Miten hinnoitella oikein?

Kraikas

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
336
Minulla on myynnissä joitakin Android-appeja Play-storessa. Aina kun mietin hintaa, ajatuksenani on, että sitä enemmän tulee kysyntää, että mitä halvempi hinta. Ja sitten jollain kappalemäärällä saan maksimituoton eli kysyntä * yksikköhinta maksimoituu.

Toisaalta, jos tuotteen tai palvelun ominaisuudet ovat potentiaaliselle ostajalle hämärät, niin ainakin itselleni korkea hinta voi kertoa laadusta. Tämä johtunee siitä, että luottaa markkinoiden asettaneen hinnan oikealle tasolle. Ei siis kannata ostaa sokkona halpaa, koska halpa tarkoittaa yleensä huonoa, koska halpuuden syy on se, ettei mene kalliilla kaupaksi. Tällä logiikalla liian halvalla myyminenhän periaatteessa pienentää kysyntää. Mutta toisaalta, ei liian kalliillakaan mene kaupaksi.

Olen lukenut yhden kurssin mikrotalousteoriaa joskus sivuaineeseeni, ja sen perustella mitään tuollaista "halpa ei mene kaupaksi" -ilmiötä ei ole olemassa. Ehkä siinä oletetaan, että ostaja tietää aina mitä saa rahallensa vastineeksi, eikä osta sikaa säkissä.

Onko tästä näkökulmasta olemassa mitään optimaalista hintaa?
 
Riippuu varmaan pitkälti siitä kuinka suosittu app jo on ja millaisia arvosteluita on saanut.
Lisää mietittävää saat kun yrität arvioida paljonko ilmainen(mainos)versio sinulle tuottaisi. Yksi vaihtoehto on varmaan ilmaisversio ja sitten maksullinen premiumi joka poistaa mainokset ja lisää ominaisuuksia.
 
Klassiset hinnoittelu ja markkinointimallit eivät oikein toimi varsinkaan mobiilisoftan kohdalla.

Normaalilla markkinoilla kun tuote ostetaan uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja hinnoittelua voidaan testata millä hinnalla se yksi ja sama asikas on halukas ostamaan tuotteen.
Mobiilisoftassa jos asiakas ostaa (tai käyttää ilmaista) kilpailevan tuotteen ja se on edes puoliksi kelvollinen, niin tuskin hän investoi enää uudestaan samanlaiseen tuotteeseen.
Halpa kyllä menee kaupaksi, mutta ei välttämttä yhtään sen enempää kuin vähän kalliimpi. Kuluttajalle mobiiliappimarkkinat ovat kohtullisen villi länsi ja 30snt tuote voi olla paras ja 2€ kilpaileva tuote ihan täyttä paskaa.
 
Ilmainen mainoksilla ja kilpailijaperusteinen hinta ilman mainoksia ja jollain lisäominaisuudella?
 
Olen lukenut yhden kurssin mikrotalousteoriaa joskus sivuaineeseeni, ja sen perustella mitään tuollaista "halpa ei mene kaupaksi" -ilmiötä ei ole olemassa. Ehkä siinä oletetaan, että ostaja tietää aina mitä saa rahallensa vastineeksi, eikä osta sikaa säkissä.
Oli tuollaista ilmiötä tai ei, niin aivan erityisesti käyttöjärjestelmäkohtaisessa kaupassa myytävissä mobiilisovelluksissa sellaista ei ole. Se on ostajalle joka tapauksessa ajatustasolla kallista, että edes harkitsee maksavansa jotain jostain takavuosien Windows-PC-maailman freeware-pasketta vastaavasta. Ei tulisi ihan heti mieleen maksaa Android-sovelluksesta esim. 5€. Sen sijaan on ihan sama, maksaako se 0,20 vai 1,60 euroa. Kuitenkin tietty kipuraja on jo siinä, että tuollaisesta tyhjästä maksaa rahaa edes sentin. Tämä siis yhtään solvaamatta sinun tuotettasi.
 
Itse käyttäjänä tykkään noista ilmainen mainoksilla ja maksullinen ilman softista sen takia että sitä kikkaretta voi testata ennen kuin siihen syytää rahaa koska näin yleisesti ottaen moni appi on aivan luokatonta kuraa tai muuten vain toimii huonosti.
 
Itse hain tässä lähinnä sitä, että onko hinnoittelulle olemassa jotain "parempaa" teoriaa tai mallia kuin tuo mikrotaloustieteen "halvalla saa myytyä enemmän". En siis väheksy millään muotoa teidän kokemuksia tai ajatuksia. Ja nuo appit olivat vain yksi esimerkki. Sattumalta YLEn aamu-tv:ssä oli tänään tällainen: Näin myyjä kajoaa mieleesi hintalapulla – Premium-tuotteen ei kannata maksaa "nyt vain ysiysi" , mutta tämänkään haastiksen perusteella ei saa muodostettua mitään kaiken selittävää mallia.

Mietin vain, että onkohan joku koonnu nämä joksikin malliksi tms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 549 017
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom