Mikä ohjelma tuulettimille?

Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
69
Elikkä mitä softaa suosittelette tuulettimien hallintaan,juuri kasasin ekan koneeni joten tarvis saada nuo föönit rauhottumaan..
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
69
Kokeilin sitä jo kerran,jostain syystä emolevyyn liitetyt kaksi puhallinta ei totelleet ollenkaan.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
69
Olen yrittänyt säätää biosissa myös,en saa lukemia muuttumaan ollenkaan.Pitäis kai käyttää + ja - näppäimiä arvojen säätämiseen,ei vaikutusta.
Näyttää myös siltä että bios ei edes tunnista prossun tuulettimia,näyttää nollaa vaikka tuulettimet huutaa täysillä.
Pirun turhauttavaa,sama myös SpeedFanilla ,ei tunnista prossun tuulettimia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Onko tuulettimet suoraan emossa kiinni, vai onko käytössä joku fan hub?
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
224
Olen yrittänyt säätää biosissa myös,en saa lukemia muuttumaan ollenkaan.Pitäis kai käyttää + ja - näppäimiä arvojen säätämiseen,ei vaikutusta.
Näyttää myös siltä että bios ei edes tunnista prossun tuulettimia,näyttää nollaa vaikka tuulettimet huutaa täysillä.
Pirun turhauttavaa,sama myös SpeedFanilla ,ei tunnista prossun tuulettimia.
Tarkoitatko, että ne huutaa täysillä ja näyttää samalla nopeudeksi 0 RPM? Vai osa näyttää jotain max RPM:ää, mikä ei muutu?

Helpoin (toivottavin) ongelma tässä olisi se, että sulla on DC tyypin tuulettimet ja emo/bios ajaa niitä PWM moodissa. DC tyypin tuulettimien nopeus säädetään pudottamalla jännitettä 12 voltista alaspäin. PWM tuulettimissa taas on aina 12v jännitteenä ja lisäksi tuulettinliittimen 4. pinni määrittää signaalilla tuulettimelle missä suhteessa sen pitää olla päällä.

Tästä siis suoraan johtuu se, että jos DC tuulettimen kytkee PWM:ään, niin se saa aina 12v sieltä ja ajaa ns. täysiä, eikä välitä PWM ohjaussignaalista, joka muuten pudottaisi nopeutta.

BIOSissa pitää kertoa nuo tuulettimien tyypit asetuksista ja mm. BIOSin asetusten palauttaminen nollaa myös nuo (ainakin mulla muistaakseni), eli huuto saattaa alkaa flashayksen jälkeen.

Näkyvänä erona noissa DC / PWM tuulettimissa on siis liitin. PWM tuulettimissa on 4 piuhaa kytkettynä (haaroittimissa vain 3, koska siellä RPM jätetään pois haaroitetusta tuulettimesta), DC tuulettimissa vain 3.

En ole varma voiko DC tuulettimen 3 pinnisen tunkea PWM liittimeen siten väärin, että on väärät 3 pinniä liittimestä käytössä, sekin kannattaa tsekata jos tuntuu toimivan ihan miten sattuu.
 
Liittynyt
25.02.2021
Viestejä
69
Neljä pinniä näissä on,ja kytkin emon cpu fan1:n ja cpu fan2:n.Tuulettimet pyörii lujaa mutta bios näyttää 0 rpm.Olen aika noviisi näissä hommissa,joten älkää hermostuko jos mulle tarvii vääntää rautalangasta..:)
Kokeeksi laitoin prossun jäähyt kotelojäähyjen liittimiin,siis sysfan1-2jne,ei varmasti jää näin,mutta nyt se meuhkaa vähemmän.
Tätä emoa(MSI X97 gaming5) en löytänyt SpeedFan ohjelman tuettujen emojen listalta,liekö liian vanhaa rautaa.
Nyt täytyy kokeilla pelata jotain,muuten menee se tunkki sivuklasista sisään...
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
224
Kaikkihan näissä on alussa noviiseja. Itse lähtisin siitä, että kyllä ne BIOSissa pitää näkyä ja toimia oikein. Jos siellä ei toimi, niin ei ole musta edellytyksiä toimia oikein muillakaan ohjelmistoilla.

Tuulettimen RPM mittari voi tietysti olla myös rikki ko. piuha poikki. Samaten tietysti myös PWM piuha voisi olla poikki, niin ettei tottele signaalia, jota ei näe.

PWM tuuletinta voi teknisesti ajaa myös DC moodissa, mutta en suoralta kädeltä muista onko siitä tuulettimelle haittaa. Google voi auttaa tässä tarkemmin. Varmaan lyhytaikaisesti voit testata, jos muutat BIOSissa sen DC moodiin ja katsot ohjautuuko se sitten.

BIOSissa saattaa myös olla autotune fans, josta sitten kyllä kuulee kontrolloituvatko ne vai eivät.

Onko sulla muuten siis tuulettimet suoraan noissa emolevyn liittimissä vai onko siellä haaroittimia välissä? Haaroittimilla voi epäonnisessa/epähuomiossa saada aikaan tilanteen, jossa yksikään RPM signaali ei tule läpi, jos jättää sen ainokaisen läpitulevan slotin tyhjäksi tuulettimesta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 380
Viestejä
4 159 105
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom