Mistä joku projekti?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 287
Usein kuulee sanottavan, että parhaiten ohjelmointia oppii tekemällä joku oma projekti ja sellainen auttaa myös työllistymisessä. Itseäni kiinnostaisi siis jokin proggis ottaa työn alle, mutta ongelma on mielenköyhyys. Eli toisin sanoen, ei oikein tule mieleen mitään järkevää juttua, josta tehdä projekti. Toki jonkun CV:n tai muuta yhtä joutavaa voisi koodailla, mutta siihen ei lopulta paria tuntia enempää mene. Tuntuu, että mielenkiinto pysyisi paremmin yllä, jos olisi joku juttu, jolla voisi edes kuvitella olevan jotain oikeaa merkitystä. Tietääkö kukaan, miten tällainen aloittelija voisi johonkin järkevään projektiin päästä mukaan? Toki netistä löytyy kaikenlaista, mutta moni ns. oikea projekti on sitten jo niin monimutkainen, että turha mennä häseltämään.

Olen nyt ehkä sellaiset 3 vuotta opiskellut koodausta enimmäkseen ihan itsekseni. Mulla on esim. Java Moocit, Web-palvelinohjelmointia, tietokantojen perusteita ja Helsingin yliopiston Full Stack -kurssit käytynä eli varmaankin esim. Javan, JavaScriptin (React), node.js, REST:n ym. kanssa voisi jotain yksinkertaista saada aikaan, jos johonkin proggikseen pääsisi osalliseksi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Usein kuulee sanottavan, että parhaiten ohjelmointia oppii tekemällä joku oma projekti ja sellainen auttaa myös työllistymisessä. Itseäni kiinnostaisi siis jokin proggis ottaa työn alle, mutta ongelma on mielenköyhyys. Eli toisin sanoen, ei oikein tule mieleen mitään järkevää juttua, josta tehdä projekti. Toki jonkun CV:n tai muuta yhtä joutavaa voisi koodailla, mutta siihen ei lopulta paria tuntia enempää mene. Tuntuu, että mielenkiinto pysyisi paremmin yllä, jos olisi joku juttu, jolla voisi edes kuvitella olevan jotain oikeaa merkitystä. Tietääkö kukaan, miten tällainen aloittelija voisi johonkin järkevään projektiin päästä mukaan? Toki netistä löytyy kaikenlaista, mutta moni ns. oikea projekti on sitten jo niin monimutkainen, että turha mennä häseltämään.

Olen nyt ehkä sellaiset 3 vuotta opiskellut koodausta enimmäkseen ihan itsekseni. Mulla on esim. Java Moocit, Web-palvelinohjelmointia, tietokantojen perusteita ja Helsingin yliopiston Full Stack -kurssit käytynä eli varmaankin esim. Javan, JavaScriptin (React), node.js, REST:n ym. kanssa voisi jotain yksinkertaista saada aikaan, jos johonkin proggikseen pääsisi osalliseksi.
Lähde tekemään jotain johonkin kiinnostuksen kohteeseen liittyvää. Itse suunnilleen samalla kokemuksella tein tämän saitin. Pistin sen telakalle koronaviruksen takia kesken jääneen NHL-kauden takia, mutta pistän sen taas ajan tasalle seuraavan kauden alkuun mennessä.

Yksi tapa on myös kysellä kavereilta ja tuttavilta josko niillä olis tarvetta jollekin sovellukselle. Itse pelaan Wreckfestiä erään suomalaisen peliyhteisön kanssa ja niillä ei vielä ollut nettisivuja. Kysyin olisiko tarvetta ja millasta systeemiä tarvitaan ja siitä syntyi tämä.

Nyt pitäisi ottaa eräs admin-hallintapaneeli työn alle, jota yksi tyyppi pyysi tekemään.

Jos ei itselle tule ideoita, niin kannattaa pitää huoli siitä, että muut tietää kyvyistäsi ja halustasi tehdä web-projekteja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 287
Kiitoksia ehdotuksista. Omasta päästä keksittyjen projektien suhteen itselläni tuppaa olemaan ongelmana, että ei oikein tule mitään mieleen. Mulla kun ei esim. mitään erityisempiä harrastuksia ole, niin ei ole esim. niihin liittyen mitään spesiaalia mielessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Minulla on (jälleen kerran) yksi projekti johon tarvitsee niin mobiili- kuin web-käyttöliittymän. Itse hoidan mobiilin ja varmaan paljolti bäkkärinkin mutta web-puolella olisi tilaa.

Eli työnimellä ”clover”, joka on sovellus tukivanhempien / isovanhempien ja tukea tarvitsevien perheiden tai yh-vanhempien matchaamiseksi.

Eli nykyään palvelua tarjotaan kaupunkien ja kuntien toimesta hirveän byrokratiaviidakon kautta. Lisäksi on erilaisia isä-/mies ja äitiyhdistyksiäkin joiden kautta saa tukea. Kaikki kuitenkin kovin pirstaloiutunutta ja vaikeasti saavutettavaa.

Clover tulee termin ”apilaperhe” myötä. Vaikka kyse ei olekaan pelkästään apilaperheille suunnatusta palvelusta, niin tuo perhemuoto antaa osviittaa siitä, mistä on kyse.

Case-esimerkki: yh/leski äidillä on poikalapsi, joka tykkää koripallosta vapaa-ajan harrastuksena. Haluaisi peliseuraa sekä kaipaa jonkin sortin ”(iso)isähahmoa”. Palvelun kautta voi ilmoittaa tarpeen ja sitten matchata sopivan henkilön kanssa, joka auttaisi arjen pyörittämisessä. Mitään rahallista korvausta tästä ei tukivanhempi saa, perustuu siis goodwilliin
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 331
Minulla on (jälleen kerran) yksi projekti johon tarvitsee niin mobiili- kuin web-käyttöliittymän. Itse hoidan mobiilin ja varmaan paljolti bäkkärinkin mutta web-puolella olisi tilaa.

Eli työnimellä ”clover”, joka on sovellus tukivanhempien / isovanhempien ja tukea tarvitsevien perheiden tai yh-vanhempien matchaamiseksi.

Eli nykyään palvelua tarjotaan kaupunkien ja kuntien toimesta hirveän byrokratiaviidakon kautta. Lisäksi on erilaisia isä-/mies ja äitiyhdistyksiäkin joiden kautta saa tukea. Kaikki kuitenkin kovin pirstaloiutunutta ja vaikeasti saavutettavaa.

Clover tulee termin ”apilaperhe” myötä. Vaikka kyse ei olekaan pelkästään apilaperheille suunnatusta palvelusta, niin tuo perhemuoto antaa osviittaa siitä, mistä on kyse.

Case-esimerkki: yh/leski äidillä on poikalapsi, joka tykkää koripallosta vapaa-ajan harrastuksena. Haluaisi peliseuraa sekä kaipaa jonkin sortin ”(iso)isähahmoa”. Palvelun kautta voi ilmoittaa tarpeen ja sitten matchata sopivan henkilön kanssa, joka auttaisi arjen pyörittämisessä. Mitään rahallista korvausta tästä ei tukivanhempi saa, perustuu siis goodwilliin
Ei Liity mitenkään AP:n kysymykseen mutta olen itse miettinyt tuota konseptia ja päällimmäisenä jäänyt mieleen millainen screening prosessi tuollaisessa järjestelyssä on noille tuki vanhemmille/isovanhemmille? Oulussa ainakin toimii jokin vastaava järjestö joka etsii nimenomaan miehiä isähahmoiksi lapsille ja flyereitä näkee ilmoitustauluilla. Itselle tulee ensimmäisenä aina mieleen etten ikinä antaisi lastani jonkun random aikuisen matkaan pelaamaan koripalloa kun on ties mitä ihmehiipparia ja pedofiilia liikenteessä.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
272
Minulta puuttuu kotoa ulkolämpötilan mittari. Päätin sitten tehdä kyseisen vekottimen itse hyödyntäen ruuvitageja. Systeemiin kuuluu myös RPi sense hat sisäsään mittaukseen. Tiedot saatuaan RPi tuuppaa ne tietokantaan REST apin kautta ja palvelimella pyörivä softa piirtää kivoja kuvaajia datasta. Eli idean ei tarvitse olla kummoinen, minulla on tarve ja päätin täyttää sen omalla ratkaisulla. Ei ole halvin tai muutenkaan paras, mutta saa omanlaisen ja just ne toiminnot mitä haluaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Raspberry Pi ja vaikka Ruuvi Tag -kombolla saa jo tehtyä loputtomasti projekteja. Itse tein myös sääseuranna.

Yksi tag sisällä, toinen ulkona. Raspberry lukee N sekunnin välein sensorien arvot Bluetoothilla. Sitten se lähettää arvot pilveen InfluxDB-tietokantaan, josta voi piirrellä käppyrät Grafanalla.

Tuon kun laittaa pystyyn, tulee tutuksi sensorien luku, API, virtuaalipalvelimen pystytys, dockerit jne.

Tuollaisia projekteja voisi kehitellä vaikka kuinka. Lisäksi Raspberryyn voisi laittaa oman näytön kylkeen joka näyttäisi dataa jatkuvasti.
 
Liittynyt
16.07.2019
Viestejä
18
Itse yleensä uutta ohjelmointikieltä opetellessa väsään hexdumpin tai brainf*ck -tulkin/kääntäjän.

Jos tykkää rautaläheisistä projekteista niin Arduino-klooneilla voi joulun lähestymisen kunniaksi tehdä esim LED valot tai sitten jotain monimutkaisempaa RPillä.

Pelit on aina yksi vaihtoehto: matopeli, tetris, roguelike, jne. Hyödyllisemmästä(?) päästä on taas vaikka ed(1) tai netcat(1) klooni.

Jos projektin koko hirvittää, niin aina voi asettaa itselleen rajoituksia kuten "toteuta max 1000 koodirivillä" tai "syötetiedoston koko max 100 riviä/merkkiä".

Omalta osalta olen huomannut, että projektin aloitus on yleensä vaikeinta. Kun on saanut pienen rungon tehtyä, niin loppu menee kuin itsestään. Olen havainnut hyväksi lähtökohdaksi myös rajatun API-funktiosetin opettelun, kuten poll() tai CreateFile (esim. overlapped-structeilla).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Ei Liity mitenkään AP:n kysymykseen mutta olen itse miettinyt tuota konseptia ja päällimmäisenä jäänyt mieleen millainen screening prosessi tuollaisessa järjestelyssä on noille tuki vanhemmille/isovanhemmille? Oulussa ainakin toimii jokin vastaava järjestö joka etsii nimenomaan miehiä isähahmoiksi lapsille ja flyereitä näkee ilmoitustauluilla. Itselle tulee ensimmäisenä aina mieleen etten ikinä antaisi lastani jonkun random aikuisen matkaan pelaamaan koripalloa kun on ties mitä ihmehiipparia ja pedofiilia liikenteessä.
Juu, oikeastaan tämä lienee suurin ongelma. Mikä tietenkin on myös olemassa muidenkin tarjoamissa palveluissa. Yksi "portinvartija" lienee tunnusten luomisen some-tunnuksella (esim. FB), mutta ei sekään estä luomasta feikkiprofiilia.

Tietenkin pitää olla skeptinen ja huomioida, että jos ovesta paukkaa "Markus, 34v" sijaan "Jammu, 68v", niin osaa sitten käännyttää ovelta. Ja toki vanhempi voi itsekin mennä mukaan, jotta näkee miten kemiat toimivat.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 998
Minulta puuttuu kotoa ulkolämpötilan mittari. Päätin sitten tehdä kyseisen vekottimen itse hyödyntäen ruuvitageja. Systeemiin kuuluu myös RPi sense hat sisäsään mittaukseen. Tiedot saatuaan RPi tuuppaa ne tietokantaan REST apin kautta ja palvelimella pyörivä softa piirtää kivoja kuvaajia datasta. Eli idean ei tarvitse olla kummoinen, minulla on tarve ja päätin täyttää sen omalla ratkaisulla. Ei ole halvin tai muutenkaan paras, mutta saa omanlaisen ja just ne toiminnot mitä haluaa
Meillä lämpöjä mittaa esp8266 ja lähettää ne itse suoraan palvelimelle (oma nas jossa mariadb+miniphp toteutus).

Esp on oikeasti paljun kyljessä kiinni ja mittaa myös sen lämmöt sekä toimii suodatuksen ajastimena. Niin kauan kuin on kotiverkossa sitä voi ohjata selaimella.
Tällaisessa tulee tutuksi: serverin pään toteutus, siis mittaustietojen vastaanotto ja tallennus, esp- serverin toteutus ylläpito/ohjausliittymää varten, ajastus, ntp, lämpöjen mittaus (1-wire antureilla) ja http- kutsut esp:ltä. Ja jos jotakuta mietityttää miksi ei mqtt niin siinä olisi ollut enemmän hommaa serverin päässä.
Systeemiin kuuluu myös seinässä oleva näyttö jossa pyörii kello ja valitut lämpötilat, sekin esp:llä.
 

ted

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
181
Raspberry Pi ja vaikka Ruuvi Tag -kombolla saa jo tehtyä loputtomasti projekteja. Itse tein myös sääseuranna.

Yksi tag sisällä, toinen ulkona. Raspberry lukee N sekunnin välein sensorien arvot Bluetoothilla. Sitten se lähettää arvot pilveen InfluxDB-tietokantaan, josta voi piirrellä käppyrät Grafanalla.

Tuon kun laittaa pystyyn, tulee tutuksi sensorien luku, API, virtuaalipalvelimen pystytys, dockerit jne.

Tuollaisia projekteja voisi kehitellä vaikka kuinka. Lisäksi Raspberryyn voisi laittaa oman näytön kylkeen joka näyttäisi dataa jatkuvasti.
Saanko kysyä, että käytitkö RPi:n bluetooth stackissa sitä mitä ohjeistetaan RuuviTagin repoissa vai jotain muuta? Nimittäin itse kun yritin RPi + RuuviTag, niin yhteys oli aavistuksen epävakaa.. lähinnä RPi:n bluetooth temppuili => ei saanut yhteyttä, meni jumiin jne.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Esp on oikeasti paljun kyljessä kiinni ja mittaa myös sen lämmöt sekä toimii suodatuksen ajastimena. Niin kauan kuin on kotiverkossa sitä voi ohjata selaimella.
Tällaisessa tulee tutuksi: serverin pään toteutus, siis mittaustietojen vastaanotto ja tallennus, esp- serverin toteutus ylläpito/ohjausliittymää varten, ajastus, ntp, lämpöjen mittaus (1-wire antureilla) ja http- kutsut esp:ltä. Ja jos jotakuta mietityttää miksi ei mqtt niin siinä olisi ollut enemmän hommaa serverin päässä.
Systeemiin kuuluu myös seinässä oleva näyttö jossa pyörii kello ja valitut lämpötilat, sekin esp:llä.
Olis siistiä tehdä thermocouplella kiukaaseen kivien lämpömittari mittaamaan saunan valmiusastetta. Kyllähän sen varmaan saisi saunan sisälämpötilan muutoksestakin ekstrapoloitua, mutta sehän ei ole ihan sama asia. Mietin että saiskohan tuollaisen jonkun välipalikan kanssa liitettyä Ruuvin noihin liitospisteisiin...
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1 998
Olis siistiä tehdä thermocouplella kiukaaseen kivien lämpömittari mittaamaan saunan valmiusastetta. Kyllähän sen varmaan saisi saunan sisälämpötilan muutoksestakin ekstrapoloitua, mutta sehän ei ole ihan sama asia. Mietin että saiskohan tuollaisen jonkun välipalikan kanssa liitettyä Ruuvin noihin liitospisteisiin...
Miksei, pitää vaan ensin arvata kuinka kuumaa siellä on ja hommata sen mukaan anturi ja johto.

Perus PT1000 mittaa ~800 asti, siihen perään vaikka MAX31865 ja luku jollakin (SPI). Ruuvista ei ole kokemusta, ehkä silläkin onnistuu.
Saunassa vaan pitää olla tarkkana että tekee riittävän kosteustiiviin koteloinnin, muuten mittari ei ole kovin pitkäikäinen...

Aina ei ole pakko käyttää samoja mittareita, riippuu lähinnä siitä minne ne arvot pitää saada ja mitä siellä päässä jo on tai mahdollista laittaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Kun tutkailee, mitä kaikkea dataa löytyy avointen rajapintojen kautta, ja funtsii, mitä kaikkea niillä voisi tehdä, niin ongelmaksi tulee lähinnä runsaudenpula. Käytätkö bussia? Sovellus, joka kertoo, koska on lähdettävä pysäkille.
Ajatko junalla? Sovellus, joka kertol, missä sun juna menee. Seuraatko taloutta? Sovellus, joka tilastoi uusia yrityksiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Kun tutkailee, mitä kaikkea dataa löytyy avointen rajapintojen kautta, ja funtsii, mitä kaikkea niillä voisi tehdä, niin ongelmaksi tulee lähinnä runsaudenpula. Käytätkö bussia? Sovellus, joka kertoo, koska on lähdettävä pysäkille.
Ajatko junalla? Sovellus, joka kertol, missä sun juna menee. Seuraatko taloutta? Sovellus, joka tilastoi uusia yrityksiä.
Mulla on just tuollainen bussin pysäkkiaikataulu eteisen seinällä, ostin täältä käytetyn vanhan android padin, siihen kiosk -sovellus jolla saa kameran liiketunnistimeksi jolla näyttö menee päälle, ja toi aikataulu on javascript -viritys joka hakee tuon aikataulun HSL:n avoimesta rajapinnasta, ja muotoilee sen tuollaiseksi HSL -pysäkkinäyttötyyppiseksi nettisivuksi.

IMG-20200329-WA0005.jpeg

Oikeastaan jos joku haluais ottaa projektin, niin tuo olis joskus tarkoitus vähän modernisoida, vaikkapa React / Material UI tms. pohjalle, tuo nykyinen on aika hirveä pellin alla: ravallo/Reittiopas

(Kuva on vanha, pari bugia on jo ehditty poistaa, kuten tuo ajan laskennan virhe seuraavan vuorokauden puolelle meneviltä lähtöajoilta, ja lisätty sellaiset vinkeät kävely ja -juoksu -ikonit jotka tulee tuohon oikeanpuoleiseen sarakkeeseen kun on hyvä aika lähteä kävelemään pysäkille, tai kun pitää jo juosta :))
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Mulla on just tuollainen bussin pysäkkiaikataulu eteisen seinällä, ostin täältä käytetyn vanhan android padin, siihen kiosk -sovellus jolla saa kameran liiketunnistimeksi jolla näyttö menee päälle, ja toi aikataulu on javascript -viritys joka hakee tuon aikataulun HSL:n avoimesta rajapinnasta, ja muotoilee sen tuollaiseksi HSL -pysäkkinäyttötyyppiseksi nettisivuksi.



Oikeastaan jos joku haluais ottaa projektin, niin tuo olis joskus tarkoitus vähän modernisoida, vaikkapa React / Material UI tms. pohjalle, tuo nykyinen on aika hirveä pellin alla: ravallo/Reittiopas

(Kuva on vanha, pari bugia on jo ehditty poistaa, kuten tuo ajan laskennan virhe seuraavan vuorokauden puolelle meneviltä lähtöajoilta, ja lisätty sellaiset vinkeät kävely ja -juoksu -ikonit jotka tulee tuohon oikeanpuoleiseen sarakkeeseen kun on hyvä aika lähteä kävelemään pysäkille, tai kun pitää jo juosta :))

Siisti! Tämmöistä projektiahan voi virittää loputtomasti ja tehdä aina uudestaan eri teknologioilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Siisti! Tämmöistä projektiahan voi virittää loputtomasti ja tehdä aina uudestaan eri teknologioilla.
Tästä muuten yksi vinkki jos joku innostuu noita halpoja vanhoja android -padeja kierrättään sääasemaksi, kaukosäätimeksi, pysäkkiaikatauluksi tms, niin kannattaa tsekkaa että se on sellainen jossa WebViewn voi päivittää vaikka valmistajan tuki laitteelle olisi jo päättynyt, eli vähintään 5.0 Lollipop. Aiemmissa (kuten tuossa mun 4.4 KitKatissa) tulee tuskainen ongelma siitä, mitä Javascriptin versiota ko. WebView sattuu tukemaan, ja siitä seuraavat hämärät ongelmat. Se ei sinänsä ole ongelma jos käyttää omaa moottoriaan käyttävää selainta, mutta tuollaisessa koko perheen käytössä olevassa vekottimessa on kätevämpää käyttää jotain Kiosk -softaa, jolla voi disabloida kaikki padin normaalikäyttiksen toiminnot, ja ne käyttävät kaikki Androidin WebViewtä.
 
Liittynyt
18.04.2020
Viestejä
3
Minua kiinnostaisi aloittaa ja organisoida projekti, jonka koodi olisi MIT-lisenssin alla eli vapaasti kenen tahansa käytettävissä. En ole itsekään ammattilainen, mutta osaan koodata Node.js:llä ja kannatan avointa lähdekoodia. Kyseessä voisi olla jonkinlainen IoT-projekti, jossa sensoridataa talletettaisiin SQL-tietokantaan ja Node.js-backendillä toteutettaisiin datalle API. Aloitan tammikuussa puolen vuoden pituisen IoT-koulutuksen ja aion joka tapauksessa tehdä isomman projektin sen yhteydessä, mutta isommalla tiimillä toteutettu projekti olisi varmasti vielä tehokkaampi tapa oppia ja samalla voisi syntyä hyödyllistä avointa koodia. Voin laittaa sitten infoa tänne, kun projekti käynnistyy, jos täältä joku haluaa osallistua.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Ei Liity mitenkään AP:n kysymykseen mutta olen itse miettinyt tuota konseptia ja päällimmäisenä jäänyt mieleen millainen screening prosessi tuollaisessa järjestelyssä on noille tuki vanhemmille/isovanhemmille? Oulussa ainakin toimii jokin vastaava järjestö joka etsii nimenomaan miehiä isähahmoiksi lapsille ja flyereitä näkee ilmoitustauluilla. Itselle tulee ensimmäisenä aina mieleen etten ikinä antaisi lastani jonkun random aikuisen matkaan pelaamaan koripalloa kun on ties mitä ihmehiipparia ja pedofiilia liikenteessä.
Kyllä tuossa voidaan rikosrekisteriotetta ainakin vaatia näytettäväksi mikä on edellytys melkein kaikkialla lasten parissa työskenneltäessä.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
272
Minua kiinnostaisi aloittaa ja organisoida projekti, jonka koodi olisi MIT-lisenssin alla eli vapaasti kenen tahansa käytettävissä. En ole itsekään ammattilainen, mutta osaan koodata Node.js:llä ja kannatan avointa lähdekoodia. Kyseessä voisi olla jonkinlainen IoT-projekti, jossa sensoridataa talletettaisiin SQL-tietokantaan ja Node.js-backendillä toteutettaisiin datalle API. Aloitan tammikuussa puolen vuoden pituisen IoT-koulutuksen ja aion joka tapauksessa tehdä isomman projektin sen yhteydessä, mutta isommalla tiimillä toteutettu projekti olisi varmasti vielä tehokkaampi tapa oppia ja samalla voisi syntyä hyödyllistä avointa koodia. Voin laittaa sitten infoa tänne, kun projekti käynnistyy, jos täältä joku haluaa osallistua.
Tämä kuulostaa juurikin siltä mitä itse työstänyt hiljalleen tässä kesän ja syksyn aikana. Raspberry Pi SenseHAT sisätiloihin lukemiseen ja RuuviTAGeja ulkotiloihin. RPi lukee sensoreita ja työntää tavarat REST apin kautta palvelimelle SQL kantaan. Palvelimella pyörivä softa sitten piirtää kuvaajia datasta. Tässä linkki avoimeen koodiin githubissa jos kiinnostaa matiasturunen/weatherlog
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Jos aikoo joskus tehdä työkseen koodaushommia, niin pilviosaamisesta ei oo koskaan haittaa.

Siitä saa kivan pikku rojektin, jos tekee vaikka jonkun tietokantaa käyttävän verkkopalvelun ja julkaisee sen vaikkapa nyt AWS:ssä. Frontti S3 buckettiin, backend Fargate-tyyppisenä taskina ECS:ään, väliin loadbalancer, verkot konffattuna niin, ettei loadbalancer näy julkiverkkoon ja että sitä voi kutsua vaan frontista. Kannan voi ottaa managed palveluna AWS:ästä tai lyödä jonkun H2-kannan bäkkärin mukaan.

Tuossa joutuu perehtymään jo jonkin verran siihen, miten AWS infra ja AWS:n eri palvelut toimii, miten AWS:n kanssa jutellaan jne.

Jos haluaa lisärastia, niin sitten kirjoittelee vielä AWS infran Cloudformation tai Terraform-koodiksi ja katsoo, että haluttu infra nousee pystyyn nuo ajamalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Jos aikoo joskus tehdä työkseen koodaushommia, niin pilviosaamisesta ei oo koskaan haittaa.
Ehdoton tämä. AWS:n opettelu ei luultavasti mene hukkaan. Siinäkään tapauksessa, että päätyy käyttämään Azurea.

Siitä saa kivan pikku rojektin, jos tekee vaikka jonkun tietokantaa käyttävän verkkopalvelun ja julkaisee sen vaikkapa nyt AWS:ssä. Frontti S3 buckettiin, backend Fargate-tyyppisenä taskina ECS:ään, väliin loadbalancer, verkot konffattuna niin, ettei loadbalancer näy julkiverkkoon ja että sitä voi kutsua vaan frontista. Kannan voi ottaa managed palveluna AWS:ästä tai lyödä jonkun H2-kannan bäkkärin mukaan.

Tuossa joutuu perehtymään jo jonkin verran siihen, miten AWS infra ja AWS:n eri palvelut toimii, miten AWS:n kanssa jutellaan jne.

Jos haluaa lisärastia, niin sitten kirjoittelee vielä AWS infran Cloudformation tai Terraform-koodiksi.
Vähän muokkaamalla pääsee halvemmalla: API Gateway + Lambda + DynamoDB + S3 + (ehkä CloudFront). Jos pärjää ilman instansseja, niin halvemmaksi tulee. Free Tier jeesaa myös ekan vuoden.
 
Liittynyt
18.04.2020
Viestejä
3
Tämä kuulostaa juurikin siltä mitä itse työstänyt hiljalleen tässä kesän ja syksyn aikana. Raspberry Pi SenseHAT sisätiloihin lukemiseen ja RuuviTAGeja ulkotiloihin. RPi lukee sensoreita ja työntää tavarat REST apin kautta palvelimelle SQL kantaan. Palvelimella pyörivä softa sitten piirtää kuvaajia datasta. Tässä linkki avoimeen koodiin githubissa jos kiinnostaa matiasturunen/weatherlog
Mielenkiintoinen projekti sinullakin. RuuviTag kiinnostaa itseänikin ja varmaan joskus sellaisellakin jonkun pienen projektin teen.

Yksi idea, mitä mietin, olisi varastonhallintasovellus, jossa varastossa olevaa tavaraa (esimerkiksi trukkilavoja) seurattaisiin jotenkin ja tietokannassa olisi ajantasainen tieto, missä mikäkin lava varastossa sijaitsee.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Vähän muokkaamalla pääsee halvemmalla: API Gateway + Lambda + DynamoDB + S3 + (ehkä CloudFront). Jos pärjää ilman instansseja, niin halvemmaksi tulee. Free Tier jeesaa myös ekan vuoden.
Joo, paras toki ois tehdä molemmilla noilla tavoilla ja opetella nuo kaikki palvelut :) Molemmat ihan käyttökelpoisia arkkitehtuureja toteuttaa juttuja ja oikeassa elämässä riippuu varmaan tarpeesta / tilanteesta ja olemassa olevasta arkkitehtuurista, kumpaa kannattaa käyttää. Minkä varmaan tiedätkin, jos näiden kanssa olet peuhannut :D

Laskentakapasiteetti on tosiaan AWS:ssä aika hinnoissaan ja tuollainen ECS-kontti raksuttaa aika vikkelään useamman dollarin laskua.

muoksista. osapuilleen tolla Paapaan kommentoimalla arkkitehtuurilla löytyy joku kohtuu kiva tutoriaali, jossa ohjeistetaan tekemään verkkosivu, jossa on yhteydenottolomake, josta sinkoaa sähköposti sivun omistajalle. Siellä oli API Gatewayta, S3 buckettia, Lambdaa ja mailipalveluna AWS:n SES.

lisämuoks. tuo ECS tuli oikeastaan sillä mieleen, että siinä tulis samalla opittua vähän konteista ja Dockerista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.09.2020
Viestejä
118
... ja toi aikataulu on javascript -viritys joka hakee tuon aikataulun HSL:n avoimesta rajapinnasta
Opiskelujen puolesta tullut jonkin verran Javaa opeteltua ja olio-ohjelmoinnin periaatteet ja melko laaja soveltaminen hallussa. Olen pitkän aikaa jo miettinyt, että pitäisi tehdä joku pieni proggis ihan omatoimisesti ainakin nyt muistin virkistämiseksi jos ei muuta. Tyssää projektin aloitus yleensä siihen, että ei ole mitään hajua miten saisin vaikkapa Eclipseen lisäosan jolla voisin tehdä vaikkapa android sovelluksen taikka miten tuollainen avoimen rajapinnan hyödyntäminen onnistuu.

Mistä siis löytäisin informaatiota näistä? Netti nyt on niin pullollaan kaikenlaista, että vaikea sieltä erottaa mitkä on hyviä ohjeita ja mitkä ei. Jos siis olisi jotain hyviä hakusanoja/videoita heittää joilla pääsisi alkuun, niin arvostaisin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Tyssää projektin aloitus yleensä siihen, että ei ole mitään hajua miten saisin vaikkapa Visual Studioon lisäosan jolla voisin tehdä vaikkapa android sovelluksen taikka miten tuollainen avoimen rajapinnan hyödyntäminen onnistuu.

Mistä siis löytäisin informaatiota näistä? Netti nyt on niin pullollaan kaikenlaista, että vaikea sieltä erottaa mitkä on hyviä ohjeita ja mitkä ei. Jos siis olisi jotain hyviä hakusanoja/videoita heittää joilla pääsisi alkuun, niin arvostaisin.
Minä en Android-kehityksestä tiedä oikein mitään, mutta näiden avointen rajapintojen hyödyntämisessä kannattaa varmaan lähteä liikkelle HTTP:n perusteista, jos eivät ole tuttuja. Varmaan siinä sivussa kannattaa lukaista perusteet RESTistä.

Basics of HTTP
REST API Tutorial

Sit kun nuo on ymmärretty, niin on helpompi lähteä kommunikoimaan jonkun tuollaisen rajapinnan kanssa, kun tietää, mitä niissä osapuilleen tapahtuu. Kutsujen mukana välitettävät headerit tai URLin mukana annettavat parametrit on hyvä kanssa ymmärtää, jos ei noissa linkeissä ollut (en kahlannut kovin tarkkaan noita). Joku rajapinta saattaa haluta jotain headereissa ja joku toinen taas parametrina.

JSON-parsinta on varmaan seuraava asia, joka tulee hyvin nopsaan eteen ja jota ei ainakaan täkäläisessä yliopistossa liikaa käsitellä. Tuollaiset julkiset rajapinnat palauttelevat dataa useimmiten JSON-muodossa ja datasta pitää osata parsia itselleen merkitykselliset asiat. Reactissa ja vanilla JS:ssä JSONin käsittely on aika suoraviivaista, mutta esim. Javassa se on het asteen kömpelömpää ja vaatii pientä opettelua (esim. Jackson-kirjastosta).

Mutta sitten, kun osaa tehdä sovelluksesta HTTP-kutsuja, ymmärtää vastauksista palautuvat statuskoodit ja osaa käsitellä onnistuneesta kutsusta palautuvaa JSON-dataa, niin avointen rajapintojen hyödyntäminen vaatii lähinnä dokumentaation tarkastamista, että miten mitäkin rajapintaa on tarkoitettu kutsuttavaksi.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
26
Opiskelujen puolesta tullut jonkin verran Javaa opeteltua ja olio-ohjelmoinnin periaatteet ja melko laaja soveltaminen hallussa. Olen pitkän aikaa jo miettinyt, että pitäisi tehdä joku pieni proggis ihan omatoimisesti ainakin nyt muistin virkistämiseksi jos ei muuta. Tyssää projektin aloitus yleensä siihen, että ei ole mitään hajua miten saisin vaikkapa Eclipseen lisäosan jolla voisin tehdä vaikkapa android sovelluksen taikka miten tuollainen avoimen rajapinnan hyödyntäminen onnistuu.

Mistä siis löytäisin informaatiota näistä? Netti nyt on niin pullollaan kaikenlaista, että vaikea sieltä erottaa mitkä on hyviä ohjeita ja mitkä ei. Jos siis olisi jotain hyviä hakusanoja/videoita heittää joilla pääsisi alkuun, niin arvostaisin.
Jos youtube olisi ollut olemassa silloin kun itse aloitin koodailemaan, niin olisin olisin päässyt todella paljon helpommalla. Joskus tulee katsottua joitan opetusvideoita sieltä docsien kahlaamisen sijaan, ja onhan se oikeasti aikamoinen kultakaivos.
Freecodecampilla on vaikka minkälaista videota, aiheesta kuin aiheesta.

Jos haluaa haastaa itseänsä niin suosittelen lämpimästi ohjelmointipähkinöiden tekoa, ja kohtahan alkaa taas jokavuotinen Advent Of Code, missä pääsemme auttamaan Joulupukkia ja tonttuja koodin voimin. Kielellä ei ole väliä.

Tärkeintä on se että kirjoittaa koodia, eikä niinkään se että projektilla olisi merkitystä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 174
Opiskelujen puolesta tullut jonkin verran Javaa opeteltua ja olio-ohjelmoinnin periaatteet ja melko laaja soveltaminen hallussa. Olen pitkän aikaa jo miettinyt, että pitäisi tehdä joku pieni proggis ihan omatoimisesti ainakin nyt muistin virkistämiseksi jos ei muuta. Tyssää projektin aloitus yleensä siihen, että ei ole mitään hajua miten saisin vaikkapa Eclipseen lisäosan jolla voisin tehdä vaikkapa android sovelluksen taikka miten tuollainen avoimen rajapinnan hyödyntäminen onnistuu.

Mistä siis löytäisin informaatiota näistä? Netti nyt on niin pullollaan kaikenlaista, että vaikea sieltä erottaa mitkä on hyviä ohjeita ja mitkä ei. Jos siis olisi jotain hyviä hakusanoja/videoita heittää joilla pääsisi alkuun, niin arvostaisin.
Androidia kannattaa ohjelmoda Android Studiolla, se on nykyään virallinen IDE siihen. Ja dokumentaatiota voi alkaa kahlaamaan Android Developers.
 
Liittynyt
22.09.2019
Viestejä
240
Opiskelujen puolesta tullut jonkin verran Javaa opeteltua ja olio-ohjelmoinnin periaatteet ja melko laaja soveltaminen hallussa. Olen pitkän aikaa jo miettinyt, että pitäisi tehdä joku pieni proggis ihan omatoimisesti ainakin nyt muistin virkistämiseksi jos ei muuta. Tyssää projektin aloitus yleensä siihen, että ei ole mitään hajua miten saisin vaikkapa Eclipseen lisäosan jolla voisin tehdä vaikkapa android sovelluksen taikka miten tuollainen avoimen rajapinnan hyödyntäminen onnistuu.

Mistä siis löytäisin informaatiota näistä? Netti nyt on niin pullollaan kaikenlaista, että vaikea sieltä erottaa mitkä on hyviä ohjeita ja mitkä ei. Jos siis olisi jotain hyviä hakusanoja/videoita heittää joilla pääsisi alkuun, niin arvostaisin.
Jos nyt tietoa tuosta bussiaikataulu systeemistä kaipaat, niin rajapinnan dokumentaatio löytyy täältä:
Tai ainakin katsomatta uskoisin ravallon käyttäneen tätä.

Java maailmaan en ole vielä hypännyt, mutta js maailmassa GRAPHQL:n kanssa apolloa ainakin käytetään kovasti. Omasta mielenstäni ainakin on hyvä ja helppo. Javallekkin tuo näyttää löytyvän, dokumentaatiota löytyy tuolta ja jotain esimerkkejäkin varmaan googlesta.

Dokumentaation etsiminen ajoittain osaa kyllä olla tuskaista. Ja välillä sitä ei meinaa löytyä tai se on vain luokattoman huonoa. Mitään kikkoja en itse ainakaan tähän osaa kertoa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Yks mieleentuleva, mahdollista duunielämää ajatellen hyödyllinen projekti voisi olla myös toteuttaa WWW-palvelin Java Spring Bootilla ja Spring Security -arkkitehtuuria hyödyntäen. Eli sovellus julkaisee vaikkapa vaan login-näkymän ja jonkun höpöhöpörajapinnan, jota ei pääse katsomaan kuin kirjautuneet. Onnistuneesti logannut saa palvelimelta Json Web Tokenin, jota vasten kutsut muualle kuin login-rajapintaan hyväksytään tai hylätään. Ilman validia tokenia kaikkien kutsujen muualle kuin login-rajapintaan tulee palauttaa 401.

Käyttäjän tiedot menee kantaan ja salasanojen tulee mennä kantaan tiivisteenä, ei selkokielisenä.

Eli tuossa tulisi opetelluksi Spring Boot, joka on ihan oma maailmansa kouluympäristöissä koodailtavaan perusjavaan verrattuna. Lisäksi tulisi opeteltua Spring Security, jossa on omat kommervenkkinsä ja vielä kolmantena JWT-autentikaatio, joka on kanssa oma kuvionsa. Kaikki näistä hyödyllisiä tuntea ja osata.

muoks. Java Spring Bootin tunkkaus vapaa-ajalla on kyllä melkoista masokismia, mutta hyödyllistä noi olis siitä huolimatta osata :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Jos nyt tietoa tuosta bussiaikataulu systeemistä kaipaat, niin rajapinnan dokumentaatio löytyy täältä:
Tai ainakin katsomatta uskoisin ravallon käyttäneen tätä.
Jep, tuota GraphQL:aa. Tuolle varmaan löytyisi joku fiksu javascript -kirjasto, mutta koska erehdyin (enkä suosittele kellekään) käyttämään tuota jquery.dataTables:ia, jouduin käytännössä kirjoittamaan sen GraphQL -queryn stringinä. Sieltä tulee paluupallona json objekti, jonka käsittely itsessään on helppoa, mutta troubleshoottaus on ihan hanurista, siinä vaan ihmettelee että miksi tulee tyhjää tablea. Tietenkin chromen dev toolseilla näkee mitä sinne lähtee ja mitä tulee takaisin, mutta välillä niissä ei ole mitään hyödyllistä infoa.

Mulla oli jatkoproggiksena sekin että olisin käyttänyt sitä HSL:n realtime rajapintaa ja google mapsia piirtään nuo bussivuorot reaaliajassa kartalle, mutta en ikinä päässyt sinne asti kun piti tapella niin paljon jo tuon hiton taulukon kanssa. Joskus kun jaksan niin revin tuon palasiksi ja värkkään uusiksi.
 
Liittynyt
22.09.2019
Viestejä
240
Jep, tuota GraphQL:aa. Tuolle varmaan löytyisi joku fiksu javascript -kirjasto, mutta koska erehdyin (enkä suosittele kellekään) käyttämään tuota jquery.dataTables:ia, jouduin käytännössä kirjoittamaan sen GraphQL -queryn stringinä. Sieltä tulee paluupallona json objekti, jonka käsittely itsessään on helppoa, mutta troubleshoottaus on ihan hanurista, siinä vaan ihmettelee että miksi tulee tyhjää tablea. Tietenkin chromen dev toolseilla näkee mitä sinne lähtee ja mitä tulee takaisin, mutta välillä niissä ei ole mitään hyödyllistä infoa.

Mulla oli jatkoproggiksena sekin että olisin käyttänyt sitä HSL:n realtime rajapintaa ja google mapsia piirtään nuo bussivuorot reaaliajassa kartalle, mutta en ikinä päässyt sinne asti kun piti tapella niin paljon jo tuon hiton taulukon kanssa. Joskus kun jaksan niin revin tuon palasiksi ja värkkään uusiksi.
Suosittelen vilkaisemaan tuota apolloa. Reactille saatava clientti ainakin on ollut omasta mielestä helppo. Ja chromeen saatava apollo devtools näyttää kaikkea hyödyllistä tietoa. Muistaakseni erroreistakin saa jotain irti sen avulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Voi kun olisikin itsellä edes joskus tuo ongelma että ei olisi jotain projektia meneillään.

Tällä hetkellä on sellainen isompi kokonaisuus työn alla että päätin uusia vuosia sitten tekemäni vanhan ja todella sekaisen kotiautomaatio / kodinohjausjärjestelmän. Siinä piisaa kyllä hommaa kun vanhaa koodia ei kovin paljoa pysty uudelleenkäyttämään. Tuohon kuuluu esimerkiksi nettiradiosoittimen (jossa myös fm-radio sekä sd-korttipaikka ja usb) ohjaaminen verkon kautta, IKEA Trådfri -valojen ohjaaminen, telkkarin ohjaaminen sarjaportin kautta, digiboksin ohjaus infrapunalla, audiovalitsimen, videovalitsimen ja mikserin ohjaaminen sarjaportilla, dsp:n ohjaus verkon kautta udp-paketeilla, parin DMX-valon ohjaaminen DMX-ethernet -muuntimien avulla verkon kautta, erilaisten anturien ja parin UPSin valvonta, yleinen verkonvalvonta ja paljon kaikkea muuta pientä päälle.

Käyttöliittymä on selaimen kautta eli ihan perinteistä HTML/CSS/Javascript -koodia ja käytännössä kaikki backend/ohjauspuolen jutut pythonilla. Vanhasta koodista saa vähän katsottua mallia noiden leri laitteiden ohjausprotokollien toteutukseen mutta käytännössä kaikki pitäisi tässä jollakin aikajänteellä koodailla uusiksi. Ja kun noista osa on aika iäkkäitäkin laitteita eikä protokollaspesifikaatioita kaikista oikein löydy niin noita on aika paljon aikanaan joutunut reverse engineeraamaan ja todennäköisesti kun nyt vuosien mittaan on nälkä kasvanut niin joutuu muutamia lisäominaisuuksia vielä ihmettelemään.

Suosittelen lämpimästi ottamaan vaikka jonkun laitteen mitä kotoa löytyy (jossa siis on joku etäohjausmahdollisuus) ja rakentamaan siihen vaikkapa juuri selaimella toimivan ohjauspaneelin tms. Monissa telkkareissahan esimerkiksi on nykyään ethernet-liitäntä niin siitä vaan koodaamaan laitteen ohjausprotokolla ja joku käyttöliittymä. Ihan mukavaa hommaa pääsääntöisesti, välillä vaan saattaa hetkellisesti mennä paljon kahvia, kaljaa ja tupakkaa kun joku juttu kiukuttelee...
 
Liittynyt
17.02.2019
Viestejä
136
Moi.

Eli mä teen tätä harrastuksena. Olen tällä hetkellä noin 6h per päivä duunissa ja toiset 6h koodaan tätä projektia lähes joka päivä.

No jos reversointi kiinnostaa niin ehkä sitten kannattaa vilkaista HEX DEREF - Official site

Mä olen koodannut tämän koko ohjelman itse. Ei ole kyse mistään ihan pienestä ja yksinkertaisesta ohjelmasta. Projektin vaatimus taso on 9.5/10 (Senior level C#/C++ kooderi aika pitkälti tarvitaan)

Eli seuraavaksi pitäisi tehdä Windowsin kernelin ajuri, että pystyy debuggiin kernelistä käsin. Kuulostaako tutulta? Laita privaa tulemaan.

Jos tähän projektiin meinaa tulla mukaan niin sitten pitää osata koodata jollain näistä: C#, C++ (windows kernel driver) tai muuten hyvä C++ osaaminen.

Eli jos olet työtön, sekä sulla on aikaa useita tunteja tähän projektiin per arkipäivä ja/tai tarvit projektin missä on haastetta niin tässä on sellainen. Mielellään yliopisto-tason kaveri. Jos osaat SEO-optimoinnin hyvin ja tai PHP/JavaScriptin niin kannattaa myös laittaa privaa. Tietysti hyvä englannin kielen taito (kirjoitus ainakin) on plussaa.

Ao. debuggerissa on noin 4,4k riviä koodia business lokiikan kanssa (C# .NET) ja siinä meni yli vuosi, että sain sen siihen kuntoon, että se pärjää ulkomaillakin koska tuohon koodiin ei ole missään kunnollisia ohjeita (ei ainakaan julkisia). Toi VEH on C++ koodia (DLL) ja se kalikka "juttelee" ton C#-softan kanssa. Pelkästään UI:n voi mennä kevyesti vuosi tai parikin jos ei ole ennen koodannut. Vähän niin kuin vinkkinä kerron omia kokemuksia. Toi GUI tossa meikän softassa on WinForms.



Mä lisään sitä mukaa ominaisuuksia kun ymmärrän ja opin uusia asioita. Eli mulla on noin 10v harrastus koodauskokemus kaikenkaikkiaan (PHP/C#/C++). Osaan tietysti myös HTML/CSS perusteet ja olen logoja myöten tehnyt Photarilla kaiken itse. Käytännössä siis mulla on 100% copyright koko projektiin.

Ei kannata säikähtää. Mä opein C++ perusteet omia aikojani noin puolessa vuodessa kun päivittäin koodasin. On paljon mitä en osaa mutta olen tähän asti pärjännyt itekseni mutta tajusin, että kaksi ideaa tai toteutustapaa on parempi kuin yksi.

Jos saisin palkkaa 2500EUR/kk ja koodaisin tätä sen 6h päivä niin kuin about olen koodannut. Niin mä laskin, että ohjelman nykyhinta olisi noin 100 000EUR pelkästään kooderin palkoissa kevyesti.

Sen verran mitä Googletin niin ymmärsin, että F-Secure opettaa näitä yliopistoissa mitä tää mun ohjelma tekee elikkä Smallpdf.com

Tässä on siis business-ideaakin. En mä tätä huvikseni tee. Sen sijaan, että kattelisin jotain salkkareita telkkarista. Mä haaskaan vapaa-aikani näin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2019
Viestejä
74
Mielellään yliopisto-tason kaveri.
Eli siis. Yliopistotason kaveri osaa varmasti kertoa loremipsumit "tietoliikenteen merkitys kehittyvässä digiajan yhteiskunnassa" tutkimuksestaan, mutta koodata se ei automaattisesti osaa. Jäis toi akateeminen osaaminen aika puolitiehen jos koulussa opetettais oikeesti ohjelmoimaan.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
272
Eli siis. Yliopistotason kaveri osaa varmasti kertoa loremipsumit "tietoliikenteen merkitys kehittyvässä digiajan yhteiskunnassa" tutkimuksestaan, mutta koodata se ei automaattisesti osaa. Jäis toi akateeminen osaaminen aika puolitiehen jos koulussa opetettais oikeesti ohjelmoimaan.
Tää on kyl totta. Ei täällä yliopistossa mitään koodausta opeteta
 
Liittynyt
17.02.2019
Viestejä
136
Jos on hyvä matikkapää niin siitä on hyötyä koodaushommissa. Mä taisin sen takia viitata yliopistoon. Toivon luovia vastauksia. Nykymaailma passivoi. Toivoakin on. Sanat löytyvät Raamatusta.

Mä opein koodailun jotenkin yliluonnollisesti. Ajattelin jakaa jotain ennen kuin lähden tästä ajasta.

Tapasin jokin aika sitten erään "kaverin" ketä on yliopistossa ja vaikutti fixulta kaverilta. Se on totta, että koodauksen oppii vain koodaamalla niin kuin monen muunkin asian. Voin opettaa reversoinnin perusteet jos kiinnostaa.

Näissä mun hommissa pitää ymmärtää nämä: coder64 edition | X86 Opcode and Instruction Reference 1.12 Mä en osaa määritellä minkä tutkinnon se vaatii mutta voisin sanoa, että vuosia. Kilpailija myy ym. liittyvää pluginia 2500EUR/kpl koska ei ole kunnon kilpailua!

Jos joku meinaa mennä esim. PHP-koodaus hommiin niin ne odottavat, että osaat myös JavaScript:n. Nänä työpaikat ovat nimellä "Web devaaja". Mä tein sen verran JavaScriptllä, että rekkausformi osaa ilmoittaa, onko user-nimi käytössä vai ei. Googlettelin ja testasin omalla Linux-servulla kunnes sain toimimaan. Mun aika ei riitä kaikkeen. C#/C++ on sen verran vaikeampaa mitä PHP.

Mulla ei ole mitään havaintoa Suomitermeistä koodauksen suhteen koska kaikki Googletin englannin-kielisten ohjeittein perusteella.

Eikä siinä vielä kaikki. Nykyäänhän ne kaikki on jotain Framework settiä (CakePHP jne.), jotta koodin "syntaxi" pysyisi samana. Lyhyesti sanottuna sun pitää koodata sen frameworkin seteillä missä et pääse toteuttamaan itseäsi. Siihen kyllästyy hyvinkin nopeasti (marketissa naputtelet kassaa ja sanot Moi "jokaiselle vastaantulijalle"). Ainakin mulle kävi niin. Ja jätin sen paikan ennen kuin se alkoikaan.

Mä omasta mielestäni pääsin 90% samaan tulokseen native PHP-koodilla oman järjestelmäni kanssa.Koodasin vuonna 2012 ns. mini Wordpressin SEO-seteillä vuonna missä on automaatio pienten softapakettien myyntiin. Voi tilata esim. viikoksi, kuukaudeksi jne. Siinä on mm:ssa oma GeoIP-tuote (senkin koodailin). Eli voi myydä eri maihin eri hinnoilla IP:n perusteella jos haluaa. Tätäkään kilkettä en koskaan julkaissut. Huvittavinta on se, että Googlen vastine näytti samalle IP:lle jokin jonkin arabimaan vaikka IP on englannissa LOL. Pointtina taas, että nämä GeoIP-tuoteet myyvät kusetusta. Samalla säätietokin IP:n perusteella!? VAU!

En ole käynyt yliopistoa tai AMK:ta. Pitkäjänteisyydellä ja harrastuneisuudella olen oppinut koodailemaan. Pitää olla hyvä keskittymiskyky. Jos taustalla "kummittelee", että pitää tehdä sitä ja tätä kohta. Niin se haittaa luovaa koodaamista. Pointti siis on se, että jos sulla ei ole aikaa niin ei kannata lähteä haaskaamaan aikaa koodausalalle.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Suosittelen kokeilemaan jotain haastavempia aiheita jos uskallusta ja ehkä kokemustakin riittää.

- Emulaattori: CHIP-8 on hyvä aloittaa, sitten voi siirtyä vaikka NES tai Gameboy emulaattoriin.

- Täysin skrädestä tehty 2D/3D peli/renderöintimoottori tai vaikka oma säteenseurantaengine: https://raytracing.github.io/books/RayTracingInOneWeekend.html Tällaisessa pääsee myös hyvin kokeilemaan useamman coren hyötyjä tai laskennan ulkoistamista GPU:lle (Nvidia CUDA jne.)
- Edelliseen liittyen, mutta jos ei halua ihan alusta kaikkea tehdä niin OpenGL alkeet haltuun ja tekee vaikka oman benchmark softan. (Learn OpenGL, extensive tutorial resource for learning Modern OpenGL)
- Elektroniikka/Sularihommat on yllättävän hauskoja. Raspberry Pi, STM32F4Discovery + ledejä jne.
- Oma käyttöjärjestelmä. Tämä tosin on jo aika v***n vaikeaa ja voi olla että ne joilla on rahkeita tällaiseen ei enää kysele projekti-ideoita:

Aiheita ei kannata säikähtää vaan aloittaa jollain minimalistisella ja hyvin yksinkertaisella MVP idealla ja sitten myöhemmin laajentaa jos siltä tuntuu. Esim. edellämainitun benchmark softan ei ole tarkoitus olla 3DMarkin kilpailija vaan tee vaikka softan joka laittaa ruudulle x määrän pyramideja, palloja yms. Seuraavaksi laita ne kaikki pyörimään satunnaiseen suuntaan. Sitten vaikka pistää ne liikkumaan satunnaiseen suuntaan, kimpoilemaan toisistaan jne. Sitten käyttöliittymä jossa käyttäjä voi configuroida assettien määrän ja antaa muita parametrejä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
1
Olisitko kiinnostunut tälläisestä projektista? Palvelun tarkoituksena on toimia asiakkaan hyvinvoinnin seuraajana ja koostaa siitä raporttia palvelun tarjoajalle. Tällä hetkellä palvelusta on kiinnostunut STM, Opetushallitus ja Diakonissalaitos. Olisi tarvetta 1-2 kehittäjälle näin alkuun. Voidaan jutella google miitissä lisää? Koodijorma(a)gmail.com
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
1
Minulta puuttuu kotoa ulkolämpötilan mittari. Päätin sitten tehdä kyseisen vekottimen itse hyödyntäen ruuvitageja. Systeemiin kuuluu myös RPi sense hat sisäsään mittaukseen. Tiedot saatuaan RPi tuuppaa ne tietokantaan REST apin kautta ja palvelimella pyörivä softa piirtää kivoja kuvaajia datasta. Eli idean ei tarvitse olla kummoinen, minulla on tarve ja päätin täyttää sen omalla ratkaisulla. Ei ole halvin tai muutenkaan paras, mutta saa omanlaisen ja just ne toiminnot mitä haluaa
Juuri samanlaisella proggiksella minäkin aloittelin koodailua. Just tuo oma kiinnostus ratkaista jokin ongelma on ihan paras opettaja :thumbsup:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Tuolta löytyy joitain ideoita florinpop17/app-ideas

Yllä olevan linkin inspiroimana loin Reactilla yhden noista ko. linkin listaamista ideoista.
Kyseessä tuo GitHub Timeline, joka luo visuaalisen aikajanan käyttäjän aktiivisuudesta.

Jos kiinnostaa, niin se löytyy täältä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 933
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom