Tarvitset siis esineen, jonka nimi on jiirisirkkeli (tai -saha) yläpöydällä. Pienihampaisia teriä on vaikka minkälaisia olemassa, myös sellaisia, missä on negatiivinen rintakulma. Teräpalan etupinta siis viistää kohdetta myötäsukaan, eikä siten haukkaa siihen materiaaliin. Tuollaisella terällä voi leikata ja sahata vaikka alumiinia. Jokaisella pienellä sirkkelillä voi tehdä niin.
Jos on vähän tilaa, ja haluaa kuitenkin askarrella pienimuotoisesti, niin tuollainen pieni sirkkelin ja jiirisahan muodostama yhdistelmäkone voisi juuri ja juuri mahtua jonnekin komeron alahyllylle. Teriä vaihtamalla sellaisella tekee vaikka mitä. Niitä sivuohjaimia ja pöydän jatkeita voi itse tehdä niin pitkälle kuin oma mielikuvitus ja järki riittää. Ja se sivuohjain voi olla vaikka kovaa puutakin, ei se normaalissa käytössä ehdi kulua olemattomiin tai kieroksi. Sivuohjaimena toimii myös vaikka iso alumiininen vatupassi.
Minusta on aivan järjetöntä maksaa 150 euroa jostain yhden levyn sahauksesta, kun liki samalla hinnalla saa omakseen työkalun, jolla noita hommia voi jatkossa tehdä vaikka kuinka paljon tahansa. Tietty jos asuu jossain 22 neliön yksiössä, niin sitten tilanne on ehkä vähän eri. Mutta tuollainen yhdistelmä laite + käsiporakone + sille jokin kiinnitysteline mahtuvat kyllä todellakin yhden ainoan komeron alahyllylle, jos halua siihen sijoittamiseen vain on.
T -.-
Tämä seuraava on tosi juttu: Nuoruudessa autosta menivät tukivarsien reiät soikeiksi. Ainoa taloudellisesti järkevä tapa korjata se oli ostaa itselleen pieni laadukas valovirta miggi, että pystyi ottamaan sähköt pihalla olevasta sähkötolpasta. Se miggi toimi sen jälkeen olohuoneen sohvapöytänä sohvan päädyssä peitettynä isolla pöytäliinalla, kun ei sille kalliille migille ollut pienessä ahtaassa vuokra kämpässä mitään muutakaan järkevää lämmintä säilytyspaikkaa. Sama miggi ja sama vaimo minulla ovat yhä edelleenkin, nyt yli 20 vuotta myöhemmin. Että silleen... Enkä minä mikään vaimoani alistava hirviö ole, hän itse järkeili tuon aivan itsestään selvän tosiasian aivan samoin, ja naamioi näppärästi tuon kapineen lähes olemattomiin. Miehen kannattaa siis hankkia kerrasta itselleen hyvä miggi, ja hyvä vaimo. Se vain todellakin on joskus noin yksinkertaista.