Mini-ITX netti-/toimistokäyttöön

Nykyisen pöytäkoneeni olen kasannut muistaakseni vuonna 2011 ja siinä pörisee Intel Core i3-2100 2x3.1GHz (LGA1155) joka aikanaankin oli tehoiltaan/hinnaltaan sieltä alapäästä. 8 GB muistilla ja SSD-levyllä se on riittänyt hyvin omaan käyttööni - nettisurffausta, pientä taulukkolaskentaa LibreOfficella. Käyttiksenä Ubuntu. Näyttönä on Dell Ultrasharp U2311H ja näyttiksenä on riittänyt emon (ASRock Z68 Pro3) integroitu Intel-piiri.

Ajatuksena olisi nyt rakennella uusi tietokone. Mielettömiä lisätehoja en välttämättä edes kaipaa. Hiljainen ja vähälämpöisyys etusijalla. Kaksi näyttöä olisi hyvä saada kiinni. Itse olen DELL UltraSharp U2412M:ää katsellut etenkin 16:10 kuvasuhteen ja 1920x1200 resoluution vuoksi. Koteloksi esim. Fractal Design Node 304 tuntuu habitukseltaan varsin passelin oloiselta.

Vanhassa koneessa on ollut käyttikselle SSD-levy ja omalle datalle perinteinen kovalevy. Saako uudessakin hyvä kuvio? Nuo mahtuu ainakin Node 304:ään. Pienempikin kotelo ei haittaa yhtään.

Laadukasta hiirtä ja näppistäkin saa ehdotella. Näppiksessä voisi olla integroituna SmartCard-lukija, muttei se mikään kynnyskysymys ole.

Budjetti on kohtuu joustava. Pyöreästi 0-2000€. Mitä isompi summa niin sitä enemmän pitää mun pystyä perustelemaan itselleni hankintaa. :)

Kiitos etukäteen raadille ajatuksista!

Jos tehon puolesta ei tarvitsisi olla kovinta rautaa, laittaisin pienen itx-kotelon jossa mahdollisuus kiinnittää se näytön taakse/työpöytään yms. Ulkoinen kannettavan virtalähde myös piiloon ja ei tarvitse paljoa kysellä hellasärön määrää.

Lisäksi kovalevy M2 (nvme) mallia ja mahdollinen toinen normi ssd varasto/backup käyttöön.

Itse vain vihaan rumaa pc pönttöä työpöydällä. Itsellä suunnitelmissa hukata nykyinen setti pois näkyvistä jollakin aika jaksolla.

Ajatuksena olisi nyt rakennella uusi tietokone. Mielettömiä lisätehoja en välttämättä edes kaipaa. Hiljainen ja vähälämpöisyys etusijalla. Kaksi näyttöä olisi hyvä saada kiinni. Itse olen DELL UltraSharp U2412M:ää katsellut etenkin 16:10 kuvasuhteen ja 1920x1200 resoluution vuoksi.

BenQ BL2411PT on paljon parempi.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
264 248
Jäsenet
75 377
Uusin jäsen
Hannes7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom