Mitä sanotte parturissa ja puhutteko siellä?

Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Jos kysytään mimmonen tukka leikataan ja miten haluut leikkauttavaksi? Mitä vastaatte ja käytteks dialogi keskustelua??

Meni parturointi ihan pieleen... Menin liikkeeseen. Annoin tasarahan. Sanoin leikkaa hyvännäköseks ja leikkaa miten parhaaks näet. Henkilö, jolle maksoin meni hakee toisen asiakaspalvelijan, joka katsoi epäilevästi.
(Kertoi et vuoronsa oli päättyny sori ja sano et tää on iha hyvä parturi). Nainen alkoi utelemaan kaikkea epämääräistä ja aloitti kysymällä, mikä on hyvännäköinen tukka, mitä kysyit? (Edellinen asiakaspalvelija sanoo vielä et leikkaa vaan hyvin ja se kelpaa sille).

Keskustelu dialogi:
A*___Asiakas (minä)
M*__Myyjä.

A-Hei, leikkaaks mulle hyvännäköset hiukset, mitkä sopii kasvoihin?
M-Mikä on hyvännäkönen onko joku tyyli mielessä?, A-Tee, minkä parhaaks koet? En mä tiedä mitä tyylei olemassa.
M-Okei tyylivapaa?, A-Joo, kunhan on hyvä ja saa kehuja ihmisiltä.
M-Mitä teet työkses?, A-Oon työtön.
M-Käytkö juhlissa?, A-Ei mua oo koskaan kutsuttu.
M-Miten vietät vapaa-aikaas? Käyks ulkon paljon? A-Neljän seinän sisällä kotona vaan haen töitä ja opiskelen.
M-Mitä opiskelet? A-inssiks vain, ei kai sillä niin väliä ole.
M-Tykkäätkö opiskelusta? A-Velvoitehan se.
M-Onko nyt hyvin leikattu lyhennetäänkö vielä, miten haluut että teen vielä? Otin vain koneella äsken.
A- Tee, mikä on hyvä.
M-(tahallaan leikkaa pieleen ja lyhentää selkeesti tarkotuksella liikaa.) Onko hyvä?
A- No ei ole hyvä, pieleenhän toi meni? M- Noniin sulla siis on mielipiteitä.

hetken hiljaisuus...
M- Mimmoisista hiuksista tykkäät? A-Aidoista??
M- Onko sulla joku julkkis, jota seuraat? A-En tiedä pressan lisäks muita julkkiksia?
M- Tää on aika vaikeeta, en ymmärrä mimmoset hiukset haluut? Teen ihan vapaal kädel.
A- Älä jätä Elvis pulisonkeja. M-Näytät mustalaiselta. A- En halua näyttää mustalaiselta.
M- Mitä vika niissä on? A-Ei ole vikaa korjaa pulisongit normaaleiks. M- Mitä siis haluat?
A- Edelleen haluan näyttää hyvältä. M- Hymyile vähän mörökölli. Onks kuvaa miltä haluut näyttää?
A-Joo voin kai jotain googlaa sulle. (Näytän kuvan) M-unelmissas, ei toi onnistu.

A-(Katson tyhjyyteen lopun ajan.)

M- Noni on valmis, en laita vaha tai mitä? A-Ei vahaa, mut tää on nyt aika päin v#t## leikattu.
M- Leikkaan uusiks ja teen lyhyemmäksi, sopiiko? A- Ei tää tästä kyl lyhene.

Toinen asiakas liittyy keskusteluu: Leikkasit hänet hassusti hahahaha....
Sain hyvityksen ja huomen uusiks eri parturille samaa puljuun.

Ihmettelen, mimmonen parturi ei ymmärrä, mitä tarkottaa leikkaa hyvännäköseks?
Toisaalta ihan ymmärrettävää nuoren naisen logiikka...
Ei ennen tarvinnut mitää selittää, mitä haluan.
Nykyään pitää tietää täsmälleen mitä haluaa.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
249
No en mäkään tie mikä on "leikkaa hyvän näköseks". Mielestäni pitäisi osata sanoa millaisen tukan haluat. Jos mulle sanoisit noin niin emmä ainakaa tietäs mikä se hyvän näköne on. Itselleni se olisi vaan lyhyeks. Tässä tapauksessa ei pitäs olla vaikeeta sanoa et "lyhyeks".

Sanon itse vaan, että "leikkaa se lyhyeksi, semmonen 1cm pituus hyvä". Tykkäsin itse että tukka vedetään lyhyeksi ja sitten kun se on liian pitkä, se leikataan taas lyhyeksi. Parturissa en ole kummiskaan käynyt pitkään aikaan, kun katoin jossain kohtaa että moinen on niin helppo tehdä itse. Leikkaan siis itse tukkani nyt.

Suosittelisin tätä jos annat jonkun arvaus pelin sille parturille. Jos leikkaat itse, niin tiedät mitä saat. Tosin monimutkaisempi tukka viritys saattaa olla vaikeeta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 036
Otsikon perusteella luulisi, että ongelmana olisi luontevien puheenaiheiden keksiminen parturissa ja toki sekin näyttää vaikeuksia tuottavan tuon epäironisesti hienon käsikirjoituksen perusteella.

Se olikin yllättävä twisti, että kommunikaatiovaikeus tai muu sekavuus johti siihen, että hiukset tuli leikattua huonosti. Liekö tämä johtunut enemmän siitä että asiakas ei oikein mitenkään ilmaissut toivomuksiaan kysyttäessäkään, vai siitä että tilanne oli parturille hyvin hämmentävä. Sitä ei oikein pelkästä käsiksestä voi päätellä, vaan pitäisi nähdä sketsin valmis versio.

Tai siis eihän se pään vituiksi klaniminen Monty Pythonissa tai vaikka Kummelissa olisi yllättävää, mutta sikäli kun tämä oli elävästä elämästä niin kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Kun löytää hyvän parturin, niin muualle ei tarvitse mennä. Nykyisen leikattavana ole käynyt noin 10 vuotta, hiustyyliä en ole senkoommin muuttanut ja olemmekin enemmin jo ystäviä.
Eikä tarvitse psykogia kun voidaan keskustella aivan kaikesta. :giggle:
 

Diego Serrano

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
135
Jos kysytään mimmonen tukka leikataan ja miten haluut leikkauttavaksi? Mitä vastaatte ja käytteks dialogi keskustelua??

Meni parturointi ihan pieleen... Menin liikkeeseen. Annoin tasarahan. Sanoin leikkaa hyvännäköseks ja leikkaa miten parhaaks näet. Henkilö, jolle maksoin meni hakee toisen asiakaspalvelijan, joka katsoi epäilevästi.
(Kertoi et vuoronsa oli päättyny sori ja sano et tää on iha hyvä parturi). Nainen alkoi utelemaan kaikkea epämääräistä ja aloitti kysymällä, mikä on hyvännäköinen tukka, mitä kysyit? (Edellinen asiakaspalvelija sanoo vielä et leikkaa vaan hyvin ja se kelpaa sille).

Keskustelu dialogi:
A*___Asiakas (minä)
M*__Myyjä.

A-Hei, leikkaaks mulle hyvännäköset hiukset, mitkä sopii kasvoihin?
M-Mikä on hyvännäkönen onko joku tyyli mielessä?, A-Tee, minkä parhaaks koet? En mä tiedä mitä tyylei olemassa.
M-Okei tyylivapaa?, A-Joo, kunhan on hyvä ja saa kehuja ihmisiltä.
M-Mitä teet työkses?, A-Oon työtön.
M-Käytkö juhlissa?, A-Ei mua oo koskaan kutsuttu.
M-Miten vietät vapaa-aikaas? Käyks ulkon paljon? A-Neljän seinän sisällä kotona vaan haen töitä ja opiskelen.
M-Mitä opiskelet? A-inssiks vain, ei kai sillä niin väliä ole.
M-Tykkäätkö opiskelusta? A-Velvoitehan se.
M-Onko nyt hyvin leikattu lyhennetäänkö vielä, miten haluut että teen vielä? Otin vain koneella äsken.
A- Tee, mikä on hyvä.
M-(tahallaan leikkaa pieleen ja lyhentää selkeesti tarkotuksella liikaa.) Onko hyvä?
A- No ei ole hyvä, pieleenhän toi meni? M- Noniin sulla siis on mielipiteitä.

hetken hiljaisuus...
M- Mimmoisista hiuksista tykkäät? A-Aidoista??
M- Onko sulla joku julkkis, jota seuraat? A-En tiedä pressan lisäks muita julkkiksia?
M- Tää on aika vaikeeta, en ymmärrä mimmoset hiukset haluut? Teen ihan vapaal kädel.
A- Älä jätä Elvis pulisonkeja. M-Näytät mustalaiselta. A- En halua näyttää mustalaiselta.
M- Mitä vika niissä on? A-Ei ole vikaa korjaa pulisongit normaaleiks. M- Mitä siis haluat?
A- Edelleen haluan näyttää hyvältä. M- Hymyile vähän mörökölli. Onks kuvaa miltä haluut näyttää?
A-Joo voin kai jotain googlaa sulle. (Näytän kuvan) M-unelmissas, ei toi onnistu.

A-(Katson tyhjyyteen lopun ajan.)

M- Noni on valmis, en laita vaha tai mitä? A-Ei vahaa, mut tää on nyt aika päin v#t## leikattu.
M- Leikkaan uusiks ja teen lyhyemmäksi, sopiiko? A- Ei tää tästä kyl lyhene.

Toinen asiakas liittyy keskusteluu: Leikkasit hänet hassusti hahahaha....
Sain hyvityksen ja huomen uusiks eri parturille samaa puljuun.

Ihmettelen, mimmonen parturi ei ymmärrä, mitä tarkottaa leikkaa hyvännäköseks?
Toisaalta ihan ymmärrettävää nuoren naisen logiikka...
Ei ennen tarvinnut mitää selittää, mitä haluan.
Nykyään pitää tietää täsmälleen mitä haluaa.
Tässä vinkki sinulle, kun näköjään vaikeaa on tuo tukkajuttu sinulle. Katso jostain lehdestä tai netistä jonkun heebon kuva jossa sillä on haluamasi hiusmalli ja näytä tätä sille parturille. Parturit eivät ole mitään ajatuksenlukijoita.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Ensi kerralla aloita sillä kuvalla. Varmaan jokaisella oma mielipide siitä mikä on ”hyvännäköinen”. Itse olen ollut samalla hiustyylillä useamman vuoden. Käytännössä sanon saman aina: Sivut kerroksittain, alhaalta 6mm, niska häivytetään, ei selkeää jakausrajaa ja siinäpä se. Päältä sanon, että ohenna ensin niin katsotaan pituus sen jälkeen.

Luulin että tässä keskusteltiin muista aiheista kuin hiustenleikkuusta. Jotkut parturit ovat hyviä keksimään juttua. Jotkut taas leikkaavat koko 30min hiljaa. Yleensä puheet keskittyy töihin, opiskeluun, viikonloppusuunnitelmiin, kesäisin lomiin jne. Ihan perus liibalaabaa. Tämä kokemus siis mroom/vastaavista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Siiliks paras leikata ja omalla koneella jos koulu, puhuminen ja elämä on pakkopullaa. Lidlistä saa 20eurolla koneen ja ihan hyvä tulee.

Mutta siis tottapuhuen ongelmasi on kun sanoo "Leikkaa hyvännäköiseksi". Niitä eri hyvännäköisiä on maailmassa varmaan satoja erilaisia, kysyjästä riippuen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Eihän parturi voi tietää mikä on asiakkaan mielestä hyvännäköinen.

Jos nyt ei mitään mahdottomia erikoisuuksia halua niin suosittelen ostamaan tukanleikkuukoneen ja leikkaamaan itse. 1 tai 2 käynnin hinnalla saa koneen joka toimii 10 vuotta, eikä tarvitse selitellä kenellekään mitä haluaa vaan saa juuri sitä mitä itse tekee ja tukkansa voi leikata juuri silloin kun itselle sopii.

Kävin ennen noissa 10€ kurdipartureissa, mutta vaihtelu oli suurta ja koronan alettua ei viitsinyt enää mennä ja harjoittelin leikkaamaan itse. Ei ole vaikeaa.

Sivut vaan lyhkäseksi ja päältä vähän pidempi ja rajan häivyttää jollain välipituudella, niin saa helposti perussiistin tukan.

Samalla kyllästyin jokapäiväiseen parran höyläämiseen niin annoin kasvaa ja nyt kerran kuussa samalla kun leikkaa tukan niin koneella lyhentää partaa vähän niin pysyy siistinä.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 683
Harvoin tulee maksettua siitä jutustelusta, ohjeet tyyliin minkälainen pituus sivuille ja kyllä, häivytetään raja, päältä noin sentti pituutta pois (käyn 2-4vkon välein) ja sit odotellaan kunnes pitää sanoa, että on takaa ok kun peilillä näytetään ja vastataan kyllä, että laitetaanko vahaa/geeliä tms. :smoke:
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 349
Menin liikkeeseen. Annoin tasarahan. Sanoin leikkaa hyvännäköseks ja leikkaa miten parhaaks näet. Henkilö, jolle maksoin meni hakee toisen asiakaspalvelijan, joka katsoi epäilevästi.
Missä paikassa muka maksetaan parturi etukäteen?

T: käynyt elämäni aikana varmaan 20 eri paikassa parturoitavana, 0 kertaa maksu peritty etukäteen.

Niin ja mitä sanon? "Yks ananas, kiitos" ;)
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
202
Itseäkään ei kauheasti kiinnosta hiusmallien miettiminen. Jotenkin se aina käytännössä menee siihen, että sivut ajetaan koneella kolmeen milliin ja päältä lyhennellään sen verran, että saa vielä kammattua alas ja noiden väliin ei jätetä mitään selkeää rajaa.

Nuoret naisparturit usein kyselevät mitä shampoota käytän. Sitten kun vastaan "erittäin hieno Suomalainen shampoo" (se perus markettishampoo), niin monet sanovat etteivät tiedä mikä se on. Mitä helkkaria?
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 683
^ Väittäisin suorilta, että yksikään alle 30v ei tiedä sitä shampoota olevan olemassa. Muistan käyttäneeni joskus lapsena mökillä, eli en itsekään enää sitten 80-luvun jälkeen enkä tunne ketään joka sitä käyttäisi tai että olisin jossain kylässä käydessä sitä nähnyt. Mutta kiva jos sitäkin vielä myydään. :kahvi:
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Itseäkään ei kauheasti kiinnosta hiusmallien miettiminen. Jotenkin se aina käytännössä menee siihen, että sivut ajetaan koneella kolmeen milliin ja päältä lyhennellään sen verran, että saa vielä kammattua alas ja noiden väliin ei jätetä mitään selkeää rajaa.
Vähän sama täällä. "Sivuilta ja takaa 6:lla, ilman rajaa, päältä lyhyeksi myös mutta ei koneella".

Jos en ole päässyt tutulle parturille, niin saattaa leikkuri kysellä, että kun täällä takana on voimakas pyörre, lyhyenä se sojottaa.. "Antaa sojottaa, vedä lyhyeksi vaan".

Sitten jutustellaan niitä näitä, jos parturi on sellainen. Aiheita saa vaikka ikkunasta, jos näkyy laahustavia somaleita, niistä saa aina puhetta aikaiseksi. Ja niitähän näkyy.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Itselläni oli ihan hyvä parturi, joka osasi minulle sopivan parturoinnin tehdä. Muutin kuitenkin kauemmaksi ja alkoi tympiä ajan varaaminen ja edestakaiset matkat parturille. Ostin kunnollisen parturointilaitteen ja aloin leikata tukkani itse. Ensin koko pää 16 mm:n asetuksella tasaiseksi ja sitten pienemmillä säädöillä viimeistely, samoin parralle 4 mm:n sänki. Vaikeinta oli oppia niskan parturointi kahden peilin kautta, mutta nyt sekin jo sujuu rutiinilla.
 

DaNightlander

Powered by 3dfx Voodoo
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
902
Jos on kotiparturi (OBH Nordica), niin aika hiljaista on. Hieman murahtelua siinä vaiheessa kun hienosäätö alkaa. Muussa tapauksessa perusohjeistus miten paljon otetaan mistäkin saksikäden näkemykset huomioon ottaen (jos on sen oloinen, että tietää mitä tekee). Joskus on penkissä hiljaista ja joskus pitää ihmetellä missä välissä se tukka katosi pelkällä puhumisella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Vaikeeta on kyllä leikata mieluisaa jos et ihan oikeasti osaa kertoa mitä haluat. Vähän kuin tilaisi pizzaa määritteillä "tuo jotain hyvän makuista" ja "toimita mun kotiin" kertomatta osoitetta tai edes kaupunkia. Minkälainen pizzanvääntäjä ei tiedä mikä on hyvänmakuista tai missä mä asun?

Sääliksi käy asiakaspalvelijaa kun ajatukset pitäisi lukea. Etenkin kun selvästi on toistuvasti yrittänyt saada sitä mielipidettä sulta siitä että mitä tehdään, eikä sitä ole saanut. Ja sitten kuitenkaan kun annat vapaat kädet niin ei oikeesti olisi ollutkaan vapaat kädet ja lopputulos ei kelpaa.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 349
^ Väittäisin suorilta, että yksikään alle 30v ei tiedä sitä shampoota olevan olemassa. Muistan käyttäneeni joskus lapsena mökillä, eli en itsekään enää sitten 80-luvun jälkeen enkä tunne ketään joka sitä käyttäisi tai että olisin jossain kylässä käydessä sitä nähnyt. Mutta kiva jos sitäkin vielä myydään. :kahvi:
Oon ollu Halpa-Hallissa tetissä aikoinaan, ja silloin noita puffattiin kovasti mainoksilla liikkeessä. "Juhannussaunaan mukaan Erittäin hieno suomalainen koivushampoo ja tervashampoo, hoitoainetta unohtamatta! Kemikalio-osastolta".

Liekkö tämä syynä, mut kun muutin omilleni aikoinaan, aloin ostaa noita enkä yli 10 vuoteen ole muuta ostanut. Lorealeissa ja muissa ärsyttää kun joku style pullo jossa pienellä tekstiä enkuksi ja ranskaksi. Mää haluan shampoo-pullon jossa lukee mahdollisimman isolla Shampoo, ja takana sit valmistajan nimi. 'Erittäinen hieno suomalainen' täyttää kriteerit, siksi sitä. Ja mitä kavereilla ja porukoilla vertaillut muihin merkkeihin, niin tuo Erittäin hyvä on myös laadukasta.

Olen myös löytänyt myynnistä tuota Erittäin hyvää ihan pikkukaupoistakin, joten en ymmärrä miksi nuoret ei tietäisi?

T: alle 30v tyyppi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.07.2017
Viestejä
671
Katso jostain lehdestä tai netistä jonkun heebon kuva jossa sillä on haluamasi hiusmalli ja näytä tätä sille parturille.
Itsekin olin sitä mieltä että tämä olisi hyvä idea, mutta sitten näin netissä jonkun kampaajan haastattelun jossa se sanoi, että on niin urpoa kun jotkut tulee näyttämään jotain kuvaa ja pitäis leikata samanlaiseksi kuin siinä kuvassa. Se ei tarkemmin selittänyt asiaa, mutta ehkä se oli jotenkin kiinni siitä, ettei kaikki kampaukset sovi kaikille ja kampaaja tietää asiakasta paremmin mikä sille sopisi tjsp.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
164
Itsekin olin sitä mieltä että tämä olisi hyvä idea, mutta sitten näin netissä jonkun kampaajan haastattelun jossa se sanoi, että on niin urpoa kun jotkut tulee näyttämään jotain kuvaa ja pitäis leikata samanlaiseksi kuin siinä kuvassa. Se ei tarkemmin selittänyt asiaa, mutta ehkä se oli jotenkin kiinni siitä, ettei kaikki kampaukset sovi kaikille ja kampaaja tietää asiakasta paremmin mikä sille sopisi tjsp.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Kannattaa ottaa kuva omasta päästä missä on se haluttu malli onnistuneesti leikattuna ja näyttää sitä parturille.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
En puhu parturoijan kanssa mitään muuta kuin millaisen hiustyylin haluan, ellei se aloita keskustelua jostain asiasta.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 019
Aloin kaljuuntua joskus 8v sitten ja sitä ennen joku naispuoleisista kavereista leikkas hiukset varmaan vuodesta 2005 asti tms. Joten noin 15v aikaa viimeisestä parturikäynnistä :D Nykyään kerran viikkoon ajan itse millisängen.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Otsikon perusteella luulisi, että ongelmana olisi luontevien puheenaiheiden keksiminen parturissa ja toki sekin näyttää vaikeuksia tuottavan tuon epäironisesti hienon käsikirjoituksen perusteella.

Se olikin yllättävä twisti, että kommunikaatiovaikeus tai muu sekavuus johti siihen, että hiukset tuli leikattua huonosti. Liekö tämä johtunut enemmän siitä että asiakas ei oikein mitenkään ilmaissut toivomuksiaan kysyttäessäkään, vai siitä että tilanne oli parturille hyvin hämmentävä. Sitä ei oikein pelkästä käsiksestä voi päätellä, vaan pitäisi nähdä sketsin valmis versio.

Tai siis eihän se pään vituiksi klaniminen Monty Pythonissa tai vaikka Kummelissa olisi yllättävää, mutta sikäli kun tämä oli elävästä elämästä niin kyllä.
Itekin meinasin tulla kertomaan parikin mielenkiintoista keskustelua vakioparturin kanssa mutta tässä oli siis kyse jonkinlaisesta tiedonkaipuusta, että miten yleensä kommunikoida ihmisten kanssa :kahvi:

"Leikkaa hyvännäköinen" :zoom:
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Kannattaa ottaa kuva omasta päästä missä on se haluttu malli onnistuneesti leikattuna ja näyttää sitä parturille.
Tämä. Itsellä on useampi mallikuva aina mukana siitä hiustyylistä millasta olen hakemassa, Vähän eri kuvakulmia ja eri ihmisen päitä. Yleensä 2-3 kuvaa riittää, ja kun yksinkertaisia tyylejä ovat kuitenkin, niinkuin leikattavan tyyli muutenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Yli 20v on tullut mentyä etuheittiksellä vai mikä toi ysärin lopun jonne tukka nyt virallisesti onkaan? Sivuilta ja takaa lyhyt. Päällä enempi ja edessä vielä astetta pidempi ja pystyssä? Suihkun jälkeen kun vetäisee tukan pystyyn niin siinä pysyy yönkin yli. Sitten kun hyppyrimäki taittaa sivulle liikaa ja tulee korvan päälle niin parturi kutsuu. Joka kerta kirjaimellisesti joka kerta väänetään hiusten pituudesta ja aina saa ottaa edestä pois lisää.

En ole yleensä kova sosialisoimaan siellä. Enkä edes yritä pitää keskustelua yllä. Kerran leikkasi korvaan kun oli liian kovat jutut menossa ja samoten kerran kone rouhasi sivusta liikaa. Parempi vaan istua hiljaa että keskittyy täti siihen leikkaamiseen eikä paskan jauhantaan. 10v käynyt samalla kun on duunin vieressä niin ehtii ruokatunnilla. Vois harkita itse leikkausta... sen pitäisi kyllä tapahtua joskus kesäloman alussa ettei tartte mennä töihin pöljän näkösenä jos/kun epäonnistuu.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Parastahan parturissa on kampaajan tissit harteilla :love2: Toinen on Tekniikan maailma. Kotiseudulla 2000-luvun alussa kampaajat olivat vielä binäärisiä mutta opiskelemaan lähtiessä isolle kirkolle Heseen tajusin, että miesten hiukset leikkaa mies mestassa, joka nimensä puolesta voisi olla homobaari. Ynnä leikatun budjetin, päädyin kertainvestointina sitten hommaamaan Braunin leikkurin. Siitä on sitten hiusten valitettavasti ohentuessa lyhennetty kampaa 25 mm:stä aina 2:een. Kone on toki vaihtunut ainakin kolmesti.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Jälkikasvua kun vien parturiin niin pyydän yleensä: "Leikkaa tosi lyhyeksi. Kulmakarvat saa jättää".
(No pari-kolme kertaa olen pyytänyt).
Ei ole kukaan vielä toteuttanut toivetta, kun lapset vähän pistävät vastaan.
:stongue:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
891
Parastahan parturissa on kampaajan tissit harteilla :love2: Toinen on Tekniikan maailma. Kotiseudulla 2000-luvun alussa kampaajat olivat vielä binäärisiä mutta opiskelemaan lähtiessä isolle kirkolle Heseen tajusin, että miesten hiukset leikkaa mies mestassa, joka nimensä puolesta voisi olla homobaari. Ynnä leikatun budjetin, päädyin kertainvestointina sitten hommaamaan Braunin leikkurin. Siitä on sitten hiusten valitettavasti ohentuessa lyhennetty kampaa 25 mm:stä aina 2:een. Kone on toki vaihtunut ainakin kolmesti.

Hyvä nyrkkisääntö on että jos kampaajalla ei ole tissejä vaihda kampaajaa.

Ei sillä etteikö miehet vois olla hyviä kampaajia, mutta meikäläisen tukkaan ne ei koske. Sama on eturauhastutkimus, valitsen aina mielummin naislääkärin sen karvasen tohtori sedän sijasta.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 683
Hyvä nyrkkisääntö on että jos kampaajalla ei ole tissejä vaihda kampaajaa.
Vaikka teinianteliaan dösät hyviltä tuntuvatkin painautuessaan ahnaasti kehoani vasten, vituttaa sekin, että järjestään eivät osaa leikata niitä hiuksia jota varten nyt alunperin sinne fasiliteettiin meninkin. Tietty siinä menee raja, ettei sen parturijäbän kulli painaudu ahnaasti kehoani vasten vaan on semmoinen nou-houmou -etäisyys ainakin. :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
39
20 vuotta tullut käytyä samalla parturilla, niin hiusten leikkuutyylistä ei tarvitse keskustella. Kauhulla odotan päivää jolloin hän jää eläkkeelle ja joudun etsimään uuden parturin :confused2:
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
118
Aika rohkea veto mennä parturiin ja sanoa vaan "Leikkaa hyvännäköseks.", parkkeerata perse tuoliin, ja ärsyyntyä siitä kun tyttö häiritsee sun suomalaista vähäsanaisuutta puhumalla niitänäitä.

Kai tajuat että joku 20-vee, GenZ, Freddy-pyllyn käsitys siitä mikä näyttää hyvältä, voi poiketa aika radikaalisti omasta käsityksestäsi?

Aloitusviestistä päätellen tytön käsitys hyvännäköisestä miehestä oli luokkaa Arnold Schwarzenegger elokuvassa Commando, mutta asiakkaan mielikuvissa pyöri enemmänkin Zoolander-elokuvien metroseksuaalien valioyksilöt.

Mene Maanantaina hyvityslappu kourassa takaisin, mutta soita ennen kuin hyppäät autoon, ja sano että teroittavat parhaan terän mikä talosta löytyy priimakuntoon sun käyntiä varten.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
426
Sain hyvityksen ja huomen uusiks eri parturille samaa puljuun.
Kerro nyt ihmeessä miten tänään meni?

Oma kokemukseni on, että kun löytää hyvän parturin niin kannattaa pitää siitä kiinni. Vain pakon edessä olen vaihtanut. Se homma kun on niin paljon lepposampaa, kun tietää mitä on luvassa ja vaikka haluaiskin vähän uudistaa tukkaansa, sekin on rennompaa, kun toinen on sitä käsitellyt jo kenties useamman vuoden ajan, niin suurinpiirtein ehkä osaa sanoa miten se käyttäytyy (jos siis sattuu muistamaan).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
En ole ikinä käynyt parturissa; koneella millin sänki ja mahdollisesti viimeistely höylällä :eek: Sama Philips on surrannut jo ~20v, akku on ollut sökö 10v mutta toimii kun ajaa piuhan päässä :rofl:
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Itselläni parturin ohjeistus on toiminut vuosia jo samalla tavalla. Useamman vuoden jo samassa paikassa käynyt parturissa 3-4 viikon välein. Ohjeena vain että leikkaa semmoinen tukka kuin sinun mielestäsi sopii tähän päähän ja jos jotain uutta tulee mieleen, niin ei muuta kuin anna palaa vain.

Ihan mukavasti erilaista tukkaa saa em. ohjeistuksella tulokseksi. Ajoittain joku leikattu malli on sitten joskus puolen vuoden päästä tullut muuten suosituksi malliksi Suomessa ja alkanut katukuvassa näkyä aika paljon ja itsellä oma malli ehtinyt vaihtua sitä ennen jo useampaankin kertaan siinä välissä.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Vähän sama täällä. "Sivuilta ja takaa 6:lla, ilman rajaa, päältä lyhyeksi myös mutta ei koneella".

Jos en ole päässyt tutulle parturille, niin saattaa leikkuri kysellä, että kun täällä takana on voimakas pyörre, lyhyenä se sojottaa.. "Antaa sojottaa, vedä lyhyeksi vaan".

Sitten jutustellaan niitä näitä, jos parturi on sellainen. Aiheita saa vaikka ikkunasta, jos näkyy laahustavia somaleita, niistä saa aina puhetta aikaiseksi. Ja niitähän näkyy.
Mulla aika lailla vastaava, mutta kokonaan koneella. Pulisongeista kun kysyy, niin ei nököä viistotaanko vai ei. Niskan voi häivyttää tai voi olla häivyttämättä :). Itseäni ei hiljaisuus haittaa, ei niikseen että tuossa surautuksessa muutenkaan kauaa mene. Joten en keksimällä ala mitään jutun aihetta keksimään, rupatellaan jos parturi haluaa rupatella.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Aikansa partureissa piti ravata ennen kuin tajusi että suurin osa niistähän on ihan toistaitoisia, ja niille taitavillekin on maallikon aika vaikea selittää toiveitaan kun maalikot taas eivät osaa yhtään selittää niitä toiveitaan, niin kuin aloitusviestistäkin ilmenee.

Aloin sitten pari vuotta sitten leikkaamaan itse(!). Takaa ja sivut koneella arviolta 8mm asetuksella ja loppuja päältä randomisti ohennussaksilla. Lopputulos on tarpeeksi lähellä sellaista mallia niin kuin miehillä on ollutkin ainakin 1920, 1930, 1940, 1950, 2000, 2010 ja 2020-luvuilla, että vastaantulija tuskin voi panna merkille käynkö parturissa vai en.

Aikaa menee 10 minuuttia kuukaudessa ja rahaa 10 euroa vuodessa. Siinä mitään ämmiä tarvita sotkemaan. Tai no niskan ja korvat joutuu vaimo rajaamaan kynsisaksilla, ja ulisee tästä urakastaan aina sen koko minuutin mitä se kestää, mutta on se pienempi paha kuin 25 minuuttia rentoa small talkia amisnaisten kanssa lopputulosta jännittäen 25 euron hinnalla.



aviary-image-1600592470107.jpeg
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Itse kävin useamman vuoden parturissa aina jossain random-paikassa 2-3 kuukauden välein. Yleisenä ongelmana oli se, että moni parturi tahtoi väkisin jättää hiukset pidemmäksi kuin itse toivoin, jolloin ne roikkuivat ärsyttävästi silmillä 1,5 kk kohdalla ja muutenkin alkoi tulla huonon näköiseksi nopeasti. En pyydä lopussa ottamaan vähän lisää, koska haluan sieltä parturista pois mahdollisimman nopeasti. En tiedä ovatko ne keskimäärin liian varovaisia (koska mahdoton pidentää jos leikkaa liikaa), vai toivovatko, että tulen nopeammin takaisin jos jättää liian pitkäksi (en tule).

Sittemmin olen löytänyt kosovolaisen naisparturin joka leikkaa juuri sellaisen kuin haluan kun sanon ohjeeksi "haluan olla skarpin näköinen töissä kun tapaan asiakkaita, kiitos". Ei ole halvin, mutta se ei haittaa, koska sinne voi mennä ilman stressiä. Toivottavasti ei joudu vaihtamaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Sanoisin että vika 100%:isesti asiakkaassa. Ajatustenlukua ei parturin tarvitse osata. Jos antaa vapaat kädet, on täysin oma syy jos lopputulos ei miellytä. @mikitys73 antoi vapaat kädet.

Ensi kerralla älä anna vapaita käsiä vaan kerro mikä ok ja mikä ei ok.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Asiakkaan rooli parturissa on hankala, kun ei ole mitään käsitystä, millä tavalla toivottu lopputulos pitäisi määritellä, eikä tunne alan ammattisanastoa, tai tiedä, minkä näköinen lopputulos milläkin parametreilla saadaan. Ala kaipaisi minusta kehittymistä tässä suhteessa. Ehkä joskus tulevaisuudessa saadaan robottiparturi, joka hoitaa homman minuutissa ja tuottaa aina vakioidun lopputuloksen. Ja joka osaa näyttää ruudulta miltä lopputulos näyttää omassa päässä jo ennen leikkaamiseen ryhtymistä.

Jos partureilla olisi joku standardoitu asiakkaan ymmärtämä tapa speksata haluttu lopputulos, olisi asiakkaan asema paljon helpompi. Eli kun kerran saisi aikaan halutun lopputuloksen, saisi speksit mukaansa. Ne voisi näyttää aina jatkossa kelle tahansa parturille ja saada täsmälleen saman lopputuloksen. Ja hiukan pieleen menneen lopputuloksen jälkeen olisi jotain selkeitä parametrejä, joita voisi muuttaa pykälän haluttuun suuntaan.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
273
^ Väittäisin suorilta, että yksikään alle 30v ei tiedä sitä shampoota olevan olemassa. Muistan käyttäneeni joskus lapsena mökillä, eli en itsekään enää sitten 80-luvun jälkeen enkä tunne ketään joka sitä käyttäisi tai että olisin jossain kylässä käydessä sitä nähnyt. Mutta kiva jos sitäkin vielä myydään. :kahvi:
Hyvä ja halpa toimiva shampoo. Mikä vikana? Myydään varmaan joka kaupassa.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
513
Jos menen parturiin, sanon että leikkaa niinku huvittaa ja herätä ku on valmis ja jos näyttää ihan petolinnun perseeltä niin vedetään sitten vaan lopuksi kaikki pois. Vieraampaa leikkaajaa saatan varoittaa noin yhdeksästä pyörteestä. Koskaan ei ole tarvinnut vetää kaikkea pois :) Ja kuten moni muukin, olen koronan aikana vaan vetänyt itse jollain kuuden-kahdeksan millin systeemillä ihan itse. Pari kertaa on joutunut itse värkätessä vetämään sitten kaiken pois kun on tuskastunut hommaan :D Ihan sama, kasvaa minkä kasvaa ja taas lyhennetään kun alkaa ärsyttää.
E: Ai niin, mistäkö puhutaan. Jos olen edes melkein hereillä niin ihan mistä tahansa.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
476
Sitten kun vastaan "erittäin hieno Suomalainen shampoo" (se perus markettishampoo), niin monet sanovat etteivät tiedä mikä se on. Mitä helkkaria?
Heh, itsellä ainakin puolet shampoo-ostoksista olleet aina joko erittäin hienoa tai saman puljun tervashampoota.

Eihän se parturoitsija voi tietää mikä sun mielestä on hyvännäkönen leikkaus. Vähintään pitää antaa esimerkkejä (joko kuva tai joku henkilö kenellä on se tyyli).

Jos antaa vapaat kädet niin turha tulla ulisemaan vaikka vetäisi kaljuksi ja värjäisi päänahan vihreäksi.
Tuo nyt on aivan höpöä. Ammattitaitoinen parturi tekee tuollaisessa tapauksessa jonkun siistin, asiakkaan kasvonmuotoihin sopivan perusleikkauksen eikä mitään putoushahmoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Tuo nyt on aivan höpöä. Ammattitaitoinen parturi tekee tuollaisessa tapauksessa jonkun siistin, asiakkaan kasvonmuotoihin sopivan perusleikkauksen eikä mitään putoushahmoa.
Täysin samaa mieltä. Hieman erikoisia kommentteja mielestäni ketjussa. Ainakin siihen aikaan kun kävin vielä parturissa parturi ehdotti nimenomaan kasvoihin sopivaa leikkausta ja nimenomaan tuosta heidän ammattitaidostaan maksoin. Tuossa käsityksessä olen tähän asti ollut muidenkin juttuja kuunnellessa miten se toimii. Kuitenkin tuosta ammattitaidosta ja siitä, että osaa hahmotella asiakkaalle sopivan maksetaan. Leikatahan osaa suurinpiirtein kuka tahansa.

Oletin ketjun perustuvan siihen, että aloituspostaaja olisi kyllästynyt siihen, että parturi puhuu ja kyselee. Itse aikoinaan kyllästyin tohon keskusteluun ja ostin Panasonicin ammattikoneen mikä maksoi 150€ ja aloin ite leikkaamaan niin ei tarvitse käydä keskusteluja saati matkustaa/käyttää aikaansa parturissa käyntiin. Ainoa muutos on ollut, että ensin ajelin 3mm sitten 6mm ja nykyisin aina 9mm.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
147
Ensin tulee sanottua se "kuukauden mittaa lyhyemmäksi", usein perään että "sivuille saa jättää pituutta ja paksuutta sitten tosiaan, ja saksilla kiitos"

Sitten kun parturi alkaakin loihtimaan haivenista jotakin ananaslettiä niin tulee tyrmistyksellisessä hiljaisuudessa istuttua, toivottua että se tietää mitä tekee, ja kotona kirottua.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 461
Viestejä
4 162 839
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom