Mitä tekisit jos huomaisit olevasi koditon ja rahaton?

Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 352
Ja heti alkuun, EI, en ole kumpaakaan.

Tuli mieleen tällainen hypoteettinen kysymys. Jos olisi ilman rahaa ja kotia, miten lähtisit viemään asiaa eteenpäin?
Ensimmäinen reaktio tavallisella ihmisellä varmaan olisi turvautua johonkin sukulaiseen. Pyytää rahaa lainaan, tai mennä asumaan sukulaisen luo.

Mutta entä jos ei olisikaan ketään sukulaista? Kuuklasin asiaa, ja hyvinvointisuomessa tietenkin on tähänkin sopiva luukku: sosiaalipäivystys. Sieltä saa kuulemma apua jo seuraavan yön majapaikkaa varten.

Mutta entä jos olisitkin koditon Lontoossa, New Yorkissa taikka Bangkokissa? Varmaan yrittäisit ottaa yhteyttä suurlähetystöön et "hyvinvointivaltio, auttakaa pliis".

Mutta entä jos olisit kotoisin maasta jota asia ei kiinnosta niin paljoa. Veikkaan että pelkästään itänaapurimme Venäjä olisi jo paljon nihkeämpi konsuliavun suhteen.

Suurkaupungeissa tietty on kodittomien yömajoja, mutta eikö ne tahdo olla täynnä, ja uutena tulokkaana et tietenkään tietäisi missä ne on. Ruokaa varmaan joutuisi aluksi varastamaan ja kerjäämään.

Mutta kun asiaa pohditaan oikein pitkään, niin onko kuoleminen nälkään ylipäätään missään päin palloa mahdollista? Onko lähimmäisen auttaminen yhä niin hyvällä tasolla että vaikka jostain Yhdysvaltojen Dallasistakin pääsisi pennittömänä ehjin nahoin pois?

Asiallista keskustelua ja käytännön ohjeita kanssaihmisille kaiken varalle, politikoinnit voinee jättää toiseen ala-osioon.

Olen muuten ollut etsimässä useampaakin geokätköä siltojen alta vuosia sitten, ja jotkut sillanaluset voi olla varsinkin kesäiltoina hyvinkin kauniita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Ja heti alkuun, EI, en ole kumpaakaan.

Tuli mieleen tällainen hypoteettinen kysymys. Jos olisi ilman rahaa ja kotia, miten lähtisit viemään asiaa eteenpäin?
Ensimmäinen reaktio tavallisella ihmisellä varmaan olisi turvautua johonkin sukulaiseen. Pyytää rahaa lainaan, tai mennä asumaan sukulaisen luo.

Mutta entä jos ei olisikaan ketään sukulaista? Kuuklasin asiaa, ja hyvinvointisuomessa tietenkin on tähänkin sopiva luukku: sosiaalipäivystys. Sieltä saa kuulemma apua jo seuraavan yön majapaikkaa varten.

Mutta entä jos olisitkin koditon Lontoossa, New Yorkissa taikka Bangkokissa? Varmaan yrittäisit ottaa yhteyttä suurlähetystöön et "hyvinvointivaltio, auttakaa pliis".

Mutta entä jos olisit kotoisin maasta jota asia ei kiinnosta niin paljoa. Veikkaan että pelkästään itänaapurimme Venäjä olisi jo paljon nihkeämpi konsuliavun suhteen.

Suurkaupungeissa tietty on kodittomien yömajoja, mutta eikö ne tahdo olla täynnä, ja uutena tulokkaana et tietenkään tietäisi missä ne on. Ruokaa varmaan joutuisi aluksi varastamaan ja kerjäämään.

Mutta kun asiaa pohditaan oikein pitkään, niin onko kuoleminen nälkään ylipäätään missään päin palloa mahdollista? Onko lähimmäisen auttaminen yhä niin hyvällä tasolla että vaikka jostain Yhdysvaltojen Dallasistakin pääsisi pennittömänä ehjin nahoin pois?

Asiallista keskustelua ja käytännön ohjeita kanssaihmisille kaiken varalle, politikoinnit voinee jättää toiseen ala-osioon.

Olen muuten ollut etsimässä useampaakin geokätköä siltojen alta vuosia sitten, ja jotkut sillanaluset voi olla varsinkin kesäiltoina hyvinkin kauniita.
Aika paljon varmaan riippuis miksi olet koditon ja rahaton. Onko kaikki muutkin kodittomia ja rahattomia? Onko iskenytt finanssikriisi vai jotain muuta? Onko muu maailma entisellään? Onko muilla ihmisillä kuitenkin vaurautta?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Jos olisin koditon ja rahaton mutta omaisin suurinpiirtein samat kyvyt kuin nytten niin lähtisin keksimään miten pääsen it-alalle töihin. Nappulatestausta, koodausta ihan mitä tahansa minimipalkalla toimivaa. Jos edes tabletin saisi jostain niin sillä voi tehdä näyttöjä githubiin. Ilmaisen wifin kautta nettiin. Ongelmaksi tulisi varmaan habitus, kuka palkkaa haisevan kaverin, jolla on risat vaatteet?

Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto olisi yrittää hommata halvin puhelin kameralla ja tehdä life of homess tyyppistä kamaa youtubeen ja toivoa, että se jollain tavalla tuottaa. Valjastaisin myös twitter, instagram, snapchat jne:et asian eteen. Matkustaisin pummilla paikasta toiseen ja yrittäisin sosiaalisen median kautta saada rahaa.

Tai sitten ihan perinteinen, että ottaa niskasta itseänsä kiinni, jotain kautta lahjoituksena tms. vaatteita ja hakee minimipalkkaista työtä mistä pääsee eteenpäin. Amerikassa esim. kaupan kassalle pakkaamaan tavaroita tai starbucksiin myymään kahvia.

Jos olisi isompi ongelma, että on huume/alkoholikoukussa niin enpä tiedä miten sen sitten taittaisi. Jos ei pysty normaaliin elämään niin ei sitä varmaan mihinkään sieltä koukusta pääsisi.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
679
Eiköhän tie veisi rikollisuuden pariin, jolla tavalla tai toisella ratkeaa molemmat ongelmat - joko saa sitä rahaa ryöstettyä jostain ja sitä kautta kohti seuraavia keikkoja, tai sitten heilahtaisi linna, mutta olisipahan katto pään päällä. Näin siis, jos ei ole muita järkeviä mahdollisuuksia.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Vankila on mielenkiintoinen vaihtoehto siinäkin mielessä, että sen kautta voisi hommata aikaa opiskella/oppia hyödyllisiä taitoja. Jos ei muuten pääsisi osaksi normaalia yhteiskuntaa niin rikastuu joko rikoksilla tai sitten kuntoutuu vankilan kautta. Jos siis moraalinen kompassi on kunnossa ja rikokset eivät jää elämäntavaksi.

Äkkiseltään kun tätä miettii niin ehkä pahimmat asiat mitä voi tapahtua on huumekoukku tai saamattomuus, joka johtaa siihen ettei löydä mitään tapaa kuntoutua ja päästä osaksi yhteiskuntaa. Lasken alkoholin tässä huumeeksi ja mun kirjoissa se onkin yksi kovimmista huumeista mitä on olemassa. Jonkinlaisia mahdollisuuksia varmasti on, jos on halua pyrkiä eteenpäin. Tosin voihan se olla oma valinta olla jossain kodittomana ennemmin kuin minimipalkalla duunissa. Siinä tilanteessa pitäisi varmaan pyrkiä paikkaan missä kodittomana oleminen on mahdollisimman vähän harmittavaa aka. ei kylmää talvea :)
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 632
Varmaan tuossa vaiheessa tilanne olisi niin paska, että ei olisi paljoa tehtävissä.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 209
Jos tilanne akuutisti yllättäisi, niin kaupungin tilapäismajoitusyksikköön suuntaisin ja olisin sossuun yhteydessä, joka pystyy järjestämään myös varastoinnin huonekaluille yms. Sieltä sitten tilanteen mukaan päivä kerrallaan töiden hakua ja vakituisen asunnon saa melko helposti nykypäivänä. Ja valtio pitää huolen omistaan. Eri asia sitten jos tuohon tilanteeseen on ajauduttu päihteillä tms.

Rikollinen polku on munattomille ja moraalittomille, vaikka se varmasti helppoa rahaa tässä maassa onkin. Joko rikastut, tai pääset hotelliin opiskelemaan ja pikkuhommia tekemään.

Jos taas olisin ulkomaalainen, niin passi roskiin ja nokka kohti Suomea, maksoi mitä maksoi. Ilmaista rahaa jaetaan, tietokoneet ja kaikki menee tarveharkintaisena läpi kun sopivasti uhriutuu(tai uhkailee) sossutätejä. Oma kokemus siitä että afgaani veti n. 1500e/kk rahaa sossusta(summa tiedossa kun kuului tilin kanssa auttelut työhön) , asui asumispalveluissa jossa täysi ylläpito hygieniatarvikkeita myöten ja sossutäti päätti että oikea ratkaisu on tarjota toinen kämppä rinnalle kaupungista "harjoittelua varten". Noh, molemmat kämpät oli kaimoja täynnä kuukausikaupalla, pizzaa osti 100e + per satsi ja kuitit lähetti sossuun. Koskaan ei tullut mukinoita takaisin, vaan työnnettiin vain lisää rahaa. Uudehkoja farkkujakin repi kahtia vain siksi, että saa sossusta uudet tilalle (ja näin tapahtui).
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Ryöstelis mummoja, kunnes on pääomaa niin paljon että saa ison mainausfarmin pystyyn.

Sitten vaan loikoilis kartanossa ja huvijahdilla loppuelämän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 134
Rahaton olen ollut. Takasin yrityslainoja nuorena henkilönnä markka-aikana ja "velkaa" oli parhaimmillaan 1,5milj markkaa. Vitutti suunnattomasti. Elin silloisen tyttöystäväni tuloilla. Velkasaneeraus auttoi. Rahaton olin käytännössä 9 vuotta ja maksoin velkoja velkajärjestelyyn päästyäni.

Asumaan pääsin silloisen tyttöystäväni kämppään. Nyt ollaan oltu yhdessä yli 30 vuotta.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 821
Rahaton olen ollut. Takasin yrityslainoja nuorena henkilönnä markka-aikana ja "velkaa" oli parhaimmillaan 1,5milj markkaa. Vitutti suunnattomasti. Elin silloisen tyttöystäväni tuloilla. Velkasaneeraus auttoi. Rahaton olin käytännössä 9 vuotta ja maksoin velkoja velkajärjestelyyn päästyäni.

Asumaan pääsin silloisen tyttöystäväni kämppään. Nyt ollaan oltu yhdessä yli 30 vuotta.
Siis takasit muiden kuin omiesi yritysten lainoja ja kannoit pelkkää.vastuuta ilman varmuutta tuotoista?
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 714
Jos tilanne akuutisti yllättäisi, niin kaupungin tilapäismajoitusyksikköön suuntaisin ja olisin sossuun yhteydessä, joka pystyy järjestämään myös varastoinnin huonekaluille yms. Sieltä sitten tilanteen mukaan päivä kerrallaan töiden hakua ja vakituisen asunnon saa melko helposti nykypäivänä. Ja valtio pitää huolen omistaan. Eri asia sitten jos tuohon tilanteeseen on ajauduttu päihteillä tms.

Rikollinen polku on munattomille ja moraalittomille, vaikka se varmasti helppoa rahaa tässä maassa onkin. Joko rikastut, tai pääset hotelliin opiskelemaan ja pikkuhommia tekemään.

Jos taas olisin ulkomaalainen, niin passi roskiin ja nokka kohti Suomea, maksoi mitä maksoi. Ilmaista rahaa jaetaan, tietokoneet ja kaikki menee tarveharkintaisena läpi kun sopivasti uhriutuu(tai uhkailee) sossutätejä. Oma kokemus siitä että afgaani veti n. 1500e/kk rahaa sossusta(summa tiedossa kun kuului tilin kanssa auttelut työhön) , asui asumispalveluissa jossa täysi ylläpito hygieniatarvikkeita myöten ja sossutäti päätti että oikea ratkaisu on tarjota toinen kämppä rinnalle kaupungista "harjoittelua varten". Noh, molemmat kämpät oli kaimoja täynnä kuukausikaupalla, pizzaa osti 100e + per satsi ja kuitit lähetti sossuun. Koskaan ei tullut mukinoita takaisin, vaan työnnettiin vain lisää rahaa. Uudehkoja farkkujakin repi kahtia vain siksi, että saa sossusta uudet tilalle (ja näin tapahtui).
Haha! Ai saatana...

Ja aiheeseen, menisin ehkä mökille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Hyvin mielenkiintoinen kysymys, erittäin hankala vastata mitä tekisin kun riippuisi aika paljon mitä on tapahtunut. On aika eri asia jos yhtäkkiä herätessä toteaa vain itsensä olevan rahaton ja koditon vs koko maassa/maailmassa on yleinen rahattomuus ja kodittomuus valloillaan. Ja tietenkin vastaus riippuu siitäkin minkä takia tuo on tapahtunut, joten ei oikeastaan voi mitään järkevää vastata ilman tarkempaa skenaarion spesifikaatiota koska ei jaksa jokaista skenaariota kirjoittaa auki. Näin parin sekunnin miettimisellä itse ainakin toimisin aikalailla eri tavalla riippuen siitä mitä on tapahtunut.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 182
Olisinko nainen vai mies? Entä nuori vai vanha? Näillä asioilla on aika merkittävät implikaatiot... :D

Jos olisin nuori nainen, voisin ryhtyä rikastumaan yksinkertaisesti vuokraamalla emätinpalveluja kiimaisille miehille. Onnistuu melkein maassa kuin maassa. Helppoa kuin heinän teko.

Miehenä on vähän nihkeämpää. Mutta varmaankin ensinnäkin hankkiutuisin seudulle, jossa on jonkinlaisia mahdollisuuksia päästä elämässä eteenpäin tai ylipäätään löytää helposti ravintoa ensihätään.
 

Hans_K

Team Amy
Platinum-jäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
114
Olen ollut koditon ja samaan aikaan rahaton.

Se tunne, kun kotiavain ei enää avaakaan ovea. Se on varmaan yksi paskimpia mitä ihmisellä voi olla. Aurajoki kutsuu hyvin äkkiä.

Itse pelastuin sillä perinteisellä, eli sukulaisen luokse majoituin kunnes sain asiani edes jotenkin kuosiin.

kaupungin tilapäismajoitusyksikköön suuntaisin ja olisin sossuun yhteydessä, joka pystyy järjestämään myös varastoinnin huonekaluille
Roinille löytyi maksuton säilö kaupungin puolesta, tästä kyllä plussat kotiin. Tosin eipä sitä nyt nuorena opiskelijana mitään ihmeempää ollutkaan, mutta silti. Tilapäismajoitusta ei herunut, koska kävi ilmi että roikuin jo sukulaisen nurkissa. Jälkikäteen selvittelin lisää ja ilmeisesti majoitukset tarkoitettu lähinnä pulsuille (että saadaan siivoiltua aina välillä kaduilta pois) ja sitten niille oikeasti hädässä oleville joilla ei ole edes sitä sukulaista johon turvautua.

Mutta entä jos olisitkin koditon Lontoossa, New Yorkissa taikka Bangkokissa? Varmaan yrittäisit ottaa yhteyttä suurlähetystöön
Suurlähetystöt pelastaisi satavarmasti Suomen kansalaiset, kunhan osaisi sinne hakeutua. Siinä hetkessä ei välttämättä enää kovin rationaalisesti ajattele kun kämppä lähtee alta eikä ole rahaa taskussa.

Menisin töihin.
Tämähän se sitten lopulta pelasti, kun löytyi jonkunlainen polku mitä seurata, ja raheakin alkoi tulla riittävästi oman kämpän hankintaan.

Vankilakin on tuttu paikka. (Avo)vankilassa olo oli kyllä yksi parhaimpia kokemuksia; jos olisin pikkurikollinen, vankilakierre vois olla ihan kutsuva vaihtoehto pysyväksi elämäntavaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Suurlähetystöt pelastaisi satavarmasti Suomen kansalaiset, kunhan osaisi sinne hakeutua.
Ei muuten pelasta yhtään ketään (paitsi jos on ISIS-nainen tms.), näistä on esimerkkejä tasaisin väliajoin. Mikään Suomen suurlähetystö ei hommaa lentolippuja Suomeen valtion piikkiin. Niistä suurlähetystöistä voi toki löytyä auttavaisia ihmisiä auttamaan esim. tilisiirtojen ja muiden käytännön asioiden kanssa jos saa pummattua ystäviltä/sukulaisilta tms. rahaa jolla kustantaa se lentolippu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Hakeutuisin lämpöputkien, lämpövuotojen läheisyyteen tai lukitsemattomien kerrostalojen rappukäytäviin nukkumaan ja hoitaisin sitä mukaan asiani kuntoon.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Suurlähetystöt pelastaisi satavarmasti Suomen kansalaiset, kunhan osaisi sinne hakeutua.
Kyllä saattaa olla ikävä yllätys sellaiselle joka noin luulee. Käytännössä ainoa apu sieltä on ilmaset puhelut, tilapäinen passi jolla pääset itse tai sukulaisesi maksamaan kulkuvälineeseen ja apu tilisiirroissa niinkuin joku tuossa jo mainitsikin.
 

Hans_K

Team Amy
Platinum-jäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
114
Ok. Kiitos korjauksesta. Olin tosiaan siinä ymmärryksessä että suurlähetystö olisi aina pelastaja. Mutta ei siis taidakaan olla.

EDIT:
Niin joo, nyt kun vähän ajatteleekin enemmän. Niin eihän sen suurlähetystön töihin kuulu pelastella kädettömiä apinoita ulkomailla. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
No alkuun varmaan asuisin ties missä yösuojassa tai sillan alla. Ruokaa kerjäämällä/varastamalla/dyykkaamalla/lahjoituksena/pulloja keräämällä. Seuraavaksi hankkiutuisin mihin tahansa töihin. Töiden hankkiminen voi tietysti olla vaikeaa, mutta mikä tahansa kelpaisi. Sitä mukaan kun rahaa tulisi sisään niin telttaan/laavuun/autoon asumaan.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Mun käsittääkseni kunnolla kodittomilla on aika kovia moninaisia ongelmia joiden syystä he ovat ja pysyvät kodittomina. Ei siihen mun mielestä ole mitään välttämättä kovin toimivaa apua.

Mä olen ollut muodollisesti asunnoton jotain 3 päivää, edellisen kerran kun muutin. Mä en ehtinyt virallistaa moista statusta laittamalla muuttoilmoitusta mihinkään poste restanteen. Mä sain vietyä kamani tyhjilllän olevaan okt taloon ja sitten sain parin päivän päästä hommattua uuden kämpän. (Mulla ei silloin ollut mitään varsinaista ongelmaa hankkia uutta asuntoa, se ongelma oli poismuuttaminen ja koko sen ruljanssin järjestäminen ja hoitaminen, ennen kaikkea hoitaminen, mistä syystä mä olin muutaman päivän ilman asuntoa. Mä nukuin siinä OKT talossa ehkä yhden yön, en kokenut siellä asuvani, mä vaan olin sinne vienyt kamani hetkeksi turvaan ja pois, saatoin seuraavana yönä käydä jossain hiukan kauempana jonkun sukulaisen luona koska mä sain auton ja sen tulevan kämpän esittely oli vasta seuraavana päivänä. Saatoin myös nukkua kaksi yötä, en muista enää)
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 352
Itse olen ymmärtänyt tosta suurlähetystöstä että jos ei saa rahaa sukulaisilta, niin voivat sit lainata sen 700€ tms lentolippua varten, mutta se on laina joka pitää maksaa takaisin, ei sosiaaliavustus.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 795
Itse olen ymmärtänyt tosta suurlähetystöstä että jos ei saa rahaa sukulaisilta, niin voivat sit lainata sen 700€ tms lentolippua varten, mutta se on laina joka pitää maksaa takaisin, ei sosiaaliavustus.
No olet ymmärtänyt asian vähän väärin, teoriassa tuossa voi onnistua mut käytännössä pitää olla varsin erinomaiset olosuhteet milloin tuollainen onnistuu.

"Jotkin suurlähetystön ja konsulaattien palvelut ovat maksullisia ja monista peritään esimerkiksi toimistomaksu. Konsulaatit eivät maksa asianajaja-, sairaala-, hotelli-, ravintola- tai muita laskuja, vaan näistä vastaa jokainen itse. Konsulaatit eivät myöskään myönnä taloudellisia avustuksia kuin äärimmäisessä hätätapauksessa. Taloudellisiin avustuksiin on saatava ensin lupa kotimaan viranomaisilta ja ne harkitaan tarkoin tapauskohtaisesti.
Konsulaatit eivät myöskään ole matkatoimistoja. Ne eivät anna matkailuneuvontaa tai varaa ja maksa matkalippuja. Jokaisen tulee hoitaa itse matkalippunsa."

Toi on rantapallosta lainattua mut varsin paikkansa pitävä tekstinpätkä kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Mä todennäköäisesti menisin täihin, ostaisin asunnon ja sijoittaisin palkasta ETFiin 800e kuussa niin parin vuoden päästä on taas jaloillaan.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Tuo on aika epämääräinen tilanne, kun ei kukaan joudu asunnottomaksi ihan täysin yllättäen. Tyyliin, että menet kotiisi ja avain ei käy lukkoon ja joku vieras ihminen tulee sitten ovea aukaisemaan ja ihmettelmään... Jotta asunnottomaksi pääsee niin kai siinä pitää olla asiat niin päin vit että melkein tahallaan jättää kaikki asiansa hoitamatta. En oikein millään keksi mitään tuollaista minkä voisin itse aiheuttaa. Ei lakikaan anna täysin yllättäen heittää ihmistä pois asunnostaan.

Tietenkin jos asiaa ajattelee tieteisromaanin kannalta, niin että heräät jostain sillan alta nykyisten tietojesi kanssa jostain rinnakkaisulottuvuus-Suomesta. Mutta kaikki tuntemasi ihmiset ovat kadonneet, omaisuutesi nollattu ja kotonasi asuu joku muu. Ei kai siinä auttaisi muu kuin kävellä (jos ei ole puhelinta) jonnekkin ja yrittää kysellä apuja. En kyllä edes tietäisi minne mennä. Jonnekin kelan toimipisteelle? Viikonloppuna voisi olla vaikeampaa. Vaikeustasoahan saa tietty lisää kun valitsee alkupeliä varten sellaiset alkoholin huuruiset ryysyt, laittaa kaikki pointsit dexterityyn ja enduranceen ja maxaa heti alkuunsa vaikka jonkun aseiden craftaus-skillin millä ei tee mitään. Vielä päälle keskikova morkkis niin aika tiukkaa tekis ensimmäisen päivän aikana kerätä tarpeeksi tarpeellisia tavaroita ennenkuin tulee yö. Kannibaali-trait voisi olla hyödyllinen jos spawnaa jonnekin sivummalle.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Rahaton olen ollut. Takasin yrityslainoja nuorena henkilönnä markka-aikana ja "velkaa" oli parhaimmillaan 1,5milj markkaa.
Tää kyllä kiinnostaa minuakin. Miten tuohon tilanteeseen "pääsee"? Tutut firmojen omistajat pyytäneet takaamaan ja kaikki pitäis olla kunnossa, eikä nuorena osannut kyseenalaistaa tms.?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 134
Joo, meille työntekijöille kerrottiin ehdot. Voitte tulla "osakkaaksi" tai työt loppuu. Pikkufirma, seitsemän takaajaa ja paska osui tuulettimeen.
Muut takaajat pakoilivat pankkia, itse nostin kädet pystyyn ja kun tuli mahdollisuus velkajärjestelyyn, hain ja sain. Mutta jos jotain hyvää hakee tästa niin se oli elämän oppikoulu. Älä mene takaamaan yhtään mitään.

.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 221
Tuo on aika epämääräinen tilanne, kun ei kukaan joudu asunnottomaksi ihan täysin yllättäen. Tyyliin, että menet kotiisi ja avain ei käy lukkoon ja joku vieras ihminen tulee sitten ovea aukaisemaan ja ihmettelmään...
Vaikka tämä aihe onkin ajatuskokeeksi tarkoitettu, niin eiköhän jossain joskus ole jollekin käynyt noinkin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Joo, meille työntekijöille kerrottiin ehdot. Voitte tulla "osakkaaksi" tai työt loppuu. Pikkufirma, seitsemän takaajaa ja paska osui tuulettimeen.
Muut takaajat pakoilivat pankkia, itse nostin kädet pystyyn ja kun tuli mahdollisuus velkajärjestelyyn, hain ja sain. Mutta jos jotain hyvää hakee tästa niin se oli elämän oppikoulu. Älä mene takaamaan yhtään mitään.

ed: asunnoton olisin ollut jos silloisella tyttöystävällä olisi ollut asuntoa.
Toi takauksen rajattomuus useista takaajista riippumatta on kyllä ihan älyvapaa juttu. Samoin se, että ei voi tehdä henkilökohtaista konkurssia amerikan tyyliin on ikävä asia. Mutta kai tuossa juurikin kiteytyy se, että miksi moni ei suomessa halua alkaa yrittäjäksi. Jos päätyy ongelmiin ja ei ollut todella kaukaa viisas asioiden järjestelyssä niin voi käydä todella ohraisesti.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Alkuperäiseen kysymykseen liittyen niin keräisin varmaan pulloja alkupääomaksi ja kokeilisin myös kerjäämistä. Niillä keinoin ehkä saisi sen verran rahaa ettei kuole nälkään ensimmäisellä viikolla.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Vaikka tämä aihe onkin ajatuskokeeksi tarkoitettu, niin eiköhän jossain joskus ole jollekin käynyt noinkin.
Kun mietin niin ainostaan nykyaikana yksi mahdollinen laiton tuollainen skenaario on, mitä keksin. Eli vuokranantaja vaan omin päin käy heittämässä kamasi pihalle ja vaihtaa lukot täysin ilman mitään ilmoituksia täysin yllättäen. Tuollainen on kuitenkin niin laitonta kuin olla ja voi. En kuitenkaan käytännössä tiedä mihin tuossa menisi asumaan. Varmaankin poliisin voisi soittaa, ettei pääse hallitsemaansa asuntoon, en tiedä voiko poliisi määrätä vaikka talonmiehen tai isännöitsijän päästämään sinne.

Muut keksityt skenaariot on sitten häätöjä, joissa tavarat ja asukas lähtee. Yllätyksena se häätö ei oikein voi kellekään tulla, niin että tieto ja lähtö tulisi samana päivänä. Tietty jos ei asuntoa onnistu löytämään tai asunnon haun jättää tekemättä, ovat myös mahdollisia syitä joutua asunnottomaksi. Tietenkin, jos asuu jonkun kaverin luona mutta ei ole kirjoilla siellä, niin lähtö voi tulla aika yllättäen. Myös kotoaan voivat vanhemmat myös heittää ulos aika nopsaan ymmärtääkseni.

Tietty historia ja muut maat erikseen.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Pukeutuisin hyvin ja varastelisin kaiken tarvittavan. Ensimmäisenä kunnon repun, teltan ja makuupussin. Noilla pärjää pahimmillakin pakkasilla. Jos rahaa olisi vähän, hankkisin kuntosalijäsenyyden jolloin voisi käydä peseytymässä ja lämpimässä. Majailisin 24h pesulan lähettyvillä ja kahdesta vaatekerrasta pesisin siellä aina tarvittaessa toisen. Kirjastoissa olisi myös hyvä viettää aikaa.

Pyrkisin yöpymään joka yö eri paikassa.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Ok. Kiitos korjauksesta. Olin tosiaan siinä ymmärryksessä että suurlähetystö olisi aina pelastaja. Mutta ei siis taidakaan olla.

EDIT:
Niin joo, nyt kun vähän ajatteleekin enemmän. Niin eihän sen suurlähetystön töihin kuulu pelastella kädettömiä apinoita ulkomailla. :D
Paitsi jos olet romahtaneen kalifaatin perustajajäsen tai sotarikollinen pimeimmästä Afrikasta. Silloin ei ole edes kansalaisuus välttämätön.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
515
Tuo on aika epämääräinen tilanne, kun ei kukaan joudu asunnottomaksi ihan täysin yllättäen. Tyyliin, että menet kotiisi ja avain ei käy lukkoon ja joku vieras ihminen tulee sitten ovea aukaisemaan ja ihmettelmään... Jotta asunnottomaksi pääsee niin kai siinä pitää olla asiat niin päin vit että melkein tahallaan jättää kaikki asiansa hoitamatta. En oikein millään keksi mitään tuollaista minkä voisin itse aiheuttaa. Ei lakikaan anna täysin yllättäen heittää ihmistä pois asunnostaan.
...
Asut kumppanisi nimissä olevassa kämpässä ilman virallista statusta eli et ole kirjoilla kämpässä kun haluat sniiduilla vesimaksussa ja et kuitenkaan aio kauaa kämpässä oleskella koska suunnittelet yhteistä tulevaisuutta kumppanisi kanssa. Ihan vaan muutama kuukausi ettei tarvitse kahta vuokraa maksaa. Kumppanisi päättää aamulla vaikka lenkille lähdettyäsi että yhteinen tulevaisuus on peruttu per heti eikä siis haluakaan enää olla kumppanisi. Hän soittaa paikalle kolmesta kahdeksaan kaveriaan nostamaan kamasi pihalle ja lukkosepän vaihtamaan lukot. Hän nostaa kaikki rahat yhteiseltä tililtänne, jonne sinä olet tyhmästi edellispäivänä siirtänyt kaikki rahasi yhteisen asunnon käsirahaa varten. Rahalla maksetaan ensin lukkosepän päivystyskeikka ja "muuttoapulaisten" palkkioravintolareissu. Loppurahalla ex-kumppanisi ostaa vaikka hillosipulisäilykkeitä tai maksaa sen kämpän käsirahan aivan ilman sinua. Puolessa tunnissa olet asunnoton ja rahaton ja ihan laillisesti.

Eipä ollut hankala keksiä tuommoista pikku skenaariota. Olenkin vanha kyynikko :smoke:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Näin nykyaikana hankkiutuisin varmaankin ensimmäisenä kirjastoon tai johonkin muuhun paikkaan, jossa on tietokone ja internet-yhteys. Sieltä sitten tiedot paikallisesta hätämajoituksesta ja sosiaalipalveluista.

Suomessa asunnottomaksi jääminen pitkäksi aikaa ilman omaa myötävaikutusta on lähes mahdotonta. Yhteiskunnan tuilla saa katon päälleen ja ruokaa navan alle. Sitten ei olekaan enää mitään hätää. Siinähän on vähän niin kuin opiskeluaikoina. Rahaa sai juuri ja juuri riittävästi elääkseen.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1 507
Tiedän kaverin joka asui lentokentällä muutaman vuoden jäätyään asunnottomaksi. Sähköä oli puhelimeen ja kannettavaan. Nukkua sai rauhassa jossain nurkassa eikä henkilökunta häirinnyt kun käyttäytyi hyvin.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
123
Olin taannoin 2,5kk asunnoton. Kävin kuitenkin töissä, joten sossusta ei olisi ollut apua. Työt muuttui tuossa välissä vielä hyvin katkonaisiksi, niin ettei ollut rahaa 2kk takuuvuokraan yksityiselle ja kaupungin asuntojonossa kaikki pulsut, narkit yms meni edelle.
Tuon asunnottomuuden ajan asuin erään teollisuushallin toimistossa.
Fiksuinta olisi kai ollut vain lopettaa työt kokonaan.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Mie voin vastailla tuohon alkuperäseen kysymykseen ihan kokemuspohjalta. Olen ollu ulkomailla (lämmin maa) kodittomana useamman kuukauden ajan täysin ilman rahaa, passia, tuloja, sukulaisia yms.
Eli kirjaimellisesti se huonoin mahdollinen vaihtoehto kodittomuudesta. Siltä ajalta löytyisi itseasiassa tolkuttomasti tarinoita kerrottavaksi (osa ei niin kauniita) :)
Mutta se mitä siinä tekee, mietit ensin missä uskallat nukkua, se ei ole järin turvallista ja se pienikin omaisuus mitä sinulla päälläsi on yritetään ryöstää(varastaa. Sen jälkeen menee n. 3-5 päivää jonka olet syömättä, nälkä kasvaa liian suureksi ja rupeat harkitsemaan kerjäämistä. Seuraat kuinka muut sen tekevät ja yrität löytää oman paikan, toisen tontille ei kannata mennä, siitä seuraa myös aika nopeasti ongelmia.

Siinäpä se alku, jos jotain kiinnostaa enemmälti niin voin vastailla :)
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 381
Hakisin Kelalta toimeentulotukea ja asumistukea. Suomessa tämä on aika helppoa. Ja koska olen Suomen kansalainen, niin "minulla on oikeus" pätee hyvin, vaikka olisin toisessa maassa. Jos joutuisin toisessa maassa tuohon tilanteeseen, niin etsisin vain kontaktit Suomeen, joiden kautta voisin hoitaa itseni takaisin Suomeen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 315
Viestejä
4 197 750
Jäsenet
70 890
Uusin jäsen
Avaruusteleskooppi Hubble

Hinta.fi

Ylös Bottom