Mikä reititin minulle?

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 263
Toimiko joku iso VPN palvelu (ExpressVPN, NordVPN, PureVPN jne) Zyxel VMG3326-D20A modeemin kanssa?
Mitä tarkoitat, että toimiiko? Sitä, että voiko toi Zyxel yhdistää VPN-palveluun itse ilman tietokonetta, vai sitä, että voiko VPN-palveluun yhdistää Zyxellin takaa jollain tietokoneella/puhelimella?

Vaihtoehto 1): Vastaus riippuu onko Zyxelissä valmiina jokin VPN-asiakasohjelma, vai ei. Jos ei ole, niin silloin ei toimi.
Vaihtoehto 2): Kyllä voi ja toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Tästä Edgerouterista kun niin paljon puhutaan ja kehutaan täällä, ihmettelen hiukan ettei sille ole jo omaa osiota ilmaantunut.
Joka tapauksessa, minullekin nyt moinen päätyi hyppysiini.
Tovin jo taistelin sen kanssa, niiden perusasetusten ja päivitysten asentamisen kanssa painiskelin muiden töiden ohella, ja meinas pariin otteeseen ns hihat palaa kyllä...
Ja sitten iski kesälomatkin ja homma jäi odottelemaan parempaa aikaa ja minä rupesin etsimään sitä puuttuvaa inspiraatiota jatkaa...
Nyt näyttää että olisi taas aikaa jatkaa ja opiskella hiukan lisää. Teen tätä DIY/itseräpeltämistä suurimmaksi osaksi sen takia että haluan oppia ja ymmärtää mitä mikin laite tekee ja miksi se on mukana setissä jne.
Tietenkin myös olen innoissani jos edes joskus jotain saan sitten itsekin onnistumaan, ilman että soitan aina paikalle alan ammattilaisen.

Joka tapauksessa, nyt on käsissäni uusi viritys jonka haluaisin saada itse toimimaan. Ei kotilaite, vaan pienenpieni tsto kattaus.
Torppaaan sain kuin sainkin vihdoinkin kuidun korvaamaan järjettömän hidas vanha ADSL tms puhelinlankaa pitkin tuleva netti. Normisti tuon vanhan systeemin nopeus pyöri siinä hiukan alle 10 Mbps vauhdissa. Usein allekin, käytännössä heilui 6-8 Mbps välissä.

Mutta asiaan: Taloon tulee nyt kuitu kadulta (jippiii) ja menee omaan kuituoperaattorin purkkiin. Se puoli on ihan OK.
Sen perässä, (kaksi kuitua kulkee näiden välissä) on Cisco C1117-4P laite joka sekin siis nettioperaattorin toimittama. Siinä sitten on 4 LAN porttia joista netin (kai) saan ulos.
Tai siis tällä hetkellä olen sen vain testannut portista nro 0, laittamalla siihen suoraan piuhalla läppärin kiinni. Muita LAN portteja en ole edes testannut.
Kun kysyin purkin virittäneeltä kaverilta miten netin saan jaettua taloon , huikkasi vaan että tarttet routerin. Siksi tuo Edgerouter X mulle päätyikin.

Onko asia ihan niin simppeliä (johon en kylläkään usko) että pistän vaan ER X:n kiinni piuhalla esim tuohon Ciscon LAN porttiin nro 0 , jossa tiedän netin olevan saatavilla ?
Ja sen jälkeen voin kytkeä taas piuhoilla ER X:n perään vaikka pienen kytkimen josta sitten jaan netin parille Wifi lautaselle eri puolille taloa ?
Vai pitääkö mun operaattoria pyytää tekemään jotain asetuksen muutoksia tuohon Ciscon laitteeseen että voin ER X:n sen perään kytkeä ja netin Wifin kautta jakaa haluamiini paikkoihin talossa ?
Tällä hetkellä ei tarvetta kuin wifille. Jota mielellään itse hallinnoin ja säätelen.

Amatööriyteni tunnustan ja se varmaan myös kysymysteni tasosta paljastuu. Siitä pahoitteluni.
Saa vääntää rautalangasta. Ja ehkä kannattaakin mun tapauksessa.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Tästä Edgerouterista kun niin paljon puhutaan ja kehutaan täällä, ihmettelen hiukan ettei sille ole jo omaa osiota ilmaantunut.
Joka tapauksessa, minullekin nyt moinen päätyi hyppysiini.
Tovin jo taistelin sen kanssa, niiden perusasetusten ja päivitysten asentamisen kanssa painiskelin muiden töiden ohella, ja meinas pariin otteeseen ns hihat palaa kyllä...
Ja sitten iski kesälomatkin ja homma jäi odottelemaan parempaa aikaa ja minä rupesin etsimään sitä puuttuvaa inspiraatiota jatkaa...
Nyt näyttää että olisi taas aikaa jatkaa ja opiskella hiukan lisää. Teen tätä DIY/itseräpeltämistä suurimmaksi osaksi sen takia että haluan oppia ja ymmärtää mitä mikin laite tekee ja miksi se on mukana setissä jne.
Tietenkin myös olen innoissani jos edes joskus jotain saan sitten itsekin onnistumaan, ilman että soitan aina paikalle alan ammattilaisen.

Joka tapauksessa, nyt on käsissäni uusi viritys jonka haluaisin saada itse toimimaan. Ei kotilaite, vaan pienenpieni tsto kattaus.
Torppaaan sain kuin sainkin vihdoinkin kuidun korvaamaan järjettömän hidas vanha ADSL tms puhelinlankaa pitkin tuleva netti. Normisti tuon vanhan systeemin nopeus pyöri siinä hiukan alle 10 Mbps vauhdissa. Usein allekin, käytännössä heilui 6-8 Mbps välissä.

Mutta asiaan: Taloon tulee nyt kuitu kadulta (jippiii) ja menee omaan kuituoperaattorin purkkiin. Se puoli on ihan OK.
Sen perässä, (kaksi kuitua kulkee näiden välissä) on Cisco C1117-4P laite joka sekin siis nettioperaattorin toimittama. Siinä sitten on 4 LAN porttia joista netin (kai) saan ulos.
Tai siis tällä hetkellä olen sen vain testannut portista nro 0, laittamalla siihen suoraan piuhalla läppärin kiinni. Muita LAN portteja en ole edes testannut.
Kun kysyin purkin virittäneeltä kaverilta miten netin saan jaettua taloon , huikkasi vaan että tarttet routerin. Siksi tuo Edgerouter X mulle päätyikin.

Onko asia ihan niin simppeliä (johon en kylläkään usko) että pistän vaan ER X:n kiinni piuhalla esim tuohon Ciscon LAN porttiin nro 0 , jossa tiedän netin olevan saatavilla ?
Ja sen jälkeen voin kytkeä taas piuhoilla ER X:n perään vaikka pienen kytkimen josta sitten jaan netin parille Wifi lautaselle eri puolille taloa ?
Vai pitääkö mun operaattoria pyytää tekemään jotain asetuksen muutoksia tuohon Ciscon laitteeseen että voin ER X:n sen perään kytkeä ja netin Wifin kautta jakaa haluamiini paikkoihin talossa ?
Tällä hetkellä ei tarvetta kuin wifille. Jota mielellään itse hallinnoin ja säätelen.

Amatööriyteni tunnustan ja se varmaan myös kysymysteni tasosta paljastuu. Siitä pahoitteluni.
Saa vääntää rautalangasta. Ja ehkä kannattaakin mun tapauksessa.
Ciscon purkin kannattaa ensiksi asettaa siltaavaan tilaan ja vasta sen jälkeen kytkeä EdgeRouter X:n sen perään. Tein EdgeRouter X:stä käytöönottovideon suomeksi, joka löytyy signun linkin takaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Tästä Edgerouterista kun niin paljon puhutaan ja kehutaan täällä, ihmettelen hiukan ettei sille ole jo omaa osiota ilmaantunut.
Joka tapauksessa, minullekin nyt moinen päätyi hyppysiini.
Tovin jo taistelin sen kanssa, niiden perusasetusten ja päivitysten asentamisen kanssa painiskelin muiden töiden ohella, ja meinas pariin otteeseen ns hihat palaa kyllä...
Ja sitten iski kesälomatkin ja homma jäi odottelemaan parempaa aikaa ja minä rupesin etsimään sitä puuttuvaa inspiraatiota jatkaa...
Nyt näyttää että olisi taas aikaa jatkaa ja opiskella hiukan lisää. Teen tätä DIY/itseräpeltämistä suurimmaksi osaksi sen takia että haluan oppia ja ymmärtää mitä mikin laite tekee ja miksi se on mukana setissä jne.
Tietenkin myös olen innoissani jos edes joskus jotain saan sitten itsekin onnistumaan, ilman että soitan aina paikalle alan ammattilaisen.

Joka tapauksessa, nyt on käsissäni uusi viritys jonka haluaisin saada itse toimimaan. Ei kotilaite, vaan pienenpieni tsto kattaus.
Torppaaan sain kuin sainkin vihdoinkin kuidun korvaamaan järjettömän hidas vanha ADSL tms puhelinlankaa pitkin tuleva netti. Normisti tuon vanhan systeemin nopeus pyöri siinä hiukan alle 10 Mbps vauhdissa. Usein allekin, käytännössä heilui 6-8 Mbps välissä.

Mutta asiaan: Taloon tulee nyt kuitu kadulta (jippiii) ja menee omaan kuituoperaattorin purkkiin. Se puoli on ihan OK.
Sen perässä, (kaksi kuitua kulkee näiden välissä) on Cisco C1117-4P laite joka sekin siis nettioperaattorin toimittama. Siinä sitten on 4 LAN porttia joista netin (kai) saan ulos.
Tai siis tällä hetkellä olen sen vain testannut portista nro 0, laittamalla siihen suoraan piuhalla läppärin kiinni. Muita LAN portteja en ole edes testannut.
Kun kysyin purkin virittäneeltä kaverilta miten netin saan jaettua taloon , huikkasi vaan että tarttet routerin. Siksi tuo Edgerouter X mulle päätyikin.

Onko asia ihan niin simppeliä (johon en kylläkään usko) että pistän vaan ER X:n kiinni piuhalla esim tuohon Ciscon LAN porttiin nro 0 , jossa tiedän netin olevan saatavilla ?
Ja sen jälkeen voin kytkeä taas piuhoilla ER X:n perään vaikka pienen kytkimen josta sitten jaan netin parille Wifi lautaselle eri puolille taloa ?
Vai pitääkö mun operaattoria pyytää tekemään jotain asetuksen muutoksia tuohon Ciscon laitteeseen että voin ER X:n sen perään kytkeä ja netin Wifin kautta jakaa haluamiini paikkoihin talossa ?
Tällä hetkellä ei tarvetta kuin wifille. Jota mielellään itse hallinnoin ja säätelen.

Amatööriyteni tunnustan ja se varmaan myös kysymysteni tasosta paljastuu. Siitä pahoitteluni.
Saa vääntää rautalangasta. Ja ehkä kannattaakin mun tapauksessa.
Edgerouterille löytyy kyllä ketju näin jatkoa ajatellen.

Kokemuksia Ubiquitin reitittimistä (ja muista verkkovermeistä).
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Kiitän, kahlaan tuon ketjun nyt läpi myös.
En tyhmänä tajunnut tuon otsikon takaa sen tarkemmin katsella....kun oletin että otsikossa olisi heti edes mainittu ER-X.

Escalibur:in video(t) jo kateltu. Hyviä ja selkeitä ovat. :thumbsup:
Tosin mua hämää hiukan kuinka monta eri tapaa netistä löytyy esim juuri tuon ER-Xn käyttöönottoon.
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
441
Telia Hybrid on päättymässä ja pitäisi alkaa suunnittelemaan uutta systeemiä. 5G:tä alueella ei ole joten hitaammalla 4G:llä mennään. Modeemi suosituksia kahdelle pelikoneelle ethernet liittymällä ja tulostin sekä TV langattomasti.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Telia Hybrid on päättymässä ja pitäisi alkaa suunnittelemaan uutta systeemiä. 5G:tä alueella ei ole joten hitaammalla 4G:llä mennään. Modeemi suosituksia kahdelle pelikoneelle ethernet liittymällä ja tulostin sekä TV langattomasti.
Tuossa on 4G ketju jossa foorumin tuntien saat vastaukseksi Huawei B818 (itse en tunne laitetta)
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Ciscon purkin kannattaa ensiksi asettaa siltaavaan tilaan ja vasta sen jälkeen kytkeä EdgeRouter X:n sen perään. Tein EdgeRouter X:stä käytöönottovideon suomeksi, joka löytyy signun linkin takaan.
Tuo Ciscon C 1117-4P purkki , lienee on itsessään jo router sinänsä. Mutta ei ole (vielä) varmuutta miten se konfiguroitu ja pääsenkö tai saanko siihen itse edes koskea. Selvittelen tätä.

Edit : Kuulemma lähtökohtaisesti vain tuo 1 portti nyt avoinna, ja pitäisi oleman nimenomaan sillattu. Tuonko perään voin tuon ER-X:n (konffattuani sen ensin) suoraan kytkeä ja sitten ER-X:n perään muut värkit ? Eil sen kytkimen PoE syötöllä ja sen perään nipun Wifi vateja ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
97
Mitä tarkoitat, että toimiiko? Sitä, että voiko toi Zyxel yhdistää VPN-palveluun itse ilman tietokonetta, vai sitä, että voiko VPN-palveluun yhdistää Zyxellin takaa jollain tietokoneella/puhelimella?

Vaihtoehto 1): Vastaus riippuu onko Zyxelissä valmiina jokin VPN-asiakasohjelma, vai ei. Jos ei ole, niin silloin ei toimi.
Vaihtoehto 2): Kyllä voi ja toimii.
Kiitos vastausta. Kyse on optiosta 1. Zyxelissa on VPN asetus , kysymys on siis onko palvelu kuten Nord, Express jne tarjoa mahdollisuus käyttää sen ja miten.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
88
Muuton yhteydessä tarvetta uudelle reitittimelle.
DNAn netti vedetty taloon jo valmiiksi, nopeuksia tarjotaan 100-1000M välillä. Onko yleensä DNAn kanssa luvatut nopeudet vai matalempia?

Kuvassa DNAn tarjoama reititin, kannattaako ostaa joku muu sen sijasta, ja mikä.
Kokonaishinta 198 reitittimelle
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 263
Kiitos vastausta. Kyse on optiosta 1. Zyxelissa on VPN asetus , kysymys on siis onko palvelu kuten Nord, Express jne tarjoa mahdollisuus käyttää sen ja miten.
Näyttää siltä, että Zyxell tukee ainoastaan IPSEC-vpn:ää. Ja kun pikaisesti googlasin, niin ExpressVPN vaikuttaa tukevan sitä: Kerroksen 2 tunnelointiprotokolla L2TP/IPsec | ExpressVPN

[EDIT] Huomautus: En tarkistanut muita VPN-tarjoajia tuosta IPSec-tuesta. Se selviää kun googlaat ipsec {valitsemasti vpn-operaattori}.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Pikkutoimiston verkossa jotain ongelmia ja saattaisi johtua 4v vanhasta Edgerouter X:stä. Jos jotain pitäisi hankkia tilalle, mikä se olisi? Ei muita erikoisuuksia käytössä paitsi OpenVPN.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 234
Mikrotik julkaissut suht mielenkiintoisen uutuuden, WiFi6 tason uuden tukiaseman, hap ax2, tukee WPA3.

Tuotesivut: MikroTik

YouTube:


Hintaa n. 120€ toimitettuna veroineen. Loppu kaikkialta mutta pistin tilauksen sisään. (getic.com)

Videolla Mikrotikin työntekijä itse sanoo (kohdassa 2:19 että käyttää laitetta itse ja saa yli 800 Mbps nopeuksia. Katsotaan miten käy, hinta on ainakin kohtuullinen verrattuna näihin hämähäkkihirvöihin á 350€+
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
174
Mikrotik julkaissut suht mielenkiintoisen uutuuden, WiFi6 tason uuden tukiaseman, hap ax2, tukee WPA3.

Tuotesivut: MikroTik

YouTube:


Hintaa n. 120€ toimitettuna veroineen. Loppu kaikkialta mutta pistin tilauksen sisään. (getic.com)

Videolla Mikrotikin työntekijä itse sanoo (kohdassa 2:19 että käyttää laitetta itse ja saa yli 800 Mbps nopeuksia. Katsotaan miten käy, hinta on ainakin kohtuullinen verrattuna näihin hämähäkkihirvöihin á 350€+
Kokemukset kyllä kiinnostavat
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
97
Näyttää siltä, että Zyxell tukee ainoastaan IPSEC-vpn:ää. Ja kun pikaisesti googlasin, niin ExpressVPN vaikuttaa tukevan sitä: Kerroksen 2 tunnelointiprotokolla L2TP/IPsec | ExpressVPN

[EDIT] Huomautus: En tarkistanut muita VPN-tarjoajia tuosta IPSec-tuesta. Se selviää kun googlaat ipsec {valitsemasti vpn-operaattori}.
Hmm, Expressin W L2ebinTP/IPsec sivulta:

L2TP sometimes has problems with firewalls because of its use of UDP port 500, which some firewalls have been known to block.
Because of these drawbacks, this protocol is not recommended and is not supported by any ExpressVPN app.


Ja vielä suomenkielisena sivulta:

IKEv2 ja L2TP/IPsec eivät ole saatavilla ExpressVPN:n Windows-sovelluksen versiossa 12 (joka on tällä hetkellä saatavilla ennakkona).

Ehkä IPSec toimisi ilman L2TP tai mitä?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
911
Nykyinen nettiratkaisu on toteutettu Zyxel Multy X reitittimillä, langattomalla backhaulilla meshinä.

Tämä on nyt kuitenkin ruvennut temppuilemaan ja etsin parempaa ratkaisua tilalle. Välillä siis netti, lähinnä wlan vain "kuolee" ja alkaa toimimaan taas kun katkaisee wlan ja kytkee takaisin clientissä. Tätä esiintyy useilla eri laitteilla. Joskus myös itse yhteys on vain tolkuttoman hidas ennenkuin kuolee kokonaan. LAN:ssa vikaa ei ole huomattu.

Nettipiuha tulee olohuoneeseen ZTE MC7010 5G modeemista POE injektorin kautta Zyxel Multylle ja mitään verkkokaapeleita ei kulje huoneiden välillä, eikä ole mahdollista vetää. Yksi Multy on ollut olohuoneessa ja toinen on keskellä taloa keittiössä. Kantavuus on ollut aivan riittävä.
Nyt kuitenkin olisi mahdollisuus joko laittaa uudet paremmat meshit langattomalla backhaulilla tai vetää sähköverkon kautta powerline adaptereilla (TL-PA7010 KIT | AV1000 x4) verkko eripuolille taloa.
Tarvittaessa siis onnistuu joko
1. langaton mesh
2. backhaul powerlinen kautta.

Kumpaa suosittelette ja mitä laitteita tilalle? Periaatteessa riittää, että kummassakin reitittimessä on vähintään 3-4 vapaata LAN-paikkaa.
Suurin käyttö on kuitenkin WLAN:n kautta ja LAN:ssa on lähinnä vain televisio,htpc ja työasema.

Budjetti vapaa, mutta mielellään kohtuullinen. Käyttö on kuitenkin suht kevyttä ja tärkeintä on toimivuus.
Nykyisissä Zyxel multyissä suurin ärsytys WLAN heikon toimimman lisäksi on se, että sitä voi hallita vain android sovelluksella, joka ei edes toimi jos netti ei toimi. Lisäksi rankasti rajoitettu hallinta. Nm. ostin kauan sitten kun erittäin halvalla sain...
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Nykyinen nettiratkaisu on toteutettu Zyxel Multy X reitittimillä, langattomalla backhaulilla meshinä.

Tämä on nyt kuitenkin ruvennut temppuilemaan ja etsin parempaa ratkaisua tilalle. Välillä siis netti, lähinnä wlan vain "kuolee" ja alkaa toimimaan taas kun katkaisee wlan ja kytkee takaisin clientissä. Tätä esiintyy useilla eri laitteilla. Joskus myös itse yhteys on vain tolkuttoman hidas ennenkuin kuolee kokonaan. LAN:ssa vikaa ei ole huomattu.

Nettipiuha tulee olohuoneeseen ZTE MC7010 5G modeemista POE injektorin kautta Zyxel Multylle ja mitään verkkokaapeleita ei kulje huoneiden välillä, eikä ole mahdollista vetää. Yksi Multy on ollut olohuoneessa ja toinen on keskellä taloa keittiössä. Kantavuus on ollut aivan riittävä.
Nyt kuitenkin olisi mahdollisuus joko laittaa uudet paremmat meshit langattomalla backhaulilla tai vetää sähköverkon kautta powerline adaptereilla (TL-PA7010 KIT | AV1000 x4) verkko eripuolille taloa.
Tarvittaessa siis onnistuu joko
1. langaton mesh
2. backhaul powerlinen kautta.

Kumpaa suosittelette ja mitä laitteita tilalle? Periaatteessa riittää, että kummassakin reitittimessä on vähintään 3-4 vapaata LAN-paikkaa.
Suurin käyttö on kuitenkin WLAN:n kautta ja LAN:ssa on lähinnä vain televisio,htpc ja työasema.

Budjetti vapaa, mutta mielellään kohtuullinen. Käyttö on kuitenkin suht kevyttä ja tärkeintä on toimivuus.
Nykyisissä Zyxel multyissä suurin ärsytys WLAN heikon toimimman lisäksi on se, että sitä voi hallita vain android sovelluksella, joka ei edes toimi jos netti ei toimi. Lisäksi rankasti rajoitettu hallinta. Nm. ostin kauan sitten kun erittäin halvalla sain...
Millaisesta rakennuksesta on kyse? Jos kyse ei ole mistään kivilinnasta, itse harkitsisin tehokasta WiFi-tukiasemaa (esim. U6 Long Range). Zyxelistä pysyisin erossa muutenkin, heidän kyseenalaisen tietoturvan takia.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
911
Millaisesta rakennuksesta on kyse? Jos kyse ei ole mistään kivilinnasta, itse harkitsisin tehokasta WiFi-tukiasemaa (esim. U6 Long Range). Zyxelistä pysyisin erossa muutenkin, heidän kyseenalaisen tietoturvan takia.
Puutalo, mutta aivan keskellä taloa leivinuuni. Eli ratkaisusi olisi u6 long range keskelle taloa ja muutoin lan powerline adaptereiden ja kytkimien avulla?
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Puutalo, mutta aivan keskellä taloa leivinuuni. Eli ratkaisusi olisi u6 long range keskelle taloa ja muutoin lan powerline adaptereiden ja kytkimien avulla?
Kuinka isosta pinta-alasta on kyse? Long Rangella saisit katettua melko laajan alueen. Unohtaisin powerlinet kokonaan niinden surkean siirtosuorituskyvyn ja epäluotettavuuden takia. Ääritilanteessa U6 Long Rangea voi käyttää mesh-tukiasemana jos tilanne vaatii. Itse aloittaisin kuitenkin yhdellä tukiasemalla ja vasta sen jälkeen harkitsisin toista.

U6 Long Range on siis tukiasema jossa ei ole palomuuria ja tai reititintä. Ne roolit on syytä hoitaa jollain toisella laitteella.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
911
Kuinka isosta pinta-alasta on kyse? Long Rangella saisit katettua melko laajan alueen. Unohtaisin powerlinet kokonaan niinden surkean siirtosuorituskyvyn ja epäluotettavuuden takia. Ääritilanteessa U6 Long Rangea voi käyttää mesh-tukiasemana jos tilanne vaatii. Itse aloittaisin kuitenkin yhdellä tukiasemalla ja vasta sen jälkeen harkitsisin toista.

U6 Long Range on siis tukiasema jossa ei ole palomuuria ja tai reititintä. Ne roolit on syytä hoitaa jollain toisella laitteella.
Noin 90 neliöä pinta-ala, pitkulainen talo. Netti tulee sisään olohuoneeseen, huoneen leveys noin 5m. Tästä kynnykseltä matkaa talon toiseen päähän noin 12m. Ilman powerilineä en saa apta talon keskelle vaan se jää tuohon olohuoneeseen. Eli "parhaimmalla" sijoittelulla olohuoneessa ap pitäisi kantaa noin 11m, kahden puuseinän ja leivinuunin läpi.

Tuo reititin olikin toinen kysymys, onko siihen ehdotuksia? Itse miettinyt lähinnö sff-pc:n päälle pfsense, mutta koska aika on rajallista, niin ehkä jokin vähemmän työläs voisi olla.

Ikävä kyllä, kuten aloituksessa kerroin Lan-kaapelin veto eri huoneisiin ei ole mahdollista. Laittaisin varmasti jos voisi, mutta siinä on taistelu johon en lähde :)
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Pääsin taas jatkamaan, ja tein kaiken askel askeleelta kuten Escaliburin videossa. Siitä peukku !
Nyt on siis ER-X tuon aiemmin mainitsemani Ciscon 1117n perässä, piuhalla portissa eth0. So far, so good.
Ja läppärini kiinni nyt sitten portissa eth1, aivan kuten videollakin.
Ja pääsen näkemään mitä ER-X touhuaa, luulen….
Mutta en pääse nettiin.
Heti ERn etusivulla ylhäällä olevat porttien kuvakkeet, eth0, johon netti tulee, on vihreenä.
eth1, jossa mulla on siis läppäri, on oranssina. Ei vihreenä. Mitä tuo tarkoittaa ?
Onko mulla joku läppätin verkkoasetus väärin nyt ?
Vai onko jopa mahdollista että tuo meille saapuva yhteys ei toimikaan näillä perusasetuksilla ?
Esim se DHCPn saaminen operaattorilta ?

Ja psst : kaikki nämä DHCPeet, IPeet sun muut ja niiden asettamiset itse näihin laitteisiin …. alkaa olemaan jo mun kykyjeni rajoilla. Ihan pelottaa välillä säädellä kun en tiedä mitä saan aikaan…
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Pääsin taas jatkamaan, ja tein kaiken askel askeleelta kuten Escaliburin videossa. Siitä peukku !
Nyt on siis ER-X tuon aiemmin mainitsemani Ciscon 1117n perässä, piuhalla portissa eth0. So far, so good.
Ja läppärini kiinni nyt sitten portissa eth1, aivan kuten videollakin.
Ja pääsen näkemään mitä ER-X touhuaa, luulen….
Mutta en pääse nettiin.
Heti ERn etusivulla ylhäällä olevat porttien kuvakkeet, eth0, johon netti tulee, on vihreenä.
eth1, jossa mulla on siis läppäri, on oranssina. Ei vihreenä. Mitä tuo tarkoittaa ?
Onko mulla joku läppätin verkkoasetus väärin nyt ?
Vai onko jopa mahdollista että tuo meille saapuva yhteys ei toimikaan näillä perusasetuksilla ?
Esim se DHCPn saaminen operaattorilta ?
Oranssi ja vihreä kuvaavat vaan portin nopeutta. Vihreä taisi olla että portti kättelee 1G ja oranssi että 100 megaa.

Olennaisia kysymyksiä: Saako eth0 IP osoitteen (IP osoitteen määrittely pitäisi olla DHCP, ei manual tai ei mitään.) Tämä pitäisi näkyä siinä ihan pääsivulla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Pääsin taas jatkamaan, ja tein kaiken askel askeleelta kuten Escaliburin videossa. Siitä peukku !
Nyt on siis ER-X tuon aiemmin mainitsemani Ciscon 1117n perässä, piuhalla portissa eth0. So far, so good.
Ja läppärini kiinni nyt sitten portissa eth1, aivan kuten videollakin.
Ja pääsen näkemään mitä ER-X touhuaa, luulen….
Mutta en pääse nettiin.
Heti ERn etusivulla ylhäällä olevat porttien kuvakkeet, eth0, johon netti tulee, on vihreenä.
eth1, jossa mulla on siis läppäri, on oranssina. Ei vihreenä. Mitä tuo tarkoittaa ?
Onko mulla joku läppätin verkkoasetus väärin nyt ?
Vai onko jopa mahdollista että tuo meille saapuva yhteys ei toimikaan näillä perusasetuksilla ?
Esim se DHCPn saaminen operaattorilta ?
Loggaa Edgerouter X:ään sisään ja katso minkä IPn Ethernet 0 saa? Laita tänne vaikka ensimmäinen numero ennen pistettä niin voimme katsoa onko tuo sinun Cisco siltaavana vai kuten itse veikkaan, niin reitittävänä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Eikö sen edgerouterin mukana tule se pikaohje? Muistaakseni suoraan laatikosta otettuna se ei reititä yhtään mitään,vaan se pitää ohjeen mukaan ottaa käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
En ole katsonut minkälainen ohje nykyää tulee, mutta jos vetää sen wizardin läpi niin sillä ainakin perusjutut saa toimimaan. Nykyään kun siinä sellainen wizardi on.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Upeeta miten nopeesti tulee lisää ohjetta ! Arvostan.
Miten katson tuon kysytyn ipeen ?
Sivun puolivälissä , oikealla olevasta laatikosta,
näen että eth0 lukee description kohdassa Internet ja status Connected
eth1 kohdalla taasen description on Local ja status myös connected.
Samaisen ”laatikon” alin rivi menee about näin :
Description Local, Interface switch0, type switch, sitten ip adress 192. jne , ja status kohdassa Connected vihreellä.

Tuosta oranssiväristä…. hävettää, olette aivan oikeassa, kyseessä on 100:nen yhteys.

Vasemmalla puolella olevassa osiossa etusivulla on DHCP is enabled teksti näkyvillä myös.

Ja tein koko setin ja asetukset, prikulleen Escaliburin videon ohjeen mukaan.
Step by step.

Epäilykseni kohdistuu siksi hiukan läppäriini, koska sillä on muutenkin (mielestäni…) ollut hankaluuksia päästä nettiin tuon LAN portin kautta. Wifillä ei ongelmaa. Noita asetuksia on tuolla LAN puolella jouduttu hiukan käpistelemään
n, kun tällä on paria monitoimilaitettakin työstetty ja tehtiin (etänä puhelimessa ohjattuna) tuon koko yhteyden aloitus asennus. Silloin kun nuo kuitu värkit ja purkit saapuivat siis.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Vaihdappa ihan ekana läppärin ip automaattiseksi
Tsekkasin ja molemmat Local Area Connection/ properties/ Internet Protocol Version 6 ja Internet Protocol Version 4 kohdissa on täpät kummassakin kohdassa :
Obtain an IPv6 address automatically ja toisessa (4) taas :
Obtain an IP adress automatically.
Molemmissa kohdissa myös DNS server täppä kohdassa Obtain automatically.

Hemmetti kun just nyt ei ole toista läppäriä mukanani millä voisin eliminoida tuon LAN asetuksen mahdollisen häröilyn pois pelistä….

psst : kun laitoin läppärin menemään esim google.fi sivulle, sain virheen : No Internet, jossa mainittiin jotain DNS address could not be found ja alarivillä lukee nyt näin : DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
60
Tsekkasin ja molemmat Local Area Connection/ properties/ Internet Protocol Version 6 ja Internet Protocol Version 4 kohdissa on täpät kummassakin kohdassa :
Obtain an IPv6 address automatically ja toisessa (4) taas :
Obtain an IP adress automatically.
Molemmissa kohdissa myös DNS server täppä kohdassa Obtain automatically.

Hemmetti kun just nyt ei ole toista läppäriä mukanani millä voisin eliminoida tuon LAN asetuksen mahdollisen häröilyn pois pelistä….

psst : kun laitoin läppärin menemään esim google.fi sivulle, sain virheen : No Internet, jossa mainittiin jotain DNS address could not be found ja alarivillä lukee nyt näin : DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET
Tuossa on https://dl.ui.com/guides/edgemax/EdgeOS_UG.pdf manuaalista otettu kuva, niin alkaako tuolla eth0 rivillä oleva ip tuolla 192.x.x.x? Oletettavasti eth0 portti on kytketty tuohon ciscon purkkiin?
1660664491761.png
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
juu on, Cisco on eth0:ssa , ja se on siis mulla ylin rivi.
Kuvastasi poiketen tuossa kohtaa missä ylhäällä lukee IP Adress, siinä mulla ei näy mitään…. tyhjä on, kuin minun aivokoppani nyt.
Viittaisko siihen että tuossa yhtedessäni ei toimikaan tuo ER-Xn asetus että : optain DHCP automatically ? vaan pitääkin valita joku vaihtoehdoista , se static IP tai se PPPoE vaihtoehto ?
Kyseessä EI siis ole aivan tavallinen kotikuitu, vaan operaattorilta tilattu kuituyhteys, 100MBPS , pikku tstoon. Jos se tässä onkin se ratkaiseva tekijä ?
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
60
juu on, Cisco on eth0:ssa , ja se on siis mulla ylin rivi.
Kuvastasi poiketen tuossa kohtaa missä ylhäällä lukee IP Adress, siinä mulla ei näy mitään…. tyhjä on, kuin minun aivokoppani nyt.
Varmistas vielä, että tuo eth0 käyttää dhcp:tä. Paina tuota action nappia ja siitä config, niin pitäisi aueta valikko. Saattaa olla ettei tuossa ciscossa ole oletuksena dhcp-palvelinta, jos sellaista ei ole tilattu.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
60
juu on, Cisco on eth0:ssa , ja se on siis mulla ylin rivi.
Kuvastasi poiketen tuossa kohtaa missä ylhäällä lukee IP Adress, siinä mulla ei näy mitään…. tyhjä on, kuin minun aivokoppani nyt.
Viittaisko siihen että tuossa yhtedessäni ei toimikaan tuo ER-Xn asetus että : optain DHCP automatically ? vaan pitääkin valita joku vaihtoehdoista , se static IP tai se PPPoE vaihtoehto ?
Kyseessä EI siis ole aivan tavallinen kotikuitu, vaan operaattorilta tilattu kuituyhteys, 100MBPS , pikku tstoon. Jos se tässä onkin se ratkaiseva tekijä ?
Hetkonen onko sulla tilattu jonkun yrityksen nimissä tuo liittymä? Siihen viittaisi kyllä tuo laite valinta, kun on yrityspuolen reititin. Voi olla, että vaatii kiinteän ip:n tuohon edgeroutterille, jos ei kerran saa ciscolta dhcp:llä osoitetta.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Hetkonen onko sulla tilattu jonkun yrityksen nimissä tuo liittymä? Siihen viittaisi kyllä tuo laite valinta, kun on yrityspuolen reititin. Voi olla, että vaatii kiinteän ip:n tuohon edgeroutterille, jos ei kerran saa ciscolta dhcp:llä osoitetta.
Touche... oma mokani kun en älyä ja osaa kaikkia tärkeitä tietoja heti teille kertoa. Tässäkin näkyy amatööriyteni, kun en tiedä mikä tieto on tärkeätä ja mikä taas ei. Pyydän anteeksi.
Kyllä , kyseessä on pikkuinen tsto, eli ei ehkä ole ihan tavan kotikuitu tämä kattaukseni.
Ja siihen lienee viittaa myös tämä näkemäni ohjeistus : "The Cisco routers as they're configured act more as a modem providing a static WAN IP"

Eli oletanko oikien, minun pitäisikin sinne ERXn alkuasetuksiin valita sen DHCPeen sijaan tuo vaihteohto static IP ?

Nimin : olisko sittenkin ollut parempi pyytää joku osaava tekemään tämä.... :lol:
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
60
Touche... oma mokani kun en älyä ja osaa kaikkia tärkeitä tietoja heti teille kertoa. Tässäkin näkyy amatööriyteni, kun en tiedä mikä tieto on tärkeätä ja mikä taas ei. Pyydän anteeksi.
Kyllä , kyseessä on pikkuinen tsto, eli ei ehkä ole ihan tavan kotikuitu tämä kattaukseni.
Ja siihen lienee viittaa myös tämä näkemäni ohjeistus : "The Cisco routers as they're configured act more as a modem providing a static WAN IP"

Eli oletanko oikien, minun pitäisikin sinne ERXn alkuasetuksiin valita sen DHCPeen sijaan tuo vaihteohto static IP ?

Nimin : olisko sittenkin ollut parempi pyytää joku osaava tekemään tämä.... :lol:
Juu tarvii tuon kiinteän ip:n, jos ei ole tilattu/pyydetty tuohon julkiselle ip-osoitteelle dhcp:tä. Onhan siihen tilattu julkinen ip?
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Tod näk on.
Kaivoin esiin tuolta papereiden seasta jo aikoja sitten saamani jonkun "teknisen" sivun, ja siinä on listattu ainakin seuraavia tietoja :
LAN range assigned , ja siinä on valmiina parikin vaihtoehtoa nro sarjassa. On subnet mask nro ja vielä Gateway IP nrokin.
Ja niiden lisäksi LAN IPs : sekä DNS IPs. nrot myöskin.
Nämä pitänee nyt tuonne ERXään naputella sisään....

Oppiihan tässä. Kun ensin tekee kaiken aina väärin. Kun luulee osaavansa.

Nyt lopetan räpeltämisen tältä päivältä. Jatkan myöhemmin. Nyt on tullut niin paljon hyviä ja osuvia neuvoja että vaatii hetken näitä läpikäydä ja naputella.

Taidan aloittaa huomenna, jos aikataulu vaan sallii, koko ERXn resetoinnilla ja asetuksien uusiksi laitolla.
Alkaa nyt noita dokareita epätoivoissani tavatessani näyttää siltä että on nimenomaan se kiinteä IP tässä kyseessä.
Tosin, sehän taas teettää mulle lisää kiharoita matkaan, pelkään…
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Upeeta miten nopeesti tulee lisää ohjetta ! Arvostan.
Miten katson tuon kysytyn ipeen ?
Sivun puolivälissä , oikealla olevasta laatikosta,
näen että eth0 lukee description kohdassa Internet ja status Connected
eth1 kohdalla taasen description on Local ja status myös connected.
Samaisen ”laatikon” alin rivi menee about näin :
Description Local, Interface switch0, type switch, sitten ip adress 192. jne , ja status kohdassa Connected vihreellä.

Tuosta oranssiväristä…. hävettää, olette aivan oikeassa, kyseessä on 100:nen yhteys.

Vasemmalla puolella olevassa osiossa etusivulla on DHCP is enabled teksti näkyvillä myös.

Ja tein koko setin ja asetukset, prikulleen Escaliburin videon ohjeen mukaan.
Step by step.

Epäilykseni kohdistuu siksi hiukan läppäriini, koska sillä on muutenkin (mielestäni…) ollut hankaluuksia päästä nettiin tuon LAN portin kautta. Wifillä ei ongelmaa. Noita asetuksia on tuolla LAN puolella jouduttu hiukan käpistelemään
n, kun tällä on paria monitoimilaitettakin työstetty ja tehtiin (etänä puhelimessa ohjattuna) tuon koko yhteyden aloitus asennus. Silloin kun nuo kuitu värkit ja purkit saapuivat siis.
Onhan Ciscon purkki varmasti siltaavassa tilassa?
 

jalluco

Tukijäsen
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
82
Hommasin Telian rajaton"5G" 300M liittymän kodin Huawei B715s-23c reitittimeen. Onko tarvetta päivittää reititintä vai saako tolla riittävät latausnopeudet hyödynnettyä? En oo päässyt vielä testaamaan kun ukkosen jäljiltä tolppa alhaalla, mutta teoriassa.
 
Liittynyt
15.03.2019
Viestejä
600
Hommasin Telian rajaton"5G" 300M liittymän kodin Huawei B715s-23c reitittimeen. Onko tarvetta päivittää reititintä vai saako tolla riittävät latausnopeudet hyödynnettyä? En oo päässyt vielä testaamaan kun ukkosen jäljiltä tolppa alhaalla, mutta teoriassa.
Palvelukuvauksessa 4G-verkossa nopeuden vaihteluväli ko. liittymällä on 10-300Mbit/s eli sama kuin 5G-verkossa. Saattaa siis olla että toimii, kokeilemalla selviää.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Hommasin Telian rajaton"5G" 300M liittymän kodin Huawei B715s-23c reitittimeen. Onko tarvetta päivittää reititintä vai saako tolla riittävät latausnopeudet hyödynnettyä? En oo päässyt vielä testaamaan kun ukkosen jäljiltä tolppa alhaalla, mutta teoriassa.
Ei tue muistaakseni 715 uusinta modulaatiotekniikkaa yms. Niin vaihtoon laittaisin.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
168
Tämä oma tarinani ehkä saamassa onnellisen päätöksen, korostan sanaa EHKÄ….
Sain äsken vihdoinkin kiinni yhteyden toimittavalta taholta henkilön joka ymmärsi mitä ajan takaa ja miksi näitä kyselen.
Oli hiukan ongelmia saada heidät ymmärtämään että haluan tehdä tämän itse, jos se vain suinkin on mahdollista.
Tuli sitten viesti, jossa kasa tietoja, mm just IP, Gateway, DNS jne.

Ne kun sitten latasin tonne ER-Xään, valittuani ensin sen static IPeen sinne perusasetuksiin….
pelon sekaisin tuntein avasin selaimeni, kirjoitin riville : YLE.FI ja painoin enteriä….
Tuli joku perk…n herja, taas ! Meinasin hajota atomeiksi lattialle, kunnes hetken odottelun jälkeen, kuin taikaiskusta, YLEN etusivu pomppasi näytölle ! Pompin tasajalkaa….. ja hihkuin riemusta.
Jatkan homman parissa vielä, kunhan ennätän. Nyt kun siinä on tuo ER välissä, voinko siis ERn porttiin 1, kytkeä tuon PoE kytkimeni joka jakaa sitten dataa wifivadeilleni ?
Ja sen jälkeen näiden wifivatien luota verkkoon liittymällä , käyttäjillä kaikki pelaa kuin tyhjää vaan ?

Ja pahoitteluni vielä kerran, olen niin pihalla näistä etten älynnyt itsekään että tämä on kai sitten ns yritysliittymä tai vastaava. Häpeän ja menen nurkkaan viikoksi….

Siitäkin huolimatta täältä pukkasi läjäpäin hyviä ja osuvia neuvoja !
Kiitos siitä !
Ei me kaikki olla niin hyviä näissä. Tai ainakaan minä en ole….:rofl:

Edit: Roudasinpa sitten lisää tekniikkaa ERn viereen, kädet täristen kytkimen/PoE syötön laitoin kiinni ERn porttiin eth2.
eth1portissa edelleen läppäri kiinni, jolla seurasin ERn dashboardia. Tosin en tuosta dashboardin tyrkyttämästä valtavasta tietomäärästä paljonkaan ymmärrä mutta kattelinpa kuitenkin…
Ensi alkuun pelkäsin että eihän tästä mitään voi tulla kun näytöllä se eth2 oli ja pysyy disconnected moodissa.
Sitten tuohon kytkimeen piuhalla yksi wifi lautanen kiinni ja virrat päälle. Valot välkkyy ja minuutteja kuluu.
Edelleen ounastelen että eihän tämä voi toimia millään kun ERn näytöllä aina vaan kyseinen lähtö, eth2 on disconnected. Arvelin jopa että lienee ehkä minun syytä jotain asetusta muuttaa että tuo portti aukeaa jne.
Ennenkuin ehdin kissaa sanoa, yhtäkkiä se portin status vaihtui connected ! Ja hetki siitä, wifi laajentimen valot muuttui vihreäksi ! Ja testilläni sain wifin kautta netin auki.
Sitten oli pakko lopettaa, väsytti, ja lähdin himaan.
Jatkan kyllä heti testaamistani lisäämällä useamman wifi laajentimen kun laitteen äärelle pääsen tänään.
Voiko tämä oikeasti onnistua näinkin helposti…minultakin :lol:

Edit 2: Koko systeemi on nyt kasassa ja suureksi hämmästyksekseni (ja ilokseni) se tuntuu toimivan kuten halusinkin. Ciscon perään sain sen ERXn täältä saaduilla vinkeillä ja operaattorin antamilla ip-osoitteilla kytkettyä, ja toimimaan. Näin ainakin luulen. Koskapa ERXn perässä nyt yhdessä portissa on 8-porttinen kytkin/PoE ja sen perässä sitten piuhoilla 6 kappaletta wifi lautasia. Ja koko verkko tuntuu toimivan, kaikkialla ympäri tämän monikerroksisen talon. Yhdessä ERXn portissa kiinni tuo läppärini, sillä pääsen kurkkimaan ERXn elämää. Siitähän en juuri mitään kyllä tajua. Paitsi että näen mitkä portit on käytössä ja mitkä ei, ja näen noi ipeet. Vasemman sivun reunassa oleva info mulle hepreaa. Onko vielä jotain jota tälle ERX:lle ehdottomasti tarvitsee asetuksissa tehdä ? Ja vaatiiko tuo ERX seurantaa/katselua/valvontaa, jopa modauksia tai päivityksiä kerran viikossa tai kuukaudessa, vai annanko nyt sen olla, kun kerran tuntuu toimivan ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
5G sisäreititin hakusessa Espoossa Elisan 5G-verkkoon. Onko jotain selkeästi fiksuinta vaihtoehtoa hinta-/laatusuhteeltaan ja toiveena mahdollisimman vakaa toiminta ettei tarvitsisi buuttailla viikottain?
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
120
Nyt olisi taas kuitu käytössä. Kuitupäätteessä (Icotera i5204) vain rj45 lähtö eli pitäisi jotain perään lyödä ja saada myös talon atk rasioista ethernet + wifi.

Olisi pari ylimääräistä Huawei Ax3 Pro Quadcore purkkia (saa meshiin) ja ajattelin niitä hyödyntää. Toimisiko tuo, että kuitupäätteestä piuha Ax3:seen ja Ax3:sta piuha kytkimeen, josta taas piuhat atk-kaapin rj45iin? Mahtaako tuossa olla pullonkaulaa?

Vai onko järkevämpi laittaa joku reitittävä kytkin kuitupäätteen perään ja siitä suoraan rasioihin piuhat ja jostain huoneesta ottaa sitten wifin tuolla Ax3:lla (tai jollain paremmalla laitteella)? Vähän ulalla taas verkkojen kanssa..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Olisi pari ylimääräistä Huawei Ax3 Pro Quadcore purkkia (saa meshiin) ja ajattelin niitä hyödyntää. Toimisiko tuo, että kuitupäätteestä piuha Ax3:seen ja Ax3:sta piuha kytkimeen, josta taas piuhat atk-kaapin rj45iin? Mahtaako tuossa olla pullonkaulaa?
Noin pitäisi toimia ja en usko että on pullonkaula. Testaamalla selviää mutta lähtisin tuolla setillä kokeilemaan jos jo valmiina löytyy. Joku tyhmä gigasilla porteilla varustettu kytkin tuohon vaan vielä mukaan.
 
Liittynyt
26.06.2019
Viestejä
204
Mua vähän hämmentää Ubiquitin kaupan. Hankin joku aika sitten ER-X:n. Nyt ajattelin hankkia Unifi6 Lite AP:n. Tuohon vain tarvitsisin lisäksi POE-injectorin, ja ajattelin ihan vain tuota ubiquitin omaa. Mutta koska tuo on 48V niin en ilmeisesti voi laittaa tuota olemaan ennen ER-X:ää niin että ER-X saisi virtansa tuosta, ja tämän jälkeen yhdistää tuota AP:ta siihen ER-X:n PoE-outputtiin niin että sekä ER-X että AP saisi virtansa samasta PoE injektorista?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 800
Tuote: Netgear Nighthawk R6700 AC1750 WiFi reititin
Hinta: 47e
Kauppa: Gigantti
Voimassa: Ei tietoa, "rajattu erä". Näemmä saatavilla vain Mikkelissä, Varkaudessa ja Kajaanissa, ei nettikaupassa
Linkki: Netgear Nighthawk AC1750 WiFi reititin - Reitittimet ja verkkolaitteet

Normaali hinta noin 130e, mutta pikavilkaisulla suurin piirtein vastaava laite TP-Link Archer C7 Verkkokaupassa tarjouksessa 70e. Eli ihan ok tarjoukselta vaikuttaa.
Olipa hankalaa, kun jostakin syystä tuota pulssin postausta ei pystynyt lainaamaan. Toivottavasti manuaalisesti tehty lainaus onnistui. Kuitenkin hyvä tuote ja hyvä postaus ollut aikanaan :)

Joka tapauksessa, R6700 v3 reitittimelle on tullut firmware päivitys. Aiempi versio oli jostain 2 vuoden takaa. Ihmettelinkin missä viipyvät, mutta nyt kannattaa laittaa asentaen!
Virallinen release notes R6700v3 Firmware Version 1.0.4.128:

Security Fixes:

  • Fixes security vulnerabilities.
For more information about security vulnerabilities, visit NETGEAR Product Security | NETGEAR.

Bug Fixes:

  • Fixed a bug where the GUI will show 400 bad request when setting LAN port 1 as highest priority on QoS page.
  • Fixed a bug related to IPv6 DHCP lease time and IPv6 prefix delegation.
Reititin itsessään kertoo kuitenkin olevan päivityksiä seuraaviin asioihin:


Release Notes
1. [Security Fixes] This firmware addresses security vulnerabilities. For more information about security vulnerabilities, visit NETGEAR Product Security | NETGEAR.
2. [Changes] Removed ReadySHARE Vault.
3. [Changes] Removed OpenDNS support.
4. [Changes] Update WLAN driver.
5. [Bug Fix] This firmware addresses the following bugs: Fixes minor bugs.
6. [Firmware Update Instructions] To update your router s firmware, follow the instructions in your router s user manual. To view your router s user manual, visit R6400v2 — AC1750 Smart WiFi Router 802.11ac Dual Band Gigabit.
7. [Security Fixes] This firmware addresses security vulnerabilities. For more information about security vulnerabilities, visit NETGEAR Product Security | NETGEAR.
8. [Bug Fix]GUI cannot login after DDNS enable.
9. [Bug Fix]GUI cannot login after edit device name from attached device table.
10. [Bug Fix]Armor block site function failed.
11. [Security Fixes] This firmware addresses security vulnerabilities. For more information about security vulnerabilities, visit NETGEAR Product Security | NETGEAR.
12. [Bug Fix] Fixed a bug related to IPv6 DHCP lease time and IPv6 prefix delegation.
13. [Bug Fix] Fixed a bug where the GUI will show 400 bad request when setting LAN port 1 as highest priority on QoS page.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Jos jollain tarvetta, niin Datatronicista irtoaisi Asuksen RT-AX88U hyvään hintaan (124,90 €).


Tiedä sitten onko hintavirhe, mutta näyttäisi olevan yksi saatavilla.

Myös Multitronicissa kympin kalliimmalla: Asus RT-AX88U, AX6000, Dual-Band, WiFi 6 -reititin

Revikka:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 459
Viestejä
4 162 761
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom