Mini-ITX pelikone

led

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
11
Ajatuksena olisi päivittää nykyistä konetta vähän pienempään runkoon. Olen pyöritellyt ajatusta tuosta Cooler Masterin nr200p kotelosta, joka näyttäs melko näppärältä, mutta itse osien sopivuuden kanssa vähän ymmärrysongelmaa. Pääasiallisena käyttönä pelaaminen ja 3D-mallintaminen.

Nykyinen:
* Fractal design R2
* i7 7700k + Phanteks PH-TC14PE
* Asus strix z270f
* RTX 3070
* 16GB (2x8gb) DDR4
* Corsair RMx 750w
* 4x SSD levyä

Tällä hetkellä ajatus että prossu + emo pitäisi ainakin päivittää. Kysymysmerkkinä vielä myös että sopiiko tuo phanteksin prossucooleri kyseiseen koteloon ja aiheuttaako ATX kokonen PSU (tartti asennusraudan ymmärtääkseni nr200p kotelolle) ongelmia esim. jäähdytyksen kanssa tms.?

Budjetti päivityksen osalta 500 - 600 €. Ei nyt kiveen hakattu jos on perusteita ylitellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 093
Tällä hetkellä ajatus että prossu + emo pitäisi ainakin päivittää. Kysymysmerkkinä vielä myös että sopiiko tuo phanteksin prossucooleri kyseiseen koteloon ja aiheuttaako ATX kokonen PSU (tartti asennusraudan ymmärtääkseni nr200p kotelolle) ongelmia esim. jäähdytyksen kanssa tms.?
Ei mahdu jäähy. Kannattaa ostaa AMD:n vähemmän kuluttava prosessori tai Intelin kerroinlukittu tuohon koteloon.

Kiinnitysrauta blokkaa joko näytönohjaimen pituutta ja tuo RTX 3070 ei mahdu tai sitten se pitää olla lyhyt ATX, että johdot saa käännettyä näytönohjaimen tieltä:
1650019236356.png
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Virtalähde ehkä mahtuu Meslicioukseen, jonkun ohkaisen radin aion kera. Esim. Ek:n tuotokset, mutta piuhojen veto voi olla pituuksien takia vähemmän kivaa.
 

led

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
11
Kiinnitysrauta blokkaa joko näytönohjaimen pituutta ja tuo RTX 3070 ei mahdu tai sitten se pitää olla lyhyt ATX, että johdot saa käännettyä näytönohjaimen tieltä:
Hemmetti, enpä tajunnut johtoja ottaa huomioon ollenkaan, voi mennä vähän hankalaksi.

Virtalähde ehkä mahtuu Meslicioukseen, jonkun ohkaisen radin aion kera
En ollut kuullutkaan kotelosta, mutta tuohan näyttäs siltä että atx psu pitäs sopia. Joka tapauksessa näyttää siltä että cpu jäähy menis vaihtoon, niin varmaan kannattaa kattoa noita nestejäähyjä muutenkin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
496
Mulla on NR200P MAX, joka sisältää 850w virtalähteen, PCIe 4.0 raiserin ja 280mm AIOn prossulle. 3070 menee koteloon heittämällä, jos kerran oma kolmeropelinen 3080 Ti mahtuu juuri ja juuri.

Voi mennä hieman sun budjetin yli, mutta mielestäni tämä on ihan hyvä vaihtoehto. Hinta näyttäisi olevan 379 kotimaassa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Mulla on NR200P MAX, joka sisältää 850w virtalähteen, PCIe 4.0 raiserin ja 280mm AIOn prossulle. 3070 menee koteloon heittämällä, jos kerran oma kolmeropelinen 3080 Ti mahtuu juuri ja juuri.

Voi mennä hieman sun budjetin yli, mutta mielestäni tämä on ihan hyvä vaihtoehto. Hinta näyttäisi olevan 379 kotimaassa.
Samalla rahalla saa perusmalliin hyvän aion kylkeen ja laadukkaamman virtalähteen. Jotenkin vaan ei kuulosta fiksulta tuo systeemi, missä pusketaan 350W:a cpu-jäähyn läpi ulos.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 659
Ajatuksena olisi päivittää nykyistä konetta vähän pienempään runkoon. Olen pyöritellyt ajatusta tuosta Cooler Masterin nr200p kotelosta, joka näyttäs melko näppärältä, mutta itse osien sopivuuden kanssa vähän ymmärrysongelmaa. Pääasiallisena käyttönä pelaaminen ja 3D-mallintaminen.

Nykyinen:
* Fractal design R2
* i7 7700k + Phanteks PH-TC14PE
* Asus strix z270f
* RTX 3070
* 16GB (2x8gb) DDR4
* Corsair RMx 750w
* 4x SSD levyä

Tällä hetkellä ajatus että prossu + emo pitäisi ainakin päivittää. Kysymysmerkkinä vielä myös että sopiiko tuo phanteksin prossucooleri kyseiseen koteloon ja aiheuttaako ATX kokonen PSU (tartti asennusraudan ymmärtääkseni nr200p kotelolle) ongelmia esim. jäähdytyksen kanssa tms.?

Budjetti päivityksen osalta 500 - 600 €. Ei nyt kiveen hakattu jos on perusteita ylitellä.
Ota huomioon että tuo on kymmenen vuotta vanha jäähymalli, siinä ei ole Intelin LGA1700 tukea ja AMD:n AM4 tuki riippuu siitä milloin jäähy on ostettu.
Erillisiä asennusrautoja ei ole saatavilla millä jäähyn voisi päivittää nykyaikaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
496
Samalla rahalla saa perusmalliin hyvän aion kylkeen ja laadukkaamman virtalähteen. Jotenkin vaan ei kuulosta fiksulta tuo systeemi, missä pusketaan 350W:a cpu-jäähyn läpi ulos.
Hassultahan se kuulostaa, jos sen noin ajattelee. Olen tehnyt kuten parissa arvostelussa on suositeltu, ja laittanut kotelon pohjalle kaksi 15mm tuuletinta puskemaan ilmaa ulos kotelosta. Ainakin omaan käyttöön komponentit pysyvät riittävän viileinä, vaikkakin prossuna on virtapihi i5-12600.

Omaan ostopäätökseen vaikutti eniten Optimum Techin arvostelu, jossa prossuna ylikellotettu i9-10900K (5Ghz, 1,272v) ja nVidia RTX 3090 FE.



Yksi selvä puute tässä kuitenkin on tuo etupaneelin USB-C liittimen puute.
 

led

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
11
Kiitos vastauksista. Vähä vaikuttaa että nr200p max tois lisää hintaa aika paljon. Tuo mesilicious taasen tarjoais mahiksen että atx psu menis, tämmöstä tällä hetkellä mietinnässä:

* i5-12400
* Asus rog strix b660-i gaming mini-itx
* Sspud Meshlicious mini-itx kotelo
* NZXT Kraken X53 240mm AIO nestejäähy
+ vanhasta näyttis, muistit, psu

Näyttäs tulevan vähän yli 600 € hintaa tuolle paketille.

Tuohon pitäisi nyt ainakin juutuben ja googlettelun mukaan mennä full atx psu (160 mm tuo oma) minun ymmärtääkseni. Ei ilmeisesti mitenkään hirveästi tilaa jää, mutta pitäs lienee mahtua.

Nr200p max:in kanssa näyttäs että vaikka aio tiputtas poist hintaa tulee 700€+

Onkos tossa kokoonpanossa mitään järkeä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 093
Kiitos vastauksista. Vähä vaikuttaa että nr200p max tois lisää hintaa aika paljon. Tuo mesilicious taasen tarjoais mahiksen että atx psu menis, tämmöstä tällä hetkellä mietinnässä:

* i5-12400
* Asus rog strix b660-i gaming mini-itx
* Sspud Meshlicious mini-itx kotelo
* NZXT Kraken X53 240mm AIO nestejäähy
+ vanhasta näyttis, muistit, psu

Näyttäs tulevan vähän yli 600 € hintaa tuolle paketille.

Tuohon pitäisi nyt ainakin juutuben ja googlettelun mukaan mennä full atx psu (160 mm tuo oma) minun ymmärtääkseni. Ei ilmeisesti mitenkään hirveästi tilaa jää, mutta pitäs lienee mahtua.

Nr200p max:in kanssa näyttäs että vaikka aio tiputtas poist hintaa tulee 700€+

Onkos tossa kokoonpanossa mitään järkeä?
i5-12400 menisi kevyemmällä ilmajäähyllä ja ei vaadi sitä AIOa :)
 

led

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
11
5-12400 menisi kevyemmällä ilmajäähyllä ja ei vaadi sitä AIOa :)
Totta, kiitos. Mitkäs nykyään on hyviä ja riittäviä? En näistä oikeen ole enää perillä ja melkosesti tuntuu olevan valikoimaa. Mulle riittää että jäähyttää toki hyvin, mutta hiljaisuus ois kyllä tosi hyvä.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 090
Kiitos vastauksista. Vähä vaikuttaa että nr200p max tois lisää hintaa aika paljon. Tuo mesilicious taasen tarjoais mahiksen että atx psu menis, tämmöstä tällä hetkellä mietinnässä:

* i5-12400
* Asus rog strix b660-i gaming mini-itx
* Sspud Meshlicious mini-itx kotelo
* NZXT Kraken X53 240mm AIO nestejäähy
+ vanhasta näyttis, muistit, psu

Näyttäs tulevan vähän yli 600 € hintaa tuolle paketille.

Tuohon pitäisi nyt ainakin juutuben ja googlettelun mukaan mennä full atx psu (160 mm tuo oma) minun ymmärtääkseni. Ei ilmeisesti mitenkään hirveästi tilaa jää, mutta pitäs lienee mahtua.

Nr200p max:in kanssa näyttäs että vaikka aio tiputtas poist hintaa tulee 700€+

Onkos tossa kokoonpanossa mitään järkeä?
B660-i emolevy tarvitsee DDR5 muistit. Et pysty käyttämään vanhoja DDR4 muistejasi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 093
Totta, kiitos. Mitkäs nykyään on hyviä ja riittäviä? En näistä oikeen ole enää perillä ja melkosesti tuntuu olevan valikoimaa. Mulle riittää että jäähyttää toki hyvin, mutta hiljaisuus ois kyllä tosi hyvä.
Fera 5 on hyvä ja riittävä, mutta kotelovalintasi tekee siitä mahdottoman.

Iso näytönohjain:

Pieni näytönohjain:

Nuo on nyt alustavat vaihtoehdot, mutta ensin pitäisi tietää muut tiedot ja sitten voi alkaa katselemaan noita tarkemmin, esim.
POISTETTU

edit: kävin poistamassa noita, kun pitää googletella LGA1700-yhteensopivuus.. nyt ei ehdi tänään, niin jos haluaa säästää Noctuan hinnoista, joutuu selvittämään itse..Mutta esim. tuo on varmaan ihan hyvä:

--

Varsinkin noilla pienillä jäähtyy sitten vaan 65W TDP prosessorit, mutta semmoinen i5-12400F on. Jos päivität i5-12600K, se AIO voi olla tarpeellinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Vaikea sanoa onko matalat custom-jäähyt edes selvästi parempia kuin vakiojäähy pelikäytössä. Itse laittaisin ennemmin 120:n aion tai 240:n se mielessä, että alemman tuulettimen voi joutua jättämään pois tai vaihtaa ohkaisempaan ja laittamaan sormisuojan jottei johdot nakuta lapoihin.
 

led

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
11
B660-i emolevy tarvitsee DDR5 muistit. Et pysty käyttämään vanhoja DDR4 muistejasi.
Huomasinkin tuon. Jokatapauksessa hintaluokka näyttäs olevan samoilla nurkilla jos sopivan löydän.

Fera 5 on hyvä ja riittävä, mutta kotelovalintasi tekee siitä mahdottoman.
Kiitos taas. Huomaa että kun näistä ei mitään enää muista, niin jää kyllä minulta huomiotta ilmeisiäkin asioita.

Pitääpä tuumailla nyt vielä että mitä sitä tekee, lähteeekö miettimään nyt esim. ton 12400 kanssa vaikka oisko tulevaisuutta ajatellen sitten tosiaan parempi sitten vaan repästä ja päivitellä parempaan. Hyvin tuli esille vaihtoehtoa kotelolle ja asioita joita ottaa huomioon. Itse ny vähän tykästyin esteettisesti tohon meshilicouksen koteloon muutenkin, niin koitan katsella saisinko sillä jonkunlaisen kokoonpanon aikaiseksi :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 196
Viestejä
4 194 495
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom