Minecraftiin tulee tänä vuonna tuki säteenseurannalle

Viestiketju alueella 'Uutisia lyhyesti' , aloittaja Sampsa, 19.08.2019.

  1. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream Team H2O

    Viestejä:
    7 478
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    Viimeksi muokattu: 19.08.2019
    oxbird tykkää tästä.
  2. FlyingAntero

    FlyingAntero ɑ n d r o i d Tukijäsen Team Android

    Viestejä:
    4 169
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuleekin mielenkiintoisia kyselyitä kohta puolin, kun etsitään komponentteja nuoren ekaan koneeseen Minecraftin pelaamista varten :think:. "Pitää siinä vähintään 400€ näytönohjain olla, että RTX ON".
     
    Styme, Radeonite ja hsalonen tykkäävät tästä.
  3. KVahlman

    KVahlman

    Viestejä:
    137
    Rekisteröitynyt:
    11.02.2019
    Mainiota, nyt lähtee RTX-korttien myynti huimaan kasvuun kun kersat alkaa ruinata reitreissiä mineen ;)

    Ei vaan, hienoa nähdä että raytracing on ottanut tuulta alleen ja tuodaan varsinkin näihin ison käyttäjäkunnan peleihin. Minecraftiinhan sai jo joku aika sitten kokeiluasteella olevan path tracing shaderin joka nyt tietty jäänee sitten pelkäksi kuriositeetiksi, mutta minecraft on monessakin mielessä hieno esimerkki miten säteenseuranta muuttaa ulkoasua kun se mistä lähdetään liikkeelle ei ole kovinkaan kummoinen.

    Toivottavasti AMD tuo pätevän säteenseurannan ulos ASAP että ei tarvitse itkeä tässäkään asiassa sitten enää NVIDIA-veroja :tup:
     
    Cuningas ja Cuthalu tykkäävät tästä.
  4. DaNightlander

    DaNightlander

    Viestejä:
    421
    Rekisteröitynyt:
    20.02.2017
    Digital Foundry testasi joku aika sitten modia, jolla saa path tracingin minecraftiin nvidian korteille.
    Ymmärtääkseni homma pelittää patreonin kautta, eli ilmaiseksi sitä ei saa.
     
  5. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 516
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Eihän tuossa TR:ssä ole muuta ongelmaa kuin, että rauta on edelleen liian alkeellista ja nopeudet sen takia varsin kehnoja. Nahkatakin on ihan turha väittää sen olevan tarpeellinen kun nVidiankin korteissa tehot loppuvat FullHD tasolle
     
  6. KVahlman

    KVahlman

    Viestejä:
    137
    Rekisteröitynyt:
    11.02.2019
    Jep, juuri tähän viittasin tuossa. Tällä hetkellä vain patreonin läpi mutta kunhan se valmistuu niin ilmeisesti tulossa vapaasti jakeluun.
     
  7. tombe0

    tombe0 Premium-jäsen

    Viestejä:
    335
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Niin kauan kun se on vain Windows versioon, on ihan yksi ja sama. Pitäisi tuoda myös Java versioon, mikä taas on käytännössä mahdotonta käsittääkseni.
     
    Technarchy ja Xiyng tykkäävät tästä.
  8. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 932
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Riittää hyvin FullHd tasolle ainakin Rtx2070 ja 2060S.

    Ja hyvä että yleistyy ja jonkunhan tämän RT touhun piti aloittaa, ihmeellisen paljon tulee kritiikkiä tästä Nvidialle, toki ymmärrän että osaltaan vain senkin takia koska kyseessä Nvidia ja ollaan nyt foorumilla jossa on myös vahvasti joukossa punaisenkin kannattajia.

    RT ilman pärjää kyllä mutta mukava lisä ja tulevaisuudessa entistäkin isompijuttu.
     
    Cuningas ja Styme tykkäävät tästä.
  9. Chloe

    Chloe Mestari

    Viestejä:
    8 302
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitä luin kommentteja geforceuk:n instagram-julkaisusta niin puhuivat että toteutettaisiin shadereilla.
     
  10. Marti77

    Marti77 Team H2O

    Viestejä:
    1 201
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Rtx 2080Ti niin saa juuri sen 60fps
     
  11. antero

    antero

    Viestejä:
    2 717
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Seuraavaksi tulee varmaan matopeliin.
     
    pruuttus ja Radeonite tykkäävät tästä.
  12. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    9 430
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    RT touhu aloitettiin liki vuosikymmen sitten Imaginationin (PowerVR) toimesta. Rauta oli itseasiassa jo silloin RT-kiihdytyksen kannalta edistyksellisempää kuin NVIDIAn BVH-kiihdytin, ainut vika oli että firma toimi enää mobiilipuolella siihen aikaan.
     
  13. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olisitte nyt laittaneet muutaman comparison screenshotin.
     
  14. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream Team H2O

    Viestejä:
    7 478
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
  15. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 516
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  16. Starglazer

    Starglazer Tukijäsen

    Viestejä:
    1 270
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitähän tuossa esimerkkikuvassa vedelle tapahtui? Muuttuiko se kokonaan läpinäkyväksi?
     
    dala1ama, Xiyng ja Radeonite tykkäävät tästä.
  17. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 932
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Täytyy varmaan tuon vuoksi päivitellä nuorempien koneet RTX aikakaudelle, ainakin jo kuvakaappausten perusteella.
    Liikkuvassahan kuvassa RT mielestäni näyttää muutenkin immersiivisemmältä kuin still kuvissa.

    Jos se on toisille turha ja toisille ei, niin kumpi se silloin on?
    Jokainen puhukoon toki omastapuolestaan mutta ihan hyvältä toi näin alkuun vaikuttaa.

    Olisiko ollut edes mahdollista Sen aikaisilla GPU.lla tehdä kyseistä, kun jo nyt vaaditaan kohtuu paljon suorituskykyä jopa tuohon vanhahkoon Quakeen että saa RT rullaamaan.
     
  18. aeba

    aeba

    Viestejä:
    20
    Rekisteröitynyt:
    25.03.2018
    Tätä ihmettelin itsekkin. Valot on ihan kivat, mutta minne katosi lammikko ja vesiputous?
     
    hsalonen ja Starglazer tykkäävät tästä.
  19. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 932
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Nopeasti katsottuna kuvaa, joku on hakannut maahan reijän josta vesi valunut alas ja varmaan tehnyt padon ylös, tosin en ymmärrä miksi vertailukuva otetaan kohdasta jota joku on käynyt mesomassa kuvien välissä.

    Näkyisiköhän tässä paremmin erot.

     
    njake, Styme ja aeba tykkäävät tästä.
  20. lusmux

    lusmux

    Viestejä:
    187
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eikös Windows10 versio ole juuri se Bedrock versio eikä se suositumpi java-versio? Vai tulisikohan varmuuden vuoksi molempiin versioihin...
     
  21. aeba

    aeba

    Viestejä:
    20
    Rekisteröitynyt:
    25.03.2018
    Huomattavankin paljon paremmin. Kiitän. Ihan kivaltahan tuo näyttää RTX:llä. Toki tuossakin on siinä 1:00 paikkeilla tuo yksi lammikko joka minun makuun saisi näkyä paremmin. Mutta tuo taitaa olla, öh, shaderin(?) ominaisuus, eikä RTX:n.
     
  22. Ormu

    Ormu

    Viestejä:
    1 233
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En mene suoraan sanomaan, kuinka helppoa säteenseurannan lisääminen Java-versioon olisi, mutta ainakin RTX-tuki voisi vaatia jotain rankempaa kikkailua pelin käyttämän grafiikkakirjaston (LWJGL) kanssa tai jopa sen vaihtamista johonkin toiseen. Tämä nyt vähän mutuna. Sitä en tiedä, miten nuo shader-modit on tehty (pelkällä Javalla ja Minecraftin mukana tulevilla kirjastoilla, vai lisäämällä joku natiivikirjasto) tai kuinka sellaisilla onnistuu säteenseuranta. Ilmeisesti jotain sellaista ovat kuitenkin modaajat kokeilleet.
     
  23. -SD-

    -SD- BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 965
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Saapa nähdä sitten kumpi on parempi näyttävyydeltään ja pyörivyydeltään. SEUS PTGI vai RTXON.
     
  24. B202R

    B202R Trololololhättan Premium-jäsen

    Viestejä:
    12
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
  25. Radeonite

    Radeonite

    Viestejä:
    81
    Rekisteröitynyt:
    07.10.2018
    Minä taas tulin kommentoimaan juuri päinvastaista! Eli tämä peli oli kyllä ensimmäinen peli, missä tuo vouhotettu RT oikeasti näkyi ja toi merkittävän parannuxen graffoihin :tup: Vielä kun sais tarkuutta siihe, että vesi erottuu vetenä (vois olla sinisempää) ja että noi elikot erottuu myös vedestä ja maastosta niinku ennenkin.
     
    ovastu02, Cuningas, Apukuski ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  26. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    8 472
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onkohan tästä jotain alustavia suorituskykytietoja? Ts. kuinka paljon pitää rahaa ruinata äidiltä, että tämän saa toimimaan kohtuullisesti?

    Tietenkin tubettajat tämän hankkii ja lapset sitten perässä..

    --

    Huoh, kun RX 570 vielä kesällä pyöritti kaikkea*, niin nyt selvästi on taas päivityksen aika, kun tubejonnellakin on..

    *) Kohtuulliset fps ja FullHD.
     
  27. Nerkoon

    Nerkoon Se ainoa oikea Platinum-jäsen

    Viestejä:
    3 516
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pointtihan oli siis, että nykyiset grafiikat ovat sen verran kehnoja, että raytracingiä paljon suuremman parannuksen saisi ihan yksinkertaisesti parantelemalla niitä jotenkin muuten
     
  28. Asmola

    Asmola Molander Ylläpidon jäsen Team Apex Legends RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    3 180
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jahas, mahtaakohan tyttö jatkossa kinuta isin läppäriä kun näkee mitä RTX tuo peliin.:btooth::vihellys:
     
    ovastu02, hsalonen ja Lepakomäyrä tykkäävät tästä.
  29. kbear

    kbear

    Viestejä:
    7
    Rekisteröitynyt:
    22.12.2016
    Tai miksei yhdistetä molemmat: joku kiva tekstuuripackki ja path tracing...

     
    Lepakomäyrä tykkää tästä.
  30. Paalausmestari

    Paalausmestari

    Viestejä:
    196
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Komialta näyttää jopa Minecraft! Täytyykin harkita seuraavaksi kortiksi jotain RTX-On mallia.:eek:
     
    Lepakomäyrä tykkää tästä.
  31. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 299
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    No oikeastaan hyvä juttu, kun monesti pakettikoneiden näyttikset eivät ole niin hyviä pelaamiseen ja saadaan helposti se 2-3v lisää käyttöikää koneelle.
     
  32. Manager2k

    Manager2k Tukijäsen

    Viestejä:
    721
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Nyt on kyl kova RTX uutinen. Tässä pitää kohta itsekkin alkaa miettimään uutta korttia vai jaksaiskohan GTX1080 pyörittää mineä RTX ON asetuksella?
     
  33. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 932
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Eikös nämä 1000 sarjalaiset ole "RT dia esitystä varten" eli ovat varsin hitaita kaikessa RT liittyvässä.

    Esim Quake RTX sain Gtx1080 sen 1000fps kun laitoin Render:RTX niin n.17-23fps :lol:

    Oletan että minecrafti voi olla vielä hieman raskaampi joten ehkä 10-15fps?
     
  34. koje

    koje

    Viestejä:
    34
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Lieköhän kukaan ehtinyt Winellä kokeilemaan? Kun wine-staging+esync tätä nykyä näyttää pyörittävän mitä vaan Windowsilla sattuu olemaan. Mutta kyllä se Javallekin pitäisi saada, ja jollain avoimella, kenties CRYENGINEn toteutuksella. NVIDIA ei vaan pelitä avoimilla ajureilla, toisin kuin AMD:n.
     
  35. Styme

    Styme

    Viestejä:
    24
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2017
    Tänään hain just RTX 2060 Superin itelleni. Jumaleishön, nyt minecraftia tulille!!
     
    3AHG ja Lepakomäyrä tykkäävät tästä.
  36. mt247

    mt247

    Viestejä:
    308
    Rekisteröitynyt:
    20.03.2017
    Melkoista kyllä kuinka paljon säteenseuranta muuttaa näinkin pienen pelin ulkoasua paljon hienompaan suuntaan.
     
    3AHG ja Lepakomäyrä tykkäävät tästä.
  37. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Syy on oikeastaan aika ilmeinen: täysin muuttuvan geometrian pelissä, kuten minecraftissa, perinteiset etukäteen lasketut valaistukset eivät ole mahdollisia ollenkaan.

    Aina kun maasto muuttuu, pitää vaikutukset globaaliin valaistukseen laskea uudelleen, eikä se ole mahdollista ilman reaaliaikaista raycastingia.

    Sen taki minecraftin valaistus on aina ollut niin latteaa.

    Suurimmassa osassa peleistä kartat ovat hyvin staattisia, joten niissä globaali valaistus voidaan laskea ennalta siellä level-designerin koneessa / datacenterissä. Silloin staattisella valaistuksella voidaan luoda ihan ok arvio siitä, että miten valo käyttäytyy maailmassa, kun kerran mikään ei juuri muutu.
     
    Dessu, Cuningas, mRkukov ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  38. Radeonite

    Radeonite

    Viestejä:
    81
    Rekisteröitynyt:
    07.10.2018
    Sekin on toki totta. Minellehän kyllä on noita textuuripackeja ja shader-lisäyxiä tehty käyttäjien toimesta, niinkuin yllä/allakin linkattiin.

    Toi on ihan cool, mut pitäis muistaa pitää ne palikkarajat, ku niitä palikoita joutuu kuitenkin kaivaan/rakentaan, niin tos ei enää erota niitä mistään. Se palikkaisuus on kuitenkin pelin idea ja lanka. Ei noi graffat kärsis, vaikka ne rajat siel himmeinä näkyiski.
     
  39. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 210
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minecraft on juuri optimaalinen peli "wow" efektin luontiin. Defaulttina ei oikein mitään valaistuksia tai efektejä niin RT kanssa kaikki on automaattisesti 100 kertaa parempaa. Paljon pienemmän eron saa perinteisissä peleissä, missä kaikki on laslettu ja optimoitu non-RT versioillekin. Ihan kuten zepi sanoikin.
     
  40. Technarchy

    Technarchy

    Viestejä:
    2 259
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Kyllä se vesi on siinä kuvassa yhä. Siitä ei näe kuin virtauskohdat.
     
  41. JuhoN

    JuhoN

    Viestejä:
    613
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2017
    WanhaPatu tykkää tästä.
  42. kbear

    kbear

    Viestejä:
    7
    Rekisteröitynyt:
    22.12.2016
    Taitaa ne rajat näkyä, kun vie kursorin palikan päälle. Itselläni ei Minecraftia ole niin en voi varmaksi sanoa, mutta ainakin allaolevassa videossa 6min kohdalla ne ovat näkyvissä:

     
  43. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 932
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Jos ilman RT näyttää paremmalta kun noita videoida katsot ja vertailet eroja, niin ihmettelen suuresti.

    Mutta pakko jonkun toki edustaa vähemmistönkin mielipidettä.
     
  44. JuhoN

    JuhoN

    Viestejä:
    613
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2017
    Tykkään paljon enemmän noista väreistä, ovat paljon vahvempia ja pienet yksityiskohdat kuten kukkaset tai ruoho näyttäää paljon kivemmalta.
     
  45. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 932
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Aika vaisun näköinen normaalina ilman RT.
    Ruohokin ja puiden lehdet näyttää paremmilta RT päällä puhumattakaan kaikesta muusta.

    Tuon yhden still kuvan vertailun perusteella ilmeisesti totesit.
    RT ja still kuvat on kyllä ehkä kaikista typerintä vertailua tälläisissä RT efekteissä jotka pääsee arvoonsa parhaiten liikkuvassa kuvassa ja vielä paremmin kun itse pelaa.
     
  46. Dudem

    Dudem

    Viestejä:
    899
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllähän tuo Nvidian testikuva RTX päällä tuo lisää silmäkarkkia peliin ja olihan siinä auringonpaisteessa omat jännät efektit. Siltikin jos tätä alkaisi taas pelaamaan, niin taitaisin silti tyytyä alkuperäiseen ilmeeseen, kun ei siinä kaivaessa ja rakentaessa tule todellakaan oltua suurinta osaa ajasta esim. auringonvalossa. Sekä itse pidän alkuperäisestä ulkonäöstä. Varmaan saisi muutaman jännän kuvan ja videon napattua RTX päällä, mutta eipä ole itselle ainakaan sen arvoista lähteä näytönohjainta päivittämään. Ja toki löytyy iso kasa fanien tekemiä grafiikka modeja, joilla saa kaikennäköistä säätöä tehtyä ulkonäköön.
     
    JuhoN tykkää tästä.
  47. -SD-

    -SD- BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    1 965
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Digital Foundryn katsaus Minecraft RTX:n Gamescom-esittelyversioon.

     
    Starglazer tykkää tästä.
  48. Lare

    Lare Error 404

    Viestejä:
    1 265
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016


    Voikohan nuo FPS-lukemat pitää paikkansa, vai onkohan joku itse modattu versio? Jos ei ole feikki, niin miehekkäästi syö kyllä tehoa ja RTX 2060 riittäisi hikisesti ehkä 30 FPS pelaamiseen. Upealta kyllä näyttää, se on myönnettävä.

    Edit: Joku Shaders-modihan siellä olikin:facepalm:
     
    Viimeksi muokattu: 23.08.2019
  49. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 932
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Joku oli valitellut että

    "I have the Ray tracing framerate whitout Ray tracing" :lol: