Mitä tehdä jos yritys laittomasti lähettää mainoksia postiin?

Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
114
  • Ja minulla on postiluukun yläpuolella teksti missä lukee EI MAINOKSIA
Toihan ei oo sitova. Eli jos joku posti/mainos/kebab mainostaja pistää lappua luukkuun niin siitä on paha alkaa valittamaan. Se on vaan sun toive että ei mainoksia.

postikuoreen piilotetun mainoksen
Ja jos se on tosiaan pilotettu . No tossa vaiheessa on jakajanki paha alkaa arpomaan että onko kyseessä mainos vai ei. Vaikka olisit pistäny jo yllä mainitun tekstin luukkus.

En mitenkään puolustele näitä ku itteäniki vituttaa tasan sama asia. Aina saa raahata selkä vääränä noita mainoksia roskiin. Vaikka on kaikki samat kun sullaki.

edit: vituks menny kappale jako
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Eikös postin täydy jakaa osoitteelliset lähetykset oli kyseessä sitten mainos taikka ei ja vaikka on "ei mainoksia" lappu.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, että jos postiluukusta tippuu mainoksia (ei mainosjakelua kyltti on siististi ovessa), niin firma pääsee suoraan listalleni yrityksistä joilta minä en osta mitään. Ei noiden tulo lopu ellei firmoja iske sinne missä se oikeasti tuntuu eli lompakkoon.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Lienee lähestymiskielto ainoa asia, jolla saa kirjeiden lähettelyn henkilölle laittomaksi. Sanoisin, että DWI. Ei ole montaa grammaa raahattavaa samalla kun muutkin roskat ja keräyspaperit vie.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Ei, vaan haluan että he kärsivät.
Nämä fantasiat voit unohtaa heti. Yritykset ovat tällaisissa "pikkuasioissa" lain yläpuolella, jos nyt siis mitään laitonta tai paheksuttavaa on edes tapahtunut, mikä ei ihan täysin aloituksesta selvinnyt. Lähinnä tiedämme, että sinua tämä närkästyttää.

Ainoa tapasi vaikuttaa - heikko tapa sekin - on olla ostamatta mitään, mutta sekin vaikuttaa vain jos sinulla on rahaa ja olisit teoriassa voinut jotain sieltä ostaa.

Mitä järkeä että voi kieltäytyä jos siinä ei ole mitään merkitystä koska voivat laittomasti jatkaa eikä siitä synny mitään vahinkoa.
Jos sinulle on tosiaan lähetetty kirjepostia(tai vaikka osoitteellinen spammi postissa), niin sehän ei ensinnäkään liity mitenkään mainosjakeluun tai "ei mainosia"-lappuihin ovissa ja postilaatikoissa.

Sikäli kun kyseessä on ihan oikea postilähetys, kuten tästä voimme päätellä, niin sehän on jollain tavalla kohdennettu. Tämä lähetys on hyvin todennäköisesti osoitettu sinulle luvallasi tai peräti pyynnöstäsi, jos elät suhteellisen normaalia elämää ja asioit erilaisten firmojen kanssa. Se, ettet tunnista lähettäjää nimeltä, ei tarkoita ettei näin luultavasti olisi. Vaikka minkä ostoksen, rekisteröitymisen ja tilauksen yhteydessä petiittipräntissä annetaan lupa lähettää omia(kenties eri aputoiminimellä tai brändillä) ja joskus yhteistyökumppanien markkinointiviestejä. Käsittääkseni mikään yleisempi kielto ei kumoa eikä voi kumota tällaista erikseen annettua lupaa. Joku voi tietenkin oikaista jos olen väärässä.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Jos sinulle on tosiaan lähetetty kirjepostia(tai vaikka osoitteellinen spammi postissa), niin sehän ei ensinnäkään liity mitenkään mainosjakeluun tai "ei mainosia"-lappuihin ovissa ja postilaatikoissa.

Sikäli kun kyseessä on ihan oikea postilähetys, kuten tästä voimme päätellä, niin sehän on jollain tavalla kohdennettu. Tämä lähetys on hyvin todennäköisesti osoitettu sinulle luvallasi tai peräti pyynnöstäsi, jos elät suhteellisen normaalia elämää ja asioit erilaisten firmojen kanssa. Se, ettet tunnista lähettäjää nimeltä, ei tarkoita ettei näin luultavasti olisi. Vaikka minkä ostoksen, rekisteröitymisen ja tilauksen yhteydessä petiittipräntissä annetaan lupa lähettää omia(kenties eri aputoiminimellä tai brändillä) ja joskus yhteistyökumppanien markkinointiviestejä. Käsittääkseni mikään yleisempi kielto ei kumoa eikä voi kumota tällaista erikseen annettua lupaa. Joku voi tietenkin oikaista jos olen väärässä.
Mullekin tulee tälläisiä joskus vaikka olen varma, että en ole koskaan antanut markkinointilupia mihinkään.

Tuossa olet kyllä oikeassa että nämä on todennäköisesti lain kannalta jossain harmaalla alueella, vaikka ei tämä ihan lain mukaan taida mennä, mutta tuskin noille firmoille mitään käytännön seurausta tuosta tulee. Ja postihan on tässä vain välikätenä, pakko nämä on jakaa jos ne on nimellä osoitettu.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Suosittelen laittamaan siihen "ei ilmaisjakeluja". Koska mainos on ilmaisjakelu mutta jokainen ilmaisjakelu ei ole mainos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Mullekin tulee tälläisiä joskus vaikka olen varma, että en ole koskaan antanut markkinointilupia mihinkään.

Tuossa olet kyllä oikeassa että nämä on todennäköisesti lain kannalta jossain harmaalla alueella, vaikka ei tämä ihan lain mukaan taida mennä, mutta tuskin noille firmoille mitään käytännön seurausta tuosta tulee. Ja postihan on tässä vain välikätenä, pakko nämä on jakaa jos ne on nimellä osoitettu.
Tarkoittanet, että sinulla on sellainen fiilis, ettet ole markkinointilupia antanut. Niin on usein minullakin.

Todellisuudessahan on aika vaikea ostaa juuri mitään antamatta vahingossa markkinointilupaa. Lähes jokainen kuluttaja kohtaa vuosittain vähintään kymmeniä sivuja erilaisia sopimusehtoja, jotka jättää lukematta, koska kuluttajana on varaa tehdä niin ilman vakavien seuraamuksien vaaraa. Pieniä harmeja tästä kyllä seuraa kuten spämmiä, mutta suurempi riesa olisi oikeasti lukea kaikki ja jättää käyttämättä suurta osaa palveluista vain spämmin välttämiseksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Suosittelen laittamaan siihen "ei ilmaisjakeluja". Koska mainos on ilmaisjakelu mutta jokainen ilmaisjakelu ei ole mainos.
Ei auta tässä tapauksessa mitään, mutta kaikkiaan hyvä huomio. Oikeastaan tekstiksi kannattaa laittaa "EI ILMAISJAKELUA EI MAINOKSIA" kahdelle riville. Tärkeintä on, että kyltti on selkeästi luettavissa ja iso. Mainoksia jaetaan kiireessä, jakajat voivat hyvinkin olla jopa lukutaidottomia ja ovissa, postiluukuissa ja postilaatikoissa on kaikkia muitakin turhia merkintöjä. Mainoskieltoluukkuihinkin täten menee vahingossakin välillä spammia, jota voi tällä tavoin vähentää.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Tarkoittanet, että sinulla on sellainen fiilis, ettet ole markkinointilupia antanut. Niin on usein minullakin.

Todellisuudessahan on aika vaikea ostaa juuri mitään antamatta vahingossa markkinointilupaa. Lähes jokainen kuluttaja kohtaa vuosittain vähintään kymmeniä sivuja erilaisia sopimusehtoja, jotka jättää lukematta, koska kuluttajana on varaa tehdä niin ilman vakavien seuraamuksien vaaraa. Pieniä harmeja tästä kyllä seuraa kuten spämmiä, mutta suurempi riesa olisi oikeasti lukea kaikki ja jättää käyttämättä suurta osaa palveluista vain spämmin välttämiseksi.
Tuo markkinointilupahommahan taitaa olla niin että se pitää selkeästi kysyä, se ei saa tulla päälle automaattisesti taustalla. Olen tarkka noista että en koskaan sano että kyllä ja raksit otan pois netissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Tuo markkinointilupahommahan taitaa olla niin että se pitää selkeästi kysyä, se ei saa tulla päälle automaattisesti taustalla. Olen tarkka noista että en koskaan sano että kyllä ja raksit otan pois netissä.
Nythän tilanne on eri kuin vielä viime vuonna. Mitään ei kyselty vaan ilmoitettiin, ja pitkissä sopimusehdoissa, jotka asiakas vahvistaa lukeneensa, kerrottu on selvästi ilmoitettua. Esimerkiksi Saunalahden liittymiä ei ennen tämän vuoden uudistuksia saanut ilman markkinointilupaa kuin lisämaksullisena palveluna.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
242
Tämä yritys ei ole toiminut ollenkaan laillisesti. Koska eivät saa tietojani väestörekisteristä ja olen heidän sivujen kautta, kirjautumalla sisään asetusten kautta kieltänyt mainonnan (tarkistin vielä postin saapumisen jälkeen ja kyllä näin olin tehnyt)

Eli toisin sanoin tämä mainonnan kieltäminen ei tarkoita hevon paskaa, voit ruksia itsesi pois kaikista listoista mutta he voivat silti lähettää sinulle mainoksia eikä siitä synny mitään seurausta.
Et kai vain nyt ole kieltänyt sähköpostilla lähettyjä mainoksia ja kuvitellut sen koskevan myös etanapostia?
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 674
Tuo markkinointilupahommahan taitaa olla niin että se pitää selkeästi kysyä, se ei saa tulla päälle automaattisesti taustalla. Olen tarkka noista että en koskaan sano että kyllä ja raksit otan pois netissä.
Ei osoitteelliseen suoramarkkinointiin tarvitse mitään lupaa. Väestörekisterikeskukselta saavat yritykset ostaa tietoja kohdennettua markkinointia varten, esim. tyyliin kenellä on alle 5-vuotiaita lapsia postinumeroalueella xxxxx. Tämän voit estää VRK:n sivuilla tai pistämällä pyynnön suoraan mainospostia lähettäneeseen tahoon.

Suoramarkkinoinnin kieltäminen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Suosittelen laittamaan siihen "ei ilmaisjakeluja". Koska mainos on ilmaisjakelu mutta jokainen ilmaisjakelu ei ole mainos.
Ei toimi, jos kyseessä on henkilön nimellä ja osoitteella osoitettu lähetys. "Ei mainoksia"/"ei ilmaisjakelua" toimii vain osoitteetonta massajakelua vastaan, eikä se liene laillisesti sitova siinäkään.


Onko tässä jokin peliliike mitä kannattaisi tehdä
Kuten jo sanottiin, kiellä suoramarkkinointi ja vaadi henkilötietojen poistoa GDPR:ään vedoten. Jos eivät sitä noudata, vie asia eteenpäin.

edit: Ja väestörekisteriin kannattanee tehdä myös tietojenluovutuskielto ainakin markkinointitarkoitusten osalta.


Minkään rikoksen tunnusmerkit tuskin täyttyvät muutaman mainoskirjeen lähetyksestä.

Rikoslaki; 24 luku sanoi:
1 a § (13.12.2013/879)
Viestintärauhan rikkominen

Joka häirintätarkoituksessa toistuvasti lähettää viestejä tai soittaa toiselle siten, että teko on omiaan aiheuttamaan tälle huomattavaa häiriötä tai haittaa, on tuomittava viestintärauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 813
Santanderin kanssa mielenkiintoinen tapaus meneillään. Kieltänyt useaan kertaan lähettämästä mitään skeidaa mulle tai soittamasta, mutta silti pukkaa. Viimeisimmän osoitteellisen mainoksen osoitelähteeksi oli merkattu toisen yrityksen rekisteri. Kyselin kuitenkin ensin Santanderilta, että mita vattua taas. Syyttivät tätä osoitelähteeksi mainittua yritystä virheen tekemisestä, he kuulemma vain tilanneet toteutuksen tms. Toisesta yrityksestä vastasivat asiallisesti selvittelyjen jälkeen, että ko. kirjeessä on väärä lähdeviite ja heillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Tietojani ei heiltä edes löydy. Sanoi käskeneensä Santanderin henkilön palaamaan asiaan minulle päin. Hiljaista on ollut. Täytynee pikkuhiljaa vaivata viranomaisia. Kaikki mahdolliset kiellot on päällä, joten osoitelähde ei voi olla kuin laiton tai sitten heidän rekisterissään oleva joku jäänne (joka sekin siis on laiton, kun monta kertaa olen kieltänyt heitä).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Tuntuu siltä että suurimalla osalla meni ihan ohi mun valitus. Eli en valita postin toimintaa (he vain tekevät työtä eikä voinut tietää että kyse mainoksesta) Vaan valitan siitä että tämä yritys (jota en vielä ole maininnut nimellä) toimii laittomasti.
Miksi siltä tuntuu? Etkö lukenut vastauksia? Vain Algron28 mainitsi Postin toiminnasta eikä siitäkään vastauksesta ole pääteltävissä, että hän käsitti väärin.

Kaikki muut vastaukset ovat keskittyneet juuri siihen yrityksen toimintatapaan ja toki siihen, ettei mainoskieltokylttisi liity postilähetyksiin mitenkään, mikä on puolestaan ollut sinulle epäselvää, koska mainitset moisesta kyltistä.

Tämä yritys ei ole toiminut ollenkaan laillisesti. Koska eivät saa tietojani väestörekisteristä ja olen heidän sivujen kautta, kirjautumalla sisään asetusten kautta kieltänyt mainonnan (tarkistin vielä postin saapumisen jälkeen ja kyllä näin olin tehnyt)
Olet hyvin todennäköisesti jaellut markkinointilupia vaikka minne, tai jos olet alaikäinen tai edunvalvonnassa, niin asioitasi hoitava henkilö on näin tehnyt.

Niin tulee tehtyä hyvin helposti normaalin asioinnin yhteydessä.
Joten he ovat kaivaneet osoitteeni esiin ja lähettänyt ilman lupaa mainoksia, ja vielä tarkoituksella kiertänyt kaikki kiellot laittamalla se mainos postikuoreen josta ei voi päätellä että mainos ilman sen avaamista.
Eivät yritykset lähetä yhteydenottoja kirjeenä "kiertääkseen kaikkia kieltoja". Ne tekevät tätä sen takia, että se nyt vaan on eri tyyppistä viestintää/mainontaa kuin kebabkioskin ruokalistan jakaminen koko lähiön kaikkiin asuntoihin.
Olisi mukavaa hastaa nämä oikeuteen mutta en usko että voin saada mitään rahallista arvoa siitä, joten täysin turhaa puhaa.
Vielä kun tietäisi, millainen riita-asia olisi kysymyksessä. Ehkä tämä olisi etäisesti mahdollista, jos asiasta olisi pitkään keskusteltu ja spämmi jatkuisi silti.

Sama jos valitan oikeille henkilöille niin antavat pahimmassa tapauksessa varoituksen. Ja tämä tapahtuisi vain jos moni valitta.
Joo, ei näin pieneen asiaan, jos nyt siis mitään virhettä on edes tapahtunut, puututa. Ainakaan kunnolla.
Eli toisin sanoin tämä mainonnan kieltäminen ei tarkoita hevon paskaa, voit ruksia itsesi pois kaikista listoista mutta he voivat silti lähettää sinulle mainoksia eikä siitä synny mitään seurausta.
Hämmentävää. Mistä kaikista listoista?

(ketju oli sitä varten että joku tietäisi jotain mitä minä en tietänyt)
Ainakin se mainoskieltokyltin liittymättömyys on sinulla nyt tiedossa. Ketju palvelee siis tarkoitustaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 155
- Pyydä firmalta kaikki tietosi.
Säilytä kaikki puhelut ja sähköpostit tallenteina.
- Jos tietoja ei ole ja mainoksia silti tulee, niin vie asia eteenpäin.
Jos tiedot on, ilmoita, että kaikki tiedot on poistettava.
- Jos edelleen tulee mainoksia, vie asia eteenpäin.
Kysy tiedot uudestaan, kysy myös, mistä kerätty, ilmoita uudestaan, että tiedot on poistettava.
- Jos edelleen tulee mainoksia, vie asia eteenpäin.
Jatka samaa.

Ottaa ne viranomaiset sinne yhteyttä ja firmalla käy sakot rullaamaan jossain vaiheessa.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Valtakunnallinen asunnonvuokrausyritys nimeltään Realia Group myy vuokralaisten henkilötietoja kolmansille osapuolille. Vuokralainen ei välttämättä ole edes sopimussuhteessa Realian kanssa vaan firma hankkii tiedot isännöitsijöiltä tai suoraan vuokranantajilta.

Esim. Vuokralainen ilmoittaa muuttavansa uuteen osoitteeseen, jonka jälkeen postilaatikkoon alkaa tippua mainoksia pakun vuokraamisesta, Pelican storagesta, uusista asunnoista, pikavipeistä ym.
Yksityishenkilöiden mainoskieltoja tai muita rekisterimerkintöjä ei luonnollisesti kunnioiteta paskankaan vertaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 342
Pistä DNA boikottiin. Onhan noita operaattoreita ja varmasti saa about saman hintaisen sopparin...~samoilla marginaaleilla ne pelaavat.

Tästä tuli mieleen eräs etninen pizzeria joka työntää postiluukusta jatkuvasti mainoslehtisiä vaikka on kielto (toivomus) selvästi ovessa. Ja rappukäytävän ovi on tietenkin lukittu. Ei tarvitse kovin paljon päättelykykyä siitä olenko kyseisessä pizzeriassa ikinä käynyt...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Ei ole vielä tullut vastaan Suomessa toimivaa yritystä, jonka mainospostia tai myyntipuheluita en olisi halutessani saanut loppumaan tarkkaan kohdennetulla, vanhan koulukunnan hyökkäyksellä.
Puhelimellahan voi edelleen soittaa, eikö?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 195
  • Minulla on DNA omien sivujen asetuksissa kieletty mainonta kaikilla kanavilla sähköposti/puhelin/posti
  • Olen Väestörekisterikeskuksen kautta kieltänyt mainokset osoitteeni perusteella

  • Ja minulla on postiluukun yläpuolella teksti missä lukee EI MAINOKSIA

Kuitenkin tämä tunnettu suomalainen yritys DNA lähettää minulle postikuoreen piilotetun mainoksen, jossa ulkoa katsottuna ei tiedä mistä kyse (tapahtunut jo pariin otteeseen)

Tällainen pelleily vituttaa, jos katsoo mitä Elisalle tapahtui Moin sääntöjen vastaisen mainonnan jälkeen niin en usko että tästä tulee mitään jos valitan "oikeille henkilöille"

Onko tässä jokin peliliike mitä kannattaisi tehdä

Yritys oli DNA, rikkoivat lakia. En tee asialle mitään. DNA selvästi tekivät kaikkensa että mainokset tulisivat läpi vaikka kielsin ne..
tämä on asiakasviestintää kirjepostina eli ylläoleva ei liity tähän yhtään mitenkään.

dna-tunnuksen asetuksista löytynee joku ruksi miten haluat tai et halua tätä viestintää saada. tai sitten soittamalla aspaan.

lopeta asiakkuus jos haluat että ”kärsivät”.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Itselleni tulee kanssa dna:lta mainoksia kirjeessä josta ei voi päätellä että on mainos. Tämä johtuu siitä että taloyhtiössä on dna:n taloyhtiö soppari. Lähettävät oletettavasti kaikkiin tällaisten talojen asuntoihin noita mainoksia. Tiedä sitten voiko mitenkään estää tätä? Tosin pari kirjettä vuodessa nyt ei ole ollut minulle mikään suuri ongelma, avaan ja laitan paperinkeräykseen samantien.

Mutta noin muutenkin aika agressiivista mainontaa tästä asiasta. Kun soittelevat kanssa ja kun joskus aikanaan kävin sen ilmaisen modeemin hakemassa niin sai ihan tosissaan jankata myyjän kanssa että minulle riittää kyllä hyvin se ilmainen 10megan netti. Ei meinannut millään luovuttaa. Joku muu olisi saattanut vaan maksaa että olisi päässyt helpommalla,
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 263
Ammattiliitot ovat kovia mainostamaan viralliseen näköisen kirjeen kautta. PAM lähentelee muutaman kerran vuodessa, kun olen sentään ollut muistaakseni 2015 nollatuntisopparilla hoitoalalla...
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
320
Mulle tuli aikoinaan tuolta Viranomaisselvitykset käynnissä – puhelinmyyntifirmaa luullaan apteekiksi "ilmainen näyte" jotain kiinalaisia d-vitamiineja (kirjekuoressa, litteä pakkaus) ja ilmaisen näytteen ohessa mainittiin että jatkuu kestotilauksena törkyiseen hintaan jos en erikseen peruuta. Tietty ilmoitin sinne että mitä v..... , ei kiitos. Mielenkiintoisesti sama "ilmaisen näytteen" lähetys toistui vielä kahteen otteeseen ja silloin olinkin yhteydessä kuluttaja-asiamieheen joka oli ketkufirmaan yhteydessä ja sen jälkeen ei ole vitskuja enään putoillut laatikosta.

Jutussa mainitaan firman olevan Kuopiolainen mutta mulle kusetusvitamiinit tulivat Ahvenanmaalta.

Koskaan en aiemmin ollut kuullutkaan ko. puljusta eikä tulisi mieleenkään tilailla puhelimitse mitään kiinavitamiineja, mistä lie yhteystietoni saatu, onko sekoitettu samannimiseen 90 vuotiaaseen sukulaiseen... Joten vielä pientä tuon rinnalla nuo alkupostin DNAn töppöilyt, ärsyttäviä toki nekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Ammattiliitot ovat kovia mainostamaan viralliseen näköisen kirjeen kautta. PAM lähentelee muutaman kerran vuodessa, kun olen sentään ollut muistaakseni 2015 nollatuntisopparilla hoitoalalla...
Mä saan kans pamilta kirjeitä vaikka en ole koskaan kys. alalla ollut töissä enkä kuulunut pamiin. No roskiinhan nuo avaamatta menee, mutta ohan tuo nyt naurettavaa.

Karvakäsi on se joka mainostaa eniten vaikka ovessa lukee että ei kiitos. Muuten pääsääntöisesti roskapostin määrä on vähentynyt huomattavasti kun jaksoin tarrat laittaa luukun yläpuolelle. Pitäisi varmaan miettiä pari sopivaa kieltä tuohon jos karvakäsikin lopettais tuon spämminsä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 186
Viestejä
4 215 084
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom