Mikä auto minulle?

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
On kyllä hyvää esson baari keskustelua. Mulla on nyt ollut 10kk ajossa laguna 3 ja tähän asti se on ollut huolettomin auto mitä olen omistanut. Leimalla toivotettiin juuri kovaa ajoa seuraavalle vuodelle.

aiemmin on ollut vaggeja (yksi vieläkin) ja useampi volvo. Volvoihin saa vaihtaa alustan osaa ja niveltä melkein enemmän kuin ajaa.Volkkarit ja skodat ruostuu käsiin. Nyt pihassa on myös-12 yeti joka alkaa kukkia melko hyvin. Rellussa ei ole ruostettakaan. Ja niitä esson baarissa peloteltuja sähkövikoja ei ole esiintynyt. Eniten sähkövikoja mulla on ollut mk2 v70:sissä.

tällä kokemuksella seuraavakin vehje voisi hyvin olla ranskalainen.

ai niin ja polttimoiden vaihto meni minuuttiin ihan konepellin alta.
Askeettinen ja ruma autohan tuo on, mutta en suuremmin fiilaillekkaan autoja, ne on enempi pakollinen paha.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Tuo on tiedossa, mutta tuohon hinta/kokoluokkaan valinnanvaraa ei ole käytetyissä kovin paljon. 10 tuhatta enemmän niin alkaisi valinnanvaraa olemaan, mutta vähän turhan suureksi kasvaisi budjetti omaan käyttöön.
Halvimmat Nirot näköjään n. 23 tonnia. Onhan tuossa luokassa vaihtoehtoja kymmenkunta, mutta pitää katsella vähän vanhempaa vuosimallia. Itse harkitsisin esim. BMW i3 rexillä tai ilman (ok, onhan se vähän pieni mutta jotkut väittävät että vaunut saa kyytiin :)) tai Ampera/Volt jos sähköllä ajo kiinnostaa ja nelipaikkaisuus ei haittaa. Tuon hintaluokan VAG-konsernin tuotteet kai kulkevat myös aika hyvin sähköllä, mutta range toki jää aiemmin mainitsemistani.
 
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
22
Etsinnässä Plugin tai täyssähkö. Uusi tai maksimissaan 3 vuotta vanha.
Nykyisellään ajoa tulee ~22tkm vuodessa ja bensaan menee n. 2500€. Autona on 2019 Opel combo life.
Matkat pääsääntöisesti työajoa omalle Oy:lle. Viime vuoden alusta on ajopäivien keskiarvo ollut 80km / päivä.
Ajot ovat keikkatyötä ja pääsääntöisesti muuta kuin moottoritietä. Päivän aikana en halua pysähtyä lataamaan.
Kotona autoa voin pitää lämmitetyssä tallissa (+10c).
Auton päiväkäyttö on yleensä maksimissaan 150km ja muutamia kertoja vuodessa Turku - Helsinki väliä.
Tarkoitus olisi löytää auto, jonka kuukausittaiset kulut olisi nykyistä vähemmän (~400€ lyhennys +200€ polttoaine). Eli maksimi hintaluokka jossain 40k paikkeilla.

Olen käynyt Hyundain Konaa katsomassa, mutta se on perheellemme liian pieni. Olen 193cm ja takapenkille jäävä tila oli liian pieni. Lisäksi Konan takaluukku on aika pieni.
Ioniq electric on myös harkinnassa, mutta akun riittävyys varsinkin talvella mietityttää. Uudessa 38kwh mallissa akku varmaan riittää talvellakin Turku - Helsinki välin ilman latausta?
E-niron hinta alkaa olemaan varusteilla sen verran, ettei taida jäädä halvemmaksi nykyistä autoa.

Löytyykö Plugin hybridien puolelta tähän hintaluokkaan mitään järkevää vaihtoehtoa, jossa sähkörange olisi edes lähellä 80km?
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
^Budjettiin mahtuvista plugareista paras on ehkä A/B-mersu, mutta ei siinäkään taida liikaa tilaa jäädä pitkän kuskin taakse. Tilanteessasi ehkä katselisin ID.4:n halvimpia versioita, vaikka järkevintä olisi varmaan jatkaa Combolla :D
Kyllä tuolla 38kWh Ioniqilla varmaan voi luottaa pääsevänsä käytännössä kaikissa olosuhteissa Turusta Helsinkiin, jos käyttää yhtään järkeä nopeuden ja lämmityksen kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
54
Peugeot e2008 varmaan menisi budjettiin ja se on tiloiltaan ainakin parempi kuin Kona. Akku on 45kWh netto eikä kulutukseltaankaan ollenkaan pahempi, eli riittäisi varmasti. Lataa myös kohtuullisen nopeasti jos tarve pidempään matkaan. Meillekin siis tilattiin tuollainen, tulee toivottavasti pian maahan :cool:
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
@Vileee Ioniq hybridissäkin ottaa 182 mittaisella takapenkillä hiukset kattoon niskatukeen nojatessa. Kyllä siellä kuitenkin ihan mukavasti kuulemma tuon mittainen matkusti parin tunnin reissun matkusti, mutta 10 senttiä lisää voi olla ongelma. En usko sähkössä akkujen takia asian olevan ainakaan paremmin.

Paljonko se Combo nykyisessä ajossa vie satasella? Uudehko Corolla Farkku on taajamapyörityksessä ja muutenkin mukava auto ajaa, joskin äänieristys on aika huono. Jopa 3 kilometrin työmatkalla max 50 menee matkasta riippuen 4.5-6 l/100km. (Ulkona 5-15 C).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
22
Peugeot e2008 varmaan menisi budjettiin ja se on tiloiltaan ainakin parempi kuin Kona. Akku on 45kWh netto eikä kulutukseltaankaan ollenkaan pahempi, eli riittäisi varmasti. Lataa myös kohtuullisen nopeasti jos tarve pidempään matkaan. Meillekin siis tilattiin tuollainen, tulee toivottavasti pian maahan :cool:
Tämä vaikuttaa myös mielenkiintoiselta ja hintakin olisi oikeassa luokassa. Eniten vain tämänkin kohdalla mietityttää talvikulutus ja että riittääkö kantama ilman latausta Turusta Helsinkiin.
Mikähän tämän kulutus mahtaa olla näissä lämpötiloissa 125km/h vakkarissa Turusta Helsinkiin? Tai vaihtoehtoisesti -15 asteen pakkasessa samalla matkalla talvinopeuksia noudattaen...

Matkalla näitä pystyy tietysti lataamaan, mutta Turku - Helsinki pitäisi päästä ilman pysähdyksiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
54
Tämä vaikuttaa myös mielenkiintoiselta ja hintakin olisi oikeassa luokassa. Eniten vain tämänkin kohdalla mietityttää talvikulutus ja että riittääkö kantama ilman latausta Turusta Helsinkiin.
Mikähän tämän kulutus mahtaa olla näissä lämpötiloissa 125km/h vakkarissa Turusta Helsinkiin? Tai vaihtoehtoisesti -15 asteen pakkasessa samalla matkalla talvinopeuksia noudattaen...

Matkalla näitä pystyy tietysti lataamaan, mutta Turku - Helsinki pitäisi päästä ilman pysähdyksiä.
Peugeot e-2008 SUV
Nuo tuolta löytyvät lukemat nyt ovat ainakin melko hyvin olleet todellisuuden kanssa linjassa, eli se on siinä ja tässä että riittääkö. Pienellä kikkailulla varmaankin ja jos lämpimästä tallista lähdet ajoon niin helpottaa toki asiaa.
 
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
22
@Vileee Ioniq hybridissäkin ottaa 182 mittaisella takapenkillä hiukset kattoon niskatukeen nojatessa. Kyllä siellä kuitenkin ihan mukavasti kuulemma tuon mittainen matkusti parin tunnin reissun matkusti, mutta 10 senttiä lisää voi olla ongelma. En usko sähkössä akkujen takia asian olevan ainakaan paremmin.

Paljonko se Combo nykyisessä ajossa vie satasella? Uudehko Corolla Farkku on taajamapyörityksessä ja muutenkin mukava auto ajaa, joskin äänieristys on aika huono. Jopa 3 kilometrin työmatkalla max 50 menee matkasta riippuen 4.5-6 l/100km. (Ulkona 5-15 C).
Ioniqin takapenkin korkeus ei ole ongelma, kun lapset ovat vielä sen verran pieniä.
Combon edellinen tankkaus meni 7,6L/100km kulutuksella (laskettuna). Auton vaihdolla haluaisin tavoitella vielä suurempaa polttoaineen kulutuksen vähentymistä.
 
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
22
Peugeot e-2008 SUV
Nuo tuolta löytyvät lukemat nyt ovat ainakin melko hyvin olleet todellisuuden kanssa linjassa, eli se on siinä ja tässä että riittääkö. Pienellä kikkailulla varmaankin ja jos lämpimästä tallista lähdet ajoon niin helpottaa toki asiaa.
Tuo olikin hyvä sivusto, kiitos vinkistä! Joo aika rajoilla näyttää menevän. Tuo sivusto lupailee Ioniqille vähän samoja arvoja. Ilmeisesti Peugeotin kulutus ja ilmanvastus on hieman korkeampia, vaikka akusta löytyy enemmän kokoa(?)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 272
En tiedä olisiko tästä TM:n hybridi-vertailusta mitään apua

Range sähköllä tosin näillä jää sinne 40-50km tuntumaan, ettei ihan tuota 80km tavoiteta, mutta sähkön hiipuessa hybriditilassakin pitäisi päästä tuon 7,6L alle.
GTE Passattia tässä siis yritän ehkä hieman ehdottaa käymään koeajamassa, noita olikohan 2019 alkaen tulleita facelifteja saa budjettiin sopivasti ja tiloiltaan pitäisi olla varsin hyvä.

Omalla GTE Golffilla (pre-facelift, eli pienemmällä akulla kuin facelift + Golffissa muutoinkin Passattia hieman pienempi akku) tuossa talvella tuli heitettyä ~900km pikareissu pohjois-savoon ja ilman välilatauksia keskikulutukseksi jäi 5,7L.
Kuvan kWh/100km lukemasta huomaa, että käytännössä koko reissu tehty hybriditilassa. Keli tosiaan oli täällä eteläpäästä lähtiessä jotain -5C tienoilla, savossa -20C luokkaa ja kotiin päästessä tuon -8C. Kyytiläisiä oli menomatkalla yksi, paluumatkalla 2 + matkalaukut.
20210109_194845419_iOS.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
54
Tuo olikin hyvä sivusto, kiitos vinkistä! Joo aika rajoilla näyttää menevän. Tuo sivusto lupailee Ioniqille vähän samoja arvoja. Ilmeisesti Peugeotin kulutus ja ilmanvastus on hieman korkeampia, vaikka akusta löytyy enemmän kokoa(?)
Jep, onhan nuo aika erimalliset autot. Meillä itse asiassa juurikin plugin-Ioniq lähtee vaihdossa tuohon. Pösö on kyllä autona huomattavasti paljon parempi. Tilavampi, hiljainen ja parempi ajettava, eli ei voi sanoa että varsinaisesti tulisi Hyundaita ikävä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Kannattaa vilkaista myös Citroenin e-C4 ja Opelin e-Mokka (?), jotka ovat e-2008 sisarautoja.
 
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
22
En tiedä olisiko tästä TM:n hybridi-vertailusta mitään apua

Range sähköllä tosin näillä jää sinne 40-50km tuntumaan, ettei ihan tuota 80km tavoiteta, mutta sähkön hiipuessa hybriditilassakin pitäisi päästä tuon 7,6L alle.
GTE Passattia tässä siis yritän ehkä hieman ehdottaa käymään koeajamassa, noita olikohan 2019 alkaen tulleita facelifteja saa budjettiin sopivasti ja tiloiltaan pitäisi olla varsin hyvä.

Omalla GTE Golffilla (pre-facelift, eli pienemmällä akulla kuin facelift + Golffissa muutoinkin Passattia hieman pienempi akku) tuossa talvella tuli heitettyä ~900km pikareissu pohjois-savoon ja ilman välilatauksia keskikulutukseksi jäi 5,7L.
Kuvan kWh/100km lukemasta huomaa, että käytännössä koko reissu tehty hybriditilassa. Keli tosiaan oli täällä eteläpäästä lähtiessä jotain -5C tienoilla, savossa -20C luokkaa ja kotiin päästessä tuon -8C. Kyytiläisiä oli menomatkalla yksi, paluumatkalla 2 + matkalaukut.
Joo itseasiassa GTE Passattia on tullut myös aiemmin mietittyä. Siinä varmasti tila riittäisi. Täytyy mennä kokeilemaan ja katsomaan mihin kulutuslukemat asettuvat omassa käytössä.
 
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
22
Etsinnässä Plugin tai täyssähkö. Uusi tai maksimissaan 3 vuotta vanha.
Nykyisellään ajoa tulee ~22tkm vuodessa ja bensaan menee n. 2500€. Autona on 2019 Opel combo life.
Matkat pääsääntöisesti työajoa omalle Oy:lle. Viime vuoden alusta on ajopäivien keskiarvo ollut 80km / päivä.
Ajot ovat keikkatyötä ja pääsääntöisesti muuta kuin moottoritietä. Päivän aikana en halua pysähtyä lataamaan.
Kotona autoa voin pitää lämmitetyssä tallissa (+10c).
Auton päiväkäyttö on yleensä maksimissaan 150km ja muutamia kertoja vuodessa Turku - Helsinki väliä.
Tarkoitus olisi löytää auto, jonka kuukausittaiset kulut olisi nykyistä vähemmän (~400€ lyhennys +200€ polttoaine). Eli maksimi hintaluokka jossain 40k paikkeilla.

Olen käynyt Hyundain Konaa katsomassa, mutta se on perheellemme liian pieni. Olen 193cm ja takapenkille jäävä tila oli liian pieni. Lisäksi Konan takaluukku on aika pieni.
Ioniq electric on myös harkinnassa, mutta akun riittävyys varsinkin talvella mietityttää. Uudessa 38kwh mallissa akku varmaan riittää talvellakin Turku - Helsinki välin ilman latausta?
E-niron hinta alkaa olemaan varusteilla sen verran, ettei taida jäädä halvemmaksi nykyistä autoa.

Löytyykö Plugin hybridien puolelta tähän hintaluokkaan mitään järkevää vaihtoehtoa, jossa sähkörange olisi edes lähellä 80km?
Tuli käytyä e-Niroa pikaisesti testaamassa tänään ja oli kyllä hieno auto. Oli aika karu paluu Combon rattiin tunnin testilenkin jälkeen.
Täytyy nyt tuotakin vaihtoehtoa vielä miettiä. Tämän kanssa ei uskoisi Turku - Helsinki pätkällä välilatauksen tulevan tarpeeseen missään olosuhteissa.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Tälleen MY21 Kia Proceed GT ja Niro plug-in-hybrid (MY19) 6 viikon käytön jälkeen Proceedin ottaisin (tai no siis senhän otin ku oma on :D). Saa kyllä rahalle paaljon enempi vastinetta about samaan rahaan ja ohan tuo kaunis auto. Maantiellä menee jopa alle 5 litran pidemmässä reissussa 17" kitkoilla. Kesärenkaat 18" Misukat nosti kulutusta litralla. Plugari Niro menee lähiajeluissa emäntä töihin 7 km/suunta + työajot + lapset eskariin ja harrasteisiin jne. tosi pienellä kulutuksella jos lataa koko ajan (max 2-3 litraa / 100 km). Mutta maantielle kun lähtee, niin 4 litran kulutukseen saa körötellä aika varoen max 80 km/h. 100 km/h ja varsinki 120 km/h toi Niro-kopperon kulutus nousee todella paljon. Voisin kuvitella, että e-Nirokaan ei motarille oo paras vehje ns. koppimopona.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Ioniqin takapenkin korkeus ei ole ongelma, kun lapset ovat vielä sen verran pieniä.
Combon edellinen tankkaus meni 7,6L/100km kulutuksella (laskettuna). Auton vaihdolla haluaisin tavoitella vielä suurempaa polttoaineen kulutuksen vähentymistä.

Tuli käytyä e-Niroa pikaisesti testaamassa tänään ja oli kyllä hieno auto. Oli aika karu paluu Combon rattiin tunnin testilenkin jälkeen.
Täytyy nyt tuotakin vaihtoehtoa vielä miettiä. Tämän kanssa ei uskoisi Turku - Helsinki pätkällä välilatauksen tulevan tarpeeseen missään olosuhteissa.
Tuollaisella mutkaisella 80 maalaistiepätkällä ja välillä pikkukylien lävitse 30-50 aluetta näyttää Farkku Corolla vievän 4 - 4.2l 100km pidemmässä matkassa. Vakkarilla 135 varsin mäkistä motaria 6.7 l/100km.

Lähinnä kun ajat päivittäin reilusti yli hintaluokan plug-inien kantaman saattaa mennä sähköajon maksimointi yhdistettynä työajoihin aika kikkailuksi. Selvittäisin ainakin tarkkaan, ettet osta sähkökantaman loputtua bensarohmua mallia. Joku Outlanderi vie äkkiä yhtä paljon bensaa + sähköt päälle jos ajat päivittäin sen 80 kilometriä ilman välilatauksia ja välillä pidempää matkaa motarilla.

Eli mielummin sitten suoraan täyssähköön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Kohta kolme vuotta sitten hajosi 2003 mallin autostani ilmastoinnin kompressori. Sitä ei voinut hihnastolla ohittaa eikä kunnostettua tai uutta todellakaan kannattanut alkaa laittamaan n. 350 t ajettuun. Siihen aikaan ei löytynyt sopivaa muutoin kuin ladattavana hybridinä, johon sai hyvityksiä paaliin menneen kanssa kolmen tonnin edestä. Jos rellu olisi kestänyt näihin päiviin, johon sen tekniikka olisi muutoin kyllä kestänyt, valinta olisi nyt ollut ilman muuta täyssähköinen. Tuskin sakemanni kuitenkaan.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Joo ei plugaria kyllä yli 30 km työmatkoille, ainakaan Niroa. Laskin tossa meillä, että vaikka Niro plugin ei veis litraakaan bensaa niin plugarin hankintahintaero 6000 € halvempaan bensaversioon tulee katettua 8 vuoden kohdalla. Noh kun se vie, niin n. 14 vuotta... Toki onhan se muuten pelkkää bensamallia kivempi/parempi mutta ei näitä taloudellisesti saa perusteltua mitenkään järkeviksi. Tiputtaa todennäköisesti kalliimpana enempi arvoansakin.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Bensasta en tie, mutta diesel Taliban on ollu neljä vuotta ja mukava vaihtoehto Superbille. Nyt vaihtumassa Leon PHEV farkkuun.
Onko Rellun kaksoiskytkinvaihteisto pelannut ok? Suomi-mies ostaa mieluiten Skodan, niin Talismanin tuonti Suomeen sitten lopetettiin vähin äänin :(
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Onhan se. Siinä on harvinaista kyllä öljynvaihtoväli määritelty, joka varmasti auttaa asiaa.

160dci on märillä, bensat kuivilla kytkimillä.
 
Liittynyt
30.08.2018
Viestejä
152
Pitäisi alkaa katsella autoa 10-15k hintaluokassa. Ajoa tulee vähintään se 30 000km vuosi, joten diesel lienee ainoa järkevä vaihtoehto.

Vaatimuksia:
*Pieniruokainen, koska tulee ajettua pitkää pätkää.
*Neliveto
*Ei ranskalaisia tai fordeja

1.6 Diesel Qashqai sopisi ainakin noihin spekseihin, mutta olisiko suositella muita yksilöitä?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Qashqai on sama auto kuin Renault kadjar, Renault tosin taitaa olla parempi.

Tietona vain jos ranskalaismerkit eivät kelpaa, kadjarkin tosin valmistetaan Kiinassa tai espanjassa ja qashqait englannissa.
Euroopan markkinoilla myytävät Kadjarit tehdään Espanjassa. Kiinassa taas tekevät paikallisille markkinoille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 748
Pitäisi alkaa katsella autoa 10-15k hintaluokassa. Ajoa tulee vähintään se 30 000km vuosi, joten diesel lienee ainoa järkevä vaihtoehto.

Vaatimuksia:
*Pieniruokainen, koska tulee ajettua pitkää pätkää.
*Neliveto
*Ei ranskalaisia tai fordeja

1.6 Diesel Qashqai sopisi ainakin noihin spekseihin, mutta olisiko suositella muita yksilöitä?
Ei ranskalaisia, mutta qashqai kelpaa :rofl2:
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Kadjar on autona huomattavasti parempi kuin sisarensa kasvain, mutta kannattaa huomioida, ettei se ole puhdasverinen Renault.

Pidä huonosti useamman vuoden ja se ruostuu. Like a Nissan does.
 
Liittynyt
30.08.2018
Viestejä
152
Niin no itsellä on huonoja kokemuksia ranskalaisista, joten ajattelin kokeilla muuta...ja tarkoitus oli tosiaan kartoittaa mitä vaihtoehtoja kyseisillä kriteereillä mahtaisi löytyä, qashqai vain sattui ensimmäinä silmään(sen kummemmin siihen perehtymättä). Olisi totta kai pitänyt osata olettaa että siitä joku urpo triggeröityy ja alkaa se perinteinen asian vierestä jauhaminen.... kriteereihin sopivien autojen ehdottelun sijaan:tup:
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Kannattaa käydä kokeilemassa suzuki vitaraa, ainakin 1.6 litraisella bensallakin melko pieniruokainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
723
Niin no itsellä on huonoja kokemuksia ranskalaisista, joten ajattelin kokeilla muuta...ja tarkoitus oli tosiaan kartoittaa mitä vaihtoehtoja kyseisillä kriteereillä mahtaisi löytyä, qashqai vain sattui ensimmäinä silmään(sen kummemmin siihen perehtymättä). Olisi totta kai pitänyt osata olettaa että siitä joku urpo triggeröityy ja alkaa se perinteinen asian vierestä jauhaminen.... kriteereihin sopivien autojen ehdottelun sijaan:tup:
Vähän voisi kyllä vielä tarkentaa, kun on aika laaja skaala.

 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Pitäisi alkaa katsella autoa 10-15k hintaluokassa. Ajoa tulee vähintään se 30 000km vuosi, joten diesel lienee ainoa järkevä vaihtoehto.

Vaatimuksia:
*Pieniruokainen, koska tulee ajettua pitkää pätkää.
*Neliveto
*Ei ranskalaisia tai fordeja

1.6 Diesel Qashqai sopisi ainakin noihin spekseihin, mutta olisiko suositella muita yksilöitä?
Jos ajat pitkää matkaa, niin valitse nyt joku hieman isompi ja isommalla koneella oleva auto.

Itse katselisin Volvoista mk2 ja mk3 V70 D5 AWD / XC60 D4/D5 AWD / mk1 XC90 D5 AWD, Mersulta W205 C-sarja taikka W211/W212 E-sarja, Bemarilta 3-sarjan E90 tai 5-sarja E60 / F10.
VAG:eista voi sitten valita mieleisensä tehokkaamman 2.0 TDI:n, niin ei tule ongelmia edes DSG:n kanssa.

Kuluttavat ehkä vähän enemmän, kuin kashkashkai, mutta ajettavuus ja mukavuus ovat aivan eri tasolla.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Katselisin ensin tuota LVM sivustolta löytyvää nippua muutama päivä sitten päätetyistä asioista ja miettisin sitten; "Minkä auton ostaisin ja miksi se on söhköauto?" Periaatteessa noin.

Pääpointtina kaikkiin kustannuksiin autoilusta ja jälleenmyyntiarvoon, sisäistä tämä: "Liikenteen päästöjen puolittaminen 2030 mennessä."
Aikaa on jäljellä yhdeksän vuotta ja risat.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
QQ on kyllä ihan mukava auto pitkälläkin matkalla, mutta Pulsar on paljon hiljaisempi ja parempi. Kuten myös X
Pitäisi alkaa katsella autoa 10-15k hintaluokassa. Ajoa tulee vähintään se 30 000km vuosi, joten diesel lienee ainoa järkevä vaihtoehto.

Vaatimuksia:
*Pieniruokainen, koska tulee ajettua pitkää pätkää.
*Neliveto
*Ei ranskalaisia tai fordeja

1.6 Diesel Qashqai sopisi ainakin noihin spekseihin, mutta olisiko suositella muita yksilöitä?
X-trail enempi matkalaiselle. Siitä etit 2.0 dci 177 hp version 4wd automaattina (ei taida kyl mennä budjettiin, joutuu pistää 2 x). Hieno pieniruokainen kone. Muut koneet siinä kopassa kuluttaa paljon enempi nelivetona... Pätee myös QQ, vie nelarina paljon / liikaa.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Eihän QQ nelivetoa ole enää aikoihin saanut kuin Renaultin pikkudieselillä ja kepillä? Se oli se toistakymmentä vuotta sitten tullut ensimmäisen sukupolven Kasvain, jossa oli kakslitraista tarjolla ym.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Juu uusiakin vaan 150 hp nelivetoautomaatteina 1.7dci dieselinä. Toi 2.0dci X-trail on oikeasti huippu, ainoo huono puoli koneen traktorimainen käynti matalilla kierroksilla ja penkin istuinosan puutteellinen etureunan maksimikorkeussäätö.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Katselisin ensin tuota LVM sivustolta löytyvää nippua muutama päivä sitten päätetyistä asioista ja miettisin sitten; "Minkä auton ostaisin ja miksi se on söhköauto?" Periaatteessa noin.

Pääpointtina kaikkiin kustannuksiin autoilusta ja jälleenmyyntiarvoon, sisäistä tämä: "Liikenteen päästöjen puolittaminen 2030 mennessä."
Aikaa on jäljellä yhdeksän vuotta ja risat.
Nyt jos ostat 10-15 k€ dieselin ja ajelet sillä 30 000 km vuoteen, niin siinä ei ole muutenkaan enää kovinkaan paljoa arvoa jäljellä vuonna 2030.

Vuosittaiset kulut saattavat toki nousta jossain määrin, mutta samalla tavalla siitä uudesta min. 50 k€ sähkösahastakin sulaa arvo kilometrien kertyessä ja siihen jos päälle tulee vielä joku latausvero, niin maksettavaa riittää.

Toki uudempaa ja kalliimpaa autoa ostaessa kannattaa käyttää harkintaa käyttövoiman suhteen, jos haluaa halvalla päästä autoilussaan.
 
Liittynyt
30.08.2018
Viestejä
152
Jos ajat pitkää matkaa, niin valitse nyt joku hieman isompi ja isommalla koneella oleva auto.

Itse katselisin Volvoista mk2 ja mk3 V70 D5 AWD / XC60 D4/D5 AWD / mk1 XC90 D5 AWD, Mersulta W205 C-sarja taikka W211/W212 E-sarja, Bemarilta 3-sarjan E90 tai 5-sarja E60 / F10.
VAG:eista voi sitten valita mieleisensä tehokkaamman 2.0 TDI:n, niin ei tule ongelmia edes DSG:n kanssa.

Kuluttavat ehkä vähän enemmän, kuin kashkashkai, mutta ajettavuus ja mukavuus ovat aivan eri tasolla.
Kiitos vinkeistä. Katselin noita läpi ja laitoin seuranlistalle jos tulisi lähelle myyntiin ja pääsisi koeajamaan.

Sitten noista VAG:eista sattui silmään 2.0 koneella Audin A3 ja Skodan Octavia joita löytyisi nelivetona alle 200k ajettuna ihan hyvin tuossa 10-15k hintaluokassa. Kellään näistä kokemusta? Mitä kannattaa ottaa huomioon huoltoja tarkastellessa yms?

Ja tosiaan tarkoituksena hankkia tämä auto pariksi vuodeksi ja sen jälkeen katsastaa auton tarve uudestaan. Tärkeimpänä kriteereinä juurikin tuo taloudellisuus, koska niitä kilometrejä tulee paljon ja huonojen teiden takia neliveto. Sillä että onko se farmari vai sedan ei ole kovin paljon väliä.
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
442
Hurahtanut pahasti qashqain ulkonäköön ja mallistoon ylipäätään. Onko jotain samaan hintaluokkaan kuuluvaa citymaasturia joka olisi syystä tai toisesta parempi valinta tämän tilalle?

Mitä kattonu niin 2016-2017 malli alle 90000 ajettu aika täysvarustuksella noin 15-18k hinnassa pyörii eli siltä väliltä etsinnässä, mutta saa toki olla halvempi. Kadjarit ainakin vaikutti olevan samaa hintaa tai jopa kalliimpia, mutta en suoraan löydä syytä miksi kadjar eikä qashqai. Toyotan puolella eniten olen käynyt, mutta C-HR taas ihan yli budjetin.

Onko muuten jotain ketjua jossa olisi ajankohtasta jutustelua autorahoituksista ja/tai liikkeistä? Kiinnostas tietää että kuinka alas ihmiset saa rahotuskorkoja ku ei ykskään autokauppa näytä millään menevän alle 4% vaikka kuinka yrittäis.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
Hurahtanut pahasti qashqain ulkonäköön ja mallistoon ylipäätään. Onko jotain samaan hintaluokkaan kuuluvaa citymaasturia joka olisi syystä tai toisesta parempi valinta tämän tilalle?

Mitä kattonu niin 2016-2017 malli alle 90000 ajettu aika täysvarustuksella noin 15-18k hinnassa pyörii eli siltä väliltä etsinnässä, mutta saa toki olla halvempi. Kadjarit ainakin vaikutti olevan samaa hintaa tai jopa kalliimpia, mutta en suoraan löydä syytä miksi kadjar eikä qashqai. Toyotan puolella eniten olen käynyt, mutta C-HR taas ihan yli budjetin.

Onko muuten jotain ketjua jossa olisi ajankohtasta jutustelua autorahoituksista ja/tai liikkeistä? Kiinnostas tietää että kuinka alas ihmiset saa rahotuskorkoja ku ei ykskään autokauppa näytä millään menevän alle 4% vaikka kuinka yrittäis.
Käy nyt kuitenkin koeajo(i)lla ensin. Meillekin piti tulla Kia Sportage/Hyundai Tucson, mutta tulikin sitten koeajojen jälkeen Volvo :)

Rahoitustarjouksia itsekin katselin, mutta ne hyvät kamppikset ovat yleensä uusiin autoihin. Ja autoliikkeen myyjän mukaan niiden takana on maahantuoja, ei jälleenmyyjä. Itse päädyin pankin vakuudelliseen autolainaan, todellinen vuosikorko 3,5%. Vakuudeton olisi ollut melkein 8%.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Vakuudellista sijoituslainnaa voi saada alle 2% joten jos on jo kämppä hyvällä mallilla maksettuna niin kannattaa pankeista kysellä. Ei sitä pankille tarvitse kertoa mihinkä rahansa sijoittaa,
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
442
Käy nyt kuitenkin koeajo(i)lla ensin. Meillekin piti tulla Kia Sportage/Hyundai Tucson, mutta tulikin sitten koeajojen jälkeen Volvo :)

Rahoitustarjouksia itsekin katselin, mutta ne hyvät kamppikset ovat yleensä uusiin autoihin. Ja autoliikkeen myyjän mukaan niiden takana on maahantuoja, ei jälleenmyyjä. Itse päädyin pankin vakuudelliseen autolainaan, todellinen vuosikorko 3,5%. Vakuudeton olisi ollut melkein 8%.
Kävin tosiaan testaamassa ja oli omaan mieleen tosi mukava. Olisi lähtenyt heti mukaan, mutta rahoituksen koron suuruuden takia jäin vielä miettimään muita autokauppoja ja autoja.

Kattelen tota vakuudellista pankkilainaa ainakin. Saakohan oikean koron nettihakemuksella esiin vai täytyykö konttorissa käydä juttelemassa
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 142
Olisi hakusessa perheauto 5 henkiselle perheelle, jossa saisi kätevästi asennettua 2 turvaistuinta kiinteästi niin, että kolmas pääsee kätevästi kyytiin? Yleensä 5-paikkaisiin kun joutuu asentamaan turvaistuimet laitoihin (ISOFIX), niin keskipaikalle ei juuri ole pääsyä, miettinyt siis jopa 7-hengelle tarkoitettua autoa, mutta niissä taitaa takapenkille pääsy olla myös vaikeaa jos keskirivissä laidoissa turvaistuimet. Oisko suositella mitä tässä kannattaisi lähtä katsomaan? Toki leveämpään autoon voisi saada turvaistuimet keski ja laitapaikalle, mutta nykyiset tuolit ei millään mahtuisi vierekkäin nykyiseen Vectra C-farkkuun.
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
343
Peugeot e2008 varmaan menisi budjettiin ja se on tiloiltaan ainakin parempi kuin Kona. Akku on 45kWh netto eikä kulutukseltaankaan ollenkaan pahempi, eli riittäisi varmasti. Lataa myös kohtuullisen nopeasti jos tarve pidempään matkaan. Meillekin siis tilattiin tuollainen, tulee toivottavasti pian maahan :cool:
Koska tilasit ja onko toimitusaikaa vahvistettu?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Olisi hakusessa perheauto 5 henkiselle perheelle, jossa saisi kätevästi asennettua 2 turvaistuinta kiinteästi niin, että kolmas pääsee kätevästi kyytiin? Yleensä 5-paikkaisiin kun joutuu asentamaan turvaistuimet laitoihin (ISOFIX), niin keskipaikalle ei juuri ole pääsyä, miettinyt siis jopa 7-hengelle tarkoitettua autoa, mutta niissä taitaa takapenkille pääsy olla myös vaikeaa jos keskirivissä laidoissa turvaistuimet. Oisko suositella mitä tässä kannattaisi lähtä katsomaan? Toki leveämpään autoon voisi saada turvaistuimet keski ja laitapaikalle, mutta nykyiset tuolit ei millään mahtuisi vierekkäin nykyiseen Vectra C-farkkuun.
Joku Citroen C4 Picasso saattaisi toimia (C4 grand Picasso jos tarvitsee isomman paksin/7-istuinta). Tai melkein mikä tahansa auto jossa on erillisistuimet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Riippuen budjetista. Mulla on kyseisessä käytössä Rellun Espace, toki ainoastaan yksi lapsista istuu korokkeella.

Jokainen takaistuin liikkuu erikseen pituussuunnassa ja tilaa löytyy yllin kyllin kaikille matkustajille. Takakontissa vielä kaksi istuinta tarvittaessa. Isofixit löytyy jokaisesta keskirivin istuimesta.

Taakse ei pääse, mikäli kiinteät penkit on sivuilla koska sivutuolit kippaavat. Eli tällöin toinen penkki pitää asentaa keskelle.

Suosittelen tutustumaan tila-autoihin siis. Espace, Ford S-max, Citroen Grand Picasso, Pösö 5008, Seat Alhambra, VW Sharan.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 361
Viestejä
4 158 387
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom