Mitäkautta äänet tulee nopeiten pc:stä korville? Ja paljonko on viive?

Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
258
tämä on se tärkee josta haluaisin tietoa? Vaihtoehtoja on monia.
Asiantuntiat voisivat kertoa mahdollisuudet ja ne viiveet.
 
Ei kai noissa kyllä mitään merkittäviä eroja pitäisi olla.
 
oliko toi kännin aiheuttamaa vittuilua? testaa se 1m vasen kaijutin piuha ja oikeeseen korvaan 50m piuha ja mieti mista ero johtuu.. sori.
 
Mihin edes tarvitset moista tietoa? Ja minkähänlaisille kokonaisuuksille tieto pitäisi saada? Minulla ei tietoa ole, mutta voisin kuvitella, että jos puuha on näin tarkkaa, ehkä sinunkin kannattaisi kertoa vähän lisää.
 
oliko toi kännin aiheuttamaa vittuilua? testaa se 1m vasen kaijutin piuha ja oikeeseen korvaan 50m piuha ja mieti mista ero johtuu.. sori.

Ei siinä ainakaan kuultavaa viivettä ole. Kyllä jos menen 50m teidän sähköjakokeskukseen ja vedän sinulta virrat poikki, niin kyllä se käytännössä yhtä nopeasti menee kuin metrin päästä vetäisin johdon seinästä..

Se ei kuitenkaan matkaa ääniaaltoina siellä piuhassa.
 
Ja kohta tapellaan miten 1000+e piuhoissa elektronit virtaa tasasemmim ja nopeammin?
 
Ainakin mun langattomissa Sennheiser RS180 kuulokkeissa on pieni viive. En sitten muista langattomista vehkeistä sano mitään kun ei ole kokemusta.
 
Käyttäen ASIO-ajureita, äänikortin 'analog out':sta suoraan piuhalla kuulokkeisiin, viiveeksi muodostunee n. 2-6ms, kun säädöt ovat kohdillaan.
 
Tähän mennessä en ole eroa huomannut muilla kuin bluetoothilla stereoihin ääntä siirtäessä. Esim. elokuvaa/sarjaa katsoessa pitäs koittaa muistaa vaihtaa piuhaan yhteys kun ääni tulee vähän, mutta todellä ärsyttävästi, myöhässä.
 
oliko toi kännin aiheuttamaa vittuilua? testaa se 1m vasen kaijutin piuha ja oikeeseen korvaan 50m piuha ja mieti mista ero johtuu.. sori.

Ei siinä kyllä viivettä synny niin paljon että huomaisit. Toki 50x pitemmällä piuhalla on isompi resistanssi, jolloinka se oikea korva soi hiljempaa kuin vasen.
 
Öööh... mitähän tuolla viiveellä tässä tapauksessa tarkoitetaan? Musantuotannossahan on standardina Steinbergin kehittämä ASIO- rajapinta jolla saadaan viive minimiin kun halutaan monitoroida äänikorttiin sisääntulevan ja ulostulon välistä viivettä. Muussa tapauksessa ei taida noilla viiveillä olla paljoakaan väliä.
 
Huh-huh, OP varmaan kännipäissään langan postannut.
No vastataan silti: signaalin nopeus esimerkiksi Koaksaali kaapelissa on valonnopeus jaettuna suhteellisen permeabiliteetin ja suhteellisen permittiivisyyden tulon neliöjuurella.

Eli lähellä valonnopeutta. Case closed.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on nyt emosta spdif kotiteatterivahvariin ja sieltä kuulokeliittimessä kuulokkeet. Voihan sen laittaa vaikka näytönohjaimen läpi näytön kajareihin tai näytön liittimiin kuulokkeet. Emosta 3.5mm liittimistä kotivahvariin ja sieltä kaijuttimiin / kuulokeliittimeen. Tai jos ois äänikortti ja sieltä suoraan kuulokkeisiin / Kaijuttimiin. Vai vielä äänikortista kotiteatterin kautta kuulokkeisiin / kaijuttimiin.
Se että se singaali ei muuntuis kovin moneenkertaan analoogisesta dikitaalisesti ja päinvastoin. Korvakuulokkeet kuitenkin tarvii vahvistusta ja tietokoneella on EQ bassojen lisäykseen AKG Q701 kuulokkeissa on muuten liian neutraali ääni.
Peleissä vihujen askelten ja muitten äänien korostusta on heleppo korostella EQ:lla. Nämä on niitä ääritapauksia.

Kun pelaa nopeita pelejä pitää äänet tulla myös nopeesti tai kuolokorjaa. Sitä tällä haetaan.
 
Mulla on nyt emosta spdif kotiteatterivahvariin ja sieltä kuulokeliittimessä kuulokkeet. Voihan sen laittaa vaikka näytönohjaimen läpi näytön kajareihin tai näytön liittimiin kuulokkeet. Emosta 3.5mm liittimistä kotivahvariin ja sieltä kaijuttimiin / kuulokeliittimeen. Tai jos ois äänikortti ja sieltä suoraan kuulokkeisiin / Kaijuttimiin. Vai vielä äänikortista kotiteatterin kautta kuulokkeisiin / kaijuttimiin.
Se että se singaali ei muuntuis kovin moneenkertaan analoogisesta dikitaalisesti ja päinvastoin. Korvakuulokkeet kuitenkin tarvii vahvistusta ja tietokoneella on EQ bassojen lisäykseen AKG Q701 kuulokkeissa on muuten liian neutraali ääni.
Peleissä vihujen askelten ja muitten äänien korostusta on heleppo korostella EQ:lla. Nämä on niitä ääritapauksia.

Kun pelaa nopeita pelejä pitää äänet tulla myös nopeesti tai kuolokorjaa. Sitä tällä haetaan.

Ah, ok. No koska tyydyttävää vastausta ei selkeästi vielä ole tullut niin: Maailman nopein ääni tulee kun laitat kuulokkeet joko emoon tai äänikorttiin kiinni. Langalliset. ASIO-ajurit on kivat ilmeisesti.
 
Kun pelaa nopeita pelejä pitää äänet tulla myös nopeesti tai kuolokorjaa. Sitä tällä haetaan.
Miten iso merkitys sillä muka on todellisuudessa jos äänet tulee millisekunnin tai kaksi hitaammin kuin jollain tosiella ratkaisulla, kun jo netin viive on kymmenkertainen ja reaktioaika satakertainen? Nämä kaksi myös muuttuu kokoajan enemmän kuin millisekunnin tai kaksi parempaan tai huonompaan suuntaan ja ovat täysin riippuvaisia kuka pelaa ja missä pelaa. Unohtamata myöskään sitä että hyvin harvoin äänien kautta tulee niin tarkkaa informaatiota että se vaikuttaisi lopputulokseen. Askelten perusteella nurkan takaa tulevaa vihua arvoidaan sekunneissa ei millisekkunneissa ja tässäkin kohtaa reaktioajalla on huomattavasti enemmän merkitystä.
 
Jos noin tarkkaa on peleissä nuo viiveet, niin kannattaa tosiaan enemmän olla huolissaan verkon/näytön/ohjauslaitteiden viiveestä, joka on moninkertainen tuohon verrattuna. Puhumattakaan omasta reaktionopeudestasi. Ja langattomat kuulokkeet nyt ovat pelikäytössä täysin pois suljetut ainakin sinun kohdallasi.
 
Unohtamata myöskään sitä että hyvin harvoin äänien kautta tulee niin tarkkaa informaatiota että se vaikuttaisi lopputulokseen. Askelten perusteella nurkan takaa tulevaa vihua arvoidaan sekunneissa ei millisekkunneissa ja tässäkin kohtaa reaktioajalla on huomattavasti enemmän merkitystä.

Kannattaa huomioida tutkimustulokset, joiden mukaan ihmisten reagointi ääniärsykkeisiin on huomattavasti nopeampi kuin visuaalisiin ärsykkeisiin reagointi. Nopeasti googlaillen ääniin reagoidaan noin 50ms nopeampaa kuin videoon. Lähteestä riippuen, google scholarista näitä vertailuja löytyy aika monia. Jotta saadaan tämä oikeaan asiayhteyteen: CS-pelaajien parhaimmiston reaktioajat ovat sellaista 180-300ms luokkaa demoista tehtyjen laskelmien perusteella.

Tästä oli muistaakseni olemassa joku video, joka tarkasteli eri ärsykkeiden reaktioaikoja nimenomaan videopelien näkökulmasta, mutta en nyt sitä tähään hätään löydä.

Googleen tai google scholariin "comparative study between auditory and visual reaction time" antavat aika yksiselitteisen vastauksen, että kuuloärsykkeisiin reagoiminen on nopeampaa. Kyseenalaista, miten paljon tästä on hyötyä esimerkiksi Counter-Strikessa, Overwatchissa tai vaikkapa Dota 2:ssa.

Ainoa, jossa olen koskaan kuullut ongelmaa audion epäsynkistä ajassa on lähinnä langattomat bluetooth-laitteet, esimerkiksi Soundbarit elokuviin yhdistettynä. Muissa tapauksissa ongelma on juurikin toisen suuntainen: ääni tulee reilusti etuajassa näyttöön piirtyvään kuvaan verrattuna - tästä kärsii erityisesti musiikkipelit kuten Guitar Herot ja DDR:t, kun niitä on käytetty televisioiden kanssa jossa voi olla jopa satojen millisekuntien viive kuvassa. Esim. Guitar Herot sisälsivät viiveen säätämisen äänelle, jotta kuva ja video saataisiin synkattua ja peliä pelattua ruudun input lagista huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Oon huomannut että edestäpäin tai etuviistosta ne tulee nopeammin kuin takaata tai kulmantakaa.
 
Enpä ole kyllä koskaan moista miettiny. Vuosien ajan meni koneen integroidulta äänikortilta rca:lla äänet vahvarille ja siitä kajareihin ja sitten tossa joku aika sitten vaihdoin koksikaapeliin. Valokuiduilla ois muuten äänet mutta xbone on saanu oikeuden siihen nyt.
 
Softapuolelta ja puskuroinnista varmasti tulee suurimmat erot. Langattomissa vehkeissä kannattaa suosia analogisia vehkeitä, jos haluaa vähäviiveisen siirron. Tosin näissä kuulokkeissa tulee mukana sitten myös suhinat ja pärinät. Johtojen pituus ja laatu tuskin vaikuttaa juuri mihinkään, mutta jos "huomaat" eron niin kannattaa kätkeä tämä "onni", eikä jakaa muualla :D

Miten iso merkitys sillä muka on todellisuudessa jos äänet tulee millisekunnin tai kaksi hitaammin kuin jollain tosiella ratkaisulla, kun jo netin viive on kymmenkertainen ja reaktioaika satakertainen? Nämä kaksi myös muuttuu kokoajan enemmän kuin millisekunnin tai kaksi parempaan tai huonompaan suuntaan ja ovat täysin riippuvaisia kuka pelaa ja missä pelaa. Unohtamata myöskään sitä että hyvin harvoin äänien kautta tulee niin tarkkaa informaatiota että se vaikuttaisi lopputulokseen. Askelten perusteella nurkan takaa tulevaa vihua arvoidaan sekunneissa ei millisekkunneissa ja tässäkin kohtaa reaktioajalla on huomattavasti enemmän merkitystä.
Vastasit sitten mutuun täydellä mutulla. Nyt kun sanoit, että eroa on millisekunti tai pari, niin varmaan osaat todistaa asian? Vaikka mitenkä monta kertaa lukisi tuon sinun viestisi, niin ei siinä kyllä paljon asiaa ole. Puhut netin viiveestä, millisekunnin tai kahden erosta, millisekunnin tai kahden vaihteluista, äänen kautta ei kuulemma tule tarkkaa informaatiota (paskapuhetta), askelten paikallistamisessa kestää sekunteja (paskapuhetta). Etkä edes yrittänyt vastata OP:n kysymykseen.
 
Ei mitään merkitystä moisilla asioilla pelaamisessa. Kuten tossa joku sanoi niin ohjelmistostasi kiinni jos jotain viiveitä havaitset.
 
Vastasit sitten mutuun täydellä mutulla. Nyt kun sanoit, että eroa on millisekunti tai pari, niin varmaan osaat todistaa asian? Vaikka mitenkä monta kertaa lukisi tuon sinun viestisi, niin ei siinä kyllä paljon asiaa ole. Puhut netin viiveestä, millisekunnin tai kahden erosta, millisekunnin tai kahden vaihteluista, äänen kautta ei kuulemma tule tarkkaa informaatiota (paskapuhetta), askelten paikallistamisessa kestää sekunteja (paskapuhetta). Etkä edes yrittänyt vastata OP:n kysymykseen.
Mikäli sinulla on tarkempaa tietoa äänen viiveestä niin kerro ihmeessä. Paremman tiedon puutteessa mennään mutulla, koska itse en sellaista löytänyt eikä ilmeisesti aloituspostaajakaan kun tuli kyselemään. Ainoa mutu viestissäni oli tuo äänen viive, loput oli testattua, kaikkien nähtävissä olevaa ja omaa kokemusta.

Verrattuna tuohon oletettuun millisekunttiin pariin, on ihmisen reaktioaika satakertainen ja netin viive, latenssi, pingi millä nimellä ikinä lystääkään kutsua on kymmenkertainen. Juurihan tuossa arcane laittoi tutkimustilastoa missä cs pelaajien reaktioajat välillä 180-300ms ja netin viiveen näkee jokainen pelissä, mikä on pääsääntöisesti välillä 10-80. Mitä sitten tulee vaihteluun, niin väitätkö että omaat niin tasaisen netin ettei ping vaihtele ollenkaan ja että reaktioaikasi on aina sama? Itsellä ainakin heittelee peleissä ping 10-40 välillä ja reaktioaika 250-300ms välillä. Tämän takia IMO lähes hyödytöntä niiden millisekunttien höyläys tekniikasta pois kun asiassa on monta muutakin muuttujaa ja vaihtelevaa asiaa.

Oletko kuinka paljon cs:ää pelannut? Äänien kautta tulee toki "tarkkaa" informaatiota, mutta oikeasti tarkka paikallistaminen on erittäin hankalaa. Meinaan nyt tarkalla paikallistamisella sitä että voisit sokkona voittaa jonkun nurkan takaa tulevan joka näkee pelin. Arvioidaan sekunneissa meinasin juuri tuota, en sitä että kestäisi sekunnin pari tajuta että oikealta tai vasemmalta tulee vihu.
 
Viimeksi muokattu:
Ammattilaiset juuri tällä hetkellä pelailevat tuolla kynärifinaalia samoilla paskaluureilla kuin itsellä: Hyper x cloud.

täällä mietitään jotain millisekunnin tuhannesosaa äänestä :beye:
Mahtaa olla pelit
 
BF4:sta nyt ja tuota sarjaa. No sellaisissa tilanteissa kun ollaan kerroksissa niin tulee kokotilantaju kysymykseen ja vihy hyppää yläkerroksesta vaikka ikkunanläpi alas ja se ihmettelee miten sen voi jo ampua ilmaan. No askeleet kuulee ja etenemis suunnan kuulee ja sitä voi sitten seurata ja olla haulikko kourassa oottamassa hetikun varpaat näkyy. Latausäänet ja muuta kilinät ja kolinat jonkun väliseinän takaa, kun jannu lähtee liikkeele on sitä heti oltava ennakoimassa, muuten yleensä hyökkääjä voittaa tilanteen. Olen myös paljon pelannut ilman ääniä, No senkin oppii kun on jauhanut samaa peliä tarpeeksi kauvan.
Eli peliukkelin jä äänten on oltava synkassa, ja jos alkaa kone erikseen vatvoa noita ääniä eri piirisarjojen ja ohjelmien kanssa niin hupsista. Voisi sanoa että äänistä olisi vain haittaa.
Ja jos ei mitään kuulu ja on puukko niskassa se meinaa sillointälläöin pikkusen vituttaan.
Kyllä mää kerran yhelle saksalaiselle heitin haasteen tulla pelaan laneille hesaan 1-1 noin 5000 rahasta. Alkaa silloin ne äänetkin kiinnostaan.
 
Oleellinen asia viiveistä kiteytyy siihen blutoothiin. Blutooth härpäkkeet vittuun, niin ääni ja kuva alkaa olla synkassa.
 
jeps ei ole mun seteissä mitän langattomia. Hupasaa kun tossa vaihteli pelissä äänivaihtoehtoja hi-fi :Stä war tapeen niin niinkö äänet buustas..ja kieleksi saksa ;) tuli sodantuntua.BF4.
Mulla ei ole edes äänikorttia tietokoneessa ja vahvariin menee ääni optisena josta langallisena korvakuulokkeihin.
Suorin reittihän se olisi emolta dikitaalisena suoraan kuulokkeisiin jossa olisi muunnos ja vahvistimet.
 
jeps ei ole mun seteissä mitän langattomia. Hupasaa kun tossa vaihteli pelissä äänivaihtoehtoja hi-fi :Stä war tapeen niin niinkö äänet buustas..ja kieleksi saksa ;) tuli sodantuntua.BF4.
Mulla ei ole edes äänikorttia tietokoneessa ja vahvariin menee ääni optisena josta langallisena korvakuulokkeihin.
Suorin reittihän se olisi emolta dikitaalisena suoraan kuulokkeisiin jossa olisi muunnos ja vahvistimet.
Johtojen pituuksilla ei ole mitään merkitystä latenssien kanssa. Signaalit kun siirtyvät johdoissa (lähes) valon nopeudella.

Lähes kaikki latenssi tulee laitteiden ja ohjelmistojen sisäisestä toiminnasta. Esimerkiksi ODAC:n rauta-latenssi on luokkaa 1,6mS, päälle sitten tietysti ohjelmistojen ja ajureiden latenssit mitkä ovat suuremmat parhaimmallakin ohjelmistokokoonpanolla.

Langattomuus on sitten aikamoista signaalin käsittelyä (pakataan lähetystä varten ja sen jälkeen puretaan, yms.), ja kaikki signaalin käsittely tuottaa latenssia.
 
Vanha kunnon jaapas Muron puolelta? Suosittelisin lähtemään kuitenkin hakemaan parannusta muualta kuin äänistä, että saisi edes vähän paremmat statsit Progression - suomiTAPPAJA - Battlelog / Battlefield 4
Refelksit>hiiri>näyttö>hiirimatto>pc, mitä nyt itsellä tuli mieleen.

Kyllä mää kerran yhelle saksalaiselle heitin haasteen tulla pelaan laneille hesaan 1-1 noin 5000 rahasta. Alkaa silloin ne äänetkin kiinnostaan.
Aika totista pelailua noin niinkun 0.43kpm, 373spm, 0.86kd, tarkkuus 5%-7%, ja tunteja +4400h. Niin juu, ja bf2 oltiin maailman parhaita, eiks je?
Oliko tämä saksalainen kenties maailmankuulu RonBranson?

Ja jos viiveitä aletaan miettimään, 30hz servu, eli 1/30 = 33ms tick rate + viive serverille 40ms (x2?) + näytön input 1ms + hiiri/näppis viive 1ms + omat refleksit 160ms (tai 500ms;)) = ?
Tuo ei paljoa painoarvoa jätä äänien viiveelle, jossei oma äänisysteemi nyt kuse täysin.

testaa se 1m vasen kaijutin piuha ja oikeeseen korvaan 50m piuha ja mieti mista ero johtuu
Ääni voi kuulua hiljempaa 50m piuhalla johtuen kasvaneesta impedanssista, mutta tuskin kuuluu hitaampaa.
 
Viimeksi muokattu:
Siis jos esimerkiksi jotain videoita katsoo, niin niistähän selvästi huomaisi jos ääni tulee viiveellä, kun kuva ja ääni eivät vastaa. Mä en ole koskaan millään sellaista huomannut millään raudalla.

Tosiaan jos käyttää langattomia kuulokkeita ja vielä kierrättää niiden äänen vaikka stereoiden ja USB äänikortin kautta, niin siinä voi syntyä riittävästi viivettä että sen huomaa. Mutta mitkään normaalit kuulokkeet tai kaiuttimet ja normaali äänikortti ei pitäisi olla eroja, äänet pitäisi tulla niin nopeasti ettei voi mitään eroja huomata.

Sen sijaan jossain peleissä voi olla vikaa niiden enginessä, että jotkut äänet tulevat ihan systeemaattisesti viiveellä. Mä pelaan yhtä peliä jossa just tuli tälläinen päivitys jossa äänien cachetusta parannettiin ja käytännössä tuo meni osittain pieleen että nyt jotkut äänet tulee selvällä reilun sekunnin viiveellä. Se on puhtaasti softavika.

Kokeile kytkeä tuo tietokoneella tapahtuva EQ pois. Jos se toteutetaan puhtaasti softalla niin sellainen voi aiheuttaa liian suuren viiveen. Stereoiden EQ pitäisi olla käytännössä viiveetön, siis sillä tasolla ettei sitä voi huomata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 651
Viestejä
4 494 949
Jäsenet
74 266
Uusin jäsen
ufozz112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom