Miten kämppä viileämmäksi?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Laita linkki johonkin tollaseen. Tuonko putket siis vedetään avoimesta tuuletusikkunasta?

Täälläkin ollut vaikka kuinka puhetta ja jengi ollut tyytyväisiä. Kallis toki, mutta hiljainen, tehokas ja toimiva ja säilyttää hyvin arvonsa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285

Täälläkin ollut vaikka kuinka puhetta ja jengi ollut tyytyväisiä. Kallis toki, mutta hiljainen, tehokas ja toimiva ja säilyttää hyvin arvonsa.
2000€ on kyl hitunen liikaa tän hetkiseen budjettiin. 500€ voisi olla tyytyväinen ja 1000€ olisi ehdoton maksimi.

Ennemmin ite vaikka just tulostuttaisin jollain osat ja hankkisin välineet ja tekisin itse ihan mielenkiinnostakin kun aika monella tutullakin on ihan sama tilanne muttei kukaan jaksa tutkia ja tehdä asialle mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
2000€ on kyl hitunen liikaa tän hetkiseen budjettiin. 500€ voisi olla tyytyväinen ja 1000€ olisi ehdoton maksimi.

Ennemmin ite vaikka just tulostuttaisin jollain osat ja hankkisin välineet ja tekisin itse ihan mielenkiinnostakin kun aika monella tutullakin on ihan sama tilanne muttei kukaan jaksa tutkia ja tehdä asialle mitään.
No ei sitten muuta kuin onnea ja menestystä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
644
Juu splitti olisi (ja olikin) valintani myös. Letkun saa kätevästi ikkunasta parvekeelle. Laitteessa riittää tehoa jäähdyttämään koko kämppä 70m2 kolmio. Ottaisin splitin koska vain tuollaisen yksi tai kaksiputkisen mölisijän sijaan. Ja tosiaan jälleenmyyntiarvoa noissa on hyvin. Jos ei haluakkaan pitää kuin sen kaksi vuotta.

Itsellä toinen kesä menossa Argo Ulisse splitin kanssa, sitä ennen oli 10 vuotta käytössä Olimpia Silenclima splitti.
 
Viimeksi muokattu:

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 671
2000€ on kyl hitunen liikaa tän hetkiseen budjettiin. 500€ voisi olla tyytyväinen ja 1000€ olisi ehdoton maksimi.

Ennemmin ite vaikka just tulostuttaisin jollain osat ja hankkisin välineet ja tekisin itse ihan mielenkiinnostakin kun aika monella tutullakin on ihan sama tilanne muttei kukaan jaksa tutkia ja tehdä asialle mitään.
Kannattaa sitten lukea vaikka tästä ketjusta kommentteja pingviineistä, ettei tule yllätyksiä. Ne nimittäin ovat äänekkäitä, vievät sähköä eivätkä ole lähelläkään splitin tehoa. Helpotusta toki saa helteille, ihan jo siitä että huoneilma kuivuu. Tiedän mistä puhun, kolmatta kesää pingu huutaa kämpässä.
 
Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
50
Kannattaa sitten lukea vaikka tästä ketjusta kommentteja pingviineistä, ettei tule yllätyksiä. Ne nimittäin ovat äänekkäitä, vievät sähköä eivätkä ole lähelläkään splitin tehoa. Helpotusta toki saa helteille, ihan jo siitä että huoneilma kuivuu. Tiedän mistä puhun, kolmatta kesää pingu huutaa kämpässä.
12 kesä on täällä menossa. Parempi pingu kuin ilman sitä.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Ensi vuoden puolella olisi tarkoitus muuttaa 55m2 ylimmässä 9 kerroksessa olevaan kerrostaloasuntoon. Tuuletusikkunat asunnossa on makuuhuoneessa sekä keittiössä. Keittiössä oleva ikkuna menee menee parvekkeelle. Makuuhuone viilenee melko siedettäväksi itsestään kun sinne paistaa vain ihan aamulla aurinko. Parvekkeelle taas alkaa paistamaan joskus 14-15 eteenpäin joten lämmöt on jossain +32. Vuokrakämppään ei ilppiä voi laittaa eikä olisi järkeäkään niin jokin siirrettävä laite olisi paras.

Mielestäni järkevin ratkaisu olisi ostaa laite jonka saa modattua 2 putkiseksi (asunnossa on todella heikot ilman sisääntulot). Parvekkeelle laitteen puhaltaessa putket/viritelmä ei näkyisi kadulle eikä häiritsisi ketään ja auttaisi parhaiten viilentämään keittiön/olohuoneen joka on pahin ongelma.

Mikähän laite olisi tähän paras ja mitä mielipiteitä suunnitelmasta noin muuten? Budjettina "mahdollisimman halpa" ja ensi kesän helteille tarkoitus vasta hankkia joten aikaa pitäisi riittää hyvin.
Ketjussa mainittiin joskus aiemmin kesällä mm. Motonetissä myytävä pikkusplitti, jäähdytystehoa vain 5000BTU, mutta pärjää varmasti ihan hyvin pienemmille pingviineille kun ei tarvitse jäähdytellä kämppään virtaavaa korvausilmaa eli säästää sähkölaskussakin.
Syksymmällä noita saattaa löytyä jopa tarjouksesta tai torista käytettynä kunhan pitää silmät auki.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Ehdottomasti näin, mutta jotenkin tuosta viestistä tuli kuva että halutaan 500€ pingu joka viilentää 55m^2 kämpän mukavaksi +30 asteen helteillä. Kannattaa olla realisti.
Kyllä mä ihan realisti olen ja sillä just täällä kyselen parhaita ratkaisuja. Tuleva opiskelija budjetti vaan on mikä on. Mulla on ollu töissä pingiivini jonka letku oli teipattu ilmanpoistoventtiiliin kiinni ja ajoi asiansa. Nykyisessä rivarissa taas on ilppi käytössä.

Samalla kuitenki tiedän et jo se muutaman asteen ero tekee ihmeitä ja täs kämpässä saa läpivedon melko kivasti joten esim. nyt ku ulkona näyttää mittarin mukaan olevan 26 astetta täällä sisällä on ihan mukava olla. Omassa rivarissa taas menis 2 viikkoo et lämmöt tippuis tällasista säistä. Tulipa tuossa kesällä valvottuakin parina yönä kun oli niin kylmä vaikka oli ilppi 24 asteessa muttei jaksanut mennä laittamaan hieman kuumemmalle.

Tässä asunnossa siis tuntuu, että niitä viilennystä vaativia tunteja ei ihan älyttömän montaa kuumimpinakaan päivinä ole joten ei niin tehokaskin laite voisi riittää.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
890
Ehdottomasti näin, mutta jotenkin tuosta viestistä tuli kuva että halutaan 500€ pingu joka viilentää 55m^2 kämpän mukavaksi +30 asteen helteillä. Kannattaa olla realisti.
45m^2 kämppä, 500€ pingu ja +30 asteen helteillä sisällä +23 asteinen kuiva ilma. Eikä ole edes modattu kaksiputkiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
45m^2 kämppä, 500€ pingu ja +30 asteen helteillä sisällä +23 asteinen kuiva ilma. Eikä ole edes modattu kaksiputkiseksi.
Mua aina hieman hämmästyttää nää tarinat suhteessa omiin kokemuksiin. En sit tiedä onko se että porukka arvioi lämpötilaa suoraan sieltä minne se pingu puhaltaa vai vaikuttaako asunnon rakennusmateriaalit ja sijainti suhteessa aurinkoon niin paljon kun näitä satunnaisesti tulee. Mää en saa omaa 58 neliön kerrostalokaksiota edes splitillä tohon. Aiemmilla 9000btu ja 12000 btu pinguilla ei toivoakaan (melutasosta puhumattakaan).
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 671
Mua aina hieman hämmästyttää nää tarinat suhteessa omiin kokemuksiin. En sit tiedä onko se että porukka arvioi lämpötilaa suoraan sieltä minne se pingu puhaltaa vai vaikuttaako asunnon rakennusmateriaalit ja sijainti suhteessa aurinkoon niin paljon kun näitä satunnaisesti tulee. Mää en saa omaa 58 neliön kerrostalokaksiota edes splitillä tohon. Aiemmilla 9000btu ja 12000 btu pinguilla ei toivoakaan (melutasosta puhumattakaan).
Onhan sillä vaikutusta onko se kämppä kaukolämmössä oleva kerrostalokämppä johon aurinko paistaa vai varjossa oleva rivarikämppä jossa sähkölämmitys (joka tietysti pois päältä kesällä).

Itsellä kerrostalokämppä ja pidän talvella makkarin ikkunaa auki ja ovea kiinni, patteri nollilla, että saan lämmöt laskemaan alle +20 asteen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Onhan sillä vaikutusta onko se kämppä kaukolämmössä oleva kerrostalokämppä johon aurinko paistaa vai varjossa oleva rivarikämppä jossa sähkölämmitys (joka tietysti pois päältä kesällä).

Itsellä kerrostalokämppä ja pidän talvella makkarin ikkunaa auki ja ovea kiinni, patteri nollilla, että saan lämmöt laskemaan alle +20 asteen
Ja onko se 60-70-luvun harakanpesä vai 2010-luvun huippuenergiamuovipussi.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
853
Mua aina hieman hämmästyttää nää tarinat suhteessa omiin kokemuksiin. En sit tiedä onko se että porukka arvioi lämpötilaa suoraan sieltä minne se pingu puhaltaa vai vaikuttaako asunnon rakennusmateriaalit ja sijainti suhteessa aurinkoon niin paljon kun näitä satunnaisesti tulee. Mää en saa omaa 58 neliön kerrostalokaksiota edes splitillä tohon. Aiemmilla 9000btu ja 12000 btu pinguilla ei toivoakaan (melutasosta puhumattakaan).
Se asuntoon kohdistuva lämpökuorma vaikuttaa siihen jäähdytystarpeeseen kaikkein eniten.
Minulla vastaava kämppä kuin Arrowsilla, mutta Argo Ulisse jauhaa jatkuvasti, jotta pysytään edes jollain tapaa inhimillisissä lämpötiloissa. Aurinko paahtaa koko asunnon leveydeltä klo 8-16.
Kaverillani niin edelleen saman kokoinen asunto 1krs.(minulla 6.) eikä juuri ongelmaa jäähdyttämisen kanssa, kun ei aurinko porota ikkunoihin/seiniin.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 671
Electrolux ChillFlex Pro, kaksiputkimodaus. Makkari, olohuone/keittiö, eteinen yhteensä ehkä 30-35m^2, kylpyhuoneen ovi kiinni niin niitä tiloja en laske mukaan. Pingussa pyyntinä +18, ulkona +23, pingun vieressä sisällä +22. 3 metrin päässä toinen mittari sanoo että sisällä +25. Ja tosiaan 90-luvun kerrostalo, 4/5 kerros, kulmakämppä, aurinko paistaa yhteen seinään ja parvekkeelle käytännössä koko iltapäivän ja illan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Mua aina hieman hämmästyttää nää tarinat suhteessa omiin kokemuksiin. En sit tiedä onko se että porukka arvioi lämpötilaa suoraan sieltä minne se pingu puhaltaa vai vaikuttaako asunnon rakennusmateriaalit ja sijainti suhteessa aurinkoon niin paljon kun näitä satunnaisesti tulee. Mää en saa omaa 58 neliön kerrostalokaksiota edes splitillä tohon. Aiemmilla 9000btu ja 12000 btu pinguilla ei toivoakaan (melutasosta puhumattakaan).
Itse olen konsistentisti saanut ulkoilma -5C jopa 9000BTU:n pingulla. Sama huone. Tuossa toki oli -7C, siihen en taida pystyä. Nyt on 12 000 BTU:n Nedis isommassa tilassa. Makkarissa 9000BTU:n laite. Eivät ole hiljaisia.

Asunto on auringonlaskun puolella ja seinät ovat tälläkin hetkellä lämpimämmät kuin ilma, jonka mittaan kaapinoven sensorilla. Seinät varaavat lämpöä, ja jos sammuttelen pingviiniä, se kostautuu sillä, että lämpötila ei mene yhtä alas.

Ilmankuivaus aiheutti näillä helteillä sen, että kerran nukuin 10L ämpärin ylivuodon, ja tämä oli 9h unta putkeen, eikä heräämisiä yöllä vaihtamaan vettä. Sitten luin @Charun hyvän neuvon, kytkin vain alemman vesipoiston ja nyt on 24h aikana tullut alle 1L. Tai on siitä yli päivä, kun letkun laitoin siihen.

Sitten tosiaan, olohuoneessa on se 22-23C, makkarissa sama, mutta kylpyhuone on 25C ja eteinen myös. Riippumatta siitä, mitä nuo mainostavat, ei niiden kantomatka ole kovin suuri sille kylmälle ilmalle (ja/tai viereinen asunto lämmittää niitä). En usko, että Nedis 12 000 BTU jäähdyttää 100m2 asunnon. Minulla on puolet pienempi ja ei vaan yksi laite riitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Itse olen konsistentisti saanut ulkoilma -5C jopa 9000BTU:n pingulla. Sama huone. Tuossa toki oli -7C, siihen en taida pystyä. Nyt on 12 000 BTU:n Nedis isommassa tilassa. Makkarissa 9000BTU:n laite. Eivät ole hiljaisia.

Asunto on auringonlaskun puolella ja seinät ovat tälläkin hetkellä lämpimämmät kuin ilma, jonka mittaan kaapinoven sensorilla. Seinät varaavat lämpöä, ja jos sammuttelen pingviiniä, se kostautuu sillä, että lämpötila ei mene yhtä alas.

Ilmankuivaus aiheutti näillä helteillä sen, että kerran nukuin 10L ämpärin ylivuodon, ja tämä oli 9h unta putkeen, eikä heräämisiä yöllä vaihtamaan vettä. Sitten luin @Charun hyvän neuvon, kytkin vain alemman vesipoiston ja nyt on 24h aikana tullut alle 1L. Tai on siitä yli päivä, kun letkun laitoin siihen.

Sitten tosiaan, olohuoneessa on se 22-23C, makkarissa sama, mutta kylpyhuone on 25C ja eteinen myös. Riippumatta siitä, mitä nuo mainostavat, ei niiden kantomatka ole kovin suuri sille kylmälle ilmalle (ja/tai viereinen asunto lämmittää niitä). En usko, että Nedis 12 000 BTU jäähdyttää 100m2 asunnon. Minulla on puolet pienempi ja ei vaan yksi laite riitä.
"Konsintentisti"..?
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
890
No eteisessä oleva mittari näyttää 23 astetta, luotan siihen. Ei täällä ilman paitaa tarkene olla, tai nukkua ilman täkkipussia. Kuuma täällä ei todellakaan ole. Iv-koneen pidän ykkösellä silloin kun pingviini on päällä.

Kämppä on etelän ikkunoilla oleva 2010-luvun energiansäästöhirvitys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
No eteisessä oleva mittari näyttää 23 astetta, luotan siihen. Ei täällä ilman paitaa tarkene olla, tai nukkua ilman täkkipussia. Kuuma täällä ei todellakaan ole.

Kämppä on etelän ikkunoilla oleva 2010-luvun energiansäästöhirvitys.
Paljon siellä on ilmankosteus? Täällä oli vesipoiston kanssa alle 50% ja nyt haihdutettuna ilmaan 60%+..
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 431
Kyllä ne nämä pingutkin on tyhjää parempia jos ei muuhun ole vara. 56 neliön kämppä ja 300€ 9000BTU:n pingu tekee kyllä ihan kiitettävää työtä.
Nytkin on sisällä miellyttävät 22,3 astetta vaikka ulkona ollut saatanalliset helteet tämän viikon ja jatkuu vielä viikonlopun yli. Yksi lämpömittari täällä olohuoneen seinällä missä pingu siis pöhisee, toinen mittari makkarissa, eikä sielläkään ole kuin puoli astetta lämpimämpi. Lattiatuuletin kierrättää vielä ilmaa vähän paremmin tuonne makkarin puolelle.
Ja jo pelkkä ilmankosteuden poisto tekee paljon mukavuuden kannalta.

Juhannuksena tämän kesän pahimman helleputken aikanakaan ei sisälämpötila noussut yli 25 asteen, eli kyllä tuo on vissi ero toissavuoteen jolloin kämpän sisälämpötilat hivutteli 30 lähes koko kesän ja yöllä sai hyvällä tuurilla viilennettyä tuulettamalla nippanappa alle 25 asteen. Mutta se ilmankosteus...se teki siitä tuplasti helvetillisempää.
Ei sillä että tuo 25 astetta sisällä olisi jotenkin optimaali lämpötila, mutta huomattavasti parempi kuin ilman pingua.

Toki tuo pingujen jäähdytyskykyhän vaikuttaa paljon miten miten rakennettu asunto, millainen sijainti, paahtaako aurinko suoraan, jne...
Ja se vaatii myös sen että pingua pitääkin sitten pitää päällä sieltä puoliltapäivin aina iltaan asti, nukkumaan mennessä vasta pois päältä.
Yöllä sitten ikkunat auki jos ei sentään trooppisia öitä ole tiedossa.
Jotkut valittaa noiden melusta ja hurinasta, mutta itseäni ei haittaa lainkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Lattiatuuletin kierrättää vielä ilmaa vähän paremmin tuonne makkarin puolelle.
Tässä salaisuutesi.. Kovasti muuten epäilisin, että pingiviini jaksaa sinne asti puhkua.

Juhannuksena tämän kesän pahimman helleputken aikanakaan ei sisälämpötila noussut yli 25 asteen, eli kyllä tuo on vissi ero toissavuoteen jolloin kämpän sisälämpötilat hivutteli 30 lähes koko kesän ja yöllä sai hyvällä tuurilla viilennettyä tuulettamalla nippanappa alle 25 asteen. Mutta se ilmankosteus...se teki siitä tuplasti helvetillisempää.
Itsellä oli pyynnit 27C , kun ulkona oli 32C ja täällä oli jotain 26.5C pingun lähellä kuitenkin. Ja joskus juuri tuolloin, pääsi ensi kertaa vedet lattialle.

Yöllä sitten ikkunat auki jos ei sentään trooppisia öitä ole tiedossa.
Ei oikein onnistu minulta, kun niissä on pingviinit kiinni. Sieltähän saisi kylmää ilmaa, mutta en jaksa purkaa virityksiäni.
Tässä on selkeä parannuskohde minulla ja ensi kesänä on pakko olla täällä joku ratkaisu, jonka saa yöksi pois, jos sähkön hinta alkaa olla tyyliin 10€/pv , mitä se hyvin voi olla, jos makselen siitä 35snt/kWh + siirrot + verot.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
644
Huomaa kuinka hiton kostea ilma ainakin Vantaalla on ollut viimeiset pari päivää. Tänäänkin tyhjennetty jo 15l kondensiovettä parvekkeella olevasta astiasta, ja ennen nukkumaanmenoa pitää tyhjentää se mitä astiaan kertynyt, eli about 2-4 L lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Huomaa kuinka hiton kostea ilma ainakin Vantaalla on ollut viimeiset pari päivää. Tänäänkin tyhjennetty jo 15l kondensiovettä parvekkeella olevasta astiasta, ja ennen nukkumaanmenoa pitää tyhjentää se mitä astiaan kertynyt, eli about 2-4 L lisää.
Juu, sama vika täällä Tuusulan ja Keravan rajamailla. 16 litraa on tullut jo tänään tyhjennettyä. Ei varsinaisesti satanut mutta jossain neljän nurkilla tuli ihan muutama pisara kun kävin lähikaupassa. Varsinkin tänään on kyllä ollut melkoisen hautova päivä.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 095
Täällä on kosteaa kuin viidakossa, mutta makkarissa puhkuva pingu ei ole lirinyt kuin ehkä 2-3 litraa, kun tyhjennysletku on alemmassa reiässä. Vantaalla siis itsekin.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
2000€ on kyl hitunen liikaa tän hetkiseen budjettiin. 500€ voisi olla tyytyväinen ja 1000€ olisi ehdoton maksimi.

Ennemmin ite vaikka just tulostuttaisin jollain osat ja hankkisin välineet ja tekisin itse ihan mielenkiinnostakin kun aika monella tutullakin on ihan sama tilanne muttei kukaan jaksa tutkia ja tehdä asialle mitään.
Alle 300 € tarjouksesta ostettu Nedis 12000 BTU on ollut kyllä oikein hyvä jäähdytysmielessä, mikäli helvetillinen melu ei haittaa. Mulla siis Toshiba Premium -ILPin lisäksi OK-talon toisessa päässä tuo apuna ja yllätti kyllä suurella tehollaan (ja ***un suurella metelillään :D). Tuo hinta on tarjouksesta sen verran halpa, että vaikea löytää halvempaa noin hyvään tehoon nähden mitenkään. Jos kalliimman haluaisin, niin ostaisin sinuna Amazon.de:stä pikaventtiilein/pikaliitettävän Thomsonin tms. ILPin n. 700-800 € rahteineen (viime vuonna oli halvemmallakin eli alkaen 5-6 rahaa, nyt en tiedä tän päivän tilannetta, bongasin itse nää vasta sen jälkeen kun Nedis oli ostettu, muuten oisin ok-taloon laittanut heti...). Senhän voi ottaa mukaan sitten ja parveke-asennukseen et tarvi sen allekaan käytännössä kesäkäyttöä varten juuri mitään kuin pari lankun pätkää / kumipuskuria.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
428
Toista kymmentä vuotta ollut Olimpia Splendidin kaksiputkinen pömpeli, ja ei ole mitään ongelmaa ollut sen käytössä. Laitehan hävittää kondensioveden puhallusilman mukana ulos. Nyt on nähty semmoinen ilmiö tänä yönä, että vettä tulee niin paljon, että olen tässä nyt joutunut pari kertaa poistamaan vettä pohjatulpan kautta. En edes ole tiennyt moisesta tulpasta (laite siis menny nyt vikatilaa ja ohjeessa käsketään poistamaan vesi tulppa avaamalla). Eli ei ihan normikelit ole nyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 281
Itsellä ei tuo Electroluxin A++ hyötysuhde/vähän hiljaisempi siirrettävä pömpeli ole nytkään valitellut vedestä mitään. Filterin haluaisi minun puhdistavan(filter reset valo siis palaa), mutta en ole vielä jaksanut kun kuitenkin toimii.
 
Liittynyt
20.07.2021
Viestejä
16
2000€ on kyl hitunen liikaa tän hetkiseen budjettiin. 500€ voisi olla tyytyväinen ja 1000€ olisi ehdoton maksimi.

Ennemmin ite vaikka just tulostuttaisin jollain osat ja hankkisin välineet ja tekisin itse ihan mielenkiinnostakin kun aika monella tutullakin on ihan sama tilanne muttei kukaan jaksa tutkia ja tehdä asialle mitään.
QC-liittimillä varustettu "semi-splitti" kuulostais just sopivalta, kun ulkolaitteen saa partsille. Nyt taitaa olla hinnat korkeahkoja, mutta talven aikana saanee jotain TCL:n 12kBTU laitteita alle 600€ posteineen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
QC-liittimillä varustettu "semi-splitti" kuulostais just sopivalta, kun ulkolaitteen saa partsille. Nyt taitaa olla hinnat korkeahkoja, mutta talven aikana saanee jotain TCL:n 12kBTU laitteita alle 600€ posteineen.
Mistä tollainen kannattaa tilata/onko heittää jotain linkkejä esimerkki laitteisiin?
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
487
Tuli torista hankittua tämmöinen laite 120€:lla, en löytänyt netistä samanlaista.
WAVE ja ELNOR laitteet ovat identtisiä? Ovatko samoja laitteita vaikka eri valmistajia ja LIFETIME AIR printattu päälle?
Motonetistä alunperin hommattu myyjän mukaan, mutta motonetin sivuilla ei tuotetta ollut. Neuvoja?

Mistä poistoletkun ostaisi ja miten laite tyhjennetään?




1660897197293.png
1660897345525.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Tuli torista hankittua tämmöinen laite 120€:lla, en löytänyt netistä samanlaista.
WAVE ja ELNOR laitteet ovat identtisiä? Ovatko samoja laitteita vaikka eri valmistajia ja LIFETIME AIR printattu päälle?
Motonetistä alunperin hommattu myyjän mukaan, mutta motonetin sivuilla ei tuotetta ollut. Neuvoja?

Mistä poistoletkun ostaisi ja miten laite tyhjennetään?


Motonetissä näitä oli ainakin alkukesästä myynnissä. Mukana ei siis tullut normaalia poistoputkea? Kondenssivedet menevät tuossa mallissa poistoilman mukana pihalle. Mikäli säiliö täyttyy ja laite hälyttää niin tyhjennys alakulmasta yhteestä jossa kumitulppa päällä.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
487
Motonetissä näitä oli ainakin alkukesästä myynnissä. Mukana ei siis tullut normaalia poistoputkea? Kondenssivedet menevät tuossa mallissa poistoilman mukana pihalle. Mikäli säiliö täyttyy ja laite hälyttää niin tyhjennys alakulmasta yhteestä jossa kumitulppa päällä.
Tältä näyttää asennus. ja linkki tohon ikkunatiiviste systeemiin:


Ajattelin jos jossain vaiheessa modaisi tuon paremmaksi ja kysyisi ohjeita siihen, miten voisi parantaa.
Tosiaan laitteessa suositellaan: käyttöalue 10 - 16m2

Minulla on isompi käyttöalue, mutta pidän ovea kiinni ja testaan, miten jäähdyttää pienen 12m2 huoneen.
Pitäisikö ensin dehuminisoida ja sitten vasta jäähdyttää? Vai voiko suoraan jäähdyttää?
Laitoin laitteen suoraan jäähdyttämään.
Kaikki neuvot tervetulleita.


Ajattelin hankkia huoneeseen lämpötila/kosteusmittarin ja sen perusteella ensin vähentää kosteutta ja sen jälkeen jäähdyttää.

1660900515829.png
1660900542090.png
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Tältä näyttää asennus. ja linkki tohon ikkunatiiviste systeemiin:


Ajattelin jos jossain vaiheessa modaisi tuon paremmaksi ja kysyisi ohjeita siihen, miten voisi parantaa.
Tosiaan laitteessa suositellaan: käyttöalue 10 - 16m2

Minulla on isompi käyttöalue, mutta pidän ovea kiinni ja testaan, miten jäähdyttää pienen 12m2 huoneen.
Pitäisikö ensin dehuminisoida ja sitten vasta jäähdyttää? Vai voiko suoraan jäähdyttää?
Laitoin laitteen suoraan jäähdyttämään.
Kaikki neuvot tervetulleita.


Ajattelin hankkia huoneeseen lämpötila/kosteusmittarin ja sen perusteella ensin vähentää kosteutta ja sen jälkeen jäähdyttää.

Juurikin tuo kuvassa oleva on tulppa mistä kondenssivedet voi tyhjentää jos kone hälyttelee. Jos kaksiputkiseksi meinaat modata niin tuossa vaikka vähän esimerkkiä. Miten kämppä viileämmäksi?
Itse hain siis vain 200mm kurttuputkea motonetistä ja virittelin sen lauhduttimen imupuolelle laatikon kanssa.
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
487
Juurikin tuo kuvassa oleva on tulppa mistä kondenssivedet voi tyhjentää jos kone hälyttelee. Jos kaksiputkiseksi meinaat modata niin tuossa vaikka vähän esimerkkiä. Miten kämppä viileämmäksi?
Itse hain siis vain 200mm kurttuputkea motonetistä ja virittelin sen lauhduttimen imupuolelle laatikon kanssa.
Laittaisitko lisää kuvia ja tarkempaa ohjetta? Linkkiä putkeen? Eli tuleeko toinenkin putki ulos? Jee, meillä sama laite. :D
Mites tuo modaus vaikutti jäähdytystehoon?
 
Liittynyt
21.07.2021
Viestejä
487
No nyt on täälläkin Motonetin halpis 7000BTU teippailtu kahdelle putkelle. Ehkä ensi kesänä sitten joku vaneri tai finnfoami pahvien tilalle mutta nyt menkööt noin. Vinkkinä muuten jos korotatte tuolin tms. päälle, niin blokatkaa nuo pyörät ettei rojahda lattialle, tämä laite ainakin suunnilleen hyppää ilmaan kun kompressori käynnistyy/sammuu.

Harmillisesti jo aiemminkin saavutettu 26c huonelämpötila taisi johtua lähinnä laitteen termostaatin heitosta, sillä se ei muuttunut mihinkään modin jälkeen kun en koskenut lämpötila-asetuksiin, mutta tänään täytyy kokeilla kuinka kylmäksi tuo tämän huoneen saa.

Huoneen ovi ei enää alipaineen takia hangoittele sulkiessa vastaan, että kyllä tuossa aika isot kuumat korvausilmamassat saatiin estettyä


Edit: Joo tiedän että putket ovat 'väärin päin', eli poisto alhaalla ja otto ylhäällä, mutta tuo pahvilla peitetty ikkunan sisus on jaettu muotoon leikatulla ja teipillä tiivistetyllä pahvilla vielä kahtia niin ettei poisto puhalla suoraan ottoon.
Tätä pitää kokeilla, etsin mistä saisi tarvittavat työkalut edullisesti ja osat tms, jotta asennus näyttäisi mahdollisimman hienolta. En tahtoisi pahvia oikein käyttää. (Pölyallergia)


Periaatteessa, voisin vain liittää toisen putken tuohon nykyiseen bauhaus ikkunasettiin ja ommella tiukasti kiinni, ajaisi saman asian, muttei niin tehokkaasti??
Koitan kattoa, jos löydän jotain pahvia parempaa tuohon tarkoitukseen.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Täällä ollut jo kello 8 asti pinkkari Nedis 12000BTU huutamassa 22 asteen pyynnillä ja huoneen lämpötila ei laske alle 23 (nyt 22,9).

Täällä on 3 huonetta ja heittiö 65m2 ja pitää varmaan sulkea noi olohuoneesta makkareihin menevät huoneen ovet jos haluaa tiputtaa lämpötilaa vielä tästä.

Tosin tämäkin on ihan sopiva lämpötila ja ei ole järkevää pitää myöskään liian alhaisena, ehkä yöksi voisi sulkea makkareiden ovet jos ikkunoista ei voi tuulettaa sinä aikana.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Ulkoa kun tulee sisälle, ilpin kanssa saavutettu kuiva 24C tuntuu villasukkakeliltä. Testailin lämpömittarin kanssa sisäseiniä, lattioita, kaikki siinä 23.8/24C nurkilla ja sitten ilpin vastakkainen seinä on 26C. Mahtaakohan mun seinänaapurilla olla kuuma :D Se puoli talosta on vielä koko päivän auringossa.
 
Liittynyt
07.08.2017
Viestejä
57
Tommonen ei kyl onnistu asennuksen puolesta. Pitäs olla sellanen minkä saa lattialle.
Se on kaks ruuvia niin se on seinällä, ei se ole paha homma. Mutta kupariputket pitää reitittää aukon / ikkunan läpi ja siinä on vähän askartelua. Kannattaa silti, splitit on erittäin tehokkaita ja miellyttäviä vs. pingviini.

Itsellä tämä versio.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Se on kaks ruuvia niin se on seinällä, ei se ole paha homma. Mutta kupariputket pitää reitittää aukon / ikkunan läpi ja siinä on vähän askartelua. Kannattaa silti, splitit on erittäin tehokkaita ja miellyttäviä vs. pingviini.

Itsellä tämä versio.
Kuvaa asennuksesta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Se on kaks ruuvia niin se on seinällä, ei se ole paha homma. Mutta kupariputket pitää reitittää aukon / ikkunan läpi ja siinä on vähän askartelua. Kannattaa silti, splitit on erittäin tehokkaita ja miellyttäviä vs. pingviini.

Itsellä tämä versio.
Tuuletusikkunat on lasia ja kirjainmellisesti tuolle sisäyksikölle ei ole tilaa isojen ikkunoiden takia. Katon ja ikkunan välissä on niin vähän tilaa. Muualle taas ei oikein putkia saa vedettyä. Tuollainen splitti siis menisi jos se on sellainen missä sisäyksikkö tulee maahan.

Talo vuodelta 1966 niin kaikki ei ole parasta suunnittelua
 
Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
50
Ulkoa kun tulee sisälle, ilpin kanssa saavutettu kuiva 24C tuntuu villasukkakeliltä. Testailin lämpömittarin kanssa sisäseiniä, lattioita, kaikki siinä 23.8/24C nurkilla ja sitten ilpin vastakkainen seinä on 26C. Mahtaakohan mun seinänaapurilla olla kuuma :D Se puoli talosta on vielä koko päivän auringossa.
Naapuri tuotiin vähän aikaa sitten kotiin hoitosängyssä , ei pysty itse liikkumaan. Hänen asunto suoraan etelään päin. Ikävä juttu. Kuinka paljon vastaavia tapauksia on olemassa. Asunnossa on helposti 30c ja yli.
Muutamana päivänä ollut partsin ovi auki mutta eihän se auringon puolella jäähdytä. Kaikilla ei läheisiä jotka voisi asiaan vaikuttaa. Jännä että ilmatieteen laitos varoittaa helteestä mutta asunnossa se on ihan ok lämpötila. Eikä yölläkään voi tuulettaa koska täällä on ennekin menty asuntoihin vaikka asukas paikalla. En valita omasta asunnosta joka on pohjoisen puolella, mutta kyllä täälläkin tarkenee.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Naapuri tuotiin vähän aikaa sitten kotiin hoitosängyssä , ei pysty itse liikkumaan. Hänen asunto suoraan etelään päin. Ikävä juttu. Kuinka paljon vastaavia tapauksia on olemassa. Asunnossa on helposti 30c ja yli.
Muutamana päivänä ollut partsin ovi auki mutta eihän se auringon puolella jäähdytä. Kaikilla ei läheisiä jotka voisi asiaan vaikuttaa. Jännä että ilmatieteen laitos varoittaa helteestä mutta asunnossa se on ihan ok lämpötila. Eikä yölläkään voi tuulettaa koska täällä on ennekin menty asuntoihin vaikka asukas paikalla. En valita omasta asunnosta joka on pohjoisen puolella, mutta kyllä täälläkin tarkenee.
Yli 30C oli omassakin useasti viime kesänä, tältä kesältä on yksi kuva mittarista 7 aikaan aamulla: 28.7C sisällä ja 31C ulkona - anturi suorassa auringonpaisteessa tuolloin. Aurinko paistaa heti auringonnoususta noin 11 asti työhuoneen ja olkkarin ikkunoihin, illalla 17-> auringonlaskuun asti taas keittiön ja makuuhuoneen ikkunoihin. 9. kerroksessa ei paljoa varjoa ole saatavilla mistään suunnasta.

Saman kerroksen toinen naapuri jolla myös aurinko paistaa koko päivän sisään, sanoi että lasitetulla parvekkeella tuntuu olevan varmaan 70 astetta (ei mitattu). Sillä oli kolme pingviiniä kaksiossa. Voisin olettaa, että hän otti myös ilpin nyt kun siitä tuli mahdollista.

Silti yhtiökokouksessa mummot pisti vastaan täysillä (parvekkeiden rännien poraus maksoi) koska heillä 1-3 kerroksissa ei ole tukalan kuuma sisällä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 193
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom