Millä tarrat pois läppärin kannesta?

Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
15
Olisi tuommoinen vanha käytetty HP:n läppäri, jonka kannesta pitäisi saada edellisen omistajan laittamat pari tarraa pois. Mikä on paras tapa tehdä tämä poisto, niin ettei näyttö hajoa? Rungon puolella olleet tarrat olen tähän mennessä aina saanut pois näytönpuhdistusaineella ja sitten voimakkaasti mikrokuituliinalla painaen hinkkaamalla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Ruokaöljy poistaa melko tehokkaasti liimajämät. Ei aikaakaan vahingoita pintaa.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 939
Asetoni liuottaa myös tehokkaasti liimat. Kynsilakanpoistoainetta saa lähimarketista.
Tosin ton kanssa saa olla varovainen mistä liuottaa kun tuo liuottaa myös lakkoja ja maaleja yms.
Riippuen liimasta, niin ihan peukalolla hinkkaaminen yhteen suuntaankin tekee ihan ok tuloksen. Osa jää liimapalloiks jotka voi pyyhkiä pöydän kulmaan, ja loput voi hinkata vaikka paidan kulmalla.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
3M Citrus Cleaner spray 500ml

Tuonkin kanssa pitää olla varovainen, sitä ei saa päästää näyttöpaneeliin. Kansi on kuitenkin aika turvallinen kohde kun pitää huolen ettei aine pääse valumaan karkuun.

Pari suihkautusta tarran päälle, hiukan odottelua, ehkä rapsuttelua. Uudelleen ja uudelleen. Osa tarroista lähtee ekan suihkautuksen jälkeen paperipyyhkeellä pyyhkäisemällä, toiset vaatii enemmän töitä. Lopuksi vielä jollain puhdistusaineella loppusilaus.

Tuo tekee selvää jälkeä tarran liimasta ja paneelin reunoille päästessään irroittaa liimatut paneelin kerrokset toisistaan...

Sen verran hyvää tavaraa että kaikilla pitäis olla pullo kotona kaiken varalta.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
980
asetonia en itse kokeilisi ainakaan arvokkaamapaan koneeseen, koska lähtee niin helposti maalit mukana.

itse olen tarrat poistanut viinalla, esim. etanolia tai IPA:aa uskaltaa ihan raakana laittaa pinnoille. Jos ei ole, niin voipi toimia ihan auton pissapojan nesteellä kostuttaa talouspaperia ja kovaa hinkkausta.

ennen tarran repimistä irti, pieni lämmitys esim. hiustenkuivaajalla tai varovasti tehokkaammalla kuumailmapuhatimella pehmittää liiman ja jättää vähämmän tahmeaa liimaa pintaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Olisi tuommoinen vanha käytetty HP:n läppäri, jonka kannesta pitäisi saada edellisen omistajan laittamat pari tarraa pois. Mikä on paras tapa tehdä tämä poisto, niin ettei näyttö hajoa? Rungon puolella olleet tarrat olen tähän mennessä aina saanut pois näytönpuhdistusaineella ja sitten voimakkaasti mikrokuituliinalla painaen hinkkaamalla.
Mitä materiaalia kansi on, muovia alumiinia? Onko huokoinen/reikäinen vai sileäpintainen?

Yks tehokas temppu tarrojen irroittamiseen on jonkinlainen irroitusraappa, eli muovinen suht terävällä reunalla varustettu esine, kuten ikkunaraappa/puhdistin. Itselläni on muita askareita varten ostettu raappa jossa on vaihdettavat muoviset "partakoneenterät" (tai oli, meni rikki mutta teriä voi käyttää suht helposti ilmankin). Noita voi käyttää ikkunoiden lisäksi muidenkin sileiden pintojen esim. alumiinin kanssa kunhan on varovainen. Tuollaisella lähtee yleensä suurin osa tarrasta aika kivuttomasti, loput liimajämät sitten hinkkaa irti esim. ruokaöljyn kanssa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 266
Asetoni liuottaa myös tehokkaasti liimat. Kynsilakanpoistoainetta saa lähimarketista.
Tosin ton kanssa saa olla varovainen mistä liuottaa kun tuo liuottaa myös lakkoja ja maaleja yms.
Riippuen liimasta, niin ihan peukalolla hinkkaaminen yhteen suuntaankin tekee ihan ok tuloksen. Osa jää liimapalloiks jotka voi pyyhkiä pöydän kulmaan, ja loput voi hinkata vaikka paidan kulmalla.
Asetoni/kynsilakanpoistoainetta en kyllä ohjeeksi antaisi. (edit olikin jo varoiteltu, voi aiheuttaa myös toimivuus ongelmia)

Toki jos epätoivoinen tapaus, jotain tälläistä (Li vanha läppäri) eikä mikään muu ketjun ohje tehoa, mutta jos tarrat ei enään tunnistettavia ja sileä, niin mites jos antaa olla, tai vetää päälle jokin teippauksen, osaan laitteita saa ihan kaupallisesti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
140
Olisi tuommoinen vanha käytetty HP:n läppäri, jonka kannesta pitäisi saada edellisen omistajan laittamat pari tarraa pois. Mikä on paras tapa tehdä tämä poisto, niin ettei näyttö hajoa? Rungon puolella olleet tarrat olen tähän mennessä aina saanut pois näytönpuhdistusaineella ja sitten voimakkaasti mikrokuituliinalla painaen hinkkaamalla.
Isopropanolilla on lähtenyt aika hyvin kaikki liimatahrat pintoja pilaamatta. Apteekista saa pikkupulloissa (Isopropyylialkoholi).
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Asetoni sulattaa tehokkaasti myös useat muovilaadut niin pitäisin asetonin kaukana kaikesta.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
980
Yks tehokas temppu tarrojen irroittamiseen on jonkinlainen irroitusraappa, eli muovinen suht terävällä reunalla varustettu esine, kuten ikkunaraappa/puhdistin. Itselläni on muita askareita varten ostettu raappa jossa on vaihdettavat muoviset "partakoneenterät" (tai oli, meni rikki mutta teriä voi käyttää suht helposti ilmankin). Noita voi käyttää ikkunoiden lisäksi muidenkin sileiden pintojen esim. alumiinin kanssa kunhan on varovainen. Tuollaisella lähtee yleensä suurin osa tarrasta aika kivuttomasti, loput liimajämät sitten hinkkaa irti esim. ruokaöljyn kanssa.
Totta. Mikä tahansa muovinen tasareunainen kappale voi toimia, jos ei jaksa hakea autosta sitä ikkunaraappaa. Itse just hinkkasin yhden tarran pois pikaisesti käyttäen aluksi lapsen isoa Duplo leegoa.

Tätä kannattaa kokeilla aluksi, ainakin saa lääräävän liiman kaavittua suurimmaksi osaksi pois ennen lopullista "hinkkausta", joka voi olla todella hidasta ja aikaavievää. Kevyttä lämmittämistä suosittelen myös pehmittämään liima.

Mutta jos liima on todella kovassa, niin voi vaatia paljon voimaa painaa tällaisella raapalla ja esim. näytön takapaneelin kestävyys ei välttämättä ole muoviläppäreissä kummoinen. Lasia vasten toki eri asia.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
15
Mitä materiaalia kansi on, muovia alumiinia? Onko huokoinen/reikäinen vai sileäpintainen?
Sileää alumiinia taitaa olla. Kone on mallia Acer TravelMate 8473T-2434G50Mnkk.

Mutta kokeilen tuota 3M-suihketta. Onneksi nuo tarrat eivät ole reunojen lähellä.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
107
Ilmastointiteippi on hyvää kamaa tarrojen sun muun jättämien liimajälkien irrottamiseen. Nin tiukasti kun se liima on läppäriin tarttunutkin, vielä enemmän se tykkää tarttua toiseen liimapintaan... Eli teipinpätkällä tuputtelemalla meinaa aika usein lähteä noi tarrojen jäljet helpomin ja siisitimmin kuin millään raaputtamalla tai edes sillä isopropanolilla hinkkaamalla.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Tuon alla "muut ostivat" kohdassa on spray liimaa tismalleen saman näköisessä purkissa :D

Sitruunatavaraa tuokin on. 3M on kallista, Motonetin sitrus cleaner on halvempaa mutta siitä purkista tulee tavaraa ulos vain ON/OFF periaatteella eli mitään pientä ruiskautusta ei tehdä. Periaatteessa Bilteman versiotakin voisi kokeilla jossain välissä.
 
Liittynyt
07.03.2019
Viestejä
33
Itse on tullut käytettyä esimerkiksi hiustenkuivaajaa erinäisten tarrojen poistamiseen. Sillä kun tarpeeksi lämmittää, niin usein tarra lähtee tosi siististi pois. Ei varmastikkaan toimi kaikkeen, mutta mitä itse olen käyttänyt, niin on toiminut hyvin. :thumbsup:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 256
Viestejä
4 195 830
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom