Mikä merkki olisi paras valinta noin tonnin-kahden pommiksi?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja teho75, 19.08.2019.

  1. teho75

    teho75

    Viestejä:
    391
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Toistaiseksi mun vanha Renault Megane vm2000 on toiminut hyvin. Siinäkin kuitenkin on sellaisia vaaranpaikkoja kuten vääntösauvajousitus takana joka voi laueta, ainakin nettikirjoittelun perusteella.
    Sen korjaaminen on ilmeisesti kallista.

    Varmaan jotkut muutkin henkilöt tarvitsisivat threadin jossa keskustellaan siitä mikä merkki/malli oli paras ratkaisu käytetyksi halvaksi autoksi. Tai sitten toisinpäin että mitä kannattaa ainakin välttää.
    Kaikkein oleellisintahan on aiempien käyttäjien tekemä huolto ja korjaus kyseiseen halpikseen.

    Itselläni tuli mieleen että onkohan VW Bora käytettynä ja hyvin pidettynä toimiva halpisauto?
     
  2. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 143
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Suht edullisesti ostin Fiat Punto 1.2 8v 2005, 151tkm auton. Hinta oli 550€ ja vetokoukkukin löytyi. Punton tyyppivikana on sähköinen ohjaustehosti, mutta ainakin vielä tuo tehostin on toiminut normaalisti. Ei ole vielä huollettavaa, paitsi yksi parkkipolttimo. Puntohan on aika äänekäs renkasääniltään, kun on niin pieni auto. Kaupunkiin kumminkin ihan näppärä koko. Tuossa moottori ei rikkoonnu, vaikka jakohihna menisi poikki. Lisäksi jakohihna ja vesipumppu olisi aika helppo vaihtaa. Päivityksenä vaihdoin uuden tavallisen akun tilalle Optima yellow top akun, toisen radion ja +130% polttimot, kun ne löytyi toisesta vähän vanhemmasta autosta. Fiat pitäisi olla aika helppo huoltaa ja osat halpoja. Halvassa autossa kun on niin yksinkertaista tekniikkaa. Autoon oli vaihdettu uusi virtalukko. Fiatissa autovero on 205€. Tuosta 2000€ hintaluokasta en oikein tiedä, että mikä olisi hyvä. Luultavasti joku vähän uudempi auto.
     
    SR50La tykkää tästä.
  3. inexcess

    inexcess

    Viestejä:
    35
    Rekisteröitynyt:
    20.07.2019
    Jos haluaa auton joka kestää, niin Toyota Corollaa parempaa vaihtoehtoa tuskin on. Tosin jos on ollut huonolla pidolla niin pellit voi olla huonossa hapessa jo 2000-luvun alun laitteissa. Yleisesti ottaen pellit/pohja Corolloista ennemmin menee ennen kuin tekniikka pettää.
     
    SR50La tykkää tästä.
  4. Lager7

    Lager7

    Viestejä:
    153
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2019
    Toyota.. ei kahta sanaa
     
    selectamatic tykkää tästä.
  5. Jarkki86

    Jarkki86

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    15.09.2018
    Esmes opel astra g 8-venttiilisenä on perusvarma kulkine jos satasten autoja katsellaan, kahtoo vain ettei ole pahemmin ruosteessa. Ihan hyvä ajaakkin, lämmin talvella, halvat osat ja pieniruokainen. Laiska tosin. Samat koskee b-omegaa mutta opelin kohdalla jokatapauksessa taikasanana 8-venttiilisyys, 16v ecotekkilöissä on enemmän murheita.

    Niin ja tietysti avensikset jne vanhemmilla koneilla ennen vvti:tä jos luotettavuutta kaipailee.

    Itsekkin nyt muutamaan "kalliimpaan" autoon sotkeutuneena aion palata takaisin halvempiin, ärsyttää paljon vähemmän korjata tuollaista tonnin autoa kuin uudempaa ja kalliimpaa.

    ...kun vain löytäisi jotain mielenkiintoista, noin 160(+-10kpl) autoja viimeisen kymmenen vuoden aikana omistaneena alkaa aika tylsältä näyttää nettiauton tarjonta.
     
    SR50La ja Kuspho tykkäävät tästä.
  6. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 393
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Toyota. Esim T22 Avensis kestää hyvin ja on helppo & halpa korjata jos jotain sattuisikin hajoamaan (okei, helmat ruosteessa = 400€/helma kun korjauttaa).
     
    SR50La tykkää tästä.
  7. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 119
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos osaat hyvin arvioida ja valikoida, niin ehkä ja kyllä. Sallinette, että sovellan suoraan Golf IV:sta, koska en osaa kertoa, miten Bora eroaa - muuten kuin siten, että se on ihan saatanan ruma vrt. Golfin klassiseen ulkoasuun, kuljetuskapasiteetti on vähäisempi, ja normaalit ajovalot ovat Borassa Golfia huonommat.

    Kokonaisuutena arvioiden auto on aikakaudessaan ja luokassaan erittäin hyvä. Eri juttuhan on se, miten hyvä ostos se on nyt kahden vuosikymmenen jälkeen halpiksena.

    Kori saattaa jopa olla "ruosteeton" eli kunnossa, jossa ei elinkaaren aikana ole pelkoa rakenteellisesta korroosiovauriosta. "Varmoihin" japanilaisiin hapanpommeihin verrattuna auto on lähinnä alumiinikoristen luokassa. Tietenkin elämme vuotta 2019, joten osa yksilöistä on jo epäilemättä aivan mätiä. Enimmäkseen nämä tosin ovat poistuneet paljon ajettuina ylläpidon kallistuessa muuten kuin hitsauksen tarpeesta.

    Takajarrut ovat vähän haavoittuvat aina raivoon asti, kun käsijarrua ei pahimmillaan voi käyttää, ellei niitä ole jo laitettu uusiksi. Jarrusatuloiden vaihdon tarve ei liene aivan tavatonta vanhoissa pommeissa.

    Osassa varhaisia malleja sähköikkunoiden nostimissa on heikko muoviosa tai asennusvirhe, jonka takia ikkuna(yleensä kuskin oven) voi liikutettaessa irrota hissistä ja pudota oven sisään mahdollisesti särkyen. Edullinen korjaussarja on olemassa, uusi lasi ei maksane purkamolla paljon, ja työ on helpohko. Vaiva on kuitenkin erittäin kiusallinen, mutta liekö enää todennäköistä etteikö olisi jo perkelöitynyt ja kerran korjattu, jos on sattuakseen.

    Osassa on heikko vaihdelaatikko, jossa on ajomäärän kasvaessa huomattava hajoamisriski. Vaihdelaatikon tyyppikilpi, vähän lisähakuja tai jonkun tietävämmän sekä muistavamman vinkit auttavat. Minulla hajosi viisivaihteinen manuaali, jota oli huonoa ja parempaa olemassa saman koneen perään. Kyseessä siis se huonompi, kuinkas muuten.

    Osa moottoreista on auttavia tai ihan perseestä. Käsittääkseni hyviä ainakin 1.6 8v(helppohoitoinen, mekaanisesti luja, kuluttaa hieman enemmän kuin verrokit), 1.9 TDI(eri versioita ja ikä näkyy) ja varauksin 1.8T(liiaksi käyttöä nähneitä kai nykyään liki kaikki). Jotenkin minulla on sellainen muistikuva ja mutu, että Boraa on tarjottu vähäisemmällä moottorivalikoimalla kuin Golfia, joten en tiedä onko tästä apua. :beye:

    Sähkövioista tulee mieleen kuljettajan etu- tai sivuturvatyynyn varoitus, joka johtuu joko ratin johtimen pettämisestä tai kuskinpenkkiin menevien johtojen väsymisestä (molemmat ihan korjattavissa). On ollut parilla muullakin omistajalla ja jo nuoremmissa autoissa. Homma ei ole vaikea korjata, mutta itsediagnostiikassa on syytä varovaisuuteen; osassa tuon aikaisia volkkareita airbag-boksi paskoontuu laajasta diagnoosipyynnöstä, mistä seikasta oikeaoppinen diagnoosisofta varoittaakin.

    Ovien nurkat(yleensä etuovien alanurkat) voivat vaurioitua pakkaantuneesta lumesta ja jäästä äärimmäisissä jäätävissä olosuhteissa. IV ei ole niin arka kuin muistaakseni V, joka ainakin amerikanversiona hajoaa useammin. Jos näin ei vielä ole käynyt, voinee halpiksen ostaja asialle viitata kintaalla. Ennaltaehkäisevä korjaussarja on kuitenkin olemassa, eikä maksa paljon. Siinä vaaranpaikkaan tulee liimattava vaahtokumitäyte, joka estää välin tuiskuamisen lumella.

    Ovien tiivisteet on syytä puhdistaa ja voidella huolellisesti ennen talvea, sillä ne ovat alttiit jäätymään kiinni veden valuessa ovien rakoon. Ei mainittava tyyppivika vaan yleinen ongelma uusissakin autoissa.

    Ovien mekanismi oli väitetysti altis jäämään avoimeksi, mistä syntyi legenda volkkarikuskin mustekaloista. Minulle kävi näin muistaakseni tasan kerran useiden vuosien aikana. Tehtaan jähmevaseliinit lienee tähän päivään mennessä moneen kertaa käristetty, huuhdottu ja liuotettu pois käytössä jatkavista yksilöistä. Tämä ei siis ole mitenkään todennäköistä mutta syytä kertoa, jotta uuden hienon halpiksen omistaja tietää ettei kyseessä luultavasti ole mekaaninen vika vaan silkka likaisuus.

    Takaluukun lukkopesä on melko varmasti 2019 tukkeutunut aikaa sitten ja mädäntynyt käyttökelvottomaksi. Tämä ei ole ongelma - tasan niin kauan kuin keskuslukitus toimii, sillä sisäpuolella ei ole vara-avausmekanismia. Ylipäänsä takaluukun lukkopesää tuli käytettyä vain siksi, että yksilössäni (tai mallisarjassa vakiona) ei ollut langatonta keskuslukitusta, joka tekee moisen tarpeettomaksi.

    Tämän listan päälle voi tietysti joku tojotamies naureskella, mutta siinäpä naureskelee. Mistä tahansa noin vanhasta automallista löytyy tyyppivikoja ja heikkouksia paljon enemmän kuin tässä hyvin osittaisessa listassa ehdin muistella.

    Pragmaattisesti ajatellen itsekin ostaisin mieluummin tojotan(ja nimenomaan tojotan eikä muuta nipponia) tonnin pommiksi, jos nyt pitäisi ostaa. Johtuen toki siitä, etten aikoisi ajaa tonnin pommilla kuin vuoden ja myydä pois sisäänostohintaan, tai huonolla tuurilla ajaa kaksi vuotta ja paalata. Jos taas pidemmäksi aikaa olisi vanha auto hakusessa kuten joskus tyhmänä nuorena, niin volkkaria uskaltaisi vähän korjatakin ilman pelkoa, että koko työ mätänee käsiin.
     
    Viimeksi muokattu: 19.08.2019
    H0rna, Daatta, SR50La ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  8. maustevoi

    maustevoi

    Viestejä:
    235
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Toyota T22 tai W124.
     
  9. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    209
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Sanoisin että golf/bora on myös hyvä vaihtoehto, kun välttää 1.4L bensa koneella olevia yksilöitä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  10. Jims

    Jims

    Viestejä:
    359
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Yleisesti ottaen Toyota on vahvoilla näissä vanhemmissa malleissa, joskin kori ruostuu ympäriltä, ennen kuin tekniikka pettää.

    Yksittäisistä malleista Toyota Hiace / Hilux 2L tai 2L-T koneella menee menee maailman tappiin lähes pelkällä perus huollolla ja laitteina ovat sen verran yksinkertaisia, että niihin ei kummaa huolto-opasta tarvita.
    Samoin vanhat bensa Corollat / Carinat / Camryt kulkevat pidempään, kuin pellit kestävät.

    Toisaalta tuollaisen vanhan Toyotan kun parsii katsastus kuntoon, niin saa siitä aina omansa pois.
     
    SR50La ja Lager7 tykkäävät tästä.
  11. tmoh

    tmoh

    Viestejä:
    46
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itselläni olisi hakusessa kakkosautoksi nykyisen Focus MK1:n korvaajaksi joku alta parin tonnin kiesi bensakoneella ja automaattilaatikolla. Enemmän kaupunki- kuin maantieajoa, joten kulutus saisi olla suht alhainen ja mitä vähemmän ruostuu niin sitä parempi. Niin ja koko saisi olla Focuksen luokkaa tai vaikka pienempikin, eli mitään isoa erämaan laivaa en tarvitse.
     
  12. an13

    an13

    Viestejä:
    252
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  13. taski

    taski

    Viestejä:
    523
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikös nuo ole niitä robottilaatikoita / puoliautomaatteja jotka ovat aivan järjettömän kulmikkaita ajaa...
     
  14. Toiota

    Toiota

    Viestejä:
    353
    Rekisteröitynyt:
    05.03.2017
    Hyvin mahdollista. Tämähän se on ongelmana, jos haluaa halvan automaattiauton, niin oikeat automaatit ovat usein vain isoimmissa premiumautoissa, jotka ovat halpoina kaikki aivan loppuun poljettuja pommeja.

    Halvat vähänajetut "automaatit" lähes kaikissa pikkuautoissa ja valtaosassa perheautoista on jollain automatisoidulla robottikytkimellä joka ei ole oikeaa automaattia nähnytkään. Kaikki toki mainostetaan "automaatti" nimellä, joten pitää olla melkoinen autoguru että tietää mikä on mikin. Toyotan E140 Corolloissa robottilaatikko oli nimeltään "MultiMode". Opelin H-Astroihin sai molempia automaatteja, oikeaa ja robottia, robotti taisi olla jokin Easytronic ECT.

    IMHO en noihin robottikytkimiin tai DSG pommeihin koskisi mistään hinnasta. Jos molemmat jalat löytyy ja liikkuu, niin ennemmin ajaa manuaalilla kuin tuollaisella hitaalla ja nykivällä arpalaatikolla.
     
    SR50La tykkää tästä.
  15. Ormu

    Ormu

    Viestejä:
    1 279
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Yhden kytkimen robottilaatikosta ei ole kokemusta ja perinteisestä automaatistakin hyvin vähän, mutta Audin DSG:stä on, ja silläkin lähdöt ovat enemmän tai vähemmän nykiviä. Kunhan liikkeelle on päästy, vaihdot tapahtuvat hyvin siististi. Yhden kytkimen laatikko oletettavasti nykii enemmän. Busseissa on vissiin yleensä perinteinen laatikko, ja sellainen taas saattaa nykiä vaihdoissa.

    Paljonko perinteisiä ("oikeita") automaattilaatikoita nykyään edes tehdään henkilöautoihin?
     
    SR50La tykkää tästä.
  16. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    956
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Jos taas miettii vaikkapa ysäri-(co)rollaattoria. Jos ei haittaa tuulipussimaisuus ja on paikka missä hitsata joka katsastukseen neliö peltiä niin tekniikka noissa on ollut oman kokemuksen mukaan lähes pomminvarmaa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  17. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 143
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ford Siirtyi kaksoiskytkimestä perinteiseen automaattivaihdeistoon. Ainakin Fiestassa ja Focuksessa sellainen on. Kyllä varmaan jotain muitakin vaihtoehtoja löytyy kanssa.
     
  18. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 119
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Noh noh, makuasioitahan nämä. Jonkun toisen mielestä taas kaksoiskytkimellisen robotisoidun laatikon jatkuva veto on jotain, mikä erottaa sen muista eli "hitaista arpalaatikoista". :D

    Ei sillä että minäkään huolisin käytettyä autoa DCT-vetoisena. Kyllähän se manuaali tai normaali automaatti on luotettavuudessa eri tasolla, kunhan ei satu olemaan erikseen huonoksi tiedetty.
     
    SR50La tykkää tästä.
  19. fossiili

    fossiili

    Viestejä:
    1 111
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mulla kokemuksia tuosta t22 avensiksestä. Öljyä tuntuu menevän ja noi takajarrut pitää laittaa joka vuosi. Ruostetta ei kyllä ole. Karvalakkina aika kurja ajettava. Jarruja tilatessa huomasin,että noita tehdään ainakin kolmessa eri maassa. Just meni puola,mikä nyt oli halpa uusia.Näyttää myös vetävän parkkipaikalla kaikkia törmäilijöitä puoleensa,kun on kaksi kertaa kolautettu,kerran keulaan ja kerran perään.
     
    SR50La tykkää tästä.
  20. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 393
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Meillä taas päinvastainen kokemus. Öljyä ei tarvitse lisätä lainkaan vaihtojen välissä. Takajarruille ei ole tehty mitään vuosiin, etujarrut uusittiin nyt kun oli lopussa. Viime syksynä oli käyntihäiriötä mikä korjaantui (en tiedä vaihtoiko huollossa nokka-akselin asentotunnistinta vai ei). Taakse pitäisi vaihtaa koiranluu. Toinen helma vaihdettu ja toinen pitäisi vaihtaa. Muuten ei mitään ongelmia vaikka yli 300tkm mittarissa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  21. fossiili

    fossiili

    Viestejä:
    1 111
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No yksilöitähän noi autotkin on. Juttelin kaupan pihalla yhden liftbackin omistajan kanssa ja silläkin vei tota öljyä, molemmilla 1.6 vvt-i koneella.Käsijarru se meillä on murheenkryyni,jota pitää joka vuosi näpräillä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  22. Zyrppa

    Zyrppa

    Viestejä:
    1 393
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Voihan koneissa olla eroja, meillä on pomminkestävä 4A-FE
     
    SR50La tykkää tästä.
  23. thunderbolt

    thunderbolt

    Viestejä:
    83
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2017
    No just noissa koneissa on iso ero. Öljyä vie iso osa noista vvt-i koneista, varsinkin 1.8. Iso osa noista on korjattu, mitkä vielä liikenteessä, mutta on noita korjaamattomiakin vielä. Alkuunhan noihin taidettiin vaihtaa koko alakerta uusiksi, mutta sitten on näitä mitä on itse korjailtu ym.. Hyvä konehan muutoin tuo vvt-i, Huomattavasti mukampi kuin nuo vanhemmat kierroskoneet. Jarruissakin on eroa ja faceliftin myötä käsijarru on linkulla satulassa, kun vanhemmissa kengät jarrulevyn sisällä.

    Näillä halvoilla kun ajaa niin pitää olla aina toinen auto kun toista korjaa. Se on vaan näin pk-seudulla asuvana vaikeeta kun ei ole kunnon tallitiloja.
     
    SR50La tykkää tästä.
  24. BHN

    BHN

    Viestejä:
    80
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Hyvät ja siistikuntoiset toyotat maksaa jo enemmän kuin mersut.
    Hyviä dieseleitä saa nyt erittäin halvalla, miltei mikä tahansa syöttöpumpputekniikalla ja ennenkaikkea manuaalilaatikolla oleva diesel on pomminvarma. Ainakin vagineen 1.9tdi:t
     
    SR50La tykkää tästä.
  25. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 143
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mulla on Peugeot 406 2.0HDi 110@130 farkku, vm2001. Sillä on ajettu 525tkm. Ilmeisesti aika kestävää tekniikkaa tuossakin. Laturi on jossain vaiheessa vaihdettu. Kori kestää kyllä muuten, mutta helmat ruostuu ja on vaatinut hitsausta. Sama juttu taitaa kyllä olla vag autoissakin, ainakin Seatissa. Peugeotin takajarrut on vaatinut kanssa herkistelyä.

    Mersut taitaa ruostua kanssa aika hyvin.
     
  26. teho75

    teho75

    Viestejä:
    391
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Noi helmat autoissa ovat kyllä ongelmalliset. Mun auton helmat kuluivat paljalle pellille koska autossa ei ole roiskeläppiä. Irtonaiset kivet ja hiekka lensivät helmaan ja se selkeästi meni ruosteiseksi kiveniskemien kohdalta. Niinpä jouduin tänä kesänä tekemään suojauksen autoni helmoihin, ruosteet pois ja maalit ja suojat päälle.
     
  27. Daatta

    Daatta

    Viestejä:
    125
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2017
    Aika masentavaa tuo tarjonta on, ainakin nettihautomossa. Paljon ajettuja ja/tai pieniä kippoja. Nelosgolffi on jo niin vanha että ehjän yksilön löytäminen on vaikeaa. Itse varmaan katselisin sopivan V-Golfin ja laittaisin siihen helmat, ellei ole jo tehty. Perheessä on Almera 1.5 vm. 2006, ajettu kylläkin vasta 115km. Melko ankea tuokin on ajella, mutta perusvarmaa tekniikkaa. Pientä sähkövikaa siinä on mutta muuten on menty kuluvien osien vaihdolla. Varaosat tuohon ja muihin halpiksiin eivät maksa mitään, jos itse pystyy/haluaa huoltaa.
     
  28. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 143
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    2005 ja uudempia autoja saattaa kumminkin löytyä alle 1000€ hintaluokasta myös. Tuossa yksi esimerkki.
    Citroen Xsara Picasso 1.8i-16 SX 5d Tila-auto 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto

    Aivan halvimpia pitäisi raportoida, kun ei taida olla edes ajokunnossa.
    Vaihtoautot - Suomen suurin valikoima - Nettiauto

    Isommilla noin vanhoilla autoilla on varmaan ajettu yli 200tkm ja ei näy siksi listauksessa.

    Alle 300tkm alkaa löytyä isompia autoja. Pitäisi vaan raportoida romut pois, niitä varmaan löytyy.
    Vaihtoautot - Suomen suurin valikoima - Nettiauto
     
  29. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    905
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei ainakaan SAAB. tai jos haluaa oikean pommin niin ostaa B235E moottorisen ysifemman.

    Itsellä parin kk sisään porsinut:

    Turbo (garretti)
    Moniurahihnapyörä + öljypumpun kansi (ruuvit aukes itekseen ja koko paketti kilkkas rikki)
    Ilmastoinnin läpät, joku akselin pala löyty jalkotilasta

    nyt sitte hävis öljynpaineet kokonaan ja autosta tuli ajokelvoton.
     
  30. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 145
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tonnin-parin auton pitää tottakai olla yksilö. Merkkinä toyota on luotettava ja vw golf iv / bora on yksi aikakautensa ellei kaikkien aikojen parhaiten galvanoituja autoja.

    Ranskalaiset taas eivät ole kovinkaan hyvässä maineessa ja se näkyy hinnoissa positiivisesti. Maineestaan huolimatta ranskalaiset eivät ole rapeita ja tervekorisen auton voi saada hyvinkin halvalla.
     
  31. BHN

    BHN

    Viestejä:
    80
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Ei juuri missään voi säästää niin paljon kuin ajamalla vanhalla autolla. Toki hankintahetkellä täytyy tuntea autot ja etenkin sen moottorityyppi onko luotettava vai ei.

    Jotain remonttia voi tulla, mutta yleensä ne ovat halvempia kuin uudempaan autoon kuten varmaan moni on huomannutkin.
     
  32. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    905
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    noihin ns. perusmallisiin mk iv ajan autoihin eli golf, bora, a3 jne osat on kyllä tosi halpoja. erikoisemmissa malleissa sitten osat maksaakin...
     
  33. BHN

    BHN

    Viestejä:
    80
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Ja joka kylältä löytyy purkuauto mistä saa osia.
     
  34. Daatta

    Daatta

    Viestejä:
    125
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2017
    Työkaveri just kehui että C Vectra on hyvä 2t kaara, kunhan 2.2 koneen ketju ei rallata kylmällä. Itse kyllä vierastan sen monimutkaista alustarakennetta, jossa on pusla ja tukivarsi poikineen. Toinen työkaveri vannoo ranskalaisten nimeen, Citroen C5 tai
    Pösö 407 jos isompaa autoa hakee. Näitä vierastan vielä enemmän. :dead:
     
  35. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    953
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Eikö se ole ihan ns. tyyppivika, että noissa saabeissa garrettin turbo menee vaihtoon jossain vaiheessa? Muutenkin turbollisessa moottorissa on yksi potentiaalinen vika/huoltokohde lisää, kun tarkastellaan tämän hintaluokan paljon ajettuja autoja.
     
    Viimeksi muokattu: 29.08.2019
    SR50La tykkää tästä.
  36. novoiperkele

    novoiperkele

    Viestejä:
    982
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mikset vain aja sitä meganea vikaan asti? Auto on joka tapauksessa kilohintakamaa. Kaikissa autoissa on ties mitä rikki meneviä juttuja. Nettikirjoittelun perusteella ei kannata pelätä ongelmia.
     
    SR50La tykkää tästä.
  37. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    905
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Joo, elinikä tossa saabissa garretille on keskimäärin n. 100tkm.
     
  38. MasterBlaster

    MasterBlaster

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    03.12.2017
    Tuo lause on niin täyttä paskaa ettei tosikaan. Noita töiden puolesta nähneenä voin sanoa että kaikki vag konsernin tuotteet mätänee käsiin ja rajusti. Jos viitsii katsoa noita niin näkee kuinka joka paikka on täynnä sinkkisulkeumaa yms mukavaa.
     
  39. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 145
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Vitosgolffit mätänee, neloset ei. Tietysti kaikki autot mätänee, mutta toiset vastustaa ruostetta pidempään kuin toiset ja nelosgolffi/bora on sellainen.

    edit. Alla esimerkkinä yksi lähde. Golf iv ja bora ovat molemmat edustettuna.
    Onko autosi suojassa rakenteita nakertavalta piiloruosteelta? Näillä malleilla on paras ruostesuojaus!
     
    Viimeksi muokattu: 29.08.2019
    SR50La tykkää tästä.
  40. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 377
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Vääntösauvajousitus löytyy myös ykköskopan Lagunasta ja myös Renault 21:sestä. Ja taas Renault Clioissa löytyy ihan normaalit jouset takaa eikä vääntösauvajousitusta.
     
  41. teho75

    teho75

    Viestejä:
    391
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    On tarkoitus ajella toi mun vanha Megane ihan finaaliin asti. Jos pikkuvikoja tulee niin niitä ehjäilee ja taas kovaa ajoa.
     
    novoiperkele tykkää tästä.
  42. BHN

    BHN

    Viestejä:
    80
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Ei pidä täysin paikkaansa. Vanhemmat vagineet ei ruostu. Lahoja vm97-03 passatteja tai audeja ei juuri näe vaikka dieseleillä rullattu 500tkm . Nämä ovatkin ajalta jolloin autot tehtiin kestämään toisin kuin nyt.
     
    SR50La tykkää tästä.
  43. MasterBlaster

    MasterBlaster

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    03.12.2017
    Niin meinaat että kun työnpuolesta noita paljon nähneenä en tiedä mitä paskoja ovat?
     
  44. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    905
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kaikki on suhteellista mutta mk4:ssa ei ruostu mitenkään ihmeemmin muu paikka kuin apurungot. Mutta nehän on vaihdettavia osia. Itse kori kyllä säilyy hyvin. Tottakai puoli miljoonaa ajetuissa alkaa ruostetta väkisinkin olemaan joka paikassa. Mutta vertaa johonkin samanikäiseen Nissaniin jota hitsaillaan kasaan jo 200tkm ajettuina.

    Itse jouduin farkku-octaviaan sen takakelkan jo vaihtamaan, eikä ollut vielä edes 300tkm taulussa. Muualta ~ruosteeton auto.

    Samanikäinen ja samanverran ajettu farkku mk3 mondeo oli jo kauttaattaa niin ruosteessa takapäästä että heivasin äkkiä koko auton pois.

    Citroen C5 mk1 taas ~ruosteeton 450tkm ajettuna.
     
    SR50La tykkää tästä.
  45. kurkimies

    kurkimies

    Viestejä:
    2 377
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2017
    Mondeot tuntuvat ruostuvan aika mukavasti jo siellä -90 luvulla.
     
  46. TeknoR

    TeknoR

    Viestejä:
    905
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    juu ja aina foorttimiehet sanoo että ei "tämä uudempi ruostu enää" :D

    kaverilla vielä tuoreempi mondeo mk4 ja siinä jo helmat päällisinpuolin hyvin alkavat ruosteessa..
     
    SR50La tykkää tästä.
  47. taski

    taski

    Viestejä:
    523
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No et näköjään.
    Yllättäen esim VW Merkkiliikkeen mekaanikot pitävät usein omia tuotteita aivan paskoina koska joutuvat niitä jatkuvasti pitelemään.
     
    SR50La ja TeknoR tykkäävät tästä.
  48. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    953
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    MkI focus ja mondeo ovat pahimpia ruostepommeja, samoin W202, W203, W210 ja 3/5 Mazdat.

    Ruosteherkkiä autoja kyllä välttäisin, sillä ruostekorjaukset ovat ikävämpiä kuin jonkin kuluvan osan vaihtaminen varsinkin, jos ei omista hitsausvehkeitä.
     
    Viimeksi muokattu: 30.08.2019
    aapelih ja SR50La tykkäävät tästä.
  49. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 143
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Seat Cordoba 2001 farkku tai VW Polo ruostui aika pahasti yli 500tkm ajettuna. Uudet kynnykset vaati ja molemmat lokasuojan kaaret takana vaati kanssa hitsausta. Eli aika paalaukseen sopivaa kamaa. Esim Peugeot 406 tai Citroen Xantia kesti paremmin. Paitsi Pösöön täytyi kanssa hitsata uudet kynnykset (525tkm), mutta muualta ruosteeton.
     
  50. muppelo

    muppelo

    Viestejä:
    956
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2016
    Montyissa mk2 on järestään vähintäänkin lokasuojan kaaristaan mätä/paikattu. Siksipä olikin ihmetapaus tää mun entinen aapiukolta ostettu joka ei märkinyt (näkyvästi) vielä mistään.