Mikä rajoittaa pelien latausaikoja?

Viestiketju alueella 'Yleinen rautakeskustelu' , aloittaja qpas, 01.06.2018.

  1. qpas

    qpas

    Viestejä:
    55
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Tämmöinen pieni juttu mietityttänyt hetken. Iso kiitos, joku viisas viitsisi valaista.

    Käytännössä ihan sama onko SATA SSD, joku ärhäkkä normi M.2 NVMe tai sitten Optane 900P niin Winukan tai pelien käynnistysajoissa ei ole käytännössä mitään eroja.

    Miksi näin?
     
  2. mustekylpy

    mustekylpy Vieras (tunnus poistettu)

    Niitä tiedostoja ei lueta jonossa kuin vettä hanasta, vaan sitä käsitellään välillä. Taitaa olla kohta siinä pisteessä, että koodi on se hitain kohta prosessissa.
     
    _j03_ tykkää tästä.
  3. Copra

    Copra

    Viestejä:
    811
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mainitsemasi laitteet toimivat nopeasti, eikä niiden toiminnassa ole selkeästi havaittavia eroja. Koodin sujuvuus, prosessori ja näytöohjain asettaa esteitä sujuvuuteen. Käytännössä SSD ja ei nopeuta pelejä, muilta osin kuin pelin aikana ladattavien osuuksien kohdalla, mm. kartat tai ympäristöt, jotka ei ole valmiiksi ladattuna muistiin.
     
  4. Threadripper

    Threadripper

    Viestejä:
    2 765
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Pelit ovat usein tehty konsoleille ja niihin on laitettu jotain mukatärkeitä vinkkejä latausruutujen sekaan. Ja kun konsolilla lataus kestää x sekuntia, se kestää PC:lla myös x sekuntia riippumatta siitä kauanko se lataus oikeasti kestää.

    Eli käytännössä kyse on pelkästään paskasta koodauksesta tai pienellä vaivalla tehdystä konsolikäännöksestä. Mitään teknistä estettä ei yleensä ole sille etteikö pelit voisi latautua selvästi nopeammin.

    Käytännössä nopea SSD nopeuttaa pelejä jotka lataavat jatkuvasti uutta tavaraa muistiin. Erityisesti mikäli kyseessä on konsolikäännös (edellisen sukupolven konsoleilta) joka ei osaa ladata kuin ~512 megaa tavaraa kerralla muistiin.
     
  5. mustekylpy

    mustekylpy Vieras (tunnus poistettu)

    Kyllä tietokoneella tulee usein kirottua miten tuollainen vinkkiruutu välähtää sekunnissa ohi, kun peli ei ole vielä niin tuttu ja vinkit voisi olla hyödyllisiäkin. Joissain on sitten se että pitää klikata eteenpäin. Lähinnä käynnistyksessä valmistajien introt on pakkoajastettuja.
     
  6. Threadripper

    Threadripper

    Viestejä:
    2 765
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Tuohan riippuu täysin pelistä. Tuo mitä sanoin pätee niihin peleihin joissa latausruudut ovat vakiomittaisia eikä edes voi/tarvitse klikata. Poikkeuksia varmasti on koska pelejä on yli miljoona erilaista.
     
  7. Joulupukki

    Joulupukki

    Viestejä:
    20
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Nyt on kyllä paskapuhetta. Nimeä yksikin peli jossa on tehty näin.
     
  8. Threadripper

    Threadripper

    Viestejä:
    2 765
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Far Cry 2 ja Mirror's Edge tulevat ensimmäisenä mieleen. Kummassakaan ei mitään vaikutusta latausaikoihin, oli peli HDD:lla, SATA SSD:lla tai M.2 SSD:lla. Saa olla TODELLA hidas (250 gigan 3,5 tuumainen HDD ei taida riittää, ehkä joku 2,5 tuumainen 120 gigainen tmv. voisi riittää) levy että latausaikoihin tulee kasvua.
     
  9. qazserNOS

    qazserNOS

    Viestejä:
    290
    Rekisteröitynyt:
    11.12.2016
    Eipä ole tuollaisia tosiaan tullut monta vastaan, mutta esim. Fallout 4:n latausajat ovat FPS:stä riippuvaisia. Sen korjaamiseen löytyy modeja, jotka sallivat ladatessa korkeamman FPS:n, esim. Load Accelerator

    Olen muistaakseni törmännyt samaan tilanteeseen kerran aiemminkin, mutta ehkä muistelen nimenomaan tuota Fallout 4:ää.
     
  10. Torz

    Torz

    Viestejä:
    119
    Rekisteröitynyt:
    17.02.2017
    Mass Effect 2:ssa oli n. 10 sekunnin mittaiset latausruutuvideot, jotka piti odottaa kokonaisuudessaan ennen kuin peli jatkui. Nopealla koneella kun korvasi nuo tyhjillä videoilla, niin latausajat putosivat alle sekuntiin. Toki kyseessä saattoi olla taiteelliset seikat eikä konsolit, mutta oletettavasti konsolilla lataus kesti edes suunnilleen videon verran.

    ME1:ssä taas oli latauksena hissiajelut, jotka oli ajoitettu taas konsoleiden mukaan ja niitä sai PC:llä nopeutettua kikkailemalla.

    Aika monessa pelissä oli ainakin vielä muutama vuosi sitten käynnistäessä myös erilaisia splash screenejä, joita ei voinut skipata. Oletettavasti konsoli lataili kokoajan siellä taustalla, mutta nopealla PC:llä jos sai ne jotenkin skipattua niin peli saattoi käynnistyä todella paljon nopeammin.
     
    Viimeksi muokattu: 03.06.2018
    Threadripper tykkää tästä.
  11. _j03_

    _j03_

    Viestejä:
    819
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vahvasti tämä.
     
  12. Threadripper

    Threadripper

    Viestejä:
    2 765
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Jos noin, nopeampi kone käsittelee nopeammin ja siten myös lataa nopeammin. Kun käytännössä nopeampi kone lataa yhtä hitaasti, teoria ei toimi. Lisäksi käsittelyn pitäisi näkyä prosessorin suurempana kuormituksena. Mikäli sitäkään ei tapahdu, tuo konsoliteoria pätee paremmin.
     
  13. mustekylpy

    mustekylpy Vieras (tunnus poistettu)

    Ei vaan se koodi nimenomaan ei ole niin optimaalia, että se pystyisi hyödyntämään koneen tehoja. Voi esim. olla että eri koodisäikeet joutuu odottelemaan toisiaan tai muita vastaavia ongelmia.
     
  14. Threadripper

    Threadripper

    Viestejä:
    2 765
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Tuollaisessakin tapauksessa tehojen kasvun pitäisi näkyä. Ohjelman, joka ei nopeudu vaikka koneen tehot kasvavat, ei helpolla tule vahingossa vaan sellaisen tekeminen ennemminkin vaatii ylimääräistä vaivaa. Jota peleihin tuskin laitetaan. Paljon helpommalla pääsee kun laittaa ruudun näkymään x sekuntia joka tapauksessa.
     
  15. Divvy

    Divvy

    Viestejä:
    828
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitä lataillessa olen seurannut resurssien käyttöä, niin lataaminen on harvoin levynopeudesta kiinni. Hyvin tyypillinen skenaario on yhden ytimen 100% käyttö ja muut jotakuinkin idlaa.
     
    Threadripper tykkää tästä.