Mikä auto minulle?

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Vois kai samaa kysyä sitten Volvolta? Vai eikö acc käytä tuota tutkaa?

Jos näin on niin ovat täyssähköversioon vaihtaneet sensorin sijainnin vs. ”normaali” XC40 ja monet muut, mikä olisi kyllä /c:stä. Normi XC40 yms. se on siinä tuulilasin takana yhdessä kameran kanssa, merkissä on vaan etupysäköintikamera.

 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Eli en ihan sanoisi sijainnista riippumatta
No joo, tarkoitin tietenkin että tutkan ollessa keulassa on melko samantekevää millä korkeudella se on.

Mitä lämmitykseen tulee, niin volkkarikonsernin käyttämät tutkamoduulit on muistaakseni kaikki lämmitettyjä. Se ei vaan juuri auta, kun useimmissa toteutuksissa sen eteen on lätkäisty täysin lämmittämätön muovisuoja. :facepalm:

Esimerkiksi tuossa omassa skodassani se tutka on maskin takana ja epäilemättä lämpenee kivasti siellä suojassa. Maski itsessään on kuitenkin hetkessä räntäkerroksen peittämä ja tutka sanoo ettei pysty.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 223
Saa tottakai. Ostaessa oli 175tkm, nyt 192tkm. En tietenkään odota että 0€ kuluilla selviän, mutta luulen että ihan kohtuullisen vaihtohinnan saan (taas) Bilialta kun ensi vuonna vaihdan uudempaan. Esimerkkinä lähes vastaava auto (toki aika karvalakki): https://m.nettiauto.com/volvo/xc60/11813612?vifAdCount=9&vifNav=Y

Edellisestä 2012 V50 D3:sta suli suhteessa aika paljon hinnasta pariin vuoteen, maksoin autosta 16k€ ja vaihdossa sain 11k€ (Biliasta). Huonoimmat tarjoukset oli tuolloin 8k€ Kamuxista ja muilta jobbareilta.
Joku tuollainen on minullakin etsinnässä, tosin hinta lähempänä kahtakymppiä kuin kolmea. Ajokilometrit edelleen mietityttävät eli ottaisiko kuitenkin mieluummin vähän vanhemman mutta pienillä kilsoilla olevan kuten vaikkapa tällainen 2012 D5 AWD Summum 82 tkm.
Käytännössähän noissa ei kauheasti ole muutoksia tapahtunut 2014 vuosimallin faceliftiä lukuun ottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
263
Joku tuollainen on minullakin etsinnässä, tosin hinta lähempänä kahtakymppiä kuin kolmea. Ajokilometrit edelleen mietityttävät eli ottaisiko kuitenkin mieluummin vähän vanhemman mutta pienillä kilsoilla olevan kuten vaikkapa tällainen 2012 D5 AWD Summum 82 tkm.
Käytännössähän noissa ei kauheasti ole muutoksia tapahtunut 2014 vuosimallin faceliftiä lukuun ottamatta.
Kannattaa käydä katsomassa useampi yksilö. Ei nämä 5-sylinteriset dieselit kilometrejä pelkää. Katsoo että laatikkoon on vaihdettu joskus öljyt (ihanne 60tkm välein) ja sama juttu Haldexille. Itsekin kävin koeajamassa alle 100tkm ajettua 2016 D4:sta, mutta siinä oli huonommat varusteet ja sisusta huonommassa kunnossa kuin tässä melkein tuplat ajetussa yksilössä. Lisäksi tässä oli juuri vaihdettu jakohihna, uusi tuulilasi ja uudet kesä- ja talvirenkaat.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
513
@Rytkonen
Kävitkö Lempäälässä katsomassa sitä D4? Jos samasta autosta puhutaan niin todella heikolla pidolla oli ollut.
Siinä tais olla vajaa 70tkm mittarissa mutta jo päälisin puolin näytti 150tkm ajetulta.

Volvo on tosiaan käyttänyt samaa 6-vaihteista Aisin lootaa näissä. 60tkm on öljynvaihtoväli.
Vanhemmissa ei kuulunut huolto-ohjelmaan vaan pitää osata itse pyytää. Hinta about 250e
Jakopää tuohon 2,4l 5-pyttyseen 5v/180tkm vaihtoväli. Noin 800e yleensä
Sisältää vesipumpun, mitä ei kannata jättää vaihtamatta.
Ainakin uudemmissa D4 on sama kone kuin D5, desoftattu vaan.
190 vs 220
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Mikä muuten mahtaa tehdä hintaeron Volvon- ja BMW:n automaattivaihteistojen öljynvaihdolle? BMW vähintään tuplat kalliimpi.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Öljymäärä/laatu ja BMW vaatii testeriä. On toki YT "how to" pullollaan, mutta merkkiliike käyttää testeriä. Ja Bemarissa vaihdetaan suodatin, mitä Volvon Aisiniin ei voi, ainakaan pienellä vaivalla.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 223
Kannattaa käydä katsomassa useampi yksilö. Ei nämä 5-sylinteriset dieselit kilometrejä pelkää. Katsoo että laatikkoon on vaihdettu joskus öljyt (ihanne 60tkm välein) ja sama juttu Haldexille. Itsekin kävin koeajamassa alle 100tkm ajettua 2016 D4:sta, mutta siinä oli huonommat varusteet ja sisusta huonommassa kunnossa kuin tässä melkein tuplat ajetussa yksilössä. Lisäksi tässä oli juuri vaihdettu jakohihna, uusi tuulilasi ja uudet kesä- ja talvirenkaat.
Joo, tarkoitus onkin katsella ihan rauhassa. Tuon huoltohistorian selvittäminen vaan ei aina ole ihan silmänräpäyksessä tehtävä temppu. Ja tuo laatikkoöljyjen ja haldexin öljynvaihto ei tosiaan taida olla välttämättä edes huolto-ohjelmaan kuuluva juttu. Huoltohistorian selvittäminen onnistuu helpommin jonkun Bilian tai muun valtuutetun myyjäliikkeen myymästä autosta kuin nk. "jobbareiden" myymistä yksilöistä. Eräs autoalalla työskentelevä kaveri ei antanut jobbareiden toiminnasta kovin mairittelevaa kuvaa. Kuulemma autot menevät liikkeeseen saavuttuaan pesun kautta suoraan myyntiin ilmaan mitään sen kummempaa huoltoa tai tarkastusta. Ilmeisesti luottavat tuuriin, ettei auto porsi niin pian että joutuisivat siitä kuluttajansuojan mukaiseen virhevastuuseen. Siinä mielessä joku säännöllisesti koko historiansa Bilialla huollettu yksilö tarkkoinen huoltohistorioineen olisi turvallisempi ostos kuin joku aikanaan Ruotsista uitettu ja neljällä eri omistajalla ollut "kiertopalkinto".

Tosiaan jos vähemmän ajetusta maksaa kovemman hinnan ja kaikki osat ovat vielä alkuperäisiä ja heti joutuu alkuun teettämään isoja ja kalliita huoltoja niin siinä vasta rahaa saa palamaan. Meille riittäisi kyllä etuvetoinenkin, mutta niitä on aika vähän. Ja sitten on niitä, jotka karsiutuvat heti pois esim. sisustuksen värityksen myötä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
263
@Rytkonen
Kävitkö Lempäälässä katsomassa sitä D4? Jos samasta autosta puhutaan niin todella heikolla pidolla oli ollut.
Siinä tais olla vajaa 70tkm mittarissa mutta jo päälisin puolin näytti 150tkm ajetulta.

Volvo on tosiaan käyttänyt samaa 6-vaihteista Aisin lootaa näissä. 60tkm on öljynvaihtoväli.
Vanhemmissa ei kuulunut huolto-ohjelmaan vaan pitää osata itse pyytää. Hinta about 250e
Jakopää tuohon 2,4l 5-pyttyseen 5v/180tkm vaihtoväli. Noin 800e yleensä
Sisältää vesipumpun, mitä ei kannata jättää vaihtamatta.
Ainakin uudemmissa D4 on sama kone kuin D5, desoftattu vaan.
190 vs 220
Kuopiossa oli tuo yksilö, mittarissa muistaakseni 90tkm ja hintaa 35k€.

Ite ainakin jatkossa ostan Volvot merkkiliikkeestä, kuten Biliasta. Joo, niillä on hintaa muutama tonni enemmän kuin jobbarilla, mutta toisaalta hyvityskin vaihtoautosta on ollut monta tonnia enemmän. Nykyisessä ei ollut laatikon ja haldexin öljyjä vaihdettu, joten ne sai kauppaan mukaan pyytämällä. Lisäksi pari kuukautta oston jälkeen syttyi nelivedon vikavalo tauluun ja Bilia maksoi mukisematta melkein 2500€ edestä korjauksia. Oli kohtuu harvinainen ohjauspiiri porsinut, lisäksi vaihdettiin samalla uusi Haldex-pumppu. Vein auton korjattavaksi Avain-Vaunuun ja he laskuttivat Biliaa suoraan.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
263
Joo, tarkoitus onkin katsella ihan rauhassa. Tuon huoltohistorian selvittäminen vaan ei aina ole ihan silmänräpäyksessä tehtävä temppu. Ja tuo laatikkoöljyjen ja haldexin öljynvaihto ei tosiaan taida olla välttämättä edes huolto-ohjelmaan kuuluva juttu. Huoltohistorian selvittäminen onnistuu helpommin jonkun Bilian tai muun valtuutetun myyjäliikkeen myymästä autosta kuin nk. "jobbareiden" myymistä yksilöistä. Eräs autoalalla työskentelevä kaveri ei antanut jobbareiden toiminnasta kovin mairittelevaa kuvaa. Kuulemma autot menevät liikkeeseen saavuttuaan pesun kautta suoraan myyntiin ilmaan mitään sen kummempaa huoltoa tai tarkastusta. Ilmeisesti luottavat tuuriin, ettei auto porsi niin pian että joutuisivat siitä kuluttajansuojan mukaiseen virhevastuuseen. Siinä mielessä joku säännöllisesti koko historiansa Bilialla huollettu yksilö tarkkoinen huoltohistorioineen olisi turvallisempi ostos kuin joku aikanaan Ruotsista uitettu ja neljällä eri omistajalla ollut "kiertopalkinto".

Tosiaan jos vähemmän ajetusta maksaa kovemman hinnan ja kaikki osat ovat vielä alkuperäisiä ja heti joutuu alkuun teettämään isoja ja kalliita huoltoja niin siinä vasta rahaa saa palamaan. Meille riittäisi kyllä etuvetoinenkin, mutta niitä on aika vähän. Ja sitten on niitä, jotka karsiutuvat heti pois esim. sisustuksen värityksen myötä.
Näissä muuten neliveto on parempi senkin takia, että moottorina on aina 5-sylinterinen kone, jossa ei ole samalla tavalla ongelmia päästölaitteiden kanssa kuten uudemmissa 4-sylinterisissä. Toisaalta 4-sylinterisessä on uudempi ja sivistyneempi vaihdelaatikko, mutta ei tämä vanha 6-vaihteinenkaan huono ole.

Edit. Ei toki koske noita ei-Faceliftejä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 223
Vielä ei ole löytynyt sellaista vaihdokkia, jossa kohtaisivat halutut asiat tärkeysjärjestyksessä hinta, malli, huoltohistoria, kilometrit, väri. "Ihan hyviä" ehdokkaita on muutama, mutta pari asiaa ihmetyttää Nettiauton ilmoituksissa ja saaduissa "tarjouksissa":

1) Eivätkö myyjät ymmärrä, että nykyaikana hintavertailu onnistuu helposti vaikka kotona vessanpöntöllä istuen? Siis ilman että täytyy suhata ympäri maata vaihtoautohalleissa renkaita potkien. Joku yksilö maksaa xx k€ ja toinen, joka on samanlainen mutta vuotta vanhempi ja 70 tkm enemmän ajettu maksaakin esim. xx+3 k€.

2) Jos ilmoittaa liikkeeseen että joku auto kiinnostaa, niin hetken päästä kolahtaa mailboxiin tarjous. Tai pikemminkin "tarjous", koska hinta tuppaa olemaan 1:1 se, mikä netti-ilmoituksessakin on + toimituskulut (49-600 €). Jos menen liikkeeseen pyytämään tarjousta, niin oletan että tarjous ei ole sama kuin hinta taustapeilissä roikkuvassa lipareessa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Näinhän se on. Eikä hintaan paljoa vaikuta se että kysyy mikä on tiukka hinta. Yleensä parhaan tarjouksen saa kun vaivautuu paikalle asti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Vielä ei ole löytynyt sellaista vaihdokkia, jossa kohtaisivat halutut asiat tärkeysjärjestyksessä hinta, malli, huoltohistoria, kilometrit, väri. "Ihan hyviä" ehdokkaita on muutama, mutta pari asiaa ihmetyttää Nettiauton ilmoituksissa ja saaduissa "tarjouksissa":

1) Eivätkö myyjät ymmärrä, että nykyaikana hintavertailu onnistuu helposti vaikka kotona vessanpöntöllä istuen? Siis ilman että täytyy suhata ympäri maata vaihtoautohalleissa renkaita potkien. Joku yksilö maksaa xx k€ ja toinen, joka on samanlainen mutta vuotta vanhempi ja 70 tkm enemmän ajettu maksaakin esim. xx+3 k€.

2) Jos ilmoittaa liikkeeseen että joku auto kiinnostaa, niin hetken päästä kolahtaa mailboxiin tarjous. Tai pikemminkin "tarjous", koska hinta tuppaa olemaan 1:1 se, mikä netti-ilmoituksessakin on + toimituskulut (49-600 €). Jos menen liikkeeseen pyytämään tarjousta, niin oletan että tarjous ei ole sama kuin hinta taustapeilissä roikkuvassa lipareessa.
Itse kysyin liikkeessä tarjousta Ford Fiesta 1.0 2018, 9980€. Toimituskulut 120€. Myyjän kanssa katsottiin tai paremminkin myyjä katsoi, että kesärenkaat on vaihtokunnossa. Alennusta tuli 800€ ja ilmeisesti nuo huonot toiset renkaat oli syynä suurehkoon alennukseen. Autoa ei oltu ehditty vielä pesemäänkään, mutta ulko ja sisäpesu kuului hintaan.

Unohdin vaan koko auton ja kun seuraavaksi katsoin, niin auto oli jo myyty :)

Eli nuo halvat autot tahtoo liikkua nopeaa? Sitten taas jotkut autot seisoo liikkeessä useamman kuukauden? Kyllä ne kai joskus tiputtaa sitä hintaakin, jos näyttää että auto ei millään mene kaupaksi.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
6
Olisiko foorumisteilla heittää jotain ehdotuksia autoksi seuraavilla kriteereillä:
-Neliveto
-Tilava - eli joko farmari tai katumaasturi
-Ilmastointi
-Nahkapenkit (näistä voi joustaa tarvittaessa)
-Suht maltillinen kulutus
-Jonkin näköinen audiojärjestelmä bluetoothilla olisi mukava lisä
-Luotettava
-10k€


Olen katsellut nettiautosta edellä mainituilla kriteereillä ja vastaan on tullut paljon b6 Passatteja sekä Kia Sorentoja. Tuollainen 3.2 litrainen V6 passat houkuttelisi tunteen tasolla, mutta järki sanoo luonnollisesti aivan muuta. Kertokaa ja jakakaa toki kokemuksianne!
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Olisiko foorumisteilla heittää jotain ehdotuksia autoksi seuraavilla kriteereillä:
-Neliveto
-Tilava - eli joko farmari tai katumaasturi
-Ilmastointi
-Nahkapenkit (näistä voi joustaa tarvittaessa)
-Suht maltillinen kulutus
-Jonkin näköinen audiojärjestelmä bluetoothilla olisi mukava lisä
-Luotettava
-10k€


Olen katsellut nettiautosta edellä mainituilla kriteereillä ja vastaan on tullut paljon b6 Passatteja sekä Kia Sorentoja. Tuollainen 3.2 litrainen V6 passat houkuttelisi tunteen tasolla, mutta järki sanoo luonnollisesti aivan muuta. Kertokaa ja jakakaa toki kokemuksianne!
Yksilön löytämisestähän tuo varmasti on paljon kiinni, mutta ainakin V70 kuulostaisi minusta seurantalistalle kuuluvalta. Ehkä myös Ford Kuga?
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
1) Eivätkö myyjät ymmärrä, että nykyaikana hintavertailu onnistuu helposti vaikka kotona vessanpöntöllä istuen? Siis ilman että täytyy suhata ympäri maata vaihtoautohalleissa renkaita potkien. Joku yksilö maksaa xx k€ ja toinen, joka on samanlainen mutta vuotta vanhempi ja 70 tkm enemmän ajettu maksaakin esim. xx+3 k€.
Osittain totta toki, mutta aika usein niissä on kuitenkin eroja varusteissa. Aika usein noissa n. 5-10 vuotta vanhoissa autoissa alkaa olla, että auton saa esimerkiksi kaksilla eri steroilla, polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä tai ilman, huonommalla tai paremmalla kuskin penkillä tai esimerkiksi adaptiivisella ja ei adaptiivisella vakionopeuden säätimellä, peräkoukulla tai ilman.

Peräkoukku ja lisälämmitin on käytännössä heti 500-1000e lisää hintaa käytetyssäkin. Jos auto on automaatilla, ja sillä alkaa olla ajettu 150tkm niin mikäli vaihteiston öljyt on vaihdettu esim. 60tkm välein, niin siitä voi heti laittaa kanssa 500e lisää. Valoissa saattaa myös olla eroa esim. Volvoissa keskieuroopan tuontiautojen ja pohjois-euroopan mallien välillä siten, että toisessa on aktiiviset xenonit ja toisessa halogeenit. Tuo on kanssa heti 1000e hintaeroa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
244
Olisiko foorumisteilla heittää jotain ehdotuksia autoksi seuraavilla kriteereillä:
-Neliveto
-Tilava - eli joko farmari tai katumaasturi
-Ilmastointi
-Nahkapenkit (näistä voi joustaa tarvittaessa)
-Suht maltillinen kulutus
-Jonkin näköinen audiojärjestelmä bluetoothilla olisi mukava lisä
-Luotettava
-10k€


Olen katsellut nettiautosta edellä mainituilla kriteereillä ja vastaan on tullut paljon b6 Passatteja sekä Kia Sorentoja. Tuollainen 3.2 litrainen V6 passat houkuttelisi tunteen tasolla, mutta järki sanoo luonnollisesti aivan muuta. Kertokaa ja jakakaa toki kokemuksianne!
Mites Opel Insignia?
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
Käyn ens viikolla koeajamassa 2016vm VW Passatin. En ole eläessäni ollut ostamassa näin uutta autoa niin oisko keltanokalle vinkkejä että mitä kannattaa ottaa huomioon
A) tätä kyseistä automerkkiä ja mallia tutkaillessa
B) koeajossa ylipäätään
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
102
Käyn ens viikolla koeajamassa 2016vm VW Passatin. En ole eläessäni ollut ostamassa näin uutta autoa niin oisko keltanokalle vinkkejä että mitä kannattaa ottaa huomioon
A) tätä kyseistä automerkkiä ja mallia tutkaillessa
B) koeajossa ylipäätään
Itsellä nyt ajossa 2015 biturbo, saa kysyä jos on kysyttävää. Mitä katsomiseen tulee, niin kannattaa tarkistaa että automaattilaatikon öljynvaihdosta on pidetty kiinni. DQ250 ja DQ500 mekatroniikat kun tuntuu tukkeutuvan, jos vaihtoväli laiminlyödään.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 223
Osittain totta toki, mutta aika usein niissä on kuitenkin eroja varusteissa. Aika usein noissa n. 5-10 vuotta vanhoissa autoissa alkaa olla, että auton saa esimerkiksi kaksilla eri steroilla, polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä tai ilman, huonommalla tai paremmalla kuskin penkillä tai esimerkiksi adaptiivisella ja ei adaptiivisella vakionopeuden säätimellä, peräkoukulla tai ilman.

Peräkoukku ja lisälämmitin on käytännössä heti 500-1000e lisää hintaa käytetyssäkin. Jos auto on automaatilla, ja sillä alkaa olla ajettu 150tkm niin mikäli vaihteiston öljyt on vaihdettu esim. 60tkm välein, niin siitä voi heti laittaa kanssa 500e lisää. Valoissa saattaa myös olla eroa esim. Volvoissa keskieuroopan tuontiautojen ja pohjois-euroopan mallien välillä siten, että toisessa on aktiiviset xenonit ja toisessa halogeenit. Tuo on kanssa heti 1000e hintaeroa.
Jos on esim saman tai peräkkäisten vuosien Summum-varustetaso niin ei taida olla suuria eroja.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Jos on esim saman tai peräkkäisten vuosien Summum-varustetaso niin ei taida olla suuria eroja.
Voi monessa premiumissa ruksia viisinumeroisilla summilla varusteita päälle vaikka olisikin ns. paras malli pohjalla. Volvo mukaanlukien, vaikkei ihan pahin esimerkki olekaan.

Nettiauton suhteen on vaan sääli, että paljon on niitäkin liikkeitä mitkä hyvin laiskasti listaa varustelua. Tai vaikka listaisivatkin, niin eivät ruksi niin että toimisi haussa.
Yksityisistä nyt puhumattakaan.

Lisäksi toki auton kunto ja huoltovelka vaikuttaa. Ja toki myös liikkeen hinnoitusysteemi, toiset ei tunnu tinkaa mitään, toisilla tippuu tonneja hinnasta pois ihan vaan kysymällä.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
467
Nettiauton suhteen on vaan sääli, että paljon on niitäkin liikkeitä mitkä hyvin laiskasti listaa varustelua. Tai vaikka listaisivatkin, niin eivät ruksi niin että toimisi haussa.
Yksityisistä nyt puhumattakaan.
Olin jonkun aikaa sitten ostamassa käytettyä autoa, ja yhtenä kriteerinä oli adaptiivinen vakionopeudensäädin. Sen kun raksii nettiauton haun varustelistasta niin 9/10 autosta sitä adaptiivista ei oikeasti ole, vaan varustelistat on ruksittu väärin. Suhteellisen perseestä alkaa sieltä sitten kuvia perkaamaan ja miettimään, että näkyykö keulassa tutkaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Olisiko foorumisteilla heittää jotain ehdotuksia autoksi seuraavilla kriteereillä:
-Neliveto
-Tilava - eli joko farmari tai katumaasturi
-Ilmastointi
-Nahkapenkit (näistä voi joustaa tarvittaessa)
-Suht maltillinen kulutus
-Jonkin näköinen audiojärjestelmä bluetoothilla olisi mukava lisä
-Luotettava
-10k€


Olen katsellut nettiautosta edellä mainituilla kriteereillä ja vastaan on tullut paljon b6 Passatteja sekä Kia Sorentoja. Tuollainen 3.2 litrainen V6 passat houkuttelisi tunteen tasolla, mutta järki sanoo luonnollisesti aivan muuta. Kertokaa ja jakakaa toki kokemuksianne!
Pahkakylki mk2:nen Volvo V70 AWD, oma valinta sitten, ostaako bensan vaiko dieselin.

Tuossa yksi vähän ajettu diesel versio ja tuossa bensa.

Toki tojotamaisen pieni kulutus ei ole näiden volvojen valtti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
31
Autokuume vaivaa pahasti, ja varsinkin Plug-In hybridit kiinnostaisivat taloudellisuutensa vuoksi. Toki harkinnassa myös polttomoottorilliset ratkaisut, jotka ovat sieltä taloudellisemmasta päästä. Pääasiassa ajot olisivat lyhyttä kaupunkiajoa 0-20km, toki muutaman kerran kuussa olisi tarvetta hieman pidemmällekin matkalle (200-500km). Kriteerit pääpiirteittäin:

- 20-30k€
- Automaatti
- Navigointijärjestelmä
- Hyvä audiojärjestelmä
- Omaa pääomaa en haluaisi sitoa autoon kuin vain pakollisen, joten jos jostain löytyy vielä kilpailukykyisellä hinnalla oleva yksilö "hyvällä" rahoitustarjouksella -> iso +

Varsinkin BMW:n 330-mallisto osoittautunut edukseen varustelutasolla mitattuna. Nopealla ihmettelyllä näyttäisi jopa siltä, että kyseistä mallia ei välttämättä kannattaisi lähteä edes Saksasta hankkimaan, vaan kotimaan hintataso kyseisessä mallisarjassa yllättävän kilpailukykyinen?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Autokuume vaivaa pahasti, ja varsinkin Plug-In hybridit kiinnostaisivat taloudellisuutensa vuoksi. Toki harkinnassa myös polttomoottorilliset ratkaisut, jotka ovat sieltä taloudellisemmasta päästä. Pääasiassa ajot olisivat lyhyttä kaupunkiajoa 0-20km, toki muutaman kerran kuussa olisi tarvetta hieman pidemmällekin matkalle (200-500km). Kriteerit pääpiirteittäin:

- 20-30k€
- Automaatti
- Navigointijärjestelmä
- Hyvä audiojärjestelmä
- Omaa pääomaa en haluaisi sitoa autoon kuin vain pakollisen, joten jos jostain löytyy vielä kilpailukykyisellä hinnalla oleva yksilö "hyvällä" rahoitustarjouksella -> iso +

Varsinkin BMW:n 330-mallisto osoittautunut edukseen varustelutasolla mitattuna. Nopealla ihmettelyllä näyttäisi jopa siltä, että kyseistä mallia ei välttämättä kannattaisi lähteä edes Saksasta hankkimaan, vaan kotimaan hintataso kyseisessä mallisarjassa yllättävän kilpailukykyinen?
Äkkiseltään tuollainen kannattaa hakea Tukholmasta, jos haluaa jokusen tonnin säästää.

M-Sport Helsingissä

M-Sport Tukholmassa

Tosin varustelu noissa ei ole täysin sama ja ruotsin autolla on ajettu 10 tkm enemmän ja toki suomiauto on Premium Selection vaihtoauto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Yllättävän pienellä verolla tulee tuollainen 2020-2018 330e; näyttäisi olevan ~1400-2000 välillä arponut tulli.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Joka kerta kun pyytänyt tarjousta niin hinnasta lähtee tonni-kaks riippuen lähtöhinnasta (20-40ke haitarissa) ja rahoituskorko aina saatu suoraan 2 % tuntumaan sieltä 5-7 % hujakoilta. Sääliksi käy kuka ottaa sen ehdotetun rahoituskoron...

Sähköpostilla olen siis kysellyt autoista, vielä en ole kauppoja tehnyt.
Itse kanssa kysellyt sähköpostilla. Aika nihkeästi ovat todellista vuosikorkoa käytetyssä laittaneet alle 3%. Hintaa voi saada tonnin kaks tai ei yhtään.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 223
Itse kanssa kysellyt sähköpostilla. Aika nihkeästi ovat todellista vuosikorkoa käytetyssä laittaneet alle 3%. Hintaa voi saada tonnin kaks tai ei yhtään.
Tuo korkojen vaihtelu on jo melkein kuin pikavippimaailmasta. Itsellä asuntolainaa vielä OP:sta reilu satku jäljellä ja OP tarjoaa myös rahoitusta autokaupoille. Vanhasta "kanta-asiakkuudesta" huolimatta näkyy OP:n rahoituksen todellinen vuosikorko olevan jossain seitsemän pinnan nurkilla.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 589
Tuo korkojen vaihtelu on jo melkein kuin pikavippimaailmasta. Itsellä asuntolainaa vielä OP:sta reilu satku jäljellä ja OP tarjoaa myös rahoitusta autokaupoille. Vanhasta "kanta-asiakkuudesta" huolimatta näkyy OP:n rahoituksen todellinen vuosikorko olevan jossain seitsemän pinnan nurkilla.
Ota vakuudellista lainaa niin ihan eri. Esim. ittellä marginaali 0,85 % ja 12 kk euribor negatiivisena (OP:lla ihme kyllä vähentävät negatiivisenkin marginaalista) niin kokonaiskorko tällä hetkellä 0,367 %. 18 400 € jäljellä pääomaa, 28 000 taisin ottaa. Op:ssa siis mun ja vaimon nimissä 50/50, yks kiinteistön panttikirjoista panttina, asuntolaina kyl maksettu jo 7 vuotta sitte ja bruttopalkat yhteensä n. 9000 €/kk ja omaisuuttakin on.

Toki nollakorkoisia liikkeiden tarjouksia kantsii suosia kuten nyt itekin oman auton (Kian) suhteen tein. Todellinen 0 % on aina 0 %. Toki OP:ssa omat joustavuutensa...
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 223
Ota vakuudellista lainaa niin ihan eri. Esim. ittellä marginaali 0,85 % ja 12 kk euribor negatiivisena (OP:lla ihme kyllä vähentävät negatiivisenkin marginaalista) niin kokonaiskorko tällä hetkellä 0,367 %. 18 400 € jäljellä pääomaa, 28 000 taisin ottaa. Op:ssa siis mun ja vaimon nimissä 50/50, yks kiinteistön panttikirjoista panttina, asuntolaina kyl maksettu jo 7 vuotta sitte ja bruttopalkat yhteensä n. 9000 €/kk ja omaisuuttakin on.

Toki nollakorkoisia liikkeiden tarjouksia kantsii suosia kuten nyt itekin oman auton (Kian) suhteen tein. Todellinen 0 % on aina 0 %. Toki OP:ssa omat joustavuutensa...
Täytyykin selvittää tuon vakuudellisen lainan hinta. Aika "pihalla" tuntuvat vaan olevan nuo konttorin virkailijat usein. Pari kertaa haettu jälkikäteen 10 k€ remonttilainaa asuntoon, josta on maksettu lainanlyhennyksiä jo vuodesta 2006 ja joku nuori virkailija on alkanut kysellä vanhempien asuntoa tms. lainan takuuksi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Täytyykin selvittää tuon vakuudellisen lainan hinta. Aika "pihalla" tuntuvat vaan olevan nuo konttorin virkailijat usein. Pari kertaa haettu jälkikäteen 10 k€ remonttilainaa asuntoon, josta on maksettu lainanlyhennyksiä jo vuodesta 2006 ja joku nuori virkailija on alkanut kysellä vanhempien asuntoa tms. lainan takuuksi.
Kunhan on vakuutena jotain kuten asunto josta pankki ei omista liikaa tai muuta. Tai ihan vaan rahaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
244
Täytyykin selvittää tuon vakuudellisen lainan hinta. Aika "pihalla" tuntuvat vaan olevan nuo konttorin virkailijat usein. Pari kertaa haettu jälkikäteen 10 k€ remonttilainaa asuntoon, josta on maksettu lainanlyhennyksiä jo vuodesta 2006 ja joku nuori virkailija on alkanut kysellä vanhempien asuntoa tms. lainan takuuksi.
Offtopiccina: Riippuu toki paikkakunnasta, mutta pienemmillä paikkakunnilla pankkien laskelmat arvottavat melko rajusti alaspäin vakuuksien (eli sen talon) arvoa.

Kaveri kyseli kolme vuotta lainaa poismakseltuaan, että josko saisi vanhempien lisävakuudet pois, oli sitten kerrottu että ei onnistu että tässä on nykyisellään vakuusvajetta ~15 000€ :D
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
Itsellä nyt ajossa 2015 biturbo, saa kysyä jos on kysyttävää. Mitä katsomiseen tulee, niin kannattaa tarkistaa että automaattilaatikon öljynvaihdosta on pidetty kiinni. DQ250 ja DQ500 mekatroniikat kun tuntuu tukkeutuvan, jos vaihtoväli laiminlyödään.
Sain tutkailtavakseni huoltokirjan ja tähän ei ole merkattu yhtään DSG vaihteistoöljyn vaihtoa. Nopea googlailu sanoo että 7-vaihteiseen automaattiin niitä ei tarvitsekaan vaihtaa kuin jos auto antaa siihen viittaavaa vikakoodia?

E: tai ainakaan en täysin selkeää kyllä tai ei vastausta löytänyt
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
102
Sain tutkailtavakseni huoltokirjan ja tähän ei ole merkattu yhtään DSG vaihteistoöljyn vaihtoa. Nopea googlailu sanoo että 7-vaihteiseen automaattiin niitä ei tarvitsekaan vaihtaa kuin jos auto antaa siihen viittaavaa vikakoodia?

E: tai ainakaan en täysin selkeää kyllä tai ei vastausta löytänyt
Onko tämä millä koneella? Itsellä kans 7-lovinen märkä tuossa biturbo dieselissä ja siinä on ainakin 60tkm vaihtoväli. Vaihteiston malli siis DQ500.
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
Onko tämä millä koneella? Itsellä kans 7-lovinen märkä tuossa biturbo dieselissä ja siinä on ainakin 60tkm vaihtoväli. Vaihteiston malli siis DQ500.
1.4 TSI. Käsittääkseni kytkin on kuivaa mallia mutta soittelen huomenna myyjätaholle ja vähän kyselen vielä lisää. Vaihteiston mallia en vielä tiedä enkä ainakaan löydä sitä myynti-ilmoituksesta.

Täytyy lisätä sekin kysymyslistaan :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
1.4 TSI. Käsittääkseni kytkin on kuivaa mallia mutta soittelen huomenna myyjätaholle ja vähän kyselen vielä lisää. Vaihteiston mallia en vielä tiedä enkä ainakaan löydä sitä myynti-ilmoituksesta.
DQ200 eli se ns. pahamaineinen 7-lovinen kuiva DSG. Öljynvaihto ei kuulu ohjelmaan eikä siinä laatikossa tainnut edes olla mitään öljypannua.

DQ250 olisi märkä 6-vaihteinen ja DQ500 märkä seiska, mutta tuota on laitettu vaan vääntävien moottoreiden perään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
On tuon DQ200:senkin öljyt ilmeisesti vaihdettavissa, vaikka ovatkin "filled for life". Tuo lifetime on tosin suunnilleen jotain 200-300 tuhannen kilometrin väliltä, joten eliniän pidentämiseksi varmaan noin 100 tuhannen välein kannattaisi vaihdattaa.
Pahamaineisuuskin taitaa pääosin perustua aikaan ennen MQB alustaa, eli ennen 2013. Mahdollisesti tekivät jotain parannuksia, kun ilmeisesti takaisinvetoa sun muuta aikoinaan oli.

Mutta kuten mainittua, niin mielenrauhan (ja hieman pirteämmän Passatin) vuoksi kannattaa katsella bensakoneista joko 2.0 (DQ250 2015-2018, DQ381 2018->) tai GTE (DQ400e, joka on DQ250 johdannainen).

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Oikeastaan tuo DQ200:nenkin on ihan ok laatikko, joskaan ei "pomminkestävä".
Vanhemmissa versioissa on jonkin verran eroa kestossa, näistä ensimmäisten vuosien laatikoista hajosi mekatroniikoita vaihtelevasti.

Valmistusmäärään nähden vikaantuneita laatikoita on melko vähän, joskin prosentti on hieman suurempi, kuin yksittäisellä komponentillä keskimäärin.
Iso osa ongelmista on johtunut käyttäjävirheestä, kun tuota laatikkoa on käytetty kuin perinteistä momenttimuunnin automaattia ja on luistatettu jatkuvasti laatikkoa ruuhkassa yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 513
Oikeastaan tuo DQ200:nenkin on ihan ok laatikko, joskaan ei "pomminkestävä".
Vanhemmissa versioissa on jonkin verran eroa kestossa, näistä ensimmäisten vuosien laatikoista hajosi mekatroniikoita vaihtelevasti.

Valmistusmäärään nähden vikaantuneita laatikoita on melko vähän, joskin prosentti on hieman suurempi, kuin yksittäisellä komponentillä keskimäärin.
Iso osa ongelmista on johtunut käyttäjävirheestä, kun tuota laatikkoa on käytetty kuin perinteistä momenttimuunnin automaattia ja on luistatettu jatkuvasti laatikkoa ruuhkassa yms.
Eli ko. Vaihteistolla ei saa ajaa ruuhkassa, selvä :rolleyes: Kohtuu tuuheata shaibaa. Vielä vm 17-18 dsg:ssä kesto oli 100tkm taksikäytössä...
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 851
Eli ko. Vaihteistolla ei saa ajaa ruuhkassa, selvä :rolleyes: Kohtuu tuuheata shaibaa. Vielä vm 17-18 dsg:ssä kesto oli 100tkm taksikäytössä...
7v kuiva (bensa) vai 6v märkäkytkin (diesel)? Tosin taksit taitaa olla dieseleitä tai sitten sähköä mukana.

Mites muuten kannattaako dsg laittaa vapaalle liikennevaloissa vai osaako se itse säästää kytkintä? Välillä tuntuu että vaihteen laitto vapaalle vaikuttaa moottorin ”kuormaan”.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 397
Eli ko. Vaihteistolla ei saa ajaa ruuhkassa, selvä :rolleyes: Kohtuu tuuheata shaibaa. Vielä vm 17-18 dsg:ssä kesto oli 100tkm taksikäytössä...
Jotenkin automaatin pitäisi osata estää vaihteiston väärä käyttö, mutta hankalaahan se on, kun käytännössä mateluvauhdeissa pitää luistattaa kytkintä tai muuten menosta tulee pelkkää nykimistä. Ehkä vaihteistosta pitäisi löytyä tarpeeksi hitaat ryömintävaihteet :)

Jotkut muuten pitävät manuaalivaihteisen auton ylämäessä iikennevaloissa kytkimellä paikallaan, olen nähnyt :) Se ero tässä on, että manuaalivaihteisen auton kytkin kun palaa loppuun, niin se ei ole mikään tuhansien eurojen remontti. Ehkä kaksoiskytkinvalmistajat voisivat valita myös sen polun, että "väärinkäyttö" kuluttaisi helposti vaihdettavia huolto-osia.

Pienellä googlettelulla selvisi, ettei pelkän kytkimen vaihto DSG-lootaankaan mikään "tuhansien" remontti ole. Vissiin ne kalliit ongelmat lienevät sitten mekatroniikkaan liittyviä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Eli ko. Vaihteistolla ei saa ajaa ruuhkassa, selvä :rolleyes: Kohtuu tuuheata shaibaa. Vielä vm 17-18 dsg:ssä kesto oli 100tkm taksikäytössä...
Toki saa, mutta pitää ratsastaa jarruja eikä kytkintä. :psmoke: Momenttimuuntimella varustetut perinteiset tomaatit ja variaattorit on parempia vaihtoehtoja moiseen käyttötarkoitukseen.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 397
Toki saa, mutta pitää ratsastaa jarruja eikä kytkintä. :psmoke: Momenttimuuntimella varustetut perinteiset tomaatit ja variaattorit on parempia vaihtoehtoja moiseen käyttötarkoitukseen.
Itsellä on vanhan liiton momentinmuunninloota ja eipä sekään tietysti mikään täydellinen ole. Se hukkaa tehoa, eli kuminauhamaisuus on tosiasia, ja jos sattuu porsimaan, niin kalliiksihan se tulisi. Mutta hankala sitä on toki väärinkäyttää, ilmeisesti pitkät ajat tyhjäkäynnillä raksuttaminen (tyyliin taksitolpalla tuntikausia...) ei tee hyvää, eikä myöskään liian isolla vaihteella ajaminen esim. vedettäessä painavaa kuormaa, eli silloin olisi kai syytä ajaa "manuaalitoiminnolla" vähän pienemmällä vaihteella. Muuten ei tarvitse juuri välittää kuin öljynvaihdosta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Itsellä on vanhan liiton momentinmuunninloota ja eipä sekään tietysti mikään täydellinen ole. Se hukkaa tehoa, eli kuminauhamaisuus on tosiasia, ja jos sattuu porsimaan, niin kalliiksihan se tulisi. Mutta hankala sitä on toki väärinkäyttää, ilmeisesti pitkät ajat tyhjäkäynnillä raksuttaminen (tyyliin taksitolpalla tuntikausia...) ei tee hyvää, eikä myöskään liian isolla vaihteella ajaminen esim. vedettäessä painavaa kuormaa, eli silloin olisi kai syytä ajaa "manuaalitoiminnolla" vähän pienemmällä vaihteella. Muuten ei tarvitse juuri välittää kuin öljynvaihdosta.
Juu, omat ongelmansa kaikissa. Tosin jos sitä vanhan liiton mehumaijaa vertaa aikalaisiinsa tuplakytkimiin ja variaattoreihin niin aika selkeä valinta olisi itselleni minkä ottaisin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546
Jotenkin automaatin pitäisi osata estää vaihteiston väärä käyttö, mutta hankalaahan se on, kun käytännössä mateluvauhdeissa pitää luistattaa kytkintä tai muuten menosta tulee pelkkää nykimistä. Ehkä vaihteistosta pitäisi löytyä tarpeeksi hitaat ryömintävaihteet :)

Jotkut muuten pitävät manuaalivaihteisen auton ylämäessä iikennevaloissa kytkimellä paikallaan, olen nähnyt :) Se ero tässä on, että manuaalivaihteisen auton kytkin kun palaa loppuun, niin se ei ole mikään tuhansien eurojen remontti. Ehkä kaksoiskytkinvalmistajat voisivat valita myös sen polun, että "väärinkäyttö" kuluttaisi helposti vaihdettavia huolto-osia.

Pienellä googlettelulla selvisi, ettei pelkän kytkimen vaihto DSG-lootaankaan mikään "tuhansien" remontti ole. Vissiin ne kalliit ongelmat lienevät sitten mekatroniikkaan liittyviä.
Oman kokemuksen mukaan noi VAG DSG:t tuntuu liikkeelle lähtiessä enemmän momentinmuuntimilta kuin vaikka Foordi. Kytkintä luistatetaan tarvittaessa herkästi parkkipaikka venkslatessa ja varmaan myös jarrulla ryömittäessä. Vuokra ja leasing ruoskaksi tuntumaltaan erinomainen vaihtoehto. Jos se porsii ensiomistajalla, niin lienee jo suurempaa käyttäjävikaa tai takuunalainen materiaalivika.

Esim. Ford Puma 2021 DSG taas erityisesti pakilla nytkähtää ensin pienessäkin alamäessä ärsyttävästi eteen, jonka jälkeen suunta vaihtuu ilman suurempia luistatuksia. Epätasaisella alustalla venksatessa sai jo vähän varoa, ettei hyökkää liikaa pakilla. Tuntumaltaan VAG huomattavasti parempi, mutta voi näkyä suuremmilla kilsoilla käytetyssä.

Tuossa aiempi kokemus:
Oli pari kuukautta Polo 1.0t 7 lovisella dsgllä minileasing autona. Parkkipaikkamme oli sellainen, missä piti kääntää auto tiukassa vähän kaltevalla paikalla 180 astetta kallion päälle. Kyllä siinä pari kertaa kytkinlevyt haistoi kun autoa pyöritti parkkiruutuun.

Tässä Ioniqissa on myös DSG-tyyppinen kuivakytkin vaihteisto, mutta kaikki ryömitykset tehdään sähkömoottorilla DSGn 1-vaihde/pakki kytkettynä. Erillinen polttomoottorin kytkin yhdistetään sitten liikkeestä, kun luistatukselle ei ole enää tarvetta.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Jaaha, kai se on kakkosauto ostettava, ajoa varmaan 20k.
Etsinnässä luotettava käyttöauto farkku/hatcback, josta löytyy isofixit. Alle 5k, ja saa mennä 1k pintaankin.. Ilmaistointi, koukku, ja isofixit, siinäpä ne oikeestaan ja se että talvella käynnistyy.
Mitä sitä oikeen järkeviä on? W203 C-mersu 04-09 väliin? 1.9 TDI vw? Toyota avensis joku vanha diesel?
Mietin et ostais W211 -mersunkin, mutta mutta..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 517
Viestejä
4 189 894
Jäsenet
70 763
Uusin jäsen
Diileri85

Hinta.fi

Ylös Bottom