Minulla on myynnissä joitakin Android-appeja Play-storessa. Aina kun mietin hintaa, ajatuksenani on, että sitä enemmän tulee kysyntää, että mitä halvempi hinta. Ja sitten jollain kappalemäärällä saan maksimituoton eli kysyntä * yksikköhinta maksimoituu.
Toisaalta, jos tuotteen tai palvelun ominaisuudet ovat potentiaaliselle ostajalle hämärät, niin ainakin itselleni korkea hinta voi kertoa laadusta. Tämä johtunee siitä, että luottaa markkinoiden asettaneen hinnan oikealle tasolle. Ei siis kannata ostaa sokkona halpaa, koska halpa tarkoittaa yleensä huonoa, koska halpuuden syy on se, ettei mene kalliilla kaupaksi. Tällä logiikalla liian halvalla myyminenhän periaatteessa pienentää kysyntää. Mutta toisaalta, ei liian kalliillakaan mene kaupaksi.
Olen lukenut yhden kurssin mikrotalousteoriaa joskus sivuaineeseeni, ja sen perustella mitään tuollaista "halpa ei mene kaupaksi" -ilmiötä ei ole olemassa. Ehkä siinä oletetaan, että ostaja tietää aina mitä saa rahallensa vastineeksi, eikä osta sikaa säkissä.
Onko tästä näkökulmasta olemassa mitään optimaalista hintaa?
Toisaalta, jos tuotteen tai palvelun ominaisuudet ovat potentiaaliselle ostajalle hämärät, niin ainakin itselleni korkea hinta voi kertoa laadusta. Tämä johtunee siitä, että luottaa markkinoiden asettaneen hinnan oikealle tasolle. Ei siis kannata ostaa sokkona halpaa, koska halpa tarkoittaa yleensä huonoa, koska halpuuden syy on se, ettei mene kalliilla kaupaksi. Tällä logiikalla liian halvalla myyminenhän periaatteessa pienentää kysyntää. Mutta toisaalta, ei liian kalliillakaan mene kaupaksi.
Olen lukenut yhden kurssin mikrotalousteoriaa joskus sivuaineeseeni, ja sen perustella mitään tuollaista "halpa ei mene kaupaksi" -ilmiötä ei ole olemassa. Ehkä siinä oletetaan, että ostaja tietää aina mitä saa rahallensa vastineeksi, eikä osta sikaa säkissä.
Onko tästä näkökulmasta olemassa mitään optimaalista hintaa?