Mistä tunnistaa jakoketjun vaihtotarpeen?

Liittynyt
05.02.2018
Viestejä
226
Auton merkistä riippumatta onko yleistä elämämkokemuksen tapaista vinkkejä tunnistaa auton jakoketjun vaihtotarpeesta? Itselläni on citroen c4 vti kone, ja käsittääkseni jakoketju siellä moottorin sisällä öljyjen seassa. Maallikkona ainoa tapa tunnistaa ongelmaa olis lähinnä korvakuulo. Mutta minkälaista ääntä se ongelmainen ketju pitää? Tai huomaako ajossa jotain epätavallista?
 
Youtubesta löytyy videoita timing chain noise hakusanalla. Kylmäkäynnistyksessä venyneen ketjun rallatuksen kuulee yleensä kaikista selviten. Jakoketju voi tosin katketa myös ilman selviä ennakko-oireita, eikä siihen oikein voi varautua.

Joissain autoissa ketjun venymän voi tarkistaa "tarkistusluukuista", joista näkee ketjun kiristimen asennon. Myös merkkikohtaisella OBD-lukijalla saattaa onnistua ajoitusarvojen vertailu ohjearvoihin. Entisestä Audistani, 3.2 litraisella VR6 moottorilla, löytyi paljon keskustelua ketjun kunnon tarkkailuun VCDS:sän avulla.
 
Huollossa voi pyytää tarkistaan kiristäjää, jos se on pitkällä niin... Mut tuo käynnistyksessä rallattelu on ns. "viimeinen varoitus" ryhtyä varailemaan huoltoa aiheelle.

Jos olet omistanu autos pitkään, ehkä jopa alusta asti, saatat rattimiehenä™ huomata vuosien varrella tutuilla reiteillä, (automaatilla) et se ei kenties "vedä" enää niin hyvin ja niitä mäkiä mistä mentiin aiemmin vakkari päällä isolla pykälällä niin nyt aina tulee alasvaihto. Ajoitus alkaa olla sivussa venymän ansiosta.
 
Se voi myös kaasua nostaessa paukuttaa ketjua jonnekin päin koteloa, jolloin tietää että on aika vaihtaa ketju. Näppärä kaveri nyt tietenkin hitsaa muutaman millin lisää pituutta kiristäjään, koska ei just sillä hetkellä rasvahommat kiinnosta...
 
Siellä lukee PSA siellä "ketjun" nurkilla. Heti ku täsmää noihin kolmeen kirjaimeen, ketju vaihtoon. :p
Jos toi on THP, paaliin.
Hauskana sivuhuomiona, patonkipuolella haukutaan THPta että miksi piti tunkea joku bemarin paska kone keulalle. =D
 
Hauskana sivuhuomiona, patonkipuolella haukutaan THPta että miksi piti tunkea joku bemarin paska kone keulalle. =D
Onko kukaan kuullut mitään hyvää selitystä sille, miksi bemari on nähnyt hyväksi sijoittaa kettingin moottorin takaosaan, moottorin ja vaihteiston väliiin?

En tiedä onko urbaania legendaa mutta olen kuullut väitettävän, että THP-moottorien ketjukin olisi "suunnitelma_v1":ssä ollut kytkinpuolella. PSA olisi todennut, että ei-muuten-käy.
 
Onko kukaan kuullut mitään hyvää selitystä sille, miksi bemari on nähnyt hyväksi sijoittaa kettingin moottorin takaosaan, moottorin ja vaihteiston väliiin?
Joku huhu oli, että edesauttaa moottorin muotoilua siten että konepeitolle saadaan tilaa muodonmuutokselle jalankulkijan turvaamiseksi. Bemun pätkäkoneilla toi on kyllä vähän kestämätön väite, koska pannuhan on käytännössä jemmattu tuulilasin alle. Mersullahan on samaa konstruktiota käytössä. Joku taika siinä täytyy olla pitkittäismoottorin kanssa.
 
Ite oon vaihtanu aina 500 tkm kohdilla autosta riippumatta ja ainoastaan Volkkarin 1.9 tdi tuntui hyötyvän vaihdosta. Bemari eikö Opel muuttunut mitenkään.
 
Aiheeseen: vertaamalla nokan anturitietoa kammen asentoon, saattaa saada ohjelmallisesti viitettä venymiseen. Muuten hyviä vinkkejä tuli alkupuolella. Laatuöljyjä kannattaa käyttää ja vaihtaa usein (ei siis 25tkm välein, vaan useammin)
 
mites 90-luvun 230 kompressor mersu? jotain epämäärästä kuuluu about 10 sekuntia kun kylmänä käynnistää mutta sitten häviää...en oo varma onko jakoketju vai joku muu.....270t ajettu
 
Onko kukaan kuullut mitään hyvää selitystä sille, miksi bemari on nähnyt hyväksi sijoittaa kettingin moottorin takaosaan, moottorin ja vaihteiston väliiin?

En tiedä onko urbaania legendaa mutta olen kuullut väitettävän, että THP-moottorien ketjukin olisi "suunnitelma_v1":ssä ollut kytkinpuolella. PSA olisi todennut, että ei-muuten-käy.
PSA ei saanut tehdä käytännössä mitään muutoksia moottoriin ennen kuin lisenssi/sopimus/whatever meni umpeen, joten suunnittelu ja sen huonous on ihan BMW perää (samat ongelmat vaivaavat myös muita merkkejä missä tuo moottori on, esim Mini). Laatu parani lopulta kun sopimus salli PSA:n tehdä muutoksia (esim eThp on jo jonkin verran parempi). Vaikea ymmärtää miten tuollainen on päässyt suunnittelupöydältä tuotantoon.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 669
Viestejä
4 538 361
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom