Mikä näyttö minulle? Näyttösuositukset ja kyselyt

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Mikä IPS näytöstä tekee niin paljon paremman kuin VA näytöstä?
Tässä on noin 19minuutin video aiheesta:


Lyhyesti:
- IPS ja sinulla on teoriassa 180 asteen katselukulmat ja paras RGB profiili (esim. kuvankäsittelyyn)
- VA ja sinulla on teoriassa 100% musta musta (et huomaa mustassa kohtauksessa elokuvassa onko monitori kiinni vai auki, ei nyt ihan mutta jos käytät konetta klassisessa "pimeässä kellarissa ilman mitään valoja" niin paras valinta)
- TN suppeat katselukulmat mutta paras vasteaika (pelaat kilpaa maailman parhaita vastaa CS:ää tms)

Paljon muutakin löytyy joten suosittelen katsomaan videon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2021
Viestejä
13
Tähän väliin varoitus, mitä näyttöä ei kannata ostaa: HP HP X27q 27" pelinäyttö - Gigantti verkkokauppa

Hehkuttavista arvosteluista poiketen:
* surkeat katselukulmat
* olematon mustan toisto
* vinjetoi
* värit sinnepäin
* pelikäyttö vielä testaamatta...

Aika koomista, että 10 vuotta wanha benq (tosin toimistonäyttö) vie tätä kuin litran mittaa kuvanlaadun suhteen. Verkosta selvittämällä tajusin, että HP on vaihtanut paneelia jossain vaiheessa paskempaan... reilua asiakkaita kohtaan. Ei enää tuota firmaa tähän taloon.

Meni suunnitelmat uusiksi, ja haussa joku muu 27-32" (pelinäyttö) paremmalla kuvanlaadulla. Samalla hyvä muistutus siitä, että halvalla saa harvoin hyvää.
Saitko selvää millainen paneeli? Täällä ilmeisesti ohjeet:

Näyttö on saanut hyvät arvosanat ja olen itsekin harkinnut ostaa niin olisi hyvä tietää onko Gigantin mallissa joku muu paneeli kuin arvosteluissa.
 
Liittynyt
10.12.2018
Viestejä
35
Tällähetkellä käytössä 2x 24 tuumasta 1080p 60hz näyttöä ja ainakin toinen (hyvän tarjouksen osuessa kohdalle ehkä jopa molemmat) ois tarkoitus päivittää 27 tuuman 1440p ~144hz. Mitä ois hyvä ottaa huomioon ja sattuuko jossakin jo nyt olemaan hyviä tarjouksia? Hinta max ~200€/näyttö. Rautana r5 3600 & gtx 1070.
 
Liittynyt
22.07.2022
Viestejä
3
Neuvokaa minulle joku hyvä perus näyttö kotitoimistoon etätyöhön ja yleiseen surffailuun. Nyt blackfridayn yms tarjouksia ajattelin hyödyntää. Koneena käytössä tällähetkellä Macbook air M2. Ennen tätä käytössä oli iMac 27" 5K Retina ja sen näyttö oli todella miellyttävä. Näytön koko ja tähän käytettävä budjetti aika venyvä, mutta saako 200-300€ jo tarkkaa ja kirkasta näyttöä.
 
Liittynyt
28.09.2021
Viestejä
144
Hakusessa olis väliaikaisesti päämonitori, joko 1080p tai 1440p. Odottelen sitten varsinaiseksi päämonitoriksi AW34:n F -mallia, joka sitten tulee joskus.

Nyt hakusessa oleva monitori pitäisi olla suht hyvä pelaamiseen ja töidentekoon, suht halpa (ei nyt varsinaista hintakattoa, mutta rahalle vastinetta haussa.)

Samalla, kun hommaan sitten uuden 34"+ näytön päämonitoriksi, tämä nyt ostettava toimisi myös Steam Deckille toisena näyttönä. Tämän takia mietin 1080p näyttöä, koska sitä olisi helpompi ajaa, mutta toisaalta myös sitten näyttöä käytettäisiin myös vertikaalisti koodaus/työapuna, discordin ja semmoisen kanssa, jolloin korkea virkistystaajuus ja korkeampi resoluutio olisi varmaan hyvä?

Tuosta AOC 25G3ZM/BK -näytöstä on nyt tarjouksia. Olisiko tämä hyvä näyttö?
 
Liittynyt
03.04.2020
Viestejä
67
Uusi näyttö pelaamiseen ja työntekoon hakusessa. Kumpaa näistä suosittelisit?


 
Liittynyt
01.09.2017
Viestejä
71
27 tuuman näytölle suosittelisin 1440p eli noista tuo AOC olisi specseiltään parempi vaihtoehto. Sitten omien halujen mukaan valita onko IPS vai VA parempi itsellesi.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Sattui vahinko vanhan näytön kanssa (onnistuin saamaan isohkon naarmun ylälaitaan kun siirsin koteloa) ja ajattelin että pitää uusi ostaa tilalle kunnes saan vakuutusyhtiön kanssa asian hoidettua.
Nykyinen on siis Gigabyten G27Q johon olen sinänsä ollut tyytyväinen, ainut että on jotenkin hidas käynnistymään. Ja tietty koko ja resoluutio aina mietityttää.

Tällaisia olen ajatellut vaihtoehdoksi:
Acer ED273U 27 tuumainen kaareva -pelinäyttö - Elisa - Verkkokauppa
Lenovo G27q-30 27 tuumainen näyttö - Elisa - Verkkokauppa
Xiaomi Mi Curved 34 tuumainen -pelinäyttö - Elisa - Verkkokauppa
Lenovo Legion Y25g-30 24,5 tuumainen näyttö - Elisa - Verkkokauppa
Acer Nitro XV282K KV 28 tuumainen -pelinäyttö - Elisa - Verkkokauppa tai Acer Nitro XV282K KV 28 tuumainen -pelinäyttö - Elisa - Verkkokauppa
Samsung Odyssey G5 32" LS32AG504PUXEN musta | Telia
HUAWEI MATEVIEW GT 27" PELINÄYTTÖ | Veikon kone

Oma käyttö on pelailua 50%, nettiselailua, leffoja ja youtubea 40% ja kuvankäsittelyä 10% näin karkeasti arvioituna. Ja pelailu on strategia/seikkailupainotteista, eli ei tarvi olla 240hz 1ms näyttö :beye:
Uuden spekseistä ajattelin seuraavaa:
1440p tai 4k
28" tai 32"
144hz tai yli
AMD FreeSync Premium (oma kokoonpano 5600x & 6900XT)

Onko noista joku sellainen että ehdottomasti kannattaa ostaa ja onko joku täys pommi? Kiitos jo etukäteen neuvoista.
 
Liittynyt
08.05.2021
Viestejä
80
Liittynyt
15.03.2019
Viestejä
600
Liittynyt
24.04.2017
Viestejä
212
LENOVO G27q-20 on kyllä upea näyttö, värit olivat oikein hyvät heti pakasta vedettyä, mitään enimpiä valovuotoja tai mitään en ole huomannut vaan todella tasainen näyttö kaikin puolin. Ei kuolleita pikseleitä tai mitään. Olen kyllä tyytyväinen vaikka halvemmallakin saa 27 tuuman näyttöjä hyvillä spekseillä. Tässä ei tarvinnut kikkailla mitään säätöjen kanssa tai vastaavaa mitä itse arvostan kovasti.

Jalka on vähän hassu kyllä mutta mahtuu omalle 40cm levyiselle pöydälle hyvin :)
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
65
Näyttöä työkäyttöön.
Mallinnusta, CAD, excel..

Katsellut tätä:
SAMSUNG S27B610 27" NÄYTTÖ - Power.fi

vai onko kuitenkin sama ostaa valtavilla hertzeillä varustettu pelinäyttö?

AOC Q27G2E/BK 27" pelinäyttö - Gigantti verkkokauppa

Kummassakaan ei kovin erikoiset liitännät ole joista maksaisin.


Tuolle Samsungille voisi tulevaisuudessa ostaa kaveriksi esim. SAMSUNG S60UA 24" QHD NÄYTTÖ - Power.fi
ja nämä saisi ilmeisesti ainakin teoriassa ketjutettua vai olisko kuitenkin järkevämpi kytkeä toinen usb-c:llä ja toinen HDMI:llä unohtaen tuon ketjutuksen.
Yhden ylimäärisen kaapelin kytkentä ei aamuani pilaa.
 
Liittynyt
08.03.2021
Viestejä
13
LENOVO G27q-20 on kyllä upea näyttö, värit olivat oikein hyvät heti pakasta vedettyä, mitään enimpiä valovuotoja tai mitään en ole huomannut vaan todella tasainen näyttö kaikin puolin. Ei kuolleita pikseleitä tai mitään. Olen kyllä tyytyväinen vaikka halvemmallakin saa 27 tuuman näyttöjä hyvillä spekseillä. Tässä ei tarvinnut kikkailla mitään säätöjen kanssa tai vastaavaa mitä itse arvostan kovasti.

Jalka on vähän hassu kyllä mutta mahtuu omalle 40cm levyiselle pöydälle hyvin :)
On jollain kokemuksia sekä tästä Lenovo-näytöstä että ASUS TUF GAMING VG27AQZ:stä?
Tai ajatuksia kumpi olisi parempi?
Siinä Lenovossa on "wide color gamut", mutta voiko joku selittää mitä se tarkoittaa käytännössä? Onko peleissä tai kun katsoo videoita, mitään väliä, jos ei kuitenkaan pelaa HDR-tilassa? Huomaako myös ei HDR-tilassa enemmän värejä peleissä, tai kun katsoo videoita/nettisivuja/kameralla otettuja kuvia?
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
647
Onko jotain suosituksia 1440p näytöstä? Tulee jossain vaiheessa kotiin toivottavasti 7900xtx (tai ehkä 4080, jos nvidia ymmärtää laskea hintaa huomattavasti, joka tapauksessa tarpeeksi hyvä kortti 1440p resolle), joten meinasin 1440p maailmaan siirtyä. Ongelmana vaan näyttäis olevan se, että vaihtoehdot on aika rajoitettuja.

Samsungin g7 ois semi-halpa 240hz, mutta siinä on netin mukaan aika paljon ongelmia ja vaikka jotkut sanoo, ettei siinä ole VA smearingia, toiset taas sanovat, että on. Toinen vaihtoehto olisi tuleva cooler masterin tempest, jossa hyvänä puolena olisi miniled, huonona puolena taas 165hz (pelailen kuitenkin pelejä, joissa pääsisi sinne 240fps tienoille 1440p). Kolmas vaihtoehto taas alienware aw2723df, joka vaikuttaa muuten hyvältä paketilta, mutta hinnat tuntuu vaihtelevan aika paljon ja saatavuus vaikuttaa olevan huono (tosin cooler masterilla ei ole ees saatavuutta vielä).

Toki yhtenä vaihtoehtona oon harkinnut paluuta TN-paneelien maailmaan ja joku benq:n monitori dyacilla. 1080p ja ei liian iso näyttö. Ensisijaisesti mieluummin kyllä 1440p ihan uutuudenviehätyksen takia.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
623
Onko jotain suosituksia 1440p näytöstä? Tulee jossain vaiheessa kotiin toivottavasti 7900xtx (tai ehkä 4080, jos nvidia ymmärtää laskea hintaa huomattavasti, joka tapauksessa tarpeeksi hyvä kortti 1440p resolle), joten meinasin 1440p maailmaan siirtyä. Ongelmana vaan näyttäis olevan se, että vaihtoehdot on aika rajoitettuja.

Samsungin g7 ois semi-halpa 240hz, mutta siinä on netin mukaan aika paljon ongelmia ja vaikka jotkut sanoo, ettei siinä ole VA smearingia, toiset taas sanovat, että on. Toinen vaihtoehto olisi tuleva cooler masterin tempest, jossa hyvänä puolena olisi miniled, huonona puolena taas 165hz (pelailen kuitenkin pelejä, joissa pääsisi sinne 240fps tienoille 1440p). Kolmas vaihtoehto taas alienware aw2723df, joka vaikuttaa muuten hyvältä paketilta, mutta hinnat tuntuu vaihtelevan aika paljon ja saatavuus vaikuttaa olevan huono (tosin cooler masterilla ei ole ees saatavuutta vielä).

Toki yhtenä vaihtoehtona oon harkinnut paluuta TN-paneelien maailmaan ja joku benq:n monitori dyacilla. 1080p ja ei liian iso näyttö. Ensisijaisesti mieluummin kyllä 1440p ihan uutuudenviehätyksen takia.
Miten olisi LG:n 27" Ultragear? Pääsee 240Hz asti ja on varmasti tuo väritoistoltaankin uutuudenviehätystä. LG 27'' UltraGear™ OLED Gaming Monitor QHD with 240Hz Refresh Rate .03ms Response Time (27GR95QE-B) | LG USA
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
647
Miten olisi LG:n 27" Ultragear? Pääsee 240Hz asti ja on varmasti tuo väritoistoltaankin uutuudenviehätystä. LG 27'' UltraGear™ OLED Gaming Monitor QHD with 240Hz Refresh Rate .03ms Response Time (27GR95QE-B) | LG USA
Se menee jo aivan liian kalliiksi, kun lähemmäs tuplasti hintaa verrattuna noihin, mitä oon katellut. Enemmän tuossa max 700€ oon aatellut pysytellä, ehkä vähän voi venyttää jos sillä saa ihan selkeästi parempaa.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 307
Onko jotain suosituksia 1440p näytöstä? Tulee jossain vaiheessa kotiin toivottavasti 7900xtx (tai ehkä 4080, jos nvidia ymmärtää laskea hintaa huomattavasti, joka tapauksessa tarpeeksi hyvä kortti 1440p resolle), joten meinasin 1440p maailmaan siirtyä. Ongelmana vaan näyttäis olevan se, että vaihtoehdot on aika rajoitettuja.

Samsungin g7 ois semi-halpa 240hz, mutta siinä on netin mukaan aika paljon ongelmia ja vaikka jotkut sanoo, ettei siinä ole VA smearingia, toiset taas sanovat, että on. Toinen vaihtoehto olisi tuleva cooler masterin tempest, jossa hyvänä puolena olisi miniled, huonona puolena taas 165hz (pelailen kuitenkin pelejä, joissa pääsisi sinne 240fps tienoille 1440p). Kolmas vaihtoehto taas alienware aw2723df, joka vaikuttaa muuten hyvältä paketilta, mutta hinnat tuntuu vaihtelevan aika paljon ja saatavuus vaikuttaa olevan huono (tosin cooler masterilla ei ole ees saatavuutta vielä).

Toki yhtenä vaihtoehtona oon harkinnut paluuta TN-paneelien maailmaan ja joku benq:n monitori dyacilla. 1080p ja ei liian iso näyttö. Ensisijaisesti mieluummin kyllä 1440p ihan uutuudenviehätyksen takia.
Eipä tuossa ole perinteistä VA smearingia ja tämä voi tarkistaa arvostelujen vasteajoista. Jos toimivan yksilön saat niin mainio näyttö, ensimmäinen oli mennyt kuljetuksessa paskaksi minkä itse sain. 240hz + nopeat pikselien vasteajat on todella sulavan näköistä.

IPS voi olla paremmat värit antiglarekalvosta myös riippuen mutta sitten vastapainoksi saa hohkavamman mustan joka on turn off pimeämmissä peleissä ellei satsaa FALD ratkaisun sisältävään IPS ja hinta taas pomppaa.

27" vs 32" kokoa kannattaa harkita, mulla on 32" ja 1440p resoluutio on siinä ja siinä että kärsii käyttää, sama PPI kuin 24" 1080p näytössä eli ei loistava.
 
Liittynyt
31.08.2021
Viestejä
8
Pikkuveljelle pitäisi kaivaa joululahjaksi pelinäyttö, budjetti ~200e, Samsung Odyssey G3 olisi harkinnassa koska oli verkkiksen suosituimmissa mutta ei ole näistä paneeleista taas mitään käryä mikä on mistään kotoisin, toki tässä hintaluokassa kompromissi tulee jostain joka tapauksessa. Nappula pelaa lähinnä CS joten ruudunpäivitystaajuus lienee se tärkein kriteeri, mutta onko tuo muuten mistään kotoisin vai löytyykö jotain parempaa vaihtoehtoa tähän hintaluokkaan?
 
Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
9
Simuiluun hankkimassa 34" kaarevaa ultrawide -näyttöä. Xiaomi(330e) ja Huawei(400e) vaikuttais olevan tossa oman 400e budjetin rajoissa. Osaatteko sanoa onko tuo Huawein GT34 hieman kalliimman hintansa väärti? Vai pitäskö katseet kääntää kokonaan muualle?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Kuinka paljon tekniikka on kehittynyt? Nyt on käytössä 2x MG279Q, mutta onko näitä vielä järkevää päivittää speksien puolesta? Vähän tekisi mieli kokeilla ultrawidea 500€ hintaluokassa. Käyttö pelailu ja elokuvat.
 
Liittynyt
05.12.2022
Viestejä
95
Etsinnässä hyvä 27" QHD/WQHD 1440p yleisnäyttö ilman pahoja kompromisseja.

Myös pelailua, esim. PUBG, War Zone, joten nopeutta saisi olla sopivasti mutta ei rankasti kuvanlaadun (ja jalustan säätöjen) kustannuksella.

Jalustassa saisi olla ainakin korkeus- ja kaltevuussäätö. Sellainen näyttö, että olisi mukava myös esim. tekstinkäsittelyä tehdä tuntitolkulla, että olisi tarvittaessa rauhallinen silmälle.

Kaarevat eivät vaikuta äkkiseltään hyvältä. Gigabyte M27Q-X vaikutti hyvältä vaihtoehdolta, mutta saatavuus ja hinnat taitavat olla nyt aika mahdottomia.

Budjetti 500€-600€.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Tämä ei olisi paha alle/noin 300€ hintaluokassa:

Jalusta voi olla hieman mallia surkea (muistaakseni on vesa kiinnitys mahdollisuus ). Tuota tai vastaavaa on saanut 199€ tarjoushintaan mihin sitä voi ehdottomasti suosittaa (Gigantista esim. viimeksi noin 2kk sitten) kunhan odottelee niitä tarjouksia

Tuossa 500-600€ ostaisin ehkä Gigabyten M27Q X näytön Saksan Amazonista:

(Suomen hintoja: Gigabyte M27Q X 27" Gaming QHD IPS 240Hz (Näytöt) )

Ei tue VRR PS5:lla, HDR huonohko mutta pelaamiseen hyvä 8.6/10 ja sekalaiseen käyttöön myös 7.6-8.1/10.

Toisaalta käytännössä puolet halvempi kuin jos haluaisi sitten esim. Dell Alienware AW3423DW mikä toki saa kehuja mutta itseäni päälle 1200€ hinta hillitsisi:

Arvostelua:
 
Liittynyt
08.03.2021
Viestejä
13
Kiitos vinkeistä Taneli. Onko tietoa miten palautukset tuohon Amazon.de iin onnistuu? Onko edes mahdollista palauttaa kokeilun jälkeen? Esim. jos on liikaa IPS backlight bleed.

