Millä ohjelmalla tehdä toimivat muistiinpanot/wikipedia tyyppinen tietopankki?

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
238
Onko jotain valmista ohjelmaa millä saisi toimivat muistiinpanot. Tarkoitus olisi tehdä itselle tietopankki mistä olisi helppo hakea muistiinpanoja ja helppo lisätä tietoa tarpeen mukaan.

Tallentaisin sen esim drobboxiin tai one driveen mistä olisi helppo hakea tarpeen mukaan.

Mediawikiä tutkin mutta vaikutti yhtäkkiä aika isolta hommalta ottaa käyttöön .?

Kaveri on tehnyt vastaavan nettisivu periaatteella. Sekin kävisi kun löytyisi helppo ohjelma.

Lisäksi on pdf ohjekirjoja mitkä olisi hyvä saada linkitettyä sinne sekaan.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
No Evernote tulee mieleen ensimmäiseksi. Siitä vielä maksullinen tili, itsellä ollut vuosia. Sopii aika moneen asiaan. Lopulta aika raskas ohjelmisto nykyään, mutta ominaisuuksia on miljuuna. ;)

Pocket on toinen.

Ja nopeisiin tekstinä tallennuksiin Google Keep.

Itse on kokeiltava, mikä soveltuu itselle parhaiten, vain onko kaikki käytössä kuten itsellä :rofl:.

En laittanut linkkejä, koska jokainen on saatavissa ainakin Windowsille, Androidille sekä selainkäytölle. Luulisin että omenavehkeille löytyy myös, jos sellainen on.:bored:

Edit. Multa meni tuo Wiki-tyyppinen toive ihan ohi :facepalm::facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Olen tykästyny töissä tallentamaan omia muistiinpanoja TiddlyWikiin, ei myöskään tarvitse tietokantaa taustalle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Standard Notes | A Simple And Private Notes App

Tämä ei ole kovin wikityylistä vaan pelkkää tekstiä. En aivan tajunnut miksi semmoista wikityylistä tarvitset kun et maininnut että mitään kuvia tai taulukoita tarvitsisi upottaa sekaan (tosin nekin saa tuohon maksullisella Extended-versiolla). Tageilla tässä voi tehdä listauksia ja hakea niiden perusteella. Backuppaus automaattisesti salattuun pilveen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
No Evernote tulee mieleen ensimmäiseksi. Siitä vielä maksullinen tili, itsellä ollut vuosia. Sopii aika moneen asiaan. Lopulta aika raskas ohjelmisto nykyään, mutta ominaisuuksia on miljuuna. ;)

Pocket on toinen.

Ja nopeisiin tekstinä tallennuksiin Google Keep.
Mikä näistä ohjelmista tekee ylivertaisen verrattuna tavalliseen tekstieditoriin tavanomaisten muistiinpanojen suhteen? Toki tekstin muotoilu ei ole mahdollista .txt-tiedostoille.

En tajunnut hakiko aloittaja muutoshistorian tallentavaa sovellusta, mutta tähän voi toki käyttää monia muita ratkaisuja. Kattavia ominaisuuksia hän ei ainakaan vaatinut.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Pilvi-tallennus ja clientit joka alustalle+web-liittymä on hyviä puolia. Keepissä ei ole undoa, pitkä miinus.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
238
Työssäni on paljon sellaista mikä toistuu esim. Kerran vuodessa tai kerran viidessä vuodessa. Sellaisella hetkellä olisi helppo tehdä haku omiin muistiinpanoihin.

Helpottaisi kun muistiinpanot olisi jaettu laitetyypeittäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
Nosto kun täysin samaa ongelma kuin OP, eikä ylläolevat ole vielä vanhentuneet. Oikeastaan ihan top vaihtoehtoja edelleen.

Roam Reasearch:sistä tullut, että kaksisuuntaiset linkit ovat kova juttu. En ole käyttänyt, kun hinnoittelu vähän tökkii vastaan ja saisi olla mielellään omaa hostattavaa ja avointa.

Vaatimuksena muuten pitäisi saada käytettyä kännykällä (Android) sekä tietokoneilla niin, että data synkronoituu näiden välillä. Tällä hetkellä pohdin Notionin ja TiddlyWikin välillä. Näihin molempiin pitäisi ainakin saada kaksisuuntaiset linkit. Notion on ilmainen/maksullinen ja suljettua koodia kun taasen TiddlyWiki on avointa, mutta asennus on erittäin yksinkertaisesta hyvinkin monimutkaiseen, riippuen miten haluaa. Kun Notionille on Android app, niin vaikuttaa kätevältä, että voi esim. selaimesta jakaa url:n suoraa Notioniin. Ainakaan nopeasti ei tullu TiddlyWikille uskottavaa Android app vastaan ja lisäksi app pitäisi sitten toima juurikin oman asennustavan kanssa.

Muuten perus wikinä olen käyttänyt DokuWikiä, joka on siinä mielessä kätevä, ettei vaadi tietokantaa. Lisäksi tuli vastan Obsidian, mutta siitä ei ole mitään kokemuksia.

Eli millä porukka käyttää henkilökohtaisten aivojen jatkeena? Usein arvioissa painotetaan paljon ryhmätyötä, työelämän taskeja, mutta nyt tosiaan on hakusessa henkilökohtaisen elämän lisämuisti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Itsellä on Joplin käytössä, jonne tallentelen kaikki omat "aivopierut" ja sitten vinkkejä sun muita dokumentteja, mitä tulee vastaan aina välillä.
Aijjuu, mut tuo wikipedia tyylinen puoli ei taida toteutua, en kylläkään ole kauhean syvällisesti tutustunut kaikkiin ominaisuuksiin, joita riittää kyllä omaan tarpeeseen...
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 928
Notion on täällä käytössä. Oikein hyvä opiskelun tueksi ja muistiinpanojen tekoon.

Tuli tämän videon ansiosta tuo napattua joku aika sitten:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
Itse en ole kauheasti MS OneNotesta innostunut, mutta osa työkaverista tykkää.
OneNote on itsellänikin töissä käytössä. Hyväksytty ohjelma ;)

Itsellä on Joplin käytössä, jonne tallentelen kaikki omat "aivopierut" ja sitten vinkkejä sun muita dokumentteja, mitä tulee vastaan aina välillä.
Uusi tuttavuus. Ilmeisesti vähän sama kuin TiddlyWiki, eli pitää itse hoitaa sync eri laitteiden välillä esim. Dropboxin avulla, ellei käytä heidän pilveään.

Tuli tämän videon ansiosta tuo napattua joku aika sitten:
Pitääkin katsoa. Huomaa, että Notion on aika in, kun videoita on aikasta paljon. Näköjään opiskelija tilaus toimii ainakin yhden suomalaisen oppilaitoksen tunnuksilla. Eli oppilaitoksen sähköpostilla saa 4$/kk personal pro:n, vaikka kai ilmainenkin riittää hyvin pitkälle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Uusi tuttavuus. Ilmeisesti vähän sama kuin TiddlyWiki, eli pitää itse hoitaa sync eri laitteiden välillä esim. Dropboxin avulla, ellei käytä heidän pilveään.
Itse halusin siis paikallisesti toimivan, jonka sitten synkkaan "sisäisesti" tarvittavien omien laitteiden välillä, en ole hirveän tykästynyt noihin pilvissä toimiviin palveluihin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
141
Itse halusin siis paikallisesti toimivan, jonka sitten synkkaan "sisäisesti" tarvittavien omien laitteiden välillä, en ole hirveän tykästynyt noihin pilvissä toimiviin palveluihin...
Olen samaa mieltä, että itsehallittu olisi parempi kuin pilvi, jonka turvallisuutta eikä elinikää ei tiedä. Miten synkkaat ja kuinka toimii? Onko ongelmia että esim. vahingossa päivittää vanhentunutta verisiota, jos auki useammassa paikassa samaan aikaan. Jos näin käy, osaako Joplin parsia eri ikäisistä versioista toimivan rakenteen riittävän luotettavasti?

WebDAV asennus Debianiin/Apache2 näyttikin yllättävän yksinkertaiselta... meni "väärälle" domainille, kun sille oli SSL:t kunnossa valmiiksi, mutta ei nyt haittaa tätä kokeilua. Jotenkin tuo Notion alkoi vaikuttamaan kiinnostavalta, mutta pitää kokeilla vielä Joplinia ja TiddlyWikiä. Paha vain kuin Notion toimii koko ajan ja näitäkin tunkee sinne...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Olen samaa mieltä, että itsehallittu olisi parempi kuin pilvi, jonka turvallisuutta eikä elinikää ei tiedä. Miten synkkaat ja kuinka toimii? Onko ongelmia että esim. vahingossa päivittää vanhentunutta verisiota, jos auki useammassa paikassa samaan aikaan. Jos näin käy, osaako Joplin parsia eri ikäisistä versioista toimivan rakenteen riittävän luotettavasti?
En pidä softaa auki kuin tarvittaessa niin en ole huomannut ongelmia ja Syncthing hoitaa synkkaus puolen. Ehkäpä jollain muulla on tarkempaa tietoa, jos tiedostot on auki eri ympäristöissä...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 187
Viestejä
4 194 200
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom