Mikä prosessori renderöintikäyttöö ja videoeditointiin

Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Kyselisin mikä prosessorimalli sopisi minulle parhaiten. Alunperin kun suunnitelin uutta konetta itselleni, ajattelin tuota AMD:n 5900X:ää, mutta ajattelin kun saatavuus on aika nafti niin olisiko joku muu mulle parempi? Tai paremmalla hinnalla suht samaa suorituskykyä. Emolevynä mulla on jo hankittuna MSI:n Tomahawk X570, johon kuulemma menee myös 5000-sarjan prossun bios-päivityksen jälkeen, joten vaikka Intelillä saattaisi olla parempia renderöintiprossuja niin pysyttelen AMD:ssa kun sille lankku jo hommattu. Noobilla termistö varmasti väärä, joten en tiedä onko erikseen renderöintiohjelmaa vai mitä.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 789
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Oma valinta oli joku aika takaperin käytetty 3950X ebaysta. Ei ollut hinnalla pilattu.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
59
Mitkä softat hyötyvät CPU:sta renderöintikäytössä? Testailin Blenderillä ja GPU renderöinti GeForce RTX 2070:lla näyttäisi olevan paljon nopeampaa kuin CPU renderöinti Ryzen 5950X:llä. Tuon perusteella panostaisin ennemmin näytönohjaimeen, jos softasta löytyy tuki GPU renderöinnille.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Mitkä softat hyötyvät CPU:sta renderöintikäytössä? Testailin Blenderillä ja GPU renderöinti GeForce RTX 2070:lla näyttäisi olevan paljon nopeampaa kuin CPU renderöinti Ryzen 5950X:llä. Tuon perusteella panostaisin ennemmin näytönohjaimeen, jos softasta löytyy tuki GPU renderöinnille.
Renderöin Kdenlivellä ja en ole ohjelman sivulta löytänyt tietoa tukeeko se GPU renderöintiä. Ilmeisesti ei kun ei asiasta mitään mainintaa?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Renderöin Kdenlivellä ja en ole ohjelman sivulta löytänyt tietoa tukeeko se GPU renderöintiä. Ilmeisesti ei kun ei asiasta mitään mainintaa?
Onkohan nyt termistö ihan kunnossa?

Eikös kdenlive ole videoeditointisofta, ei renderöintisofta?

Kun kysytään väärä kysymys, tulee myös vastauksia väärään asiaan.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Onkohan nyt termistö ihan kunnossa?

Eikös kdenlive ole videoeditointisofta, ei renderöintisofta?

Kun kysytään väärä kysymys, tulee myös vastauksia väärään asiaan.
No mä en tiedä millä ohjelmalla kdenlive sen renderöi. Toki termistö tälläisella aloittelijalla varmasti väärä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
No mä en tiedä millä ohjelmalla kdenlive sen renderöi. Toki termistö tälläisella aloittelijalla varmasti väärä.
Jos sisään tulee videokuvaa niin kyse ei ole renderöinnistä vaan videonpakkauksesta.

Jos sisään tulee 3d-malleja, niiden paikkamäärittelyitä ja valaistusmääritelyitä, sekä 3d-mallien käyttämiä tekstuureita, kyse on renderöinnistä.

Eli mitä siis olet tekemässä? MIHIN sitä nopeutta oikein tarvit?
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Jos sisään tulee videokuvaa niin kyse ei ole renderöinnistä vaan videonpakkauksesta.

Jos sisään tulee 3d-malleja, niiden paikkamäärittelyitä ja valaistusmääritelyitä, sekä 3d-mallien käyttämiä tekstuureita, kyse on renderöinnistä.

Eli mitä siis olet tekemässä? MIHIN sitä nopeutta oikein tarvit?
Ainakin Wikipedian mukaan renderöintiä käytetään myös videoeditoinnissa, mutta ei tarkerruta yksityiskohtiin. Varmasti lukija tietää mitä ajan takaa. Toki jos halutaan niin voidaan tehdä jonnekkin oma ketju asiaan ja jatkaa siitä keskustelua asiasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Se CPU vs GPU riippuu aivan siitä mitä videolle tekee. GPU ei yksinään taivu kovin nopeasti läheskään kaikkeen mutta joissain tilanteissa siitä on paljonkin apua. GTX1080Ti + 3950X on ollut varsin tasapainoinen paketti videokäpistelyyn ainakin Davinci resolvella. Mielestäni 16 ydintä ei ole mitenkään liioiteltu määrä tässä hintaluokassa.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Se CPU vs GPU riippuu aivan siitä mitä videolle tekee. GPU ei yksinään taivu kovin nopeasti läheskään kaikkeen mutta joissain tilanteissa siitä on paljonkin apua. GTX1080Ti + 3950X on ollut varsin tasapainoinen paketti videokäpistelyyn ainakin Davinci resolvella. Mielestäni 16 ydintä ei ole mitenkään liioiteltu määrä tässä hintaluokassa.
Miten saa selville käyttääkö ohjelma ollenkaan GPU:ta? Koitin ohjelman kotisivulta katsoa, mutta en löytänyt suoraa vastausta, liittyykö GPU:n käyttämiseen joku tekniikkatermi?
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 193
Miten saa selville käyttääkö ohjelma ollenkaan GPU:ta? Koitin ohjelman kotisivulta katsoa, mutta en löytänyt suoraa vastausta, liittyykö GPU:n käyttämiseen joku tekniikkatermi?
Versio 20.04(tai jotain) eteenpäin näyttää tukevan "GPU acceleration":ia eli tuo on se termi mitä etsit. Joitain kommentteja löytyi pikaisesti, jossa toisissa kehuttiin sitä ja toisissa sanottiin, että se on buginen. En sitten itse tiedä kumpi on kyseessä ja veikkaan, että liittyy siihen missä asennossa tähdet sinun koneessasi ovat.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Versio 20.04(tai jotain) eteenpäin näyttää tukevan "GPU acceleration":ia eli tuo on se termi mitä etsit. Joitain kommentteja löytyi pikaisesti, jossa toisissa kehuttiin sitä ja toisissa sanottiin, että se on buginen. En sitten itse tiedä kumpi on kyseessä ja veikkaan, että liittyy siihen missä asennossa tähdet sinun koneessasi ovat.
Hieno homma. =) Niin se ohjelmat kehittyy ns. ilmaisissa ohjelmissakin. :) Nykyisellä koneella videon pakkaaminen on hidasta. 2 min full hd resoluutiolla olevan videon laskeminen kestää sen 16 minuuttia. Tosin konehan on jo 5v vanha ja otin silloin halvimmat mahdolliset komponentit :D

Mutta onko järkeä odottaa tota 5900X:ää vai olisiko parempi vaihtoehto ottaa joku AMD jonka saatavuus parempi, pienempi hinta ja kenties ei niin kovin iso ero suorituskyvyssä?
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
343
Jos sisään tulee videokuvaa niin kyse ei ole renderöinnistä vaan videonpakkauksesta.

Jos sisään tulee 3d-malleja, niiden paikkamäärittelyitä ja valaistusmääritelyitä, sekä 3d-mallien käyttämiä tekstuureita, kyse on renderöinnistä.

Eli mitä siis olet tekemässä? MIHIN sitä nopeutta oikein tarvit?
Yleensä näiden lopputulos on yhdistelmä videokuvan ja ohjelmassa luotujen efektien yhdistelmää (tekstit, siirtymät ja muut monimutkaisemmat efektit) ja ohjelmissa on myös tuo renderöinti osuus mukana.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Mitenköhän Ryzen 3950XT soveltuu videoeditointiin vs. 5900X? Noita saisi ja hinta pikkaisen halvempikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Mulla ei oikeasti ole niin paljon tietoa noista, että osaisin tiettyä prosua suositella jollekin yksittäiselle softalle. Tämä Puget Systemsin Premierelle tekemä prosuvertailu ei kuitenkaan välttämättä hirvittävän kaukana ole samaan peruskäyttöön tehtävistä prossuvertailuista Recommended System: Recommended Systems for Adobe Premiere Pro
Ei Premiereä voi oikein verrata muihin editointisoftiin, kun harva softa on koodattu yhtä kökösti kuin Premiere (hyödyntää kehnosti useampaa corea ja GPU-tuki on olematon). Esim Resolve pyörii lähes täysin GPU-suorituskyvyn varassa. Videoiden renderöinti on yksi osa-alue, mutta minusta sujuva editointikokemus on melkein tärkeämpi.
 
Liittynyt
28.01.2020
Viestejä
355
Mitenköhän Ryzen 3950XT soveltuu videoeditointiin vs. 5900X? Noita saisi ja hinta pikkaisen halvempikin.
Kaikki varmaan riippuu käytettävästä softasta, vai onko se vasta harkinnassa?
Tietysti kaluston pitää olla kunnossa. Mopo ei keuli.

Näyttiksellä on myös paljon osaa asiassa.

Nyt on Radeon VII, mut ei enää Mac Pro:ta. VII on pelikoneessa kiinne, Pro:ssa se ei kerennyt käydä kiinne. Kone kerkesi mennä kaupaksi. Editointia en meinaa PC:llä tehdä. Uutta Mac Mini M1 odotellessa tai parempaa ARM prosessorilla olevaa Mac:ä. Uusia julkaistaan kesään mennessä.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Kaikki varmaan riippuu käytettävästä softasta, vai onko se vasta harkinnassa?
Tietysti kaluston pitää olla kunnossa. Mopo ei keuli.

Näyttiksellä on myös paljon osaa asiassa.

Nyt on Radeon VII, mut ei enää Mac Pro:ta. VII on pelikoneessa kiinne, Pro:ssa se ei kerennyt käydä kiinne. Kone kerkesi mennä kaupaksi. Editointia en meinaa PC:llä tehdä. Uutta Mac Mini M1 odotellessa tai parempaa ARM prosessorilla olevaa Mac:ä. Uusia julkaistaan kesään mennessä.
Editointisoftana on Kdenlive ja sitä ajetaan Kubuntussa.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 193
Mä laitoin jo tuon Pugentin CPU testin tähän ketjuun. Joo, se on Premiere Pro:lle ja täällä voi joku sanoa "miten paskasti koodattu Premiere on" yms, mutta jos yrität laittaa noita CPU:ta keskinäiseen järjestykseen niin se lienee kuitenkin yksi parhaista lähtökohdista mitä voit ottaa niin kauan, kunnes joku esittää jonkun paremmin tuohon nimenomaiseen käyttämäsi softan uusimpiin versioihin perustuvan testin. Mä nyt veikkaan, että ihan sama miten noiden kanssa kikkailee niin ei tuo prosujen keskinäinen järjestys tuosta niin merkittävästi softasta toiseen vaihdu, että et tuon kanssa pääsisi oikealle pallokentälle.
1609951297152.png
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Pikkasen olen jo miettinyt josko ostais ihan halvan Ryzenin ja sitten kesällä tai vuonna 2022 ostaa tehokkaan 5000-sarjalaisen kun saatavuus on parempi ja Intelin kilpailun johdosta hintakin ehkä pikkasen pudonnut. Tuo nykyinen prosessori on jo vuodelta 2009 joten varmaan joku halpa 3000-sarjalainenkin sen päihittää.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Minkäköhänlainen on AMD Ryzen 3 3200G 4 GHz AMD4 RX Vega 11? Toimisikohan se tuossa MSI MAG 570 Tomahawkissa ja 3600 Mhz muisteilla? Alkaa vaan olla uuden koneen kanssa kiire, kun nyt alkaa toi vanha prossu kyykkiä liikaa videoeditoinnissa. Tarkoitus olisi jos tolla pärjäis sen verta että saatavuus paranee ja ehkä hinnatkin putoaa tai nousee. Saisin vaan ton uuden emon kanssa 32 gigaa muistia käyttöön, jos noi 3600 MHZ muistit toimii.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Minkäköhänlainen on AMD Ryzen 3 3200G 4 GHz AMD4 RX Vega 11? Toimisikohan se tuossa MSI MAG 570 Tomahawkissa ja 3600 Mhz muisteilla? Alkaa vaan olla uuden koneen kanssa kiire, kun nyt alkaa toi vanha prossu kyykkiä liikaa videoeditoinnissa. Tarkoitus olisi jos tolla pärjäis sen verta että saatavuus paranee ja ehkä hinnatkin putoaa tai nousee. Saisin vaan ton uuden emon kanssa 32 gigaa muistia käyttöön, jos noi 3600 MHZ muistit toimii.
Kyllä siinä X570 emossa pitäisi tuo prosu toimia mutta muistien kulusta 3600 ei ole takuuta kun noissa 3200/3400G prosuissa on zen+ ytimet ja niiden muistiohjaimen/IF kulku ei ole välttämättä hyvä. Voi toimia tai voi olla että joudut tyytymään luokkaa 3466 muisteille. Ajoituksia voi sitten kiristellä.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Kyllä siinä X570 emossa pitäisi tuo prosu toimia mutta muistien kulusta 3600 ei ole takuuta kun noissa 3200/3400G prosuissa on zen+ ytimet ja niiden muistiohjaimen/IF kulku ei ole välttämättä hyvä. Voi toimia tai voi olla että joudut tyytymään luokkaa 3466 muisteille. Ajoituksia voi sitten kiristellä.
Osaako noi nopeat muistit toimia hitaammalla nopeudella vai pitäisikö ostaa hitaammat muistit? SItten ehkä liian hankalaksi menee jos joutuu hitaampia muisteja ostaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Osaako noi nopeat muistit toimia hitaammalla nopeudella vai pitäisikö ostaa hitaammat muistit? SItten ehkä liian hankalaksi menee jos joutuu hitaampia muisteja ostaa.
Osaa ne toimia hitaamminkin. Täytyy vaan bioksesta säätää nopeus. Helpoin tie on se että bioksesta vaan lasket nopeuden vaikka 3600->3466 jos se 3600 ei toimi jos olet xmp/docp profiilin laittanut päälle. Ja anna latenssien olla samoissa/autolla mitä xmp/docp ehdottaa. Sitten kun olet tutustunut muistien kellottamisen maailmaan niin voit säätää noita arvoja nopeuden mukaan yms. jos niin haluat tehdä. Mutta pääasia on se että noi 3600 muistit saa helposti toimimaan hitaamminkin.

Edit. Jos ja kun uusi kone niin se boottaa ensin DDR4 jedec perusnopeudella eli 2133. Siitä voit laittaa päälle muistien xmp profiilin joka on muisteihin tallennettu profiili esim se 3600 cl?? ja se nostaa muistien jännitteen 1,35V ja asettaa latenssit. Voit myös nostaa muistien nopeutta koskematta xmp profiiliin niin että nostat manuaalisesti muistien jännitteen 1,35V ja asetat itse muistien nopeuden ja latenssit niihin arvoihin mitä muistien valmistaja on niille luvannut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Osaa ne toimia hitaamminkin. Täytyy vaan bioksesta säätää nopeus. Helpoin tie on se että bioksesta vaan lasket nopeuden vaikka 3600->3466 jos se 3600 ei toimi jos olet xmp/docp profiilin laittanut päälle. Ja anna latenssien olla samoissa/autolla mitä xmp/docp ehdottaa. Sitten kun olet tutustunut muistien kellottamisen maailmaan niin voit säätää noita arvoja nopeuden mukaan yms. jos niin haluat tehdä. Mutta pääasia on se että noi 3600 muistit saa helposti toimimaan hitaamminkin.
Ja tietysti sitten kun saan sen tehokkaan prossun muistit osaa toimia täydellä nopeudella, eli ne ei jää siihen hitaasen moodiin? Kiitoksia neuvoista etukäteen. :) Foourmilla paljon avuliaita heppuja vastailemassa tälläseen uusavuttoman kyselyihin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Ja tietysti sitten kun saan sen tehokkaan prossun muistit osaa toimia täydellä nopeudella, eli ne ei jää siihen hitaasen moodiin? Kiitoksia neuvoista etukäteen. :) Foourmilla paljon avuliaita heppuja vastailemassa tälläseen uusavuttoman kyselyihin.
Joo jos hommaat zen2/zen3 prosessorin niin ne muistit saa helposti kulkemaan sen valmistajan luvatun 3600 ja enemmänkin jos kellottaa. Se on vain yksi bios asetus kun muuttaa pelkän muistien nopeuden ja/tai silloin voi hyvin laittaa päälle sen xmp/docp profiilin ja unohtaa koko muistit koska noilla prosuilla ei ole ongelmaa muistien 3600/IF 1800 nopeudella.

Edit. Sinun käyttöön miettisin kyllä ennemmin R5 3600 prosua koska sitten ei tarvitsisi miettiä muistien kulkua ja prosessori olisi ihan eri luokkaa suorituskyvyltään. 3200G 4c/4t vs 3600 6c/12t ja ipc suorituskyky zen+ vs zen2
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Joo jos hommaat zen2/zen3 prosessorin niin ne muistit saa helposti kulkemaan sen valmistajan luvatun 3600 ja enemmänkin jos kellottaa. Se on vain yksi bios asetus kun muuttaa pelkän muistien nopeuden ja/tai silloin voi hyvin laittaa päälle sen xmp/docp profiilin ja unohtaa koko muistit koska noilla prosuilla ei ole ongelmaa muistien 3600/IF 1800 nopeudella.

Edit. Sinun käyttöön miettisin kyllä ennemmin R5 3600 prosua koska sitten ei tarvitsisi miettiä muistien kulkua ja prosessori olisi ihan eri luokkaa suorituskyvyltään. 3200G 4c/4t vs 3600 6c/12t ja ipc suorituskyky zen+ vs zen2
Toki, mutta hintaerokin on yli 2x. Kun kuitenkin on tarkoitus hommata se 5000-sarjalainen.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 789
Toki, mutta hintaerokin on yli 2x. Kun kuitenkin on tarkoitus hommata se 5000-sarjalainen.
No ryzen 3 3100x on hyvä vaihtoehto, sillä se on Zen2 arkkitehtuuria. Tosin saatavuus näyttää olevan heikkoa.

Mutta 3200g:n saatavuus on Jimms'llä heikkoa, mutta tietokonekauppa.fi:ssä sitä on saatavilla

 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Hommasin prosessorin ja on kyllä aika hidas. Ja Onko kukaan törmännyt ongelmaan ettei pääse biossiin? Mulla on ps/2 näppis, emolevyllä on kyllä ps/2 portti mutta näppis ei toimi siinä. Adapterin avulla, jolla muutan ps/2 näppiksen usb-näppiksen se kyllä toimii, mutta en siltikään pääse biossiin.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 193
Siis kone käynnistyy normaalisti ja menee käyttikseen asti, mutta et pääse biosiin käynnistymisen aikana?
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Joo. Ilmeisesti mulla on joku adapteri, joka ei käynnisty heti tms. Se herää henkiin vasta vähän ajan päästä. Vanhassa emossa oli joku nappi, josta painamalla se meni seuraavan käynnistyksen yhteydessä biossiin. Siis en pysty painamaan Del-näppäintä. Olisi myös hauskaa tietää miksi emolevyn PS/2-portti ei toimi. Olen kahdella eri näppiksellä kokeillut eikä toimi. Myöskään langallinen verkkokortti ei toimi, wlan toimii. Tosin se voi olla Linuxista johtuvaa, koitan puukottaa järjestelmää jos saisin langallisen verkon toimimaan. Onko mahdollista, että emolevy on rikki?
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Versio 20.04(tai jotain) eteenpäin näyttää tukevan "GPU acceleration":ia eli tuo on se termi mitä etsit. Joitain kommentteja löytyi pikaisesti, jossa toisissa kehuttiin sitä ja toisissa sanottiin, että se on buginen. En sitten itse tiedä kumpi on kyseessä ja veikkaan, että liittyy siihen missä asennossa tähdet sinun koneessasi ovat.
Nyt on irrallinen näyttis, Asuksen RX5600 Radeon-piirillä; onko tuo GPU acceleration vain GeForecelle vai onko niin ettei se toimi Linuxin puolella? Tai ohjelma ei osaa tukea.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 193
Nyt on irrallinen näyttis, Asuksen RX5600 Radeon-piirillä; onko tuo GPU acceleration vain GeForecelle vai onko niin ettei se toimi Linuxin puolella? Tai ohjelma ei osaa tukea.
En itse tosiaan käytä tuota softaa, mutta tällainen linkki siitä löytyi Kdenlive 20.08.2 Is Released With 17 Bug-Fixes And GPU Accelerated Video Rendering - LinuxReviews >> Tuolla testaaja haukkui tuota AMD toteutusta näemmä ja joku kommenteissa sanoi, että hänellä toimii. Täällä kdenlive nvidia hardware encoding and playback support video editing (pclinuxos.com) keskustellaan taas Nvidia toteutuksesta ja näyttää kait toimivan ja lopulta täällä on keskustelua hieman molemmista Kdenlive and GPU acceleration is awesome! : kde (reddit.com) Eli kuten arvelinkin, niin tämä on vähän siitä kiinni mihin asentoon tähdet asettuvat. Joka tapauksessa AMD:lla noi puhuvat VAAPI:n konffaamisesta ja Nvidialla NVENC
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Mitenköhän 5600x/5800x ja 5900x vertautuu toisiinsa videoeditointikäytössä. Ilmeisesti saatavuus 5600x ja 5800x:ssä parantunut ja 5900x joutuu odottamaan hetken aikaa. Mietin pitäisikö unohtaa 5900x ja ottaa 5600x. Mä oon lukenut, että 5800x käy aika lämpinänä; voi toki olla ettei se ole mitään hälyttävää mutta luulen että tuulettimet pyörivät hieman kovampaa -->äänekkäämpi kotelo ja haluaisin koneen olevan mahdollisimman hiljainen enkä halua välttämättä panostaa vesijäähdytykseen. (prossuviilentimenä Noctuan D15 tms. mikä se mallinumero nyt olikaan). Tai sitten vain luulen noin ja ei olisi tuolla niin äänekäs. Onko 5600x ja 5900x videoeditoinnissa kovinkaan paljoa tehoeroa? Joskus kun pelaan, niin se on tyyliin Tomb Raider ja Arcade/seikkailupelit; räiskintäpelejä en hirveästi tykkää pelata. En ole tuota 5900x tilannut vielä mistään, pienoisena taka-ajatuksena ollut että kun saatavuus paranee ja Intel julkaisee jonkun prossun huhtikuun tienoilla että hintakin hieman putoasi. Ja onhan vissiin 5600x ja 5900x:n välillä hinta-eroakin jonkin verran.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 193
Mitenköhän 5600x/5800x ja 5900x vertautuu toisiinsa videoeditointikäytössä. Ilmeisesti saatavuus 5600x ja 5800x:ssä parantunut ja 5900x joutuu odottamaan hetken aikaa. Mietin pitäisikö unohtaa 5900x ja ottaa 5600x. Mä oon lukenut, että 5800x käy aika lämpinänä; voi toki olla ettei se ole mitään hälyttävää mutta luulen että tuulettimet pyörivät hieman kovampaa -->äänekkäämpi kotelo ja haluaisin koneen olevan mahdollisimman hiljainen enkä halua välttämättä panostaa vesijäähdytykseen. (prossuviilentimenä Noctuan D15 tms. mikä se mallinumero nyt olikaan). Tai sitten vain luulen noin ja ei olisi tuolla niin äänekäs. Onko 5600x ja 5900x videoeditoinnissa kovinkaan paljoa tehoeroa? Joskus kun pelaan, niin se on tyyliin Tomb Raider ja Arcade/seikkailupelit; räiskintäpelejä en hirveästi tykkää pelata. En ole tuota 5900x tilannut vielä mistään, pienoisena taka-ajatuksena ollut että kun saatavuus paranee ja Intel julkaisee jonkun prossun huhtikuun tienoilla että hintakin hieman putoasi. Ja onhan vissiin 5600x ja 5900x:n välillä hinta-eroakin jonkin verran.
Mä viittaan edelleen tuohon linkittämääni Pugentin testiin. Uudelleen kysyminen ei muuta tässä tilanteessa vastausta. Se ei ole just sun softalle, mutta kukaan ei ole juuri sille tehnyt vastaavia testejä, mutta se on kuitenkin renderöintitesti eri CPU:lla ja kannattanee tutustua siihen. Noista prossun lämmöistä: ei mitään väliä. Ne käy kaikki kuumana jos täysillä ajaa pitkään ja olet ylikellottanut. Jos et ylikellota (ja vaikka kellottaisitkin) niin tuo sun jäähdytin hoitaa kyllä homman.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 415
Viestejä
4 160 385
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom