Ratkaistu Mitähän just kävi?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Asentelin koneeseen muutaman lisätuulettimen, jossa prosessissa nappasin myös koneen irti seinästä ja powerin pois päältä.

Sain tuulettimet veivattua paikoilleen, ja kytkin koneen takaisin - powerista kuului pieni poksaus, mutta koska en haistanut mitään erikoista, enkä huomannut valoilmiötäkään, jatkoin normaalisti. Kone ei antanut kuvaa näyttiksen kautta, muuten tuntuu toimivan normaalisti. Tällä hetkellä siis näppäilen iGPU:lla. Sovitin näyttistä serveriin, joka antoi näyttiksellä kuvan. Onko tässä käynyt niin, että poweri hajoitti piikillä PCI-E-väylän, vai voiko niinkin käydä, että lisävirran puoli pimeni powerista? Jälkimmäistä en ole vielä testannut, eikä minulla totta puhuen ole pienintäkään mielenkiintoa kajota enää rautaan tänään. Tuntuu myös oudolta yhden railin powerissa. Mutta ajattelin huomenna sovittaa tuota servun 400W rutkua tähän vielä erikseen - pitää vaan kompaktilla buildilla irrotella emo yms, jotka vasta taiteilin takaisin.

Takuuta powerissa on sopivasti vielä vuosi, korvaako se myös mahdollisesti kärynneen emolevyn? Prossua / emoa en ajatellut päivittää vielä hetkeen.

Ohessa vielä speksit:
  • i7 8700k
  • AsRock Z370 Fatal1ty Gaming-ITX/ac
  • 2*16GB G-Skill 3000MHz CL14
  • RTX 2060 FE
  • Seasonic 620W M12II-620
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Jaha, tein tälläsen varavirtasetin:
1601393024130.png
Ja lähti toimimaan. Mutta ei suoraan - piti resettaa UEFI tätä varten. Nyt toivon, että tämä oli mennyt johonkin iGPU only-tilaan bootittuani ilman näyttölaitetta ja mikään ei ollutkaan rikki.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
466
Kannattaa tuon koneen virtalähde vaihtaa. Hyvä kun lähti toimiman tuolla tavalla. Mikäli virtalähteestä kuuluu tuollainen poksahdus ja vaikka se toimisi sen jälkeen niin se ei ole enää turvallinen eikä sitä kannata enää käyttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Mitä sitä turhia vaihtelee, vastahan mä kirjotin toiseen lankaa et:
Mä ainakin testaan 8700K + 3080 settiä 620W powerilla, ja päivitän vasta, jos tulee ongelmia. Ainakin tuo kivi ei mun käytössä ole imassut yli 130 wattia nykyisillä kelloilla, joten hienoisille piikeillekin on tilaa.
:whistling:

Joo vaihetaan vaihetaan
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Vähän kun vielä funtsin tätä, niin boottailin konetta ilman näyttistä (piti purkaa lähes koko setup, että sai flektin kattoon ja taakse) säätääkseni tuota NZXT:n "älylaitetta", suomeksi siis tuulettimien nopeutta. Se varmaan heitti iGPU-tilaan. Eskaloitu taas hieman ongelmanratkaisu, vaikka olisi pitänyt aloittaa resetillä. :D

Tilasin silti uuden powerin, sillä se on ollut tähtäimessä muutenkin. SFX-formaatin 750W plattan, mulla on pikku modausidea tuohon powerin shroudiin, minkä pienempi poweri mahdollistaa. Näyttis tulee saamaan happea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Pitäspä sen silti mun mielestä automaagisesti vaihtaa siitä iGPU:sta pois kun tunnistaa et PCI-E slotissa on jotakin. Toki voi bios sen verran laahata perässäkin ettei sitä hiffaa, mutta yleisesti ottaen näin itellä on homma toiminu.

Onhan toi seasonicin m12ii sarja kyllä vanhaa paskaa myöskin. Seasoniccia joo, mutta vanhaa silti. Voihan se olla luovuttanutkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Kone toimii tällä hetkellä kuten ennenkin, muistaakseni olin kytkenyt iGPU:n kokonaan pois käytöstä aiemmin. Ehkä fallback siitä on vähän radikaalimpi.

Mene ja tiedä, uusi poweri on silti tulossa ihan mielenrauhan takia, sillä takuu ei ongelmatilanteessa korvaa kuin tuon powerin. Tuleva jytkympi näyttis tekisi tuosta nykyisestä myös varmaan äänekkään. Käsittääkseni vanhuus tuossa powerissa tulee esiin lähinnä hyötysuhteessa ja vähemmissä määrin rippelissä, komponentit ovat kuitenkin melko laadukkaita.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
En jaksa googlettaa kuinka ikivanhasta powerista tässä on kyse, mutta nuo uudet virtalähteet on kyllä lähtökohtaisesti suunniteltu paljon "nopeammiksi" eli jännitteet eivät kyykkää yhtä herkästi silloin kun se uusi tehonäyttis hyppää 4 watin tehonkulutuksesta 400 wattiin ja taas takaisin 4 wattiin jne.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 296
Viestejä
4 197 145
Jäsenet
70 887
Uusin jäsen
Veev1

Hinta.fi

Ylös Bottom