Muuten hyvä hinta tuosta Acerista kun kyseinen näyttö maksaa Suomessa 450€ tällä hetkellä. On ainakin tässä hyvin kehottu: Acer Nitro XV272U KVbmiiprzx Review

Voiko muuten ihan itse sen firmware päivittää?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Amazon palautukset onnistuu kyllä, yleensä myös Amazon itse maksaa palautuspostit (sekä sieltä tulee tulostettavat laput mistä käy ilmi että ovat palautus jne)

Miten nopeasti rahat saa takaisin: "Ilmoitus vastaanottamisesta on tullut yleensä viikosta kahteen saksaan saapumisen jälkeen. Rahojen ilmestyminen kortille vei muistaakseni vielä viikon siihen päälle eli koko rumba 2-3 viikkoa käsittelyruuhkasta riippuen."

Tietysti se palautus täytyy tehdä järkevässä ajassa kuten Suomalaisiinkin firmoihin.
Amazonin DHL/Posti-palautusvaihtoehto tuli käyttöön viime syksynä Eli nykyisin palautuksesta ei ilmeisesti tarvitse edes itse ensin maksaa mitään.
"Klikkailet niiden sivuilta palautuksen, niin saat suoraan DHL lapun, minkä printtaat paketin päälle ja siinä on postin seurantakoodi valmiina. Sitten vaan kiikutat lähimpään postiin. Ei tartte maksaa mitään. "
 
Liittynyt
08.11.2022
Viestejä
3
Asus TUF Gaming VG27AQ 27" QHD IPS
Legion Y27Q-20 27" -pelinäyttö
GM27-FQS ARGB 27” QHD IPS 165Hz 1ms Pelimonitori

Eli mikäs näistä olis paras näyttö ostettavaksi? kun en itse näistä näytöistä niinkään tiedä. miten nuo eroaa toisistaan? kannattaako ottaa vain halvin?
ja onko tuolla HDR10 ominaisuudella seikkailupelejä pelaavalle ja videoita katselevalle kummoista hyötyä ?
 
Liittynyt
05.12.2022
Viestejä
95
Kiitoksia.

Nyt on Amazon.de:ssä muuttunut 1-2kk toimitus "out-of-stock". Erikoisia palautteita siellä muuten, 34% antanut yhden tähden.

Ominaisuudet ovat kovat tuossa hintaluokassa, liekkö jopa lyömättömät. Ainakaan Amazonin arvosteluiden perusteella laadunvalvonta ei liene ihan lyömätön. Vuosi vaihtuu pian, ehkä tuohon hintaluokkaan tulisi vielä muita hyviä vaihtoehtoja.

CDON.com näyttää välittävän ComputerSalg A/S-tavaraa Tanskasta. Siellä olisi vielä saldoa 673,23€. Jos sattuu pikselijumppa ulkomailta tilatessa, saattaa harmaiden hiuksien lukumäärä tuplaantua. Ehkäpä tutkailtava vuodenvaihteen vaihtoehtoja vielä muilta merkeiltä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Erikoisia palautteita siellä muuten, 34% antanut yhden tähden.
Joskus (aika useinkin) Amazon jotenkin kädettää nuo tähdet ja arvostelut. Eli ostat vaikka tuotetta Tuoli, sitten katsot tuhansia tai satoja arvosteluja ja käännät niitä Englanniksi (ellet osaa Saksaa) ja huomaatkin että puhutaan vaikkapa hiirimatosta tai kellosta. Tai (useammin) vanhemmasta eri tuotteesta joka on saman valmistajan, minkä sitten huomaa esim. kuvista tai spekseistä mistä puhutaan (välttävä full HD:n näyttö, kun ostat 1440p näyttöä ja luet sen arvosteluja)
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
21
Alkaa vanha Asus PG279Q vedellä viimeisiä. Mitä täällä suositellaan tilalle. Suomesta tilaus.

Hakusessa siis 27" (max 28") näyttö sekä pelaamiseen- että työkäyttöön.
G-Sync tuki pitää olla.
Ainakin 1440p 144hz
HDR-Tuki
Tuki VESA-kiinnitykselle

Edit:
Cooler Masterin Tempest GP27U ja GP27Q kiinnostaa. Onko kenelläkään näistä kokemusta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.12.2022
Viestejä
95
Joskus (aika useinkin) Amazon jotenkin kädettää nuo tähdet ja arvostelut.
Totta, noissa hirvitti kuolleiden pikseleiden määrä. Minulla on tainnut olla hyvä tuuri tähän saakka, kun en koskaan ole saanut pikselivikaista näyttöä, eikä ole pikselivikoja tullut myöhemminkään. Merkkejä ollut Asus, Samsung, Viewsonic.

Paneelin valmistajia ei taida montaa olla. Onko noissa pikselivikaisissa joku tietty paneelityyppi tms. onko se ihan arpapeliä / merkkikohtaista laadunvalvontaa ja -varmistusta?

Olen lukenut väännöistä Suomessakin eri myyjien ja valmistajien näytöistä, joissa on pikselivikoja ja valovuotoja.

Yksi arvostelija kertoo tilanneensa X-mallin ja saaneensa vanhan mallin, joku muu saaneensa käytettyjä näyttöjä. Kyllä arvosteluja pitää lukea kriittisesti, varsinkin jos hajonta on voimakas molempiin ääripäihin.

No nyt saatavuutta ei ole, joten joku muu vaihtoehto pitää tutkiskella.
 
Liittynyt
12.12.2022
Viestejä
6
Päivittämässä pelikonetta joten varmaankin myös näyttö menee vaihtoon samalla. Näyttis tulossa rtx 3080 ja vanha näyttö on Samsung C27RG50 27". Olen uudeksi katsellut tätä Samsung G7. Onko millään tavalla järkevä hankinta vai onko samaan rahaan parempia vaihtoehtoja tarjolla, koko mielellään tuossa 27"-28".
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
647
Päivittämässä pelikonetta joten varmaankin myös näyttö menee vaihtoon samalla. Näyttis tulossa rtx 3080 ja vanha näyttö on Samsung C27RG50 27". Olen uudeksi katsellut tätä Samsung G7. Onko millään tavalla järkevä hankinta vai onko samaan rahaan parempia vaihtoehtoja tarjolla, koko mielellään tuossa 27"-28".
Mitä tässä itekin yrittänyt näyttöä löytää uutta konetta varten, niin tää sama oli hetken mietinnässä. Jos QC-jumalat on suotuisia, niin se on ilmeisesti aika hyvä näyttö, mutta black smearingia on. Mutta, mitä oon lukenut, niin siinä on kai paljon ongelmia, joten itse en ainakaan halua lähteä palauttelemaan potentiaalisesti useita kertoja.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 301
Paneelin valmistajia ei taida montaa olla. Onko noissa pikselivikaisissa joku tietty paneelityyppi tms. onko se ihan arpapeliä / merkkikohtaista laadunvalvontaa ja -varmistusta?
Taitaa olla ihan tuuripeliä. Pelinäyttöjen paneelien valmistajia nimenomaan ei ole älyttömän paljoa, IPS -pelinäytöissä Innolux, Au Optronics sekä LG lähinnä, ja Samsung taitaa edelleen olla isoin peli-VA -paneelien valmistaja.

Jumiutuneissa eli yksivärisissä pikseleissä kannattaa ajaa jotain youtuben ohjevideota, tiedän useamman tapauksen jossa jumiutunut pikseli on lähtenyt toimimaan alkukankeuden jälkeen. Kuolleet pikselit taas taitaa harvoin herätä henkiin?

Olen uudeksi katsellut tätä Samsung G7. Onko millään tavalla järkevä hankinta vai onko samaan rahaan parempia vaihtoehtoja tarjolla, koko mielellään tuossa 27"-28".
Hintaluokkansa paras mitä spekseihin tulee, jos käyrä ei haittaa niin varmaan about parasta vastinetta rahalle tuossa 500e luokassa. Scanlines ongelmaa ja Freesync flickeriä on ollut ilmeisesti ainakin, mutta en liikaa pelkäisi pikkuvikoja, kun joka näytössä on ongelmansa. Freesync flicker ja gamma shift valitettavan yleistä, ja IPS -näyttöjen huonon tumman pään kontrastin voi laskea yhdenlaiseksi ongelmaksi. Ainakin hämärässä huoneessa. Pelikäytössä toki ihan siedettävää, valtaosan ajasta käyttänyt IPS itse.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 540
Päivittämässä pelikonetta joten varmaankin myös näyttö menee vaihtoon samalla. Näyttis tulossa rtx 3080 ja vanha näyttö on Samsung C27RG50 27". Olen uudeksi katsellut tätä Samsung G7. Onko millään tavalla järkevä hankinta vai onko samaan rahaan parempia vaihtoehtoja tarjolla, koko mielellään tuossa 27"-28".
Poika sai synttärilahjaksi ~kuukausi sitten tollasen G7:n. On kyllä tykännyt, ja sopii hyvin kun kakkosnäyttönä edellinen G5. Huikea kuva, pelaa tosin enimmäkseen jotain CS:GO jne.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
188
Itsellä on hakusessa 27-tuumainen 1440p-näyttö. Pitäisi olla IPS-paneeli, väh. 144 Hz, väh. 2 USB-A-liitäntää, jalustassa korkeudensäätö ja ruudussa ohuet reunat. Olen tällaisia miettinyt. Onko teillä näistä kokemusta tai onko heittää parempia ehdotuksia? Hinta mieluusti alle 500 €.

 
Viimeksi muokattu:

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 540
Itsellä on hakusessa 27-tuumainen 1440p-näyttö. Pitäisi olla IPS-paneeli, väh. 144 Hz, väh. 2 USB-A-liitäntää, jalustassa korkeudensäätö ja ruudussa ohuet reunat. Olen tällaisia miettinyt. Onko teillä näistä kokemusta tai onko heittää parempia ehdotuksia? Hinta mieluusti alle 500 €.

Ei mitään kokemuksia, mutta tuli aika pakottava tarve saada vastaava kun ~3v AOC Agoni sanoi sopimuksensa irti.

Tilasin tällaisen: Acer Nitro VG270UP 27" musta kun sen sai vielä eilen 70e halvemmalla.

Jimssistä näköjään saa vielä halvalla: Acer 27" Nitro VG270UPbmiipx, 144Hz WQHD -pelimonitori, musta (Tarjous! Norm. 349,00€) - 249,00€

Revikoiden perusteella täyttää/ylittää vaatimuksesi lukuun ottamatta USB-liitäntöjä, mutta vittuako niillä USB2 tekee siinä näytössä muutenkaan.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
188
Ei mitään kokemuksia, mutta tuli aika pakottava tarve saada vastaava kun ~3v AOC Agoni sanoi sopimuksensa irti.

Tilasin tällaisen: Acer Nitro VG270UP 27" musta kun sen sai vielä eilen 70e halvemmalla.

Jimssistä näköjään saa vielä halvalla: Acer 27" Nitro VG270UPbmiipx, 144Hz WQHD -pelimonitori, musta (Tarjous! Norm. 349,00€) - 249,00€

Revikoiden perusteella täyttää/ylittää vaatimuksesi lukuun ottamatta USB-liitäntöjä, mutta vittuako niillä USB2 tekee siinä näytössä muutenkaan.
Kiitos vinkistä. Työläppärissä on niin kuppaisesti usb-liitäntöjä, enkä haluaisi enää hubia pöydälle, niin siksi ajattelin, että näytössä se olisi kätevä. Saisi siihen työkuulokkeet ja web-kameran kiinni.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 540
Kiitos vinkistä. Työläppärissä on niin kuppaisesti usb-liitäntöjä, enkä haluaisi enää hubia pöydälle, niin siksi ajattelin, että näytössä se olisi kätevä. Saisi siihen työkuulokkeet ja web-kameran kiinni.
Juu.. Sitten varmaan jotain Dell:in tms displaylink näytttöjä. Ne ei vaan ikinä oikeen mee tuohon alle 500e budjettiin, kun yrityksissä neuvotellaan hintoja vähän eri tavalla.

Ei se telakasta tuleva yksi USB-C kovin paljoa pöytää rumenna kun kaikki muu on piilossa pöydän alla.
Esim tuollanen Dell Thunderbolt Dock WD19TBS 180W -telakointiasema 319,99
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
237
34” ultrawide olisi hakusessa noin +-400€. MSin kyseistä pömpeliä tänään vilkuilin vaikka Gigantti nyt niin kauniisti on ton alennushinnan huijannut. Myöskin toi Samsung G5, AOC vastaavat ja Xiamonin näytöt kävi mielessä mutta tulin lopputulokseen, että 400€ pintaan pääsee valitsemaan jonkun vähän isomman miinuspuolen kotiinvietäväksi.

Yleisiä ajatuksia ultrawiden ostosta tällä hintaluokalla?

e: pääosin siis kohtuu kevyeen pelikäyttöön tulossa, kokoonpanoa pyörittää 3070
 
Liittynyt
28.03.2019
Viestejä
255
34” ultrawide olisi hakusessa noin +-400€. MSin kyseistä pömpeliä tänään vilkuilin vaikka Gigantti nyt niin kauniisti on ton alennushinnan huijannut. Myöskin toi Samsung G5, AOC vastaavat ja Xiamonin näytöt kävi mielessä mutta tulin lopputulokseen, että 400€ pintaan pääsee valitsemaan jonkun vähän isomman miinuspuolen kotiinvietäväksi.

Yleisiä ajatuksia ultrawiden ostosta tällä hintaluokalla?

e: pääosin siis kohtuu kevyeen pelikäyttöön tulossa, kokoonpanoa pyörittää 3070
Itellä oli joskus tämmöinen, mutta non-A malli ja oli kyl kelpo näyttö

Testi non-A mallista:

En tiiä mikä ero on non-A ja A mallilla
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
237
Itellä oli joskus tämmöinen, mutta non-A malli ja oli kyl kelpo näyttö
Taitaa lähteä kyseinen näyttö tilaukseen. Gigantista ystävällisesti kerrotiin, että MSI:n näyttöä ei edes heillä ole, vaan se pitää heillä erikseen sinne tilata. Säästän nyt bensarahoja ja pistän ton Gigabyten testiin.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
43
Pitkään tästä skenestä pois olleena kysyisin ihan newbie juttuja näytöistä jos joku jaksaisi vääntää rautalangasta.

Eli mitenkäs tuo näytön virkistystaajuus korreloi frameraten kanssa? Parikymmentä vuotta mennyt Mac maailmassa ja hankin pitkästä aikaa kunnon pelikoneen joka onkin ihan superhauskaaTM! Tuossa on nestejäähdytys ja kivasti potkua, MUTTA näyttö on vanha Dellin U3219Q työkäyttöön tarkoitettu eikä mikään moderni pelinäyttö.

Kun löysin FPS counterin steamista niin huomasin että pelit cappasi 60 FPS nopeuteen. Näytön asetukset on aika vaatimattomat, mutta sieltä löytyi switchi "nopealle refresh ratelle" ja framet CS:GOssa pommpasivat kolmeen sataan. Armoton amatöörikysymys tähän eli, toimiikos tuo niin että vaikka Steamin FPS countteri näyttää miljoonaa, niin näytön refresh rate kuitenkin cappaa varsinaisen piirtonopeuden?

Tuo näyttö on kuitenkin aikansa elänyt ja tekisi mieli päivittää tuo. Kun katselin mitä on tarjolla niin aika monet tukee refreshrateja jota pyörii 150 Hz huitteilla. Mitenkäs nopea refreshraten pitäisi olla että tilaa on tulevaisuudessakin?

Tietokoneen speksit ovat alla. Mikäs näyttö tuohon kannattaisi combottaa pelitarkoitukseen? Koko 32 tuumaa, ei kaareva ja hintahaarukka aika vapaa jossain 500 - 1500 välillä.
 
Viimeksi muokattu:

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Pitkään tästä skenestä pois olleena kysyisin ihan newbie juttuja näytöistä jos joku jaksaisi vääntää rautalangasta.

Eli mitenkäs tuo näytön virkistystaajuus korreloi frameraten kanssa? Parikymmentä vuotta mennyt Mac maailmassa ja hankin pitkästä aikaa kunnon pelikoneen joka onkin ihan superhauskaaTM! Tuossa on nestejäähdytys ja kivasti potkua, MUTTA näyttö on vanha Dellin U3219Q työkäyttöön tarkoitettu eikä mikään moderni pelinäyttö.

Kun löysin FPS counterin steamista niin huomasin että pelit cappasi 60 FPS nopeuteen. Näytön asetukset on aika vaatimattomat, mutta sieltä löytyi switchi "nopealle refresh ratelle" ja framet CS:GOssa pommpasivat kolmeen sataan. Armoton amatöörikysymys tähän eli, toimiikos tuo niin että vaikka Steamin FPS countteri näyttää miljoonaa, niin näytön refresh rate kuitenkin cappaa varsinaisen piirtonopeuden?

Tuo näyttö on kuitenkin aikansa elänyt ja tekisi mieli päivittää tuo. Kun katselin mitä on tarjolla niin aika monet tukee refreshrateja jota pyörii 150 Hz huitteilla. Mitenkäs nopea refreshraten pitäisi olla että tilaa on tulevaisuudessakin?

Tietokoneen speksit ovat alla. Mikäs näyttö tuohon kannattaisi combottaa pelitarkoitukseen? Koko 32 tuumaa, ei kaareva ja hintahaarukka aika vapaa jossain 500 - 1500 välillä.
Itse ostin vasta uuden näytön, suht samoilla spekseillä olevalle koneelle. Kyllähän tuo 144hz riittää melkeinpä mihin vaan, tahtoo olla se sweet spot ominaisuuksien ja hertsien suhteen.
Itse tutkin pitkään ja lopulta päädyin tähän, olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen ostokseen. Tarkka 4k kuva, 144hz, ei valovuotoja, erittäin hyvä käyttöjärjestelmä (painikkeet alareunassa ja erillinen virtakytkin).

Acer Nitro XV322QKKV 31,5" musta | Telia sopivasti tarjouksessa Telialla.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
43
Itse ostin vasta uuden näytön, suht samoilla spekseillä olevalle koneelle. Kyllähän tuo 144hz riittää melkeinpä mihin vaan, tahtoo olla se sweet spot ominaisuuksien ja hertsien suhteen.
Itse tutkin pitkään ja lopulta päädyin tähän, olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen ostokseen. Tarkka 4k kuva, 144hz, ei valovuotoja, erittäin hyvä käyttöjärjestelmä (painikkeet alareunassa ja erillinen virtakytkin).

Acer Nitro XV322QKKV 31,5" musta | Telia sopivasti tarjouksessa Telialla.
Näyttääpäs hyvältä tuo Acerin malli. Kun koneessa on Nvidian näyttis niin tukeeko tuo myös G-Syncciä? (tai onko sillä väliä?)
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Näyttääpäs hyvältä tuo Acerin malli. Kun koneessa on Nvidian näyttis niin tukeeko tuo myös G-Syncciä? (tai onko sillä väliä?)
Jostain syystä minulla on muistikuva että tukisi myös Gsyncciä, mutta en nyt suoraa tietoa löytänyt mistään.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
43
Jostain syystä minulla on muistikuva että tukisi myös Gsyncciä, mutta en nyt suoraa tietoa löytänyt mistään.
Muistaisin lukeneeni että osa näytöistä tukee tuota "epävirallisesti" (välttelisivätkö lisenssimaksuja?) mutta tuo vaatii varmaan vaan kokeilemista.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 464
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom