• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä läppäri korvaamaan nykyisen matkaläppärin? Budjetti on vielä auki...

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Eli, matkaläppäriä etsiskelen. Minulta löytyy jo kasa dongleja jolla saan usb-c porttin (tb3+) kiinni kaiken mitä haluan. Hotelleissa käytän joko läppärin näyttöä tai televisiota hdmi:n läpi. Kotona näyttö on kiinni Dell U3415W.

Nykyinen on MagSafella varustettu MacBook Air (11-inch, Early 2014) MacOS Catalinalla. Kokoluokaltaan vastaa nykyistä Macbook Air 13:sta.

Olen kokeillut korvata tämän jo viidellä eri vehkeellä, kaikki on epäonnistuneet tavalla tai toisella.

1) Asus X202E
2) GPD Pocket, Win10 (liian pieni lopulta, ja kamera puuttui, linux toimi huonosti)
3) One Mix 2 Yoga, Win10 (liian pieni lopulta ja kamera puuttui, linux toimi huonosti)
4) Asus Zenbook UX430UN, Win10/Ubuntu (muuten ok, mutta snadisti liian iso, käy liian kuumana ja on windows kone vaikka ajaakin ubuntua).
5) Asus FX505DU peliläppäri

Helpoin tapa olisi ostaa uusi macbook 13 Air, mutta 2020 on arvailtu quadcore prossu, parempi ips, parempi näppis yms. Olen myös harkinnut macbook pro 13:sta, mutta siinä ärsyttää esc-napin puuttuminen ja näppis nyt, joten ehkä se päivittyy samanlaiseksi kuin macbook 16 pro. Miksi mac sitten? Minulla on jo 15,6" peliläppäri, mutta en sitä raahaa mukana kun on aika iso (taino teen valinnan seuraavan kerran maaliskuussa kun seuraavan kerran lennän). Siksi aikoinaan toivoin että Zenbook olisi riittänyt satunnaiseen pelaamiseen ja muuten ollut riittävän tehokas matkalla videon muokkaukseen ja koodaamiseen. Petyin pahasti Asuksen jäähdytykseen enkä osannut epäillä moista. Joten jäi käteen höyryävää ylihintaista jätettä.

Käyttiksistä pidän tässä järjestyksessä:
1. Linux (yleensä Ubuntu)
1. MacOS (pidän yhtä paljon kuin linuxista, todella toimiva käyttis, mutta jos pitää ohjelmoida, niin Linux vie voiton koska voi ajaa Dockeria natiivisti).
2. Dos
3. Windows 10
4. Windows 7
5. Windows 2000

Microsoftin tuotteita käytän vain pelaamiseen, muuten ajan joko virtuaalikonetta jossa linux tai wsl:ää jos olen kyseisellä alustalla.

Mitä tarvitsen:
1. Fyysinen koko about 13" macbook / 11" macbook. Pienemmän kanssa menee siristelyksi.
2. IPS näyttö
3. 16GB muistia, enemmänkin kelpaa.
4. 10h+ akku.
5. Suomi/Ruotsi näppis.

Budjetti:
- 500€? Löytyykö mitään järkevää? (Asus X202e, Gpd ja One Mix oli tässä luokassa).
- 1000€?
- 1500€? (Zenbook oli about täällä)
- 2000€? (Peliläppäri on täällä)
- 2500€?
- 3000€?
- 3000€+?
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Itse itselle vastanneena Macbookin korvaajaksi on nämä osuneet silmään (kokemuksia kaikista työpaikalta, en edes muistanut että nämä oli olemassa):

Budjetti:
- 500€?
- 1000€?
- 1500€? Lenovo T490s (Intel), Lenovo T495s (AMD, 3xxx apu, joten tässä odottelisin 4xxx sarjaa, mutta 3:kin pärjää).
- 2000€? Lenovo 14" ThinkPad X1 Carbon
- 2500€?
- 3000€?
- 3000€+?

Edit: Lenovon yrityskannettavat on olleet todella hyviä vuosien varrella + tukee Ubuntua natiivisti.
 
Viimeksi muokattu:

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
Itku tulee kaikkia Windows läppäreitä käyttämällä, jos on tottunut Applen läppäriin.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Itku tulee kaikkia Windows läppäreitä käyttämällä, jos on tottunut Applen läppäriin.
No niinpä, mutta minkäs teet kun mäkit on syvältä tällä hetkellä kun on näppis ja jäähdytys rikottu. Tosin toivoa on kun tuo 16" julkaistiin että pienemmät tulee kuntoon.

Ei Ubuntukaan ole ollenkaan huono Lenovolla (työkäytössä itse asiassa ajan tätä tällä hetkellä, olin vain totaalisesti unohtanut että Lenovolla on hyviä läppäreitä T ja X-sarjassa, jos ei vain aio pelata ja jos aikoo mennä Linuxilla tai Winkkarilla. Nopeasti kun selailin eri verkkokauppoja, ei tarjonta ole kovin kummoinen Suomessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 209
No niinpä, mutta minkäs teet kun mäkit on syvältä tällä hetkellä kun on näppis ja jäähdytys rikottu. Tosin toivoa on kun tuo 16" julkaistiin että pienemmät tulee kuntoon.

Ei Ubuntukaan ole ollenkaan huono Lenovolla (työkäytössä itse asiassa ajan tätä tällä hetkellä, olin vain totaalisesti unohtanut että Lenovolla on hyviä läppäreitä T ja X-sarjassa, jos ei vain aio pelata ja jos aikoo mennä Linuxilla tai Winkkarilla. Nopeasti kun selailin eri verkkokauppoja, ei tarjonta ole kovin kummoinen Suomessa.
Joo, eiköhä muukin mallisto korjata. 16-tuumaisessa näppis toistaiseksi paras eikä ole tuulettimet ole kertaakaan vielä huutaneet n. 1kk käytöllä. Työkaverin aiempaa mallia jokunen kerta kokeillut ja iha hirveä se näppis, ku ei käytännössä yhtää liikettä näppäimissä... pikku naksu vain, melkein ku kosketusnäyttöä nakuttelis.

Itsellä aiempi malli oli vuosiluokkaa -15, siinä oli vähä syvemmät näppäimet ja neki oli hyvät. Olihan se muutenkin hyvä laite, mut täytyi vaihtaa.
 
Viimeksi muokattu:

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Mjoo, no nyt kun muistin tosiaan tuon ux430unr koneen tuolla hyllyssä (se on ollut siellä 7.8.2019 vuodesta asti täysin käyttämättä, silloin oli viimeeksi windows update ajettu). Otanpa siitä clonezillalla backupin talteen (koska winkkarissa on ihan jees asetukset nyt) ja asennan tohon Ubuntu Desktop 18.04.4:n viimeisimmällä hwe kernelillä ja pelejä varten pistän steamin ja kokeilen protonia samalla. Jos toimii riittävän hyvin, voi olla että otan tämän takaisin käyttöön, mutta saapa nähdä.

Edit: Tässä on nyt vain 500GB sata3 m.2 levy kiinni ja jos tätä alkaa enemmän käyttämään, niin pitäisi varmaan päivittää. Tämä tosin osaa käyttää kiduksissaan vain ~1800MB/s levyjä kun tuo pci-e paikka on vain x2. En tätä päivittänyt kun tuo mx150 tällä jäähdytyksellä oli niin iso pettymys (integroidulla olisi ollut parempi, koska olisi käynyt viileämpänä ja pelit ei olisi nykinyt).
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
No, UX430 Ubuntu 18.04.4:lla ei ole pahan oloinen. Mutta ei tämä mäkki ole vaikka pesee Winkkari 10:n mennen tullen. Harmi että ei ole 100% tukea raudalle out-of-the-box, mutta pienen säätämisen jälkeen tuntuisi toimivan ihan ok. 14" IPS näyttö on kyllä hurja plussa verrattuna 11" isoilla reunuksilla varustettu TN näyttö.

Ubuntu skaalaa hyvin fullhd:n (paremmin kuin Windows 10) vakiona. Että kaipa tällä nyt pärjää kunnes parempi mäkki tulee markkinoille.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Kappas, testasin nyt Ubuntu 20.04 stokkina tyhjällä ux430unr koneellani ja kaikki toimii out-of-the box tosi hyvin. Mukaanlukien sormenjälkitunnistus. Wow. Käyttö on itse asiassa jopa kivempaa kuin macos:llä, joten sain juuri lisää elämää tälle läppärille. Tässä toimii standby, ja kaikki mitkä ei ikinä toimineet Windows 10:llä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
795
Tuolta löytynee jotain taatusti linuxin kanssa toimivia läppäreitä: Welcome to SLIMBOOK
Kaikkiin ei suoraan saatavilla suominäppistä, mutta ilmeisesti kysymällä voisi onnistua. En ole varma.
Itselläni on 15" Macbook Pro 2016 ja näppis on iso kasa paskaa ja käytettyä vessapaperi.
Muuten kone on taattua apple laatua, iso ja todella toimiva ohjauslevy ja 4 tb3 liitäntää. Ohut ja kevyt.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Tuolta löytynee jotain taatusti linuxin kanssa toimivia läppäreitä: Welcome to SLIMBOOK
Kaikkiin ei suoraan saatavilla suominäppistä, mutta ilmeisesti kysymällä voisi onnistua. En ole varma.
Itselläni on 15" Macbook Pro 2016 ja näppis on iso kasa paskaa ja käytettyä vessapaperi.
Muuten kone on taattua apple laatua, iso ja todella toimiva ohjauslevy ja 4 tb3 liitäntää. Ohut ja kevyt.
Noh, sanotaanko että Ubuntu 20.04 pesee kaikki mäkit ennen 2019 pro:ta... Tehoa enemmän kuin pienessä kylässä ja 13,3" rungossa 14" ips näyttö. Winkkari ei toimi kunnolla, mutta linukka toimii. Eka kerta ikinä näin päin.

Linkki läppäriin josta puhun: ASUS ZenBook UX430UN | Kevyet kannettavat | ASUS Suomi
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 071
Nekrotaanpa tätä säiettä vähän.

Eli päädyin korvaamaan kyseisen läppärin Macbook M1:llä ja olen ollut tosi tyytyväinen akunkestoon vrt. mitä Wintel alustalla (tai amd:llä) on ollut tarjolla. Olin päivittänyt tähän nykyiseen ultrabookkiin Winows 11:n, mutta eihän siinä standby:t toimineet ollenkaan, mutta nyt kun uudelleen asennusta olin tekemässä, päätin kokeilla Pop-os 22.04 LTS:ää ja asentaa Steamin tähän.

Saapa nähdä miten tämä 1080p pelitehot vastaa Steam Deck:iä. Pop-os toimii hyvin, mutta käyttöliittymän salat ei vielä nopealla kokeilulla ole auennut tarpeeksi että siirtäisin pääkoneen käyttiksen sille...

Edit: Tämä on tosiaan näyttis:
Koodi:
$ nvidia-smi -L
GPU 0: NVIDIA GeForce MX150 (UUID: GPU-900eb237-c8be-5834-4538-54a66cf06ea7)
Edit1: 1280x720 resolla MX150 ja i8-8550 pystyy tähän (FullHD oli 2fps). Asetukset low joka paikassa ja aa off.
1668975500168.png


Edit2: Jep jep, kyllä SteamDeck rokkaa :) Sama TDP, ihan pikkuisen enemmän vääntöä :)
1668976595448.png

Edit3: Asus fx505du Ubuntu 22.04.1
1669667956319.jpeg
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 588
Viestejä
4 185 183
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom