Mitä parannuksia tekisitte? 3080 build

Liittynyt
11.12.2020
Viestejä
10
Tosiaan olen ostamassa kokonaan uutta tietokonetta, yllätys yllätys pelikäyttöön.

Jimmsiltä tuota "Jimm's Pro Gamer Ceres 3080, pelitietokone" -pakettia hieman muuteltuna.

Alkuperäisestä paketista olen muuttanut:
Prosessorin Ryzen 9 5900X > Ryzen 5 5600X
RAM muistit 3200MHz > 3600MHz

Olen tällaisen configuraation itselleni kehitellyt.

AMD Ryzen 5 5600X, AM4, 3.7 GHz, 6-Core, Boxed
Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming - OC Edition
Asus PRIME X570-P, ATX-emolevy
Intel 1TB SSD 665p Series, SSD-levy, M.2 2280, PCIe 3.0
Kingston 16 GB (2 x 8GB) HyperX Predator, DDR4 3600MHz, CL1
Asus ROG Strix 850W, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 PI
Noctua NH-U12S chromax.black - prosessorijäähdytin
Kolink Castle, ikkunallinen miditornikotelo, musta

Kysymys siis kuuluu, että miten muuttaisit tätä paremmaksi?
Tarkoituksena siis kuitenkin pysyä suurinpiirtein samassa hintaluokassa.
 
Viimeksi muokattu:

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 620
Parin tonnin koneeseen laittaisin kunnon kotelon enkä mitään Kolinkkia. Esim. phanteks P500a, Bequiet 500DX, Fractal Meshify 2.
edit: Jimssin Joulukalenterista Kingstonin 1tb nvme levy ja Tomahawk B550 emolevy.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
963
Tosiaan olen ostamassa kokonaan uutta tietokonetta, yllätys yllätys pelikäyttöön.

Jimmsiltä tuota "Jimm's Pro Gamer Ceres 3080, pelitietokone" -pakettia hieman muuteltuna.

Alkuperäisestä paketista olen muuttanut:
Prosessorin Ryzen 9 5900X > Ryzen 5 5600X
RAM muistit 3200MHz > 3600MHz

Olen tällaisen configuraation itselleni kehitellyt.

AMD Ryzen 5 5600X, AM4, 3.7 GHz, 6-Core, Boxed
Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming - OC Edition
Asus PRIME X570-P, ATX-emolevy
Intel 1TB SSD 665p Series, SSD-levy, M.2 2280, PCIe 3.0
Kingston 16 GB (2 x 8GB) HyperX Predator, DDR4 3600MHz, CL1
Asus ROG Strix 850W, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 PI
Noctua NH-U12S chromax.black - prosessorijäähdytin
Kolink Castle, ikkunallinen miditornikotelo, musta

Kysymys siis kuuluu, että miten muuttaisit tätä paremmaksi?
Tarkoituksena siis kuitenkin pysyä suurinpiirtein samassa hintaluokassa.
Hyvältä näyttää, osat saa varmasti ennen juhannusta.

Kotelon ilmanvaihtoa pitää parantaa tai tosiaan parempi kotelo.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Jos ei ole kiire uuden koneen saamiseen, niin suosittelisin kyllä odottamaan ensivuoden puolelle.
Saatavuustilanne CPU ja varsinkin GPU-puolella on nyt sen verran surkea.

Ja tuon ennemmin tai myöhemmin kuluvalla piirisarjapropellilla olevan X570 Asuksen sijaan lähtisin B550 laudasta ilman sitä kuluvaa osaa.

Enkä tuohon budjettiin laittaisi mitään QLC-levyä.
Ei edes ole halvempi mitä TLC-levyt muualla vaan kalliimpi. (Jimmsin yleiset SSD-hinnat ei-parhaimpia)

Noctua taas on rankasti brändiylihintainen.
Varsinkin vain kuusiytimiselle Arctic Freezer 34 olisi erinomainen.
ja 40€ luokassa lähtee reilusti tuota Noctuaa järeämpiä jäähyjä.
 
Liittynyt
15.03.2019
Viestejä
346
Suosittelen koteloksi Lian Li Lancool 215. Vaihtaa siitä takatuulettimen paremmaksi ja lisää pohjalle sisään puhaltavia tuulettimia. Oma ylikellotettu gtx1080ti pysyy rasituksessa noin 55-60 asteessa (katossa puhaltaa ulos 280mm AIO cooleri).
 
Liittynyt
11.12.2020
Viestejä
10
Olen täs jonkun verran lukenut mutta voisko joku selventää miksi valita B550, eikä X570? Lukenut lähinnä jotain lämpöongelmia sekä chipsetin tuulettimen kulumisesta.

Tällä hetkellä tuo conffi on tällainen:

AMD Ryzen 5 5600X, AM4, 3.7 GHz, 6-Core, Boxed
Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming - OC Edition
*MSI MAG B550 TOMAHAWK, ATX-emolevy
*A-Data 1TB XPG SC8200 PRO SSD-levy, M.2 2280, PCIe 3.0, 3D TLC, 3500/3000 MB/s
Kingston 16 GB (2 x 8GB) HyperX Predator, DDR4 3600MHz, CL1
Asus ROG Strix 850W, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 PI
*ARCTIC Freezer 34-prosessorijäähdytin
*Phanteks P500A BLACK, ikkunallinen miditornikotelo, musta

* -merkityt muutettu aikaisemmasta.

Miltä tämä näyttää? Mitä vielä muuttaisitte? Perustelut arvostettuja.
 

Rockbear

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
284
Meinaatko itse kasata? Kannattaa olla varovainen, koska tuommoiset maksaa hunajaa ostaa :)
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 620
Näytönohjaimien saatavuudessa on pahoja ongelmia, niin tommosen 3080 tuffin saaminen voi kestää kuukausia.

Meinaatko itse kasata? Kannattaa olla varovainen, koska tuommoiset maksaa hunajaa ostaa :)
Eipä se tuo koneen kasaaminen mitään rakettitiedettä ole. Jos perehtyy asiaan etukäteen lukemalla ja tekee kasauksen katsomalla vaikka Sampsan Youtubevideoista mallia. Ei sitä kasaamista kannata pelätä.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
621
Eipä se tuo koneen kasaaminen mitään rakettitiedettä ole. Jos perehtyy asiaan etukäteen lukemalla ja tekee kasauksen katsomalla vaikka Sampsan Youtubevideoista mallia. Ei sitä kasaamista kannata pelätä.
Nimenomaan, youtube ohjeiden mukaan ja rauhallisesti etenee niin koko homma menee äkkiä :tup:

Linkki Sampsan videoon
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Olen täs jonkun verran lukenut mutta voisko joku selventää miksi valita B550, eikä X570? Lukenut lähinnä jotain lämpöongelmia sekä chipsetin tuulettimen kulumisesta.
Kaikki tuulettimet kuluvat loppuun ennemmin tai myöhemmin.
Ja Asuksen X570 piirisarjajäähyjen suunnittelu on markkinoinnin perseen käsialaa:
Itse jäähdytysripa markkinointikuorien olla on pieni tai hyvin pieni.​
Ja nojaa käytännössä jatkuvaan ilmavirtaan jatkuvasti pyörivältä tuulettimelta.​
Koko sätöksen ollessa huonoimmassa paikassa näytönohjaimen alla sen lämmöillä haudutettavana.​
Jäähdytysripa markkinointikuorien alla on malliston alemmassa puolikkaassa näin pieni:
ASUS Prime X570-Pro Review

Siihen kun laitat päälle tuon 300+W lämmittimen, niin johan alkaa piirisarja lämmetä pelisessioissa tuulettimen ottaessa jenkaa.
Ja pitäisi olla selvää mitä tapahtuisi tuulettimen kuluessa loppuun.

Gigabytella ja MSI:llä on paljon järkevämmät pääosin ilman tuuletinta toimivat X570 piirisarjajäähyt, mutta halvimmalla pääsee kokonaan "tuuletinvapailla" B550-laudoilla.
 
Liittynyt
11.12.2020
Viestejä
10
Kaikki tuulettimet kuluvat loppuun ennemmin tai myöhemmin.
Ja Asuksen X570 piirisarjajäähyjen suunnittelu on markkinoinnin perseen käsialaa:
Itse jäähdytysripa markkinointikuorien olla on pieni tai hyvin pieni.​
Ja nojaa käytännössä jatkuvaan ilmavirtaan jatkuvasti pyörivältä tuulettimelta.​
Koko sätöksen ollessa huonoimmassa paikassa näytönohjaimen alla sen lämmöillä haudutettavana.​
Jäähdytysripa markkinointikuorien alla on malliston alemmassa puolikkaassa näin pieni:
ASUS Prime X570-Pro Review

Siihen kun laitat päälle tuon 300+W lämmittimen, niin johan alkaa piirisarja lämmetä pelisessioissa tuulettimen ottaessa jenkaa.
Ja pitäisi olla selvää mitä tapahtuisi tuulettimen kuluessa loppuun.

Gigabytella ja MSI:llä on paljon järkevämmät pääosin ilman tuuletinta toimivat X570 piirisarjajäähyt, mutta halvimmalla pääsee kokonaan "tuuletinvapailla" B550-laudoilla.
Mitä moboa itse suosittelisit tähän buildiin?
 

Jager65

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
303
Ennen haukuttiin msi:tä emolevyissä nyt se on hyvä kuulemma ja onkin laatua.Ei petä eikä jätä jos ei tule vessa hätä vitsi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2020
Viestejä
8
Osta ASUS. MSI:llä on B550 ja X570 emolevyillä paljon ongelmia 5000 sarjan prossujen kanssa. Tai odota ainakin, että tulee bios päivitystä. Kokemusta on. Vaihdoin omasta koneesta MSI MAG B550 MORTAR emon ASUS TUF B550-PLUS emoon ja ongelmat helpottivat huomattavasti.

Kasaus on helppoa niin kauan kun ei tuu ongelmia. Varsinkin uusilla osilla on paljon lastentauteja. Säästä aikaa & rahaa ja osta kasaus liikeestä. Jos haluat harrastaa koneen kasausta ja osien kokeilua/vaihtoa, niin kasaa itse.
 
Liittynyt
11.12.2020
Viestejä
10
Osta ASUS. MSI:llä on B550 ja X570 emolevyillä paljon ongelmia 5000 sarjan prossujen kanssa. Tai odota ainakin, että tulee bios päivitystä. Kokemusta on. Vaihdoin omasta koneesta MSI MAG B550 MORTAR emon ASUS TUF B550-PLUS emoon ja ongelmat helpottivat huomattavasti.

Kasaus on helppoa niin kauan kun ei tuu ongelmia. Varsinkin uusilla osilla on paljon lastentauteja. Säästä aikaa & rahaa ja osta kasaus liikeestä. Jos haluat harrastaa koneen kasausta ja osien kokeilua/vaihtoa, niin kasaa itse.
Joo siis tällä hetkellä ajatuksena on, että maksaisin Jimmsille kasauksesta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 208
Viestejä
4 216 088
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Murtz

Hinta.fi

Ylös Bottom