minulla onglma että miten voi ssd levyn ylikirjotaa että kaikki tiedot häviää lopulisesti kokonaan

Liittynyt
19.12.2022
Viestejä
19
minulla onglma että miten voi ssd levyn ylikirjotaa että kaikki tiedot häviää lopulisesti kokonaan mikä on hyvä ylikirjotus ojelma ilmanen boot tai
käyttöjärjestelmässä toimiva
ja miten saa myös hd levyn myös
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 812
Yleensä SSD:n valmistaja tarjoaa parhaiten levyillensä toimivan työkaluohjelman jolla voi tehdä secure erasen.

Itse käyttäisin ensisijaisesti semmoista ohjelmaa.
 
Liittynyt
19.12.2022
Viestejä
19
Yleensä SSD:n valmistaja tarjoaa parhaiten levyillensä toimivan työkaluohjelman jolla voi tehdä secure erasen.

Itse käyttäisin ensisijaisesti semmoista ohjelmaa.
toimiiko sama juttu myös hd levyissä että valmistaja tarjoaa hyvän ylikirjotus ohjelman
 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
93
Lataa vaikka hirens boot cd,ja poltat sen cd:lle/usb tikulle(Hiren's BootCD PE) ,ja sieltä sitten käynnistät "eraser" ohjelman,sillä saa levyn oikeesti tyhjäksi,tosin siinä tyhjennyksessä voi kestää levyn koosta riippuen muutamasta tunnista yli vuorokauteen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Dban on defacto pyörivän levy tyhjennyssysteemi kotikäyttöön.
Data Removal: Darik's Boot and Nuke - DBAN
(Jos haluaa vähän lisää aikaa ja vaivaa käyttää SSD-levyn tyhjentämiseen niin laittaa siihen bitlockerin päälle ennen secure erasea, sen jälkeen tuskin tarvii pelätä että kukaan palauttaa siinä olleet datat. Voi sen tehdä pyörivällekin levylle halutessaan.)
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 926
Dban on hyvä perinteisten kiintolevyjen kanssa, mutta SSD:lle en tuota suosittele.
Sivuillakin mainitaan: "Delete information stored on hard disk drives (HDDs, not SSDs) in PC laptops, desktops, or servers."

SSD toimii sen verta eri tavalla, että tuo perinteinen ylikirjoitus ei välttämättä SSD:tä täysin tyhjennä.

SSD:n kanssa käyttäisin ATA Secure Erasea. Tuo löytyy yleensä SSD:n valmistajan omasta ohjelmasta ja joskus myös suoraan biosista. Sitten se ei käyttäjäystävällisin vaihtoehto on tehdä homma Linuxin kautta hdparm komennolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Mikäs siinä SSD:n ylikirjoittamisessa ongelmana tarkalleen oli? Riski, että jotain lohkoja jää ylikirjoittumatta levyn ohjainpiirin kikkailujen takia?

Jos vaikka Linuxin dd:llä kirjoittaa dataa levylle, senhän pitäisi käydä kaikki lohkot läpi kunnes ei ole enää lohkoja jäljellä, ja silloin on kaikki ylikirjoitettu. Mikä siinä on riskinä?

edit: Jaa, näköjään ainakin varalohkot, joita voi olla X prosenttia kapasiteetista, voivat tuottaa ongelmia.

ATA Secure Erase on periaatteessa määritelmänsä mukaan "secure", mutta joskus olen jotain huhua lukenut, että sen buginen toteutus olisi jättänyt tiedot tuhoamatta.

e2: jäi näköjään pois maininta, että puhuin siis SSD-levyistä nyt
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Minä olen käyttänyt vasaraa. HDD-levyille kova jysäys ja kiekot on rikki. SSD-levyillä joutuu mahdollisesti avaamaan ja murskaamaan piirit, jos haluaa ihan täyden varmuuden, muuten runnoo vaan jotain sekunteja, että ainakin osa piireistä on murtunut.

Joo, varmaan jossain erityislabrassa voidaan tiedot palauttaa, mutta aika harvalla meistä on niin arvokasta tietoa, että siihen kannattaisi satsata ihan hirmuisia summia ilman onnistumisen takuuta. Ja luulen, että ainakin yleisimmät palautuslabrat suhtautuvat tarkoituksella tuhotun levyn palauttamiseen aika nihkeästi.

Useimmilla on vasara kotona. HDD ja SSD-levyt ovat sitten useimmiten metallia, joten parkettia vasten ei kannata pamautella.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 211
Minä olen käyttänyt vasaraa. HDD-levyille kova jysäys ja kiekot on rikki. SSD-levyillä joutuu mahdollisesti avaamaan ja murskaamaan piirit, jos haluaa ihan täyden varmuuden, muuten runnoo vaan jotain sekunteja, että ainakin osa piireistä on murtunut.

Joo, varmaan jossain erityislabrassa voidaan tiedot palauttaa, mutta aika harvalla meistä on niin arvokasta tietoa, että siihen kannattaisi satsata ihan hirmuisia summia ilman onnistumisen takuuta. Ja luulen, että ainakin yleisimmät palautuslabrat suhtautuvat tarkoituksella tuhotun levyn palauttamiseen aika nihkeästi.

Useimmilla on vasara kotona. HDD ja SSD-levyt ovat sitten useimmiten metallia, joten parkettia vasten ei kannata pamautella.
Ei jää tällöin paljoo jälleenmyynti arvoa ;)

Aikas moni taitaa haluta tyhjäksi, koska on myymässä vanhoja pois...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 812
Kukaan ei ole tainnut todistettavasti edelleenkään palauttaa yhtään mitään edes kertaalleen ylikirjoitetulta HDD:lta tai SSD:ltä joten kyllä on melkoisen turhaa tuo useampaan kertaan veivaaminen.

Käyttää vain sitä valmistajan softaa jos semmoinen on saatavilla.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Ei jää tällöin paljoo jälleenmyynti arvoa ;)

Aikas moni taitaa haluta tyhjäksi, koska on myymässä vanhoja pois...
Vasaran käyttö kieltämättä vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon negatiivisesti. Mutta eipä tässä siitä kysytty, toisaalta ei kysytty tietojen hävittämisestäkään vaan ylikirjoittamisesta, joten annoin vinkkiä vähän väärällä lähtökohdalla.

Ehkäpä ei kannata myydä, jos levyillä on ollut jotain arvokasta riippumatta siitä kirjoittaako yli vai ei, työnantajan vanhoja levyjä ei kannata myydä laisinkaan - joutuu pahimmillaan vielä syytteeseen, riippumatta palauttamisen mahdollisuudesta.
Jos siellä taas on ollut lomakuvat ja p0rnokokoelmat, niin sitten vaan secure-erasella tai dbanilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Vasaran käyttö kieltämättä vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon negatiivisesti. Mutta eipä tässä siitä kysytty, toisaalta ei kysytty tietojen hävittämisestäkään vaan ylikirjoittamisesta, joten annoin vinkkiä vähän väärällä lähtökohdalla.

Ehkäpä ei kannata myydä, jos levyillä on ollut jotain arvokasta riippumatta siitä kirjoittaako yli vai ei, työnantajan vanhoja levyjä ei kannata myydä laisinkaan - joutuu pahimmillaan vielä syytteeseen, riippumatta palauttamisen mahdollisuudesta.
Jos siellä taas on ollut lomakuvat ja p0rnokokoelmat, niin sitten vaan secure-erasella tai dbanilla.
Ei sitä arvokastakaan tietoa sieltä kaiveta, jos se on ylikirjoitettu. SSD-levyillä Secure Erase -komento on hyvä tehdä ainakin lisäksi.

Työnantajan omaisuutta ei ylipäätään kannata myydä, siinä voi saada syytteen esimerkiksi varkaudesta. Vai mitä tässä ajettiin takaa?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 672
Viestejä
4 188 398
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom