Mitä tehdä vähäiselle muistimäärälle? (8gb)

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 747
Elikkä mulla on Acer Nitro 5 läppäri jossa on vain 8gb rammia.



Haluaisin tuplata muistin määrän 16 gigaan mutta kannattaako minun hommata yksi 16 gb palikka vai 2 x 8 gb ? En haluaisi tuon alkuperäisen kanssa yhdistää jotain toista kampaa kun haluan että kammat ovat identtisiä.

Jos hommaan 2x8 niin tuleeko sitten kannettavaan dual channelin hyöty?
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Riippuen muusta raudasta muistituki saattaa olla maks. 8 gigaa per slotti, eli 2x8gb mielummin.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
490
Elikkä mulla on Acer Nitro 5 läppäri jossa on vain 8gb rammia.



Haluaisin tuplata muistin määrän 16 gigaan mutta kannattaako minun hommata yksi 16 gb palikka vai 2 x 8 gb ? En haluaisi tuon alkuperäisen kanssa yhdistää jotain toista kampaa kun haluan että kammat ovat identtisiä.

Jos hommaan 2x8 niin tuleeko sitten kannettavaan dual channelin hyöty?
Dual Channel nopeuttaa kyllä selvästi.

Vaikka monissa manuaaleissa kerrotaan että muistien pitää olla identtiset, niin näin ei asia yleensä ole. Jos halvalla haluat päästä niin tuohon vain toinen 8GB palikka rinnalle.


Miksi tarvitset 16gigaa läppärille?
Tyypillistä internettiä. Kysyt jotain ja eka kysymys on että miksi :facepalm:
"haluan ostaa auton, mitä suosittelette?"
-Miksi sinä autoa tarviit, mee bussilla. :dead:
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 129
Linusin testien mukaan 8Gb pitäisi riittää Chromen sujuvaan käyttöön 25-30 välilehteen asti. Pelatessakin välilehtiä saa olla auki alle 10 kpl. Jos tämä ei riitä, niin sitten kannattaa lisätä muistia. Alkaahan nuo pelitkin vaatimaan pikku hiljaa yli 8Gb.

2x8Gb saa dual channeliin, joten henk. koht. suosittelen sitä vaihtoehtoa. Katsot vain että uusi muistikampa täsmää vanhan kanssa.
Linus teki vähän vastaavan testin.

Testatut kolme (3) peliä toimivat ihan ongelmitta 8Gb muistilla mutta jos taustalle jätettiin 10 Chromen välilehteä, niin ongelmia alkoi ilmetä Rise of the Tomb Raider pelissä. Muut pelit rullasivat ongelmitta välilehdistä huolimatta. Chrome testissä Windows alkoi swappaamaan välilehtiä 8Gb muistilla, kun välilehtiä oli auki 25-30kpl. 40 välilehdellä selain alkoi jäätymään.

Testatut pelit:
  • Rise of the Tomb Raider
  • Deus Ex: Mankind Divided
  • For Honor

Näyttää olevan nimenomaan tuo Rise of the Tomb Raider aika vaativa muistin suhteen.
 
Liittynyt
24.08.2017
Viestejä
835
Tyypillistä internettiä. Kysyt jotain ja eka kysymys on että miksi :facepalm:
"haluan ostaa auton, mitä suosittelette?"
-Miksi sinä autoa tarviit, mee bussilla.
Kaikki pelit mitkä pyörii läppärillä toimii 8 gigalla täysin ok ja jos ainoa syy hommata lisää on että saa 20 lisä välilehteä chromella auki kun niitä on jo auki +30 niin kuulostaa aika muro upgradelta, eikä siltä että niitä extra gigoja oikeasti tarvitsisi, mutta siitä vaan jos lisää haluaa.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Eipä mullakaan ole varmaan koskaan tullut tuo kokoonpanossani oleva 16 gigaa täyteen, mutta ainakin swappaus nollassa mikä hidastaa jo ennen RAMin loppumista kivasti :smoke:
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 090
Normi työpäivä läppärillä n. 30/32G, sqlserver, jokunen virtuaali jne.
Siis käytöstä riippuen voi tarvita paljonkin mutta selaimella en ole saanut loppumaan ;)
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Kaappaan ketjua myös aloittajalle mahdollisesti hyödyllisen kysymyksen muodossa: Onko läppärien muisteilla yhtä suuria eroavaisuuksissa suorityskyvyssä kuin pöytäpuolella? Onko sama ostaako esim. halvempaa Hynixiä Kingstonin sijaan?
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 090
Tähän mennessä työkäytössä en ole huomannut käytännön eroa, käytössä ollut vuosien saatossa ainakin hynix, samsung, corsair, kingston, muita en nyt tähän hätään muista.

Pelatessa eroa voi kyllä olla varsinkin jos kone on tehty dualina.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Eipä mullakaan ole varmaan koskaan tullut tuo kokoonpanossani oleva 16 gigaa täyteen, mutta ainakin swappaus nollassa mikä hidastaa jo ennen RAMin loppumista kivasti :smoke:
Heh, mulla on sekä koti että työkäytössä loppunut helposti 64GB ja 128GB tekee tiukkaa välillä.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 005
Kaikki pelit mitkä pyörii läppärillä toimii 8 gigalla täysin ok
Cities: Skylinesissä kaupungin kasvaessa ja hieman modeilla maustettuna, toi 8 gigaa ei riitä alkuunkaan. Kunhan mainitsin koska se oli ainoa syy miksi ite joskus jouduin hankkimaan toiset 8 lisää.
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 743
Minulla taas eri Nitro 5 versio (AN515-31), jossa on 4GB sisäänrakennettu muisti + oletuksena oli muistikampana 4GB (2400MHz), 2018 vaihdoin (kalliilla hinnalla, 95 euroa toimituskuluineen :facepalm: ja nyt 2019 samaa tuotetta myydään alle 40 eurolla) tähän muistikampaan:

Data-Systems

12GB muistilla ajossa siitä lähtien. Kannettava kuulemma tukisi 20GB asti, mutta mitä järkeä kun prosessori (8250U) ja näytönohjain etenkin (MX150) pakottaa alas :D

Niin kone tukisi myös tätä muistikampaa joka olisi D eli Dual rank, naurattaa (itkettää) vain tuo alhainen hinta kun 16GB maksaa vähemmän mitä 2018 minä maksoin 8GB kammasta :itku:

Data-Systems

Mutta kyllä omassakin käytössä se 8GB välillä meni huolestuttavan lähelle max käyttöä, sittemmin 12GB sentään jättänyt jotakin varalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 202
Cities: Skylinesissä kaupungin kasvaessa ja hieman modeilla maustettuna, toi 8 gigaa ei riitä alkuunkaan. Kunhan mainitsin koska se oli ainoa syy miksi ite joskus jouduin hankkimaan toiset 8 lisää.
Yllättävää sikäli, että pelin suositelluissa järjestelmävaatimuksissa tarvittavan muistin määräksi on kerrottu 6 GB.
Mutta kyllä omassakin käytössä se 8GB välillä meni huolestuttavan lähelle max käyttöä, sittemmin 12GB sentään jättänyt jotakin varalle.
Varmaan tiedätkin, että Windowsin ilmoittama varattu muisti ei tarkoita, että kyseinen muistimäärä olisi todellisessa käytössä. Windows säilyttää aiemmin käytettyä dataa muistissa siltä varalta, että siihen vielä palataan ja vapauttaa muistia vasta, kun sitä tarvitaan muuhun.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Tosta muistin käytöstä vielä sen verran että ainakin viimeaikoina nähdyt "16GB ei riitä" on täyttä paskaa, mulla kun oli 32GB aiemmin niin ainoa kerta jolloin käyttö ylitti 16GB oli Final Fantasy XV:tä pelatessa ja kaikki taustasoftat auki.

8GB riittää helvetin hyvin peruskäyttöön ja 16GB kaikkeen jota kotikäyttäjä tekee. Työkäytössä 32GB/64GB (tai enemmän) toki on taas jo perusteltua.
Jep allekirjoitan tämän. 16gb jopa työkäytössä riittää yllättävän pitkälle nykyisillä pcie ssd levyillä kun swappaus ei lyö rautanyrkkiä enää polveen.

Olen yrittänyt tässä perustella itselleni miksi haluaisin vaihtaa nykkyiset 2x8GB 2666Mhz muistit 16GB kampoihin, mutta ei ole tullut vastaan vielä syytä tässä mun peliläppärissä jonka hommasin tänä kesänä. Ei vaan ole tullut yhtään käyttötapausta vastaan jossa olis loppunut. Levyt toki piti vaihtaa, kun QLC ei pelit omassa käytössä sitten ollenkaan, mutta sen jo vähän arvasinkin kun ekan kerran näin millä oma läppäri tuli: https://bbs.io-tech.fi/threads/asus-tuf-gaming-fx505du-ryzen-7-3750h.181663 Olen kerran päässyt tällä täyteen 15.8GB muistivarauseen, mutta silloinkaan kone ei mitenkään erityisesti hidastunut (eli swappiin meni jotain vähemmän tärkeää).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 747
Nyt laitoin toisen 8gb muistin koneeseen mutta koneen äänet alkoivat rätisemään?? Miten ihmeessä muistipalikan lisääminen voi tollaisen ongelman tuoda? :beye:

Eivät rätise jatkuvasti mutta aina välillä. 1min25s pystyin youtubea katsomaan kunnes tuli rätinä.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 129
Nyt laitoin toisen 8gb muistin koneeseen mutta koneen äänet alkoivat rätisemään?? Miten ihmeessä muistipalikan lisääminen voi tollaisen ongelman tuoda? :beye:

Eivät rätise jatkuvasti mutta aina välillä. 1min25s pystyin youtubea katsomaan kunnes tuli rätinä.
Olisiko käynyt joku kämmi asennusvaiheessa? :hmm:
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 743
Nyt laitoin toisen 8gb muistin koneeseen mutta koneen äänet alkoivat rätisemään?? Miten ihmeessä muistipalikan lisääminen voi tollaisen ongelman tuoda? :beye:

Eivät rätise jatkuvasti mutta aina välillä. 1min25s pystyin youtubea katsomaan kunnes tuli rätinä.
Omassa Nitro 5 koneessa ei ainakaan moista ongelmaa tullut kun asensin muistia, ihan perus otin yhden ruuvin irti ja otin luukun auki, entinen 4GB muisti ulos, ja 8GB tilalle (huom. 1 paikka oli vain minun koneessani, se toinen 4GB muisti on sisäänrakennettu), luukku napsahti kiinni ja ruuvi takaisin tiukalle.

Linux käytössä ja näyttää 11.6GB
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 747
Omassa Nitro 5 koneessa ei ainakaan moista ongelmaa tullut kun asensin muistia, ihan perus otin yhden ruuvin irti ja otin luukun auki, entinen 4GB muisti ulos, ja 8GB tilalle (huom. 1 paikka oli vain minun koneessani, se toinen 4GB muisti on sisäänrakennettu), luukku napsahti kiinni ja ruuvi takaisin tiukalle.

Linux käytössä ja näyttää 11.6GB
Juu ei oo rätinää kuulunut enää. :):tup:
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 129
Rätinää tuli taas youtuben kanssa. Myös Spotifyssä.

huoh. :sori:
Tuskin se rätinä muistin lisäyksestä johtuu itsessään. Katso vielä ettei mikään liitin tai johto ottanut osumaa muistin lisäyksen yhteydessä. Joissain malleissa toinen muistipaikka on näppäimistön alla, niin siinä saattaa helposti jotain kolhaista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 388
Viestejä
4 200 269
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom