Minkä puhelimen ostan?

Oneplus 15 nyt tarjouksessa telialla. Nykyinen puhelin oneplus 12, jossa ei varsinaisesti ole vikaa. Nykyinen kuitenkin julkaisusta ostettu eli ikää alkaa jo 2,5 vuotta olemaan. Akku hieman osoittaa väsymisen merkkejä, ei mitään graavia kuitenkaan. Olen tykästynyt oneplus käyttikseen ja hyvään akkuun ja lataukseen. Olisiko "elinkaaripäivitys" näin perusteltu vai kannattaako vain tarvittaessa uusia akku ja odotella vielä pari että oikea hyppäyksiä tekniikassa tapahtuu? Hintapistekin olisi miellyttävä nyt, muistipula ei varmastikaan tule halventamaan puhelimia tulevaisuudessa.
Itsellä OnePlus 11 ja olin suunnitellut päivitystä tuohon OnePlus 15, mutta kamera ei raudaltaan juuri parempi ole kuin tässä vanhuksessa. Muutenhan se on todella hyvä puhelin varsinkin 16GB/512GB malli siihen 699€ hintaan.

Tykkään käyttiksestä tässä ja ttselle kamera tärkein ominaisuus akun/latausnopeuden lisäksi joten jäi ostamatta ja hankintaan menee todennäköisesti samalla käyttiksellä oleva Oppo Find X9 Ultra (ellei sitten tule jotain todella hyvää tarjousta Oppo Find X9 Pro mallista).
 
Mikähän tuon OP 15 kohtalo nyt sitten lopulta on? Vähän tekis mieli ostaa tuohon 699€ hintaan , kun nykyinen kohta 5v vanha OP 9 alkaa näyttämään väsymisen merkkejä akun osalta. Ei taida tällä hetkellä samaan rahaan saada vastaavaa? Täytyykö vain alkaa katseleen Oppon suuntaa ja lyödä euroja pöytään?
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän tuon OP 15 kohtalo nyt sitten lopulta on? Vähän tekis mieli ostaa tuohon 699€ hintaan , kun nykyinen kohta 5v vanha OP 9 alkaa näyttämään väsymisen merkkejä akun osalta. Ei taida tällä hetkellä samaan rahaan saada vastaavaa? Täytyykö vain alkaa katseleen Oppon suuntaa ja lyödä euroja pöytään?
Jos ei tarvitse parasta kameraa niin ei mitään vastaavaa saa lähellekkään samaan hintaluokkaan. Oppo Find X9 Pro on Elisan asiakkaille 1199€ (kamera parempi kuin OnePlus 15, muuten vastaava tai hieman huonompi) ja Ultra 1499€ (paras Android puhelin käytännössä kaikessa).
 
Nord 4 seuraajaksi kans tuota Telian tarjousta oon katellu. Vaikka ei kyl nord 4 oo ollu puutteellinen missään osa-alueella mutta ku nord 6 ei tänne enää edes tuu nii joku mielenhäiriö katella ny tuota tuplaten kalliimpaa OP15:sta. Haluaisin vaan tuon sandstormin niin ei olisi lasia takaosa mut piru ku ei oo verkkokaupas saldoja.

E: Elisa tiputti kans hintaa. Taidanpa laittaa tilaukseen kun sieltä saa tuota sandstormia. E2: Voi helvetti, elisallakin vain myymälänoudolla.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs nykyään vastaa suunnilleen Samsung A52:sta? Alkaa olla tutulla sellainen vaihtokunnossa ja jotain vastaavaa voisi tulla tilalle. A36, A56 vai kenties jotain muuta?
 
Mikäs nykyään vastaa suunnilleen Samsung A52:sta? Alkaa olla tutulla sellainen vaihtokunnossa ja jotain vastaavaa voisi tulla tilalle. A36, A56 vai kenties jotain muuta?
A26 on parempi kamera kuin A36 ja lisäksi muistikorttipaikka jos tykkää tilasta.
 
A56 kyllä todella hyvä ja luonteva päivitys tuosta.
Ääni täältäkin. Taloudesta vaihdettiin viime vuoden lopulla 2 A52s:ää A56:een, kun päivitykset loppuivat ja hyvin ovat ymmärtääkseni toimineet. Toivottavasti nyt sitten 5 vuotta menee seuraavaan vaihtoon :)
 
Powerilla on Motorola Razr 60 simpukka kovassa tarjouksessa 649e. Onkohan mistään kotoisin tuo?
 
Motorolan suurin heikkous on päivityslupaus, joka on tuossa 3 vuotta. Ensimmäinen menee siihen, että saa nykyisen 16-version laitteeseen.
Samsung Flip 7:aan verrattuna n. 350€ halvempi ja onhan tuo vihreänä tyylikäs. Laitteen lähtöhinta ollut raikas 1349€.

io-techin arvostelu laitteesta: Testissä Motorola Razr 60 Ultra - io-tech.fi
 
Oma iPhone 12 mini on alkanut temppuilemaan. Akku on vaihtokunnossa ja kameran tarkennuksen kanssa ongelmia. Ärsyttäviä ongelmia, mutta näiden kanssa voi vielä elää jonkin aikaa, ihan välitön tarve uudelle ei ole.

Tässä nyt punninnut iPhone-vaihtoehtoja; käytetty yksityiseltä, käytetty liikkeestä (6-12kk takuu) ja uuden 17e (DNA 36kk takuu, mahdollisesti koroton maksuaika).

Ominaisuuksien osalta varmaan kaikki 15-> ylöspäin mallit olisi ihan kelvollisia, käytettynä yksityiseltä varmana sieltä 400€ tuntumasta, uusi 17e taitaa olla 650€ luokkaa ja hinta on maksuhalujeni yläpäässä. Takuuttomasta käytetystä ei myöskään haluaisi maksella hirveästi.

Jossain tuli vastaan että 15-malleissa olisi kuumenemisongelmaa ja ehkä akkukaan ei ole parhaasta päästä(ja vielä käytettynä huonompi)? Onko 16-mallit huomattavasti parempia kuin 15? 16e olisi muuten ollut harkinnan arvoinen, mutta tykkään magsafesta…

Ei ole tullut puhelinmarkkinoille asiaa pitkään aikaan, onko odotettavissa esim. hintojen laskua iPhonejen osalta lähiaikoina tai muita mullistuksia?
 
Oma iPhone 12 mini on alkanut temppuilemaan. Akku on vaihtokunnossa ja kameran tarkennuksen kanssa ongelmia. Ärsyttäviä ongelmia, mutta näiden kanssa voi vielä elää jonkin aikaa, ihan välitön tarve uudelle ei ole.

Tässä nyt punninnut iPhone-vaihtoehtoja; käytetty yksityiseltä, käytetty liikkeestä (6-12kk takuu) ja uuden 17e (DNA 36kk takuu, mahdollisesti koroton maksuaika).

Ominaisuuksien osalta varmaan kaikki 15-> ylöspäin mallit olisi ihan kelvollisia, käytettynä yksityiseltä varmana sieltä 400€ tuntumasta, uusi 17e taitaa olla 650€ luokkaa ja hinta on maksuhalujeni yläpäässä. Takuuttomasta käytetystä ei myöskään haluaisi maksella hirveästi.

Jossain tuli vastaan että 15-malleissa olisi kuumenemisongelmaa ja ehkä akkukaan ei ole parhaasta päästä(ja vielä käytettynä huonompi)? Onko 16-mallit huomattavasti parempia kuin 15? 16e olisi muuten ollut harkinnan arvoinen, mutta tykkään magsafesta…

Ei ole tullut puhelinmarkkinoille asiaa pitkään aikaan, onko odotettavissa esim. hintojen laskua iPhonejen osalta lähiaikoina tai muita mullistuksia?

Kannattaa nyt ainakin katsoa tarjontaa verkkokaupoista. Käytettyjä ja kunnostettuja myyviä liikkeitä on tullut runsaasti viime vuosina. mm. tradeup, vaihtokapula, swappie.. jotkut tarjoavat jopa 18-24kk takuuta. Hintojen laskua tuskin on muistien hinnan nousun myötä. Mitä tuolla kierrellessä ollut niin välillä on poistossa / sisäänheittotuotteena nähnyt 349€ iphone 16e ja 499€ iphone 15. En tunnista mainitsemiasi ongelmia akun kanssa tai kuumenemisia.
 
Kannattaako enää ostaa telialta S22 5G kun samaan hintaan saa oneplus nord ce5:n 179€? Tietoturvapäivitykset loppunee ensi vuoden alussa S22:sta?
 
Onko alle 500€ hintaluokassa muita järkeviä vaihtoehtoja ku pixel 9a ja nothing phone 4a pro? Mistähän muuten johtuu, että seuraavan hintaluokan pixel eli pixel 9 maksaa yli 600€ ja erot aika pienet 9a verrattuna.
 
Onko alle 500€ hintaluokassa muita järkeviä vaihtoehtoja ku pixel 9a ja nothing phone 4a pro? Mistähän muuten johtuu, että seuraavan hintaluokan pixel eli pixel 9 maksaa yli 600€ ja erot aika pienet 9a verrattuna.
Kannattaako enää ostaa telialta S22 5G kun samaan hintaan saa oneplus nord ce5:n 179€? Tietoturvapäivitykset loppunee ensi vuoden alussa S22:sta?
Molempien vaihtoehdoksi voi miettiä DNA:n ja Gigantin tarjouksesta Galaxy A56:sta 249 eurolla.
 
Odottaisin itse syksympään. Elokuussa tulevat uudet Pixel 11 puhelimet ja ainakin aina ennen ovat nykyiset mallit menneet vähintään -50% aleen.
 
Nord CE5 8/256 malli ainakin Gigantissa 199 euroa on tuohon hintaan varsin käypänen puhelin.
 
Mitäs mieltä tästä?

Xiaomi Redmi Note 15 Pro 5G 8/256GB Glacier Blue​


6,580mAh battery

Iso akku tärkeä, onkos muita merkkejä tai malleja, jossa näin iso akku ja muutenkin varteenotettava? Plussaa oli myös se, että näissä pitäisi olla suojakuori mukana valmiina paketissa.



259 e jäsenille
 
On ollu pohdinassa että luopuisi iphonesta jotenkin alkaa itselle tökkiä tämä apple nytten. Uudesta nyt en hirveästi viitsi maksaa joten max 400€ varmaan hintaa halvempikin käy. Kunhan olisi jonkinlainen kamera kun sillon tällöin kuvailee.
 
On ollu pohdinassa että luopuisi iphonesta jotenkin alkaa itselle tökkiä tämä apple nytten. Uudesta nyt en hirveästi viitsi maksaa joten max 400€ varmaan hintaa halvempikin käy. Kunhan olisi jonkinlainen kamera kun sillon tällöin kuvailee.
Aiemmin mainittu OnePlus ce5.
Akku kestää hyvin ja kamera on yllättävän hyvä ollut.
Tuostakin on io-tech arvostelut.
 
Tammiston Powerissa on 2v synttäritarjouksessa oneplus 15r 399e. Klikkasin osto heti nappia ja varasin. Nyt huomasin että sähköpostissa, että hinta on 699e. Onkohan tarjoustuoteet loppu vai onko tässä vaa joku tekninen homma syynä?
 
Tammiston Powerissa on 2v synttäritarjouksessa oneplus 15r 399e. Klikkasin osto heti nappia ja varasin. Nyt huomasin että sähköpostissa, että hinta on 699e. Onkohan tarjoustuoteet loppu vai onko tässä vaa joku tekninen homma syynä?
Ainakin tuolla lukee
1780746773448.jpeg

Joten joutunee menee paikanpäälle...
 
Pakko muuten kehua tätä Oneplus Nord CE5 mainio akunkesto ja hyvä näyttö oikein passeli hintaisekseen.
 
Moi...puhelimen vaihto edessä nykyisen Sony 10v tilalle. Olen pähkäilyt myös, että ois kiva kuvailla enemmän someen kuvia ....järkkäri vai hyvä kamerapuhelin ? Vaikeaa päättää ! Halpa puhelin ja oikea kamera ....vai hyvä kamerapuhelin.....tää vaan toistuu mielessä .
Puhelin kuitenkin etusijalla ( hieman) 400-500 E . Sampat ja Iphonet ei ole minun juttuja:geek:. Vinkkejä !! .
 
Järkevä ja toimiva järkkäsetti on linsseineen 2-3k€ vähintään. Onko sen lisäksi budjettia laittaa samaa summaa siihen päälle toimivaan jälkikäsittelysetuppiin että saat aikaiseksi luuria parempaa jälkeä? Ota tämä ihan vakavasti nyt tämä vinkki.
 
Moi...puhelimen vaihto edessä nykyisen Sony 10v tilalle. Olen pähkäilyt myös, että ois kiva kuvailla enemmän someen kuvia ....järkkäri vai hyvä kamerapuhelin ? Vaikeaa päättää ! Halpa puhelin ja oikea kamera ....vai hyvä kamerapuhelin.....tää vaan toistuu mielessä .
Puhelin kuitenkin etusijalla ( hieman) 400-500 E . Sampat ja Iphonet ei ole minun juttuja:geek:. Vinkkejä !! .

400-500 euron hintaan voisi saada käytettynä vaikka Pixel 9 Pron.

Aavistuksen voi olla liian pieni tuo budjetti jos puhelimeen kaipaa huippukameroita mukaan luettuna Zoom linssi ja puhelin pitää olla uusi. Siltikin voi olla että kuukausia pitää kyttäillä sopivaa tarjousta.

Järkkäri maksaa sitten enemmän ja erityisesti jos valovoimaista laatuputkea kaipaa kaveriksi.

Tosin käytettynä saa joskus edullisesti jotain perusdigijärkkäriä "kittilinssillä".
 
Järkevä ja toimiva järkkäsetti on linsseineen 2-3k€ vähintään. Onko sen lisäksi budjettia laittaa samaa summaa siihen päälle toimivaan jälkikäsittelysetuppiin että saat aikaiseksi luuria parempaa jälkeä? Ota tämä ihan vakavasti nyt tämä vinkki.
Oletko sitä mieltä että .esim vaikka canon r10 r tai r7 kittilinssillä häviää kuvanlaadussa huippu kamerapuhelimelle ( oppo ultra) . Ja tuleeko noiden Canonien mukana enää mitään kuvankäsittely ohjelmaa? ( joskus tuli) yli 10v sitten . En tavoittele mitään ammattitason kuvan ilmaisua :)
 
No, kittilinssillä tekninen laatu kyllä just riittää, mutta et saa mitään erikoisempaa kojteen erottelua aikaiseksi taustasta mitä nyt yleensä ekaksi järkällä haetaan. Siitä ne linssitarpeet vähitellen kasvaa. Jälkikäsittelysetuppii tarviit riittävän laadukkaan näytön ja kalibroinnin siihen, jotta pystyt raakakuvien avulla työstämään lopputuloksen nykyisiä huippuluureja paremmaksi. Moderni luuri puskee pihalle myös ehtaa HDR-kuvaa ja HDR-näyttö millä tekee jotain kuvankäsittelyn suhteen ei ole halpa lysti.

Kaiken kaikkiaan, jos kohde on pelkkä some, mikä tahansa kameraorientoitunut huippuluuri riittää pitkälle. Myös vanhemmat Xiaomi 14/15 Ultrat käytettynä (edelleen ykkösluokan pääkamera + lähikuvaan pystyvä telekamera) riittää. Snapseed piisaa pääosin ja HDR-kuvien käsittelyyn vaaditaan Lightroom Mobile tai vastaava gainmappia ymmärtävä/puskeva editori.

Vauhtikuvien ottaminen on edelleen järkkäsetin heiniä valovoimaisilla telezoomeilla.
 
Honor Magic 8 Lite 256gb
Vai
Motorola Moto G86 Power

Vaiko ei kumpaakaan? Pitäisi olla saatavana Dna/Telia/Elisa valikoimista. Nord CE5 olisi muuten ehdoton valinta, mutta en pysty elämään monokaiuttimen kanssa, joka on todennäköisesti tuossa yhtä surkea kuin CE2 lite:ssä:D
 
Jonkin aikaa sitten kyselin, ja olinkin menossa noutamaan Nord 5 mutta unohtui ja jäi kokonaa. Nyt olisi ajankohtaista vaihtaa ja hinta olisi 300-400€. Onko mitään parempaa saatavilla kun tuo kyseinen Nord5?
 
Honor Magic 8 Lite 256gb
Vai
Motorola Moto G86 Power

Vaiko ei kumpaakaan? Pitäisi olla saatavana Dna/Telia/Elisa valikoimista. Nord CE5 olisi muuten ehdoton valinta, mutta en pysty elämään monokaiuttimen kanssa, joka on todennäköisesti tuossa yhtä surkea kuin CE2 lite:ssä:D
Ei tässä musta hirveen surkea kaiutin ole. Akun kesto todella iso plussa itselle.
 
Pitää odotella josko Galaxy A36/56 tulisi vielä varastoihin alennettuun hintaan. Ellei tule niin sitten Nord CE5 kerran päivityksiäkin vielä saisi edes 3 vuodeksi.

Pitäisi saada ainakin turvallisuuspäivityksiä tuohon (CE 5:even) selvästi pitempään. Taitaa olla Android 19 asti versiot ja turvallisuuspäivityksiä useampi vuosi päälle.
 
En usko että tuosta mitään paniikia tulee huollot tulee pelaamaan edelleen ja varmasti päivitykset.
Oneplus Pad 2:lta loppui ainakin jo hyvä meininki päivitysten suhteen. Niitä tuli vielä vuodenvaihteeseen saakka kuukausittain lähestulkoon, nyt ei ole enää keväällä näkynyt vaikkei mikään päivityslupaus ole mennyt umpeen. Laitehan on 2024 toiselta puoliskolta.
 
Oneplus Pad 2:lta loppui ainakin jo hyvä meininki päivitysten suhteen. Niitä tuli vielä vuodenvaihteeseen saakka kuukausittain lähestulkoon, nyt ei ole enää keväällä näkynyt vaikkei mikään päivityslupaus ole mennyt umpeen. Laitehan on 2024 toiselta puoliskolta.
No toukokuun päivitys on tuolle jo kyllä julkaistu että en tiedä missä kuussa sun laitteesi on.

 
On kyllä, mutta entinen päivitystahti hyytyi tasan siihen kun OP:n sekoilut alkoi uutisissa alkuvuodesta. Noh tehkää toki päätökset kukin tahollanne ja ostakaa kuolleen brändin vehkeitä jos huvittaa. Tanssi ja laulu loppuu melko varmasti ennen päivityslupauksen loppua kuitenkin. Tietoturvaongelmat saavat patsit, mutta harvakseltaan (juuri kuten OP Pad2:lla nyt menee).

Jos kamerat eivät ole tärkeitä, Pixel 9a on vakaa valinta tuossa hintaluokassa. Tosin Googlekin pissi jo ysisarjan ostajia silmään - Gemini Intelligence ym. uutuudet vaativat jo kymppisarjan.
 
Jos Pixeleitä haluaa, niin kannattaa odottaa Pixel 11 julkistusta. Tällöin edelliset mallit ovat suurella varmuudella kovassa alennusmyynnissä. Perus 10 on paljon parempi kuin 10a, ja ainakin perus 9 oli saman hintainen viime elokuussa kuin 9a.
 
On kyllä, mutta entinen päivitystahti hyytyi tasan siihen kun OP:n sekoilut alkoi uutisissa alkuvuodesta. Noh tehkää toki päätökset kukin tahollanne ja ostakaa kuolleen brändin vehkeitä jos huvittaa. Tanssi ja laulu loppuu melko varmasti ennen päivityslupauksen loppua kuitenkin. Tietoturvaongelmat saavat patsit, mutta harvakseltaan (juuri kuten OP Pad2:lla nyt menee).

Jos kamerat eivät ole tärkeitä, Pixel 9a on vakaa valinta tuossa hintaluokassa. Tosin Googlekin pissi jo ysisarjan ostajia silmään - Gemini Intelligence ym. uutuudet vaativat jo kymppisarjan.
Eihän se merkki kuole mihinkään.. Oppo on samaa brändiä, lähtevät vaan euroopan markkinoilta mikäli uutta sopparia ei tule. En ymmärrä tätä hysteriaa asian suhteen.
 
Aina kun joku mainitsee harkitsevansa oneplussan ostamista niin ei tänne tarvitse tulla ulisemaan kuinka merkki on täältä lähtenyt ja sen takia ei kannattaisi ostaa varsinkaan kun ei ole varmaa tietoa että päivitykset mukamas sen takia loppuisivat.

Asiasta voi jatkaa vaikka täällä.
 
Jonkin aikaa sitten kyselin, ja olinkin menossa noutamaan Nord 5 mutta unohtui ja jäi kokonaa. Nyt olisi ajankohtaista vaihtaa ja hinta olisi 300-400€. Onko mitään parempaa saatavilla kun tuo kyseinen Nord5?
Osta vaan jos hyvään hintaan löydät. 349€ näyttää saavan tällä hetkellä, mutta muistelisin että on 299€ hintaan myös saanut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 363
Viestejä
5 248 844
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom