kärkkäiseltä: ECG MK 124 ilmastointilaite | Karkkainen.com verkkokauppa
Onko tästä kokemuksia? Riittäisi varmaan joku 8-10k btu, mutta kun hintaeroa ei juurikaan jää, niin ehkä sama sitten ottaa kerralla vähän järeempi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
656
Koska CDONin laite lopetti toimintansa alle kuukauden käytön jälkeen ja CDON palautti rahat (ei kuulemma uutta laitetta hyllyssä ja vanhoja ei korjata), niin uusi hakusessa...
Nopealla vertailulla näytti fiksuimmalle euro/viilennysteholle (399€/12 000BTU) kärkkäiseltä: ECG MK 124 ilmastointilaite | Karkkainen.com verkkokauppa
Onko tästä kokemuksia? Riittäisi varmaan joku 8-10k btu, mutta kun hintaeroa ei juurikaan jää, niin ehkä sama sitten ottaa kerralla vähän järeempi?
Tuo Kärkkäisen laite on varmasti ihan ok.

Multitronicin kesäalessa on vielä tämän viikon Deltaco SH-AC01 269 € + maksuton toimitus Postiin.

Miten kämppä viileämmäksi?
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Pitänee raportoida tähän lankaan kun kotitaloutemme eka pingviini hankittu, ja onneksi juuri sopivasti tuota hellerupeamaa vasten. Finnfoamin kanssa asennus tuollaiseen tavanomaiseen tuuletusikkunaan on kyllä pirun kätevä ja kivuton, mutta sitten itse laitteen teho on nimenomaan sitä mitä ketjussa on käyty moneen kertaan läpi.

Akuuttia apua tuo tarjoaa, mutta äänekäs kuin mikä ja hyöty ilman modaamista voi olla kyseenalainen. Harmi, ettei täällä suosita noita ulostyönnettäviä jenkkimalleja, joissa kierrossa on pelkästään kylmäaine. Olisivat huomattavasti mukavampia ja tehokkaampia kuin pingut. Toisaalta taas omaan kämppään melkein saman tien sitten hommaa tuollaisen tehokkaamman split-laitteen tai suoraan ilpin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669
LVI-suunnittelija olikin nopea ja sai selvityksen talon jäähdytysmahdollisuuksista tehtyä. 5. kerroksinen 2018 valmistunut kerrostalo, 67 asuntoa, maalämpö ja vesikiertoinen lattialämmitys.

Ei harmillisesti kannata jälkeenpäin teettää jäähdytystä. Tuloilman jäähdytystä suunnittelija ei edes suositellut pienen tehon takia. Muut vaihtoehdot, hinnat arvio alv 0%
-Lattiaviilennys 167 000 EUR. Olisi vaatinut huoneautomatiikan uusimisen ja jäähdytysiirtimen ym. lisäpalikat LJH:hon
-Konvektorijäähdytys 278 000 EUR. Olisi vaatinut konvektorien ja LJH-lisäpalikoiden lisäksi kylmälinjojen vedon kerroksiin
-Jäähdytys erillisellä VJK:lla 335 000 EUR. Eli katolle VJK, josta kylmälinjat kerroksiin ja konvektorit asuntoihin
Hankaluutena maakylmässä olisi ollut vielä että jostain olisi pitänyt löytää lisää teknistä tilaa. Lämmönjakohuone sen verran täynnä jo että sinne ei mahdu lisäkilkkeitä

Noh, halukkaille annetaan sitten lupa asentaa split-jäähdytin tai ILP asuntoonsa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
270
Paritalon puolikkaaseen olen harkinnut muutamia vaihtoehtoja, ihan varmasti lähivuosina jotain teen. :D

Ilmalämpöpumppu ois tietty toimiva, naapureilla hyviä kokemuksia. Kaksikerroksisuus tuo vähän haastetta, letkuja pitäis vetää pidemmältä matkalta. Tämä paras vaihtoehto siksi, että tumma kattotiili lataa rakenteisiin sen verran energiaa.

Mutta pari muuta vaihtoehtoa käynyt mielessä:
- auringonsuojakalvo uloimman ikkunan sisäpintaan (3m Prestige tjsp)
- viimeisimpänä löytönä ulos asennettava, ikkunaa myötäilevä "ulkokaihdin"

Ulkokaihtimessa vaijeri kiristää kangasta piukeaksi, on pitkäikäinen, löytyy värivaihtoehtoja ja auringonsäteen saisi blokattua varsin hyvin pois ikkunasta. Mielenkiintoinen vaihtoehto, yhdelle ikkunaruudulle (peruskokoa) hinta asennettuna noin 450 euroa ja vähän myös kotitalousvähennystä tarjolla. Saisi sisäpuolelta myös rullattua auki/kiinni.

Tänä kesänä ollaan kuitenkin sisälämpötiloissa viime kesää jäljessä reilusti, että ei tässä jäniksen selässä olla. :D Netatmo tarjoaa hyvin kahdesta kerroksesta vertailulukuja. Ehkä ideaali ratkaisu olisi kastella kattoa ja asentaa ulkokaihtimet. :p
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
395
Ulkomailla on suosittuja nuo ikkunamalliset ilmastointikonet ja ilmeisesti pahimmat melut pitävät ulkouolella ja hyötysuhdekkin lienee kohtalainen. Onko kokemusta näistä? Tässä asunnossa vaan noiden avattavien ikkunoiden leveys on vain max 28 senttiä, ja korkeutta löytyisi vaikka millä mitalla. Ei taida noistakaan löytyä sopivaa vaihtoehtoa,
Tuohon kun löytyisi joku miellyttäävä laite, toisinkuin tuo pingviini, jossa läpötilan säätö on mallia on/off, eli ei jäähdytä tai sitten pyörittää kompuraa niin että lämpötila laskee kevyellä helteellä 18 asteesem ja kenno jäätyy ja hetken päästä jatkaa taas jäähdyttämistä.
Noita ilmastointikoneita ei ilmeisesti voi asentaa kyljelleen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
270
@astronautti eikö noi kaihtimet ja ILPi komplementoisi toisiaan hyvin? Eihän ne ole toisiaan poissulkevia paitsi taloudellisista syistä
Joo, täydentäisivät varmasti. Ja jopa väritön auringonsuojakalvokin täydentäisi - vähentää lämmön karkaamista ikkunapinnan kautta. Ulkokaihtimia koitan nyt vielä katsoa jos löytyisi sopivissa vakiomitoissa ja asentaisi itse.

Noissa kaihtimissa läpinäkyvyys sisältä ulos menee itselleni epäloogisesti, valkoisesta ei näe läpi, harmaasta hieman ja mustasta kankaasta näkee parhaiten läpi.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
395
Onko muuten porukalla kokemusta noista ulkoyksiköllä varustetuista siirrettävistä koneista, muista kuin tuosta Ulissesta.

Säätyykö noissa myös kompuran teho ja sitäkautta melu, sillä tuossa omassa pingviinissä tehoa kyllä löytyy, mutta säädettävyys on mallia on/off vaikka tavoitelämpö on asetettavissa. Lämpöpumpusta kaipaan juuri vain sitä tarkka tehonsäätöä. Ei tarvitsisi edes tehoa olla niinkuin tuossa pingviinissä, joka pudotaa lämmöt alle 19 asteen jos ei oikein kuuma päivä ole.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 095
Jotenkin ei nyt vakuuta Multitronicin toiminta; tilasin Deltaco SH-AC01:n Su. 28.6. kotiinkuljetuksella ja tilaushetkellä varastosaldo näytti 40+ ja arvioitu toimitusaika 1-4 päivää. Kyselin sen perään Ke. 1.7., kun ei ollut lähtenyt liikkeelle ja olin lähdössä perjantaina mökille. Vastaus oli "meille on tulossa lisää näitä ilmastointilaitteita lähipäivinä" joten sovittiin, että postittavat sen Pe. 10.7., jotta olisi tänään perillä. Eivät kuitenkaan postittaneet, joten kyselin uudestaan sen perään ja lupasivat tänään laittaa sen matkaan..
Ts. Varastosaldot eivät pidä paikkaansa, kuten ei myöskään toimitusaika-arviot, eikä näköjään erikseen sovittuun postitusaikatauluunkaan voi luottaa. Taisi tulla omalla kohdalla 2 tilausta kerralla tästä putiikista; ensimmäinen ja viimeinen.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Jotenkin ei nyt vakuuta Multitronicin toiminta; tilasin Deltaco SH-AC01:n Su. 28.6. kotiinkuljetuksella ja tilaushetkellä varastosaldo näytti 40+ ja arvioitu toimitusaika 1-4 päivää. Kyselin sen perään Ke. 1.7., kun ei ollut lähtenyt liikkeelle ja olin lähdössä perjantaina mökille. Vastaus oli "meille on tulossa lisää näitä ilmastointilaitteita lähipäivinä" joten sovittiin, että postittavat sen Pe. 10.7., jotta olisi tänään perillä. Eivät kuitenkaan postittaneet, joten kyselin uudestaan sen perään ja lupasivat tänään laittaa sen matkaan..
Ts. Varastosaldot eivät pidä paikkaansa, kuten ei myöskään toimitusaika-arviot, eikä näköjään erikseen sovittuun postitusaikatauluunkaan voi luottaa. Taisi tulla omalla kohdalla 2 tilausta kerralla tästä putiikista; ensimmäinen ja viimeinen.
Tilasin itsekin tuon samana sunnuntaina ja viikko sitten maanantaina saapui paketti ovelle. Mulla lähti siis perjantaina 10.7. liikkeelle tuo eli ei siihen 1-4 päivään ylettänyt. Mulla oli merkattu lähtöpaikaksi itseasiassa deltacon oma varasto, eikä multitronic.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Jotenkin ei nyt vakuuta Multitronicin toiminta; tilasin Deltaco SH-AC01:n Su. 28.6. kotiinkuljetuksella ja tilaushetkellä varastosaldo näytti 40+ ja arvioitu toimitusaika 1-4 päivää. Kyselin sen perään Ke. 1.7., kun ei ollut lähtenyt liikkeelle ja olin lähdössä perjantaina mökille. Vastaus oli "meille on tulossa lisää näitä ilmastointilaitteita lähipäivinä" joten sovittiin, että postittavat sen Pe. 10.7., jotta olisi tänään perillä. Eivät kuitenkaan postittaneet, joten kyselin uudestaan sen perään ja lupasivat tänään laittaa sen matkaan..
Ts. Varastosaldot eivät pidä paikkaansa, kuten ei myöskään toimitusaika-arviot, eikä näköjään erikseen sovittuun postitusaikatauluunkaan voi luottaa. Taisi tulla omalla kohdalla 2 tilausta kerralla tästä putiikista; ensimmäinen ja viimeinen.
Mahtaisikohan nuo Multitronicin lukemat olla niiden käyttämän tukun saldoja?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tilasin itsekin tuon samana sunnuntaina ja viikko sitten maanantaina saapui paketti ovelle. Mulla lähti siis perjantaina 10.7. liikkeelle tuo eli ei siihen 1-4 päivään ylettänyt. Mulla oli merkattu lähtöpaikaksi itseasiassa deltacon oma varasto, eikä multitronic.
Hetkinen, nythän on maanantai 13.7. :confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
656
Jotenkin ei nyt vakuuta Multitronicin toiminta; tilasin Deltaco SH-AC01:n Su. 28.6. kotiinkuljetuksella ja tilaushetkellä varastosaldo näytti 40+ ja arvioitu toimitusaika 1-4 päivää. Kyselin sen perään Ke. 1.7., kun ei ollut lähtenyt liikkeelle ja olin lähdössä perjantaina mökille. Vastaus oli "meille on tulossa lisää näitä ilmastointilaitteita lähipäivinä" joten sovittiin, että postittavat sen Pe. 10.7., jotta olisi tänään perillä. Eivät kuitenkaan postittaneet, joten kyselin uudestaan sen perään ja lupasivat tänään laittaa sen matkaan..
Ts. Varastosaldot eivät pidä paikkaansa, kuten ei myöskään toimitusaika-arviot, eikä näköjään erikseen sovittuun postitusaikatauluunkaan voi luottaa. Taisi tulla omalla kohdalla 2 tilausta kerralla tästä putiikista; ensimmäinen ja viimeinen.
Ikävä juttu. Pääsääntöisesti Multitronic on hyvä kauppa. Itse tilasin aiemmin Nordic Home Culturen ilmastointilaitteen ja se tuli parissa päivässä. Tuo Deltaco-tarjous on ollut todella hyvä, joten kysyntä on voinut yllättää. Olisi toki hyvää asiakaspalvelua ilmoittaa viivästyksestä.
Mahtaisikohan nuo Multitronicin lukemat olla niiden käyttämän tukun saldoja?
Verkkokauppa-nimen alla oleva saldo lienee tukun tai valmistajan saldo, tuotteesta riippuen.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 095
Mahtaisikohan nuo Multitronicin lukemat olla niiden käyttämän tukun saldoja?
En osaa sanoa, mutta asiakkaana luotan sen kaupan tietoihin, josta tilauksen olen tehnyt, eli jos Multitronicin saldot kusee Deltacon varastosaldojen takia, niin enhän minä voi asiakkaana sitä tietää ja kyllä se tietojen oikeellisuus kaupan vastuulla on mun näkökulmasta.
Jos Multitronic ilmoittaa kaikissa tuotteissa jonkun random toimittajan varstosaldot, niin eihän sieltä uskalla mitään tilailla, kun monesti saattaa kestää viikkoja tai kuukausiakin, että rahtilaivat lisää kamaa sinne roudaavat.

@Tonnin Seteli Hessu varmaan tarkoitti Pe. 3.7., joka menee päivällä yli tuosta 1-4 päivän toimitusajasta.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Hetkinen, nythän on maanantai 13.7. :confused:
En osaa sanoa, mutta asiakkaana luotan sen kaupan tietoihin, josta tilauksen olen tehnyt, eli jos Multitronicin saldot kusee Deltacon varastosaldojen takia, niin enhän minä voi asiakkaana sitä tietää ja kyllä se tietojen oikeellisuus kaupan vastuulla on mun näkökulmasta.
Jos Multitronic ilmoittaa kaikissa tuotteissa jonkun random toimittajan varstosaldot, niin eihän sieltä uskalla mitään tilailla, kun monesti saattaa kestää viikkoja tai kuukausiakin, että rahtilaivat lisää kamaa sinne roudaavat.

@Tonnin Seteli Hessu varmaan tarkoitti Pe. 3.7., joka menee päivällä yli tuosta 1-4 päivän toimitusajasta.
Jep. Maanantain työpäiväkrapula niin päivät menee aina sekaisin. :dead:
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 671
Tilasin "varastossa olevan" monitorin Multitronicilta. Kun ei alkanut näkymään niin kysyin missä on, sanoivat että parin päivän sisään tulee Ruotsista ja lähettävät sit mulle. Peruin sit tilauksen.
 
Liittynyt
10.06.2017
Viestejä
220
Joo, täydentäisivät varmasti. Ja jopa väritön auringonsuojakalvokin täydentäisi - vähentää lämmön karkaamista ikkunapinnan kautta. Ulkokaihtimia koitan nyt vielä katsoa jos löytyisi sopivissa vakiomitoissa ja asentaisi itse.

Noissa kaihtimissa läpinäkyvyys sisältä ulos menee itselleni epäloogisesti, valkoisesta ei näe läpi, harmaasta hieman ja mustasta kankaasta näkee parhaiten läpi.
Kaihtimet on käytössä lähes ilmaiset ja sitten kun on kylmä saa talteen vähän auringon energiaa.. kenen kaihtimia olet katsonut? Markiisit/kaihtimet olisi kova juttu myös meille
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Trotecista on puhuttu ketjussa paljon ja olen nyt kahlannut maininnat aika pitkälti läpi. Onko fiksua hankkia Trotecin PAC 3500 E viilentämään yksikerroksista rivitaloasuntoa ? Ilmalämpöpumppu on valitettavasti pois vaihtoehdoista, kiitos idioottimaisen taloyhtiön.

Tarkoitus viilentää etenkin olohuone+keittiö yhdistelmää, jolloin muiden huoneiden ovet laitetaan kiinni. Putki tuuletusikkunasta ulos ja finfoamilla tiivistys.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 095
Tänään tuli tuo Multitronicin pingviini ja lähti ainakin prinetin mukaan ihan Multitronicilta, ei Deltacon varastolta. Toimitustapa oli myös muuttunut lennossa; tilasin Ovelle-paketin (sic), mutta paketti tuli Expressinä. Mitäkö väliä? No, Ovelle paketissa voi valita toimitusaikaikkunan, kun taas Express tulee kun sattuu tulemaan. Onneksi oltiin vielä kotona, kun pitää autoa käyttää huollossa tässä iltapäivällä.
Joo, Multitronic voi ehkä olla ihan OK kauppa, mutta omalla kohdalla tossa oli aivan liikaa kämmejä yhteen tilaukseen. Pitää tosissaan toivoa, ettei tule tarvetta takuulle..
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Tänään tuli tuo Multitronicin pingviini ja lähti ainakin prinetin mukaan ihan Multitronicilta, ei Deltacon varastolta. Toimitustapa oli myös muuttunut lennossa; tilasin Ovelle-paketin (sic), mutta paketti tuli Expressinä. Mitäkö väliä? No, Ovelle paketissa voi valita toimitusaikaikkunan, kun taas Express tulee kun sattuu tulemaan. Onneksi oltiin vielä kotona, kun pitää autoa käyttää huollossa tässä iltapäivällä.
Joo, Multitronic voi ehkä olla ihan OK kauppa, mutta omalla kohdalla tossa oli aivan liikaa kämmejä yhteen tilaukseen. Pitää tosissaan toivoa, ettei tule tarvetta takuulle..
Takuucaseja tuon firman kanssa hoitaneena, en voi kyllä kehua ollenkaan sitä palvelua mitä tuolta sai. Hieman kynsinhampain tuon tilasin. Käsittääkseni deltacolle voi myös takuut hoitaa suoraankin, joten myyjäliikettä ei välttämättä tarvita väliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 274
Kysymys ilmastointikoneista joissa on myös lämmitystoiminto: voiko niitä käyttää myös talvella ja käytetäänkö niissä silloin poistoputkea, koska tuntuisi että pakkasilma tulee tuollaisesta muoviputkesta aika hyvin sisälle?
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 095
Takuucaseja tuon firman kanssa hoitaneena, en voi kyllä kehua ollenkaan sitä palvelua mitä tuolta sai. Hieman kynsinhampain tuon tilasin. Käsittääkseni deltacolle voi myös takuut hoitaa suoraankin, joten myyjäliikettä ei välttämättä tarvita väliin.
Täytyypä pitää mielessä, jos nyt jostain syystä sattuu takuuta tarvitsemaan. Kiitokset. :thumbsup:

Kysymys ilmastointikoneista joissa on myös lämmitystoiminto: voiko niitä käyttää myös talvella ja käytetäänkö niissä silloin poistoputkea, koska tuntuisi että pakkasilma tulee tuollaisesta muoviputkesta aika hyvin sisälle?
Kyllähän noi laitteet kokonaisuudessaan lämpöä tuottaa, eli luultavasti hieman lämmittää ilman poistoakin, mutta työntää myös kylmää sitten sisään. Lämmitysmoodissa tarkoitus on työntää se kennolla kylmennyt ilma pihalle, aivan kuten viilennyksen kohdalla lykätään lämmöt ulos.
Sitä en sitten tiedä, vetääkö kennot umpijäähän, jos ulkona pakkasta on.. :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
656
Tänään tuli tuo Multitronicin pingviini ja lähti ainakin prinetin mukaan ihan Multitronicilta, ei Deltacon varastolta. Toimitustapa oli myös muuttunut lennossa; tilasin Ovelle-paketin (sic), mutta paketti tuli Expressinä. Mitäkö väliä? No, Ovelle paketissa voi valita toimitusaikaikkunan, kun taas Express tulee kun sattuu tulemaan. Onneksi oltiin vielä kotona, kun pitää autoa käyttää huollossa tässä iltapäivällä.
Joo, Multitronic voi ehkä olla ihan OK kauppa, mutta omalla kohdalla tossa oli aivan liikaa kämmejä yhteen tilaukseen. Pitää tosissaan toivoa, ettei tule tarvetta takuulle..
Hyvä kun tuli perille. :tup: Tapauksessasi on ollut ikävän paljon ongelmia. Näin kesäaikaan lomat sekä kesähessut ja -lissut saattavat vaikuttaa siihen, että kun töitä pitää harjoitella, kaikki ei aina suju yhtä ripeästi kuin vakituisilla työntekijöillä (joskus voi tosin sujua jopa nopeammin, jos on todella innostunutta porukkaa). Kysyntä on nyt myös kovaa, joten tavara voi loppua välillä kesken, vaikka kovaan kysyntään yritetään varautua. Toivotaan, että laitteesi toimii hyvin.
Takuucaseja tuon firman kanssa hoitaneena, en voi kyllä kehua ollenkaan sitä palvelua mitä tuolta sai. Hieman kynsinhampain tuon tilasin. Käsittääkseni deltacolle voi myös takuut hoitaa suoraankin, joten myyjäliikettä ei välttämättä tarvita väliin.
Itse olen saanut aina erinomaista palvelua. Olen tilannut Multitronicista toistakymmentä kertaa, joten se voi kieltämättä jonkin verran vaikuttaa suhtautumiseen (vaikka ei saisi). Takuuseen olen turvautunut muutaman kerran ja kaikki on hoitunut hyvin. On tärkeää aina kuvata ongelma mahdollisimman tarkkaan ja viestiä asiallisesti.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Itse olen saanut aina erinomaista palvelua. Olen tilannut Multitronicista toistakymmentä kertaa, joten se voi kieltämättä jonkin verran vaikuttaa suhtautumiseen (vaikka ei saisi). Takuuseen olen turvautunut muutaman kerran ja kaikki on hoitunut hyvin. On tärkeää aina kuvata ongelma mahdollisimman tarkkaan ja viestiä asiallisesti.
Voihan tuo olla, että minulle sattui se huono tapaus. Vikakuvaus oli kyllä selvästi esitetty, eikä siinä pitänyt olla mitään epäselvää. Yritys väitti, että tuote olisi vahingoittunut asiakkaan käsittelystä, vaikka tuokaan ei pitänyt paikkaansa, sillä tuote oli tehdasvikainen (myöhemmin valmistajan huolto varmisti tämän). Lisäksi sain liikkeen puolelta viestiä, mistä puuttui niinkin yksinkertaiset asiat, kuin pisteet, pilkut ja isot alkukirjaimet ja yleinen anti viesteissä oli tyyliä haista v*ttu. Tästä on nyt kutakuinkin ~7 vuotta aikaa, joten varmaan asiat ovat muuttuneet.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 095
Ihan lupaavalta vaikuttaa toi Deltaco; 5.6 asteista ilmaa lykkää ulos (edellinen anto loppuvaiheessa 15.4C) ja ääni vaikuttaa pelkältä tuulettimen huminalta, kun vanhassa kuuli selvästi kompuran pörähtelyn.

Edit. Putkimodaus vielä tekemättä, mutta ajattelin 2 kpl 125mm putkia laittaa, kun tuossa näyttää 150mm poisto olevan.
Edit2. Nyt on makkarissa kesälle sopivat 18.1C ja Deltacon termari näyttää olevan varsin hyvin tilanteen tasalla 18C säädettynä. Kyllähän tossa käyntiäänessä selkeän eron huomaa, kun kompura on pois päältä, mutta selvästi mukavampi ääni kompuran kanssa, kuin tuossa edellisessä ilman.
 
Viimeksi muokattu:

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Trotecista on puhuttu ketjussa paljon ja olen nyt kahlannut maininnat aika pitkälti läpi. Onko fiksua hankkia Trotecin PAC 3500 E viilentämään yksikerroksista rivitaloasuntoa ? Ilmalämpöpumppu on valitettavasti pois vaihtoehdoista, kiitos idioottimaisen taloyhtiön.

Tarkoitus viilentää etenkin olohuone+keittiö yhdistelmää, jolloin muiden huoneiden ovet laitetaan kiinni. Putki tuuletusikkunasta ulos ja finfoamilla tiivistys.
Sanoisin stetson-harrison analyysin perusteella, että ei ole fiksua. Toki riippuu monesta tekijästä. Paljonko viilennettäviä neliöitä jää jäljelle jos ovet muihin huoneisiin kiinni ? Minkälainen ilmanvaihto ? Onko isoja ikkunoita ? Mhin suuntaan ?

Ihan mielenkiinnosta, millä perusteella taloyhtiö kieltää ilp asentamisen ?

Ehdotan, että hommaat halvimman mahdollisen pingviinin ja teet sille ns. käänteisen 2 putkimodauksen. Eli heität itse pingviinin terassille ja sieltä jäähdytyspuolelta 2 putkea sisälle tuultusikkunasta finfoamilla eristäen.

Sitten jätät pingun terassille pauhaamaan 24/7 loppukesäksi. Syksyllä jos on tulossa yhtiökokous, niin pyydät, että kokouksessa päätetään mikä olisi suositeltu paikka asentaa ilp:n ulkoyksikkö. Saat kokouksessa ainakin kaksi osakasta puolellesi :D Paitsi jos asut päätykämpässä, niin vain yhden.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Sanoisin stetson-harrison analyysin perusteella, että ei ole fiksua. Toki riippuu monesta tekijästä. Paljonko viilennettäviä neliöitä jää jäljelle jos ovet muihin huoneisiin kiinni ? Minkälainen ilmanvaihto ? Onko isoja ikkunoita ? Mhin suuntaan ?

Ihan mielenkiinnosta, millä perusteella taloyhtiö kieltää ilp asentamisen ?

Ehdotan, että hommaat halvimman mahdollisen pingviinin ja teet sille ns. käänteisen 2 putkimodauksen. Eli heität itse pingviinin terassille ja sieltä jäähdytyspuolelta 2 putkea sisälle tuultusikkunasta finfoamilla eristäen.

Sitten jätät pingun terassille pauhaamaan 24/7 loppukesäksi. Syksyllä jos on tulossa yhtiökokous, niin pyydät, että kokouksessa päätetään mikä olisi suositeltu paikka asentaa ilp:n ulkoyksikkö. Saat kokouksessa ainakin kaksi osakasta puolellesi :D Paitsi jos asut päätykämpässä, niin vain yhden.
Pingviinejä tuskin on suunniteltu ulkokäyttöön, joten säiden armoille sitä ei kannata jättää pörräämään sähköistettynä. Riippuu tietenkin vähän millainen terassi siellä on.

Muutenkin tuollainen kuulostaa tarpeettomalta virittelyltä. Minä ostaisin tuollaisessa tilanteessa kunnollisen split-jäähyn. Vaikkapa sen monesti mainitun Argo Ulissen.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Pingviinejä tuskin on suunniteltu ulkokäyttöön, joten säiden armoille sitä ei kannata jättää pörräämään sähköistettynä. Riippuu tietenkin vähän millainen terassi siellä on.

Muutenkin tuollainen kuulostaa tarpeettomalta virittelyltä. Minä ostaisin tuollaisessa tilanteessa kunnollisen split-jäähyn. Vaikkapa sen monesti mainitun Argo Ulissen.
Älä nyt ole tuollainen tosikko :D Nuo kaksiviimeistä kappaletta nyt oli Perkeleen naapurit. ketjun putkigaten inspiroimaa läppää siitä, miten naapurit saa painostettua puoltamaan ILP asennusta taloyhtiössä.

Edit: Linkki kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Älä nyt ole tuollainen tosikko :D Nuo kaksiviimeistä kappaletta nyt oli Helvetin naapurit. ketjun putkigaten inspiroimaa läppää siitä, miten naapurit saa painostettua puoltamaan ILP asennusta taloyhtiössä.
Vaikka paljon foorumia selailenkin, niin tuon ketjun putkigate ei kyllä sano yhtään mitään. Veikkaan, että ihan kaikki muutkaan tuskin sitä siis hoksaavat vitsiksi.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Vaikka paljon foorumia selailenkin, niin tuon ketjun putkigate ei kyllä sano yhtään mitään. Veikkaan, että ihan kaikki muutkaan tuskin sitä siis hoksaavat vitsiksi.
Oletin, että viimeisen kappaleen perusteella kyllä pitäisi tajuta, että ei ihan tosissaan ollut tuo kirjoitettu, vaikkei mitään hajua tuosta putkigatesta olisikaan. Kirjoitettu huumori on kieltämättä vaikeata, varsinkin jos ei tykkää yltiöpäisesti viljellä nioita irviöitäkään.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Oletin, että viimeisen kappaleen perusteella kyllä pitäisi tajuta, että ei ihan tosissaan ollut tuo kirjoitettu, vaikkei mitään hajua tuosta putkigatesta olisikaan. Kirjoitettu huumori on kieltämättä vaikeata, varsinkin jos ei tykkää yltiöpäisesti viljellä nioita irviöitäkään.
Sehän siinä on, kun täällä viljellään hyvin usein tuollaisia ohjeita ihan tosissaan, niin ei aina tiedä missä se raja menee. Toki tuo nyt on ihan selvä asia, kun sen uudestaan lukee ja tietää että se on läppä. :D
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Sanoisin stetson-harrison analyysin perusteella, että ei ole fiksua. Toki riippuu monesta tekijästä. Paljonko viilennettäviä neliöitä jää jäljelle jos ovet muihin huoneisiin kiinni ? Minkälainen ilmanvaihto ? Onko isoja ikkunoita ? Mhin suuntaan ?

Ihan mielenkiinnosta, millä perusteella taloyhtiö kieltää ilp asentamisen ?
...
Sen verran halvalla lähti tuo Trotec PAC 3500 E, että tuli tehtyä kaupat. Arvelen, että viilennettäviä neliöitä jää reilu 40m2. Ikkunoita on aurinkoon päin jonkin verran, joissa kuitenkin sälekaihtimet blokkaamassa sen pahimman lämmön. Kämpässä muutoin perus koneellinen ilmanvaihto.

Tää Trotec vaikuttaa ihan tehokkaalta vermeeltä tähän tarpeeseen kun vielä finfoamista askartelen tuon tuuletusikkunan aukon putkelle.

Taloyhtiössä on tarpeeksi monta jäärää, jotka ovat varmaan kuulleet tuttujen tutuilta pahoja juttuja ihkaensimmäisistä markkinoille saapuneista ilmalämpöpumpuista miten ne on niin äänekkäitä ja varmasti tärisevätkin niin paljon, että menee talojen perustat rikki... Ei noiden kanssa pysty puhumaan järkeä. Helpompi olisi muuttaa taloyhtiöön, jossa jäsenet eivät ole aivan urpoja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
209
Näinhän mä tosiaan tonkin, mutta näyttää ainakin kuvan perusteella jotenkin lötköltä tohon hommaan..? Mukana tullut on semmosta jäykkää muovia, kuten Clasun putki, joka pitää muotonsa hyvin ja pysyy paikallaan vaahtolevyssä. Saako noita mistään?
Biltemasta saa myös jäykempää putkea eikä tartte käyttää tota roskapussimuovista tehtyä valkoista. KF-keittiö-/tuuletusputki
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 563
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom