Minecraftiin tulee tänä vuonna tuki säteenseurannalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 973
Viimeksi muokattu:
Tuleekin mielenkiintoisia kyselyitä kohta puolin, kun etsitään komponentteja nuoren ekaan koneeseen Minecraftin pelaamista varten :think:. "Pitää siinä vähintään 400€ näytönohjain olla, että RTX ON".
 
Mainiota, nyt lähtee RTX-korttien myynti huimaan kasvuun kun kersat alkaa ruinata reitreissiä mineen ;)

Ei vaan, hienoa nähdä että raytracing on ottanut tuulta alleen ja tuodaan varsinkin näihin ison käyttäjäkunnan peleihin. Minecraftiinhan sai jo joku aika sitten kokeiluasteella olevan path tracing shaderin joka nyt tietty jäänee sitten pelkäksi kuriositeetiksi, mutta minecraft on monessakin mielessä hieno esimerkki miten säteenseuranta muuttaa ulkoasua kun se mistä lähdetään liikkeelle ei ole kovinkaan kummoinen.

Toivottavasti AMD tuo pätevän säteenseurannan ulos ASAP että ei tarvitse itkeä tässäkään asiassa sitten enää NVIDIA-veroja :tup:
 
Eihän tuossa TR:ssä ole muuta ongelmaa kuin, että rauta on edelleen liian alkeellista ja nopeudet sen takia varsin kehnoja. Nahkatakin on ihan turha väittää sen olevan tarpeellinen kun nVidiankin korteissa tehot loppuvat FullHD tasolle
 
Digital Foundry testasi joku aika sitten modia, jolla saa path tracingin minecraftiin nvidian korteille.
Ymmärtääkseni homma pelittää patreonin kautta, eli ilmaiseksi sitä ei saa.

Jep, juuri tähän viittasin tuossa. Tällä hetkellä vain patreonin läpi mutta kunhan se valmistuu niin ilmeisesti tulossa vapaasti jakeluun.
 
Niin kauan kun se on vain Windows versioon, on ihan yksi ja sama. Pitäisi tuoda myös Java versioon, mikä taas on käytännössä mahdotonta käsittääkseni.
 
Eihän tuossa TR:ssä ole muuta ongelmaa kuin, että rauta on edelleen liian alkeellista ja nopeudet sen takia varsin kehnoja. Nahkatakin on ihan turha väittää sen olevan tarpeellinen kun nVidiankin korteissa tehot loppuvat FullHD tasolle
Riittää hyvin FullHd tasolle ainakin Rtx2070 ja 2060S.

Ja hyvä että yleistyy ja jonkunhan tämän RT touhun piti aloittaa, ihmeellisen paljon tulee kritiikkiä tästä Nvidialle, toki ymmärrän että osaltaan vain senkin takia koska kyseessä Nvidia ja ollaan nyt foorumilla jossa on myös vahvasti joukossa punaisenkin kannattajia.

RT ilman pärjää kyllä mutta mukava lisä ja tulevaisuudessa entistäkin isompijuttu.
 
Riittää hyvin FullHd tasolle ainakin Rtx2070 ja 2060S.

Ja hyvä että yleistyy ja jonkunhan tämän RT touhun piti aloittaa, ihmeellisen paljon tulee kritiikkiä tästä Nvidialle, toki ymmärrän että osaltaan vain senkin takia koska kyseessä Nvidia ja ollaan nyt foorumilla jossa on myös vahvasti joukossa punaisenkin kannattajia.

RT ilman pärjää kyllä mutta mukava lisä ja tulevaisuudessa entistäkin isompijuttu.
RT touhu aloitettiin liki vuosikymmen sitten Imaginationin (PowerVR) toimesta. Rauta oli itseasiassa jo silloin RT-kiihdytyksen kannalta edistyksellisempää kuin NVIDIAn BVH-kiihdytin, ainut vika oli että firma toimi enää mobiilipuolella siihen aikaan.
 
Olisitte nyt laittaneet muutaman comparison screenshotin.
 
Täytyy varmaan tuon vuoksi päivitellä nuorempien koneet RTX aikakaudelle, ainakin jo kuvakaappausten perusteella.
Liikkuvassahan kuvassa RT mielestäni näyttää muutenkin immersiivisemmältä kuin still kuvissa.

Ottaen huomioon alkuperäisen grafiikan tason voi sanoa, että raytracing on varmaan turhin keksintö ikinä tuon nimenomaisen pelin kohdalla.
Jos se on toisille turha ja toisille ei, niin kumpi se silloin on?
Jokainen puhukoon toki omastapuolestaan mutta ihan hyvältä toi näin alkuun vaikuttaa.

RT touhu aloitettiin liki vuosikymmen sitten Imaginationin (PowerVR) toimesta. Rauta oli itseasiassa jo silloin RT-kiihdytyksen kannalta edistyksellisempää kuin NVIDIAn BVH-kiihdytin, ainut vika oli että firma toimi enää mobiilipuolella siihen aikaan.
Olisiko ollut edes mahdollista Sen aikaisilla GPU.lla tehdä kyseistä, kun jo nyt vaaditaan kohtuu paljon suorituskykyä jopa tuohon vanhahkoon Quakeen että saa RT rullaamaan.
 
Tätä ihmettelin itsekkin. Valot on ihan kivat, mutta minne katosi lammikko ja vesiputous?
Nopeasti katsottuna kuvaa, joku on hakannut maahan reijän josta vesi valunut alas ja varmaan tehnyt padon ylös, tosin en ymmärrä miksi vertailukuva otetaan kohdasta jota joku on käynyt mesomassa kuvien välissä.

Näkyisiköhän tässä paremmin erot.

 
Eikös Windows10 versio ole juuri se Bedrock versio eikä se suositumpi java-versio? Vai tulisikohan varmuuden vuoksi molempiin versioihin...
 
Nopeasti katsottuna kuvaa, joku on hakannut maahan reijän josta vesi valunut alas ja varmaan tehnyt padon ylös, tosin en ymmärrä miksi vertailukuva otetaan kohdasta jota joku on käynyt mesomassa kuvien välissä.

Näkyisiköhän tässä paremmin erot.


Huomattavankin paljon paremmin. Kiitän. Ihan kivaltahan tuo näyttää RTX:llä. Toki tuossakin on siinä 1:00 paikkeilla tuo yksi lammikko joka minun makuun saisi näkyä paremmin. Mutta tuo taitaa olla, öh, shaderin(?) ominaisuus, eikä RTX:n.
 
Eikös Windows10 versio ole juuri se Bedrock versio eikä se suositumpi java-versio? Vai tulisikohan varmuuden vuoksi molempiin versioihin...

En mene suoraan sanomaan, kuinka helppoa säteenseurannan lisääminen Java-versioon olisi, mutta ainakin RTX-tuki voisi vaatia jotain rankempaa kikkailua pelin käyttämän grafiikkakirjaston (LWJGL) kanssa tai jopa sen vaihtamista johonkin toiseen. Tämä nyt vähän mutuna. Sitä en tiedä, miten nuo shader-modit on tehty (pelkällä Javalla ja Minecraftin mukana tulevilla kirjastoilla, vai lisäämällä joku natiivikirjasto) tai kuinka sellaisilla onnistuu säteenseuranta. Ilmeisesti jotain sellaista ovat kuitenkin modaajat kokeilleet.
 
Saapa nähdä sitten kumpi on parempi näyttävyydeltään ja pyörivyydeltään. SEUS PTGI vai RTXON.
 
Ottaen huomioon alkuperäisen grafiikan tason voi sanoa, että raytracing on varmaan turhin keksintö ikinä tuon nimenomaisen pelin kohdalla.

Minä taas tulin kommentoimaan juuri päinvastaista! Eli tämä peli oli kyllä ensimmäinen peli, missä tuo vouhotettu RT oikeasti näkyi ja toi merkittävän parannuxen graffoihin :tup: Vielä kun sais tarkuutta siihe, että vesi erottuu vetenä (vois olla sinisempää) ja että noi elikot erottuu myös vedestä ja maastosta niinku ennenkin.
 
Onkohan tästä jotain alustavia suorituskykytietoja? Ts. kuinka paljon pitää rahaa ruinata äidiltä, että tämän saa toimimaan kohtuullisesti?

Tietenkin tubettajat tämän hankkii ja lapset sitten perässä..

--

Huoh, kun RX 570 vielä kesällä pyöritti kaikkea*, niin nyt selvästi on taas päivityksen aika, kun tubejonnellakin on..

*) Kohtuulliset fps ja FullHD.
 
Minä taas tulin kommentoimaan juuri päinvastaista! Eli tämä peli oli kyllä ensimmäinen peli, missä tuo vouhotettu RT oikeasti näkyi ja toi merkittävän parannuxen graffoihin :tup: Vielä kun sais tarkuutta siihe, että vesi erottuu vetenä (vois olla sinisempää) ja että noi elikot erottuu myös vedestä ja maastosta niinku ennenkin.
Pointtihan oli siis, että nykyiset grafiikat ovat sen verran kehnoja, että raytracingiä paljon suuremman parannuksen saisi ihan yksinkertaisesti parantelemalla niitä jotenkin muuten
 
Tuleekin mielenkiintoisia kyselyitä kohta puolin, kun etsitään komponentteja nuoren ekaan koneeseen Minecraftin pelaamista varten :think:. "Pitää siinä vähintään 400€ näytönohjain olla, että RTX ON".

No oikeastaan hyvä juttu, kun monesti pakettikoneiden näyttikset eivät ole niin hyviä pelaamiseen ja saadaan helposti se 2-3v lisää käyttöikää koneelle.
 
Nyt on kyl kova RTX uutinen. Tässä pitää kohta itsekkin alkaa miettimään uutta korttia vai jaksaiskohan GTX1080 pyörittää mineä RTX ON asetuksella?
 
Nyt on kyl kova RTX uutinen. Tässä pitää kohta itsekkin alkaa miettimään uutta korttia vai jaksaiskohan GTX1080 pyörittää mineä RTX ON asetuksella?
Eikös nämä 1000 sarjalaiset ole "RT dia esitystä varten" eli ovat varsin hitaita kaikessa RT liittyvässä.

Esim Quake RTX sain Gtx1080 sen 1000fps kun laitoin Render:RTX niin n.17-23fps :lol:

Oletan että minecrafti voi olla vielä hieman raskaampi joten ehkä 10-15fps?
 
Niin kauan kun se on vain Windows versioon, on ihan yksi ja sama. Pitäisi tuoda myös Java versioon, mikä taas on käytännössä mahdotonta käsittääkseni.
Lieköhän kukaan ehtinyt Winellä kokeilemaan? Kun wine-staging+esync tätä nykyä näyttää pyörittävän mitä vaan Windowsilla sattuu olemaan. Mutta kyllä se Javallekin pitäisi saada, ja jollain avoimella, kenties CRYENGINEn toteutuksella. NVIDIA ei vaan pelitä avoimilla ajureilla, toisin kuin AMD:n.
 
Melkoista kyllä kuinka paljon säteenseuranta muuttaa näinkin pienen pelin ulkoasua paljon hienompaan suuntaan.
Syy on oikeastaan aika ilmeinen: täysin muuttuvan geometrian pelissä, kuten minecraftissa, perinteiset etukäteen lasketut valaistukset eivät ole mahdollisia ollenkaan.

Aina kun maasto muuttuu, pitää vaikutukset globaaliin valaistukseen laskea uudelleen, eikä se ole mahdollista ilman reaaliaikaista raycastingia.

Sen taki minecraftin valaistus on aina ollut niin latteaa.

Suurimmassa osassa peleistä kartat ovat hyvin staattisia, joten niissä globaali valaistus voidaan laskea ennalta siellä level-designerin koneessa / datacenterissä. Silloin staattisella valaistuksella voidaan luoda ihan ok arvio siitä, että miten valo käyttäytyy maailmassa, kun kerran mikään ei juuri muutu.
 
Pointtihan oli siis, että nykyiset grafiikat ovat sen verran kehnoja, että raytracingiä paljon suuremman parannuksen saisi ihan yksinkertaisesti parantelemalla niitä jotenkin muuten

Sekin on toki totta. Minellehän kyllä on noita textuuripackeja ja shader-lisäyxiä tehty käyttäjien toimesta, niinkuin yllä/allakin linkattiin.

Tai miksei yhdistetä molemmat: joku kiva tekstuuripackki ja path tracing...



Toi on ihan cool, mut pitäis muistaa pitää ne palikkarajat, ku niitä palikoita joutuu kuitenkin kaivaan/rakentaan, niin tos ei enää erota niitä mistään. Se palikkaisuus on kuitenkin pelin idea ja lanka. Ei noi graffat kärsis, vaikka ne rajat siel himmeinä näkyiski.
 
Melkoista kyllä kuinka paljon säteenseuranta muuttaa näinkin pienen pelin ulkoasua paljon hienompaan suuntaan.
Syy on oikeastaan aika ilmeinen: täysin muuttuvan geometrian pelissä, kuten minecraftissa, perinteiset etukäteen lasketut valaistukset eivät ole mahdollisia ollenkaan.

Aina kun maasto muuttuu, pitää vaikutukset globaaliin valaistukseen laskea uudelleen, eikä se ole mahdollista ilman reaaliaikaista raycastingia.

Sen taki minecraftin valaistus on aina ollut niin latteaa.

Suurimmassa osassa peleistä kartat ovat hyvin staattisia, joten niissä globaali valaistus voidaan laskea ennalta siellä level-designerin koneessa / datacenterissä. Silloin staattisella valaistuksella voidaan luoda ihan ok arvio siitä, että miten valo käyttäytyy maailmassa, kun kerran mikään ei juuri muutu.
Minecraft on juuri optimaalinen peli "wow" efektin luontiin. Defaulttina ei oikein mitään valaistuksia tai efektejä niin RT kanssa kaikki on automaattisesti 100 kertaa parempaa. Paljon pienemmän eron saa perinteisissä peleissä, missä kaikki on laslettu ja optimoitu non-RT versioillekin. Ihan kuten zepi sanoikin.
 
Toi on ihan cool, mut pitäis muistaa pitää ne palikkarajat, ku niitä palikoita joutuu kuitenkin kaivaan/rakentaan, niin tos ei enää erota niitä mistään. Se palikkaisuus on kuitenkin pelin idea ja lanka. Ei noi graffat kärsis, vaikka ne rajat siel himmeinä näkyiski.

Taitaa ne rajat näkyä, kun vie kursorin palikan päälle. Itselläni ei Minecraftia ole niin en voi varmaksi sanoa, mutta ainakin allaolevassa videossa 6min kohdalla ne ovat näkyvissä:

 
Jos ilman RT näyttää paremmalta kun noita videoida katsot ja vertailet eroja, niin ihmettelen suuresti.

Mutta pakko jonkun toki edustaa vähemmistönkin mielipidettä.

Tykkään paljon enemmän noista väreistä, ovat paljon vahvempia ja pienet yksityiskohdat kuten kukkaset tai ruoho näyttäää paljon kivemmalta.
 
Tykkään paljon enemmän noista väreistä, ovat paljon vahvempia ja pienet yksityiskohdat kuten kukkaset tai ruoho näyttäää paljon kivemmalta.
Aika vaisun näköinen normaalina ilman RT.
Ruohokin ja puiden lehdet näyttää paremmilta RT päällä puhumattakaan kaikesta muusta.

Tuon yhden still kuvan vertailun perusteella ilmeisesti totesit.
RT ja still kuvat on kyllä ehkä kaikista typerintä vertailua tälläisissä RT efekteissä jotka pääsee arvoonsa parhaiten liikkuvassa kuvassa ja vielä paremmin kun itse pelaa.
 
Kyllähän tuo Nvidian testikuva RTX päällä tuo lisää silmäkarkkia peliin ja olihan siinä auringonpaisteessa omat jännät efektit. Siltikin jos tätä alkaisi taas pelaamaan, niin taitaisin silti tyytyä alkuperäiseen ilmeeseen, kun ei siinä kaivaessa ja rakentaessa tule todellakaan oltua suurinta osaa ajasta esim. auringonvalossa. Sekä itse pidän alkuperäisestä ulkonäöstä. Varmaan saisi muutaman jännän kuvan ja videon napattua RTX päällä, mutta eipä ole itselle ainakaan sen arvoista lähteä näytönohjainta päivittämään. Ja toki löytyy iso kasa fanien tekemiä grafiikka modeja, joilla saa kaikennäköistä säätöä tehtyä ulkonäköön.
 


Voikohan nuo FPS-lukemat pitää paikkansa, vai onkohan joku itse modattu versio? Jos ei ole feikki, niin miehekkäästi syö kyllä tehoa ja RTX 2060 riittäisi hikisesti ehkä 30 FPS pelaamiseen. Upealta kyllä näyttää, se on myönnettävä.

Edit: Joku Shaders-modihan siellä olikin:facepalm:
 
Viimeksi muokattu:


Voikohan nuo FPS-lukemat pitää paikkansa, vai onkohan joku itse modattu versio? Jos ei ole feikki, niin miehekkäästi syö kyllä tehoa ja RTX 2060 riittäisi hikisesti ehkä 30 FPS pelaamiseen. Upealta kyllä näyttää, se on myönnettävä.

Edit: Joku Shaders-modihan siellä olikin:facepalm:

Joku oli valitellut että

"I have the Ray tracing framerate whitout Ray tracing" :lol:
 
NVIDIA vastasi muutamaan usein kysyttyyn kysymykseen.

Minecraft With Ray Tracing: Your Questions Answered - NVIDIA
Q: Why will Ray Tracing only be available for the Windows 10 Bedrock edition of Minecraft?

A: Microsoft’s industry standard DXR ray tracing API requires DirectX 12, and Bedrock already supports DirectX 12.

Currently, no implementation of ray tracing exists for Java, so the clear choice was to work with DXR and Bedrock to bring the dream of Minecraft real-time ray tracing to life.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 637
Viestejä
4 494 373
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom